Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  174 37291
Hva hadde skjedd som pinocchio sa "Min nese vil nå gro." eh.. eh? ;D
Sitat av Charger Vis innlegg
Det første er at det er opplest og vedtatt at ingenting kan bevege seg raskere enn lysets hastighet. Jeg mener at det må være mer riktig å si at menneskeheten foreløpig ikke kjenner til noe som kan bevege seg raskere enn lysets hastighet.
Vis hele sitatet...
Det er ikke fordi vi ikke har funnet noe som går raskere enn lyset, men fordi romtidens oppbygning medfører at for å akselerere noe opp til lysets hastighet kreves det uendelige mengder energi. Det er en konsekvens av at lyset går like fort for alle uansett hvordan du beveger deg i forhold til lyskilden, og det er eksperimentelt bekreftet. Jeg har prøvd å forklare hvordan dette henger sammen i en annen tråd.

Sitat av Charger
Det andre er at hvis det skal finnes liv på andre planeter så er det en forutsetning at det finnes vann der.
Vis hele sitatet...
Nei, for at det skal være liv slik vi kjenner det, må det være vann der. Men det er like mye en naturlig følge av at alt liv vi har observert har oppstått i vannrike omgivelser. Det kan godt hende det kan dannes liv i omgivelser hvor karbon er erstattet med silisium og vann erstattet med flytende metan, eller at det eksisterer liv i gassform i Jupiters atmosfære, men vi er tilnærmet helt sikre på at liv kan oppstå i omgivelser med karbon, vann og temperaturer lik de som var på Jorda for ca 3,7 milliarder år siden, og det er derfor mest naturlig å prioritere søket etter utenomjordisk liv på planeter med liknende omgivelser.

Sitat av Charger
Begge disse "absolutte sannheter" er basert på tanken om at vi som mennesker kjenner alle fakta og har all kunnskap.
Vis hele sitatet...
Det er jeg ikke enig i. En vesentlig del av vitenskapen er erkjennelsen av at man ikke innehar all kunnskap. Man er gjerne forsiktig med å vedta "absolutte sannheter", men jo flere eksperimenter som ikke klarer å vise en hypotese feil, desto større er sannsynligheten for at hypotesen er korrekt. Den spesielle relativitetsteorien er en hypotese som er forsøkt motbevist gjennom ganske mange år, og i stedet for å bli motbevist har den blitt stadig sterkere gjennom eksperimentelle observasjoner. Den er så godt bekreftet at det ikke foreløpig er noen grunn til å anta at den ikke stemmer.

Sitat av Charger
For noen hundre år siden så "visste" alle at jorden var flat og seilte man til jordens ende ramlet man over kanten og var fortapt.
Vis hele sitatet...
Menneskeheten har vært klar over at jorden er rund i rundt 2500 år — Eratosthenes beregnet til og jordas omkrets for ca 2200 år siden med en bom på bare 700 km. At folk på Columbus' tid trodde at jorden var flat var bare en myte — alle visste at jorden var rund, men Columbus seilte ut for å bevise at jorden var mye mindre enn det man antok, og han tok grundig feil.

Sitat av Charge
Min betraktning i så måte er at menneskeheten har en tilbøyelighet til å fornekte alt som ikke kan forklares ut av tidligere tilegnet kunnskap. Spesielt ved tanke på liv på andre planeter.
Vis hele sitatet...
Vitenskapen er ikke så trangsynt og naiv som du fremstiller det som. Tvert i mot er vitenskapen svært ydmyk og basert i all hovedsak på at hypoteser kan være feil selv om det ikke ser slik ut. Vitenskap er som en verktøykasse som gjør at man kan strippe forutintatte meninger og subjektiv intuisjon fra observasjoner og tolke de på en mest mulig objektiv måte, og ikke arrogant og bedrevitende med en tro om at "vi vet alt som er å vite". Ta astronomien som eksempel — vitenskapen innrømmer åpenlyst at 94% av universet består av ting vi ikke aner hva er. Vitenskapen lever på og av det ukjente.
Sist endret av Provo; 5. august 2010 kl. 11:44.
Sitat av Provo Vis innlegg
Elementærpartiklene (kvarker, leptoner og bosoner) er ikke bygd opp av andre partikler. Det eneste man kan si de er bygd opp av er energi.


Jo, faktisk. Til slutt vil lengden du deler opp bli så liten at man når noe som heter en Planck-lengde (ca 1,6·10-35 m), og man kan ikke dele opp en Planck-lengde i mindre biter. Det vil si at hvis det er én Planck-lengde mellom bilen og veggen kan du ikke dele avstanden i to lenger, og du må enten la bilen stå eller flytte den inntil veggen.
Vis hele sitatet...
Wikipedia Elementærpartikkel brukes i partikkelfysikk om partikler som ikke er kjent for ha en delstruktur; det vil si, at den består ikke av mindre partikler, i følge vitenskapen.

Uansett ikke tenk at du skal dele partikkelen i to fysisk, tenk heller at lengden til partikkelen skal deles på to

Du kan tenke deg at masse er oppgitt i tall fks 0,5, 0,5 kan deles til 0,25 osv.
0,1 deles til 0,05 slik fortsetter det bare med flere og flere nuller. Du vil aldri gå tom for nuller, altså kan du alltid dele på to.

Plack lengden er oppgitt i tall, noe som gjør det veldig enkelt å dele den på 2. prøv selv
Sitat av Lego_Lan Vis innlegg
Wikipedia Elementærpartikkel brukes i partikkelfysikk om partikler som ikke er kjent for ha en delstruktur; det vil si, at den består ikke av mindre partikler, i følge vitenskapen.

Uansett ikke tenk at du skal dele partikkelen i to fysisk, tenk heller at lengden til partikkelen skal deles på to

Du kan tenke deg at masse er oppgitt i tall fks 0,5, 0,5 kan deles til 0,25 osv.
0,1 deles til 0,05 slik fortsetter det bare med flere og flere nuller. Du vil aldri gå tom for nuller, altså kan du alltid dele på to.

Plack lengden er oppgitt i tall, noe som gjør det veldig enkelt å dele den på 2. prøv selv
Vis hele sitatet...
Det gav faktisk mening! Lengden kan alltid deles på 2, med mindre den er 0... noe den aldri vil bli!
Sitat av Lego_Lan Vis innlegg
Wikipedia Elementærpartikkel brukes i partikkelfysikk om partikler som ikke er kjent for ha en delstruktur; det vil si, at den består ikke av mindre partikler, i følge vitenskapen.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke hensikten med uthevingen. Mener du at vi skal forholde oss til noe annet enn vitenskap når det kommer til partikkelfysikk?

Sitat av Lego_Lan
Plack lengden er oppgitt i tall, noe som gjør det veldig enkelt å dele den på 2. prøv selv
Vis hele sitatet...
Matematisk kan du dele verdien til Planck-lengden på to, men den nye lengden gir ikke fysisk mening. Man kan ikke dele opp avstand i mindre enheter enn i et multiplum av Planck-lengder. I kvantemekanikk gjelder helt andre regler enn i makroskopisk, klassisk mekanikk.

EDIT: For å si det på en annen måte: det er i følge ledende teorier umulig å bestemme posisjonen til en partikkel med en nøyaktighet på mindre enn én Planck-lengde. Det medfører at du ikke kan preparere eller måle en posisjon eller forflytning på mindre enn én Planck-lengde — og det har ikke noe med måleutstyret å gjøre, men med usikkerheten og den probabilistiske naturen til kvantemekanikk. Avstander på mindre enn én Planck-lengde gir altså ikke fysisk mening, og det er umulig (og ugyldig) å skille mellom to posisjoner med mindre enn én Planck-lengdes avstand. Det vil si at når det kun er én Planck-lengde mellom bilen og fjellet vil du ikke kunne flytte bilen halve avstanden fremover, men må enten la den stå eller sette den i kontakt med fjellet.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg forstår ikke hensikten med uthevingen. Mener du at vi skal forholde oss til noe annet enn vitenskap når det kommer til partikkelfysikk?


Matematisk kan du dele verdien til Planck-lengden på to, men den nye lengden gir ikke fysisk mening. Man kan ikke dele opp avstand i mindre enheter enn i et multiplum av Planck-lengder. I kvantemekanikk gjelder helt andre regler enn i makroskopisk, klassisk mekanikk.

EDIT: For å si det på en annen måte: det er i følge ledende teorier umulig å bestemme posisjonen til en partikkel med en nøyaktighet på mindre enn én Planck-lengde. Det medfører at du ikke kan preparere eller måle en posisjon eller forflytning på mindre enn én Planck-lengde — og det har ikke noe med måleutstyret å gjøre, men med usikkerheten og den probabilistiske naturen til kvantemekanikk. Avstander på mindre enn én Planck-lengde gir altså ikke fysisk mening, og det er umulig (og ugyldig) å skille mellom to posisjoner med mindre enn én Planck-lengdes avstand. Det vil si at når det kun er én Planck-lengde mellom bilen og fjellet vil du ikke kunne flytte bilen halve avstanden fremover, men må enten la den stå eller sette den i kontakt med fjellet.
Vis hele sitatet...
Vitenskapen har ikke funnet partikler som er mindre enn dagens elementærpartikler fordi disse må bli oppdaget praktisk. Sier ikke at vi ikke skal forholde oss til vitenskapen når det kommer til den praktiske delen. Sier bare at når vi kommer til den teoretiske delen er kan vi ikke tenke vitenskapelig fordi den som i motsetning til 0-er tar slutt, tenker man praktisk vil (som du sier) delingen av en plack lengde ikke gi fysisk mening.

Forskjellen er rett og slett at du tenker praktisk. I teorien vil det alltid gå ann å dele på to. Så nå at vi egentlig diskuterer to forskjellige ting. Jeg forsto det slik at spørsmålet var ment teoretisk, og da er jo svaret selvfølgelig nei, bilen vil aldri treffe fjellet.
Svar meg hvis du finner et tall som ikke kan deles på to, utenom 0 som ikke er en lengde
Sitat av Lego_Lan Vis innlegg
Vitenskapen har ikke funnet partikler som er mindre enn dagens elementærpartikler fordi disse må bli oppdaget praktisk.
Vis hele sitatet...
Man skal være forsiktig med å være altfor bastant, men teoriene og eksperimentene som peker mot at det vi i dag kjenner som elementærpartikler faktisk er elementærpartikler er rimelig omfattende.

Når det er sagt, så står uansett påstanden om at elementærpartikler ikke består av andre partikler, da dette er selve definisjonen av begrepet "elementærpartikler". Hvis det mot all formodning skulle vise seg at kvarker besto av mindre partikler, så ville kvarkene mistet sin status som elementærpartikler, mens dens byggestener hadde overtatt. Svaret på spørsmålet ditt om hva byggestenene består av, er altså fortsatt at elementærpartiklene ikke kan sies å være bygd opp av noe annet enn energi.

Sitat av Lego_Lan
Forskjellen er rett og slett at du tenker praktisk. I teorien vil det alltid gå ann å dele på to. Så nå at vi egentlig diskuterer to forskjellige ting. Jeg forsto det slik at spørsmålet var ment teoretisk, og da er jo svaret selvfølgelig nei, bilen vil aldri treffe fjellet.
Vis hele sitatet...
Nei, saken er at i både teori og praksis vil dette være umulig. I praksis på grunn av at det er begrenset hvor mange nanometer du klarer å kontrollert flytte en bil, og teoretisk på grunn av at du til slutt når en avstand som ikke lar seg dele opp. Så uansett om du ser det fra et praktisk eller teoretisk ståsted så vil det være umulig.

Det du da ender opp med å si, er "hvis vi forestiller oss at det umulige er mulig, så er det mulig i teorien". Men det er det jo selvsagt ikke. Det blir som å si at "hvis man tenker seg at man kan gå uskadet på sola med våte tøfler, så kan man i teorien gå uskadet på sola med våte tøfler". Man kan ikke, hverken i teori eller praksis, gå på sola med våte tøfler, og man kan ikke, hverken i teori eller praksis, flytte en partikkel (eller gruppe partikler) en avstand mindre enn en Planck-lengde.

Sitat av Lego_Lan
Svar meg hvis du finner et tall som ikke kan deles på to, utenom 0 som ikke er en lengde
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om å dele et tall på to, det handler om å dele en avstand på to. Det handler om å flytte en gjenstand en halv Planck-lengde, og det er umulig i både teori og praksis.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det handler ikke om å dele et tall på to, det handler om å dele en avstand på to. Det handler om å flytte en gjenstand en halv Planck-lengde, og det er umulig i både teori og praksis.
Vis hele sitatet...
Okai, sån som jeg skjønner det så stopper det enten en planck-lengde før fjellet, eller så treffer det.

Og bilen kjører ikke, den flytter seg automagisk halveis til målet.

Vis ikke bilens start posisjon er på en lengde som kan deles ned til nøyaktig en planck lengde blir man nødt til å forflytte den under en plancklengde.

Vis bilen ender sist på 1.5 planck. så får man vel ett problem?
Siden vis det absolut siste før fjellet er 1 planck vil du bli nødt å flytte den enhalv planck, vist nestsiste stopp har endt på 1.5?
Sist endret av Sixpounder; 8. august 2010 kl. 18:45.
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Okai, sån som jeg skjønner det så stopper det enten en planck-lengde før fjellet, eller så treffer det.

Og bilen kjører ikke, den flytter seg automagisk halveis til målet.

Vis ikke bilens start posisjon er på en lengde som kan deles ned til nøyaktig en planck lengde blir man nødt til å forflytte den under en plancklengde.

Vis bilen ender sist på 1.5 planck. så får man vel ett problem?
Siden vis det absolut siste før fjellet er 1 planck vil du bli nødt å flytte den enhalv planck, vist nestsiste stopp har endt på 1.5?
Vis hele sitatet...
Automagisk faktisk...
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Okai, sån som jeg skjønner det så stopper det enten en planck-lengde før fjellet, eller så treffer det.
Vis hele sitatet...
Ja.

Sitat av Sixpounder
Vis ikke bilens start posisjon er på en lengde som kan deles ned til nøyaktig en planck lengde blir man nødt til å forflytte den under en plancklengde.

Vis bilen ender sist på 1.5 planck. så får man vel ett problem?
Siden vis det absolut siste før fjellet er 1 planck vil du bli nødt å flytte den enhalv vis nestsistestopp har endt på 1.5?
Vis hele sitatet...
Man kan ikke beskrive en fysisk lengde med en høyere oppløsning enn som et heltallig antall Planck-lengder, ettersom det er den minste enheten det gir mening å snakke om. Man kan snakke om halvmetere, men det gir ikke fysisk mening å snakke om halv-Planck-lengder. Derfor vil enhver fysisk lengde du beskriver la seg dele opp i et helt antall Planck-lengder. Og dermed kan den ikke være 1,5 Planck-lengder fra fjellet, men den kan være 1 eller 2.

Jeg har litt problemer med å forklare dette på en mer lettfattelig måte uten å risikere å si noe feil, ettersom jeg ikke føler jeg har 100 prosent kontroll på emnet selv, da det er litt på siden av "kjernekunnskapen" min innenfor kvantemekanikk. Hvis det skulle vise seg at jeg har sagt noe feil, skal jeg passe på å få rettet på meg selv når jeg finner ut av det.
Ah, var bare interessert å høre =)

å jeg mente automagisk, Semjuel.
Sitat av Provo Vis innlegg
Man skal være forsiktig med å være altfor bastant, men teoriene og eksperimentene som peker mot at det vi i dag kjenner som elementærpartikler faktisk er elementærpartikler er rimelig omfattende.

Når det er sagt, så står uansett påstanden om at elementærpartikler ikke består av andre partikler, da dette er selve definisjonen av begrepet "elementærpartikler". Hvis det mot all formodning skulle vise seg at kvarker besto av mindre partikler, så ville kvarkene mistet sin status som elementærpartikler, mens dens byggestener hadde overtatt. Svaret på spørsmålet ditt om hva byggestenene består av, er altså fortsatt at elementærpartiklene ikke kan sies å være bygd opp av noe annet enn energi.


Nei, saken er at i både teori og praksis vil dette være umulig. I praksis på grunn av at det er begrenset hvor mange nanometer du klarer å kontrollert flytte en bil, og teoretisk på grunn av at du til slutt når en avstand som ikke lar seg dele opp. Så uansett om du ser det fra et praktisk eller teoretisk ståsted så vil det være umulig.

Det du da ender opp med å si, er "hvis vi forestiller oss at det umulige er mulig, så er det mulig i teorien". Men det er det jo selvsagt ikke. Det blir som å si at "hvis man tenker seg at man kan gå uskadet på sola med våte tøfler, så kan man i teorien gå uskadet på sola med våte tøfler". Man kan ikke, hverken i teori eller praksis, gå på sola med våte tøfler, og man kan ikke, hverken i teori eller praksis, flytte en partikkel (eller gruppe partikler) en avstand mindre enn en Planck-lengde.


Det handler ikke om å dele et tall på to, det handler om å dele en avstand på to. Det handler om å flytte en gjenstand en halv Planck-lengde, og det er umulig i både teori og praksis.
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det så har alle avstander en lengde som vi kan oppgi i tall, dermed handler det for meg bare om tall. Man må ikke alltid tenke så vanskelig, vi er begge enige om at det ikke går i praksis. Man kan ikke " gå uskadet på solen med våte tøffler" hverken i teori eller praksis. Men er det slik at hver lengde kan oppgis i et tall, ja da kan den også deles på to i teorien.
Tror din tolkning av ordet "teori" er litt anderledes enn min, når jeg sier at " det er mulig i teorien", så mener jeg ikke at det skal være mulig for mennesker å utføre dette i virkeligheten. Ser ikke hvorfor det skal være umulig å flytte bilen en halv plack lengde i teorien.

Takk for alle kommentarene Provo, men for å være helt ærlig så tror jeg aldri vi kommer til å bli enige
Sitat av Provo Vis innlegg
Ja.


Man kan ikke beskrive en fysisk lengde med en høyere oppløsning enn som et heltallig antall Planck-lengder, ettersom det er den minste enheten det gir mening å snakke om. Man kan snakke om halvmetere, men det gir ikke fysisk mening å snakke om halv-Planck-lengder. Derfor vil enhver fysisk lengde du beskriver la seg dele opp i et helt antall Planck-lengder. Og dermed kan den ikke være 1,5 Planck-lengder fra fjellet, men den kan være 1 eller 2.

Jeg har litt problemer med å forklare dette på en mer lettfattelig måte uten å risikere å si noe feil, ettersom jeg ikke føler jeg har 100 prosent kontroll på emnet selv, da det er litt på siden av "kjernekunnskapen" min innenfor kvantemekanikk. Hvis det skulle vise seg at jeg har sagt noe feil, skal jeg passe på å få rettet på meg selv når jeg finner ut av det.
Vis hele sitatet...
Synes denne tråden tar for seg mange veldig spennende temaer og problemstillinger og synes spesielt forklaringene dine, Provo, er veldig gode og forklarende.

Jeg ser at du flere ganger henviser til Planck-lengden som den miste lengden som det gir mening å snakke om og at man ikke kan skille mellom to punkter som ligger en Planck-lengde fra hverandre.

I mine øyne betyr ikke det at lengder mindre enn en Planck-lengde ikke eksisterer eller at en partikkel ikke kan flytte seg kortere enn en Planck-lengde.

Selv om en slik forflytning ikke ville være mulig å måle (selv teoretisk) eller kunne ha hatt noen som helst praktisk betydning, så ville det betydd at bilen i dette eksempelet faktisk kan bevege seg fremover et uendelig antall ganger uten å møte veggen (selv om det selvfølgelig aldri ville kunne blitt målt eller dokumentert).
Sitat av Lego_Lan Vis innlegg
Tror din tolkning av ordet "teori" er litt anderledes enn min, når jeg sier at " det er mulig i teorien", så mener jeg ikke at det skal være mulig for mennesker å utføre dette i virkeligheten. Ser ikke hvorfor det skal være umulig å flytte bilen en halv plack lengde i teorien.
Vis hele sitatet...
Fordi en halv Planck-lengde finnes ikke. Vi tenker nok på to forskjellige ting når vi sier "teori", ja. Jeg tenker på de (i dette tilfellet fysikk-) teoriene som angår problemstillingen, mens du har tatt et stykke matematikk som egentlig ikke representerer problemstillingen og latt det likevel representere problemstillingen. Jeg vil nok tørre å påstå at det da ikke er "teori", men en feilaktig bruk av anvendt matematikk.

For å forklare det på enda en måte: I den skalaen vi snakker om (Planck-skala) så blir verden tilnærmet diskret. Både tid og avstand består av små udelelige enheter. Tenk deg da at verdiene er normalisert, slik at en Planck-lengde ikke er så og så mange meter, men at man måler alt i Planck-lengder, slik at en Planck-lengde er 1. Så lenge det er snakk om en diskret verden, og ikke kontinuerlig, så kan man kun bygge avstander som et visst helt antall Planck-lengder, og Planck-lengden kan derfor ikke deles opp. Akkurat som i andre diskrete verdener — du kan for eksempel ikke dele opp en bit; du kan ikke si at en fil består av 105,4 bits.

Det vi sitter med da, er at avstander kun kan beskrives som Planck-lengden multiplisert med et naturlig tall. Og så lenge vi er begrenset til et sett med kun naturlige tall, vil det faktisk også være matematisk ugyldig/ulovlig å dele en Planck-lengde på to. Derfor, hvis du tenker på "teori" som den matematikken som representerer problemstillingen, så kan du fortsatt ikke dele Planck-lengden på to uten å bryte reglene for matematikken.

Sitat av ovindahl
I mine øyne betyr ikke det at lengder mindre enn en Planck-lengde ikke eksisterer eller at en partikkel ikke kan flytte seg kortere enn en Planck-lengde.
Vis hele sitatet...
Det vil uansett være umulig å flytte en partikkel kortere enn en Planck-lengde. Og ettersom en del av problemstillingen var at bilen hele tiden skal flyttes den halve gjenværende lengden, ender man til slutt opp med å måtte flytte bilen under en Planck-lengde, og det går ikke.
Jeg har alltid rett, trodde jeg tok feil en gang, men jeg tok feil.

haha
En motsatt variant av "Bestefars - paradokset" (hvor man reiser tilbake i tid og dreper sitt eget opphav).

Jeg har fått utlevert skissen til et verdifullt patent, av meg selv, en dag jeg møtte meg selv i døra. Så reiser jeg tilbake i tid, og leverer patentet til meg selv. Hvor kommer det fra?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Milligan Vis innlegg
Bryn deg på denne,

http://www.andrewcullison.com/wp-content/uploads/pinocchio-paradox.jpeg
Vis hele sitatet...
Hvis vi antar:

(1) Pinocchio lyver => nesa vokser ,

så medfører ikke det nødvendigvis at

(2) Nesa vokser => Pinocchio lyver ,

med mindre (1) ikke er en implikasjon, men en ekvivalens:

(3) Pinocchio lyver <=> nesa vokser ,

noe det ikke er grunnlag for å anta, siden originalkilden, "The Adventures of Pinocchio" ("Le avventure di Pinocchio", 1883), hvis man skal tro Wikipedia, sier:

Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/Pinocchio
Pinocchio is known for having a long nose that becomes longer when he is under stress (first half-dozen chapters), especially while telling a lie (chapter 17).
Vis hele sitatet...

Derfor kan vi konkludere med at Pinocchios nese kan vokse uten at han nødvendigvis lyver, og dette "paradokset" er herved avlivet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Elemental Vis innlegg
Per definisjon så er du homofil hvis du blir tiltrukket av deg selv, men det å onanere er ikke en homofil handling i seg selv.
Vis hele sitatet...
Per definisjon blir man narsisist dersom man blir tiltrukket av seg selv..ikke homofil.
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
"What will happen when the unstoppable meets the immovable?"

For at det skal finnes en unstopable force, kan det ikke finnes et immovable object. Så det blir bare selvmotsigende.
Vis hele sitatet...

Nettopp, dette er et semantisk paradoks, ikke et logisk paradoks.
▼ ... over en uke senere ... ▼
If the temperature is zero outside today and it's going to be twice as cold tomorrow, how cold will it be?

EG TENKTE MINUS 2 HOHOHO
Sitat av childpls Vis innlegg
If the temperature is zero outside today and it's going to be twice as cold tomorrow, how cold will it be?

EG TENKTE MINUS 2 HOHOHO
Vis hele sitatet...
Er jo strengt tatt ikke et paradoks da er jo bare å regne om til en annen måleenhet (Celcius til Fahrenheight eller noe)
Det er ingenting som heter dobbelt så kaldt, da temperatur ikke har noen øvre grense. Dermed er spørsmålet ugyldig. Hvis spørsmålet hadde vært halvparten så varmt, ville jeg sagt -136,5 celsius. (273K/2).
Sist endret av steili; 3. september 2010 kl. 14:59.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dersom du klarer å reise tilbake i tid og skaffer deg ein skatt (Aksjer, verdisaker, rente i banken osv) og så ordner det til at du ikkje får skatten før etter at du har reist tilbake i tid. Så ordner du at det kommer ein distraksjon som hindrer deg i å komme inn på ideen til å reise tilbake i tid (Altså du kommer ikkje til å reise i tid. Eks du gir ein mann som du veit kommer til å bu i nærheten til deg penger for å gjøre dette) Korleis kan du då ha reist tilbake i tid? Har du influert ein annen dimensjon og fjernet deg frå din orginale eller dyttet din inn i ein annen bane??? Eit paradoks som har plaget meg når eg ikkje har noko anna å tenka på :P
Sist endret av Demolution guy; 15. september 2010 kl. 20:38.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Tror jeg skjønner det med at den minste lengden er Planck-lengde. Men hva om følgende:
Veggen er en rett linje ( i alle fall i et kort intervall), du har et punkt som er i avstanden 0 fra veggen. Så flytter du punktet 1 Planck-lengde med vinkelen 45 grader i forhold til veggen. Da vil punktet ha en minste avstand fra veggen som er større enn 0, men mindre enn 1 Planck-lengde?
Sitat av elirdir Vis innlegg
hva vis du da har en robot som kan bygge nye versjoner av seg selv da ?
Vis hele sitatet...
Igjen, ART er en biologisk definisjon. Fortsett og kokuler, men roboter kan FORTSATT ikke bli en art. :P
Selvom roboten lager seg selv, er den ikke fruktbar; den har ingen reproduktive organer...