Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3751
Humor-klassiker ?

I året 1972 kom den første episoden av Fleksnes Fataliteter ut. I rollen som Marve Fleksnes, - Rolv Weselund. Som også er kjent fra andre norske filmer, som f.eks. Bør Børson jr.
Men uansett, den første episoden kom ut og den med navnet: Blodgiveren. -En klassiker i scandinavisk Tv-historie. Det har kommet mange episoder, og en film om Fleksnes, som senere alle har kommet ut på dvd. Hele 7 dvd'er til sammen. Med 6 dvd til serien, og 1 til langfilmen.

Fleksnes Fataliteter handler om enstøingen Marve Fleksnes, som er totalt egoist og full av selvironi.
Han lever stort sett med sin mor. (Moder'n). Moder'n spilles av Aud Schønemann, og moder'n og Marve har heftige diskusjoner til tider. -Et eksempel på det kan være at da Marve gir opp verden pga at det aldri er fred noe sted, og han vil prøve seg på å ordne en verdensfred. Han ringer da til Russlands president, for å snakke om fred, med baktanke på at Russland har atomvåpen. Da det tørner helt for moder'n, og Marve gjør da sitt, ved å stå på sitt uansett hva moder'n sier. -- Og akkurat her skjer det noe, den barnslige måten Marve opptrer på er utrolig morsom. At han syter og klager, klager på moder'n, kommanderer henne rundt. Som f.eks: gå å lag mat! - Som fra publikums side ender med en latterbombe. Selvfølgelig har dette med hvem som spiller rollen, og hvordan hans kroppråk er. For det klarer Rolv Wesenlund utrolig bra.!

"Kan jeg gi deg en Ma-arta, så du blir litt i fa-arta?"

-Når jeg var mindre så var Fleksnes høydepungtet på lørdags kvelden. I ettertid har jeg kjøpt meg alle dvd'ene og er svært fornøyd. Jeg vil si at Fleksnes Fataliteter er en av de beste klassikerne innenfor Norsk tv/film historie.

Er dette typisk norsk humor, eller jeg kan spørre hva er norsk humor?, hva er det som lager god norsk humor ?
-Er Fleksnes Fataliteter et godt eksempel på norsk humor ?
God norsk humor er:
- Ut i vår hage
- Team Antonsen
- Tre brødre som ikke er brødre
- Åpen post
- Torsdagsklubben
- Rikets rødt
Brødrene Dal er rimelig kanon.
Alle de du nevner utenom åpen post er kanon bra, har ikke sett åpen post, men jeg tror verken gud eller noen andre kan lage et mesterverk som ut i vår hage.
O-T men trådstarter, hvorfor lurer du på dette?

"Er dette typisk norsk humor, eller jeg kan spørre hva er norsk humor?, hva er det som lager god norsk humor ?
-Er Fleksnes Fataliteter et godt eksempel på norsk humor ?

Humor er vell humor..ler like godt av t.d amerikansk humor som norsk.
Fleksnes var riktignok basert på et engelsk konsept, men jo, Fleksnes kan trygt kalles å være en del av den norske humorarven Annet som har satt spor etter seg er f.eks Wesensteen, KLM, Mot i Brøstet, OJ....
Sitat av Dolf
God norsk humor er:
- Ut i vår hage
- Team Antonsen
- Tre brødre som ikke er brødre
- Åpen post
- Torsdagsklubben
- Rikets rødt
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du glemme KLM?
Uti vår hage må være noe av det bedre som er sendt på norsk TV. Kan også nevne Etaten. Hysterisk bra!
Trådstarter
Sitat av LoRd
O-T men trådstarter, hvorfor lurer du på dette?

"Er dette typisk norsk humor, eller jeg kan spørre hva er norsk humor?, hva er det som lager god norsk humor ?
-Er Fleksnes Fataliteter et godt eksempel på norsk humor ?

Humor er vell humor..ler like godt av t.d amerikansk humor som norsk.
Vis hele sitatet...
Det er vel egentlig ingen spesiell grunn. Jeg bare lurer på om folk(her på forumet) liker samme type humor som meg.
Å hva folk mener er "typisk norsk" humor. (: Hva er det av norsk humor som gir deg en god latter liksom. (:
JA! Dett er god norsk humor!
Selv om det finnes morsomere norske humorprogrammer. Var og er Fleksnes rå humor!
Men jeg forbandt bestandig Fleksnes humoren som "oslo", av en eller annen grunn. I samme gate som Karlsons Fabrikker eller hva han sjefen heter... Var morsomt, men også veldig fremmed på mange måter.

Men KLM, favorittkomikerne mine i Norge, det norske svaret på Monty Python, burde være seff på enhver liste over norsk humor!
Og for all del ikke glem Leif Juster og Harald Heide-Steen Jr.
KLM er jo en stor del av norsk humor. Liker de veldig godt, men har ikke sett så mye av det siden jeg var yngre.

Harald Eia og Bård Tufte Johansen (sikker minst en skrivefeil her... men jaja!) er også viktige støttespillere innenfor norsk humor. I nyere tid, så ville jeg jo sagt hele Team Antonsen gjengen.

Syns nå Dizzy Tunes burde nevnes, selv om det ikke er så mye tv.
Sitat av zpn*
Brødrene Dal er rimelig kanon.
Vis hele sitatet...
Helt enig! Brødrene Dal er nok noe av det beste, men det er sykt sær humor, så jeg skjønner at mange ikke kan fordra det.
Raskemenn er det beste (: selv om det ikke går på tv
Jeg personlig synes den skikkelig gamle norkse humoren er genial. Som Fleksnes, Olsenbanden, Leif Juster. Veldig mange av figurene til Rolv Wesenlund er rett og slett geniale. For eksempel Fleksnes, Feriebiskob Fjertnes, og alle personlighetene han spiller i f. eks. filmen "Norske Byggeklosser" osv.
Norsk humor kan jo være så mangt det. Og smaken er som baken heter det jo. Man liker forskjellig. Selv har jeg veldig sansen for, som også andre skriver, Harald Eia og Bård Tufte Johansen. Fleksnes og Harald Heide Stten var jo noen av de første ute med sin humor på Tv i Norge, for ikke å glemme Leif Juster som kanskje kan regnes som en foregangsmann innen norsk humor.
Og det finnes uttallige andre som etterhvert har meldt sin ankomst, som bl.a Øyvind Blunck, Hege Schøyen, og Kristian Valen.
Har forøvrig lastet ned alle episodene av Fleksnes. Han er et `must`, og en kuriositet. Har også prøvd å laste ned `åpen post, ùt i vår hage`, og andre av disse gale karakterene som de spiller, men uten å lyktes. Skulle ønske at jeg fant en nedlastings-stasjon som har disse, og som ikke er ødelagt eller halvveis dårlige.
"Skulle det dukke opp et lik, er det bare å ringe", "Mannen som ikke kunne le", ""Bør Børson" og "Operasjon løvsprett" er velkjent norske humor. For å gå virkelig lengre tilbake i tid har vi Holbergs "Jeppe på bjerget" og "Erasmus Montanus" (treffer vel ikke helt målgruppen på nFF )
Og dere glemmer borettslaget?! Det er best da! BEST! Kjetil & Kjartan Show og Rikets Røst må også nevnes!
▼ ... noen uker senere ... ▼
i helvete, ingen som har nevnt oluf!?
Er det bare meg som alltid har vært av den oppfatning at Fleksnes er noe av det dølleste som noensinne er lagd? Noe så kjedelig. Tror ikke jeg har trekt på smilebåndet en eneste gang...
Typisk Norsk. Alt jeg har å si.

Glemte nesten å nevne Etaten.
Trådstarter
Sitat av Halalgeir
Er det bare meg som alltid har vært av den oppfatning at Fleksnes er noe av det dølleste som noensinne er lagd? Noe så kjedelig. Tror ikke jeg har trekt på smilebåndet en eneste gang...
Vis hele sitatet...
Fleksnes er bare toppen av "hensynsløs" morsom humor!. Det er vel noen som ikke mener at det er bra, men tror nesten at de som liker Fleksnes ligger i flertall.(:
Fleksnes er genialt. Noe av det beste norske. Konge!

Åpen Post var også suverent, og det er jo "forløperen" til de nyere serier som har gått på nrk, som ut i vår hage, tre brødre som ikke er brødre, team antonsen og så videre.

Brødrene dal og andre KLM-serier (vorspiel, nachspiel) var også morsomt..

også har vi også mange morsomme stand-up komikere her i landet, noe som har resultert i gode humorprogrammer som mandagsklubben, torsdagsklubben, nytt på nytt osv
komisjonen, are og odin, tazte priv, xl, herreavdelingen og osenbanden. Måtte bare nevne at vi har radio også