Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  156 33346
Ikke ta denne posten rasistisk, eller støtende for trosamfunn e.l

Jeg sitter her å funderer litt.. Om Adam og Eva er opphavet vårt. Var dem hvite? Hvordan kan folk ha forskjellig hudfarge da? Når ble folk "fargede", eller "hvite" for den sakskyld..

Man kan jo også peke ut Engelskmenn, Russere og Nordmenn bare ved utseende også. Jeg vet ikke akkurat hva dette skyldes, men er vel mange som har fulgt med i skoletimene som kan svare på dette også?
Hudfarge er vell at du er "tilpassa" omgivnadane du bur i.
f.eks. afrikanere er mørke i huden med mykje pigment, så dei tåler meir sol enn folk som er lyse i huden.
Adam og Eva var IKKE opphavet vårt...

Vi stammer fra apene, og de første menneskene kom fra Afrika.

Derfra utvadret de til de forskjellige stedene i verden. I Norge er det ikke nødvendig med så mørk hud så evulusjonen gjorde sin jobb der.

Slik oppstod rase, men alle kan spores tilbake til Afrika.

Veldig kort og greit.
Det er vel noe så enkelt at mennsker tilpasser seg stedet de bor, hvis de ikke får så mye sol blir de lysere. I tilegg er vi resultat av en ganske liten menge mennsker så vi er vel egentlig innavl hele gjengen.
Naturlg utvalg har også litt å si oppi alt dette.
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Adam og Eva var IKKE opphavet vårt...

Vi stammer fra apene, og de første menneskene kom fra Afrika.

Derfra utvadret de til de forskjellige stedene i verden. I Norge er det ikke nødvendig med så mørk hud så evulusjonen gjorde sin jobb der.

Slik oppstod rase, men alle kan spores tilbake til Afrika.

Veldig kort og greit.
Vis hele sitatet...
Kan du bevise dette? Tror selv på dette, ettersom jeg er ateist og utelukker alt som heter religion i min lille boble. Hadde vært morsomt å hatt fremføring om dette i klassen for å motbevise skapelsesteorien til bibelen
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Adam og Eva var IKKE opphavet vårt...

Vi stammer fra apene, og de første menneskene kom fra Afrika.

Derfra utvadret de til de forskjellige stedene i verden. I Norge er det ikke nødvendig med så mørk hud så evulusjonen gjorde sin jobb der.

Slik oppstod rase, men alle kan spores tilbake til Afrika.

Veldig kort og greit.
Vis hele sitatet...
Det du sier med at alle kan spores tilbake til afrika er ikke helt sant, noen kan men alle stammet ikke fra afrika
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Kan du bevise dette? Tror selv på dette, ettersom jeg er ateist og utelukker alt som heter religion i min lille boble. Hadde vært morsomt å hatt fremføring om dette i klassen for å motbevise skapelsesteorien til bibelen
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Human_evolution
Sitat av FuzzT Vis innlegg
Hudfarge er vell at du er "tilpassa" omgivnadane du bur i.
f.eks. afrikanere er mørke i huden med mykje pigment, så dei tåler meir sol enn folk som er lyse i huden.
Vis hele sitatet...
Denne syns jeg blir for tynn. Det finnes da masse mennesker som har bodd i varme land i mange generasjoner uten at de har blitt negere. Fillipinere og koreanere bor i forholdsvis varme land, og er ikke blitt helt svarte i huden.
Sitat av fetter Vis innlegg
Denne syns jeg blir for tynn. Det finnes da masse mennesker som har bodd i varme land i mange generasjoner uten at de har blitt negere. Fillipinere og koreanere bor i forholdsvis varme land, og er ikke blitt helt svarte i huden.
Vis hele sitatet...
Evulosjon er ikke noe som skjer over generasjoner!
Ikke tror at det tar 150 år for en slekt å bli afrikanere bare fordi de flyttet til afrika.

Det tar tusenvis av år! Din kommentar var så tynn at den ikke kan brukes som myggnetting en gang..
Sitat av fetter Vis innlegg
Denne syns jeg blir for tynn. Det finnes da masse mennesker som har bodd i varme land i mange generasjoner uten at de har blitt negere. Fillipinere og koreanere bor i forholdsvis varme land, og er ikke blitt helt svarte i huden.
Vis hele sitatet...
Så må du huske på at fillipinoer blir mørkere når de blir eksponert mye for sol, akkurat slik thaier, og sikkert mange andre blir. I thailand kan de oppleve snø, noe de aldri gjør i de fleste afrikanske land...

Edit: Jeg har bodd et år i Thailand, og har sett thaier som er omtrent like mørke som afrikanere.
Sist endret av Jellow; 15. april 2010 kl. 13:29.
Sitat av fetter Vis innlegg
Denne syns jeg blir for tynn. Det finnes da masse mennesker som har bodd i varme land i mange generasjoner uten at de har blitt negere. Fillipinere og koreanere bor i forholdsvis varme land, og er ikke blitt helt svarte i huden.
Vis hele sitatet...
Det er ikke varme, men solstråling som avgjør om det er gunstig å være mørk eller lys i huden (lys hud gjør lettere opptak av solstråling som stimulerer vitamin-produsering i kroppen, men mer motakelig for skade fra sterk stråling også).

At en populasjon skal få en overgang til f.eks. mørk hud så må populasjonen ha befunnet seg i et område over lengre tid hvor det er tilstrekkelig med press fra miljøet til at dette trekket er fordelsaktig. Hvis lever slik at man har god tilgang på skygge og det ikke er nødvendig med arbeid ute i solen for å få mat så trenger ikke dette trekke forekomme. Ergo ville et jungelfolk ikke nødvendigvis bli mørkere i huden over tid.

Korea er et forholdsvis temperert land.

http://en.wikipedia.org/wiki/Negrito - disse har vært lengst i filipinene, og er mørke i huden. For relativt kort tid siden (2000 år siden) migrerte kinesere over, som er de filipinerere hovedsakelig da avstammer fra. Kinesere er hvite i huden og klarte seg altså fint i klimaet der.

En "rase" oppstår altså når en populasjon har vært isolert fra andre populasjoner tilstrekkelig lenge slik at nye trekk oppstår. Nøyaktig hvilke trekk som gjør at vi kan bestemme at en populasjon tilhører en annen rase enn andre er veldig omdiskutert og politisert.

Sitat av Rest1Peace Vis innlegg
Det du sier med at alle kan spores tilbake til afrika er ikke helt sant, noen kan men alle stammet ikke fra afrika
Vis hele sitatet...
Alle mennesker, likeså som alle organismer, kan spore sitt opphav tilbake til en felles organisme. Det er ikke mulig at apene kunne ha evolvert til mennesker to forskjellige plasser. Bevisene indikerer at Afrika mest sannsynligvis var opphavsplassen da de tidligste fossilene av mennesker finnes her.
Sist endret av Kinseek; 15. april 2010 kl. 13:37.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Kan du bevise dette? Tror selv på dette, ettersom jeg er ateist og utelukker alt som heter religion i min lille boble. Hadde vært morsomt å hatt fremføring om dette i klassen for å motbevise skapelsesteorien til bibelen
Vis hele sitatet...
Om du stusser på evolusjonsteorien så ville eg heilt ærleg tvilt litt på tyngdekrafta i samme slengen Erik Tunstad har ei rimelig god bok om evolusjonsteorien, utgitt i 2009. Eg hugser ikkje tittelen på boka i farten, men den er definitivt verdt å lese om temaet interesserer deg. Ellers har du jo Dawkins sine The Selfish Gene, Climbing Mount Impropable og The Blind Watchmaker som er rimelig interessante.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Alle mennesker, likeså som alle organismer, kan spore sitt opphav tilbake til en felles organisme. Det er ikke mulig at apene kunne ha evolvert til mennesker to forskjellige plasser. Bevisene indikerer at Afrika mest sannsynligvis var opphavsplassen da de tidligste fossilene av mennesker finnes her.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det umulig? Evolusjon er da tilfeldig..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Hvorfor er det umulig? Evolusjon er da tilfeldig..
Vis hele sitatet...
Ja, nettopp. Det er akkumulasjon av fordelaktige mutasjoner. Tenk deg at samme mutasjoner skal skje samtidig, i samme rekkefølge, i to adskilte hendelser. Kanskje er det snakk om et titalls tusen gener som må muterast i sekvens for at det skal funke. Tenk deg så sjansen for at det skjer to seperate plasser, nøyaktig likt, uten andre mutasjoner som gjer at dei to gruppene ikkje kan parre seg. Så nei - det har ikkje skjedd to ganger. Sannsynligheta er ekstremt liten.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om du stusser på evolusjonsteorien så ville eg heilt ærleg tvilt litt på tyngdekrafta i samme slengen Erik Tunstad har ei rimelig god bok om evolusjonsteorien, utgitt i 2009. Eg hugser ikkje tittelen på boka i farten, men den er definitivt verdt å lese om temaet interesserer deg. Ellers har du jo Dawkins sine The Selfish Gene, Climbing Mount Impropable og The Blind Watchmaker som er rimelig interessante.
Vis hele sitatet...
Synes bare for en stund siden så var ikke dette med evolusjonsteorien helt 100% bevist. Men hvis dette er bevist, så er jo nesten hele det gamle testamentet oppspinn da. Noe som nok en gang motbeviser gud og mye av det kristendommen står for
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Synes bare for en stund siden så var ikke dette med evolusjonsteorien helt 100% bevist. Men hvis dette er bevist, så er jo nesten hele det gamle testamentet oppspinn da. Noe som nok en gang motbeviser gud og mye av det kristendommen står for
Vis hele sitatet...
Du har en gjeng kreasjonister som hevder det ikkje er bevist, men det er ca. like far out som å hevde at tyngdekrafta også er oppspinn fra vitenskapen. Evolusjon er reelt, og observert, både gjennom fossiler, gjennom arvematerialet vi ber i kvar einaste celle i heile kroppen, og gjennom grundige ekspriment.

Det er fortsatt deler av det som er uklart, og ting som kan forklarast betre, men at evolusjon førekjem, og dei to hovedmekanismane (naturleg utval og tilfeldige mutasjoner) er fullstendig hogd i stein.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ja, nettopp. Det er akkumulasjon av fordelaktige mutasjoner. Tenk deg at samme mutasjoner skal skje samtidig, i samme rekkefølge, i to adskilte hendelser. Kanskje er det snakk om et titalls tusen gener som må muterast i sekvens for at det skal funke. Tenk deg så sjansen for at det skjer to seperate plasser, nøyaktig likt, uten andre mutasjoner som gjer at dei to gruppene ikkje kan parre seg. Så nei - det har ikkje skjedd to ganger. Sannsynligheta er ekstremt liten.
Vis hele sitatet...
Joda, veldig usannsynlig, men ikke teoretisk umulig, det var bare det jeg ville fram til.

Det hadde vel forresten ikke trengt å skje samtidig. Det kunne jo godt ha vært et mellomrom på en del tusen år.

By the way, man vet jo hvorfor hvite ble hvite osv, men vet man grunnen til at asiatere ble små og smaløyde?
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Joda, veldig usannsynlig, men ikke teoretisk umulig, det var bare det jeg ville fram til.
Vis hele sitatet...
slashdot mente at denne sannsynligheten er så usansynnlig at det ikke er noe poeng å ta høyde for det.

Ifølge kvantefysikk er det også en viss sannsynlighet (les: ekstrem høy usansynlighet men teoretisk "mulig") for at hele deg kan teleportere gjennom en murvegg du springer på og komme ut på andre siden - men det er ikke akkurat noe du kan trekke frem i debatter som meningsfull diskusjon da du vel helst nærmer deg en radikalt subjektiv virkelighetsforståelse hvor *alt* er teoretisk mulig...

Hvis man skal kunne snakke om at noe som helst er teoretisk umulig så er nettopp det at to nokså ulike organismer skulle utvikle seg til en ny og lik organisme forskjellige plasser nettopp det - umulig.

Sitat av Semjuel Vis innlegg
men vet man grunnen til at asiatere ble små
Vis hele sitatet...
Kostholdet de har.

En asiat har verdensrekord i høyde og hvis de har vestlig kosthold blir de fint like høye eller lave. Samme fenomen med nordmenn - vi har ikke utviklet oss til å bli titalls centimetre høyere gjennosnittlig på bare 100-200år; vi fikk radikalt rikere kosthold som tilatter høyere mennesker.

Sitat av Semjuel Vis innlegg
og smaløyde?
Vis hele sitatet...
Gjerne en fordel i nordligere strøk hvor solen reflekterer på snøen og den ekstra utviklede øyefolden hos asiater beskyttet mot UV-strålingen reflektert fra snøen og snøblindhet. Muligens også mot støv og sand. Trekket ble bevart idet asiatene utvandret sørover igjen (hvis nevnte hypoteser stemmer så måtte de jo det...)

http://en.wikipedia.org/wiki/Asian_eyes#Evolutionary
Sist endret av Kinseek; 15. april 2010 kl. 18:05.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Joda, veldig usannsynlig, men ikke teoretisk umulig, det var bare det jeg ville fram til.

Det hadde vel forresten ikke trengt å skje samtidig. Det kunne jo godt ha vært et mellomrom på en del tusen år.

By the way, man vet jo hvorfor hvite ble hvite osv, men vet man grunnen til at asiatere ble små og smaløyde?
Vis hele sitatet...
Teoretisk mulig... Men ingenting tyder på det. Undersøker man menneskers gener så kan man spore alle tilbake til Afrika. Kineserne hadde lenge en egen teori om at kineserne oppstod uavhengig av andre mennesker.. Altså at kineserne ikke stammer fra Afrika - men utviklet seg gjennom aper i Kina. Dette er sener blitt tilbakevist når man undersøker genmaterialet - og ser at genene til dem i Kina også stammer tilbake fra en felles stamfar i Afrika. Alt tyder altså på at alle mennesker har en felles stamfar i Afrika.

En teori på hvorfor asiatere ble smaløyde - altså at asiatere har tykkere øyelokk og fettlag rundt øynene enn andre menneskeraser er at dette er en fordel i ekstrem kulde og sol. De fleste asiatere i Kina/Korea osv. med klassiske smale øyne kommer fra Mongolia - hvor det var en fordel å ha øyne som var gunstige i ekstrem kulde og sollys.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Kostholdet de har.

En asiat har verdensrekord i høyde og hvis de har vestlig kosthold blir de fint like høye eller lave. Samme fenomen med nordmenn - vi har ikke utviklet oss til å bli titalls centimetre høyere gjennosnittlig på bare 100-200år; vi fikk radikalt rikere kosthold som tilatter høyere mennesker.
Vis hele sitatet...
Jeg da? Jeg er nordmann, men også lav. Jeg kan ikke si at jeg har spist noe mindre eller annerledes enn andre av mine venner som er oppe i 1,85, mens jeg bare er rundt 1,70.

Så du sier altså at hvis jeg hadde spist litt annerledes så kunne jeg blitt rundt 10cm høyere? Høres veldig rart ut i mine øre...
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Synes bare for en stund siden så var ikke dette med evolusjonsteorien helt 100% bevist.
Vis hele sitatet...
Det spørs hva du mener med evolusjonsteorien. At evolusjon forekommer er bevist. At alle organismer har et felles opphav er umulig å bevise, ettersom man alltids kan komme med en påstand om at det kanskje eksisterer ukjente organismer som ikke stammer fra det samme opphavet. Derimot er det fullt mulig å motbevise, men det har fortsatt ikke blitt gjort, og et felles opphav er sannsynliggjort i ekstremt stor grad.

Sitat av Boo-Boo
Jeg da? Jeg er nordmann, men også lav. Jeg kan ikke si at jeg har spist noe mindre eller annerledes enn andre av mine venner som er oppe i 1,85, mens jeg bare er rundt 1,70.

Så du sier altså at hvis jeg hadde spist litt annerledes så kunne jeg blitt rundt 10cm høyere? Høres veldig rart ut i mine øre...
Vis hele sitatet...
Det gjelder ikke nødvendigvis på individbasis, akkurat som du personlig ikke blir asiater av å flytte til Kina.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Enkelt og greit fordi vi tilpasser oss forholdene vi bor i, brune folk blir brune for å ikke bli solbrent likefort ute i den stekende solen. Høye og lange for at varmen skal gå fort ut av kroppen, eskimoer f.eks er små og kompakte for å holde på varmen.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det gjelder ikke nødvendigvis på individbasis, akkurat som du personlig ikke blir asiater av å flytte til Kina.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet mitt var heller ikke ment som på individbasis. Jeg bare sier at i Norge er høydeforskjellene mye mer blandet enn i f.eks Kina og eller Japan.

Vi hører liksom når vi er liten at leverpostei gjør oss stor og sterk, men jeg har alltid trodd at det var bare noe de sa på reklamen for å selge bedre. xD

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan kosthold kan ha noe med høyden vår å gjøre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan kosthold kan ha noe med høyden vår å gjøre.
Vis hele sitatet...
Det er delvis antagelser, og ikkje stort meir enn sunn fornuft eg gidd underbygge det med, men kort fortalt er jo veksten styrt av hormoner, som skrur av og på vekst - grovt forenkla. Å tenke seg at vekst er styrt av tilgangen på mat, og kvaliteten på maten (aka innholdet av nødvendige byggestoffer) er ikkje spesielt usannsynlig, og vil vere ein stor evolusjonsmessig fordel, sidan ein kan overleve under marginale næringsforhold, for å så kjapt vere stor og sterk om det brått blir et par gode generasjoner.
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
Kan ikke folk bare begynne å forstå at wikipedia IKKE under noe omstendigheter er en brukbar kilde? Hva med å henvise til tekster som i alle fall blir godkjent innenfor akademia?
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg da? Jeg er nordmann, men også lav. Jeg kan ikke si at jeg har spist noe mindre eller annerledes enn andre av mine venner som er oppe i 1,85, mens jeg bare er rundt 1,70.

Så du sier altså at hvis jeg hadde spist litt annerledes så kunne jeg blitt rundt 10cm høyere? Høres veldig rart ut i mine øre...
Vis hele sitatet...
Nå tenker du feil hvor du tror at det handler om ENTEN arv ELLER miljø. Det er ikke fullt så enkelt at det er enten eller. Hvor høyt et enkeltindivid blir er et samspill mellom genene og miljøet. Kosthold isådann har noe å si for om kroppen din blir høy eller ikke - og gitt et dårligere kosthold kunne du fint bli lavere, men genene dine er nå slik at med det kostholdet du fikk så skulle du bli så høy som du ble. Kosthold har en stor effekt på gjennomsnittshøyden til en populasjon, til en vis grad (det er ikke slik at jo mer du spiser av en ting jo høyere blir du...). Genene setter for hvert individ et sannsynlig minimum og maksimumsnivå for høyden hvor miljøet så spiller inn. Slik er det også for intelligens osv...

Gjennomsnittshøyden til nordmenn idag er vel ca 179cm. På 1700-tallet var den vel rundt 165. Det er veldig usansynnlig at arv forklarer denne forskjellen på så korte generasjoner med lite innskud av gener utenfra, lignende tendenser ser vi også i andre land.

Litt sånn som at japanske BH-størrelser har gått veldig opp i etterkrigstiden da de fikk mer vestlig kosthold og gikk bort fra ris som stort sett eneste primærmåltid.

Sitat av Laivindil Vis innlegg
Kan ikke folk bare begynne å forstå at wikipedia IKKE under noe omstendigheter er en brukbar kilde? Hva med å henvise til tekster som i alle fall blir godkjent innenfor akademia?
Vis hele sitatet...
Tull. Wikipedia har som hovedregel velskrevne artikler med kilder. Istedet for å måtte omskrive lange vitenskapsartikler kan man like godt linke til wikipedia. Det er et utmerket leksikon som i flere tester har vist seg like gode om ikke bedre enn etablerte papirleksikon.

Men terskelen til å vise til bedre kilder hvis noen er uenige i innholdet til wikipedia bør selvsagt være lavere.
Sist endret av Kinseek; 15. april 2010 kl. 18:55.
Sitat av Laivindil Vis innlegg
Kan ikke folk bare begynne å forstå at wikipedia IKKE under noe omstendigheter er en brukbar kilde? Hva med å henvise til tekster som i alle fall blir godkjent innenfor akademia?
Vis hele sitatet...
Wikipedia er ganske godt moderert og du kan ta en faktasjekk ved å gå igjennom kildene som er oppgitt nederst.
Sitat av Rest1Peace Vis innlegg
Det du sier med at alle kan spores tilbake til afrika er ikke helt sant, noen kan men alle stammet ikke fra afrika
Vis hele sitatet...
Hvis ikke nevnt tidligere, jo alle stammer fra Afrika. Alle mennesker stammer fra "homo ergaster" som startet utviklingen sin i Afrika

Kan være nevnt tidligere i posten men måtte korigere før jeg leste mer.

Koriger meg *korriger.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvorfor ble mennesker som flyttet nordover hvitere i huden? Fordi lys hud bedrer mottaket av solstråler, og bidrar til aktivering av vitamin d, som er viktig i kalsiumtransporten inn i benvevet. Man kan jo argumentere med at, joda, folk som da var mørke i huden ville blitt litt benskjøre med tid og stunder, men dette ville ikke lagt noe stort evolusjonært press for at mennesket skulle bli hvitere i huden. Dette er feil. Denne endringen foregikk ganske raskt, på grunn av en tilstand som heter rakitt. Dersom barn ikke får nok d-vitamin, vil skjelettet bli mykere, og man vil se en karakteristisk buet form blant annet på bena. Bekkenet vil også bli deformert. Det vil si at en person med rakitt, som forsøker å føde, vil ikke kunne få barnet ut, fordi det rett og slett ikke er plass, noe som tidligere resulterte i at både mor og barn døde.
Denne effekten ble observert under den industrielle revolusjon i england, hvor London var dekket av en tykk smog, som skjermet mot solen. Barna fikk rakitt, og kunne ikke senere få barn. Dermed ville ganske raskt, naturen ha selektert ut dem som var lysere i huden.

Hvorfor er det da slik at mennesker som vandret ut av afrika, og endte opp i sør amerika, igjen har blitt mørkere i huden. Hva er evolusjonspresset her? Dersom en person allerede fra ung alder blir utsatt for sterk solstråling, vil det dramatisk øke sjansen for malignt melanom, en form for hudkreft. Denne hudkreften kan faktisk drepe før et individ når fertil alder, og dermed skape et stort evolusjonært press.

Og nei, vi stammer ikke fra apene, men både vi og apene stammer fra en felles forfar. Akkurat som at du ikke stammer fra fetteren din. Dere er likevel i slekt.
Bra innlegg Drachir, men da lurer jeg på et par ting:

Sitat av Drachir Vis innlegg
Denne endringen foregikk ganske raskt, på grunn av en tilstand som heter rakitt. Dersom barn ikke får nok d-vitamin, vil skjelettet bli mykere, og man vil se en karakteristisk buet form blant annet på bena. Bekkenet vil også bli deformert. Det vil si at en person med rakitt, som forsøker å føde, vil ikke kunne få barnet ut, fordi det rett og slett ikke er plass, noe som tidligere resulterte i at både mor og barn døde.
Vis hele sitatet...
Skjer da dette med afrikanere (les: negroide) i Norge?

Sitat av Drachir Vis innlegg
Fordi lys hud bedrer mottaket av solstråler, og bidrar til aktivering av vitamin d
Vis hele sitatet...
Litt off topic, men hvordan har egentlig lys hud bedre mottak for solstråler? Det er jo mørke ting som trekker til seg mest solvarme. Svarte t-skjorter f.eks. er jo et helvete å ha på seg om sommeren.
Sist endret av Gamgee; 29. april 2010 kl. 20:08.
Rasar har vel noko med dei 12 stammane og gjere, husker ikkje i detalj, men dei reisa til kvar sin plass med koner ol, sansynligvis frå afrika, Meir her. Forøvrig interesant og sjå på korleis eg oppfattar mi "boble" og korleis du oppfattar di "boble". Forøvrig ganske stor forsjell på vår vedsoppfatning, eg trur verda er ca 6000år, ja då kan du seie at ein dag for gu i 1 mosebok er xantall år, men merkelig korlis plantane klarte seg så lenge utan sollys.

1 Mos 1
11 Da sa Gud: «Jorden skal la grønne vekster gro fram, planter som setter frø, og trær som bærer alle slags frukt med frø i, på jorden!» Og det ble slik. 12 Jorden bar fram grønne vekster, planter som setter frø, og trær som bærer frukt med frø i, hvert etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. 13 Og det ble kveld, og det ble morgen, tredje dag.
14 Gud sa: «Det skal bli lys på himmelhvelvingen. De skal skille mellom dag og natt og være merker som fastsetter høytider, dager og år. 15 De skal skinne på hvelvingen og lyse ut over jorden.» Og det ble slik. 16 Gud skapte de to store lysene, det største til å råde om dagen og det minste til å råde om natten, og stjernene. 17 Gud satte dem på himmelhvelvingen til å lyse ut over jorden, 18 til å råde om dagen og natten og til å skille lyset fra mørket. Og Gud så at det var godt. 19 Og det ble kveld, og det ble morgen, fjerde dag.
Vis hele sitatet...
Men heldigivs har mereligonsfriheit her i landet, eg kan tru kva eg vill, du kan tru kva du vill, men eg har funne mi sanning. du har di, så får me sjå når slutten kjen kven så hadde rett.

men eg trur somsagt at alla stammar frå ada og eva ---> stammfedre for dei 12 stammanne --> som igjen er stammfedre for verdas ulike folkeslag.
Sist endret av FpsDog; 29. april 2010 kl. 20:32. Grunn: dobbelpst
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Rasar har vel noko med dei 12 stammane og gjere, husker ikkje i detalj, men dei reisa til kvar sin plass med koner ol, sansynligvis frå afrika, Meir her. Forøvrig interesant og sjå på korleis eg oppfattar mi "boble" og korleis du oppfattar di "boble". Forøvrig ganske stor forsjell på vår vedsoppfatning, eg trur verda er ca 6000år, ja då kan du seie at ein dag for gu i 1 mosebok er xantall år, men merkelig korlis plantane klarte seg så lenge utan sollys.

1 Mos 1


Men heldigivs har mereligonsfriheit her i landet, eg kan tru kva eg vill, du kan tru kva du vill, men eg har funne mi sanning. du har di, så får me sjå når slutten kjen kven så hadde rett.

men eg trur somsagt at alla stammar frå ada og eva ---> stammfedre for dei 12 stammanne --> som igjen er stammfedre for verdas ulike folkeslag.
Vis hele sitatet...
Hvordan klarer du og bortforklare alle bevisene som taler i mot at Jorda bare er 6000år?
For det er ikke få.
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Rasar har vel noko med dei 12 stammane og gjere, husker ikkje i detalj, men dei reisa til kvar sin plass med koner ol, sansynligvis frå afrika, Meir her.
Vis hele sitatet...
Innenfor de egne rammene av bibelen så var det andre mennesker (derav raser) enn israel's grunnleger, Jacob (som fikk navnet Israel). Jacob drev f.eks. handel med Egypt. AFAIK så mener vel jødene at de er eksklusive etterkommere etter Jacob, i motsetning til alle andre. Gud lovet dem herskap over et visst område, igjen i motsetning til de andre folkeslagene som da måtte finnes.

Tror ikke du får med deg noen seriøse teologikere på dette. Vet ikke hvor du har dette fra.


Sitat av FpsDog Vis innlegg
du kan tru kva du vill, men eg har funne mi sanning. du har di, så får me sjå når slutten kjen kven så hadde rett.
Vis hele sitatet...
Det er en veldig trist holdning. Verden er veldig rik på forklaringer på det meste, men noen er bedre enn andre og vi som mennesker bør strebe etter å finne felles forståelsesmodeller som gjør oss istand til å avgjøre om noe er mer riktig enn annet. Utifra hvordan jeg forstår vitenskap mot andre sannhetssøkende metoder så mener jeg vitenskapen er absolutt best. Har du satt deg grundig i hvordan vitenskap fungerer? Via vitenskapen så er det veldig klart at jorden er mye mye mer enn bare 6000 år gammel.

Kanskje du tar feil allerede nå og kan finne det ut uten å måtte vente?

Sitat av FpsDog Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ser mer ut som å omtale mulige etterkommere av de 12 stammene, og ikke opprinnelsen til raser sådann.
Sist endret av Kinseek; 29. april 2010 kl. 20:52.
Sitat av methewall Vis innlegg
Hvordan klarer du og bortforklare alle bevisene som taler i mot at Jorda bare er 6000år?
For det er ikke få.
Vis hele sitatet...
Det er ikke vanskelig og bortforklare noe som helst når man har gud på sin side.
Sitat av Renik Vis innlegg
Det er ikke vanskelig og bortforklare noe som helst når man har gud på sin side.
Vis hele sitatet...
Da må man jo forklare hvorfor Gud planter falske bevis i naturen som taler for èn historie om universet mens hans såkalte nedskrevne historie i bibelen forteller noe annet. Hvorfor lyve? Er skaperverket mindre fortellende om gud enn en bok som forteller om skaperverket?
Sist endret av Kinseek; 29. april 2010 kl. 20:56.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Da må man jo forklare hvorfor Gud planter falske bevis i naturen som taler for èn historie om universet mens hans såkalte nedskrevne historie i bibelen forteller noe annet. Hvorfor lyve? Er skaperverket mindre fortellende om gud enn en bok som forteller om skaperverket?
Vis hele sitatet...
Kanskje han planter falske bevis i naturen slik at vi mennesker har litt mer og ta oss til... Du vet "Idle Hands Are The Devil's Tools" og alt det der.
Sitat av methewall Vis innlegg
Hvordan klarer du og bortforklare alle bevisene som taler i mot at Jorda bare er 6000år?
For det er ikke få.
Vis hele sitatet...
Som kva?
må ikkje gløyme noah oppi dette her, tenk kor mykje sedimenter som blei avsatt på dei 60 dagane det regna, og ikkje mnst når vatnet trakk seg tilbake, dei store sjøane i usa, fek nokre seier isbre, andre seier flom. Grand canion er ikkje eit godt eksempel på erusjon, det høgaste punktet i elva er lågare en det høgaste punktet her, (elvas kilde). Les her The Hovind Theory.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Som kva?
må ikkje gløyme noah oppi dette her
Vis hele sitatet...
Og han hadde vel med seg alle dyrene på hele jorda ? ganger to?
Noen superkristne tror visstnok at dinusaurskjelettene ble lagt i jorden av gud for å teste vår tro..
Sist endret av Gamgee; 29. april 2010 kl. 21:13.
Sitat av Renik Vis innlegg
Kanskje han planter falske bevis i naturen slik at vi mennesker har litt mer og ta oss til... Du vet "Idle Hands Are The Devil's Tools" og alt det der.
Vis hele sitatet...
Eller kanskje det ikke finnes noen gud slik som bibelen, eller noen annen bok for den saks skyld, beskriver.
Det er en mye bedre forklaring på alt det sprøytet enkelte folk klarer å klemme ut av seg.
Sitat av methewall Vis innlegg
Eller kanskje det ikke finnes noen gud slik som bibelen, eller noen annen bok for den saks skyld, beskriver.
Det er en mye bedre forklaring på alt det sprøytet enkelte folk klarer å klemme ut av seg.
Vis hele sitatet...
Njaaa men, gud har sagt det så da det jo stemme!
Sitat av Grimmy Vis innlegg
Og han hadde vel med seg alle dyrene på hele jorda ? ganger to?
Vis hele sitatet...
Ja, og eg trur at noah blei over 900år og. Det med at dei har funne heile "skogar" av trer som står oppreiste gjennom millonar av år i sedimenter, det kan jo ha sjedd bare på nokre få dagar trur eg.

Sitat av Renik Vis innlegg
Njaaa men, gud har sagt det så da det jo stemme!
Vis hele sitatet...
Kvifor ikkje? Eg synes det er lettare og sjå heilheita då.
Sist endret av FpsDog; 29. april 2010 kl. 21:37.
Sitat av FpsDog Vis innlegg

Kvifor ikkje? Eg synes det er lettare og sjå heilheita då.
Vis hele sitatet...
Så sant, så sant. Nesten som om jeg skulle sagt det selv.
Det enkleste er ofte det beste.
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Som kva?
Vis hele sitatet...
Tuller du?
Dinosaurer, trilobitter, karbon 14 dateringer i det hele tatt nesten alt som finnes på denne jord taler i mot at jorda kun er 6000år.

Sitat av FpsDog Vis innlegg
må ikkje gløyme noah oppi dette her, tenk kor mykje sedimenter som blei avsatt på dei 60 dagane det regna
Vis hele sitatet...
Og hvor mener du at alt dett vannet kom fra, for så å ta veien etterpå?
Ikke si Gud, for det er et ubrukelig argument som ikke er verdt noen ting.

Hva med all ferskvannsfisk som ble blandet med all hav fisk, hvordan klarte de og finne veien tilbake til alle innsjøene rund om kring og ville ikke alle innsjøer nå være salte siden alt vann må ha blitt blannet, var havet i det heletatt salt nok til å holde liv i all saltvannfisken når havet ble så spedd ut eller regnet det saltvann?
Har du tenkt så mye som 5 minutter på det du sitter å sier?

Sitat av FpsDog Vis innlegg
og ikkje mnst når vatnet trakk seg tilbake, dei store sjøane i usa, fek nokre seier isbre, andre seier flom.
Vis hele sitatet...
De store sjøene i usa, og hvorfor ikke disse salte, var havet så utspedd?
I så fall, hvordan ble havet salt igjen?

Sitat av FpsDog Vis innlegg
Grand canion er ikkje eit godt eksempel på erusjon, det høgaste punktet i elva er lågare en det høgaste punktet her
Vis hele sitatet...
Jo det er det, det er bare litt større forhold enn hav du har sett for deg.

Sitat av Renik Vis innlegg
Så sant, så sant. Nesten som om jeg skulle sagt det selv.
Det enkleste er ofte det beste.
Vis hele sitatet...
Hva er enkelt med å blankt forkaste alt mennesket har funnet ut frem til i dag? Det er i beste fall naivt.
Sist endret av Veggen; 29. april 2010 kl. 21:47.
Tuller du?
Dinosaurer, trilobitter, karbon 14 dateringer i det hele tatt nesten alt som finnes på denne jord taler i mot at jorda kun er 6000år.
Vis hele sitatet...
Karbon 14 had i målt i ei snegla i labratorium til fleire tusen år, denne hadde dei klekka ut sjølv. Eg ser ikkej problemer med at dinosaurerer har levd, kansje dei lev enda? Varan de Komodo? http://upload.wikimedia.org/wikipedi...hoiry_1981.jpg
Og hvor mener du at alt dett vannet kom fra, for så å ta veien etterpå?
Ikke si Gud, for det er et ubrukelig argument som ikke er verdt noen ting.

Hva med all ferskvannsfisk som ble blandet med all hav fisk, hvordan klarte de og finne veien tilbake til alle innsjøene rund om kring og ville ikke alle innsjøer nå være salte siden alt vann må ha blitt blannet, var havet i det heletatt salt nok til å holde liv i all saltvannfisken når havet ble så spedd ut eller regnet det saltvann?
Vis hele sitatet...
vatnet kom frå jordas indre, grunnvan som spratt opp frå jordas indre. og frå ein ring med vatn som var runt jorda (gassform slik som ozonlaget), denne reflekterte solstrålerer, slik me fekk mindre skadelg stråling. denne beskyttelsen forsvann. deifor blei menneskenes levealder redusert.

vatnet trakk seg tilbake i jorda og danna store sjøa, verdshav. saltet var ikkj noko problem fordi elvene hadde ikkje toke med seg nok salt til at det skulle ver nokon forsjell, salt og farskvann var det samen, men dei åra etterpå har dette skjedd, noko salt og ferskvannskorkodiller feks.

Har du tenkt så mye som 5 minutter på det du sitter å sier?
Vis hele sitatet...
Ja



De store sjøene i usa, og hvorfor ikke disse salte, var havet så utspedd?
I så fall, hvordan ble havet salt igjen?



Jo det er det, det er bare litt større forhold enn hav du har sett for deg.[/quote]
Sist endret av vidarlo; 29. april 2010 kl. 23:13.
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Ja, og eg trur at noah blei over 900år og. Det med at dei har funne heile "skogar" av trer som står oppreiste gjennom millonar av år i sedimenter, det kan jo ha sjedd bare på nokre få dagar trur eg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor stemmer plutselig alderen til Noa, når alt annet har gått mye fortere enn hva som blir sagt?
Må ikke dette nødvendigvis bety at Noa aldri ble så gammel som 900 år, men kanskje nærmere 20år, eller kanskje han ikke har levd i det hele tatt?

Sitat av FpsDog Vis innlegg
Kvifor ikkje? Eg synes det er lettare og sjå heilheita då.
Vis hele sitatet...
Hvilken helhet er det du snakker om?
Det du sier henger jo ikke sammen med virkeligheten, hvordan kan du da kalle det helheten?
Det tar jo ikke for seg alt.
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Karbon 14 had i målt i ei snegla i labratorium til fleire tusen år, denne hadde dei klekka ut sjølv.
Vis hele sitatet...
Tullprat. Ikke tro alt du hører.

Sitat av FpsDog
De store sjøene i usa, og hvorfor ikke disse salte, var havet så utspedd?
I så fall, hvordan ble havet salt igjen?
Vis hele sitatet...
Du snakker litt usammenhengende her.. Mulig noe skulle vært sitater eller noe. Uansett, det eksisterer innsjøer som er gamle og store nok til at havet er salt, slik som det kaspiske hav og Dødehavet. Saltnivået i havet og innsjøene kan fint forklares og støttes med vitenskapelige metoder og bevis. Det samme gjelder geologiske spor, C14-datering, dinosaurer, artenes opprinnelse, artenes spredning, menneskets utvikling, fossiler av menneskeaper osv.

Til opplysning er det registrert 1,589 millioner arter på jorda, og med to av hver snakker vi godt over 3 millioner individer ombord på skuta til Noah. Det skal være en helsikes diger skute. Tar du med alle varianter av arter, så ender vi på nærmest ubeskrivelige mengder. I tillegg har vi mang en gang observert hvor forferdelig galt frem innavl fører, noe som ville vært nødvendig både for mennesker og dyr.

Det ledende vitenskapelige verdensbilde kan altså støttes og forsvares med uendelige mengder bevis, mens det bokstavelige bibelske verdensbilde ikke kan forsvares med et eneste fnugg av bevis, og er smekkende fullt av selvmotsigelser og urimeligheter.
Det finnes mange etterkommere fra dinosauruser som lever i dag, noen få dinosauruser overlevde også, som for eksempel krokodillen som sies å ha eksistert i 200 millioner år, noe som alene indikerer at du er på villspor.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Karbon 14 had i målt i ei snegla i labratorium til fleire tusen år, denne hadde dei klekka ut sjølv. Eg ser ikkej problemer med at dinosaurerer har levd, kansje dei lev enda?
Vis hele sitatet...
Karbon-14 dateringer er svært nøyaktige, og vi kan stadfeste dei meget nøyaktig ved å telle årringer. Dei holder ekstremt godt. Og ved å sammenligne årringer kan vi komme oss lenger tilbake i tid, ved å sjå på vekstmønsteret i treet (eller is for den saks skuld). Mekanismane bak karbon-14 datering (og andre radiometriske dateringer) er _ekstremt_ godt forstått, og det er 2FY-pensum å forklare verkemåte - og å kunne beregne alder om du har karbon-målinger.
Sitat av FpsDog Vis innlegg
vatnet kom frå jordas indre, grunnvan som spratt opp frå jordas indre. og frå ein ring med vatn som var runt jorda (gassform slik som ozonlaget), denne reflekterte solstrålerer, slik me fekk mindre skadelg stråling. denne beskyttelsen forsvann. deifor blei menneskenes levealder redusert.
Vis hele sitatet...
Grunnvatn? I så store mengder at det kunne dekke fjella opp til over toppane av dei høgaste? Du burde sette deg ned å regne på volumet av eit kuleskal med den dimensjonen. Eller vent - eg gjorde det. Svaret er at det kuleskalet har eit volum på omlag 470 millioner kubikk-kilometer. Har du aning om mengda det er?
Sitat av FpsDog Vis innlegg
vatnet trakk seg tilbake i jorda og danna store sjøa, verdshav. saltet var ikkj noko problem fordi elvene hadde ikkje toke med seg nok salt til at det skulle ver nokon forsjell, salt og farskvann var det samen, men dei åra etterpå har dette skjedd, noko salt og ferskvannskorkodiller feks.
Vis hele sitatet...
...raten elvene skyller ut salt på er enda en måte å underbygge alderen på.

Argumentasjonen din bygger på at du har lest bruddstykker av det du argumenterer mot, men du har på ingen måte forstått det. Gå tilbake og les meir før du prøver å kritisere slike teorier som står så fordømt støtt.