Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  151 18903
Kom over en artikkel om tiden egentlig eksisterer, dere finner den her. Det fikk meg til å tenke. Hvordan kan noen bevise om tiden finnes eller ikke? Er ikke tid bare noe mennesker har laget? Forestill dere hva som vil skje i en verden uten tid, ville den i det hele tatt fungert? Ganske interessant egentlig, da jeg egentlig ikke har tenkt noe særlig over dette før.
Denne har blitt postet her før, men synes den passet bra.

http://www.galactanet.com/oneoff/theegg_nb.html
Jeg har alltid vært en tilhenger av denne teorien. ''Tid er bare er en måte hjernen vår oppfatter forandring på.''
Sist endret av Banditt1; 21. november 2012 kl. 22:42.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Det eneste som eksisterer er nåtiden, og i denne nåtiden er det mang en ting som pulserer nokså rytmisk! Ut ifra dette kan man skape et kunstig tidsbegrep basert på denne rytmen. For eksempel vår grunnleggende tidsenhet, sekundet, basert på den pulserende rytmen til et cesiumatom.
Slik jeg tenker på det, så går verden bare fremover. Ting skjer, prosesser forekommer og så videre. Deretter har vi mennesker med våre kloke hoder funnet opp tid til å vite når noe skjedde eller skal skje. Vi har bare organisert verden på samme måte som vi har sagt at en klump med stein veger 1 kg, og bruker nå denne som en målestokk for å si at noe som veger 10 kg veger det samme som 10 klumper av denne nøyaktige stenen.

For å forklare det på en annen måte:

Se for deg et koordinatsystem. Langs X-aksen går "tiden". Hva som er 1, 2, 3 og 100 på denne aksen er menneskeskapt. X kan bare øke. Langs Y-aksen går hvordan verden er. Den oppfører seg fritt, og kan være i forskjellige tilstander. OM det er mulig å reise i tid og lignende, vil jeg tro at dette kan forklares ved at verden har nådd samme Y-verdi som en gang tidligere. Men så tror jeg ikke dette er mulig...

Har ingen vitenskaplige bevis eller lignende på dette, jeg synes bare det høres logisk ut.
Sist endret av Flaskepost; 21. november 2012 kl. 22:52.
Flott teori, Flaskepost! Men ang. det å reise i tid, alt vi ser er reflektert lys, og for å reise i tid må vi oppnå en hastighet som er høyere enn lysets (1 079 252 848,8 km/t) som for det første virker uoppnåelig med dagen teknologi men da har det vell ikke noe med tid å gjøre i det hele tatt, men ta igjen partiklene vi ser, og på den måten skape en parallell hendelse? Hvis jeg ikke er helt på jordet nå da.

Men det var en interessant artikkel, den fikk meg til å tenke en del på det som stod der
Her er avstander og intervaller så korte at hele konseptet tid og sted begynner å bryte sammen.
Vis hele sitatet...
Kanskje vi mennesker har blitt for teknologisk avanserte?
Sitat av sluch2k Vis innlegg
Denne har blitt postet her før, men synes den passet bra.

http://www.galactanet.com/oneoff/theegg_nb.html
Vis hele sitatet...
Hva har dette med tid å gjøre?

Forøvrig tror jeg ikke dette er en hypotese med særlig støtte fra det vitenskaplige samfunn. I artikkelen står det at forskeren mener tid er en måte hjernen vår oppfatter forandring. Forandring er jo en overgang fra en tilstand til en annen. Hva er det som skiller disse to tilstandene, hvis ikke tid? Dette blir ganske filosofisk, og altfor lite empirisk, så la meg vinkle det annerledes.

Termodynamikkens andre hovedsetning sier at entropien i et lukket system vil minke over tid, og er like godt stadfestet som enhver annen teori (ikke hypotese) i fysikken. Uten et tidsbegrep fungerer ikke denne fysiske loven.

Det oppfordres også innledningsvis å tenke på hvor lenge et sekund er. Dette er også veldig rigorøst stadfestet som:
Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/Second
the duration of 9,192,631,770 periods of the radiation corresponding to the transition between the two hyperfine levels of the ground state of the caesium 133 atom.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke noe som forandrer seg avhengig av situasjon, i motsetning til menneskers og apers oppfattelse av tid.
Sitat av BareAnders Vis innlegg
Flott teori, Flaskepost! Men ang. det å reise i tid, alt vi ser er reflektert lys, og for å reise i tid må vi oppnå en hastighet som er høyere enn lysets (1 079 252 848,8 km/t) som for det første virker uoppnåelig med dagen teknologi men da har det vell ikke noe med tid å gjøre i det hele tatt, men ta igjen partiklene vi ser, og på den måten skape en parallell hendelse? Hvis jeg ikke er helt på jordet nå da.

Men det var en interessant artikkel, den fikk meg til å tenke en del på det som stod der
Kanskje vi mennesker har blitt for teknologisk avanserte?
Vis hele sitatet...
Pr. dags dato kan det synes umulig å bevege seg i eller over lysets hastighet (mekanisk bevegelse, altså), fordi energimengden som skal til for å akselerere selv en elementærpartikkel opp i de hastighetene er uendelig stor. Man kan, i følge enkelte fysikere, snike seg rundt denne "fartsgrensen", dog (google Alcubierre drive).

I følge moderne fysikk vil det skape et paradoks om man, mot formodning, skulle få til å bevege seg raskere enn lyset. Om man tenker seg at man reiser til månen med hastighet høyere enn lyset, og så reiser tilbake, så vil man komme frem før man dro avgårde i utgangspunktet (i følge fysikklæreren min for mange år siden, i alle fall, det er lenge siden jeg satte meg inn i relativitetsteorien, så jeg er litt diffus på enkelte punkter, dette er ett av dem).

Tid er, pr. dags dato, ikke kvantifiserbart. Vi måler tid i relative termer, en klokkes referansepunkt er en annen klokke, f.eks. Tid er forandring, og forandringsraten er avhengig av hastighet.

Det er forresten ingen teori, kun en løst formulert hypotese
Men hvis man faktisk skulle beveget seg fortere enn lyset, så ville kroppen fortsatt vært i en endringsprosess osv.? Og i mitt hode tilsier ikke dette å reise i tid, hvis du skjønner?
Trådstarter
Tid er 4. dimensjon, men er annerledes enn de andre dimensjonene da eneste veien er fremover. Fysikkens lover skjelnder i en viss forstand ikke mellom fortid og fremtid. Det er for eksempel et mysterium utgangspunkt av fysikkens lover, hvorfor kan vi huske fortiden, men ikke ha samme viten om fremtiden? Derfor er det også et mysterium om hvorfor vi ved å handle NÅ kan påvirke fremtiden, men ikke fortiden.

Beklager mitt forrige innlegg, hadde ikke oppdatert siden

Men når dere er inne på det å reise i tid så har jeg et litt artig spørsmål; Om du reiser tilbake i tid og dreper din bestefar, da hadde ikke du eksistert, så kunne du da egentlig reist tilbake i tid for å ta livet av ham?
Sitat av BareAnders Vis innlegg
Men hvis man faktisk skulle beveget seg fortere enn lyset, så ville kroppen fortsatt vært i en endringsprosess osv.? Og i mitt hode tilsier ikke dette å reise i tid, hvis du skjønner?
Vis hele sitatet...
Vel, ingen sier at logikken er den eneveldende hersker når man snakker om ting som i utgangspunktet er fysisk umulig

Sitat av Nevo Vis innlegg
Tid er 4. dimensjon, men er annerledes enn de andre dimensjonene da eneste veien er fremover.
Vis hele sitatet...
Med dette synes du å forutsette at tid er en fysisk størrelse. Det er ikke så sikkert at det er tilfellet. Vi behandler tid som om det er tilfellet, men igjen, tid er egentlig ikke målbart (foreløpig, hvertfall).

Fysikkens lover skjelnder i en viss forstand ikke mellom fortid og fremtid. Det er for eksempel et mysterium utgangspunkt av fysikkens lover, hvorfor kan vi huske fortiden, men ikke ha samme viten om fremtiden? Derfor er det også et mysterium om hvorfor vi ved å handle NÅ kan påvirke fremtiden, men ikke fortiden.
Vis hele sitatet...
Denne vil jeg gjerne du skal utdype litt (litt usikker på om jeg forstår helt hva du mener).

Som generell kommentar: Termodynamikkens 2. lov sier at ethvert lukket system beveger seg mot en stadig økende grad av uorden (entropien øker). Det vil si at det finnes mange flere måter atomer kan arrangeres på om ti sekunder, enn for ti sekunder siden (om man forutsetter at atomene for ti sekunder siden var "ordnet", - noe som egentlig bare er en definisjonssak). For å kunne vite noe sikkert om fremtiden må man derfor kjenne til hvilken retning alle atomer i universet har, og hvilke krefter som virker mellom dem til enhver tid, noe som selvfølgelig er umulig.

Beklager mitt forrige innlegg, hadde ikke oppdatert siden

Men når dere er inne på det å reise i tid så har jeg et litt artig spørsmål; Om du reiser tilbake i tid og dreper din bestefar, da hadde ikke du eksistert, så kunne du da egentlig reist tilbake i tid for å ta livet av ham?
Vis hele sitatet...

1: Du dreper din egen bestefar, som forårsaker at din far eller mor aldri blir født, som fører til at du aldri blir født, som forårsaker at du aldri kunne ha reist tilbake i tid for å drepe din egen bestefar. Gratulerer, - du har skapt et paradoks. Enten vil universet slutte å eksistere, eller så eksisterer det mekanismer som sørger for at det ikke vil skje, eller så vil et eller annet rart skje. Who knows.

2: Du dreper din egen bestefar, noe som fører til at det skapes en ny "virkelighet": Den du kom fra, hvor bestefaren din er i live, og den du er i, hvor bestefaren din er død. Der du kom fra, er alt som det var, men i den du er i vil du aldri bli født. Denne hypotesen innebærer at det for enhver hendelse med flere enn et mulig utfall ( i prinsippet alle mulige tilstandsendringer til enhver partikkel i universet) vil skapes en ny dimensjon, og at multiverset dermed består av et uendelig antall parallelle dimensjoner.

Det finnes sikkert flere mulige scenarioer og, men disse to var det jeg kom på i farten (mener det finnes en tredje hypotese og). Les litt her:
http://www.iep.utm.edu/timetrav/#H5
Sist endret av Orph; 21. november 2012 kl. 23:52.
Sitat av Nevo Vis innlegg

Men når dere er inne på det å reise i tid så har jeg et litt artig spørsmål; Om du reiser tilbake i tid og dreper din bestefar, da hadde ikke du eksistert, så kunne du da egentlig reist tilbake i tid for å ta livet av ham?
Vis hele sitatet...
Nå spørs det litt på hvilken av teoriene vi ser på, men om vi tar utgangspunkt i parallelle universer så er det fullt mulig å drepe din egen bestefar; men da ville du "skapt" et nytt parallelt univers der du har to forskjellige "utfall".
Sjekk ut denne:
http://www.youtube.com/watch?v=0ca4miMMaCE

fra rundt 5min begynner det du lurer på.
Sist endret av moret; 21. november 2012 kl. 23:50.
Sitat av Don Marioso Vis innlegg
Det oppfordres også innledningsvis å tenke på hvor lenge et sekund er. Dette er også veldig rigorøst stadfestet som:
Dette er ikke noe som forandrer seg avhengig av situasjon, i motsetning til menneskers og apers oppfattelse av tid.
Vis hele sitatet...
Eller er det det? Caesium vil jo "svinge" i ulikt tempo iforhold til et tilsvarende caesium med en annen fart.
Tid eksisterer like mye som meter og gram eksisterer, eller like mye som dette forumet eksisterer.
Sitat av Manualah Vis innlegg
Tid eksisterer like mye som meter og gram eksisterer, eller like mye som dette forumet eksisterer.
Vis hele sitatet...
Vær så grei, underbygg den påstanden.
Sitat av moret Vis innlegg
Nå spørs det litt på hvilken av teoriene vi ser på, men om vi tar utgangspunkt i parallelle universer så er det fullt mulig å drepe din egen bestefar; men da ville du "skapt" et nytt parallelt univers der du har to forskjellige "utfall".
Sjekk ut denne:
http://www.youtube.com/watch?v=0ca4miMMaCE

fra rundt 5min begynner det du lurer på.
Vis hele sitatet...
Man vet ikke om det er mulig å drepe sin egen bestefar, det er grunnen til at det kalles bestefar-paradokset.

Tre ting kan skje:

a) Det er umulig å reise tilbake i tid. Paradokset eksiterer ikke, vi vet det bare ikke enda.
b) Du kan reise tilbake i tid, men en ukjent naturlov forhindrer deg i å drepe bestefaren din.
c) Så fort du reiser tilbake i tid så skaper du en ny tidslinje. Her kan du gjøre hva f#%€ du vil. Tidslinjen du selv ble født i er uforandret.
Sist endret av Bombasa; 22. november 2012 kl. 08:24.
Sitat av Manualah Vis innlegg
Tid eksisterer like mye som meter og gram eksisterer, eller like mye som dette forumet eksisterer.
Vis hele sitatet...
Hvis du skal sammenligne tid med andre enheter så bør du heller si: "lengde og masse". Meter og kilogram er ekvivalent med sekunder. Altså SI-enheter brukt for å definere lengde, masse og tid
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Eller er det det? Caesium vil jo "svinge" i ulikt tempo iforhold til et tilsvarende caesium med en annen fart.
Vis hele sitatet...
Det bør presiseres at definisjonen gjelder kun for et stillestående cesium-atom ved 0 grader kelvin.

Med denne definisjonen kan spesiell relativitet altså ikke påvirke varigheten av tidsintervallet, men generell relativitet kan ha noe innvirkning pga. gravitasjon. Derfor har man presisert det ytterligere til å gjelde ved havnivå. Hvis man velger cesium-atomet selv som referansesystem vil man få samme tidsintervall uansett.

Edit: I forrige posten min skrev jeg at entropi minker over tid, men jeg mente selvfølgelig motsatt.
Sist endret av Don Marioso; 22. november 2012 kl. 08:54.
Sitat av Orph Vis innlegg
2: Du dreper din egen bestefar, noe som fører til at det skapes en ny "virkelighet": Den du kom fra, hvor bestefaren din er i live, og den du er i, hvor bestefaren din er død. Der du kom fra, er alt som det var, men i den du er i vil du aldri bli født. Denne hypotesen innebærer at det for enhver hendelse med flere enn et mulig utfall ( i prinsippet alle mulige tilstandsendringer til enhver partikkel i universet) vil skapes en ny dimensjon, og at multiverset dermed består av et uendelig antall parallelle dimensjoner.
Vis hele sitatet...
En litt interessant tanke jeg kom på: Dersom tid ikke eksisterer, vår oppfatning av begrepet "tid" kun har oppstått for å håndtere forandring, og tid kan betraktes som punkt langs en linje (et kontinuum), fremfor en konsekvent økende størrelse, vil vel muligens det si at alle parallelle universer som noen gang vil eksistere ble til ved The Big Bang. Om det så er, så vil alle hendelser, fremtidige såvel som de som ligger i fortiden, være kartlagt, og uforanderlige. I praksis så vil derfor fri vilje være en illusjon, da alt som har skjedd eller noen gang vil skje ble bestemt ved skapelsesøyeblikket.
Sist endret av Orph; 22. november 2012 kl. 09:22.
Sitat av Orph Vis innlegg
En litt interessant tanke jeg kom på: Dersom tid ikke eksisterer, vår oppfatning av begrepet "tid" kun har oppstått for å håndtere forandring, og tid kan betraktes som punkt langs en linje (et kontinuum), fremfor en konsekvent økende størrelse, vil vel muligens det si at alle parallelle universer som noen gang vil eksistere ble til ved The Big Bang. Om det så er, så vil alle hendelser, fremtidige såvel som de som ligger i fortiden, være kartlagt, og uforanderlige. I praksis så vil derfor fri vilje være en illusjon, da alt som har skjedd eller noen gang vil skje ble bestemt ved skapelsesøyeblikket.
Vis hele sitatet...
Mindfucka meg litt akkurat nå -.-

Men tid må jo eksistere på et eller annet plan i hele universet? Alt dør jo etter en viss tid. Vi mennesker blir jo eldre, universet utvider seg, stjerner dør, og alt dette skjer jo etter en viss tid.
Hvis tid ikke hadde eksistert, hadde ikke alt bare stått helt stille, eller vært der for evig, og aldri sluttet å eksistere?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Man vet ikke om det er mulig å drepe sin egen bestefar, det er grunnen til at det kalles bestefar-paradokset.

Tre ting kan skje:

a) Det er umulig å reise tilbake i tid. Paradokset eksiterer ikke, vi vet det bare ikke enda.
b) Du kan reise tilbake i tid, men en ukjent naturlov forhindrer deg i å drepe bestefaren din.
c) Så fort du reiser tilbake i tid så skaper du en ny tidslinje. Her kan du gjøre hva f#%€ du vil. Tidslinjen du selv ble født i er uforandret.
Vis hele sitatet...
c) Det vil si at "du" kan se deg selv vokse opp, og leve fra et annet perspektiv? Fordi du reiser fra "nåtiden" til "fortiden" så må jo fortsatt "nåtiden" leve, eller ikke? Fikk meg til å tenke litt.
Sist endret av ExoticSamie1; 22. november 2012 kl. 20:41.
Sitat av Flaskepost Vis innlegg
Slik jeg tenker på det, så går verden bare fremover. Ting skjer, prosesser forekommer og så videre. Deretter har vi mennesker med våre kloke hoder funnet opp tid til å vite når noe skjedde eller skal skje. Vi har bare organisert verden på samme måte som vi har sagt at en klump med stein veger 1 kg, og bruker nå denne som en målestokk for å si at noe som veger 10 kg veger det samme som 10 klumper av denne nøyaktige stenen.

For å forklare det på en annen måte:

Se for deg et koordinatsystem. Langs X-aksen går "tiden". Hva som er 1, 2, 3 og 100 på denne aksen er menneskeskapt. X kan bare øke. Langs Y-aksen går hvordan verden er. Den oppfører seg fritt, og kan være i forskjellige tilstander. OM det er mulig å reise i tid og lignende, vil jeg tro at dette kan forklares ved at verden har nådd samme Y-verdi som en gang tidligere. Men så tror jeg ikke dette er mulig...

Har ingen vitenskaplige bevis eller lignende på dette, jeg synes bare det høres logisk ut.
Vis hele sitatet...
Enig der! Alt som skjer i vår verden har utvikling i form av hendelser skjer ikke på et blunk, men har en utvikling. Tid er bare vår måte synkronisere hverdagene våre til et samfunn
Sist endret av Voodoo Docta; 22. november 2012 kl. 22:48.
Sitat av fth Vis innlegg
Mindfucka meg litt akkurat nå -.-
Vis hele sitatet...
Ikke ta det for bokstavelig, det var kun en tilfeldig tanke som jeg lot vokse, og den er basert på en del meget spesifikke antagelser.

Men tid må jo eksistere på et eller annet plan i hele universet? Alt dør jo etter en viss tid. Vi mennesker blir jo eldre, universet utvider seg, stjerner dør, og alt dette skjer jo etter en viss tid.
Hvis tid ikke hadde eksistert, hadde ikke alt bare stått helt stille, eller vært der for evig, og aldri sluttet å eksistere?
Vis hele sitatet...
Det spørs. Det finnes flere fysikere som argumenterer for at tid ikke eksisterer. Vi er vant til å måle tid (vi definerer det som en målbar størrelse, - vi kvantifiserer tid), på lik linje som vi måler alt rundt oss. Vi måler avstander i meter, vekt i kilogram, kraft i Newton, temperatur i grader, osv. Dette kan synes å være en medfødt egenskap for oss mennesker; vi setter ting i system, slik at vi kan forholde oss til verden rundt oss på en fornuftig måte.

Vi oppfatter tidens gang som kontinuerlige forandringer, årsak og virkning (kausalitet). Du sparker en ball, og så beveger den seg mot målet. Vi blir født, vokser opp, blir eldre, og dør. På et helt fundamentalt nivå, så kan alle våre antagelser vedrørende tidsbegrepet forenkles til bevegelse, og det er noe jeg egentlig har tenkt på lenge: Varme er et mål på bevegelse i atomer, kraftoverføring er en slags "treghet", og radioaktivt henfall kan modelleres vha. statistisk fordeling (ref. Schrödingers katt, - enten så er katten død, eller så er den ikke). For å kunne systematisere all denne informasjonen er hjernen vår nødt til å innføre en viss kontinuitet, og for å oppnå dette tror jeg vi har utviklet en slags innebygget antagelse: At tid er en håndgripelig størrelse, på lik linje med avstand og varme.

Det behøver dog ikke bety at denne antagelsen er korrekt. På det kvantemekaniske nivå skjer det ting som bryter med kausalitetsprinsippet (at årsak finner sted før eller samtidig med virkning) hele tiden. Faktisk skjer det foran øynene dine til enhver tid, vi er bare ikke i stand til å oppfatte det: Virtuelle partikler oppstår spontant, og annihileres like øyeblikkelig, - og det er ikke noe mindre kontraintuitivt for meg å anta at tiden det tar for kaffen å koke kan være forårsaket av en slags treghet i systemet (som vi har valgt å sette tall på i form av tid) som i realiteten er helt uavhengig av det vi kaller tid.

Som ingeniørstudent er jeg vant til å benytte tilgjengelig informasjon for å sette ting i sammenheng, og alt jeg har lært tilsier at tid er en målbar størrelse (med en helt arbitrær definisjon), fordi alt jeg har lært hviler på nettopp det. Men fra et filosofisk synspunkt sier ikke det meg noe annet enn at vi har tilpasset våre modeller til vår oppfatning av tid. Man kan erstatte t med en annen målbar størrelse med relativt enkle grep.

Disclaimer: Det er sent på kvelden, og jeg har tatt et par øl, så det er ikke sikkert alt jeg har skrevet er like konsistent; Jeg lot meg rive med.

Ift. hva jeg sa om Schrödingers katt, så fremstilte jeg det litt feil, jeg mente å referere til hva man kunne observere i det man åpnet opp den hypotetiske boksen med den hypotetiske katten.
Sist endret av Orph; 23. november 2012 kl. 01:01.
I lysets hastighet stoppe tid opp. Med andre ord, lys bevege sæ fra punkt A til punkt B, ansett avstand, ved 0 tid.

Følte det va viktig å påpeke for den her diskusjon.
Bradypus variegatus
Sloth's Avatar
Noe som også er litt kult å tenkte på ved tidsreise er at galaksen vår, og jorda forsåvidt beveger seg gjennom rommet. Dvs. hvis vi skal reise tilbake i tid må vi vite hvor jorda var på det eksakte tidspunktet du vil dra tilbake til :P
Sitat av Mojave Vis innlegg

Følte det va viktig å påpeke for den her diskusjon.
Vis hele sitatet...
Det var det ikke.
Sitat av Tobbs Vis innlegg
Sinnet vårt er et fenomen livet skaper.
Vis hele sitatet...
Det vet vi ikke. Den posisjonen du vagt antyder kalles "epifenomenalisme", og det er bare en av flere mulige løsninger på mind/body-problemet, eller bevissthetsproblemet om du vil.
Sitat av BareAnders Vis innlegg
Men hvis man faktisk skulle beveget seg fortere enn lyset, så ville kroppen fortsatt vært i en endringsprosess osv.? Og i mitt hode tilsier ikke dette å reise i tid, hvis du skjønner?
Vis hele sitatet...
Cluet er å få alle atomene med seg på en måte da?
Er nytteløst å komme med antagelser basert på nåtidens forståelse av verden når vi snakker om noe så ukjent som tiden. Er slett ikke sikkert man trenger å reise raskere enn lyset for å reise bakover i tid. Er heller ikke sikkert at tid er "lineært", med bare en retning eller dimensjon. Blir for spekulativt hele greien.
Sist endret av Grix; 23. november 2012 kl. 09:35.
såvidt jeg vet så er tid menneskeskapt. Startet vel med å dele opp et døgn i timer, osv.
Fakta: Tid er et menneskeskapt begrep. Et navn på at ting vokser og eldes.

Min tanke: Alt ting eldes og vokser fordi universet enda fortsetter utover. The big bang er enda i funksjon. Men en gang om mange milliarder år vil den snu, og da tror jeg at ting vil vokse bakover og bli borte. Men det vil vi sannsynligvis aldri få svar på.
Sist endret av Taurean; 23. november 2012 kl. 10:47.
Sitat av Grix Vis innlegg
Er nytteløst å komme med antagelser basert på nåtidens forståelse av verden når vi snakker om noe så ukjent som tiden. Er slett ikke sikkert man trenger å reise raskere enn lyset for å reise bakover i tid. Er heller ikke sikkert at tid er "lineært", med bare en retning eller dimensjon. Blir for spekulativt hele greien.
Vis hele sitatet...
Det vi har av empiri tilsier jo at tid er høyst fleksibelt, enkelt å påvirke, og fremfor alt en kvalitativ affære.
Sitat av Orph Vis innlegg
Ikke ta det for bokstavelig, det var kun en tilfeldig tanke som jeg lot vokse, og den er basert på en del meget spesifikke antagelse
Vis hele sitatet...
Tok det ikke bokstavelig, men som du sier så var det sent på kvelden, og det er gjerne da hjernen min setter i full gang med filosofiske spørsmål om alt og ingenting.

På en annen side, så er det jo faktisk bare akkurat her og nå alt eksisterer. Ikke om 1 times tid, eller for 1 time siden.

Men hjernen min har problemer med å forstå at tid kanskje ikke eksisterer i det hele tatt. Det vil jo egentlig si at alt skjer akkurat nå, selvom vi sier det har skjedd. The Big Bang skjedde nå, og ikke for 13,5 milliarder år siden. Alle mulige utfall, uansett hva det er, skjer akkurat nå. Det finnes ingen fortid, og ingen fremtid, det er kun nå og ingenting annet?
Sitat av grfreak Vis innlegg
såvidt jeg vet så er tid menneskeskapt. Startet vel med å dele opp et døgn i timer, osv.
Vis hele sitatet...
Du snakker om måleenheter for tid, og ikke selve fenomenet, som
bevises gjennom alle tings forgjengelighet. Vi vet f.eks. at Rom ikke
ble bygget på én dag. Vi vet at byggingen av World Trade Center tok
nærmere fem år, mens ødeleggelsen tok noen timer.

Selve begrepet tid er betegnelsen på foranderlighet. Jeg tror den
viktigste grunnen til at folk er opptatt av tid, er vissheten om at
den er begrenset for alle.

En interessant ting er at det kan synes som om tiden går fortere
jo eldre man blir. Ser man matematisk på dette, blir det innlysende:
hver ekstra dag man er i live blir en mindre og mindre andel av
den totale livslengde.
Sist endret av PVestlandia; 23. november 2012 kl. 12:06.
Trådstarter
Sitat av Taurean Vis innlegg
Fakta: Tid er et menneskeskapt begrep. Et navn på at ting vokser og eldes.

Min tanke: Alt ting eldes og vokser fordi universet enda fortsetter utover. The big bang er enda i funksjon. Men en gang om mange milliarder år vil den snu, og da tror jeg at ting vil vokse bakover og bli borte. Men det vil vi sannsynligvis aldri få svar på.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke si at ting eldes og vokser fordi universet fortsetter utover. Mange trær viser seg å ikke ha noen forhåndsbestemt levealder, så lenge de har tilgang til næring, og ikke dør av ytre påvirkninger( steinsras osv). Grunnen til at mennesker blir eldre og dør, er fordi kroppen ved rundt 35 års alderen slutter å reparere og fornye seg selv, derfor vil vi også bli utslitt som en gjenstand. Hvorfor kroppen gjør dette er et annet interessant spørsmål.
Jeg mener at aldring og kanskje tid(?) er uavhengig av det at universet beveger seg utover.

Vi bruker tid for å oppfatte forandring, og til å ha struktur i hverdagen. Det er det vi bruker det til, og ikke HVA det er. Akkuratt hva tid er er vansklig å definere og formulere. Om det er noen som vil gi det et forsøk, så kjør på
Sitat av grfreak Vis innlegg
såvidt jeg vet så er tid menneskeskapt. Startet vel med å dele opp et døgn i timer, osv.
Vis hele sitatet...
Det betyr ikke at tid som en størrelse eller dimensjon er menneskeskapt, kun at enhetene timer, sekunder etc. er menneskeskapte.

Sitat av EoT Vis innlegg
Det vi har av empiri tilsier jo at tid er høyst fleksibelt, enkelt å påvirke, og fremfor alt en kvalitativ affære.
Vis hele sitatet...
Lyst til å utdype?

Sitat av Orph Vis innlegg
Vi er vant til å måle tid (vi definerer det som en målbar størrelse, - vi kvantifiserer tid), på lik linje som vi måler alt rundt oss.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke være obsternasig, men på WP - Time#Quantised Time står det at tid ikke er kvantifisert innen moderne fysikk (generell relativitet og standardmodellen). Generell relativitet behandler jo tid som en dimensjon, sånn sett betyr det vel at det ikke finnes en minste enhet. Tid er jo i like stor grad målbart. Standardmodellen har vel Planck-tiden som minste enhet, så den delen skjønner jeg ikke helt. Kanskje du vet mer om det enn meg?

Sitat av Taurean Vis innlegg
Fakta: Tid er et menneskeskapt begrep. Et navn på at ting vokser og eldes.
Vis hele sitatet...
Lingvistisk sett er vel forandring et bedre navn på at ting vokser og eldes. Tid er heller "mediet" hvori forandring skjer. Hvis man har én tilstand i et tidspunkt, og en annen tilstand i et annet tidspunkt, har jo tilstanden forandret seg over tid. Hvordan kan tilstanden forandre seg uten at tiden forandrer seg, eller uten at tiden eksisterer, for den saks skyld?

Hvis tid ikke eksisterer burde det heller ikke være mulig å finne en relasjon mellom den og andre eksisterende størrelser. F.eks mellom tid og entropi, jf. termodynamikkens andre hovedsetning, eller mellom tid og energi, jf. Heisenbergs uskarphetsrelasjon.

Hvis man tar en kikk på listen over avledede SI-enheter ser man hvor stor rolle tid (mer spesifikt sekundet) spiller i både klassisk- og moderne fysikk, så å påstå tid ikke eksisterer er å motsi århundrer av empiri og vitenskapelige framskritt.
Det finnes ingenting, med mindre du selv bestemmer deg for det. Er du født døv og blind, hva vet du da? Alt vi vet er menneskeskapt. Vitenskap er teori og religion på lik linje med all annen tro. Troen mennesket har strekker seg så langt vi føler vi kan bevise noe utifra det betydningsløse ordet logikk.
Forskning og vitenskap er bare meninger og teorier. Hva hvis ingen observerer? Hva da? Tingen er at, det vet vi ikke. Vi vet ingenting, bortsett fra det vi tror vi vet. Might just be a dream. Hva er drøm og hva er virkelighet? Joda, her kan man sikkert si både ditt og datt, sånn og sånn er det. fysikken og vitenskapen bæsjer deg i trynet, men det gjorde kristendommen også, når denne var nyetablert og en selvfølge. Så lenge språket er i utvikling, altså lingvistikken, så vil også observasjonene basert på et bredere perspektiv også gi rom for nye meninger og observasjoner som naturligvis på det gitte tidspunkt gir en objektiv sannhet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
zhpongl: når mange nok observerer det samme blir filosofien din meiningslaus. Joda, teknisk sett kan det vere snakk om massehypnose, men vitenskapen har gitt konkrete resultater, som t.d. datamaskina du nytta for å skrive innlegget. Det er snakk om konkrete, målbare resultater. Å påstå at alt vi veit er menneskeskapt blir da grovt feil, all den tid oppførselen til dopa silisium er universell så langt vi kjenner til. Vi har testa det på jorda, vi har testa det på yttergrensa til solsystemet. Silisiumet oppfører seg som forventa. Det er ein massiv triumf for vitenskapen.

Sitat av River out of Eden
Show me a cultural relativist at thirty thousand feet and I’ll show you a hypocrite. Airplanes are built according to scientific principals and they work. They stay aloft and they get you to a chosen destination. Airplanes built to tribal or mythological specifications such as the dummy planes of the Cargo cults in jungle clearings or the bees-waxed wings of Icaraus don’t.
Vis hele sitatet...
Hvorfor utelukker konkrete resultater at verden er menneskeskapt -- massehypnose, nervesystemets skapelse av virkeligheten, aktiv istedenfor passiv "sansing" eller hva du nå vil kalle det?

Jeg sliter med å få taket på hva du prøver å si.
Sitat av slashdot Vis innlegg
zhpongl: når mange nok observerer det samme blir filosofien din meiningslaus. Joda, teknisk sett kan det vere snakk om massehypnose, men vitenskapen har gitt konkrete resultater, som t.d. datamaskina du nytta for å skrive innlegget. Det er snakk om konkrete, målbare resultater. Å påstå at alt vi veit er menneskeskapt blir da grovt feil, all den tid oppførselen til dopa silisium er universell så langt vi kjenner til. Vi har testa det på jorda, vi har testa det på yttergrensa til solsystemet. Silisiumet oppfører seg som forventa. Det er ein massiv triumf for vitenskapen.
Vis hele sitatet...

Vitenskapen har gitt konkrete resultater i forhold til menneskets forståelse av hvordan ting fungerer. Jeg er ikke uenig i det du sier, snarere tvert imot. For min del, dreier det seg om å se det i et litt annet lys enn å kunne si noe så bastant og bestemt, at: Sånn er det faktisk bare. For det er det du gjør, er det ikke? Men det er jo klart, gud var jo skaperen av universet, og dette var jo noe de aller fleste var overbevist om - lenge.
Språket blir mer og mer avansert, og mennesket har i all tid vært opptatt av å sette sammen virkeligheten til en mere forståelig helhet, enten matematisk eller semantisk.

Mener du, slashdot, at teoriene, hypotesene og konklusjonene har skapt seg selv? Er du uenig i at mennesket er grunnleggeren av sin egen viten?
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Det finnes ingenting, med mindre du selv bestemmer deg for det. Er du født døv og blind, hva vet du da? Alt vi vet er menneskeskapt. Vitenskap er teori og religion på lik linje med all annen tro. Troen mennesket har strekker seg så langt vi føler vi kan bevise noe utifra det betydningsløse ordet logikk.
Forskning og vitenskap er bare meninger og teorier. Hva hvis ingen observerer? Hva da? Tingen er at, det vet vi ikke. Vi vet ingenting, bortsett fra det vi tror vi vet. Might just be a dream. Hva er drøm og hva er virkelighet? Joda, her kan man sikkert si både ditt og datt, sånn og sånn er det. fysikken og vitenskapen bæsjer deg i trynet, men det gjorde kristendommen også, når denne var nyetablert og en selvfølge. Så lenge språket er i utvikling, altså lingvistikken, så vil også observasjonene basert på et bredere perspektiv også gi rom for nye meninger og observasjoner som naturligvis på det gitte tidspunkt gir en objektiv sannhet.
Vis hele sitatet...
Jeg finner det svært fornærmende at du mener du kan sammenligne vitenskapens empiriske fakta med kristendommens ubegrunnede teorier. Gravitasjonskraften er et faktum. Den skjer. Det er ikke noe vi mennesker forestiller oss. Det er ikke en "mening". Det er, hvis man absolutt skal flisespikke, en "teori" men det er bare semantikk.

Jeg lurer litt på hvordan lingvistikk, studien av språk og tale, kommer til å forandre vår empiriske kunnskap om verden rundt oss?

Edit: "Men det er jo klart, gud var jo skaperen av universet, og dette var jo noe de aller fleste var overbevist om - lenge." er forresten et idiotisk stråmann-argument og hører ikke hjemme i samme tråden som vitenskapelig diskusjon.
Sist endret av Svrdfsk; 23. november 2012 kl. 17:52.
Sitat av Svrdfsk Vis innlegg
Jeg finner det svært fornærmende at du mener du kan sammenligne vitenskapens empiriske fakta med kristendommens ubegrunnede teorier. Gravitasjonskraften er et faktum. Den skjer. Det er ikke noe vi mennesker forestiller oss. Det er ikke en "mening". Det er, hvis man absolutt skal flisespikke, en "teori" men det er bare semantikk.

Jeg lurer litt på hvordan lingvistikk, studien av språk og tale, kommer til å forandre vår empiriske kunnskap om verden rundt oss?
Vis hele sitatet...
Da skjønner du dessverre ikke en dritt av hva jeg babler om.
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Da skjønner du dessverre ikke en dritt av hva jeg babler om.
Vis hele sitatet...
Vennligst forklar på en måte som ikke får ikke-psykonauter til å dra hånda over fjeset i frustrasjon.
Sitat av Svrdfsk Vis innlegg
Gravitasjonskraften er et faktum. Den skjer. Det er ikke noe vi mennesker forestiller oss.
Vis hele sitatet...
Nøyaktig hvilken forskjell utgjør det om vi "forestiller" oss den eller ikke?
Sitat av Afasar Vis innlegg
Nøyaktig hvilken forskjell utgjør det om vi "forestiller" oss den eller ikke?
Vis hele sitatet...
Vel, hadde vi bare forestilt oss at det var en gravitasjonskraft hadde vi alle blitt slyngt ut mot verdensrommet og brent opp i atmosfæren?
Sitat av Don Marioso Vis innlegg

Jeg vil ikke være obsternasig, men på WP - Time#Quantised Time står det at tid ikke er kvantifisert innen moderne fysikk (generell relativitet og standardmodellen). Generell relativitet behandler jo tid som en dimensjon, sånn sett betyr det vel at det ikke finnes en minste enhet. Tid er jo i like stor grad målbart. Standardmodellen har vel Planck-tiden som minste enhet, så den delen skjønner jeg ikke helt. Kanskje du vet mer om det enn meg?
Vis hele sitatet...
Vi kvantifiserer tid i den forstand at vi har definert en enhet, og kan avgrense mengder utifra denne definisjonen. Jeg ordla meg nok litt uklart.

Dette er langt utenfor alt jeg har lært, og jeg har ikke satt meg noe særlig inn i fysikken, så jeg skal ikke skryte på meg den helt dype forståelsen.
Sitat av Svrdfsk Vis innlegg
Vel, hadde vi bare forestilt oss at det var en gravitasjonskraft hadde vi alle blitt slyngt ut mot verdensrommet og brent opp i atmosfæren?
Vis hele sitatet...
Hvis tyngdekraften og alt annet er noe vi "forestiller" oss, eller mer presist: er noe som blir skapt av menneskene; hvilken forskjell utgjør det?
Sist endret av exocytose; 23. november 2012 kl. 18:05.
Sitat av Afasar Vis innlegg
Hvis tyngdekraften og alt annet er noe vi "forestiller" oss, eller mer presist: er noe som blir skapt av menneskene; hvilken forskjell utgjør det?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du prøver på men det funker ikke med tyngdekraften, ok?
Hvis vi er en brain in a vat trenger vi fortsatt en tyngdekraft som forhindrer at vi flyter rundt i verdensrommet langt borte fra de nødvendige elektriske signalene som må bli sendt til nervene våre.
Når vi kan lage en hypotese om naturlovene og så teste dem, for så å finne resultater kan vi ganske trygt si at dette ikke er noe vi har funnet på ut fra løse luften. Det er ikke bare tull og fanteri og fantasi at lys ikke kan unnslippe sorte hull.
Noen ting vet vi, av grunner som er logiske (og sanne).
Problemet med brain in a vat-teorien er at den ser på nervesystemet som en passiv mottager for innkommende impulser, når hjernens "sansing" egentlig er aktiv, skapende, og uten den finnes hverken agurker, tyngdekraft, verdensrummet, elektriske signaler, luft, naturlover, vitenskap eller tid.
Jeg vil påstå at "the double slit experiment" er veldig viktig for å forstå dette tema.

Lys eksisterer som bølger når det ikke blir observert, men som fotoner når du observerer det.
Med andre ord, ingenting eksisterer før det blir observert.