Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  207 18193
Som tideligere sagt, så er egentlig tid et løst uttrykk for nettop "tid".
Tid er et ord som MENNESKENE oppfant.

La os heller si at menneskene bestemte seg for å bytte om på to ord da.
Definere "tid" med ordet "bil", og omvendt.

Det hadde vært logisk om vi hadde gjort det, for begge ordene er noe menneskene har oppfunnet.
Verken mer eller mindre.

Ellers så refererer jeg tilbake en eller to sider for og lese det andre innlegget mitt i denne tråden, hvorvidt jeg definerer dette på en noe bedre måte.
Sist endret av juzz; 3. februar 2009 kl. 15:01.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Når det angår tid, kan noen forklare hvor tiden som har gått blir av?
For hvis det ikke blir "lagret" noe sted så må man gå utfra at tid bare "er". Det kommer ikke noe sted fra og det går ikke. (Hvis du forstår min filosofiske tanke gang.)
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg forstår din tankegang. Nesten. Men måten du filosoferer på tid blir ganske lik scenarioet på kjærlighet.
Kan man forklare hvor kjærlighet kommer fra? Måle det?
Det er fortsatt mye vi ikke kan forklare her i verden. Men med tiden vil nok menneskeheten få oppklart det vi måtte ønske.

Jeg kan ikke gi deg noe eksakt svar på hvordan vi skal kunne reise i tid, men jeg setter min lit til forskere innenfor fysikkens felt å finne ut av slike ting. Jeg har mine teorier om hvordan vi skal klare å reise i tid, men alle har blitt "slått ned" av fysikkens lover slik vi kjenner dem i dag.

Jeg tror heller ikke jeg på noen måte kan tegne ned i 2 eller 3D hvordan det fungerer. Jeg er sikker på at du forstår "dilemmaet" mitt. Det at jeg ikke kan forklare. Og jeg forstår at du derfor, med all denne spekulasjonen som menneskeheten gjør og alle som setter sin lit til fysikkens nåværende lover ikke tror at vi kan få til "det umulige".
Sist endret av Clr; 3. februar 2009 kl. 15:04.
filmen deja vu forklarer tidsreise på en fin måte, ikke selve reisen men effekten, at det på en måte dannes ett alternativt univers hvor vi da fortsetter mens det vanlige forblir vanlig, akkurat som en grein på en måte, som deler seg ut i mindre grener.
men her er noe å tenke på: hvis du dro ut i universet, 1000lysår unna kan vi si, på ett blunk, altså med en gang være der, og du hadde hatt en massiv kikkert som gjorde at du kunne se ting som skjedde på jorden, vil du kunne se jorden for 1000 år siden, siden lyset ikke kommer fram før om 1000 år.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Jeg har ett spørsmål, hvordan er det mulig å reise tilbake i tid?
Ikke komme med noe tull, jeg vill ha fakta på borde og ikke teorier.
Vis hele sitatet...
Dere som vil ha beviser på bordet har misforstått, som så mange andre, en vesentlig del av vitenskapen. I vitenskapen er en teori det sterkeste "beviset" man kan oppdrive. Ingenting er absolutt, siden vitenskapen ikke tar hensyn til det abstrakte.
F.eks kan man ikke si at det finnes noen naturlover, disse "lovene" er egentlig bare vitenskapelige teorier som er allmenn akseptert. Hvordan kan man vite at gravitasjonen finnes? Det eneste man har å forholde seg til er empiriske måledata som man har sammensluttet til en teori. Kanskje finnes det en helt annen kraft som vi måler som gravitasjonen?
"Bevisene" dere tvilere her i tråden er ute etter, er kvantefysikkens lover. Disse er like mye akseptert som newtons lover. Hadde dere spurt meg hvorfor kraft er det samme som masse * akselerasjon, hadde jeg svart at det følger av Newtons 2. (?) lov. På samme måte svarer vi som har lest litt om dette emnet, at beviset dere leter etter enkelt og greit er kvantefysikkens lover.

Vil dere ikke tro på dem, så er det greit for meg. Men ikke kom her å forlang beviser når disse lovene er såpass godt innarbeidet i dagens vitenskap. Har dere lyst å lese mer om emnet, og finne vitenskapelige undersøkelser som bygger opp under teorien, kan dere lese om diverse eksperiment i forskjellige partikkelakseleratorer.
Kanskje tidsreiser tilbake i tiden er ikke mulig før man skaper en port. Altså, hvis man finner opp en tidsport i 2022, så i 2030 kan man feks reise tilbake til 2022, men ikke før det. Fordi tidsporten eksisterer ikke før det.

Kanskje noen har allerede oppfunnet en tidsmaskin, men de har reist tilbake og laget et nytt universe der historien ble annerledes (som vi IKKE opplever fordi vi er fortsatt i DETTE universet).

Det fins utallig teorier om tidsreiser. Men per dato vet vi ikke noe særlig om tidsreiser.
i relativitetsteorien til einstein, så mente han at jo nærmere man kom lysets hastighet, jo saktere gikk tiden.
før rundt et år siden, så fant man ut at under de rette omstendighetene, så kunne man få bølger til å bevege seg fortere enn lyset..
hvis man på en eller annen måte kunne får disse bølgene inn i en maskin, så de kunne bygge opp fart, så kunne man sende gjenstander tilbake i tid, som f.eks en beskjed til det hvite hus dagen før Kennedy ble skutt.
Sitat av Jani_ Vis innlegg
Hørte en en teori om at deja-vu er en "glitch" der fortiden din ble endret, og minnene blir endret. Kanskje på grunn av fremtidige tidsreiser? Hehe.
Vis hele sitatet...
dette høres ganske likt ut som noe jeg så på en film en gang
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Dere som vil ha beviser på bordet har misforstått, som så mange andre, en vesentlig del av vitenskapen. I vitenskapen er en teori det sterkeste "beviset" man kan oppdrive. Ingenting er absolutt, siden vitenskapen ikke tar hensyn til det abstrakte.
F.eks kan man ikke si at det finnes noen naturlover, disse "lovene" er egentlig bare vitenskapelige teorier som er allmenn akseptert. Hvordan kan man vite at gravitasjonen finnes? Det eneste man har å forholde seg til er empiriske måledata som man har sammensluttet til en teori. Kanskje finnes det en helt annen kraft som vi måler som gravitasjonen?
"Bevisene" dere tvilere her i tråden er ute etter, er kvantefysikkens lover. Disse er like mye akseptert som newtons lover. Hadde dere spurt meg hvorfor kraft er det samme som masse * akselerasjon, hadde jeg svart at det følger av Newtons 2. (?) lov. På samme måte svarer vi som har lest litt om dette emnet, at beviset dere leter etter enkelt og greit er kvantefysikkens lover.

Vil dere ikke tro på dem, så er det greit for meg. Men ikke kom her å forlang beviser når disse lovene er såpass godt innarbeidet i dagens vitenskap. Har dere lyst å lese mer om emnet, og finne vitenskapelige undersøkelser som bygger opp under teorien, kan dere lese om diverse eksperiment i forskjellige partikkelakseleratorer.
Vis hele sitatet...
Vi vet om disse lovene siden vi støter på de, vi kan "føle" at de er der. Akkurat som at vi ikke kan se ett svart hull men vi ser hvordan det påvirker det rundt oss.

Det er ingenting som støtter en teori om tids-reiser på samme måte.

Og Buddapower, det er hastigheter over lysets hastighet. Men de fleste forskere (inkludert einstein) mener at det er umulig å oppnå en slik hastighet.

Sitat av Clr Vis innlegg
Jeg tror jeg forstår din tankegang. Nesten. Men måten du filosoferer på tid blir ganske lik scenarioet på kjærlighet.
Kan man forklare hvor kjærlighet kommer fra? Måle det?
Det er fortsatt mye vi ikke kan forklare her i verden. Men med tiden vil nok menneskeheten få oppklart det vi måtte ønske.

Jeg kan ikke gi deg noe eksakt svar på hvordan vi skal kunne reise i tid, men jeg setter min lit til forskere innenfor fysikkens felt å finne ut av slike ting. Jeg har mine teorier om hvordan vi skal klare å reise i tid, men alle har blitt "slått ned" av fysikkens lover slik vi kjenner dem i dag.

Jeg tror heller ikke jeg på noen måte kan tegne ned i 2 eller 3D hvordan det fungerer. Jeg er sikker på at du forstår "dilemmaet" mitt. Det at jeg ikke kan forklare. Og jeg forstår at du derfor, med all denne spekulasjonen som menneskeheten gjør og alle som setter sin lit til fysikkens nåværende lover ikke tror at vi kan få til "det umulige".
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner, selv om jeg tror at man aldri vil kunne reise i tid så har jeg forstålese for at noen har andre meninger
Sist endret av Bernhard; 3. februar 2009 kl. 20:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Og Buddapower, det er hastigheter over lysets hastighet. Men de fleste forskere (inkludert einstein) mener at det er umulig å oppnå en slik hastighet.
Vis hele sitatet...
Einstein har vel aldri sagt at det er umulig å reise raskere enn lyset.


Dr. Mark Powell: What if I were to tell you that according to a man who lived on our planet, named Einstein, that nothing can travel faster than the speed of light?
Prot: I would say that you misread Einstein, Dr. Powell. May I call you Mark? You see Mark, what Einstein actually said was that nothing can accelerate to the speed of light because its mass would become infinite. Einstein said nothing about entities already traveling at the speed of light or faster.
Vis hele sitatet...
Fra filmen K-Pax.
Sist endret av Sykes; 3. februar 2009 kl. 21:38.
Tid menneskeskapt?
Til alle som sier at tid er menneskeskapt. Det som er menneskeskapt er begrepet "tid", men ikke effekten tid har paa verden. Med det mener jeg at verden vi lever i er en kombinasjon av utallige prosesser som utvikler seg over det vi kaller tid. Da vi snakker om aa bevege oss i tid, snakker vi om aa flytte oss selv til et annet steg i prossessen enn der vi startet. Du trenger ikke tro paa "tid" for aa tro paa en tidsreise, jeg antar at du vil vaere enig i at det du gorde i gaar ikke skjer samtidig som det du gjoer i dag, eller det du vil gjoere i morgen. En tidsreise vil for eksempel da vaere at du beveger deg til morgendagens hendelser, raskere enn vi andre. Hva vi legger i begrepet tid er irrelevant for en debatt om tidsreiser, kall det heller en reise til noe som ikke har skjedd enda.

Reise til framtiden vs fortiden
Reise tilbake i tid vet jeg lite om, annet enn at det er mye vanskeligere enn en reise til framtiden.

Reise fram i tid er (som jeg har sagt flere ganger tidligere her) 100% mulig. Ikke i den forstand at jeg sitter i et rom og hopper 100 aar fram i tid, men at en kan en kan bevege seg vesentlig raskere fram i tid enn andre (som i eksemplet tidligere i traaden: sirkulere rundt jorden i hoy hastighet, f.eks 50% av lyshastigheten, i 30 aar for saa aa lande paa jorden etter 50 aar i "jordtid").

Det er ikke spekulasjoner, men skjer hver dag i forskjellige former og grader. Og ja, jeg er enig, det virker utrolig, men det er FAKTA! Alle fysikere vet at det er fakta, det er bare folk som ikke har kunnskap om emnet som tviler! Til dere som vil ha kilder:

A Briefer History of Time - av Stephen Hawkins (verdens mest anerkjente naalevende fysiker). Han tror ikke paa reise tilbake i tid, men forklarer grundig hvordan reise fram i tid som i eksemplet over er fullt mulig, og hvordan GPS satelitter reiser fram i tid raskere enn oss og at dette tidsreise aspektet er kalkulert og tatt hensyn til i dagens GPS systemer. Saa om du faktisk tviler paa at tidsreiser er mulig, gaa ut og se om GPS'en din viser korrekt. Hadde de ikke beregnet inn satelittenes "tidsreise" ville GPSen vaere betydelig mer unoyaktig!

"travel into the future is arguably possible given the phenomenon of time dilation based on velocity in the theory of special relativity (exemplified by the twin paradox) as well as gravitational time dilation in the theory of general relativity, it is currently unknown whether the laws of physics would allow backwards time travel." - Wikipedia (ja, jeg er klar over at det ikke er verdens mest troverdige kilde)

-Det er uhyre enkelt aa finne troverdige og seriose kilder som sier dette, ALLE forskningsartikler om reise fram i tid vil vaere enige, det er IKKE spekulering. (Understreker igjen at det ikke er snakk om aa hoppe 100 aar fram i tid, men aa bevege seg raskere fram i tid enn andre). Det er et etablert faktum som benyttes i dagens teknologi. Forstaatt?
Sitat av Waldo Vis innlegg
Einstein har vel aldri sagt at det er umulig å reise raskere enn lyset.
Vis hele sitatet...
The speed of light is of fundamental importance in physics. It is the speed of not just visible light, but of all electromagnetic radiation, and it is believed to be the speed of anything having zero rest mass,[3] and of gravitational waves. Einstein's theory of relativity together with the principle of causality requires that no matter or information can travel faster than the speed of light.[4][5] Speeds faster than that of light are encountered in physics but, in all such cases, no matter or information is transmitted faster than c.

Dette står på wikipedia, mensa og mange andre sider, bare å google litt . Rikitig nok så finnes det hastigheter raskere enn lysets hastighet, men du kan aldri få ett fysisk objekt(ett objekt med masse)opp i en hastighet raskere eller lik lysets.

Så jo det har Einstein sakt.


reisemac:
Hvis det du snakker om er å reise i tid, ville ikke det å la deg fryse ned i 50år ha samme effekt? Jeg mener kroppen din har da ikke blitt 50år eldre på de 50årene som har gått.
Sist endret av Bernhard; 3. februar 2009 kl. 22:14.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
The speed of light is of fundamental importance in physics. It is the speed of not just visible light, but of all electromagnetic radiation, and it is believed to be the speed of anything having zero rest mass,[3] and of gravitational waves. Einstein's theory of relativity together with the principle of causality requires that no matter or information can travel faster than the speed of light.[4][5] Speeds faster than that of light are encountered in physics but, in all such cases, no matter or information is transmitted faster than c.

Dette står på wikipedia, mensa og mange andre sider, bare å google litt . Rikitig nok så finnes det hastigheter raskere enn lysets hastighet, men du kan aldri få ett fysisk objekt(ett objekt med masse)opp i en hastighet raskere eller lik lysets.

Så jo det har Einstein sakt.
Vis hele sitatet...
Ja, du har sikkert rett, ettersom det jeg skrev kommer fra en (hollywood)film.
Sitat av olli408 Vis innlegg
dette høres ganske likt ut som noe jeg så på en film en gang
Vis hele sitatet...
Filmen heter Deja Vu (2006). Med Denzel Washington og Paula Patton i hovedrollene.
Så den just nu faktisk!
OT: Er den bra? Har hørt mye om den men har ikke sett den.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
OT: Er den bra? Har hørt mye om den men har ikke sett den.
Vis hele sitatet...
Det er en bra og spennende film, men etter å ha vært i diskusjon på nFF om tidsreisespørsmål sitter du å flirer litt da Mye paradoksalt og "umulige" ting som foregår. Men kan absolutt anbefale filmen!
Da kommer jeg til å leie den, takk
Hva hvis noen i fremtiden (eller faktisk fortiden) HAR funnet opp en tidsmaskin, men man finner ut at det bare leder til katastrofer, og dro tilbake i tiden til han som oppfant den og hviska i øret hans at det bare kommer dumt ut av det.. dermed ville han ikke funnet den opp pga at han fant den opp..

Mindwrecker huh?
jeg har også svart-belte i fantasi, å kunne kommet opp med tusenvis av forskjellige historier/teorier iløpet av natta om hva jeg tror kan ha skjedd eller kommer til å skje ang tid og tidsreising ; )

thoo, det er jo morsjomt å høre hva andre tror å tenker rundt et sånt her tema også da...

tror egentlig ikke vi har godt av å reise i tid, tenk på hvor lite "motstand" livet ditt ville fått om du eide en tidsmaskin.
Sitat av tuxe Vis innlegg
jeg har også svart-belte i fantasi, å kunne kommet opp med tusenvis av forskjellige historier/teorier iløpet av natta om hva jeg tror kan ha skjedd eller kommer til å skje ang tid og tidsreising ; )

thoo, det er jo morsjomt å høre hva andre tror å tenker rundt et sånt her tema også da...

tror egentlig ikke vi har godt av å reise i tid, tenk på hvor lite "motstand" livet ditt ville fått om du eide en tidsmaskin.
Vis hele sitatet...
Kom med teoriene, og plantegninger på en tidsreisemaskin ASAP!
Var forresten en kar som kom bort til meg i helgen. Han sa han var fra år 2024 og at han hadde reist tilbake i tid for å hindre at krigen på Gaza skulle utvikle seg til 3. verdenskrig som ville komme til å utrydde 2/3 av verdens befolkning.
Guiden: "Hvordan bygge en tidsmaskin" hadde han visst funnet på nFF eller noe sånt..
Sist endret av Pope; 4. februar 2009 kl. 06:04.
Sitat av Clr Vis innlegg
Filmen heter Deja Vu (2006). Med Denzel Washington og Paula Patton i hovedrollene.
Så den just nu faktisk!
Vis hele sitatet...
eventuelt matrix, hvor nettop dette skjer...
kan ikke huske at det skjedde i Matrix
Hvis en tidsmaskin hadde blitt oppfunnet, så hadde det blitt krise i verden. Tenk det våpenet?

Hadde Russland og USA fått tak i noe slikt, så kan vi bare le av atombomber ville jeg tro, for dette er jo mye mer ødeleggende.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Hvis en tidsmaskin hadde blitt oppfunnet, så hadde det blitt krise i verden. Tenk det våpenet?

Hadde Russland og USA fått tak i noe slikt, så kan vi bare le av atombomber ville jeg tro, for dette er jo mye mer ødeleggende.
Vis hele sitatet...
Ikke hvis det opprettes alternative dimensjoner.

Sitat av Bernhard Vis innlegg
kan ikke huske at det skjedde i Matrix
Vis hele sitatet...
Han snakker om katta man ser 2 ganger inni bygget.
Sist endret av RayMonk; 4. februar 2009 kl. 10:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Raymond Vis innlegg
Han snakker om katta man ser 2 ganger inni bygget.
Vis hele sitatet...
Ja, men tråden handler jo om tidsreisespørsmål. Den Matrix kommentaren var en kommentar til det at jeg anbefalte Deja Vu filmen, der tidsreiser blir tatt opp. Vil si at filmen Deja Vu har mer med tidsreiser enn Matrix trilogien. Han har jo selvfølgelig sant ang. deja vu opplevelsen til Neo, som hvis jeg husker riktig var en feil i Matrix systemet?
I henhold til generell relativitet, så fremlegger den vitenskapelig grunnlag for at en reise tilbake i tiden ville vært mulig i enkelte, sjeldne tilfeller. Geometrien til romtid og rommets mekanisme vil kanskje kunne tillate tidsreiser inn i fortiden eller fremtiden.

Mulige metoder for tidsreier er foreslått, da blant annet:
  • Closed timelike curve
  • Kosmiske strenger
  • Sorte hull

Closed timelike curve (CTC) er en materiell verdenslinje i romtid som er lukket - det vil si at den returnerer til sin opprinnelse. Hvis CTC eksisterer ville det åpnet for muligheten for å benytte seg av en Tipler tidsmaskin(også kjent som en "Tipler sylinder") for å reise tilbake i tid. Jeg merket meg at det var noen som nevnte en "ukjent naturlov" som dikterte at man ikke kunne reise lenger tilbake i tid enn til man først startet tidsmaskinen, det gjelder hovedsakelig ved bruk av en Tipler tidsmaskin, og med relativitet som utgangspunkt, og er altså ingen naturlov i den forstand.

Kosmiske strenger er hypotetiske endimensjonale topologiske defekter. De oppstår når det foregår faseendringer i forskjellige regioner av romtid, noe som resulterer i kondensasjon av energitetthet i grensene mellom regionene.

Sorte hull er punkter i romtid hvor gravitasjonen er så stor at ikke en gang elektromagnetisk stråling kan unnslippe da det har havnet innenfor hendelseshorisonten. Det er også antatt at gravitasjonskraften inne i et sort hull er så stor at den oppnår singularitet.

Ingen av teoriene angående tidsreiser er ende ikke fullstendige. Per dagens forståelse av universet er tidsreiser ikke annet enn en teoretisk mulighet. For eksempel bruken av en Tipler tidsmaskin forutsetter eksistensen til kosmiske strenger, noe som hittil kun er en matematisk hypotese.

Tidsreiser er fortsatt langt inn i fremtiden. En av de første problemstillingene man blir satt ovenfor, er problemet med kausalitet(se Bestefar-paradokset). Det er foreslått mange løsninger på dette, som for eksempel parallelle univers og multiple tidslinjer der du simpelthen vil fungere som en observatør, fremfor en deltaker til hendelsene i fortiden.

Her kan du se en video som hjelper med å visualisere seg en tidsreise ved hjelp av en Tipler sylinder.
Sist endret av adiabatic; 4. februar 2009 kl. 12:50.
Spennende ide med den sylinderen, men jeg tror ikke Bestefarparadokset er relevant. Siden det fortsatt er veldig mye lettere å sende elementærpartikkeler go stråler opp i høye hastigheter enn det som er større, som protoner.

Med nærmere ettertanke så er kanskje Bestefarparadokset litt relevant alikavell hvis du mottok en beskjed fra framtiden (la oss si år 2500) men i det året sendte du ikke beskjeden alikavell...
Sist endret av Bernhard; 4. februar 2009 kl. 13:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Med nærmere ettertanke så er kanskje Bestefarparadokset litt relevant alikavell hvis du mottok en beskjed fra framtiden (la oss si år 2500) men i det året sendte du ikke beskjeden alikavell...
Vis hele sitatet...
Nettopp. Det er ikke det at du er i fare for å utslette deg selv Bestefar-paradokset er ment til å illustrere. Det er heller kausalitets-problemene man vil bli stilt overfor.

Stephen Hawking mener at universet beskytter seg selv mot tidsreiser(se Chronology protection conjecture). Teorien om generell relativitet tillater tidsreiser i den betydning at den ikke opprettholder noen faktiske fysiske lover mot det; men hvis man tillegger kvante-effekter ved bruk av semiklassiks gravitasjon, tyder det på at vakuumfluktuasjon vil få energitettheten i grensene rundt tidsmaskinen til å ekspandere til lik uendelig, og ødelegge tidsmaskinen idet den ble skapt. Og på det viset støtter Hawkings påstand.
Sist endret av adiabatic; 4. februar 2009 kl. 14:01.
Noe du glemte, Nihil:
HVITE hull.
Mange forskere sier nå at de kan være en ending på et sort hull, enten fra vår dimmensjon eller fra noen andres.
Sorte/hvite hull kan da i teorien brukes til dimmensjonreiser.

Det høres jo logisk ut, eller?
Sitat av juzz Vis innlegg
Noe du glemte, Nihil:
HVITE hull.
Mange forskere sier nå at de kan være en ending på et sort hull, enten fra vår dimmensjon eller fra noen andres.
Sorte/hvite hull kan da i teorien brukes til dimmensjonreiser.

Det høres jo logisk ut, eller?
Vis hele sitatet...
Mange forskere sier nå... Hvem sier det? Har du noen konkrete kilder på dette, evt sitat?
skal vel være mulig å reise utenom tiden med ormhull? vis dem i det heletatt finnes da... og fins de, burde det være mulig å skape et selv, dem har jo alerede lagd en del svarte hull i sveits
Sykofant. Det å lage et sort hull av noen størrelse som er nevneverdig, vil kreve en enorm masse, noe som tydelig vises gjennom formelen for Schwarzschilds radius

http://upload.wikimedia.org/math/1/3/6/1367343b8711a257d90f36e56cdfa773.png

hvis du danner et svart hull med massen m, så vil denne formelen gi deg radiusen for hendelseshorisonten.

Alt som reiser gjennom et sort hull vil dessuten deformeres, så om du tilfeldigvis skulle komme til å reise inn i et sort hull, vil det være som enkeltpartikler, ikke et bevisst selv
Sitat av juzz Vis innlegg
Noe du glemte, Nihil:
HVITE hull.
Mange forskere sier nå at de kan være en ending på et sort hull, enten fra vår dimmensjon eller fra noen andres.
Vis hele sitatet...
Det var ikke uten grunn at jeg valgte å ikke nevne hvite hull: Deres eksistens er mildt sagt spekulasjons-basert. Mens noen mener at hvite hull er andre enden av et sort hull(bundet sammen av et ormhull), mener andre på sin side at de ikke eksisterer, da de bryter med termodynamikkens andre lov.

De er heller ikke meget relevant i forhold til dagens teoretiske muligheter for tidsreiser.

Sitat av sykofant Vis innlegg
skal vel være mulig å reise utenom tiden med ormhull? vis dem i det heletatt finnes da... og fins de, burde det være mulig å skape et selv, dem har jo alerede lagd en del svarte hull i sveits
Vis hele sitatet...
Alt de har gjort med LHC hittil har vært å sende ett proton én vei. Eksperimenteringen har opphørt midlertidig, men vil forhåpentligvis starte opp igjen denne våren.
Sist endret av adiabatic; 5. februar 2009 kl. 02:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Clr Vis innlegg
Mange forskere sier nå... Hvem sier det? Har du noen konkrete kilder på dette, evt sitat?
Vis hele sitatet...
http://www.astronomycafe.net/qadir/q1470.html
Vi kan vell egentlig si at det er umulig for noe større enn en partikkel opp i lysets hastighet eller større og derfor så kan ikke noe større enn et partikkel "reise" i tid. Selv om det er usikkert om det i det hele tatt er mulig å sende noe tilbake i tid.

Siden alt er på teoristadiet for øyeblikket.
Sitat av Clr Vis innlegg
Ja, men tråden handler jo om tidsreisespørsmål. Den Matrix kommentaren var en kommentar til det at jeg anbefalte Deja Vu filmen, der tidsreiser blir tatt opp. Vil si at filmen Deja Vu har mer med tidsreiser enn Matrix trilogien. Han har jo selvfølgelig sant ang. deja vu opplevelsen til Neo, som hvis jeg husker riktig var en feil i Matrix systemet?
Vis hele sitatet...
deja vuet i matrix var pga de hadde gjort en endring i systemet slik at ting ikke lenger var som det skulle være, sammme som om hvis du hadde drat tilbake i tid og gjort en endring som gav folk deja vu, som noen sa
Sitat av juzz Vis innlegg

TID er _NÅ_. Ikke før, heller ikke etter.....

Eksempel.
La oss si at ordet Informasjon ikke beskriver informasjon, men at det heller definerer en bil. ingen som skjønner?
Bil kan definere mat, hadde bare vi mennesker sagt at det som ruller på fire hjul skal hete mat, og det vi spiser skal hete bil..
Det er logikk bak det, men alikevel så finnes det ingen logikk der!
Dermed så vil hodet MITT konkludere med at TID er et løst begrep som en eller annen kar fant opp for å definere et punktert dekk. Hvorfor skulle vi ellers tenkt slik?
Håper noen skjønner hva jeg tenker..
Vis hele sitatet...
Mener du at tid kunne blitt kalt bil lissom? Smør kunne vært mann, hus kunne vært "iko"? Det er jo uansett uvesentlig hva det heter.Vi har lært at tid er ordet for soldøgnet. På engelsk heter det time, men er samme ting og bare et annet ord for det.
Vi vet nå at 24 timer er 1440 minutter som igjen er 86400 sekunder. Så lang tid tar det før sola står i samme posisjon i forhold til jorda som i skrivende stund(sånn ca hvertfall) Det ER TID for oss. Slik har "vi" kommet fram til tid.
Vi lever i nå-tiden som folk skriver, eneste vi vet er NÅ. Fortiden er historie. Vi kan ikke reise frem i tid når det ikke eksisterer noen framtid.

Hvis det skulle vært mulig å reise tilbake i tid for eks. "Måtte det vært noe som en stor datamaskin" som lagret alt som har skjedd tidligere på jorda fra alle kriker og kroker. Så for å koble oss til denne maskinen og sende mennesker av blod og kjøtt tilbake til noe som nå bare er "datafiler eller film". Via en maskin mange mener kan bli bygd eller hvordan mener folk det er mulig å komme tilbake egentlig?
Fortiden er ikke eksisterende lenger, men den har fått følger som vi opplever, har opplevd og kommer til å oppleve. Grunnet fortiden, det som engang var nå.
Ting som har skjedd var en gang NÅ og kan ikke endres på i ettertid fordi vi lever jo nå. Det vil alltid være nå uansett hvordan man tenker.
Selvfølgelig blir dette eksemplet helt dumt, men det gjør også å reise i tid (TROR JEG). Må fantasere om dimensjoner for å ha mulighet til å reise i tid, men det vil si at det er "flere kopier av jorda" eller noe i den duren.
Ble veldig mye "nå" og synsing det her da men.

Så for å reise frem i tid. Reise til noe som ikke har skjedd enda.... Hmm ja, hastighet mener flere her(og andre steder) er muligheten for å reise til fremtiden. Man skal altså reise frem til noe som ikke har skjedd enda? Vi lever jo nå og "fremtiden er et ikke eksisterende sted". Det er vi som lager fremtiden, for 5 min siden var det her fremtiden.
En fremtid på 1000år vil si at sola har gått rundt jorda 365000 ganger(sånn ca. hvis man ikke regner med skuddår). Uansett om man reiser fortere en lyset osv så går ikke sola fortere rundt jorda og døgnet/tiden går ikke raskere fremover.
Om det er mulig å reise raskere enn lyset så sier det meg egentlig bare at man reiser rundt i mørket? Tiden er fortsatt nå for den som reiser i den hastigheten som for den som er på jorda.
Tid blir brukt som et bekrep for at vi skal kunne forstå mere.

1. døgn er ikke nødvendigvis like lenge som på planet "%*^". Muligheten for at det lever "mennesker" på andre planeter ser jeg som en stor mulighet, men de er avhengig av "samme forhold" som vi har på jorda for at det skal være liv. Men der kansje 1 dag er 20 "jorda-timer" eller 50 "jorda-timer" osv.

Så om en klokke i et romskip beveger seg saktere enn den på stua hjemme så tar det jo like lang tid for klokka å komme tilbake som for meg som sitter å venter på at den kommer tilbake. Sola har beveget seg like mange ganger rundt jorda selv om klokka har vært på tur =p ?

Det er heller ikke bevist at en menneskekropp eldres tregere om den beveger seg i en enorm hastighet? Om den så faktisk gjør det så er jo det spennende, men bare i den sammenheng at man kan utsette noen år og komme tilbake i 2020 og kroppen er egentlig bare i 2010. Men det vil fortatt ikke si at han har reist fram i tid for han har hele tiden levd NÅ som de som satt stille og opplevd samme fortid som NÅ(i fortiden). Han bruker med andre ord like lang "tid".
Ble lveldig rotete og vet ikke helt om jeg klarer å gjøre meg forstått, men blir jo samme som å tro på gud =p.

Jeg har ikke blitt noe klokere på tidsreiser de siste dagene for å si det sånn =p. Har heller ikke vært noen innlegg som får et lys til å gå opp for meg.
Enten er du dårlig til å forklare, eller så har du ikke lest hele tråden. Det er gitt flere bevis for at menneskekroppen eldes saktere hvis du holder en svært høy fart. Slashdot brukte bl.a. tidligere i tråden et eksempel om halveringstid til radioaktive atomer.
En person som oppholder seg i et romskip i 50 "jordår" med en fart på 50% av lyshastigheten vil fortsatt være i den samme tiden som en som oppholder seg på jorden i 50 "jordår", personen i romskipet vil oppfatte de 50 årene som 50 av sine år, men relativt til jordårene så har han bare vært borte i f.eks 30 år.
Man tenker seg gjerne en tidsreise slik som i hollywoodproduksjoner, men sannheten er at man vil fortsatt være i samme "tidsdimmensjon" hvis man reiser frem i tid som beskrevet her. Forskjellen er bare at personene på hhv. jorden og i romskipet vil oppfatte tiden forskjellig, og følgelig vil kroppene deres eldes forskjellig.
Enda et eksempel for å banke det inn: Personen på jorden vil oppleve det slik at du er borte i 50 år, du som er i romskipet vil oppleve at du er borte i 50 år, men sannheten er at du bare har vært borte i 30 "jordår". Når du kommer tilbake til jorden vil du og personen på jorden fortsatt være i samme "tidsdimmensjon", men kroppene deres har blitt eldet forskjellig.

Ble mye rot. Hvis noen fortsatt ikke tror at det er teoretisk mulig å reise "fremover" i tid etter at det har blitt slått så ettertrykkelig fast her flere ganger, anbefaler jeg å lese en av mange linker som etterhvert har blitt postet i denne tråden.
er jo laget en maskin som bare kan sende ting så smått som noen få atomer fram og tilbake , men kan kan ikke sendes til et idspunkt før maskinen ble laget .
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Det er heller ikke bevist at en menneskekropp eldres tregere om den beveger seg i en enorm hastighet? Om den så faktisk gjør det så er jo det spennende, men bare i den sammenheng at man kan utsette noen år og komme tilbake i 2020 og kroppen er egentlig bare i 2010. Men det vil fortatt ikke si at han har reist fram i tid for han har hele tiden levd NÅ som de som satt stille og opplevd samme fortid som NÅ(i fortiden). Han bruker med andre ord like lang "tid".
Ble lveldig rotete og vet ikke helt om jeg klarer å gjøre meg forstått, men blir jo samme som å tro på gud =p.
Vis hele sitatet...
Bare for aa si det en gang til: Det ER bevist at menneskekroppen eldes tregere, fordi det ER bevist at tiden gaar saktere naar en beveger seg raskt.

Og han som beveger seg vil ogsaa oppfatte at det kun har gaatt 30 aar, mens han som staar stille vil oppfatte at det har gaatt 50 aar (refererer til tidligere eksempler). Han bruker IKKE like lang tid, han reiser i 30 aar, mens det paa jorda gaar 50 aar. Samme prinsipp som en tidsmaskin du ser paa tv: Du setter deg i maskinen, reiser i 10 sekunder, mens det paa jorda gaar 1000 aar. (Tidsreisen tar bare lengre tid i virkeligheten).
Sist endret av reisemac; 5. februar 2009 kl. 20:47.
Sitat av bragilicious Vis innlegg
er jo laget en maskin som bare kan sende ting så smått som noen få atomer fram og tilbake , men kan kan ikke sendes til et idspunkt før maskinen ble laget .
Vis hele sitatet...
Du har virkelig missforstått alt, ett atom har for stor masse til å komme opp i lysetshastighet og du trenger høyere fart fro å reise "tilbake" i tid. Det er snakk om å sende de partiklene som bygger opp elektroner og protoner tilbake i tid.

Og det er ennå ikke testet i praksis.

Sitat av steinarlima Vis innlegg
Ble mye rot. Hvis noen fortsatt ikke tror at det er teoretisk mulig å reise "fremover" i tid etter at det har blitt slått så ettertrykkelig fast her flere ganger, anbefaler jeg å lese en av mange linker som etterhvert har blitt postet i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Du har ikke forstått hva en partikkel er. Og alle teorier om å reise framover og bakover i tid avhenger av dette.

Ergo det er umulig å sende noe så stort som ett proton noe steder uansett hva som skjer og alle andre teorier som kan sende noe fram eller tilbake i tid er ennå ikke testet. Vi vet ikke hva som skjer.

Forskning er mye prøv og feil, det er en grun til at de vil teste hva som skjer når to partikkeler i lysetshastighet krasjer og ikke bare vil fast slå hva som skjer.
Sist endret av Bernhard; 6. februar 2009 kl. 12:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Enten er du dårlig til å forklare, eller så har du ikke lest hele tråden. Det er gitt flere bevis for at menneskekroppen eldes saktere hvis du holder en svært høy fart. (gi meg bevis)

Enda et eksempel for å banke det inn: Personen på jorden vil oppleve det slik at du er borte i 50 år, du som er i romskipet vil oppleve at du er borte i 50 år, men sannheten er at du bare har vært borte i 30 "jordår". Når du kommer tilbake til jorden vil du og personen på jorden fortsatt være i samme "tidsdimmensjon", men kroppene deres har blitt eldet forskjellig.

Ble mye rot. Hvis noen fortsatt ikke tror at det er teoretisk mulig å reise "fremover" i tid etter at det har blitt slått så ettertrykkelig fast her flere ganger, anbefaler jeg å lese en av mange linker som etterhvert har blitt postet i denne tråden.
Vis hele sitatet...
"Ok", banke det inn fungerte ikke. Jeg har lest de svarene her, men de gir jo ikke noe svar på at det faktisk går ann. Teorier på hvordan derimot. Du er overbevist om at det går ann å gjøre disse forsøkene med menneskekroppen, noe jeg tviler sterkt på.

Det eksempelet gjorde ikke meg klokere. Jeg opplever 50, han i romskipet opplever 50, men sannheten er 30? Skal du få fram at sannheten er at han har levd i 50, men kroppen har bare eldret seg 30? Sier ingen ting om tidsreiser! Men at det er mulig å leve i flere år om man klare å utsette kroppen for en hastighet av andre dimensjoner.

Sitat av reisemac Vis innlegg
Bare for aa si det en gang til: Det ER bevist at menneskekroppen eldes tregere, fordi det ER bevist at tiden gaar saktere naar en beveger seg raskt.

Og han som beveger seg vil ogsaa oppfatte at det kun har gaatt 30 aar, mens han som staar stille vil oppfatte at det har gaatt 50 aar (refererer til tidligere eksempler). Han bruker IKKE like lang tid, han reiser i 30 aar, mens det paa jorda gaar 50 aar. Samme prinsipp som en tidsmaskin du ser paa tv: Du setter deg i maskinen, reiser i 10 sekunder, mens det paa jorda gaar 1000 aar. (Tidsreisen tar bare lengre tid i virkeligheten).
Vis hele sitatet...

Må jeg lese dette på nytt om og om igjen?

Det ER bevist at menneskekroppen eldes tregere, fordi det ER bevist at tiden gaar saktere naar en beveger seg raskt.
Så forsøk på mennesker(evt. dyr) i "overnaturlige hastigheter" er det gjort forsøk på?

Hva er tid når man snakker om tidsreiser?
Tidsreisen tar bare lengre tid i virkeligheten = Tydelig at det er et freakforum.

Skjønner ikke hvordan dere tenker når det der skal prøve å overbevise meg.
Dere gir to forskjellige svar og begge mener tidsreiser er mulig i teorien å få til.

God helg!!
Sist endret av Inspecta_Deck; 6. februar 2009 kl. 16:57.
Altså, poenget er at det er mulig i teorien. Ingen sitter her å påstår at de skal ta en tur til fremtiden i morgen. Hvis du leter etter forsøk med levende organismer, så er det desverre lenge til noe slikt vil være mulig å gjennomføre.
Gud er også mulig i teorien
Neida ser den. Da skal jeg gi meg.
er vel like før teleportering blir ett tema.
har forsåvidt aldri helt skjønt konseptet med at hvis man kan bevege seg fortere enn lysets hastighet kan man bevege seg i tid, hvordan liksom?
Sitat av Jani_ Vis innlegg
Hørte en en teori om at deja-vu er en "glitch" der fortiden din ble endret, og minnene blir endret. Kanskje på grunn av fremtidige tidsreiser? Hehe.
Vis hele sitatet...
Mener å ha lest for lenge siden at deja-vu skjer på grunn av at den ene hjernedelen oppfatter ting raskere enn den andre. Dermed vil den sene hjernedelen "vite" hva som kommer til å skje siden den andre allerede har oppfattet det.

Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Tid er ikke linjert. Det er ikke no fortid og framtid. Det er bare her og nå.
Tiden går ikke |-------------------------| men den er oppåseg selv hvis man sku kunne si det sånn.
Det er kun nå.

Mens vi diskuterer dette så vill jeg legge til at menneskene i dagens sammfund er alt for flinke til å leve i fortiden og framtiden.
Man har bekymmringer over ting som man har gjort eller har skjedd og man bekymmrer seg over ting som kommer til å skje i framtiden.


Noen som kjenner seg igjen?

Man må lære seg å leve i nuet. Her og nå. Ikke tenke bakover og ikke bekymmre seg over ting som skal skje.
Fortiden kan du trossalt ikke endre og framtiden har ikke skjedd så ta alt som det kommer uten bekymmringer.

Enjoy life !
Vis hele sitatet...
Jeg er heilt enig. Om du vil "reise" tilbake i tid kan du ta en kikk i fotoalbumet ditt. Det går ikke an å ta del i fortiden. Tid er bare noe vi mennesker har funnet opp på grunn av uvitenhet. Vet ikke om jeg forklarte det på den beste måten. Isåfall kan jeg heller spør "Hva er 6 millioner år?" Eller jeg kan si; definèr tid! Det går ikke, samme hvordan du vrir og vrenger på det. Du kan sammenlikne tid med de gamleste religionene. (Håper noen skjønner det jeg skriver, for det går jo nesten ikke an å forklare dette på en måte som er forståelig for andre enn seg selv.)

Sitat av Bernhard Vis innlegg
Du har virkelig missforstått alt, ett atom har for stor masse til å komme opp i lysetshastighet og du trenger høyere fart fro å reise "tilbake" i tid.
Vis hele sitatet...
Først må jeg bare si at jeg mener ikke at du har feil. Men, du mener atom har for stor masse til å komme opp i hastigheter like store som partikler kan komme opp i? Det er vel ikke noe som helst "luftmotstand" ute i rommet.
Eller?
Er det ikke det, mener jeg, at massen ikke har noe som helst og si. Hva er det isåfall som "bremser" denne massen? Tyngdekraft?
Sist endret av SaintVitus; 11. februar 2009 kl. 03:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
"The Vulcan science directorate has concluded that time travel is impossible." :P

Jeg tror de har rett, hadde det vært mulig hadde en eller annen reist tilbake og gjort noe for å hjelpe oss eller ta over verden eller no. Og hvis det hadde blitt andre tids linjer eller noe sånt tror jeg det hadde blitt så mange etterhvert at noe måtte jo gått galt.

Men jeg har tatt feil en gang eller to før, jeg kan gjøre det igjen :P
Man kan jo også stille seg et spørsmål: Hvorfor har ingen fra framtiden kommet på besøk til oss om det vil bli oppfunnet?
Og, nei, vi vet jo ikke om noen faktisk er fra framtiden
Sitat av Boble Vis innlegg
Man kan jo også stille seg et spørsmål: Hvorfor har ingen fra framtiden kommet på besøk til oss om det vil bli oppfunnet?
Og, nei, vi vet jo ikke om noen faktisk er fra framtiden
Vis hele sitatet...
Slik som verden vår er nå ville i alle fall ikke jeg reist hit om jeg hadde bygd en tidsmaskin.
Sitat av Edward Blake Vis innlegg
Slik som verden vår er nå ville i alle fall ikke jeg reist hit om jeg hadde bygd en tidsmaskin.
Vis hele sitatet...
Sikkert noen i dag som ville reist tilbake til middelalderen for eksempel. Men det var nok like urolig/vanskelig da, men på en annen måte(vil jeg tro...). Er vel bare nyskjerrigheten som ville satt grenser for folk fra framtiden også. Så om de ville opplevd dagens samfunn, så ser jeg ikke noe i veien for at de ville gjort det.

Litt rotete det her, men var litt vanskelig å ordlegge seg...