Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 9236
Selv om jeg forstår logikken bak et eventuelt totalforbud, provoserer det meg kraftig! Det finnes flere andre konsumeringsartikler som skader og dreper langt flere mennesker enn snus, og som for mange er minst like avhengighetsdannende. Ta mettet fett for eksempel. Er vi ikke enige om at det kan være livsfarlig ved for stort inntak? Men her blir vi "overlatt til oss selv" i å ta valget; Spise eller ikke spise. Et totaltforbud på mettet fett ville ha veltet økonomien vår, tror jeg hvertfall. Og det kan vi jo ikke ha noe av!

Dette er midt svært trangsynte perspektiv satt helt på spissen, but you get my point.
la dem forby f...skapet, kansje jeg endelig klarer og slutte å snuse, får jo ikke noe rus engang av skiten, bare helvetes abstineser hvis jeg ikke har et par poser under leppa
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Hvis det blir forbudt, ender det vel bare med at noen tjener fett på å smugle det inn i landet.
Vis hele sitatet...
Kanskje i et par tiår, men jeg tror ingen førstegangsbrukere er villige til å kjøpe "narkotika" når rusen er like verdiløs som nikotin. Jeg er ikke for kriminalisering av det, men om de skulle gjøre det tror jeg snus og røyk ville forsvunnet ganske raskt fra samfunnet, og det ville ikke vært et stor tap
Jada, hvis de kjører et forbud mot snus blir det jo det samme som å åpne et stort illegalt marked. Forbudspolitikk fungerer aldri, og det er tydeligvis noe alle regjeringer ikke skjønner. Det er jo som å skyte seg selv i foten....
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
la dem forby f...skapet, kansje jeg endelig klarer og slutte å snuse, får jo ikke noe rus engang av skiten, bare helvetes abstineser hvis jeg ikke har et par poser under leppa
Vis hele sitatet...
Hvorfor i alle dager skal jeg som ikke ønsker å slutte, ta konsekvensene av at du ikke eier viljestyrke?

Jeg er imot forbud mot dette. Jeg skal ikke nekte for at staten, altså oss, taper penger til at jeg røyker. Men jeg både trimmer daglig, og spiser sunt, så jeg vil ha den ene goden videre. Har absolutt ingen argumenter som sier at staten likevel tjener penger på det jeg gjør, men jeg mener ikke det skal være nødvendig å argumentere for at jeg fortsatt skal få lov til å gjøre noe jeg har gjort uproblematisk i tre år nå.
Er vel bare å begynne på avvenning da..
Vet ikke om dette er et godt forslag eller ikke, men synes det årskullet som er 18 det året snus/Røyk blir forbudt, skal få lov til å røyke/snuse seg ut.

Si at snus/Røyk skulle blitt forbudt i år, så skulle alle kull fra 1994 eller før få lov til å kjøpe, men ikke senere (1995 osv).

Det er sikkert hull i denne teorien, men det er i allefall en tanke
Sitat av tgod Vis innlegg
Dette har de jo sagt om sikkert 5 tidligere datoer også. Staten tjener nok alt for godt på tobakken til at det kommer til å skje noe som helst.
Vis hele sitatet...
Utgiftene for behandling av kreft er jo også skyhøye, så jeg vet ikke helt det.
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Skal vi også gå etter hans/deres logikk, må alt legaliseres, skulle likt å se hvordan samfunnet så ut etter flere år med oxycontin på Rimi.
Vis hele sitatet...
Når du oppriktig også sier at de fleste er motstandere av nikotin til tross for at det er lovlig, tror du virkelig at folk flest ville ruset seg på oxycontin ved en eventuell legalisering?

Snus har jo forresten også redusert forekomsten av lungekreft i Sverige betraktelig uten å ha økt forekomsten av andre typer kreft særlig (bukspyttkjertel, munnhule osv) så det å innføre et forbud mot snus er jo ren idioti. Mange forskere anbefaler folk å gå over fra røyk til snus på grunn av skadereduksjonen.
Sist endret av Tnh; 7. september 2012 kl. 12:01.
Sitat av Mith Vis innlegg
Staten tar inn ett absolutt minimum av de skadene som røykerne påfører seg selv, ser man på hele bildet og hvor mange variabler tobakk berører ellers i samfunnet er tallene noe helt annet. Kort sagt så spriker det mellom 8milliarder (som er det staten tar inn direkte i avgifter på salg av tobakk) og 80milliarder, som er estimatet hvis man tar med faktorer som tapte leveår og livskvalitet.
http://freak.no/forum/showpost.php?p...4&postcount=75
(selve raporten er 404, husker jeg rett er det noen som har en ny link i samme tråd: http://freak.no/forum/showthread.php?t=186344)
Vis hele sitatet...


Skal gå med på den, men når vi først diskuterer snus, må jeg påpeke at det fortsatt ikke er bevist helseskadelig nok til at helsedirektoratet får skrive at snus er skadelig på boksen. At det er sunt tviler jeg nok sterkt på, men farlig? Sikkert, akkurat som melk, vann, fett, sukker, og sakser
Vel, jeg snuser selv og mener at det hadde jo selvfølgelig vært bra hvis det hadde blitt kutt på det. Men folk går jo ikke med på det, hvis vi hadde kuttet snus/røyk hadde det ikke vært stor etterspørsel på det i neste generasjon folk hadde blitt sinte men hvis dem ikke kan gjøre noe med det så hadde nikotin suget tatt slutt en gang, i alle fall for mange av oss. Men ja, kommer alltid til og være noen som smugler og noen som får tak i det på en eller annen måte. Er litt sykt at staten skal bestemme hva vi kjører i oss, men de tjener mye penger og taper mye penger på det, skyt meg om jeg tar feil men tror Finland har røykeforbud(?) er greit nok at de ikke vil at vi skal stå å paffe inne i butikker/barer osv, men at dem kan nekte det i vårt eget hjem hadde også blitt litt drøyt, men men. Min mening og jeg tar gjerne i mot kritikk på min mening.
Sitat av Nosst11 Vis innlegg
skyt meg om jeg tar feil men tror Finland har røykeforbud(?)
Vis hele sitatet...
Jeg må desverre skyte deg :/
Fikk seinest for par mnd`er siden 2 kartonger røyk fra fam som hadde vært innom Finland..Billig som pokker er det også for de heldige bastardene ^^
5.50 Euro elns for en 20 pakk, hvis jeg husker riktig..Dette var Prince mild

Snus selger de ikke i Finland tho, så vidt jeg vet..Så kan hende du har tatt/hørt feil mellom røyk/snus


Ser for meg at mange i dette landet ska bli god ha med og gjøre dagene/ukene etter at de sku fjerna all røyk/snus :>
Selv blir jeg i hvert fall mer irritabel enn en premenstruell 13 åring så fort jeg jeg går en dag eller mer uten kreft pinnene mine :/
Sist endret av Hightime; 8. september 2012 kl. 00:37.
Det er viktig å se objektivt på dette.

Snusere/røykere ser på ethvert forbud som et forsøk på å innskrenke deres frihet, samtidig så har du de som ikke røykere som må betale ekstra for å dekke utgiftene som disse personene påfører staten.

Siden røykerne er et stort tap for staten så fører dette til økte skatter som også ikke røykere må betale. Så røykernes frihet til å røyke krenker den økonomiske friheten til ikke røykerne.

I liket med veldig mange her inne så liker jeg ikke at myndighetene skrenker inn mine valgmuligheter, men på den andre siden så skjønner jeg at dette er en viktig del av velferdssamfunnet. Vi kan ikke ha et samfunn der folket er fritt til å skade seg selv samtidig som dette samfunnet betaler for skadene.

Valget er enkelt, vi kan ha et "fritt" samfunn, eller vi kan ha et velferdssamfunn, det som preger denne debatten er folk som ikke skjønner at disse samfunnene er utelukkende eksklusive.
Sist endret av Unsub; 8. september 2012 kl. 00:58.
ser ut til at jeg må påpeke det igjen, tråden handler nå engang om SNUS, og jeg skulle likt å se det regnestykket som kan sannsynliggjøre at den øvrige befolkning "subsidierer" SNUSERNE.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
ser ut til at jeg må påpeke det igjen, tråden handler nå engang om SNUS, og jeg skulle likt å se det regnestykket som kan sannsynliggjøre at den øvrige befolkning "subsidierer" SNUSERNE.
Vis hele sitatet...
Både VHO og EU har kategorisert snus som kreftfremkallende, i følge wikipedia så inneholder snus 2500kjemikalier, derav 31 som er kreftfremkallende.

Snus er definitivt farlig, hvor farlig og hvor utbredt bivirkningene er blant snuserne er det vanskelig å si pga. mangelfull forskning. Derfor er det umulig å sette opp regnestykket du ønsker.
31 kreftfremkallende stoffer, ok, men skal vi begynne å ramse opp dagligdagse vanlige stoffer som er kreftfremkallende?
Syklkamat-
akrylamid
benzosyre
bearbeidet kjøtt
Kalsium
mikromat

sterk mat[/url]- kan tenkes at dette kommer av akrylamid
Denne kommentaren i linken til Dagbladet fra Mith passer jo bra inn.

siterer:
En mann gikk til legen. Etter to besøk og påfølgende blodprøver spurte mannen "ser det ok ut ?"."Ikke så verst for din alder", svarte legen.
Mannen ble litt brydd over svaret han fikk å spurte,"hva tror du? vil jeg leve til jeg blir 100 år?"

"Bruker du tobakk , drikker du øl,vin og brennevin?" "Å nei, "svarte mannen. "Jeg har aldri prøvd narkotika, heller!"

"Spiser du gatekjøkkenmat og snop,drikker du brus?" "Nei, min tidligere lege sa at gatekjøkkenmat og sukker er svært usunt!"
"Bruker du mye tid i solen,tar du solarium? ""Nei, jeg gjør ikke det", svarte mannen.
"Gambler du, kjører raske biler, eller har mye sex?" "Nei", svarte mannen. Legen ble stum en stund før han utbrøt:

"Så hvorfor bryr du deg i det hele tatt?"

-

Så med andre ord, så må man leve litt farlig her i livet, om livet skal være verdt noe. Vi må få ta egne valg for vår egen kropp.
Sist endret av Fuzzybossen; 8. september 2012 kl. 17:04.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Det er viktig å se objektivt på dette.

Snusere/røykere ser på ethvert forbud som et forsøk på å innskrenke deres frihet, samtidig så har du de som ikke røykere som må betale ekstra for å dekke utgiftene som disse personene påfører staten.
Vis hele sitatet...
Per i dag så betaler jo forbrukere av tobakksvarer dyre dommer gjennom avgifter, samt så betyr den forkortede levealderen mindre pensjonspenger. Derav er det virkelig slik at de forårsaker en ekstra belastning på velferden, har du noen statistikk på det?
Sitat av Tnh Vis innlegg
Per i dag så betaler jo forbrukere av tobakksvarer dyre dommer gjennom avgifter, samt så betyr den forkortede levealderen mindre pensjonspenger. Derav er det virkelig slik at de forårsaker en ekstra belastning på velferden, har du noen statistikk på det?
Vis hele sitatet...
Dette er feilaktig, forskning presentert tidligere i denne tråden viser at tobakksavgiftene kun dekker en brøkdel av utgiftene som røyking medfører for samfunnet.
Sist endret av Unsub; 8. september 2012 kl. 22:03.