Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  198 31077
Sitat av Frankper Vis innlegg

Det er jo det som er så fint med super -streng teori. Den postulerer ingen etterprøvbare ting, men om man ser den logiske konsistens forsår man hvorfor partiklene beveges dit de gjør.
Du får ha meg unnskyldt om jeg tar feil, men jeg trodde Minkowski og Peter Higgs for lenge siden hadde etablert resultatene av strengteori som akksepterte sannheter.
Vis hele sitatet...
Nei, stringteori er på ingen måte en etablert sannhet, nettopp fordi den ikke har etterprøvbare resultater enda. En del forskere ser på det som et gigantisk korthus uten fundament i virkeligheten, andre igjen på som noe som har en viss verdi og andre igjen som noe som til slutt kan virke. Det er stort sett sistnevnte som har doktorgrader som står og faller på stringteori. Populærvitenskaplige kilder har en tendens til å være ukritiske til disse distinksjonene siden det som regel gir et bedre produkt å selge.

At en fysisk teori ikke er etterprøvbar er et stort problem, da det ikke er nok å kun forutsi det vi vet. La oss si det sånn - hvis du gir meg tjue målepunkter skal jeg nok kunne lage en funksjon som går gjennom alle sammen, men jeg aner ikke om interpolasjonen vil treffe før jeg får flere punkter å sjekke mot.
Sitat av Frankper Vis innlegg
Det er jo det som er så fint med super -streng teori. Den postulerer ingen etterprøvbare ting, men om man ser den logiske konsistens forsår man hvorfor partiklene beveges dit de gjør.
Du får ha meg unnskyldt om jeg tar feil, men jeg trodde Minkowski og Peter Higgs for lenge siden hadde etablert resultatene av strengteori som akksepterte sannheter.
Vis hele sitatet...
Det ville overraske meg stor om deler av en så uferdig teori skal ha fått en allmenn aksept. Bare det faktum at man på et tidspunkt hadde over 10 forskjellige versjoner av teorien tilsier jo hvor mye som gjenstår...(og ja jeg vet at de visstnok er flere sider av samme sak...:P)

Når det er sagt betyr "kjappere-enn-lys-kommunikasjon" en konflikt. Man kan istede "omgå" problemet....
Nå må du nok stokke kortene dine riktig, Frankper.

Sitat av Frankper Vis innlegg
Det er jo det som er så fint med super -streng teori. Den postulerer ingen etterprøvbare ting, men om man ser den logiske konsistens forsår man hvorfor partiklene beveges dit de gjør.
Vis hele sitatet...
Strengteori postulerer teoretisk etterprøvbare ting, men vi er ikke i nærheten til å ansamle den energimengden som trengs for å utføre eventuelle forsøk, som du kan se er implisert bl.a i wikipedia-artikkelen om strengteori:
Sitat av Wikipedia
Like any other quantum theory of gravity, it is widely believed that testing the theory directly would require prohibitively expensive feats of engineering. Whether there are stringent indirect tests of the theory is unknown.
Vis hele sitatet...
Sitat av Frankper
Du får ha meg unnskyldt om jeg tar feil, men jeg trodde Minkowski og Peter Higgs for lenge siden hadde etablert resultatene av strengteori som akksepterte sannheter.
Vis hele sitatet...
Strengteori er langt fra å være en akseptert sannhet. Mye av kontroversiteten kan du se her: http://en.wikipedia.org/wiki/String_...nd_controversy

For å sitere:
Sitat av Wikipedia
All string theory models are quantum mechanical, Lorentz invariant, unitary, and contain Einstein's General Relativity as a low energy limit. So to falsify string theory, it suffices to falsify quantum mechanics, Lorentz invariance, or general relativity.
Vis hele sitatet...
Siden generell relativitet er en utvidelse av spesiell relativitet, hvor spesiell relativitet sier at informasjon ikke kan overføres raskere enn lyset, og du påstår at informasjon kan overføres raskere enn lyset, har du med egne (udokumenterte) påstander avfeiet strengteoriens riktighet.

Jeg må nok si det virker som om du prøver å skyve problemstillingen gjennom hele fysikkens verden (fra klassisk til moderne til strengteori) inntil ingen her er i stand til å motbevise påstandene dine grunnet for liten kunnskap om emnet. Påstanden din var opprinnelig at informasjon kan bevege seg raskere enn lyset, og essensen i påstanden begynner å bli rimelig diffus.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
hvis du gir meg tjue målepunkter skal jeg nok kunne lage en funksjon som går gjennom alle sammen, men jeg aner ikke om interpolasjonen vil treffe før jeg får flere punkter å sjekke mot.
Vis hele sitatet...
Vakkert forklart..



Sitat av Provo Vis innlegg
Nå må du nok stokke kortene dine riktig, Frankper.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver vel egentlig å si at noen av de kort jeg spilte tidligere er ugyldige.



Sitat av Provo Vis innlegg
Strengteori postulerer teoretisk etterprøvbare ting, men vi er ikke i nærheten til å ansamle den energimengden som trengs for å utføre eventuelle forsøk, som du kan se er implisert bl.a i wikipedia-artikkelen om strengteori:
Vis hele sitatet...
Jeg skiller distinkt på "Strengteori" (Som det er mange av), "Superstreng-teori" (som i Peter Higgs) Og "M-teori" som er Minkowsyij sin Super-streng teori.
Jeg er en tilhenger av Peter Higgs. Hans forklaringer tar oss bare videre med inn i årsaksforholdene. Men hadde han møtt folk som heisenberg og bohr i en diskusjon ville han ikke kommet langt.


Sitat av Provo Vis innlegg
Strengteori er langt fra å være en akseptert sannhet. Mye av kontroversiteten kan du se her: http://en.wikipedia.org/wiki/String_...nd_controversy

For å sitere:

Siden generell relativitet er en utvidelse av spesiell relativitet, hvor spesiell relativitet sier at informasjon ikke kan overføres raskere enn lyset, og du påstår at informasjon kan overføres raskere enn lyset, har du med egne (udokumenterte) påstander avfeiet strengteoriens riktighet.

Jeg må nok si det virker som om du prøver å skyve problemstillingen gjennom hele fysikkens verden (fra klassisk til moderne til strengteori) inntil ingen her er i stand til å motbevise påstandene dine grunnet for liten kunnskap om emnet. Påstanden din var opprinnelig at informasjon kan bevege seg raskere enn lyset, og essensen i påstanden begynner å bli rimelig diffus.
Vis hele sitatet...
Du har avslørt min dårlige intensjon.
Jeg forsøker heller ikke forsvare mine påstander. Jeg skrev noe som det skal mye godvilje til for å kunne akseptere som noe annet en fakta-motstridende.
Jeg forsøker bare dra diskusjonen tilbake til det saklige plan den hadde.

Jeg burde ha sagt det så enkelt som 'timon'. Man kan omgå problemet.
-F. eks ved å bruke en observatør man kun kan forklare at finnes gjennom superposisjoner i multiverset og man må bruke hyper-spesiell relativitetsteori. Noe som gjør at man må akseptere mange 'sannheter' som det vitenskapelige miljøet enda ikke har .
Sist endret av Frankper; 6. november 2009 kl. 01:47. Grunn: tastefeil
Sitat av Frankper Vis innlegg
-F. eks ved å bruke en observatør man kun kan forklare at finnes gjennom superposisjoner i multiverset og man må bruke hyper-spesiell relativitetsteori.
Vis hele sitatet...
Jasså? Utdyp.
Her settes det rekorder i teknobabbel ser jeg?

Nesten alt du nevner er så fjernt at ikke en gang Illustrert Vitenskap skriver om det! (Og de skrev om superstrenger)
For å ikke spamme denne tråden mer lager jeg heller en annen tråd for å utddype det. Skal bare finne noen kilder. Kan invitere deg når det er klart.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Her settes det rekorder i teknobabbel ser jeg?

Nesten alt du nevner er så fjernt at ikke en gang Illustrert Vitenskap skriver om det! (Og de skrev om superstrenger)
Vis hele sitatet...
Illustrert Vitenskap pleier ikke akkurat å ha de mest dyptgående artiklene, selv om det ofte er spennende ting der, så er det beregnet på "folk flest"
Sitat av Frankper Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Siden det er du som "forsvarer" det du mener er riktig, så burde du komme med mer enn essensen av det du vil frem til. Noen skikkelige kilder (ikke wikipedia) der det forklares eksakt hva de vil frem til, vil bidra mer til en skikkelig diskusjon enn nettopp wikipedia.

Mye interessant lesing, har fysikk selv på første året. Mye her jeg ikke forstår, men interessant lesning det jeg forstår.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Siden det er du som "forsvarer" det du mener er riktig, så burde du komme med mer enn essensen av det du vil frem til.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke forsvare det svada jeg skrev først.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Noen skikkelige kilder (ikke wikipedia) der det forklares eksakt hva de vil frem til, vil bidra mer til en skikkelig diskusjon enn nettopp wikipedia.
Vis hele sitatet...
Noe jeg ville gjøre i en egen tråd om en god stund. For å svare 'ja' på utgangsspørsmålet i denne tråden blir aldri 100% riktig. Uansett hvor mye jeg dokumenterer teknobabbelet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Frankper Vis innlegg
For å ikke spamme denne tråden mer lager jeg heller en annen tråd for å utddype det. Skal bare finne noen kilder. Kan invitere deg når det er klart.
Vis hele sitatet...
Jeg venter fortsatt på invitasjon?!
Ingenting kan gå raskere enn lyset, men hvis vi har et totalt statisk objekt. Fuck it, la bilde forklare:


Hvis vi da hadde et helt statisk objekt og "poket" det så ville informasjon bli sendt 5 lysår iløpet av et sekund. Right, wrong?
Sitat av Elemental Vis innlegg
Hvis vi da hadde et helt statisk objekt og "poket" det så ville informasjon bli sendt 5 lysår iløpet av et sekund. Right, wrong?
Vis hele sitatet...
Nei. Når du dytter en stav er det masse små "klinkekule"-reaksjoner som skjer mellom enkeltmolekylene - de tar tid og informasjon kan fremdeles ikke bevege seg fortere enn lyset. Det er ikke noe annerledes enn å f.eks. sende strøm gjennom samme stav og observere at lyshastigheten ikke overstiges.
Feilen er at et så langt objekt (og alle sammenhengende objekter!) ikke bør ses på som en udelelig enhet, men bestående av nettopp et enormt antall molekyler. Disse kan komprimeres. Når du dytter denne staven så vil du sende ut en sjokkbølge som vil forplante seg til den andre enden etterhvert, men betraktelig kortere enn lysets hastighet og ikke momentant.

Hastigheten er vel lik lydens hastighet gjennom dette mediumet?

EDIT: Beat to it. Brukte lang tid å tenke helt ut...
Sist endret av Kinseek; 24. november 2009 kl. 16:29.
Universets ekspansjonhastighet vil om noen billioner år ha akselerert såpass at den vil overstige lysets hastighet, noe som vil føre til at hvis en sivilisasjon om si 50 billioner år prøver å observere himmelen rundt seg så vil de ikke kunne se stort mer enn sin egen galakse.

Så vidt jeg vet(som hobbyfysiker), så er det det eneste fenomenet som vil ha høyere hastighet enn lyset.
Informasjonen vil i en slik stang vil bevege seg med lydhastigheten inni objektet.
Sitat av nordavind Vis innlegg
Universets ekspansjonhastighet vil om noen billioner år ha akselerert såpass at den vil overstige lysets hastighet, noe som vil føre til at hvis en sivilisasjon om si 50 billioner år prøver å observere himmelen rundt seg så vil de ikke kunne se stort mer enn sin egen galakse.

Så vidt jeg vet(som hobbyfysiker), så er det det eneste fenomenet som vil ha høyere hastighet enn lyset.
Vis hele sitatet...
Dette er snakk om en utvidelse av rom, som i følge den generelle relativitetsteorien ikke har noen begrensning i hastighet. Det bryter ikke med den spesielle relativitetsteoriens konsekvens om at informasjon ikke kan overføres med en hastighet høyere enn lysets i et bestemt romtidområde.
spooky action at a distance (som einstein kalte det) viser jo at informasjon kan trosse lysets hastighet, eller?

godt mulig dere allerede har pratet om dette, men det er så mange sider å lese!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette er snakk om en utvidelse av rom, som i følge den generelle relativitetsteorien ikke har noen begrensning i hastighet.
Vis hele sitatet...
Hvis man er utenfor "kulen" som utvider seg hvordan skal man måle om rommet er der eller ikke. Sjekke at man faktisk er utenfor liksom.
Sitat av isak elrik Vis innlegg
spooky action at a distance (som einstein kalte det) viser jo at informasjon kan trosse lysets hastighet, eller?

godt mulig dere allerede har pratet om dette, men det er så mange sider å lese!
Vis hele sitatet...
Kvantesammenfiltring (eng: quantum entanglement), som det heter, er et område som krever mye forskning før man kan konkludere med noe helt sikkert. Enkelte hevder at man i teorien kan overføre informasjon raskere enn lyset på denne måten, mens andre igjen hevder at man ikke kan det. Inntil noen beviser at det er mulig å bruke kvantesammenfiltring på denne måten må man forholde seg til den eksperimentelt bekreftede spesielle relativitetsteorien som sier at det ikke er mulig. Ledende konsensus per nå er for øvrig at nyttig informasjon ikke kan overføres på denne måten.

Sitat av triforce
Hvis man er utenfor "kulen" som utvider seg hvordan skal man måle om rommet er der eller ikke. Sjekke at man faktisk er utenfor liksom.
Vis hele sitatet...
Hva slags kule tenker du på? Utvidelse av rom kan ikke måles direkte, men kan kun observeres ved at avstanden mellom legemer utvides, noe som lokalt også kan bety at de har en hastighet vekk fra hverandre. Man kan imidlertid foreta målinger av forflytning i universet som indikerer at selve rommet i universet utvider seg isotropt og homogent.
Sist endret av Provo; 7. desember 2009 kl. 10:17.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Spørsmålet var, "har vi noe som går raskere enn lyset".
Svaret er: Meg!

Jeg kan tilogmed bevise det. In reallife. Vel, jeg kan kanskje ikke men andre kan. Hvorfor? Fordi lysets hastighet ikke er konstant. Hastigheten lyset utbrer seg med er nemmlig forskjellig gjennom ulike medier akkurat som for lyd. Hastigheten i vakuum og luft er for eksempel ikke den samme men hastigheten i vacuum, hvor ingen atomer etc. kan senke farten er å regne som konstant og som speedlimit, relativt sett.

Så poenget mitt er. Det har lyktes forskere å senke lyshastigheten til, tja, var det 15km i timen mon tro? hvilket jeg lett sykkler i fra.

Dog så har Einstein aldri sakt at 299,792,458 m/s er høyeste hastighet som kan oppnås. Det mannen sa var att 299,792,458 m/s er høyeste hastighet vi kan oppnå...... relativt .... sett. Tygg på den i noen dager, så skal du se att vi kommer langt med v=1c ...
Sist endret av zainka; 14. desember 2009 kl. 21:40.
Hva om man klarer å mekke et romskip som går, la oss si 97% av lyshastigheten.

Ta to slike romskip og send dem mot hverandre. Da vil jo folk på romskipene oppfatte det motgående romskipet som fortere enn lyshastigheten? La oss si at dem kjører forbi hverandre, hvordan vil det se ut?
Sitat av zainka Vis innlegg
Dog så har Einstein aldri sakt at 299,792,458 m/s er høyeste hastighet som kan oppnås. Det mannen sa var att 299,792,458 m/s er høyeste hastighet vi kan oppnå...... relativt .... sett. Tygg på den i noen dager, så skal du se att vi kommer langt med v=1c ...
Vis hele sitatet...
Har du en eller annen kilde på det? Ville gjerne lese (:
Universets utvidelse akselererer, og vil kunne utvide seg raskere enn lysets hastighet.. Det fører blant annet til at alle bevis vi i dag har for universets begynnelse, Big Bang, ikke vil være synlig for mennesker på jorda i fremtiden.. Bakgrunnsstrålingen og alt lyset fra stjernene og galaksene vil rett og slett ikke gå fort nok til å nå tilbake til oss.
Sitat av blyant Vis innlegg
Har du en eller annen kilde på det? Ville gjerne lese (:
Vis hele sitatet...
Kilder og kilder, fru blom, holder det ikke at jeg har sakt det??? Eller trekker du mine uttalelser i tvil?

Har ikke så mange kilder å henvise til, men tanken som ligger bak er bl.a. å finne i teorien om utvidelsen av universet. Universet har ingenting å bevege seg relativt til, så i prinsippet rent matematisk så kunne universet bevege seg så raskt det bare måtte ønske. Den som da kunne skape sitt eget lille univers, eller time bubble, eller warpe tiden om du vil, vil kunne relativt til universet bevege seg raskere enn lyset siden universet selv kan bevege seg raskere enn lyset.

Men nå snakker jeg engentlig om ting som er langt over mitt hode, og som egentlig er bare matematisk pjatt og prat. Ingen har bevist det enda. Men så er da jeg også en av de som tror at Einstein ikke hadde rett i alt heller da og at "store pang" bare er en bløff fordi vi ikke vet bedre. Historien har vist og fremstilt eksperter til alle tider som mener at den absolutte sannhet nå er avdekket, bare for å bli gjort til skamme noen år senere. Dette tror jeg også vår venn Einstein visste og at han selv skjønte mer en det som kom frem. Lord Kelvin sa jo at ""There is nothing new to be discovered in physics now, All that remains is more and more precise measurement." . Jo takk, selv vi med skole fysikk vet bedre en dette

Forøvrigt så kan denne linken være interesang å titte på når det gjelder å summere fart når farten nærmer seg lysets hastighet i vacuum...

Glemte linken nederst (og dette forumet har en eller annen tullete regel om at maks edit tid er 5 min. Har jeg aldri sett makan til. Sigh)
http://math.ucr.edu/home/baez/physic.../velocity.html
Sist endret av zainka; 15. desember 2009 kl. 09:00.
Sitat av zainka Vis innlegg
Men nå snakker jeg engentlig om ting som er langt over mitt hode, og som egentlig er bare matematisk pjatt og prat. Ingen har bevist det enda.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke hvorfor du ber andre stole på dine uttalelser når du innrømmer at du ikke vet om du har rett en gang...
Sitat av zainka Vis innlegg
Jeg kan tilogmed bevise det. In reallife. Vel, jeg kan kanskje ikke men andre kan. Hvorfor? Fordi lysets hastighet ikke er konstant. Hastigheten lyset utbrer seg med er nemmlig forskjellig gjennom ulike medier akkurat som for lyd. Hastigheten i vakuum og luft er for eksempel ikke den samme men hastigheten i vacuum, hvor ingen atomer etc. kan senke farten er å regne som konstant og som speedlimit, relativt sett.

Så poenget mitt er. Det har lyktes forskere å senke lyshastigheten til, tja, var det 15km i timen mon tro? hvilket jeg lett sykkler i fra.
Vis hele sitatet...
Når man snakker om lysets hastighet, c, så snakker man gjerne om lysets hastighet i vakuum. At lys har en lavere hastighet i andre medier enn vakuum er ikke noe nytt, og er noe man lærer i andreklassefysikk på videregående.

Sitat av zainka
Dog så har Einstein aldri sakt at 299,792,458 m/s er høyeste hastighet som kan oppnås. Det mannen sa var att 299,792,458 m/s er høyeste hastighet vi kan oppnå...... relativt .... sett. Tygg på den i noen dager, så skal du se att vi kommer langt med v=1c ...
Vis hele sitatet...
Du har helt tydelig misforstått den spesielle relativitetsteorien, hvis du i det hele tatt har gjort et forsøk på å lære den. Du er sikkert selv klar over at du ikke har helt styring på emnet, så det beste er da å ikke uttale seg som om det du sier er fakta. Saken er at lysets hastighet er konstant. Uansett hvordan du beveger deg i forhold til lyskilden vil lyset passere deg i alle retninger i akkurat hastigheten c (~3*10^8 m/s). Transformasjon av hastigheter fra et treghetssystem til et annet er første skritt på veien til å utlede Lorentz-faktoren, som gjør seg gyldig i nettopp Lorentz-transformasjoner av bevegelse. Gjør du dette vil du se at en hastighet under c aldri vil ende opp med å bli betraktet som en hastighet over c, uansett hvilken referanseramme du observerer fra.

Sitat av Bombasa
Hva om man klarer å mekke et romskip som går, la oss si 97% av lyshastigheten.

Ta to slike romskip og send dem mot hverandre. Da vil jo folk på romskipene oppfatte det motgående romskipet som fortere enn lyshastigheten? La oss si at dem kjører forbi hverandre, hvordan vil det se ut?
Vis hele sitatet...
Det vil ikke se ut som det andre romskipet kommer mot i over lyshastigheten. I klassisk fysikk kan man legge sammen hastigheter på den måten, men det er egentlig en tilnærming som er rimelig nøyaktig i små hastigheter. I relativistisk fysikk (svært høye hastigheter) må man inn med Lorentz-faktoren som gjør at hastigheten ikke oppleves som over c.

Sitat av Cryptography
Universets utvidelse akselererer, og vil kunne utvide seg raskere enn lysets hastighet.. Det fører blant annet til at alle bevis vi i dag har for universets begynnelse, Big Bang, ikke vil være synlig for mennesker på jorda i fremtiden.. Bakgrunnsstrålingen og alt lyset fra stjernene og galaksene vil rett og slett ikke gå fort nok til å nå tilbake til oss.
Vis hele sitatet...
Dette er det utvidelse av rom som gjør, og ikke forflytning av legemer. Utvidelse av rom har ingen teoretisk begrensning i hastighet. Dette er en del av den generelle relativitetsteorien, og ikke den spesielle, forresten.

Sitat av zainka
Men nå snakker jeg engentlig om ting som er langt over mitt hode
Vis hele sitatet...
Nettopp. Det burde du være litt mer bevisst på, slik at tankespinnet ditt ikke oppfattes av andre som harde fakta. Du tar nemlig feil på mange områder.

Sitat av zainka
Ingen har bevist det enda.
Vis hele sitatet...
Jo, spesiell og generell relativitet har blitt bevist, og bekreftet eksperimentelt, mange ganger. Faktisk tar GPS-systemet begge teorier i bruk for å kompensere for relativistiske viktigheter som tidsdilatasjon pga hastighetsdifferanser og forskjell i gravitasjonspotensiale, og uten disse kompensasjonene ville systemet vært svært unøyaktig.
I forbindelse med alle som har disse revolusjonerende tankene vil jeg gjerne slenge ut mandagens xkcd.

www.xkcd.com/675
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Deezire Vis innlegg
Kort svar: Nei.
Vis hele sitatet...
det korte svaret var kanskje feil, Einsteins relativitetsteori MC2 er kanskje feil sier forskere ved CERN Akseleratoren de har sendt partikler fortere en lysets hastighet, når man gjør dette er partikkelet sendt før man har trykket på knappen . "space"
Sitat av lightworkers1 Vis innlegg
det korte svaret var kanskje feil, Einsteins relativitetsteori MC2 er kanskje feil sier forskere ved CERN Akseleratoren de har sendt partikler fortere en lysets hastighet, når man gjør dette er partikkelet sendt før man har trykket på knappen . "space"
Vis hele sitatet...
Se her du : http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.8007977

Det korte og enkle svaret er fremdeles: nei
Sist endret av approved; 1. april 2012 kl. 21:35.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av paranoy Vis innlegg
Kom over denne artikkelen på itpro. For øvrig bør jeg vel legge til, siden itpro mest sannsynlig ikke er regnet som noen god kilde her på forumet, at referansen de oppgir er slashdot.org.
Vis hele sitatet...
CERN har også støtt på liknende fenomen:
http://www.aftenposten.no/viten/article4235437.ece

Men har vi faktisk sendt noe raskere enn lysets hastighet, eller er det ganske enkelt vi som ikke klarer å observere nøyaktig nok?

Mulig begge deler har blitt motbevist nå, siden kildene våre er en smule gamle.

Sitat av approved Vis innlegg
Se her du : http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.8007977

Det korte og enkle svaret er fremdeles: nei
Vis hele sitatet...
Se der ja Skulle ønske det var like stort at feilen var rettet opp, som når feilen skjedde.
Sitat av lightworkers1 Vis innlegg
det korte svaret var kanskje feil, Einsteins relativitetsteori MC2 er kanskje feil sier forskere ved CERN Akseleratoren de har sendt partikler fortere en lysets hastighet, når man gjør dette er partikkelet sendt før man har trykket på knappen . "space"
Vis hele sitatet...
Rettelse: Det var noen målinger som kunne indikere at dette var tilfellet. I etterkant har man vel kommet frem til at det var feil med måleutstyret som forårsaket feilaktige resultater.
Har hørt det er et exspriment som utnytter quantum super posisjoning og på den måten er raskere en lyset. Det går litt ut på det samme som dubble slitt exprimentet , der man ikke kan måle hvilken åpning elektronet går gjennom og man kan si det går gjennom begge og/eller ingen. Altså at det er flere steder samtidig. På den måten kan man måle resultat før lyset egentlig har nådd destinasjon. Er så dålig til å forklare og husker ikke hvor jeg så dette. Hjelp med kilde om du skjønner hva jeg snakker om.

Også quantum entanglement. I et igjen dålig forsøk på å forklare lager man to partikler som påvirker hverandre slik at det er i en slags samme eller motsatt state. Og så kan man skille de fra hverandre med langt mellomrom og når man forandrer på den ene vil man se en forandring på den andre selv om de er lysår fra hverandre...

Kaizen
Nei, dette er vel grunnlaget for Einsteins relativitetsteori?
Nevner enkle stikkord som CERN-prosjektet og deres snakk om at de har funnet en partikkel som beveger seg raskere enn lyset. Dette ble dog avkreftet etter at det var en feil i systemet. Interessante greier er det uansett.
romskipa på star trek kjører jo i Warp 10 og sånt.... vil tippe det er anske mye fortere enn lyset.. så da velger jeg å si at det er teoretisk mulig :P på samme måte som gud
Sitat av Novice Vis innlegg
romskipa på star trek kjører jo i Warp 10 og sånt.... vil tippe det er anske mye fortere enn lyset.. så da velger jeg å si at det er teoretisk mulig :P på samme måte som gud
Vis hele sitatet...
Star Trek og virkeligheten er to forskjellige ting vet du.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Har hørt det er et exspriment som utnytter quantum super posisjoning og på den måten er raskere en lyset. Det går litt ut på det samme som dubble slitt exprimentet , der man ikke kan måle hvilken åpning elektronet går gjennom og man kan si det går gjennom begge og/eller ingen. Altså at det er flere steder samtidig. På den måten kan man måle resultat før lyset egentlig har nådd destinasjon. Er så dålig til å forklare og husker ikke hvor jeg så dette. Hjelp med kilde om du skjønner hva jeg snakker om.
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å skjønne akkurat hva du mener, men veldig mye tyder på at du har misforstått. Enkelte tror at siden en kollaps av en bølgefunksjon er umiddelbar, så bryter dette med lyshastigheten som fartsgrense (for eksempel en bølgefunksjon som strekker seg utover hele universet som blir lokalisert til et lite punkt på et øyeblikk), men det er ikke riktig. Bølgefunksjonen representerer kun en sannsynlighetsdistribusjon, og at den endrer seg umiddelbart medfører ikke at informasjon reiser raskere enn lyset.

Tenk deg at du står på Mars, hvor lyset fra jorden bruker 6 minutter og 15 sekunder på å nå frem. Du har kjøpt en lottokupong, og vi modellerer sannsynligheten for å vinne som en funksjon over avstand som innbefatter alle som har kjøpt kupong, så vi får en funksjon for sannsynlighet for vinnerposisjon. I det tallene blir trukket, så vil funksjonen øyeblikkelig kollapse til å kun innbefatte vinneren(e), som vil si at funksjonen som strakk seg til Mars kollapser til et fåtall personer umiddelbart. Men det vil selvsagt ikke si at informasjon sprer seg raskere enn lyset, for det vil uansett gå minst 6 minutter og 15 sekunder før du får informasjon tilgjengelig om hvorvidt du har vunnet eller ikke. Umiddelbar bølgefunksjonkollaps bryter altså ikke relativitetsteoriens prinsipp om at informasjon ikke kan reise raskere enn lyset.

Sitat av Kaizen Vis innlegg
Også quantum entanglement. I et igjen dålig forsøk på å forklare lager man to partikler som påvirker hverandre slik at det er i en slags samme eller motsatt state. Og så kan man skille de fra hverandre med langt mellomrom og når man forandrer på den ene vil man se en forandring på den andre selv om de er lysår fra hverandre...
Vis hele sitatet...
Dette stemmer forsåvidt, men heller ikke det muliggjør at informasjon går raskere enn lyset. Kvantesammenfiltring, eller quantum entanglement, vil si at to partikler (eller systemer) kan være i en tilstand slik at hvis du måler en verdi på det ene systemet så vil det være korrelert med resultatet man får hvis man måler det andre systemet. For eksempel hvis du har to sammenfiltrede elektroner, og du måler det ene elektronets spinn til en verdi, så vil en måling av det andre elektronets spinn gi motsatt resultat (det har kun to mulige verdier), og det uavhengig av avstanden og tiden mellom målingene. Mål et elektrons spinn her og et sammenfiltret elektrons spinn på et sted milliarder av lysår unna, og de vil alltid ha korrelerte verdier.

Men enn så mystisk dette fenomenet er muliggjør det ikke kommunikasjon raskere enn lyset, fordi kvantemålinger er tilfeldige av natur; du kan ikke bestemme hvilket spinn du skal måle på elektronet, for eksempel. La oss si at vi har to tilfeldig-nummer-generatorer som er sammenfiltret slik at de alltid gir samme resultat. Hvis du tar den ene og jeg den andre, så vil ikke det at de gir samme resultat muliggjøre noen kommunikasjon mellom oss to gjennom disse. Dette er formalisert gjennom noe som kalles "no-communication theorem".
Sitat av Novice Vis innlegg
romskipa på star trek kjører jo i Warp 10 og sånt.... vil tippe det er anske mye fortere enn lyset.. så da velger jeg å si at det er teoretisk mulig :P på samme måte som gud
Vis hele sitatet...
Vel... Det er hypotetisk sett mulig vha. en Alcubierre-motor, som "vrenger" ("warp") romtiden, men i praksis lar det seg ikke gjøre (hvertfall ikke med dagens teknologi og kunnskap).
Sist endret av Orph; 2. april 2012 kl. 10:34.
Hei igjen.
Gjør et til forsøk på å forklare det der super positioning eksprimentet. Irriterer meg at jeg ikke husker hvor jeg så det så tipper det var en sen kveld på history channel eller noe.

Dubble slitt ekprimentet. I det øyblikket elektronet går gjennom slittene er det i en slags super posisjon. Det vil si spredd ut i mange/alle mulige posisjoner. Har man da en detektor f.eks er ved siden av målet/veggen som kan måle et elektron i en slik super posisjon, kan man få resultatet før elektronet har nådd veggen. Er det ikke noen andre som har sett dette og skjønner hva jeg snakker om?

Entanglement? Er det ikke mulig og flippe spinnen på elektronet når man selv vil? Eller ha en måling som sier i fra hver gang du flipper den andre? Tydeligvis ikke.

Kaizen
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Hei igjen.
Gjør et til forsøk på å forklare det der super positioning eksprimentet. Irriterer meg at jeg ikke husker hvor jeg så det så tipper det var en sen kveld på history channel eller noe.

Dubble slitt ekprimentet. I det øyblikket elektronet går gjennom slittene er det i en slags super posisjon. Det vil si spredd ut i mange/alle mulige posisjoner. Har man da en detektor f.eks er ved siden av målet/veggen som kan måle et elektron i en slik super posisjon, kan man få resultatet før elektronet har nådd veggen. Er det ikke noen andre som har sett dette og skjønner hva jeg snakker om?

Entanglement? Er det ikke mulig og flippe spinnen på elektronet når man selv vil? Eller ha en måling som sier i fra hver gang du flipper den andre? Tydeligvis ikke.

Kaizen
Vis hele sitatet...
Dobbeltspalteforsøket avslørte at et viktig kvantefysisk prinsipp.

Det som ble observert i de første dobbeltspalteforsøkene (hvor de sendte elektroner mot en slik dobbeltspalte), var at elektronene traff veggen bak i et mønster man skulle kunne forvente dersom man sendte lys mot en slik dobbeltspalte: Interferens. Dette som følge av at elektronene eksisterer i en superposisjon.

Det som overrasket forskerne var hva som skjedde i det de forsøkte å observere hva som foregikk i det elektronene traff spaltene: Plutselig begynte de å oppføre seg som partikler, dvs. at de kun traff platen bak i rettlinjede bevegelser..

Utover det er det vanskelig for meg å forstå hva du ønsker å komme frem til. Du kan kanskje lese litt i de linkene jeg slang ved, så kan du kanskje forsøke å forklare nærmere hva du mente å si?
Sist endret av Orph; 3. april 2012 kl. 19:00.
Sitat av Provo Vis innlegg
Tenk deg at du står på Mars, hvor lyset fra jorden bruker 6 minutter og 15 sekunder på å nå frem. Du har kjøpt en lottokupong, og vi modellerer sannsynligheten for å vinne som en funksjon over avstand som innbefatter alle som har kjøpt kupong, så vi får en funksjon for sannsynlighet for vinnerposisjon. I det tallene blir trukket, så vil funksjonen øyeblikkelig kollapse til å kun innbefatte vinneren(e), som vil si at funksjonen som strakk seg til Mars kollapser til et fåtall personer umiddelbart. Men det vil selvsagt ikke si at informasjon sprer seg raskere enn lyset, for det vil uansett gå minst 6 minutter og 15 sekunder før du får informasjon tilgjengelig om hvorvidt du har vunnet eller ikke. Umiddelbar bølgefunksjonkollaps bryter altså ikke relativitetsteoriens prinsipp om at informasjon ikke kan reise raskere enn lyset.
Vis hele sitatet...
Hva hvis man har to personer som holder i et langt tau, hvor den ene står på jorda og den andre på mars. Hvis han på jorda drar i tauet, vil han på mars da merke det umiddelbart? $$$
Sitat av Nabbkake Vis innlegg
Hva hvis man har to personer som holder i et langt tau, hvor den ene står på jorda og den andre på mars. Hvis han på jorda drar i tauet, vil han på mars da merke det umiddelbart? $$$
Vis hele sitatet...
Nei. Tau er, fra dette perspektivet, ikke sammenhengende så mye som at det er en haug med små elastiske fjærer som er festet sammen. Bevegelsen vil spre seg som en bølge med maksfart oppmot lysfarten.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Entanglement? Er det ikke mulig og flippe spinnen på elektronet når man selv vil? Eller ha en måling som sier i fra hver gang du flipper den andre? Tydeligvis ikke.
Vis hele sitatet...
Det var jo nøyaktig dette jeg sa at ikke er mulig.. Når du måler for eksempel spinnet til elektronet, så har du ingen mulighet til å bestemme hva slags spinn du skal måle. Først preparerer du elektronet, og når du måler spinnet er det som å kaste en mynt og resultatet er fullstendig tilfeldig. Derfor hjelper det fint lite at en annen måler de samme resultatene, og det muliggjør derfor ikke kommunikasjon.

Tenk deg at vi har en liten boks med to lys på. Et grønt og et rødt. Når vi trykker på en knapp på boksen, så lyser ett av lysene, og det er fullstendig tilfeldig hvilket som lyser. Så sier vi at vi har to slike sammenfiltrede bokser, slik at selv om hvilket lys som lyser ved et knappetrykk er fordelt fullstendig tilfeldig, så får vi det samme resultatet på de to boksene når vi trykker. Da ser du sikkert at vi ikke kan kommunisere gjennom disse boksene. Det eneste du kan gjøre er å trykke på knappen og se ett av lysene lyse opp og vite at jeg vil se samme lys lyse opp når jeg trykker.
Takker for svar Provo.
Legger til en link som handler om et ekspriment som etter hva jeg forstor sender informasjon via entanglement. Ser at dette ikke er raskere en lyset, men..
Tror de loser problemet med du ilustrerer, med @lage en kopi av den ene av hver foton.
Det nevnes ogso polarisert spinn, uten at det sier meg noe, men i forhol til det @ sette spinn, og ikke bare maale spinn.



http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=entangled-photons-quantum-spookiness

Kaizen

linken fungerer ikke, men google entanglement kanari island

kaizen
Sist endret av Kaizen; 5. april 2012 kl. 02:20.
Ekspanderer ikke universet raskere enn lysets hastighet? Derfor kommer vi aldri til og se grensen til universet.
Hvordan kan noe som er uendelig stort ekspandere?
Mørket er mer enn tilstand\fravær av materiale\stråling, det har da ingen hastighet.

Tror lyshastigheten har vært høyere tidligere, da universet enda var i barndommen. For å så gått ned til dagens hastighet.
Det er en teori som går ut på at det kan eksistere "soner" i universet der fartsgrensa er høyere enn det vi observerer her.
De snakket om noe lignende i ett program jeg kom over. Men fikk ikke med meg alt.
Sist endret av sneipen; 5. april 2012 kl. 13:52.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av sneipen Vis innlegg
Ekspanderer ikke universet raskere enn lysets hastighet? Derfor kommer vi aldri til og se grensen til universet.
Hvordan kan noe som er uendelig stort ekspandere?
Mørket er mer enn tilstand\fravær av materiale\stråling, det har da ingen hastighet.

Tror lyshastigheten har vært høyere tidligere, da universet enda var i barndommen. For å så gått ned til dagens hastighet.
Det er en teori som går ut på at det kan eksistere "soner" i universet der fartsgrensa er høyere enn det vi observerer her.
De snakket om noe lignende i ett program jeg kom over. Men fikk ikke med meg alt.
Vis hele sitatet...
Foreløpig ekspanderer ikke universet raskere enn lysets hastighet, men så vidt jeg vet, er det forskere som mener at dette kommer til å være faktum en dag, og det kan være en måte alt vi kjenner til kan opphøre.

Størrelsen har vel lite å si. Det eneste vi vet, er at det har ekspandert helt siden rundt Big Bang, og vil fortsette å gjøre det.

Lyshastigheten er jo den samme selv om det er mørkt.

Hvorfor tror du lyshastigheten var raskere før? Har du noe å støtte opp hypotesen med?

Kan egentlig ingenting om temaet, så ikke ta noe av dette alvorlig.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Ekspanderer ikke universet raskere enn lysets hastighet? Derfor kommer vi aldri til og se grensen til universet.
Hvordan kan noe som er uendelig stort ekspandere?
Mørket er mer enn tilstand\fravær av materiale\stråling, det har da ingen hastighet.

Tror lyshastigheten har vært høyere tidligere, da universet enda var i barndommen. For å så gått ned til dagens hastighet.
Det er en teori som går ut på at det kan eksistere "soner" i universet der fartsgrensa er høyere enn det vi observerer her.
De snakket om noe lignende i ett program jeg kom over. Men fikk ikke med meg alt.
Vis hele sitatet...
Universet er neppe uendelig stort, men antakeligvis har det ingen definert begynnelse eller slutt. Universet "består" av et usynlig, og foreløpig udefinert "stoff" (vet ikke helt hva jeg skal kalle det),- 'rom-tiden'. En analogi som er vanlig å bruke for å forklare dette er en bolledeig med rosiner som hever seg.

Se for deg at du er en maur som kan bevege deg uhindret på overflaten av deigen. Fra ditt perspektiv virker bolledeigen uendelig, da du ikke finner noen start eller slutt, men jo mer deigen hever seg, jo lengre blir avstanden mellom rosinene, og jo lengre denne ekspansjonen foregår, jo mer øker hastigheten rosinene beveger seg fra hverandre med. Til slutt vil rosinene bevege seg fortere fra hverandre enn det du klarer å forflytte deg, og du vil aldri komme frem til disse ettertraktede rosinene.

Det er akkurat dette som foregår i universet, hvis man erstattet bolledeigen mer romtiden, og legger til en dimensjon.

Jeg har aldri hørt om det du nevner med at lyshastigheten er høyere enkelte steder i universet, og for å være helt ærlig, synes jeg det høres lite plausibelt ut, men jeg skulle gjerne ha lest litt om det for å danne en egen mening.
Sist endret av Orph; 5. april 2012 kl. 14:16.
Hvorfor tror du lyshastigheten var raskere før? Har du noe å støtte opp hypotesen med?
Vis hele sitatet...
Skrev litt feil. Trodde det var snakk om det på tv, hadde visst rett. Ikke at jeg tror på det, jeg har ikke peiling. :P
http://www.dailygalaxy.com/my_weblog...-says-yes.html

Universet "består" av et usynlig, og foreløpig udefinert "stoff" (vet ikke helt hva jeg skal kalle det),- 'rom-tiden'. En analogi som er vanlig å bruke for å forklare dette er en bolledeig med rosiner som hever seg.
Vis hele sitatet...
Rekner med det er "dark matter" og "dark energy" du tenker på?

Sitat av sneipen Vis innlegg
Skrev litt feil. Trodde det var snakk om det på tv, hadde visst rett. Ikke at jeg tror på det, jeg har ikke peiling. :P
http://www.dailygalaxy.com/my_weblog...-says-yes.html



Rekner med det er "dark matter" og "dark energy" du tenker på?
Vis hele sitatet...
Førstnevnte har hovedsaklig meg gravitasjon og gjør, det er for lite synlig materiale til for og få galakser osv osv til og eksistere\oppføre seg slik som dem gjør.
Dark energy er det som motvirker gravitasjon og gjør at universet ekspanderer raskere og raskere.
Enkelt skrevet, men slik jeg har forstått det..
Sist endret av sneipen; 5. april 2012 kl. 16:08.
Hva med synet, er det raskere ?