Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 3823
Den undervurderte
Er for tiden i New Mexico og jeg leste denne artikkelen paa vg.

Den kan finnes her.

Der de skriver om at Caleb (som var offer for kino-massakren i Colorado)
Antakeligvis blir gjeldsslave forde han ikke har Helseforsikring, og kommer til aa skylde ca. 12 millioner Norske kroner. (ca. 2 mill USD)

Hvorfor er det saann med den Amerikanske sykehuspolitikken? Det er jo helt absurd i mine oyne.

Kjoer diskusjon, vil ha litt mer innsikt i den Amerikanske sykehuspolitikken!
Loner Deluxe
Synes det er helt sykt at han må betale for å bli skutt av en annen person.
Sett fra en annen vinkel: hvorfor skal andre betale for at han ble skutt? I Norge betaler vi skatt i dyre dommer for retten til sykehus, i USA betaler de privat forsikring. Er forskjellen så stor om en ser bort fra de som selv tar en megarisk ved å velge bort dette for å spare noen kroner?
Sist endret av Astory; 28. juli 2012 kl. 23:15.
Den undervurderte
Trådstarter
Sitat av Astory Vis innlegg
Sett fra en annen vinkel: hvorfor skal andre betale for at han ble skutt. I Norge betaler vi skatt i dyre dommer for retten til sykehus, i USA betaler de privat forsikring. Er forskjellen så stor om en ser bort fra de som selv tar en megarisk ved å velge bort dette for å spare noen kroner?
Vis hele sitatet...
Spare noen kroner? Helseforsikring her i statene er sinnsvakt dyrt.

Hvorfor kan forklares enkelt, akkuratt som her:

#1 According to a report published in The American Journal of Medicine, medical bills cause more than 60 percent of the personal bankruptcies in the United States.

#2 According to that same study, approximately three-fourths of those that do go bankrupt because of medical bills actually do have health insurance.

#3 If you have an illness that requires intensive care for an extended period of time, it is really easy to rack up medical bills that total over 1 million dollars.

#4 It is estimated that hospitals overcharge Americans by about 10 billion dollars every single year.

#5 One trained medical billing advocate says that over 90 percent of the medical bills that she has audited contain "gross overcharges".

#6 It is not uncommon for insurance companies to get hospitals to knock their bills down by up to 95 percent, but if you are uninsured or you don't know how the system works then you are out of luck.

#7 One study found that approximately 41 percent of working age Americans either have medical bill problems or are currently paying off medical debt.

#8 Health insurance premiums for small employers in the United States increased 180% between 1999 and 2009.

#9 Even as the rest of the country struggled with a deep recession, U.S. health insurance companies increased their profits by 56 percent during 2009 alone.

#10 Between 2000 and 2006, wages in the United States increased by 3.8%, but health care premiums increased by 87%.

#11 According to a report by Health Care for America Now, America's five biggest for-profit health insurance companies ended 2009 with a combined profit of $12.2 billion.

#12 The top executives at the five largest for-profit health insurance companies in the United States received nearly $200 million in total compensation in 2009.

#13 Health insurance premiums are once again soaring in 2011. Blue Shield of California recently announced plans to raise health insurance rates by an average of 30% to 35% this year, and some individual policy holders could actually see their health insurance premiums rise by a whopping 59 percent.

#14 There were more than two dozen pharmaceutical companies that made over a billion dollars in profits in 2008.

#15 According to one doctor interviewed by Fox News, "a gunshot wound to the head, chest or abdomen" will cost $13,000 at his hospital the moment the victim comes in the door, and then there will be significant additional charges depending on how bad the wound is.

#16 Lawyers are certainly doing their part to contribute to soaring health care costs. According to one recent study, the medical liability system in the United States added approximately $55.6 billion to the cost of health care in 2008.

#17 According to a recent report, Americans spend about twice as much as residents of other developed countries on health care, but they receive much lower quality and far less efficiency in return.

#18 Approximately 46 million Americans do not currently have any health insurance at all. That means that 46 million Americans are just one really bad day away from financial ruin without any protection whatsoever.

Saa i teorien, er det bare ulemper med det. Hadde de hatt gratis sykehus som her i Norge, tror jeg de hadde vaert en bedre Stat.

Glemte kilde: http://endoftheamericandream.com/arc...-your-hair-out
Sist endret av morfen94; 28. juli 2012 kl. 23:22.
Han kan vell saksøke skytteren i dette tilfellet her, det burde gå igjennom.
Den undervurderte
Trådstarter
Sitat av Ross Vis innlegg
Han kan vell saksøke skytteren i dette tilfellet her, det burde gå igjennom.
Vis hele sitatet...
Og hva hvis skytteren ikke har forsikring til aa betale det da ?
Og hvor skulle pengene evt. kommet fra hvis alle paarorende saksokte han ?
Sist endret av morfen94; 28. juli 2012 kl. 23:32.
Sitat av morfen94 Vis innlegg
Saa i teorien, er det bare ulemper med det. Hadde de hatt gratis sykehus som her i Norge, tror jeg de hadde vaert en bedre Stat.
Vis hele sitatet...
Gratis sykehus som i Norge er et enormt pengesluk, vi går allerede på underskudd hvis man ser bort i fra oljen, mye grunnet vårt enorme forbruk på velferdsstaten. Dette kan selvsagt ikke fortsette i all evighet, før eller senere må vi nok kutte KRAFTIG, eller gå over til et lignende system som det de har i USA. Forbruket vi fører i dag er ingenting annet reinspikka egoisme, samtidig som Norge fremstår som en gavmild nasjon på fasaden, men det er da en annen sak.

Er det moralsk rett at staten tar penger fra folk og bruker det til å finansiere sykehjelpen til folk som vi ikke har noe som helst med, f.eks sykehjelpen til personer som har pådratt seg livstilsykdommer som diabetes 2, KOLS, lungekreft osv?

Gratis sykehus avler bare latskap, hadde folk hatt mer å tape på å leve usunt så hadde folkehelsa utvilsomt forbedret seg betraktelig, man har ikke fullt så mye å tape på å leve usunt i dag i Norge, felleskapet tvinges jo til å betale.

Som sagt angående saken som TS linker til, hvorfor er det rett og rimelig at fellesskapet skal tvinges til å betale for sykehjelpen hans?
Sist endret av Tnh; 28. juli 2012 kl. 23:34.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Tnh Vis innlegg

Gratis sykehus avler bare latskap, hadde folk hatt mer å tape på å leve usunt så hadde folkehelsa utvilsomt forbedret seg betraktelig, man har ikke fullt så mye å tape på å leve usunt i dag i Norge, felleskapet tvinges jo til å betale.

Som sagt angående saken som TS linker til, hvorfor er det rett og rimelig at fellesskapet betaler for sykehjelpen hans?
Vis hele sitatet...
Hvis det skulle stemme burde jo amerikanere strevet for en sunn livsstil, I can't see that.

lungekreft kan man fint få uten å røyke også.
Den undervurderte
Trådstarter
Forde det kan skje med alle i statene, og for eller siden kommer alle innom et sykehus, og trenger hjelp, de snakker jo allerede om aa redusere skattene igjen, og hvorfor ikke bare evt. beholde den skatten de har, og saa redusere regningene paa sykehuset drastisk. Han jeg bor hos naa, i USA, hadde en Liten operasjon med lokalbedovelse, skulle endre paa en sene, prislappen var 10.000 USD, i overkant av 60.000 ,- det er jo helt beyond human at alle skal ha raad til noe saant, og forsikring.
Meningene til en del folk her sjokkerer meg. Man mener at alt er ens eget ansvar, "det er ikke noen ting som heter samfunn" eller hva Margaret Thatcher, den gamle skrekkøglen, en gang sa. Man glemmer at folk blir født med helt ulike forutsetninger, noen arver 30 millioner, andre blir født med alvorlige sykdommer. Føler mange på høyresiden mangler empati og har levd veldig skjermede liv uten å støte på problemer. Egentlig burde høyrepolitikk stort sett være forbudt, siden det strider med mange oppfatninger ihvertfall jeg har av ordet demokrati.
Sitat av apelix Vis innlegg
Meningene til en del folk her sjokkerer meg. Man mener Føler mange på høyresiden mangler empati og har levd veldig skjermede liv uten å støte på problemer.
Vis hele sitatet...
Hvis man ser det fra en litt annen vinkel, er det så veldig mye mer empatisk å ønske å bruke ufattelig mye ressurser på noen få generasjoner, som etterkommende generasjoner må ta byrden av? Den kollektivistiske tankegangen du viser hvor "alle skal med" er ikke bærekraftig.

Sitat av apelix Vis innlegg
Føler mange på høyresiden mangler empati og har levd veldig skjermede liv uten å støte på problemer.
Vis hele sitatet...
Du motsier deg også så til de grader, du vil trosse grunnprinsippene i et demokrati for å tilsynelatende bevare det. Sensur av andres meninger strider mot demokrati, ønsker om mindre kollektivitet strider ikke mot det.
Dersom helseforsikring er så sinnsykt dyrt som du sier, har du tall på hva det koster? F.eks en gjennomsnittlig prosentandel av lønnen til en gjennomsnittlig person? Alle amerikanere jeg har diskutert helsepolitikk med har forsikring og de mener det er rimelig. Du må huske at sykehus i Norge langt fra er gratis, vi betaler en "skjult" avgift gjennom 36-49% skatt vanligvis
Den undervurderte
Trådstarter
Sitat av Astory Vis innlegg
Dersom helseforsikring er så sinnsykt dyrt som du sier, har du tall på hva det koster? F.eks en gjennomsnittlig prosentandel av lønnen til en gjennomsnittlig person? Alle amerikanere jeg har diskutert helsepolitikk med har forsikring og de mener det er rimelig. Du må huske at sykehus i Norge langt fra er gratis, vi betaler en "skjult" avgift gjennom 36-49% skatt vanligvis
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vet det ikke er gratis, det sa jeg ogsaa naermere oppe, men kanskje paa en litt uformulert maate. Ja, jeg visste det hvertfall.. skal hoere med han jeg bor med, han er lege paa et akuttmottak, og har selv den billigste helseforsikringen.
Merkelig om en lege ikke får helseforsikring via jobben? Det er temmelig vanlig, må da spesielt gjelde for helsepersonale
Sitat av apelix Vis innlegg
Man mener at alt er ens eget ansvar, "det er ikke noen ting som heter samfunn" eller hva Margaret Thatcher, den gamle skrekkøglen, en gang sa.
Vis hele sitatet...
Du siterer nå Thatcher fullstendig ut av kontekst; hun snakket om folk som skylder på «samfunnet» for sine problemer i stedet for å gjøre noe med egen livsstil. Det hun sa var:

Sitat av Thatcher (1987)
«They're casting their problem on society. And, you know, there is no such thing as society. There are individual men and women, and there are families. And no government can do anything except through people, and people must look to themselves first. It's our duty to look after ourselves and then, also to look after our neighbour. People have got the entitlements too much in mind, without the obligations, because there is no such thing as an entitlement unless someone has first met an obligation»
Vis hele sitatet...
Kort sagt: Ingen rettigheter uten at det også stilles krav. Man skal selvsagt hjelpe andre, men må man også prøve å hjelpe seg selv til et bedre liv.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Astory Vis innlegg
Dersom helseforsikring er så sinnsykt dyrt som du sier, har du tall på hva det koster? F.eks en gjennomsnittlig prosentandel av lønnen til en gjennomsnittlig person? Alle amerikanere jeg har diskutert helsepolitikk med har forsikring og de mener det er rimelig. Du må huske at sykehus i Norge langt fra er gratis, vi betaler en "skjult" avgift gjennom 36-49% skatt vanligvis
Vis hele sitatet...
Siden når betaler vi 36-49% skatt ?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Siden når betaler vi 36-49% skatt ?
Vis hele sitatet...
For min del begynte det for ca 1 måned sida.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Kan dere her som ikke har peiling på økonomi og i samme slengen nevner norske sykehus og den norske velferdsstaten -og at landet går i underskudd pga sykehusene og velferden -ta å holde helt kjeft!?

USA's helsepolitikk er en katastrofe for den nedre 60% av befolkningen, altså alle de fattige, alle mellomfattige og store deler av middelklassen.
Enhver amerikaner hadde gitt hva som helst for å få samme helse-standard som vi har i Norge.

Stakkars BArack O. må kjempe en innbitt kamp mot gribbene i de svære private selskapene som kontrollerer mye av sykehusene i USA, og det Republikanske Parti som forsvarer gribbene, for å få til noen_som_helst "helsereform" der borte.
Sist endret av aeon_illuminate; 29. juli 2012 kl. 02:07.
Sitat av morfen94 Vis innlegg
Og hva hvis skytteren ikke har forsikring til aa betale det da ?
Og hvor skulle pengene evt. kommet fra hvis alle paarorende saksokte han ?
Vis hele sitatet...
Fra samme staten som burde betalt for sykehus oppholdet i utgangspunktet.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Tnh Vis innlegg
Gratis sykehus som i Norge er et enormt pengesluk, vi går allerede på underskudd hvis man ser bort i fra oljen, mye grunnet vårt enorme forbruk på velferdsstaten. Dette kan selvsagt ikke fortsette i all evighet, før eller senere må vi nok kutte KRAFTIG, eller gå over til et lignende system som det de har i USA. Forbruket vi fører i dag er ingenting annet reinspikka egoisme, samtidig som Norge fremstår som en gavmild nasjon på fasaden, men det er da en annen sak.

Er det moralsk rett at staten tar penger fra folk og bruker det til å finansiere sykehjelpen til folk som vi ikke har noe som helst med, f.eks sykehjelpen til personer som har pådratt seg livstilsykdommer som diabetes 2, KOLS, lungekreft osv?

Gratis sykehus avler bare latskap, hadde folk hatt mer å tape på å leve usunt så hadde folkehelsa utvilsomt forbedret seg betraktelig, man har ikke fullt så mye å tape på å leve usunt i dag i Norge, felleskapet tvinges jo til å betale.

Som sagt angående saken som TS linker til, hvorfor er det rett og rimelig at fellesskapet skal tvinges til å betale for sykehjelpen hans?
Vis hele sitatet...
Her i Norge og mange andre land HJELPER VI HVERANDRE -bl.a bidrar staten mye til for enkeltmennesket. Å få helsestell er en menneskerett, akkurat som det er en mennskerett på å ha mat og vann. Muligens ikke i USA, der må nok betale godt for en liten legesjekk.

Ja, sykehusene er et pengesluk, men NEI, landet går ikke konkurs pga sykehusene. -Det er særdeles få land som har gått konk pga velfungerende sykehus!

Og til sist men ikke minst - som Atx nevnte i farta: Her i landet lever man mye bedre, sunnere og lengre enn i USA! En gjennomsnittlig nordmann har bedre helse og liv enn en gjennomsnittlig amerikaner og kan se fram til statistisk sett i allefall 3-5 år lengre å leve.
Sist endret av aeon_illuminate; 29. juli 2012 kl. 02:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Viracocha Vis innlegg
For min del begynte det for ca 1 måned sida.
Vis hele sitatet...
Da har du med respekt å melde såpass god inntekt at det er litt uviktig. Eg kjem til å lande på 45% eller deromkring i år, men det er med godt med cash på konto, litt over snittet inntekt, kun studielån og veldig få frådrag på skatten.

Like fullt har eg 60-70000 utbetalt i månaden, så eg ser ingen grunn til å klage - eg har meir enn fleirtalet har før skatt.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Siden når betaler vi 36-49% skatt ?
Vis hele sitatet...
Vet ikke når det startet, men jeg har gjort det siden siden jeg var ferdig utdannet.

Linky til 2012 tall
Vel, sykehuspolitikken til USA er slik den er fordi politikken generelt er blå så langt øye kan se. "Du er din egen lykkes smed" er et ordtak som beskriver mentaliteten rundt det hele veldig godt. Så om du ikke har råd til å betale forsikringspenger, uansett om det er fordi du ikke gidder å jobbe, eller du har en kronisk sykdom som gjør det vansklig/umulig å jobbe, så får du ingen støtte av verken private forsikringsselskaper eller statens velferdspenger. Ganske så trist at man må ha penger for å i det heletatt få hjelp til å komme seg på beina etter et overfall, sykdom etc. Hvor i svarte skal den stakkers personen få pengene sine fra nå? Ond sirkel spør du meg.. Man må bokstavelig talt kjøpe seg trygghet, og uten den kjøpte tryggheten ligger du dårlig ann om du f.eks blir skutt på Batman premiere, uheldigvis.
Å sammenligne Norge og USA blir for dumt... To vidt forskjellige samfunn.
Sitat av morfen94 Vis innlegg
Spare noen kroner? Helseforsikring her i statene er sinnsvakt dyrt.
Vis hele sitatet...
Da burde du reforhandle dine forsikringer eller bytte forsikrinsselskap.
Jeg er født og oppvokst i usa og da vi bodde der hadde både mamma og pappa helseforsikring for hele familien, dvs. dem selv og oss ungene til det året vi fylte 21 fra deres arbeidsgivere.

Nå som jeg er voksen har jeg egen forsikreing som koster en brøkdel av det en helseforsikring koster i Norge (ja jeg er forsikret her også) hadde jeg ikke vært det hadde jeg ikke skrevet dette.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Wild Vis innlegg
Nå som jeg er voksen har jeg egen forsikreing som koster en brøkdel av det en helseforsikring koster i Norge (ja jeg er forsikret her også) hadde jeg ikke vært det hadde jeg ikke skrevet dette.
Vis hele sitatet...
Problemet er at lågtlønna oftare vert sjuke. Det vil sei at det er dyrare med helseforsikring om du har lite frå før - altså det tvert motsette av det norske skattesystemet, og ei forsterking av at det er dyrt å vere fattig.

Det er ikkje tvil om at dei med snittet lønn og høgare hadde spart pengar på privatisering av helsevesen og utdanning, men dei som ligg under hadde tapt på det.

Eg ser på rett til gratis helsevesen og utdanning som så viktig at eg er villig til å innskrenke min fridom litt (=betale skatt) i bytte mot å gi andre større fridom - for det eg mistar er neglisjerbart samanlikna med det viktige tilbodet gratis helsevesen og utdanning er!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg ser på rett til gratis helsevesen og utdanning som så viktig at eg er villig til å innskrenke min fridom litt (=betale skatt) i bytte mot å gi andre større fridom - for det eg mistar er neglisjerbart samanlikna med det viktige tilbodet gratis helsevesen og utdanning er!
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg i det du her skriver, så lenge det offentlige helsevesenet fungerer, noe det i stadig mindre grad gjør.
Ta det på en annen måte da.

Wild, du sier forsikringen i USA ikke er så veldig dyr.

Da MÅ det jo være flere som har råd til den forsikringa, som istede lar være, fordi de vil spare noe penger med god tro om at "dette ikke skjer meg". Hva om man da blir skutt og hardt skadet?

Vil du da si at man har krav på sykehusplass?

Det står heller ikke noe om hvorfor han ikke har helseforsikring, noe som er en vital del av historien til denne stakkaren etter min mening.

Blir jo litt som å si at man har krav på fordelen ved å betale skatt selv om man jobber svart.
Sist endret av Edited; 29. juli 2012 kl. 06:55.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Wild Vis innlegg
Jeg er helt enig med deg i det du her skriver, så lenge det offentlige helsevesenet fungerer, noe det i stadig mindre grad gjør.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype...? Seriøst, kan du på en skikkelig måte forklare på hvilken måte og i hvilke ting det offentlige helsevesenet ikke fungerer, la os si f.eks det norske helsevesenet..

Har du statistikker, har du undersøkelser, har du annet materiale som beviser/indikerer at offenlig helsevesen = automatisk ræva pga at det nettop er offentlig.

Jeg er spent på hva du har å komme med!
Sist endret av aeon_illuminate; 29. juli 2012 kl. 09:05.
Sitat av Astory Vis innlegg
Sett fra en annen vinkel: hvorfor skal andre betale for at han ble skutt?
Vis hele sitatet...
Nettopp. Hvorfor er det bra at vi nordmenn tvinger hverandre til å betale hverandres helseforsikring?
Sitat av Tnh Vis innlegg
Hvis man ser det fra en litt annen vinkel, er det så veldig mye mer empatisk å ønske å bruke ufattelig mye ressurser på noen få generasjoner, som etterkommende generasjoner må ta byrden av? Den kollektivistiske tankegangen du viser hvor "alle skal med" er ikke bærekraftig.



Du motsier deg også så til de grader, du vil trosse grunnprinsippene i et demokrati for å tilsynelatende bevare det. Sensur av andres meninger strider mot demokrati, ønsker om mindre kollektivitet strider ikke mot det.
Vis hele sitatet...
Skjønner ingenting av det siste du skriver.

Og jo, det er faktisk bærekraftig å drive demokrati som vi gjør i norge. Mye kan gjøres bedre, det er jeg enig i. Det er likevel feil å gjøre som i statene, hva om det hendte deg selv? Tror ikke du klarer å forestille deg det en gang. Kanskje du kan flytte dit et par år og se?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvis det skulle stemme burde jo amerikanere strevet for en sunn livsstil, I can't see that.
Vis hele sitatet...
Dette er jo fordi de aller fleste amerikanere er rike og/eller har forsikring gjennom jobben, ofte betaler de ikke en kr i egenandel engang.

Lege: "Du har litt vondt under foten sier du? La oss ta disse titalls prøvene og røntgen, CAT-scan, bla, og bla."(koster bare 10000 $)

Pasient: "ja."(Don't give a fuck about the price)

Prisene og kvaliteten på deler av kroppsindustrien som har lite regulering går strålende. Kosmetiske operasjoner f.eks. blir stadig billigere. Man kan jo lure på hvorfor.
Sitat av Libedibediberty Vis innlegg
Nettopp. Hvorfor er det bra at vi nordmenn tvinger hverandre til å betale hverandres helseforsikring?
Vis hele sitatet...
Fordi da har de som er svakest stilt et tilbud. Det har med etikk og menneskeverd å gjøre. Jeg for min del betaler skatt med glede i tilfelle jeg skulle få en livstruende sykdom en gang i livet. Hva med deg selv? Det er dumt å spørre sånne spørsmål til høyrefolk, for de er som regel sånne rike slasker som rotter seg opp i systemet.
Sitat av morfen94 Vis innlegg
Forde det kan skje med alle i statene, og for eller siden kommer alle innom et sykehus, og trenger hjelp, de snakker jo allerede om aa redusere skattene igjen, og hvorfor ikke bare evt. beholde den skatten de har, og saa redusere regningene paa sykehuset drastisk. Han jeg bor hos naa, i USA, hadde en Liten operasjon med lokalbedovelse, skulle endre paa en sene, prislappen var 10.000 USD, i overkant av 60.000 ,- det er jo helt beyond human at alle skal ha raad til noe saant, og forsikring.
Vis hele sitatet...
Han slipper unna mye skatt ihvertfall. Be ham regne på hvor mye skatt han ville betalt om han hadde hatt 7-8 %(som jeg tror helseforsikringen koster nordmenn) mer i skatt.

Men jeg er enig i at systemet i USA, eller ihvertfall noen stater i USA er dårlig. Akkurat som det er dårlig i Norge også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Libedibediberty Vis innlegg
Dette er jo fordi de aller fleste amerikanere er rike og/eller har forsikring gjennom jobben, ofte betaler de ikke en kr i egenandel engang.
Vis hele sitatet...
Problemet er ikkje dei som har det - men dei som ikkje har det. Og kostnaden for samfunnet. USA har eit av verdas dyraste helsevesen per innbyggjar, og dei har eit gigantisk problem med folk som ikkje har forsikring.

Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/Health_care_in_the_United_States
The U.S. Census Bureau reported that 49.9 million residents, 16.3% of the population, were uninsured in 2010 (up from 49.0 million residents, 16.1% of the population, in 2009).According to the World Health Organization (WHO), the United States spent more on health care per capita ($7,146), and more on health care as percentage of its GDP (15.2%), than any other nation in 2008.
Vis hele sitatet...
Svaret jeg får når jeg spør amerikanere om dette er grunnet i en nasjonalt inngrodd frykt for kommunisme virker det som. De er tilsynelatende livredde for at staten skal finansiere helsevesenet, nettopp pga "hvorfor skal jeg betale for at naboen er syk". Og ja, jeg har faktisk pratet med en del amerikanere om forskjellene mellom landene våre, både på godt og vondt.

For å si det mildt så betaler jeg gjerne mer skatt for å få ha helsetjenester som velferdsgode, tannhelsetjenesten burde (på god overtid) også innlemmes i dette. Det er helt og totalt forkastelig inhumant å drive som de gjør borte i statene.

"Ja men det er jo bare å ha forsikringen i orden?" - Ja det er det, for de som får forsikring. Og har du først fått forsikring så er det private selskaper som selger dem. De er som kjent ute etter å tjene penger (selvfølgelig), så man bør ikke bli sjokkert om de prøver å sno seg unna utbetalinger.

Vil anbefale å se Sicko av Michael Moore, husk bare å ta det med en liten spade salt. Han er jo kjent for å kunne overdrive "noe", men selve meningene støtter jeg fullt og helt.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Fordi da har de som er svakest stilt et tilbud. Det har med etikk og menneskeverd å gjøre. Jeg for min del betaler skatt med glede i tilfelle jeg skulle få en livstruende sykdom en gang i livet. Hva med deg selv? Det er dumt å spørre sånne spørsmål til høyrefolk, for de er som regel sånne rike slasker som rotter seg opp i systemet.
Vis hele sitatet...
Jeg er for at de svakeste i samfunnet skal ha et tilbud, men jeg er ikke for å tvinge andre til å hjelpe. Hjelpen burde være frivillig. Er hjelpen gitt ved tvang er det like ille som ran.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er ikkje dei som har det - men dei som ikkje har det. Og kostnaden for samfunnet. USA har eit av verdas dyraste helsevesen per innbyggjar, og dei har eit gigantisk problem med folk som ikkje har forsikring.
Vis hele sitatet...

Nei, de har heller et problem med at for mange er forsikret. Det er forsikringsordningene de har mange steder i USA som gjør det så dyrt. Bla. av årsaken jeg nevnte lengre opp her, at de fleste ikke ser kostnaden av det forsikringsselskapet betaler for. Dette er grunnen til at de fleste noenlunde fungerende velferdstater har egenandel for å synliggjøre kostnaden.
Sitat av Libedibediberty Vis innlegg
Jeg er for at de svakeste i samfunnet skal ha et tilbud, men jeg er ikke for å tvinge andre til å hjelpe. Hjelpen burde være frivillig. Er hjelpen gitt ved tvang er det like ille som ran.
Vis hele sitatet...

Da kan du likegreit flytte herfra.
Sist endret av Deximus; 29. juli 2012 kl. 10:49.
Sitat av apelix Vis innlegg
Meningene til en del folk her sjokkerer meg. Man mener at alt er ens eget ansvar, "det er ikke noen ting som heter samfunn" eller hva Margaret Thatcher, den gamle skrekkøglen, en gang sa. Man glemmer at folk blir født med helt ulike forutsetninger, noen arver 30 millioner, andre blir født med alvorlige sykdommer. Føler mange på høyresiden mangler empati og har levd veldig skjermede liv uten å støte på problemer. Egentlig burde høyrepolitikk stort sett være forbudt, siden det strider med mange oppfatninger ihvertfall jeg har av ordet demokrati.
Vis hele sitatet...
Det slår ikke feil at slike som deg skal stå frem som moralens voktere, samtidig som dere vil forby høyrepolitikk. Dere skal "hjelpe" de fattige ved å plyndre de fattige. Vet du hva som er bra for de fattigste? Økonomisk vekst, nedleggelse av sentralbanken, og styrking av eiendomsretten. Dette er saker sånne som deg skyr som pesten i god tro. Men god tro rettferdiggjør ikke all elendigheten dere fører med dere.

Sitat av Deximus Vis innlegg
Da kan du likegreit flytte herfra.
Vis hele sitatet...
Du drar deportasjonskortet ja? Du skulle ikke bare sette meg på et tog over grensa fordi jeg ikke er enig med deg da? Hm.. hvem var det som pleide å gjøre det igjen...
Dette skal ikke ende opp som nok en objektivist-"diskusjon". Hold dere til tema. Dere er herved advart.
Forsikringselskapene kan vel også nekte eller forhøye premien for kronisk syke eller de som blir det, vil helst ha friske kunder som betaler mye.
De som er friske og betaler høye helseforsikringer er til hyppige kontroller som dekkes av forsikringen.
Hvis det utvikler seg videre vil bare friske personer få behandling (slik som gresk oldtid).

Ellers har vel USA en annen prioritering av militære vs velferd enn mange andre land.