Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  174 25180
Jeg melder meg frivillig til å bli sendt inn i et sort hull, for så å utforsoke hva som skjer om man blir dratt inn i et sort hull!

vent...
Sitat av phish Vis innlegg
Jeg er helt enig i at evolusjon er et faktum. Jeg snakker om "evolusjonsteorien". Og uansett hvor mye "evidence" man får, så blir aldri teorien "proven"

Uansett hvor mye bevis (evidence) man finner for at teorien er riktig, kan man ikke utelukke at det blir funnet en and med krokodillekropp og gjeller i morgen...eller noe annet som vil falsifisere teorien slik den er i dag. Dette betyr selvsagt ikke noe i praksis, og man kan trygt tenke på evolusjonsteorien som "bevist" (proven).
Vis hele sitatet...
Et nebbdyr?

En and med krokodillekropp og gjeller vil ikke falsifisere evolusjonsteorien, men vil medføre en interessant diskusjon om hvordan denne oppstod.

Pr. i dag er vel hovedargumentet til motstanderne av evolusjonsteorien at det fortsatt mangler en fullstendig utviklingsrekke fra aper til mennesker, selv om vi stadig nærmer oss. En falsifisering av evolusjonsteorien vil fremkomme ved at man finner en "høyerestående" dyreart som ikke kan linkes til en laverestående.

Apropos oppstå av "ingenting", det er verdt å merke seg at ingenting i denne sammenheng referer til masse. En av de store utfordringene innenfor forskning på BigBang teorien er å skape forhold der masse kan oppstå av energi. Vi vet at energi kan oppstå av masse, og relativitetsteorien åpner for det motsatte.
E=mc2 kan skrives om til m=E/c2, hvor masse er et resultat av energi.
Sitat av phish Vis innlegg
Uansett hvor mye bevis (evidence) man finner for at teorien er riktig, kan man ikke utelukke at det blir funnet en and med krokodillekropp og gjeller i morgen...eller noe annet som vil falsifisere teorien slik den er i dag. Dette betyr selvsagt ikke noe i praksis, og man kan trygt tenke på evolusjonsteorien som "bevist" (proven).
Vis hele sitatet...
Er det ikke akkurat dette evolusjon er? Tilfeldige mutasjoner. En and med krokodillekropp var litt i overkant, da, men det betyr ikke at evolusjonsteorien er feil.
Mer bevis og fakta betyr at det er vanskeligere å motbevise teorien. Forskere VIL at folk skal prøve å motbevise teoriene (fremst at de ikke kommer med gudslige påstander) slik at de ikke fortsetter å gå i feil retning. Per idag er de største teoriene så sterke at det er veldig vanskelig å motbevise de.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xernox Vis innlegg
Er det ikke akkurat dette evolusjon er? Tilfeldige mutasjoner. En and med krokodillekropp var litt i overkant, da, men det betyr ikke at evolusjonsteorien er feil.
Vis hele sitatet...
Jo, det vil bety at teorien slik den er i dag er feil, for ei naturleg følge av evolusjon er at livet har felles opphav, som kan delast rimeleg pent og pyntleg inn i ein treliknande struktur. Ender og krokodiller har felles opphav, men det var så langt tilbake at det ikkje var hverken and eller krokodille. Om eigenskaper vart overført på tvers så langt ute i treet vil det langt på veg vere å måtte forkaste evolsujonsteorien slik vi kjenner den i dag. Men ingen har funne nokon slike out-of-place-monster. Alle dyr vi finn passar pent og pyntleg inn på treet. Og det styrker meritta til evolusjonsteorien ganske godt.

Eit anna døme på noko som kunne falsifisert evolusjonsteorien ganske greit er ei kanin i prekambrium. Finn vi kaninfossil i prekambrium har vi tatt feil om evolusjon. Men vi har ikkje funne nokon fossil som er out-of-place...

Kort sagt er evolusjonsteorien rimelig enkel å falsifisere, men det er ingen som har vore i nærheten av det enda. Om det var ein allmektig skaper som opptrådte slik som bibelen seier burde vi ha ganske massive spor av det...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kort sagt er evolusjonsteorien rimelig enkel å falsifisere, men det er ingen som har vore i nærheten av det enda. Om det var ein allmektig skaper som opptrådte slik som bibelen seier burde vi ha ganske massive spor av det...
Vis hele sitatet...
Enkelt og enkelt. Med alle de observasjonene som er tatt og fossiler som er funnet er det veldig liten sjanse at vi skal finne noe som falsifiserer teorien. Selvfølgelig om vi finner det så ville det ødelagt teorien.

Det blir jo litt dumt å tenke på hva som kan bli funnet, da det kun er fantasien som setter grenser på det. Vi burde heller basere oss på hva som blir funnet og jobbe derfra.

Det er jo også enkelt å vinne lotto, bare ha de riktige tallene, men hvor stor sjanse er det at du får alt riktig i lotto?
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Gud sa la det bli lys, og big bang var lyset. Det er det jeg tror.

Før big bang var det mørkt og ingenting, akkurat som hva som også står i bibelen. Er ikke kristen, men ser på kristendommen som mest troverdig.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Gud sa la det bli lys, og big bang var lyset. Det er det jeg tror.

Før big bang var det mørkt og ingenting, akkurat som hva som også står i bibelen. Er ikke kristen, men ser på kristendommen som mest troverdig.
Vis hele sitatet...
Så Gud har altså alltid vært her?
Er du enig i at hvis Gud fantes måtte han være en uhyre intelligent for å skape noe så komplekst som universet? Isåfal hvordan oppstod dette super-intelligente vesenet ut av intet?
Sist endret av andlov5000; 3. oktober 2011 kl. 22:45.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Gud sa la det bli lys, og big bang var lyset. Det er det jeg tror.

Før big bang var det mørkt og ingenting, akkurat som hva som også står i bibelen. Er ikke kristen, men ser på kristendommen som mest troverdig.
Vis hele sitatet...
Spør sikkert litt teit nå, men har du en begrunnelse til at du tror at gud skapte bigbang?
Eller troller du bare litt?
Sist endret av Bombasa; 3. oktober 2011 kl. 22:45.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Spør sikkert litt teit nå, men har du en begrunnelse til at du tror at gud skapte bigbang?
Eller troller du bare litt?
Vis hele sitatet...
Troller ikke da. Folk mener jo at vitenskapen automatisk vinner over bibelen fordi big bang skjedde for såpass langt tilbake at det er "ulogisk" at mennesker ble skapt rett etter big bang. Noe som ikke trenger å være saken..i biblen står det at han skapte himmel og hav, deretter dyr. Det står riktignok at han skapte menneske på den 7. dagen? Husker ikke helt..men det kan godt være at en dag i realiteten var flere milliarder år for gud.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Det vil vi nok aldri få svar på.
Vis hele sitatet...
Så du anser det som mer sannsynlig at en Gud oppstod fra ingenting enn at universet gjorde det? Hvorfor?
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Så Gud har altså alltid vært her?
Er du enig i at hvis Gud fantes måtte han være en uhyre intelligent for å skape noe så komplekst som universet? Isåfal hvordan oppstod dette super-intelligente vesenet ut av intet?
Vis hele sitatet...
På samme måte som vitenskapsmenn mener at gud ikke kan ha vært her fordi han kunne ikke bare komme ut av ingenting, vel, det kunne ikke disse atomene gjort heller, så.

Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Så du anser det som mer sannsynlig at en Gud oppstod fra ingenting enn at universet gjorde det? Hvorfor?
Vis hele sitatet...
Ja? Det kan jo høres like usannsynlig ut at universet bare oppstod ut av "Ingenting" på samme måte som gud bare oppstod ut av "Ingenting"?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Troller ikke da. Folk mener jo at vitenskapen automatisk vinner over bibelen fordi big bang skjedde for såpass langt tilbake at det er "ulogisk" at mennesker ble skapt rett etter big bang.
Vis hele sitatet...
Uh, nei. Det illustrerer kor dårleg opplyst du er. Vitenskapen argumenterer for sine påstander, i form av observasjoner som stemmer med en modell. Religion set derimot opp ein påstand, og argumenterer ikkje eingong for påstanden. Dei påstår bare noko - populært omtala som eit dogme: ei læresetning.

Viare så er ikkje vitenskap lik kunnskap. Vitenskap er ein metmode for å finne kunnskap. Og metoden går ut på å observere og forutsjå observasjoner, og finne modeller som passer med dei.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Noe som ikke trenger å være saken..i biblen står det at han skapte himmel og hav, deretter dyr. Det står riktignok at han skapte menneske på den 7. dagen? Husker ikke helt..men det kan godt være at en dag i realiteten var flere milliarder år for gud.
Vis hele sitatet...
Problemet er bare at vi har rimelig solid mengde observasjoner som peiker i retning av at bibelen er mildt sagt full av hol. Viare så har jo ulike religioner mildt sagt ulike skapelsesberetninger, så kvifor skal bibelen, på bekostning av alle dei andre skapelsesberetningene, vere korrekt?
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
På samme måte som vitenskapsmenn mener at gud ikke kan ha vært her fordi han kunne ikke bare komme ut av ingenting, vel, det kunne ikke disse atomene gjort heller, så.
Vis hele sitatet...
Så du mener begge scenarioene er like usannsynlige? Hvorfor holder du da med Gud-teorien? Fordi den appellerer mer til deg? Hvorfor i det hele tatt velge en side hvis begge delene virker urealistiske for deg? Hvorfor ikke bare være ærlig og si at måten universet oppstod er noe du ikke har noe eksakt svar på for øyeblikket?
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Viare så har jo ulike religioner mildt sagt ulike skapelsesberetninger, så kvifor skal bibelen, på bekostning av alle dei andre skapelsesberetningene, vere korrekt?
Vis hele sitatet...

Ah, så du mener det høres mer troverdig ut at noen bada i et hav av melk, som forsåvidt stammer fra et sted i buddhismen, enn at det gikk en mann rundt, som ble kalt løgner for undrene sine og hengt på korset? Ok. Be my guest.

Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Så du mener begge scenarioene er like usannsynlige? Hvorfor holder du da med Gud-teorien? Fordi den appellerer mer til deg? Hvorfor i det hele tatt velge en side hvis begge delene virker urealistiske for deg? Hvorfor ikke bare være ærlig og si at måten universet oppstod er noe du ikke har noe eksakt svar på for øyeblikket?
Vis hele sitatet...
Referer til;

Our mind is limited and restricted by the 4 Dimensions that we experience, namely the 3 Space dimensions and the 4th Time dimension. It is therefore not possible for us to imagine things like who created God or what was there before the Big Bang which is supposed to have created the space-time curvature that brought this Universe into existence. Similarly, our mind is equally incapable of comprehending how anything could ever come out of nothing or how anything could simply exist eternally without ever having been brought into existence or never ever to have to cease to exist in the future.

Jeg appelerer nok mer for gud, ja. Men hvorfor skal jeg trenge å bevise noe som helst her? Det er jo tross alt en tro, ikke et forsøk på å bevise noe.
Sist endret av Kusetjuv; 3. oktober 2011 kl. 22:56.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Ah, så du mener det høres mer troverdig ut at noen bada i et hav av melk, som forsåvidt stammer fra et sted i buddhismen, enn at det gikk en mann rundt, som ble kalt løgner for undrene sine og hengt på korset? Ok. Be my guest.
Vis hele sitatet...
Eg veit ikkje om du kunne valt eit meir uheldig eksempel enn Buddhismen, for det er vel den religionen som ligg nærast ateisme. Men forsåvidt irrelevant for å svare på det du skriv. Nei; du las åpenbart ikkje det eg skreiv. Eg stilte spørsmål ved korleis du kunne hevde det var meir truleg at du hadde rett enn at ein vilkårleg religion hadde rett. Det er forsåvidt ikkje veldig viktig det heller; det er meir eit retorisk poeng.

Det viktige er at religion kjem med dogmer. Vitenskapen argumenterer (som naturleg følje av at det er vitskap) for påstander.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Jeg appelerer nok mer for gud, ja. Men hvorfor skal jeg trenge å bevise noe som helst her? Det er jo tross alt en tro, ikke et forsøk på å bevise noe.
Vis hele sitatet...
Hvorfor må du absolutt tro da? Hvorfor går det ikke ann for deg og si "jeg vet ikke"? Jeg er ikke ute etter noen form for bevis her, men hvorfor du velger å tro på noe du selv anser som usannsynlig.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg veit ikkje om du kunne valt eit meir uheldig eksempel enn Buddhismen, for det er vel den religionen som ligg nærast ateisme. Men forsåvidt irrelevant for å svare på det du skriv. Nei; du las åpenbart ikkje det eg skreiv. Eg stilte spørsmål ved korleis du kunne hevde det var meir truleg at du hadde rett enn at ein vilkårleg religion hadde rett. Det er forsåvidt ikkje veldig viktig det heller; det er meir eit retorisk poeng.

Det viktige er at religion kjem med dogmer. Vitenskapen argumenterer (som naturleg følje av at det er vitskap) for påstander.
Vis hele sitatet...
Om jeg skulle ha sittet og argumentert og funnet flest argumenter som peker for at kristendommen er den mest troverdige religionen hadde jeg holdt på en stund. Og det er jeg ikke helt klar for enda..

Det er ikke alt vi skal forstå skjønner du, vitenskapen fungerer på den måten at de finner ut noe den ene dagen, og så kan det gå et år og de har funnet ut noe nytt. Det kalles usikkerhet. Det ser også ut til at Albert Einstein også har failet, til tross for at alle iløpet av hundre år har trodd han hadde rett..dette kan bryte med alt som har med big bang å gjøre om det viser seg at noe reiser raskere enn lyset. Sorry for at jeg er trøtt og ikke klarer å gi noe grunn til hva jeg mener med det, men har lest at relativitetsteorien også har noe med big bang å gjøre.

Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Hvorfor må du absolutt tro da? Hvorfor går det ikke ann for deg og si "jeg vet ikke"? Jeg er ikke ute etter noen form for bevis her, men hvorfor du velger å tro på noe du selv anser som usannsynlig.
Vis hele sitatet...
Har ikke sagt at jeg ser på det som mer usannsynlig, jeg sa at det kan være like mer usannsynlig. Men som sagt; jeg apelerer mer til gud enn big bang, heh. Om vi sier at religion er en ting og vitenskap er en annen ting. Men det er også mulig at alt vitenskapen avdekker er resultatet av det gud har skapt...jeg vet jo ikke!
Sist endret av Kusetjuv; 3. oktober 2011 kl. 23:05.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Om jeg skulle ha sittet og argumentert og funnet flest argumenter som peker for at kristendommen er den mest troverdige religionen hadde jeg holdt på en stund. Og det er jeg ikke helt klar for enda..
Vis hele sitatet...
Artig diskusjonsteknikk.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Det er ikke alt vi skal forstå skjønner du, vitenskapen fungerer på den måten at de finner ut noe den ene dagen, og så kan det gå et år og de har funnet ut noe nytt.
Vis hele sitatet...
Det er åpenbart at du ikkje veit kva vitskap er. Vitskap er metode. Det er ein metode for å undersøke observasjoner, på ein måte som har vist seg ekstremt velegna til å få fram fakta om observasjonen.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Det kalles usikkerhet. Det ser også ut til at Albert Einstein også har failet, til tross for at alle iløpet av hundre år har trodd han hadde rett..
Vis hele sitatet...
Alle modeller er nettopp det - modeller. Einstein skaut ned klassisk mekanikk i visse referanserammer, så slik sett tok Newton feil. Men like fullt bruker vi den mekanikken Newton utvikla i dagleglivet, fordi det er ei god nok tilnærming, som i praksis er korrekt for dei referanserammene vi har. Det same kan vi sei om Einstein sine modeller. Dei har bevist at dei er gode nok til praktisk bruk, og dei er grunnlaget for m.a. GPS. Så nei, Einstein tok ikkje feil. Det er mogeleg modellen ikkje er fullstendig, men den er ikkje gal heller.

Samanlikn det med eit kart. Eit kart i målestokk 1:100000 vil ikkje vise kvart enkelt hus i ein by, men kartet er ikkje feil av den grunn.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
dette kan bryte med alt som har med big bang å gjøre om det viser seg at noe reiser raskere enn lyset.
Vis hele sitatet...
Uh, kan du forklare kvifor? Å slenge ut slike påstandar uten å begrunne dei er ikkje veldig informativt. Det er heller...dogmatisk?
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Sorry for at jeg er trøtt og ikke klarer å gi noe grunn til hva jeg mener med det, men har lest at relativitetsteorien også har noe med big bang å gjøre.
Vis hele sitatet...
Som eg skreiv over vil ikkje det at individuelle hus ikkje er vist på eit kart med målestokk 1:100000 sei at kartet er feil. Det vil maksimalt sei at kartet ikkje er tilstrekkeleg detaljert til å vise kvart enkelt hus.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg

Det er åpenbart at du ikkje veit kva vitskap er. Vitskap er metode. Det er ein metode for å undersøke observasjoner, på ein måte som har vist seg ekstremt velegna til å få fram fakta om observasjonen.
Vis hele sitatet...
Og det er ekstremt åpenbart at du ikke forstår noe av hva jeg sa. Jeg sa at vitenskapen er en form for usikkerhet. Greit nok at det er en metode, jeg har vel heller aldri påpekt at det IKKE er det? Hvordan kan det være fakta hvis de finner ut noe annet om samme ting året etter? Det er jo ikke fakta før noe er endelig bevist, og det har hendt flere ganger at de har ment noe, men så har det gått X antall tid og noe annet har blitt funnet ut om denne samme tingen.
Sist endret av Kusetjuv; 3. oktober 2011 kl. 23:12.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Har ikke sagt at jeg ser på det som mer usannsynlig, jeg sa at det kan være like mer usannsynlig. Men som sagt; jeg apelerer mer til gud enn big bang, heh. Om vi sier at religion er en ting og vitenskap er en annen ting. Men det er også mulig at alt vitenskapen avdekker er resultatet av det gud har skapt...jeg vet jo ikke!
Vis hele sitatet...
Du anså at universet oppstod av ingenting og at Gud oppstod av ingenting som like usannsynlige? Mulig jeg synser litt her, men har aldri skjønt hvorfor enkelte mennesker ikke kan innrømme at de ikke har svaret på hvordan universet kom til. Er det fordi det er skremmende å ikke ha noe svar?
Lurer på universets størrelse jeg. Universet kan ikke være uendelig, samtidig som det ikke kan ende. Og om det ender, hva fins da etter enden? Uendelig er umulig, og en ende er umulig.
Er det jævligste man kan fundere på egentlig, for INGEN har svar.

Og om universet er så stort, så MÅ det jo være liv der ute som har kommet lenger enn oss, er smartere enn oss og har bedre teknologi!? Jeg hater å begynne å tenke på slike ting.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Lurer på universets størrelse jeg. Universet kan ikke være uendelig, samtidig som det ikke kan ende. Og om det ender, hva fins da etter enden? Uendelig er umulig, og en ende er umulig.
Er det jævligste man kan fundere på egentlig, for INGEN har svar.

Og om universet er så stort, så MÅ det jo være liv der ute som har kommet lenger enn oss, er smartere enn oss og har bedre teknologi!? Jeg hater å begynne å tenke på slike ting.
Vis hele sitatet...
Det mest logiske svaret for det er at når man kommer til enden av universet så går man over til andre siden igjen. Det er som en uendelig sirkel.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Hvordan kan det være fakta hvis de finner ut noe annet om samme ting året etter? Det er jo ikke fakta før noe er endelig bevist, og det har hendt flere ganger at de har ment noe, men så har det gått X antall tid og noe annet har blitt funnet ut.
Vis hele sitatet...
Kan du vise til større revisjoner av naturvitenskaplege teorier siste århundret? Da snakker eg ikkje om utvidinger, slik som Einstein si utviding av klassisk mekanikk til relativistisk fysikk, men totale revisjoner? Evna til å revidere og endre på forklaringsmodeller er jo ei vesentleg styrke samanlikna med å ha dogmer som forblir uendra uavhengig av observasjoner; da må du jo komme med krumspring som at kvar dag er milliarder av år for gud...

Så der du ser svakheit ser alle som kjenner metoden bak naturvitenskapen ein styrke; styrken til å revidere og vurdere med kritisk blikk eigne meritter.

Kort sagt baserer du kritikken din på manglande forståelse, og det er rimelig uinteressant diskusjon, all den tid den kritikken du kjem med er motargumentert forlengs, baklengs, oppned og speilvendt. Les t.d. The God Delusion, The Blind Watchmaker, Climbing Mount Improbable, God: The Failed Hypothesis. How Science Shows That God Does Not Exist, eller ei av dei mange andre bøkene som tar for seg våset du kjem med.

Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Det mest logiske svaret for det er at når man kommer til enden av universet så går man over til andre siden igjen. Det er som en uendelig sirkel.
Vis hele sitatet...
Det er eit mildt sagt inkjeseiande svar. På kva måte er universet ein sirkel?
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er eit mildt sagt inkjeseiande svar. På kva måte er universet ein sirkel?
Vis hele sitatet...
Answer solved:

http://www.freewebs.com/firstperfidian/PB-1-UNIVERSE%20SHAPE.bmp
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Answer solved:

http://www.freewebs.com/firstperfidian/PB-1-UNIVERSE%20SHAPE.bmp
Vis hele sitatet...
Neitakk, du må nok komme opp med ei forklaring til den figuren din, for den kan nyttast til å illustrere at oljeutvinning er naturen sin måte å gjenopprette balanse på, eller at jorda er rund, eller at månen går i bane rundt jorda om eg måtte ønske det. Den er kort sagt meiningslaus utan forklarande tekst. Det er ein figur, utan forklaring på kva den viser, og utan forklaring for grunnlaget.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Neitakk, du må nok komme opp med ei forklaring til den figuren din, for den kan nyttast til å illustrere at oljeutvinning er naturen sin måte å gjenopprette balanse på, eller at jorda er rund, eller at månen går i bane rundt jorda om eg måtte ønske det. Den er kort sagt meiningslaus utan forklarande tekst. Det er ein figur, utan forklaring på kva den viser, og utan forklaring for grunnlaget.
Vis hele sitatet...
Ok, jeg skulle veldig gjerne lagt med en forklaring, men jeg leter febrilsk atm etter det jeg leste for en stund sida. Der står det at universet er formet slik at hvis man reiser til den ene sida kommer man ut på andre sida igjen.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Og det er ekstremt åpenbart at du ikke forstår noe av hva jeg sa. Jeg sa at vitenskapen er en form for usikkerhet. Greit nok at det er en metode, jeg har vel heller aldri påpekt at det IKKE er det? Hvordan kan det være fakta hvis de finner ut noe annet om samme ting året etter? Det er jo ikke fakta før noe er endelig bevist, og det har hendt flere ganger at de har ment noe, men så har det gått X antall tid og noe annet har blitt funnet ut om denne samme tingen.
Vis hele sitatet...
Denne argumentasjonsrekken er ganske vanlig å benytte seg av for å på en eller annen måte legitimere kritikk mot vitenskapens effektivitet, og/eller legitimere forestillinger som ikke støttes av dagens vitenskap. Det er imidlertid en fallgruve.

På tross av det mange tror i det daglige, så handler ikke vitenskapen om absolutter og definitive bevis. Vitenskapen handler om de mest plausible forklaringene basert på de observasjoner som er tilgjengelig til enhver tid. Den vitenskapelig metode er dedikert til at enhver "vitenskapelig sannhet" er provisorisk, og det er helt korrekt at en vitenskapelig sannhet i dag kanskje ikke er like fullt en sannhet i morgen, men så er den kanskje den beste tilgjengelig for øyeblikket.

At den vitenskapelige metode baserer seg på at enhver hypotese og teori er provisorisk er faktisk en styrke, ikke en svakhet. Det er et helt åpent engasjement dedikert til å oppnå kunnskap uten dogmatikk, og de hypoteser og teorier som viser seg å være feilaktige vil bli endret og revidert. På denne måten vil vi på veien hele tiden ha mer rett enn det vi hadde før.

Vitenskapen en selvrettende metode som hele tiden søker å finne fram til nye og bedre observasjoner, nye og bedre hypoteser og nye og bedre teorier. Dette er stikk i strid med religion og pseudovitenskap, som mislykkes i alt det ovenstående.
Sist endret av Sky; 3. oktober 2011 kl. 23:49.
Sitat av Awareness Vis innlegg
sånn som det virker som at universet har begynt så var det først en liten klump eller "ingen ting"? eller noe som sprengte og brettet seg utover og ble universet.

Tenk deg en liten prikk på størelse med et punktum. som ble til det store universet. hvor kom da massen i universet fra, som feks massen i stjerner og planeter det høres jo ut som om det umulig er plass i punktumet med all den massen som fins i universet. er vel egentlig umulig og svare på det, men gøy og høre teorier.

Så til spm nr 2, hva besteår universet av? tenk deg all luften som er rundt jorden, det er jo noe fysisk noe, forskjellige gasser, men hva består "luften" mellom stjernene av? for noe må det vel være der?

og så til det siste spm hvordan tok stjernene fyr?
Vis hele sitatet...
Hvordan tok stjernene fyr er lettest. De tok fyr av mengder av støv og partikler som klumpet seg massivt og dermed ble partiklene og støvet så varmt og kompakt at det tok fyr, tyngden trekker stadig til seg partikler ned i folden i romtiden som tyngdekraften skaper. Dermed blir det stadig mer partikler og stadig varmere.. Helt til en stjerne er født.


Når det gjelder denne klumpen big bang, så kan det også ha vært uendelig mange klumper. Mulig at kraften mellom disse klumpene er det som skaper universer.

Altså støtter jeg den teorien om at det er uendelig mange universer og at tomrommet svart materie imellom disse er kraften som svarer til universer.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Det forblir inni hullet, eller ballen som det egentlig er formet som.
All massen er der inne, det er bare så inni helvette sammentrykt av gravitasjonen legemet skaper. Såpass kraftig at ikke engang lys klarer å slippe unna. (Derav navnet ''et sort hull'')
Vis hele sitatet...
Sorte hull er ikke formet som en ball, det bare ser slik ut fra vår vinkel på jorden da hull som er rettet mot oss er det som er lettest å se.

Den rette beskrivelsen av sorte hull er en dyp trakt i rommet, det spesielle er at trakten bryter hull i romtiden. I praksis så forsvinner sannsyneligvis materien som hullet sluker et annet sted i universet eller i et annet univers.

Romtiden er det stoffet som rommet består av. Selvom du ikke kan se eller føle dette stoffet så finnes det der, og det er dette stoffet som tyngdekraften påvirker.

Feks ligger også jorden i en trakt, denne trakten er tyngdekraften, det er også denne trakten i romtiden som gjør at månen er fanget i bane rundt jorden, og at lettere kunstige satelitter før eller siden blir trukket ned mot jorden. Mindre ting blir fanget ned i denne trakten og dratt mot jorden og brenner opp.
Sitat av EkNad Vis innlegg
Romtiden er det stoffet som rommet består av. Selvom du ikke kan se eller føle dette stoffet så finnes det der, og det er dette stoffet som tyngdekraften påvirker.

Feks ligger også jorden i en trakt, denne trakten er tyngdekraften, det er også denne trakten i romtiden som gjør at månen er fanget i bane rundt jorden, og at lettere kunstige satelitter før eller siden blir trukket ned mot jorden. Mindre ting blir fanget ned i denne trakten og dratt mot jorden og brenner opp.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg har missforstått men er ikke sorte hull en kule av materie. Men de ser ut som en trakt om du tegner de i en graf som innholder rom-tid. (altså ikke 3 dimensjonalt rom-bilde som vi er vant med). Dette b.g.a. den enorme gravitasjonen påvirker tidsaksen i såpass stor grad?

Fint om noen kan komme med litt detaljer her.

Edit: På wikipedia-artikkelen blir den omtalt som "sphere" som på norsk blir kule, altså helt rund. Fant et bilde som minner om det du tenker på http://www.astrosociety.org/pubs/mercury/9802/images/embedding.gif
Men dette bilde er ikke vanligbilde. Her er den ene aksen tid.
Sist endret av etse; 4. oktober 2011 kl. 03:22.
Sitat av etse Vis innlegg
Mulig jeg har missforstått men er ikke sorte hull en kule av materie. Men de ser ut som en trakt om du tegner de i en graf som innholder rom-tid. (altså ikke 3 dimensjonalt rom-bilde som vi er vant med). Dette b.g.a. den enorme gravitasjonen påvirker tidsaksen i såpass stor grad?

Fint om noen kan komme med litt detaljer her.

Edit: På wikipedia-artikkelen blir den omtalt som "sphere" som på norsk blir kule, altså helt rund. Fant et bilde som minner om det du tenker på http://www.astrosociety.org/pubs/mercury/9802/images/embedding.gif
Men dette bilde er ikke vanligbilde. Her er den ene aksen tid.
Vis hele sitatet...
Trakten er jo rund fra en vinkel, men sorte hullets materie er jo ikke lenger synlig. Vi kan jo ikke lenger se stjernen som, som regel lagde det sorte hullet...... Materien har blitt så tung at den har brutt hull i romtiden og finnes et annet sted.
Sitat av EkNad Vis innlegg
Trakten er jo rund fra en vinkel, men sorte hullets materie er jo ikke lenger synlig. Vi kan jo ikke lenger se stjernen som, som regel lagde det sorte hullet...... Materien har blitt så tung at den har brutt hull i romtiden og finnes et annet sted.
Vis hele sitatet...
Alt jeg finner om sorte hull omtaler det som en kule og min forståelse fra fysikkkursene her på unicersitetet er at sorte hull må være en kule. jeg skal ikke skryte på meg for mye da jeg er milevis bak provo i forståelse.

denbe trakten du snakker om, og "gropa" jorda liggger i eksisterer ikke i våre 3 normale dimensjoner. de er begge ting som er en del av romtiden. og slik jeg har forstått det er det ikke rommet som er bøyd men tiden. fint om noen med god kunnskap kan bekrefte eller avkrefte.

et sort hull er forresten ikke synlig fordi materien som er i hullet skaper så stor grsvitasjon at ikke en gang lys unslipper. og uten lys kan vi ikke set det.
Sist endret av etse; 4. oktober 2011 kl. 14:37.
Sitat av EkNad Vis innlegg
Trakten er jo rund fra en vinkel, men sorte hullets materie er jo ikke lenger synlig. Vi kan jo ikke lenger se stjernen som, som regel lagde det sorte hullet...... Materien har blitt så tung at den har brutt hull i romtiden og finnes et annet sted.
Vis hele sitatet...
Den har vel ikke brutt hull i romtiden, men krummet den så kraftig at unnslipningshastigheten er større enn c. I følge den generelle relativitetsteorien er romtiden krummet uendelig mye i sentrum av et sort hull, og man har en gravitasjonssingularitet (et punkt eller en ring med uendelig tetthet). Men fysikere flest føler seg sikre på at når man klarer å knytte sammen den generelle relativitetsteorien med kvantemekanikk til en slags kvantisert versjon av GR, så vil man få beskrivelser av sorte hull uten faktiske singulariteter. Det er fordi kvantemekanikk ikke tillater at en partikkel opptar mindre rom enn sin egen bølgelengde.

Sitat av etse Vis innlegg
denbe trakten du snakker om, og "gropa" jorda liggger i eksisterer ikke i våre 3 normale dimensjoner. de er begge ting som er en del av romtiden. og slik jeg har forstått det er det ikke rommet som er bøyd men tiden. fint om noen med god kunnskap kan bekrefte eller avkrefte.
Vis hele sitatet...
Både rom og tid er bøyd, men det er visstnok bøyingen av tiden som gir det desidert største bidraget til gravitasjonseffekten.
Sitat av Provo Vis innlegg
Den har vel ikke brutt hull i romtiden, men krummet den så kraftig at unnslipningshastigheten er større enn c. I følge den generelle relativitetsteorien er romtiden krummet uendelig mye i sentrum av et sort hull, og man har en gravitasjonssingularitet (et punkt eller en ring med uendelig tetthet). Men fysikere flest føler seg sikre på at når man klarer å knytte sammen den generelle relativitetsteorien med kvantemekanikk til en slags kvantisert versjon av GR, så vil man få beskrivelser av sorte hull uten faktiske singulariteter. Det er fordi kvantemekanikk ikke tillater at en partikkel opptar mindre rom enn sin egen bølgelengde.


Både rom og tid er bøyd, men det er visstnok bøyingen av tiden som gir det desidert største bidraget til gravitasjonseffekten.
Vis hele sitatet...
Jo sorte hull har kraft nok til å bryte hull i romtiden. Derfor ser du over at trakten forsvinner i en sirkel. Der er romtiden brutt. Det er også dette som menes med en Singularitet. Altså der romtiden slutter å eksistere fordi den er brutt. Hvor all materien som faller ut av romtiden havner vet man ikke fortsatt. Man antar at materien kommer ut et annet sted i universet. Det som er sikkert er at materie ikke blir til null. Det må forsvinne et eller annet sted, men nå er vi inne på Science fiction og noe som kan kollidere med relativitets teorien.
Sitat av EkNad Vis innlegg
Jo sorte hull har kraft nok til å bryte hull i romtiden. Derfor ser du over at trakten forsvinner i en sirkel. Der er romtiden brutt. Det er også dette som menes med en Singularitet. Altså der romtiden slutter å eksistere fordi den er brutt. Hvor all materien som faller ut av romtiden havner vet man ikke fortsatt. Man antar at materien kommer ut et annet sted i universet. Det som er sikkert er at materie ikke blir til null. Det må forsvinne et eller annet sted, men nå er vi inne på Science fiction og noe som kan kollidere med relativitets teorien.
Vis hele sitatet...
Jeg foreslår at du blar opp en troverdig kilde på dette, for det bryter i hvert fall med det jeg personlig har lest om sorte hull. Du ser ut til å ha misforstått og blandet sammen teorier.

Hva vil du egentlig si kjennetegner en "brutt romtid"? Den generelle relativitetsteorien viser at hvis et legeme blir komprimert til en radius under Schwarzschild-radiusen, så vil man få en total gravitasjonskollaps som resultat av at den innoverpekende tyngdekraften overgår de utoverpekende kreftene fra (hovedsakelig) degenerasjonstrykket. Teorien spår videre at man får en singularitet (som da insinuerer at teorien bryter sammen på dette nivået av nevnte grunner) i sentrum av det sorte hullet, og følgelig en uendelig krumming av romtiden, men sier så vidt jeg vet – og så vidt jeg kan se etter noen raske søk i bl.a. Wikipedia-artikkelen om sorte hull – ingenting om noe "brudd på romtiden".

Det er ikke slik at "singularitet" betyr "brudd på romtiden". En singularitet er i matematisk forstand et punkt hvor en analytisk funksjon er udefinert. I gravitasjonssammenheng mener man et punkt i romtiden med uendelig tetthet og krumning.

Angående det du sier om at "materien faller ut av romtiden", så roter du nok noe sammen med informasjonsparadokset som omhandler at informasjon ser ut til å forsvinne ettersom mange forskjellige tilstander kan utvikle seg til identiske sluttilstander.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg foreslår at du blar opp en troverdig kilde på dette, for det bryter i hvert fall med det jeg personlig har lest om sorte hull. Du ser ut til å ha misforstått og blandet sammen teorier.

Hva vil du egentlig si kjennetegner en "brutt romtid"? Den generelle relativitetsteorien viser at hvis et legeme blir komprimert til en radius under Schwarzschild-radiusen, så vil man få en total gravitasjonskollaps som resultat av at den innoverpekende tyngdekraften overgår de utoverpekende kreftene fra (hovedsakelig) degenerasjonstrykket. Teorien spår videre at man får en singularitet (som da insinuerer at teorien bryter sammen på dette nivået av nevnte grunner) i sentrum av det sorte hullet, og følgelig en uendelig krumming av romtiden, men sier så vidt jeg vet – og så vidt jeg kan se etter noen raske søk i bl.a. Wikipedia-artikkelen om sorte hull – ingenting om noe "brudd på romtiden".

Det er ikke slik at "singularitet" betyr "brudd på romtiden". En singularitet er i matematisk forstand et punkt hvor en analytisk funksjon er udefinert. I gravitasjonssammenheng mener man et punkt i romtiden med uendelig tetthet og krumning.

Angående det du sier om at "materien faller ut av romtiden", så roter du nok noe sammen med informasjonsparadokset som omhandler at informasjon ser ut til å forsvinne ettersom mange forskjellige tilstander kan utvikle seg til identiske sluttilstander.
Vis hele sitatet...

Uendelig krumming bryter romtiden.

Du har nok også hørt om kvasarer? Disse antar man at kommer fra sorte hull annet steds. http://www.romsenter.no/Norsk/Lekseh...rset/Kvasarer/

Man regner også med at det er superstore sorte hull i midten av galaksene....

For å forstå dette med tyngdekraft og sorte hull ordentlig så må vi forstå at tomrom består av noe. Noe som kan påvirkes av nettopp tyngde.

Dere har rett i at 3D tegningen ikke ser akkurat sånn ut i virkeligheten, men det er en bra beskrivelse av hvordan romtiden påvirkes av tyngdekraften.


Som sagt tidligere så krummer også sola, jorda og månen romtiden.

Man kan sammenligne det med en duk som strekkes, legger man så en jernkule i duken så får duken en fordypning. På samme måte krummer solen romtiden voldsomt. Så hardt at alle planetene og himmelegemenene i solsystemet går i bane rundt solens fordypning i romtiden.

En singularitet bryter hull i denne romtiden, tyngden er større enn det romtiden holder, og dermed brytes det hull i romtiden. Evig singularitet....

Man vet faktisk ikke hvor eller hvordan materien forsvinner. Men altså kvasarer, om det er det jeg husker riktig antar man at kommer fra massive sorte hull som ligger annet sted.




Dere har sikker hørt om science fictions lek med singularitet og sorte hull. Bryte hull i romtiden og inn i hyperspace etc....

Dersom man klarte å skape en kunstig singularitet så ville man nok kunne reise utrolig langt på få sekunder. Det er bare det at det kreves utrolig mye energi og ingenting ville overleve ferden... Annet enn i utrolig komprimert form.
Sist endret av EkNad; 4. oktober 2011 kl. 19:57.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av EkNad Vis innlegg
Du har nok også hørt om kvasarer? Disse antar man at kommer fra sorte hull annet steds.
Vis hele sitatet...
Kjelde takk. Det du seier er stikk i strid med det wikipedia seier:
there is now a scientific consensus that a quasar is a compact region in the center of a massive galaxy surrounding its central supermassive black hole.
Vis hele sitatet...
Sitat av EkNad Vis innlegg
Man regner også med at det er superstore sorte hull i midten av galaksene....
Vis hele sitatet...
Eg tok ikkje heilt samanhengen, men det får no vere.
Sitat av EkNad Vis innlegg
For å forstå dette med tyngdekraft og sorte hull ordentlig så må vi forstå at tomrom består av noe. Noe som kan påvirkes av nettopp tyngde.
Vis hele sitatet...
Du vart bedt om å komme med kjelder. Her kjem du med enda meir relativt oppsiktsvekkande påstander, i ein belærande tone, utan kjeldetilvisinger.
Sitat av EkNad Vis innlegg
Som sagt tidligere så krummer også sola, jorda og månen romtiden.
Vis hele sitatet...
Og det er det vitterlig ingen som har krangla på.
Sitat av EkNad Vis innlegg
En singularitet bryter hull i denne romtiden, tyngden er større enn det romtiden holder, og dermed brytes det hull i romtiden. Evig singularitet....
Vis hele sitatet...
Altså, du vart bedt om å komme med kjelder for å underbygge påstanden. Ikkje om å utbrodere påstanden med fleire ord.
Sitat av EkNad Vis innlegg
Man vet faktisk ikke hvor eller hvordan materien forsvinner. Men altså kvasarer, om det er det jeg husker riktig antar man at kommer fra massive sorte hull som ligger annet sted.
Vis hele sitatet...
Da husker du altså feil ifølge wikipedia.
Sitat av EkNad Vis innlegg
Dersom man klarte å skape en kunstig singularitet så ville man nok kunne reise utrolig langt på få sekunder. Det er bare det at det kreves utrolig mye energi og ingenting ville overleve ferden... Annet enn i utrolig komprimert form.
Vis hele sitatet...
Igjen kjem du med påstander lagt fram som om det er vi som er dei uopplyste. Kan du komme med kjelder for påstandane dine? Fleire gjentagelser utan kjeldetilvisinger blir sletta.
Sitat av EkNad Vis innlegg
Du har nok også hørt om kvasarer? Disse antar man at kommer fra sorte hull annet steds.
Vis hele sitatet...
Quasar kommer fra sorte hull som "spiser for fort" og de må spy ut all energien.
Sitat av EkNad Vis innlegg
Man regner også med at det er superstore sorte hull i midten av galaksene....
Vis hele sitatet...
Well duh, ganske åpenbart.

Sitat av EkNad Vis innlegg
Som sagt tidligere så krummer også sola, jorda og månen romtiden.
Vis hele sitatet...
Alt som har masse gjør dette.

Sitat av EkNad Vis innlegg
Man vet faktisk ikke hvor eller hvordan materien forsvinner. Men altså kvasarer, om det er det jeg husker riktig antar man at kommer fra massive sorte hull som ligger annet sted.
Vis hele sitatet...
Har du tenkt på at et sort hull vokser? Hvorfor vokser det? Fordi den spiser. Quasar, igjen, spiser for fort.

Sitat av EkNad Vis innlegg
Dersom man klarte å skape en kunstig singularitet så ville man nok kunne reise utrolig langt på få sekunder. Det er bare det at det kreves utrolig mye energi og ingenting ville overleve ferden... Annet enn i utrolig komprimert form.
Vis hele sitatet...
Å gå nærme et massivt sort hull (som i senteret av alle galakser) vil tiden gå saktere, ja, men ikke så voldsomt mye. Er også ganske vanskelig. Da hadde det nok vært bedre å lage et fartøy som går så nærme lysetshastighet som mulig. Mye mer effektivt.
Sist endret av Xernox; 4. oktober 2011 kl. 21:06.
Kusetjuv: Les boken til Stephen Hawking - The Grand Design

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Gra...ign_%28book%29

Jeg syns det blir litt dumt å si at det er en "gud" som skapte universet vi lever i. Det skaper bare enda mer problemet enn det vi har i dag for å forklare alt dette. Hvor/hvordan/hvem osv er gud? Er det en gigantisk skapning som holder til i et 'labratorium' som har laget alt dette, og kan ødelegge alt ved å kaste universt i do og dra opp?

It argues that invoking God is not necessary to explain the origins of the universe, and that the Big Bang is a consequence of the laws of physics alone. In response to criticism, Hawking has said; "One can't prove that God doesn't exist, but science makes God unnecessary."
Vis hele sitatet...
Sist endret av fth; 4. oktober 2011 kl. 21:36.
Sitat av EkNad Vis innlegg
Noen som sletter all infoen jeg kommer med så da trekker jeg meg tilbake. Romtiden påvirkes det er helt klart...
Vis hele sitatet...
Du kommer med masse påstander (eller informasjon som du kaller det) som strider i mot mye av det jeg, provo og slashdot sier. Spesielt provo er person med meget gode kunskaper innen fysikk. Slashdot ber deg derfor komme med kilder på påstandene dine, og om du ikke klarer å gjøre dette vil innleggene bli slettet da de ikke akkurat bidrar til tråden. Tomme påstander betyr ingenting om du ikke har matematikken eller kildrene til å backe de opp.

Ingen nekter for at rom-tiden påvirker. Alt påvirker romtiden, både du og jeg påvirker den og. Selvfølgelig i betydelig mindre grad en ting med større masse som f.eks. jorda, sola eller et sort hull. Dette er alle klar over.

Men utover dette virker det som du har missforstått enkelte ting, og blander litt begreper, samtidig som du kommer med veldig store og bastante påstander. Kan du vennligst backe de opp med god dokumentasjon for ordentlige kilder?
Ok legger ut link da... flere kan også skaffes på engelsk og norsk.

Kvantefysiske teorier

http://www.numerologen.no/index.asp?...id=64&incid=29

HVA ER SORTE HULL?

Et ormehull er et slags sort hull med to innganger. Et sort hull er en stjerne med tre ganger så mye masse som solen eller mer. Når den bruker opp alt brennstoffet, trekker den seg sammen. Den enormt sterke tyngdekraften skrumper stjernen til et slags uendelig punkt. Sorte hull river i stykker romtiden og bryter alle fysikkens lover. Her finnes ingenting, verken tid eller rom. Det er et uendelig punkt med en uendelig masse.

Ingen har sett et sort hull, men fysikere tror de finnes. Her er tyngdekraftfeltet så sterk at den overgår lyshastigheten. Dette innebærer at ingenting, ikke engang elektromagnetisk stråling, kan unnslippe hullets tyngdekraft, derav ordet «sort».

– Vi har sett påvirkningen et sort hull har på stjerner og galakser rundt det sorte hullet. Vi kan for eksempel måle og se hvordan en stjerne beveger seg.

Vi kan finne ut hvor tung den er, og vi kan finne ut at den har ikke nok masse til å bevege seg så fort som den faktisk gjør, sier Ulrik. Dermed kan forskerne slutte seg til at det må være andre krefter som er aktuelle, og man kan regne ut at sorte hull kan påvirke galaksenes og stjernenes bevegelse.

Tilbake til fremtiden
Forestiller vi oss et sort hull på jorden, og forbinder det med et annet sort hull plassert i et romskip, så er det en forbindelse mellom disse.

Akselerer vi romskipet opp mot lyshastigheten, betyr det at tiden går saktere for dette sorte hullet og menneskene ombord i romskipet. Det skjer ikke på grunn av det sorte hullet, men fordi romskipet akselererer så raskt.
Når menneskene i romskipet kommer tilbake til jorden, har det kanskje gått 10.000 år for oss som sitter igjen på jorden.

For de som har reist ut i universet i lysets hastighet, har det bare gått seks måneder. Når de kommer tilbake til jorden, vil alt på jorden ha forandret seg. Alt kan ha blitt utslettet på grunn av global oppvarming, og menneskene de kjente vil være døde for mange tusen år siden. Da har de kommet til fremtiden.
Men siden de to sorte hullene fortsatt er forbundet, kan de teoretisk sett gå inn i det sorte hullet og komme tilbake til vår tid igjen.

Dette er nokså vanskelig for folk flest å begripe. Fysikere benekter ikke at det går an å reise i tid.

Se relaterte emner: http://

Enda en link på at sorte hull bryter istykker romtiden.

http://mediumforlag.no/article/2011/...radigmeskifte/

Litt søkt side fra medium. Men forskerne tror at ormehull finnes i sorte hull. Alle sorte hull behøver ikke ha det, men de tyngste som bryter hull i romtiden har dette.

Siden dere er så glad i Wiki så bruker jeg det selv.

http://no.wikipedia.org/wiki/Ormehull

En link til fra et leksikon...

http://snl.no/ormehull

Bilder av sorte hull som er blitt ormehull.

http://www.google.no/search?q=Ormehu...w=1366&bih=612

Man VET ikke med sikkerhet at ormehull finnes, men ifølge Einsteins teorier og også dagens så finnes de. De bryter hull i romtiden og kommer ut et annet sted i universet eller i en annen dimensjon. Det vet vi ikke enda.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Men faen, da. Du må forstå at kildehenvisninger til "numerologen.no" og et tøvete forlag som spesialiserer seg i bøker om pseudovitenskap, ønsketenking og svindel ikke tas for god fisk i et forum som heter "Vitenskap og forskning".
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Men faen, da. Du må forstå at kildehenvisninger til "numerologen.no" og et tøvete forlag som spesialiserer seg i bøker om pseudovitenskap, ønsketenking og svindel ikke tas for god fisk i et forum som heter "Vitenskap og forskning".
Vis hele sitatet...
Men Einsteins egne teorier gjør nok det. At ormehull finnes er over all sannsynelighet selvom det kanskje er vanskelig å fatte for hvermannsen.

Hør her rommet består av et stoff, dette stoffet er tøyelig, men du er vel ikke så dum at du tror at romtiden som er uendelig tøyelig? Det taler jo mot all fornuft. Altså et eller annet sted så blir det for mye for romtiden og det blir brudd. Why not?

Sitat av etse Vis innlegg
Du kommer med masse påstander (eller informasjon som du kaller det) som strider i mot mye av det jeg, provo og slashdot sier. Spesielt provo er person med meget gode kunskaper innen fysikk. Slashdot ber deg derfor komme med kilder på påstandene dine, og om du ikke klarer å gjøre dette vil innleggene bli slettet da de ikke akkurat bidrar til tråden. Tomme påstander betyr ingenting om du ikke har matematikken eller kildrene til å backe de opp.

Ingen nekter for at rom-tiden påvirker. Alt påvirker romtiden, både du og jeg påvirker den og. Selvfølgelig i betydelig mindre grad en ting med større masse som f.eks. jorda, sola eller et sort hull. Dette er alle klar over.

Men utover dette virker det som du har missforstått enkelte ting, og blander litt begreper, samtidig som du kommer med veldig store og bastante påstander. Kan du vennligst backe de opp med god dokumentasjon for ordentlige kilder?
Vis hele sitatet...
Det er ingen som kan bevise idag at ormehull finnes, men ifølge vitenskapen så finnes det slike ormehull i sorte hull.

Du tror altså at romtiden og stoffet som romtiden består av er uendelig tøyelig, mens jeg tror at romtidens tøybarhet har en grense.

Det sistnevnte er mer trolig enn at Bigbang ble skapt av en skjeggete gud.

Du tror at romtiden er uendelig tøybar...

Jeg tror heller at universet er uendelig, men at romtidens tøybarhet.. den har en grense, og når den grensen ryker så ryker reglene for romtiden også.
Sist endret av EkNad; 4. oktober 2011 kl. 22:20.
Du viser veldig svak forståelse her. Du har hevdet at alle svarte hull "bryter i stykker romtiden", uten å definere hva du egentlig mener med dette, du trekker til stadighet inn andre ting som ikke har noe direkte med påstanden din å gjøre, og du kildehenviser til det største alternativsøppelet den norske avkroken av internett klarer å servere.

Jeg vet ikke hva mer jeg kan si enn at selv om ormehull kan defineres som to sammenkoblede sorte hull, så betyr ikke det at en singularitet medfører "brutt romtid". Spesielt ikke når de aller fleste fysikere i dag er enige i at singulariteten etter all sannsynlighet ikke eksisterer (igjen gitt av kvantemekanikk). Du trekker også inn "hvite hull", som om det er noe som hører til alle sorte hull, tilsynelatende uvitende om at teorien ikke tillater at sorte hull som følger av gravitasjonskollaps har tilhørende hvite hull. Du hevder også at sorte hull ikke kan vokse, og at materien må "spys ut" andre steder, men dette er også galt. Det er heller ikke slik at teorien sier at svarte hull må inneholde ormehull. Hva du tror om tøyeligheten til romtid er i bunn og grunn uinteressant, og igjen må jeg be deg om å komme med solid og konkret informasjon som kan backe opp de konkrete påstandene dine, og ikke new-age-svada om "kvantefysikk og bevissthet og paradigmeskifter".
Sist endret av Provo; 4. oktober 2011 kl. 22:56.
Skiver p@ iPad og har ikke norske tegn.

Er det ikke slik at sorte hull ogs@ spyr ut energi i form av radiation og ogs@ i form av partikler som st@r milliarder av lys@r ut fra polene til sorte hull?

Er det ikke slik at i universet er flatt, sett i det store perspektiv. Alts@ ikke krummer seg inn mot seg selv, men beveger seg som en lyskone ut fra big bang?

Vet vi i dag hvor senter av universet er, alts@ hvor big bang skjedde?

Om vi kunne reise til den fjerneste galaksen vi kan se(instant), ville vi da kune se like fjerne galakser, om vi fortsetter @ se i samme retning som vi har reist, eller ville da universet vert tomt for nye galakser?

Kaizen
Sist endret av Kaizen; 4. oktober 2011 kl. 23:19.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Skiver p@ iPad og har ikke norske tegn.

Er det ikke slik at sorte hull ogs@ spyr ut energi i form av radiation og ogs@ i form av partikler som st@r milliarder av lys@r ut fra polene til sorte hull?n
Vis hele sitatet...
Quasar tror jeg du tenker på.

http://kosmofysis.com/wp-content/upl.../07/Quasar.jpg

Et litt for ivrig sort hull. Spiser for fort
Sist endret av Xernox; 4. oktober 2011 kl. 23:22.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Er det ikke slik at sorte hull ogs@ spyr ut energi i form av radiation og ogs@ i form av partikler som st@r milliarder av lys@r ut fra polene til sorte hull?
Vis hele sitatet...
Ja og nei. Sorte hull avgir Hawking-stråling, men dette er ikke store greiene. Partiklene som blåses ut av polene kommer fra kvasarer, men disse finnes aldeles ikke rundt alle sorte hull. Man tror fenomenet oppstår av såkalte akkresjonsdisker rundt enkelte supermassive sorte hull. Gass som faller i spiralform mot det sorte hullet i ekstremt høy hastighet oppnår en enorm temperatur på grunn av friksjon, og denne disken av materie lyser opp veldig sterkt, og kan forårsake såkalte "jets".

Sitat av Kaizen Vis innlegg
Er det ikke slik at i universet er flatt, sett i det store perspektiv. Alts@ ikke krummer seg inn mot seg selv, men beveger seg som en lyskone ut fra big bang?
Vis hele sitatet...
Det siste blir nok en litt rar påstand så vidt jeg kan forstå, men målinger viser at universet er helt eller nesten flatt, ja. Dette kan forklares ut fra inflasjonsperioden – akkurat som et lite stykke av en ballong vil bli flatere og flatere desto mer du blåser opp ballongen – men det kan også være et resultat av at den totale energien i universet er null, hvis det skulle være tilfelle.

Sitat av Kaizen Vis innlegg
Vet vi i dag hvor senter av universet er, alts@ hvor big bang skjedde?
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet finnes det ikke noe absolutt senter av universet, og din egen posisjon vil virke som universets sentrum uansett. Men det som er sikkert er at Big-bang ikke skjedde ett sted, men over alt. Hele universet hadde et knøttlite volum (men det var ikke en singularitet) og enormt høy temperatur, og så utvidet det seg i alle retninger i hele volumet til å bli slik det er nå.

Sitat av Kaizen Vis innlegg
Om vi kunne reise til den fjerneste galaksen vi kan se(instant), ville vi da kune se like fjerne galakser, om vi fortsetter @ se i samme retning som vi har reist, eller ville da universet vert tomt for nye galakser?
Vis hele sitatet...
Det vet man vel ikke noe helt sikkert om, men det virker som at ledende konsensus er at vi ville sett like fjerne galakser, gitt av at alle vil se ut til å være i sentrum av universet fra sitt eget ståsted.
Sist endret av Provo; 5. oktober 2011 kl. 07:14.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Quasar kommer fra sorte hull som "spiser for fort" og de må spy ut all energien.
Vis hele sitatet...
I dag vet man ikke om noe materie eller lys som slipper unna svarte hulls tyngdekraft. Kvasarene er svært aktive galakser, der det supertunge svarte hullet i midten hvert år fortærer materie tilsvarende mellom 1000 og 2000 ganger solens masse.
En kvasar er bare aktiv så lenge det supertunge svarte hullet blir foret med materiale. En kvasar kommer altså ikke ut av et sort hull.
Sist endret av SaintVitus; 5. oktober 2011 kl. 13:19.
Sitat av SaintVitus Vis innlegg
I dag vet man ikke om noe materie eller lys som slipper unna svarte hulls tyngdekraft. Kvasarene er svært aktive galakser, der det supertunge svarte hullet i midten hvert år fortærer materie tilsvarende mellom 1000 og 2000 ganger solens masse.
En kvasar er bare aktiv så lenge det supertunge svarte hullet blir foret med materiale. En kvasar kommer altså ikke ut av et sort hull.
Vis hele sitatet...
En kvasar er ikke en galakse.
Kvasarer kommer fra sorte hull og gir ut sterkt lys, røntgenstråler, ultrafiolett stråling, infrarød stråling, radiobølger og gasstrømmer.

It is thought the infall of matter into the supermassive black hole can result in very hot regions where huge energies are released, powering the quasar (i.e., producing the emitted light, etc.).
Vis hele sitatet...
http://www.phys.vt.edu/~jhs/faq/quasars.html#q1
We can't observe black holes directly, but we do see their effect on surrounding material - gas and dust which lets out its last gasp before being sucked into the black hole or flung away in a jet.

Black holes, in fact, are extremely efficient at converting the energy of incoming material into emitted light. The gas which falls into a black hole doesn't plunge in directly, for the same reason the Earth doesn't plunge into the Sun. Instead, it tries to move around the black hole in an orbit, forming what is known as an accretion disk.
Vis hele sitatet...
http://curious.astro.cornell.edu/blackholes.php

Har du kilder som sier noe annet?

Vi vet ikke så mye om kvasarer, men dette er det vitenskapsmennene tror er mest riktig i dag.
Det meste er basert på observasjoner gjennom teleskop, samt at vi kan se og måle diverse strålinger.
Sist endret av Grimdoc; 5. oktober 2011 kl. 13:57. Grunn: skrivefeil
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
En kvaser er ikke en galakse.

Kvasarer kommer fra sorte hull og gir ut sterkt lys, røntgenstråler, ultrafiolett stråling, infrarød stråling, radiobølger og gasstrømmer.


http://www.phys.vt.edu/~jhs/faq/quasars.html#q1

http://curious.astro.cornell.edu/blackholes.php

Har du kilder som sier noe annet?


Vi vet ikke så mye om kvasarer, men dette er det vitenskapsmennene tror er mest riktig i dag.
Det meste er basert på observasjoner gjennom teleskop, samt at vi kan se og måle diverse strålinger.
Vis hele sitatet...
Beklager. Jeg sitter med et ganske nytt Illustrert Vitenskap her, og der står det:
KVASARER: DEN STERKESTE ENERGIEN I ROMMET
Kvasarene er svært aktive galakser, der det supertunge svarte hullet i midten hvert år fortærer materie tilsvarende mellom 1000 og 2000 ganger solens masse. Samtidig er kvasarer noen av de mest lyssterke objektene man kjenner til. Energiutsendelsen fra den aktive kjernen er ofte over 100 ganger større enn fra resten av galaksen den ligger i, og jetstrålene som sendes ut fra det svarte hullet er større enn selve galaksen. Seyfertgalaksene som observeres på kortere avstander er med stor sannsynlighet en mindre aktiv form for kvasar. Levetiden for en kvasar er trolig mellom 100 millioner og en millard år. Deretter slukkes den aktive delen med den lyssterke kjernen og etterlater den normale galaksen, som etterpå lyser mye svakere.

Jeg vet ikke hva som er riktig, men jeg forstår ikke helt at du kan påstå at den kommer fra et svart hull.