Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  169 9541
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
stiansj: Ved å kjempe for fri hasj kjemper man samtidig mot fattigdom, sult og krig . Krigen mot narkotika dreper hvert år mangfoldige personer, fattigdom og sult fortsetter for de stakkars cannabisbøndene så lenge myndighetene i landene deres fengsler og trakaserer de - til tross for at de ikke har mulighet til å komme seg noen vei og er dømt til et liv som cannabisbønder.

Hvordan faen presterer du å skrive hasj feil TRE ganger på rad i samme innlegg forresten? Det er bare FIRE jævla bokstaver. Patetisk.
Sitat av ivioyner
stiansj: Det er jo fint du er klar for å diktere andres kampsaker. Det er ikke som om å kjempe mot "fattigdom, sult og krig" er en slitt standardfrase som alle med partipolitisk tilhørighet kjemper for allerede og vi vet jo alle at politikere utelukkende kan fokusere på ett politisk emne. Tross alt, før vi får løst problemene med sult, krig fred og religion å sånn, så må vi droppe alt som heter mindre forbedringer som f.eks. kan lindre smerter for dødssyke eller la lovverket passe overens med farene involvert i bruk av rusmiddelet. Ikke det at jeg er legaliseringsforkjemper, men nå fremstår du som et jævla troll her.
Vis hele sitatet...
partipolitisk eller ei. Hvorvidt det er diktering eller ikke er en diskusjon i seg selv. jeg mener faktisk det er patetisk og kjempe for fri hasj. Å da yttrer jeg det. Selv om jeg brukte klisjên sult og fattigdom så var ikke det poenget. Det var bare for å statuere et eksempel på hva man kan kjempe for som har en betydning. Iallefall etter min moral & etitiske tankegang.

"stiansj: Ved å kjempe for fri hasj kjemper man samtidig mot fattigdom, sult og krig . Krigen mot narkotika dreper hvert år mangfoldige personer, fattigdom og sult fortsetter for de stakkars cannabisbøndene så lenge myndighetene i landene deres fengsler og trakaserer de - til tross for at de ikke har mulighet til å komme seg noen vei og er dømt til et liv som cannabisbønder.

Hvordan faen presterer du å skrive hasj feil TRE ganger på rad i samme innlegg forresten? Det er bare FIRE jævla bokstaver. Patetisk."
Vis hele sitatet...
Retorikk retorikk retorikk. Bevis at man bekjemper fattigdom, sult & krig med å kjempe fram fri hasj. Dette har jeg ingen tro på. Du sier at krigen mot narkotika hver år dreper mangfoldige personer, å det gjør ikke narkotikaen selv? Dette er et argument som faller på sin egen urimelighet. Man kan kjempe for canabisbøndenes vilkår uten og kjempe for fri hasj hvis det var det motivet ditt var. Du tegner ingen forklaring på hvorfor kampen for Fri hasj skulle gjøre noe med de problemstillingen du ovenfår beskriver.
Sitat av stiansj
partipolitisk eller ei. Hvorvidt det er diktering eller ikke er en diskusjon i seg selv. jeg mener faktisk det er patetisk og kjempe for fri hasj. Å da yttrer jeg det. Selv om jeg brukte klisjên sult og fattigdom så var ikke det poenget. Det var bare for å statuere et eksempel på hva man kan kjempe for som har en betydning. Iallefall etter min moral & etitiske tankegang.
Vis hele sitatet...
Når du kommer med grunnløse påstander må du nesten forvente litt motgang - du må innse at prioriteringene ikke er like jevnt fordelt som på partimøtene til APU og at når du poster din mening uten å argumentere for den i en diskusjonstråd så bør du forvente å få klask på lanken. Herre, hvordan ville du likt det hvis folk postet tilsvarende poster i en eller annen tråd om noe du brant for, f.eks. arbeiderbevegelse eller kvinnesaken uten å grunngi deg for å starte en debatt. Ikke var du spesielt saklig, heller.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
stiansj: Vel, for det første: Hvis cannabisbønder som i mangfoldige generasjoner har dyrket urten får dyrke den lovlig vil de for det første ikke bli fengslet i hjemlandet, noe som tross alt rammer ikke bare enkeltpersoner som faktisk driver med det, men også hele familien. Ti - tjue - tredve år i fengsel hjelper ikke akkurta på økonomien.

Hvis de får dyrke lovlig så vil arbeidsmarkedet øke dramatisk - cannabis kan brukes rekreasjonelt, som fiber til f.eks klær og tau, er verdens mest effektive kilde til bioenergi og man kan lage brenstoff som alkohol og metan av planten på en måte som både er mye bedre for miljøet, samt uten å være mindre økonomisk lønnsomt enn olje. Frøene er dessuten en fantastisk kilde til energi, og man kan lage næringsrik mat som brød, kaker og lignende. Legeindustrien har også et massivt behov for cannabis med mange, mange lidelser som kan nyte godt av cannabis.

Cannabis er 400% mer effektivt enn trær som fiberkilde. Netsen alt som kan lages av trær kan vi bruke cannabis til, og det på en mye mer effektiv måte. Det finnes over 25 000 bruksområdet for cannabis. Det sier seg selv at mange flere ville begynt å jobbe med planten hvis det var lov, og antakeligvis ville de fått bedre betalt i tillegg. Dessuten, skattbar inntekt og et produkt å eksportere lovlig hjelper MYE på den lokale økonomien i land som f.eks. Marokko. Cannabis ER på mange måter nøkkelen til verdens problemer.

Og så redder vi miljøet i samme slengen. Hva vil du bruke verden til når alle byer er så forurenset at det ikke går ann å bevege seg ute uten luftmasker, regnskogene er hogget ned for å plante korn og sukker, og jorden produserer alt for lite oksygen? Krig, fattigdom og sult, alt er irrellevant hvis vi ikke kan leve på planeten.

Jeg bryr meg ikke om hvor mange som dør av narkotika*, folk får leve sitt liv som de vil.Cannabis dreper ingen.

Edit: la til bittelitt. Og ivioyner har som vanlig helt rett.

* Mye av dette skyldes forresten krigen mor narkotika.
Sist endret av Tias; 28. november 2006 kl. 19:56.
Sitat av ivioyner
Når du kommer med grunnløse påstander må du nesten forvente litt motgang - du må innse at prioriteringene ikke er like jevnt fordelt som på partimøtene til APU og at når du poster din mening uten å argumentere for den i en diskusjonstråd så bør du forvente å få klask på lanken. Herre, hvordan ville du likt det hvis folk postet tilsvarende poster i en eller annen tråd om noe du brant for, f.eks. arbeiderbevegelse eller kvinnesaken uten å grunngi deg for å starte en debatt. Ikke var du spesielt saklig, heller.
Vis hele sitatet...
APU? aldri hørtom. AUF du sikter til? Grunnløs påstand sier du? Hva er det som er grunnløst av meg , når jeg mener at å kjempe for fri hasj er patetisk? Jeg begrunnet det med at JEG mener at det er dårlig bruk av personlige ressurser og fokusere på en problemstilling som mange mener skal være ulåvlig å som er ulåvlig og som JEG mener fortsatt skal være ulåvlig.
Du vakler på tynn is når du påpeker at jeg ikke husker navnet på tilfeldig teit ungdomsparti, men ikke klarer å stave verken hasj eller ulovlig selv. Uansett, i motsetning til hva du ser ut til å tro, så ga du nada gode argumenter i førsteposten din og jeg foreslår at du slutter å tro at folk bryr seg om meningene dine i tråder som ikke heter "fortell meg dine indoktrinerte fakta om hasj".
Sitat av Tias
stiansj: Vel, for det første: Hvis cannabisbønder som i mangfoldige generasjoner har dyrket urten får dyrke den lovlig vil de for det første ikke bli fengslet i hjemlandet, noe som tross alt rammer ikke bare enkeltpersoner som faktisk driver med det, men også hele familien. Ti - tjue - tredve år i fengsel hjelper ikke akkurta på økonomien.

Hvis de får dyrke lovlig så vil arbeidsmarkedet øke dramatisk - cannabis kan brukes rekreasjonelt, som fiber til f.eks klær og tau, er verdens mest effektive kilde til bioenergi og man kan lage brenstoff som alkohol og metan av planten på en måte som både er mye bedre for miljøet, samt uten å være mindre økonomisk lønnsomt enn olje. Frøene er dessuten en fantastisk kilde til energi, og man kan lage næringsrik mat som brød, kaker og lignende. Legeindustrien har også et massivt behov for cannabis med mange, mange lidelser som kan nyte godt av cannabis.

Cannabis er 400% mer effektivt enn trær som fiberkilde. Netsen alt som kan lages av trær kan vi bruke cannabis til, og det på en mye mer effektiv måte. Det finnes over 25 000 bruksområdet for cannabis. Det sier seg selv at mange flere ville begynt å jobbe med planten hvis det var lov, og antakeligvis ville de fått bedre betalt i tillegg. Dessuten, skattbar inntekt og et produkt å eksportere lovlig hjelper MYE på den lokale økonomien i land som f.eks. Marokko. Cannabis ER på mange måter nøkkelen til verdens problemer.

Og så redder vi miljøet i samme slengen. Hva vil du bruke verden til når alle byer er så forurenset at det ikke går ann å bevege seg ute uten luftmasker, regnskogene er hogget ned for å plante korn og sukker, og jorden produserer alt for lite oksygen? Krig, fattigdom og sult, alt er irrellevant hvis vi ikke kan leve på planeten.

Jeg bryr meg ikke om hvor mange som dør av narkotika*, folk får leve sitt liv som de vil.Cannabis dreper ingen.

Edit: la til bittelitt. Og ivioyner har som vanlig helt rett.

* Mye av dette skyldes forresten krigen mor narkotika.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg fortsatt synes dette er noe som burde være ulåvlig så er det pga. hasjens vesen slik vi kjenner den per idag i norge. I norge bruker vi ikke canabis til de formålene du beskriver, "vi" bruker det i illegale sammenhenger. Som er forbruk og distribusjon. Jeg synes hasj er et problem fordi det gjør noe med menneskene som bruker det til og ruse seg. Dette skal sies og være mine personlige kjennskaper til og rundt bruk av hasj som mange sikkert ikke vil være enige med meg i. Men jeg mener dette er noe vi ikke trenger. Jeg mener det skal være ulåvlig. Hvis man kan bruke canabis til de formålene du beskriver ser jeg ingen problemer med at dette er noe man kan se på. Men nå er det slik at det er sikkert ikke umulig og gjøre begge dele. Altså bruk av canabis til produksjon av div ting og samtidig forby mennesker og bruke det som et narkotikum

EDIT: altså med personlige kjennskaper , mener jeg erfaringer fra andre som har brukt det.

Sitat av ivioyner
Du vakler på tynn is når du påpeker at jeg ikke husker navnet på tilfeldig teit ungdomsparti, men ikke klarer å stave verken hasj eller ulovlig selv. Uansett, i motsetning til hva du ser ut til å tro, så ga du nada gode argumenter i førsteposten din og jeg foreslår at du slutter å tro at folk bryr seg om meningene dine i tråder som ikke heter "fortell meg dine indoktrinerte fakta om hasj".
Vis hele sitatet...

Du har tydeligvis uttagerende behov for og påpeke mine skrivefeil. Som i seg selv er like usaklig som å påpeke at jeg påpeker din feilaktige referanser til mitt ungdomsparti. Pass litt på deg selv også.
Sist endret av stiansj; 28. november 2006 kl. 20:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av stiansj
Grunnen til at jeg fortsatt synes dette er noe som burde være ulåvlig så er det pga. hasjens vesen slik vi kjenner den per idag i norge. I norge bruker vi ikke canabis til de formålene du beskriver, "vi" bruker det i illegale sammenhenger. Som er forbruk og distribusjon.
Vis hele sitatet...
Woho! Godt argument. Det er ulovleg, og dermed bør ikkje folk gjere det, og fordi folk ikkje bør gjere det, så bør det vere ulovleg.

/VI/ bruker det ikkje medisinsk fordi det ikkje er legalt. Terskelen for medisinsk bruk er lågare om det er legalt legemiddel. Og hugs: legalt legemiddel vil ikkje sei legalt rusmiddel nødvendigvis.

Dessuten er argumentet ditt tåpeleg, ettersom alkohol er eit lovleg rusmiddel, men lagar meir problem enn hasj.

Men uansett er sirkelreferanser slik du gjer teit. Vi ville ikkje bruke det i illegale samanhengar om det var lovleg.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Haha, godt poeng vidarlo.

Men stiansj, hvis du er imot stoffer som "gjør noe med en" så er du imot psykoaktive stoffer eller rusmidler, ikke cannabis i seg selv. Da er det veldig dumt å begynne å diskutere som om du syns det var cannabis det var noe galt med, når du faktisk ikke syns noe om psykoaktive stoffer i det heletatt.
Sitat av stiansj
Grunnen til at jeg fortsatt synes dette er noe som burde være ulåvlig så er det pga. hasjens vesen slik vi kjenner den per idag i norge. I norge bruker vi ikke canabis til de formålene du beskriver, "vi" bruker det i illegale sammenhenger. Som er forbruk og distribusjon. Jeg synes hasj er et problem fordi det gjør noe med menneskene som bruker det til og ruse seg.
Vis hele sitatet...
Ja, man blir som regel ruset når man bruker et rusmiddel. Det henger tett sammen Men alvorlig; hvis du kan utdype den siste setningen jeg siterte der så hadde det vært greit!
Sitat av vidarlo
Dessuten er argumentet ditt tåpeleg, ettersom alkohol er eit lovleg rusmiddel, men lagar meir problem enn hasj.
Vis hele sitatet...
Eg er særs enig med deg på samtlige punkt, men må stilla spørsmål ved dette. Er det ikkje nokon som helst mogeleghet for at grunnen til at det er meir problem ved alkohol er at det er meir utberedt enn hasj?
Stiansj, hvorfor skal vi bruke ressurser på å bekjempe "hasj-kriminelle" når vi kan bruke ressursene på å bekjempe krig og sult i verden..?

Du vil ikke at hasj skal legaliseres, fordi det "gjør noe med de som bruker det". Hvem har egentlig gitt deg retten til å bestemme hva for slags dumme valg vi andre som mennesker skal få lov til å gjøre? Om jeg vil sitte hjemme hos meg selv, røyke en joint og se en god film sammen med venner, skader jeg deg på noen måte?

Er du også for kriminalisering av alkohol, røyk og sukker?
Sitat av stiansj
Grunnen til at jeg fortsatt synes dette er noe som burde være ulåvlig så er det pga. hasjens vesen slik vi kjenner den per idag i norge. I norge bruker vi ikke canabis til de formålene du beskriver, "vi" bruker det i illegale sammenhenger. Som er forbruk og distribusjon.
Vis hele sitatet...
Gratulerer, du har nådd kjernens punkt! Folk _vil_ ha cannabis avkriminalisert/legalisert _fordi_ folk er forbrukere av rus! Sånn har det alltid vært, og det kan desverre ikke du gjøre noe med. Å tro at folk ikke gjør det dersom det er ulovlig er mildt sagt ignorant - men det er jo slik mennesker reagerer på frykten for det ukjente. Hvorfor skal det være en "illegal sammenheng"?

Du sier selv at det er patetisk å kjempe for hasj, og at det er feil bruk av ressurser..."krig og fred og fattigdom og sånt". Er det ikke da minst like patetisk å bruke så mye krefter på å jobbe _i mot_ ? Cannabis er et mildt og utbredt rusmiddel, noe mengdene som importeres hvert år taler klart om. Hvorfor skal staten motarbeide sin egen befolkning, og bruke masse ressurser på det når de kunne ha brukt pengene på utbygging av sosiale tilbud og kollektivtrafikk?

Jeg synes hasj er et problem fordi det gjør noe med menneskene som bruker det til og ruse seg. Dette skal sies og være mine personlige kjennskaper til og rundt bruk av hasj som mange sikkert ikke vil være enige med meg i. Men jeg mener dette er noe vi ikke trenger. Jeg mener det skal være ulåvlig. Hvis man kan bruke canabis til de formålene du beskriver ser jeg ingen problemer med at dette er noe man kan se på. Men nå er det slik at det er sikkert ikke umulig og gjøre begge dele. Altså bruk av canabis til produksjon av div ting og samtidig forby mennesker og bruke det som et narkotikum

EDIT: altså med personlige kjennskaper , mener jeg erfaringer fra andre som har brukt det.
Vis hele sitatet...
Yes, ikke mange, altså. Det er mange her inne som kan fortelle deg om sine positive erfaringer, men det er du vel lite interessert i... Din egen trangsynthet og uvilje til å godta fakta og andre menneskers meninger og ord gjør vel saken vanskelig. Det bunner ikke i annet enn frykt, gjør det vel?
Sitat av vidarlo
Woho! Godt argument. Det er ulovleg, og dermed bør ikkje folk gjere det, og fordi folk ikkje bør gjere det, så bør det vere ulovleg.

/VI/ bruker det ikkje medisinsk fordi det ikkje er legalt. Terskelen for medisinsk bruk er lågare om det er legalt legemiddel. Og hugs: legalt legemiddel vil ikkje sei legalt rusmiddel nødvendigvis.

Dessuten er argumentet ditt tåpeleg, ettersom alkohol er eit lovleg rusmiddel, men lagar meir problem enn hasj.

Men uansett er sirkelreferanser slik du gjer teit. Vi ville ikkje bruke det i illegale samanhengar om det var lovleg.
Vis hele sitatet...
Jeg må nesten quote meg selv siden du utelater argumentet mitt

Jeg synes hasj er et problem fordi det gjør noe med menneskene som bruker det til og ruse seg. Dette skal sies og være mine personlige kjennskaper til og rundt bruk av hasj som mange sikkert ikke vil være enige med meg i. Men jeg mener dette er noe vi ikke trenger. Jeg mener det skal være ulåvlig
Vis hele sitatet...
Det blir repitisjon og si det. Men jeg har sett negative erfaringer rundt bruken hasj som har ødelagt mennesker på en slik måte at jeg ikke ønsker og legalisere det. Iallefall ikke som et rusmiddel. Spesielle dispanser til bruk som legemiddell er jeg åpen for å diskutere.

Det har aldri vært meningen og komme med sirkelreferanser hvis du har oppfattet det slik. Men når jeg sier at jeg ønsker at det skal være ulåvlig pga. at det er ulåvlig så mente jeg det slik at jeg altså ikke ønsker å forandre loven. Det var ikke en argumentajon i seg selv.

Når det gjelder alkoholen så ser jeg ikke paralellen stort mer en at begge deler er rusmiddler. Men det er rusbrus, uhorvelige mengder cognac kuler og kokain også. Man kan ikke bare uten videre sammenligne disse etter min mening.

Sitat av comicz
Gratulerer, du har nådd kjernens punkt! Folk _vil_ ha cannabis avkriminalisert/legalisert _fordi_ folk er forbrukere av rus! Sånn har det alltid vært, og det kan desverre ikke du gjøre noe med. Å tro at folk ikke gjør det dersom det er ulovlig er mildt sagt ignorant - men det er jo slik mennesker reagerer på frykten for det ukjente. Hvorfor skal det være en "illegal sammenheng"?

Du sier selv at det er patetisk å kjempe for hasj, og at det er feil bruk av ressurser..."krig og fred og fattigdom og sånt". Er det ikke da minst like patetisk å bruke så mye krefter på å jobbe _i mot_ ? Cannabis er et mildt og utbredt rusmiddel, noe mengdene som importeres hvert år taler klart om. Hvorfor skal staten motarbeide sin egen befolkning, og bruke masse ressurser på det når de kunne ha brukt pengene på utbygging av sosiale tilbud og kollektivtrafikk?



Yes, ikke mange, altså. Det er mange her inne som kan fortelle deg om sine positive erfaringer, men det er du vel lite interessert i... Din egen trangsynthet og uvilje til å godta fakta og andre menneskers meninger og ord gjør vel saken vanskelig. Det bunner ikke i annet enn frykt, gjør det vel?
Vis hele sitatet...
Jeg jobber ikke imot canabis mer en de postene jeg har skrevet her inne og samtidig er med på uttalelser og vedtak i mine politiske organer som er imot legalisering. Kampen for & imot canabis er ikke en hjertesak for meg.

Jeg er heller ikke redd for å høre på positive opplevelser rundt hasjen. Jeg tror enkelte mennesker kan oppleve bruk av hasj/canabis som en positiv opplevelse isolert sett. Jeg er ikke mer ignorant en som så, men jeg synes ikke enkeltpersoners erfaringer skal være utganspunkt for den politikken som må føres i kampen mot det rusbefestede storsamfunnet. Jeg er ikke redd for at en person "kan kose seg med hasj" men jeg er redd for prosenter som sier at flere og flere bruker det. Det er en utvikling jeg ikke liker. Mange vil kanskje da si , "ja men folk må jo få gjøre som de vil"

Nei jeg synes ikke at folk skal ubetinget få gjøre som de vil. Enkelte ting må kontrolleres via våre lover. og hasj synes jeg er en av dem.
Sist endret av stiansj; 28. november 2006 kl. 20:42.
Sitat av Golder
Eg er særs enig med deg på samtlige punkt, men må stilla spørsmål ved dette. Er det ikkje nokon som helst mogeleghet for at grunnen til at det er meir problem ved alkohol er at det er meir utberedt enn hasj?
Vis hele sitatet...
Det er helt klart noe å sette spørsmålstegn ved, men helt ærlig tviler jeg på det. Cannabis er allerede svært utbredt, uten at vi ser at det fører til store, sosiale problemer i den grad alkohol gjør.

Når folk røyker blir de gjerne rolige, kanskje også hensynsfulle, og lager helst ikke noe videre bråk. Når folk drikker blir de høylydte, cocky og rett og slett dumme.

Alkohol er fysisk avhengighetsskapende, og faktisk det eneste rusmiddelet vanlig i bruk som kan gi dødelige abstinenser(altså, dersom du er alkis og slutter på dagen). Det kan nok være lett å komme inn i et bruksmønster der røyking blir vane, men avhengigheten sitter i hodet(noe den selvsagt også gjør med alkohol). Alle burde ikke røyke, for ikke alle har god nok kontroll og selvdisiplin til å holde et fornuftig forbruk - men det samme kan i aller høyeste grad sies om alkohol. Mange har vanskelig for å holde seg unna, det blir jo en vane å drikke hver helg og, og mange burde rett og slett ikke drikke fordi de blir drittsekker fullstendig uten hemninger når de drikker. I alle tilfelle kan en overstadig beruset person gjerne skape trøbbel for alle i sitt nærvær, mens en dritfjern person vil forholde seg rolig - om enn noe loka. Han plager med andre ord ikke folk rundt seg.

Blablasdnaks
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
stiansj: Sånn som jeg ser det så koker dette ned til: er du imot rusmidler eller ikke? Hvis ikke, hvorfor akkurat cannabis?
"Yes, ikke mange, altså. Det er mange her inne som kan fortelle deg om sine positive erfaringer, men det er du vel lite interessert i..."

Ikke for å være vrang og kverulerende (bare litt), men "positive erfaringer" med hasj? Rus er jo ikke i seg selv akkurat positivt.
Sitat av stiansj
JJeg er heller ikke redd for å høre på positive opplevelser rundt hasjen. Jeg tror enkelte mennesker kan oppleve bruk av hasj/canabis som en positiv opplevelse isolert sett. Jeg er ikke mer ignorant en som så, men jeg synes ikke enkeltpersoners erfaringer skal være utganspunkt for den politikken som må føres i kampen mot det rusbefestede storsamfunnet. Jeg er ikke redd for at en person "kan kose seg med hasj" men jeg er redd for prosenter som sier at flere og flere bruker det. Det er en utvikling jeg ikke liker. Mange vil kanskje da si , "ja men folk må jo få gjøre som de vil"
Vis hele sitatet...
Det er vel heller motsatt, isolerte enkelttilfeller som ikke klarer å holde seg unna og havner på kjøret, tyngre stoffer osv. Det er så utrolig mange som røyker hasj iblant som ikke får noen som helst problemer og bare har det bra. Jeg har ingen statistikk eller dokumentasjon på dette, men det har ikke du kommet med heller så jeg lar det bare være med det.
Sitat av Roolfe
Stiansj, hvorfor skal vi bruke ressurser på å bekjempe "hasj-kriminelle" når vi kan bruke ressursene på å bekjempe krig og sult i verden..?

Du vil ikke at hasj skal legaliseres, fordi det "gjør noe med de som bruker det". Hvem har egentlig gitt deg retten til å bestemme hva for slags dumme valg vi andre som mennesker skal få lov til å gjøre? Om jeg vil sitte hjemme hos meg selv, røyke en joint og se en god film sammen med venner, skader jeg deg på noen måte?

Er du også for kriminalisering av alkohol, røyk og sukker?
Vis hele sitatet...
Ingen har gitt meg retten til og bestemme noe. Men Yttringsfriheten har gitt meg retten til og mene noe om det. Og Landets innbyggere har gitt våre folkevalgte politikere retten til og lage en lov som forbyr mange av de dumme infallene til folk. Det er saken.

Sitat av mongeland
Det er vel heller motsatt, isolerte enkelttilfeller som ikke klarer å holde seg unna og havner på kjøret, tyngre stoffer osv. Det er så utrolig mange som røyker hasj iblant som ikke får noen som helst problemer og bare har det bra. Jeg har ingen statistikk eller dokumentasjon på dette, men det har ikke du kommet med heller så jeg lar det bare være med det.
Vis hele sitatet...
vell. Det du forklarer her om isolerte tilfeller er ingen motsettning til det jeg sa om isolerte tilfeller. Begge situasjonene er vel trolige sånnsett.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av kallenavn
"Yes, ikke mange, altså. Det er mange her inne som kan fortelle deg om sine positive erfaringer, men det er du vel lite interessert i..."

Ikke for å være vrang og kverulerende (bare litt), men "positive erfaringer" med hasj? Rus er jo ikke i seg selv akkurat positivt.
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig. Rus løser mange av våre problemer, som f.eks. sosiale problemer med å skaffe seg en partner, i en del tilfeller depresjon, livssglød. Klart, rus er ikke alltid posivit, men vi har brukt det siden tidenes morgen, så noe er det jo absolutt med det
Sitat av comicz
Når folk røyker blir de gjerne rolige, kanskje også hensynsfulle, og lager helst ikke noe videre bråk. Når folk drikker blir de høylydte, cocky og rett og slett dumme.
Vis hele sitatet...
Melding mottatt. Men for å stadig stille spørsmål:

Er det på noen måte mulig at dette er kulturen rundt det akutelle rusmiddelet?
Jeg mener - du kan drikke mye i et rolig selskap med rolige mennesker for å rett og slett ta det chill. Og da blir man gjerne mer rolig av alkoholen. Eller omvendt, det skal festes hardt og man drikker, så blir man hardere.
Kan det være noe av det samme rundt hasj?
Jeg mener, for meg virker det som om de fleste som røyker hasj gjør det under rolige forhold og forventer å bli rolige, eller "stein"?

Beklager om spørsmålene på noen som helst måte er åpenbare, men dette er ting jeg ikke kan noe om.
Sitat av stiansj
Jeg er ikke redd for at en person "kan kose seg med hasj" men jeg er redd for prosenter som sier at flere og flere bruker det. Det er en utvikling jeg ikke liker. Mange vil kanskje da si , "ja men folk må jo få gjøre som de vil"

Nei jeg synes ikke at folk skal ubetinget få gjøre som de vil. Enkelte ting må kontrolleres via våre lover. og hasj synes jeg er en av dem.
Vis hele sitatet...
Ikke om man skal tro Dagbladet, etter liberaliseringen i England i 2004 har det blitt 600 000 mindre cannabis brukere.
Sitat av Tias
Haha, godt poeng vidarlo.

Men stiansj, hvis du er imot stoffer som "gjør noe med en" så er du imot psykoaktive stoffer eller rusmidler, ikke cannabis i seg selv. Da er det veldig dumt å begynne å diskutere som om du syns det var cannabis det var noe galt med, når du faktisk ikke syns noe om psykoaktive stoffer i det heletatt.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke vet mer om "psykoaktive stoffer" en det du har forklart her. Og jeg vet ikke mer om det en hva jeg tolke ut av navnet. Altså stoffer som påvirker psyken vår og adferden. Og jo , jeg har skrevet tidligere at jeg er imot et samfunn som blir mer og mer avhengige av rusmidler psykoaktive eller ikke.

Hva jeg legger i "Imot" kan være litt defust. Siden det er veldig mange faktorer som spiller inn. Siden jeg ikke er imot alt og enhver form for rus. Men mengden og omfanget.

Sitat av voldern
Ikke om man skal tro Dagbladet, etter liberaliseringen i England i 2004 har det blitt 600 000 mindre cannabis brukere.
Vis hele sitatet...
Statistikk og tall er en morsom greie. Jeg er selv glad i dette. Det høres vel og bra ut. Men jeg tror ikke det nødvendigvis er representativt for norge. Har ei heller hørt/lest at det er noen professorer eller forskere som mener at det er det. Men kan du motbevise det så er jeg lytter øre.
Men stiansj, det er en ting jeg gjerne vil at du utdyper for argumentasjonen og diskusjonens skyld; hva legger du i "Jeg synes hasj er et problem fordi det gjør noe med menneskene som bruker det til og ruse seg." ?
Veldig mange drikker jo alkohol, er du imot det også?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Et psykoaktivt stoff er et stoff som primært påvirker sentralnervesystemet, og resulterer i midlertidige endringer i hjernens funksjonalitet som persepsjon, humør, bevissthet eller oppførsel. Så stort sett alt ifra SSRI, nikotin og kaffe til heroin, LSD og til og med bensin. Noen, blant annet undertegnende, vil nok argumentere for at sukker også er et psykoaktivt stoff, men dette er det ikke særlig stor oppslutning om.

Hvis du ikke er imot rus, så må jeg be deg forklare bedre hva du mener med at "cannabis gjør noe med en".

Hm, så kermit- var før meg. By a long shot. Vel, what kermit- said.
Sitat av kermit-
Men stiansj, det er en ting jeg gjerne vil at du utdyper for argumentasjonen og diskusjonens skyld; hva legger du i "Jeg synes hasj er et problem fordi det gjør noe med menneskene som bruker det til og ruse seg." ?
Vis hele sitatet...
Jeg trodde kanskje dette var klart nok skrevet fra før av. Men det baserer jeg ikke på annet en mine egne erfaringer av folk rundt meg som har brukt det. Jeg har hverken kilder/analyser skrifter eller noe annet som bygger opp denne påstanden. Men jeg synes mine egne erfaringer har gitt meg et godt nok standpunkt til og mene det jeg mener. Jeg skjønner godt at det er en god sjanse for at det er de aktuelle menneskene det er noe "galt" med. Men erfaringen min var ensidig slik at de aktuelle personer med sosiale problemer fikk disse forsterket ved inntak av det aktuelle rusmiddelet, hasj. De ble mer asosiale, befestet seg med en mer "gi faen" ideologi og personer i samme situasjon fant ofte sammen og forsterket disse sidene ved hverandre. Det er også et miljøspørsmål her som er vanskelig og tolke.

Sitat av Sot-Jo
Veldig mange drikker jo alkohol, er du imot det også?
Vis hele sitatet...
Jeg ønsker ikke å endre dagens alkohol lovgivning mer en at jeg støtter politiets bekymring i storbyene når det gjelder den økende bruk av vold som også stadig blir utøvd av yngre folk. Men jeg ønsker ikke og forby den. Men det er presentert flere aktuelle tilltak man kan iverksette.
Sitat av kallenavn
"Yes, ikke mange, altså. Det er mange her inne som kan fortelle deg om sine positive erfaringer, men det er du vel lite interessert i..."

Ikke for å være vrang og kverulerende (bare litt), men "positive erfaringer" med hasj? Rus er jo ikke i seg selv akkurat positivt.
Vis hele sitatet...
What, what, what? Det forklarer jo synspunktene dine. Rus kan være svært positivt.
Selv har jeg to erfaringer som utmerker seg:
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=72536
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=75445
Man må riktignok ha prøvd psykedelika, eller ha et åpent sinn for å forstå.



Jeg synes man like godt kan legalisere alt. Jeg blåser i om det er skadelig eller ei, dette handler om vår frihet som norske borgere til å styre over våre egne liv. Organisert kriminalitet vil miste en veldig stor inntektskilde og pengene politiet sparer på å fange gangstere og stonere kan heller brukes på rusforebyggende arbeid. Har ungdom nok fritidsklubber og andre aktiviteter tror jeg det skal gå helt fint an å holde rusbruket på et tålelig nivå. Vi vet da inderlig godt hvilke mekanismer som gjør at folk ruser seg, så hvorfor ikke gjøre noe med det før det blir et problem?


edit: Feil link.
Sist endret av Nichotin; 28. november 2006 kl. 21:28.
Sitat av Nichotin
What, what, what? Det forklarer jo synspunktene dine. Rus kan være svært positivt.
Selv har jeg to erfaringer som utmerker seg:
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=72536
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=66542
Man må riktignok ha prøvd psykedelika, eller ha et åpent sinn for å forstå.



Jeg synes man like godt kan legalisere alt. Jeg blåser i om det er skadelig eller ei, dette handler om vår frihet som norske borgere til å styre over våre egne liv. Organisert kriminalitet vil miste en veldig stor inntektskilde og pengene politiet sparer på å fange gangstere og stonere kan heller brukes på rusforebyggende arbeid. Har ungdom nok fritidsklubber og andre aktiviteter tror jeg det skal gå helt fint an å holde rusbruket på et tålelig nivå. Vi vet da inderlig godt hvilke mekanismer som gjør at folk ruser seg, så hvorfor ikke gjøre noe med det før det blir et problem?
Vis hele sitatet...
Du kommer her med noen KNAKENDE gode forslag om å styrke fritidsklubber og forebyggende arbeid. Det du imidlertid glemmer er dette er noe vi kan gjøre selv om hasjen & cannabisen er ulåvlig. Det blir kanskje en smule vanskeligere, men hvem har sagt at alt skal være enkelt?
Sist endret av stiansj; 28. november 2006 kl. 21:29.
Sitat av mongeland
Jeg har ingen statistikk eller dokumentasjon på dette, men det har ikke du kommet med heller så jeg lar det bare være med det.
Vis hele sitatet...
"Dophuene på Plata er unntaket"
http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/07/08/373201.html

hvorvidt dagbladet kan brukes som kilde kan diskuteres, men det er da noe. i motsetning til synsing frem og tilbake som det har vært mye av i tråden her.

edit; og du må snart fatte at det skrives ulOvlig
Sist endret av coz; 28. november 2006 kl. 21:41.
stiansj:
Spørsmålet mitt er jo hvorfor vi skal gjøre flere folk til kriminelle enn vi strengt talt må. Jeg blir provosert fordi du ønsker at jeg skal være kriminell, og fordi du ønsker at brorparten av vennegjengen min skal være kriminell. Tror du ikke at denne kriminaliseringen gjør det en god del verre? Jeg blir ikke enormt avskrekket av at et stoff er ulovlig, og pengene jeg bruker på ulike psykedeliske stoffer går til syvende og sist i lommene på de som er enda mer kriminelle enn meg selv.
Sist endret av Nichotin; 28. november 2006 kl. 21:39.
Sitat av Nichotin
stiansj:
Spørsmålet mitt er jo hvorfor vi skal gjøre flere folk til kriminelle enn vi strengt talt må. Jeg blir provosert fordi du ønsker at jeg skal være kriminell, og fordi du ønsker at brorparten av vennegjengen min skal være kriminell. Tror du ikke at denne kriminaliseringen gjør det en god del verre? Jeg blir ikke enormt avskrekket av at et stoff er ulovlig, og pengene jeg bruker på ulike psykedeliske stoffer går til syvende og sist i lommene på de som er enda mer kriminelle enn meg selv.
Vis hele sitatet...

Jeg forstår problemet ditt. Eller problemet. Jeg synes det er synd at du blir stemplet som kriminell. Problemet mitt med "å gå over til den andre siden" er signalet vi sender om vi gir grønt lys. Jeg ser for meg et scenario med vg oppslag "Hasjen er fri" der fobruket vil øke drastisk.

Jeg Ser for meg et økt antall personer som får det samme effekten som enkelte av mine venner har fått med "gi faen" ideologien og økt asosialitet. Jeg vil nesten gå så langt som å kalle dette som et moralsk dilemma for meg , for jeg ser ikke på deg (det jeg tolker som deg) eller enkelte av mine venner som utagerende kriminelle selv om hasjjen er ulåvlig. Selv om dere etter definisjonen er kriminelle.

Jeg ønsker at mennesker skal få være så frie som overhode mulig, men dette må være i tråd med hva samfunnet tåler. Jeg er redd for hva grønt lys vil gjøre.
Sitat av stiansj
Jeg er redd for hva grønt lys vil gjøre.
Vis hele sitatet...
grønt lys vil:

gi politiet mulighet til å prioritere andre saker
korte ned saksbehandlingstiden i rettsalen for andre saker
lage større plass i fengslene
økte momsinntekter for staten
mindre penger til kriminelle organisasjoner
forhåpentligvis bedre infoen om virkningene
Sitat av Golder
Melding mottatt. Men for å stadig stille spørsmål:

Er det på noen måte mulig at dette er kulturen rundt det akutelle rusmiddelet?
Jeg mener - du kan drikke mye i et rolig selskap med rolige mennesker for å rett og slett ta det chill. Og da blir man gjerne mer rolig av alkoholen. Eller omvendt, det skal festes hardt og man drikker, så blir man hardere.
Kan det være noe av det samme rundt hasj?
Jeg mener, for meg virker det som om de fleste som røyker hasj gjør det under rolige forhold og forventer å bli rolige, eller "stein"?

Beklager om spørsmålene på noen som helst måte er åpenbare, men dette er ting jeg ikke kan noe om.
Vis hele sitatet...
Du kan fint drikke og chille, men der kommer måtehold inn i bildet - man drikker vel ikke i de mengder dersom det er chillekveld, yes? Det har jo uansett veldig mye med setting å gjøre, ja :--)
Uansett, det er nok ikke tilfelle når man røger... Folk forblir gjerne rolige uansett, og man mister jo ikke kontroll og hemninger når man røyker slik man gjør når man drikker(det er jo gjerne forutsetningen for at det blir hardere...).

De fleste gjør det nok under rolige omstendigheter, ja. Mange liker jo å ta seg en joint når de er på fest og, men det handler fortsatt om å bli "stein"/"høy" - roligere. Det er mange som synes dette gir en fin form("crunk"), og når sant skal sies er cannabis kjent som et stoff som "passer til alt"(kombirus, men ta dette med en klype salt - dette er både individuelt, og ikke nødvendigvis alltid tilfelle), rett og slett fordi det er mildt og behagelig, piffer opp og roer ned.
Tilbake til poenget: Mange setter pris på en rolig kosekveld med godt selskap og noget at røke på, ja :--)

Sitat av stiansj
Jeg trodde kanskje dette var klart nok skrevet fra før av. Men det baserer jeg ikke på annet en mine egne erfaringer av folk rundt meg som har brukt det. Jeg har hverken kilder/analyser skrifter eller noe annet som bygger opp denne påstanden. Men jeg synes mine egne erfaringer har gitt meg et godt nok standpunkt til og mene det jeg mener. Jeg skjønner godt at det er en god sjanse for at det er de aktuelle menneskene det er noe "galt" med. Men erfaringen min var ensidig slik at de aktuelle personer med sosiale problemer fikk disse forsterket ved inntak av det aktuelle rusmiddelet, hasj. De ble mer asosiale, befestet seg med en mer "gi faen" ideologi og personer i samme situasjon fant ofte sammen og forsterket disse sidene ved hverandre. Det er også et miljøspørsmål her som er vanskelig og tolke.
Vis hele sitatet...
...men du har jo ingen erfaringer, ingen ting å basere det på? Du sier det jo selv? Hvordan kan du nekte folk noe du ikke kjenner til? Tror du ikke at mye av årsaken til at enkelte utvikler paranoia/sosial angst/"jeg gir faen i å stikke ut, har jo røykings"-innstilling har mye med å gjøre at det er tabu, og at enkelte rett og slett har store problemer med å overvinne den moralen de har blitt innprentet med? Menneskers største frykt er gjerne å bli ekskludert, og dersom man er redd for å bli ekskludert grunnet lite aksept for sine preferanser vil vel dette fort føre til at man går mindre ut, slik at man i praksis ekskluderer seg selv for å hindre andre i å få vite? Bare tanker. Du er med på å underbygge hennes sosiale angst.

Mer aksept, mindre "miljøspørsmål" - folk er fortsatt folk uavhengig av om de ruser seg eller ei; forskjellige.
Jeg ønsker ikke å endre dagens alkohol lovgivning mer en at jeg støtter politiets bekymring i storbyene når det gjelder den økende bruk av vold som også stadig blir utøvd av yngre folk. Men jeg ønsker ikke og forby den. Men det er presentert flere aktuelle tilltak man kan iverksette.
Vis hele sitatet...
Så... Du innser at alkohol fører til mye vold. Tiltak kan igangsettes, men dette blir igjen å rydde opp i etterkant - unødvendig bruk av ressurser. Vi trenger en ordentlig ruskultur - vettig bruk av alkohol - og det får vi ikke med dagens alkoholpolitikk og -priser.
Hva slags tiltak har du tenkt deg? Folk vil neppe slutte å miste hemninger og dømmekraft og kontroll når de drikker, vil de vel?

Tenk på dette:
Vi er mennesker, og vi lever i år 2006. Vi har til all tid ruset oss, og forsøk på ulovligegjøre slike substanser i de senere år har ikke ført frem som ønsket. Vi har et hav av rusmidler å velge på, og nye utvikles/fremstilles/syntetiseres også. Vi vet at alkohol har mange uheldige bieffekter, både sosiale, fysiske og psykiske. Hva om vi åpnet våre hoder for denne idéen: Hva med å plukke ut et(evt. flere) rusmiddel som hadde færre bieffekter, og som "in turn" ville gagnet samfunnet i høyere grad enn det alkohol gjør?

Tanker fra min side.
Frykt og manglende kunnskap er sjelden gode verktøy for problemløsing.

Sitat av stiansj
Jeg forstår problemet ditt. Eller problemet. Jeg synes det er synd at du blir stemplet som kriminell.
Vis hele sitatet...
Du sier med andre ord at du synes det er synd at alle som bedriver rekreasjonell bruk av rusmidlene nevnt blir stemplet som kriminelle... Dvs. de aller fleste forbrukere, og det er ganske mange med tanke på at det er cannabis vi diskuterer. Hvem er det du prøver å beskytte? Det er fortsatt dealere og ulovlig import å snakke om, men dette ville man jo fort å ha fått en has på om staten sørget for distribusjon av cannabis(apotek/vinmonopol/potpol/coffee shops).
Problemet mitt med "å gå over til den andre siden" er signalet vi sender om vi gir grønt lys. Jeg ser for meg et scenario med vg oppslag "Hasjen er fri" der fobruket vil øke drastisk.

Jeg Ser for meg et økt antall personer som får det samme effekten som enkelte av mine venner har fått med "gi faen" ideologien og økt asosialitet. Jeg vil nesten gå så langt som å kalle dette som et moralsk dilemma for meg , for jeg ser ikke på deg (det jeg tolker som deg) eller enkelte av mine venner som utagerende kriminelle selv om hasjjen er ulåvlig. Selv om dere etter definisjonen er kriminelle.
Vis hele sitatet...
...er økt forbruk nødvendigvis et uheldig scenario dersom alkoholforbruket går ned? Avkriminalisering/legalisering vil neppe føre til at alle røyker, og at alle blir hverdagsrøykere... De fleste klarer å håndtere alkoholforbruket sitt, gjør de ikke?

Hvem er "vi"? Er vi ikke mennesker som vil vårt beste? Samfunnet er i konstant endring og utvikling, men folk holder tilbake som best de kan - frykt for det nye og ukjente.
Bør vi ikke kunne diskutere frem løsninger som gagner folket best mulig?
Hvorfor skal man gjøre hvermann kriminelle, slik du sier? Når folk "per definisjon" er kriminelle er de vel kriminelle? Jeg trodde det var "enten eller" - svadasnakk hjelper ikke for å tildekke det faktum at du dømmer såpass store folkemengder som kriminelle. Om du tror folk lar være å ruse seg bare fordi de aldri går til det punkt å røyke hasj tar du feil. Piller knaskes jo i mendger, og da blir det igjen snakk om et definisjonsspørsmål om personen er kriminell eller ei, gjør det ikke? Det er jo rus generelt du fordømmer, selv om du er paradoksal og godkjenner de etablerte rusmidlene uten en pekefinger.

Jeg ønsker at mennesker skal få være så frie som overhode mulig, men dette må være i tråd med hva samfunnet tåler. Jeg er redd for hva grønt lys vil gjøre.
Vis hele sitatet...
Åpne sinn er utgangspunktet for et fritt samfunn - vil du påstå at du har det?
Sist endret av comicz; 28. november 2006 kl. 22:47.
!Ikke for å provosere nå!


Men er det bare JEG som venter på at det offentlig skal komme en beskrivelse om at hasj IKKE er farlig / avhengighetsdannende på NOEN HELST VIS. Eller skal det bare være ymse hjemmesider og hasjrøykere som kommer med hardnakkede påstander og sammenligninger?..

bare til ettertanke.
Sitat av watchman
!Ikke for å provosere nå!


Men er det bare JEG som venter på at det offentlig skal komme en beskrivelse om at hasj IKKE er farlig / avhengighetsdannende på NOEN HELST VIS. Eller skal det bare være ymse hjemmesider og hasjrøykere som kommer med hardnakkede påstander og sammenligninger?..

bare til ettertanke.
Vis hele sitatet...
Ja, bare til ettertanke. Hvordan kan folk som ikke har erfaring og kunnskap vite bedre enn de som har det? Det er tabu i norge, that's why. Det er ingen som tør å gå ut å gjøre nettopp det.
Sitat av watchman
!Ikke for å provosere nå!


Men er det bare JEG som venter på at det offentlig skal komme en beskrivelse om at hasj IKKE er farlig / avhengighetsdannende på NOEN HELST VIS. Eller skal det bare være ymse hjemmesider og hasjrøykere som kommer med hardnakkede påstander og sammenligninger?..

bare til ettertanke.
Vis hele sitatet...
Det er bare (uvitende) idioter som kommer med slike bastante påstander, og disse finner du på begge sider. Om jeg ser slike påstander i en debatt, uavhengig av forfatterens holdning til temaet, velger jeg vanligvis å ignorere hele innlegget. Eventuelt også brukerens fremtidige innlegg.

Ingenting er fullstendig ufarlig, og alt som er godt på noen som helst måte er i det minste mildt avhengighetsdannende. Dette er i mine øyne absolutt ikke god nok grunn til å forby stoff eller planter, og straffe brukerne. Det finnes langt mer humanitære måter å takle et (forøvrig oppblåst og forvridd) samfunnsmessig problem som rusmisbruk er.
Jeg er forresten lite glad i folk som definerer rus i seg selv som et problem, og de er det nok av blant motstanderne.
Comicz og Bread: Gode innlegg begge to.

Men dere baserer dere på egne synspunkter..

Finnes det noe OFFENTLIG som sier at Hasj IKKE er farlig / avhengighetsskapende?

Venter fortsatt på første innlegg som klarer å svare på denne på et rettferdig vis.

(Til dere som tror jeg er tilhenger eller motstander, dere tar feil. jeg er nøytral-dette er kun for debattens del.)
Sitat av watchman
Finnes det noe OFFENTLIG som sier at Hasj IKKE er farlig / avhengighetsskapende?
Vis hele sitatet...
Hasj kan være avhengighetsskapende, men det er en rekke andre produkter også. F.eks. røyk, coca cola, koffein, osv...

Dokumentasjon om at hasj ikke er farlig? Prøv å snu på det. Har du noen gang hørt noen som har dødd eller nesten dødd av kun hasj?
Jeg satt og søkte litt på Odin (odin.dep.no) og fant et rimelig radikalt forslag fra en stortingspolitiker å være. (Skulle ikke forundre meg om enkelte av dere kjenner dette fra før )

Dette var i 1997 og forslaget lyder "Forslag fra stortingsrepresentant Ellen Chr Christiansen om å legalisere narkotika og å avkriminalisere brukerne" og det oppsummeres slik:

Det moralske aspekt

Forkjemperne for dagens narkotikapolitikk har en lei tendens til å stemple alle som tar til ordet for legalisering i større eller mindre grad som umoralske. Det blir også ofte hevdet at legalisering er et standpunkt for de sterke. For forslagsstiller er det klart at man i denne debatten i tillegg til å snakke om skadereduksjon, også må se på legalisering som riktig i forhold til den enkeltes rettigheter og frihet. Motstanderne av legalisering ser imidlertid overhodet ikke ut til å reflektere over dobbeltmoralen i dagens ruspolitikk og stille seg det spørsmål om Norge som rettsstat kan være bekjent av å gi folk lange fengselsstraffer for å selge et stoff som medisinsk ekspertise er rimelig enige om er ganske harmløst (cannabis), samtidig som staten selv tjener seg rik på å selge et langt farligere rusmiddel (alkohol).

Konklusjon

Forslagsstiller mener på basis av ovenstående at dagens narkotikapolitikk har spilt fallitt og at denne politikken fører til flere dødsfall, høyere kriminalitet og større helsemessige problemer for brukerne enn en mer liberal narkotikapolitikk. Ut fra en totalvurdering vil derfor det norske samfunn være tjent med å endre sin narkotikapolitikk.

Forslag

På bakgrunn av ovennevnte fremmes følgende forslag:

Stortinget ber Regjeringen legge frem de nødvendige forslag for å legalisere narkotika og å avkriminalisere brukerne.
Vis hele sitatet...
Forslagsdokument (odin.dep.no)

Svaret fra datidens sosialkomité kan leses her. Det som er relevant i vår diskusjon er f.eks dette;
Komiteen gir sin støtte til Regjeringens vurderinger av spørsmålet om liberalisering, og vil derfor avvise forslag i Dok.nr.8:62 (1996-1997) fra Ellen Chr Christiansen om å legalisere bruk av narkotika og avkriminalisere brukerne. Narkotikaproblemene i Norge i dag er svært omfattende og komiteen har ingen tro på at disse problemene vil bli mindre ved en eventuell legalisering av narkotiske stoffer. De fleste faglige vurderinger konkluderer tvert imot med at bruken av narkotiske stoffer vil øke ytterligere ved å avkriminalisere stoffene og bruken - og det er ikke en utvikling som komiteen ønsker. De landene som har ført en mindre restriktiv politikk enn Norge, har også et betydelig større antall brukere. Det er blitt hevdet at Nederland har fått en positiv utvikling etter at de delvis avkriminaliserte bruken av såkalt lettere narkotiske stoffer som cannabis. Dette medfører ikke riktighet. Bruken av narkotika er økende også i Nederland, og det er ingen tegn som tyder på at en mindre restriktiv lovgivning fører til færre brukere. Etter komiteens mening vil en legalisering ikke ha andre effekter enn en økende bruk av narkotiske stoffer, og komiteen ser derfor ingen grunn til å gjøre norsk lovgivning mindre restriktiv.

(...)
En delvis legalisering, f.eks. av marihuana og hasj, som først og fremst vil få betydning for dem som bruker disse stoffene i begrenset omfang, vil dermed neppe ha noen særlig positiv effekt for vinningskriminaliteten. Snarere vil økt bruk av disse stoffene kunne føre til økt rekruttering til de harde misbruksgruppene, og derigjennom øke kriminaliteten.

Det vises til at en i Nederland har tillatt salg av mindre mengder cannabis for å skille markedene for « svake » og « sterke » stoffer. Det umiddelbare resultatet var at etterspørselen etter marihuana økte kraftig, at sterkere stoffer ble omsatt sammen med de svakere, og at kriminelle interesser har overtatt en stor del av omsettingen. Det framholdes at Nederland nå har varslet en innstramming.
Vis hele sitatet...
Så her er en offentlig begrunnelse mot liberalisering. Den er riktignok over ni og et halvt år gammel nå. Men jeg tror alle har godt av å få med seg argumentene som ligger til grunn for at vi har den politikken vi har
Sist endret av kermit-; 28. november 2006 kl. 23:17.
Sitat av ODIN.dep.no
Bruken av narkotika er økende også i Nederland, og det er ingen tegn som tyder på at en mindre restriktiv lovgivning fører til færre brukere. Etter komiteens mening vil en legalisering ikke ha andre effekter enn en økende bruk av narkotiske stoffer, og komiteen ser derfor ingen grunn til å gjøre norsk lovgivning mindre restriktiv.
Vis hele sitatet...
Økende, prosentmessig regner jeg med? Dette er en sosial problemstilling. Sosiale forhold fører til økt bruk, men vi må skille mellom bruk og misbruk (slik som vi gjør med alkohol). Flere brukere trenger ikke å bety noe annet enn at "narkotika" blir mer sosialt akseptert. Flere misbrukere er et større problem, men dette kan ha flere grunner. En av de som ikke forsvinner er personlige problemer av varierende art. Jeg tror hovedgrunnen for en eventuell økning av rusmisbruk er samfunnsmessige problemer som gjør at flere søker seg bort fra "alt", men dette kan selvfølgelig settes i lys av de mer liberale holdningene i samfunnet.
Sitat av bread
Jeg er forresten lite glad i folk som definerer rus i seg selv som et problem, og de er det nok av blant motstanderne.
Vis hele sitatet...
Dessuten har vi jo verifiserte tall fra England som viser at liberalisering ikke nødvendigvis øker antallet brukere.

Sitat av bread
Jeg er forresten lite glad i folk som definerer rus i seg selv som et problem, og de er det nok av blant motstanderne.
Vis hele sitatet...
Bears repeatin'.
..men du har jo ingen erfaringer, ingen ting å basere det på? Du sier det jo selv? Hvordan kan du nekte folk noe du ikke kjenner til? Tror du ikke at mye av årsaken til at enkelte utvikler paranoia/sosial angst/"jeg gir faen i å stikke ut, har jo røykings"-innstilling har mye med å gjøre at det er tabu, og at enkelte rett og slett har store problemer med å overvinne den moralen de har blitt innprentet med? Menneskers største frykt er gjerne å bli ekskludert, og dersom man er redd for å bli ekskludert grunnet lite aksept for sine preferanser vil vel dette fort føre til at man går mindre ut, slik at man i praksis ekskluderer seg selv for å hindre andre i å få vite? Bare tanker. Du er med på å underbygge hennes sosiale angst.

Mer aksept, mindre "miljøspørsmål" - folk er fortsatt folk uavhengig av om de ruser seg eller ei; forskjellige.
Vis hele sitatet...
jeg sa jeg ikke hadde noen og jeg siterer meg selv "jeg har hverken kilder/analyser skrifter" <- her mener jeg annerkjente saklige skrifter/publikasjoner. for hvis du fortsetter så ser du at jeg skriver at jeg har egne erfaringer rundt bruken av hasj , både med å ha prøvd selv og erfaring fra andre. Så jo, jeg kjenner jo til det. Jeg tror ikke som du sier at stigmatisering av hasj fører til sosiale problemer , iallefall ikke i den størrelsesorden hasjen i seg selv fører til. Men igjen dette blir bare synsing på lik måte du som synser i dette spørsmålet.

Så... Du innser at alkohol fører til mye vold. Tiltak kan igangsettes, men dette blir igjen å rydde opp i etterkant - unødvendig bruk av ressurser. Vi trenger en ordentlig ruskultur - vettig bruk av alkohol - og det får vi ikke med dagens alkoholpolitikk og -priser.
Hva slags tiltak har du tenkt deg? Folk vil neppe slutte å miste hemninger og dømmekraft og kontroll når de drikker, vil de vel?

Tenk på dette:
Vi er mennesker, og vi lever i år 2006. Vi har til all tid ruset oss, og forsøk på ulovligegjøre slike substanser i de senere år har ikke ført frem som ønsket. Vi har et hav av rusmidler å velge på, og nye utvikles/fremstilles/syntetiseres også. Vi vet at alkohol har mange uheldige bieffekter, både sosiale, fysiske og psykiske. Hva om vi åpnet våre hoder for denne idéen: Hva med å plukke ut et(evt. flere) rusmiddel som hadde færre bieffekter, og som "in turn" ville gagnet samfunnet i høyere grad enn det alkohol gjør?

Tanker fra min side.
Frykt og manglende kunnskap er sjelden gode verktøy for problemløsing.
Vis hele sitatet...
Hvorfor prøver du å lage et inntrykk av at jeg ikke har skjønt at alkohol fører til vold? du prøver bevist med måten du skriver på å lage dette inntrykket. Jeg har aldri sagt eller påstått at alkhol IKKE har problemstillinger ved seg av denne typen. Hold deg til saken. Slike som deg, eller mange som deg har en filosofi rundt rus om at så lenge alt er fritt så vil alt ordne seg. Jeg deler ikke samme mening.

Du resonerer rundt det med og si at det er alkoholpolitikken som er feilslått å prisene. dette er jo reinspikka tull. Er det noe vi vet så er det at tilgjengelig og pris er de 2 faktorene som spiller en rolle når det kommet til forbruket av alkohol. dette er blandt annet finnland et godt eksempel på. Der alkoholforbruket gikk drastisk opp da de reduserte avgiftene rundt 20-30% (google it ellns)

du sier "Hva slags tiltak har du tenkt deg? Folk vil neppe slutte å miste hemninger og dømmekraft og kontroll når de drikker, vil de vel?"

Dette er et stigmatiserende uttrykk som ikke gir noe rom for diskusjon. Mao en taktikk du bruker for og usynliggjøre argumentene mine. Jeg skal dog prøve å synliggjøre dem blandt tullet ditt.

Tilltakene politiet har foreslått er blandt annet det og redusere tettheten mellom utestedene, redusere åpningstidene, redusere antall matsteder rundt og imellom utestedene og lignende tilltak. Dette er dog tilltak bare rundt storbyproblematikken. Skal du ha hele listen eller en liste som omfatter mer den generelle bruken får du kontakte de aktuelle myndigheter.

Du sier: "Vi er mennesker, og vi lever i år 2006. Vi har til all tid ruset oss, og forsøk på ulovligegjøre slike substanser i de senere år har ikke ført frem som ønsket."

Hvilke substanser snakker vi her om?

Jeg synes også at du skal slutte og trekke paraleller mot alkohol og andre rusmiddler hele tiden. det besuddler diskusjonen. Jeg er for alkolen i den forstand at jeg ikke ønsker og forby den. Jeg ønsker og komme til livs de problemer den skaper, som igjen er skapt av de som missbruker den. Alkoholen som en drikk til nytelse med mat eller andre ting synes jeg ikke er noe problem. Men det er måtehold må være et viktig begrep.

Emnet var altså "starter kampen for hasj"

Du sier med andre ord at du synes det er synd at alle som bedriver rekreasjonell bruk av rusmidlene nevnt blir stemplet som kriminelle... Dvs. de aller fleste forbrukere, og det er ganske mange med tanke på at det er cannabis vi diskuterer. Hvem er det du prøver å beskytte? Det er fortsatt dealere og ulovlig import å snakke om, men dette ville man jo fort å ha fått en has på om staten sørget for distribusjon av cannabis(apotek/vinmonopol/potpol/coffee shops).
Vis hele sitatet...
Jeg prøver ikke og beskytte noen. Men jeg forklarte simpelt hen til noen andre i tråden at jeg hadde forståelse over problematikken knyttet til og bli stemplet som kriminelle. og at det og bli kalt kriminell ikke alltid burde ha samme tyngde. Noe du prøver og scoore billige poenger med.

Du sier også at hvis staten hadde tatt seg av distribusjonen av canabiss så hadde man fjernet ulåvlig import. Ja det hadde sikkert løst problemet med ulåvlig import av herion også. eller alle andre ulåvlige narkotikum. Det er dog ikke hva vi diskuterer. Jeg er jo imot det så hvorfor skulle jeg mene å tillate import. Det er greit at england fikk mindre forbruk ved bedre/lovlig tilgjengelighet, det er ikke sikkert det fungerer slik i norge og hvorfor skal vi ta en slik sjanse?.

du sier: "er økt forbruk nødvendigvis et uheldig scenario dersom alkoholforbruket går ned?"

Ja jeg mener det. Jeg ser ikke grunnlaget for og legge opp til eller føre en politikk som skulle føre til mer fobruk og/eller lovlig forbruk av hasj. Jeg ser ingen gevinster med å gjøre det. Desuten er vel ingen forskning som tilsier at dette er tilfellet heller? eller?

du sier: "Hvem er "vi"? Er vi ikke mennesker som vil vårt beste? Samfunnet er i konstant endring og utvikling, men folk holder tilbake som best de kan - frykt for det nye og ukjente.

Det er ikke alle mennesker som vil sitt beste. Men det kommer jo også an på hva som defineres som "beste" om det er det personen selv utelukkende som skal bestemme hva som er best, så er det vel det. Er det en del moralske, etiske og samfunnsrettede normer som skal få spille en rolle i denne definisjonen også , så er det ikke alltid at alle individer vet sitt eget beste. Men som sagt det avhenger alt ettersom hvordan man definerer

Du sier at folk holder tilbake som best de kan. Det er bare synsing. Og ikke minst utrolig generaliserende. Er folk tilbakeholden bare fordi mange er imot hasj? og/eller cannabis? Jeg synes ikke det er tilbakeholdent og være for forbudet av hasjen. Jeg synes det er et klokt valg og standpunkt.

Du sier: "Bør vi ikke kunne diskutere frem løsninger som gagner folket best mulig? "

Selvfølgelig burde vi kunne diskutere. Det er jo det vi prøver på, noen ganger mer konstruktivt en andre.

Du sier: "Hvorfor skal man gjøre hvermann kriminelle, slik du sier?"

Jeg har aldri sagt at man skal gjøre hvermann kriminelle. Dette er å vri på ordene mine. Jeg har sagt at det kan være problematisk å at jeg har forståelse for de som ikke ønsker å bli betraktet som kriminelle. Men til syvende og sist skal de jo vite at de kan faktisk gjøre noe med det. De kan slutte.

Du sier at jeg dømmer folkemengder. Det gjør jeg så absolutt ikke, dette sier du grunnløst. Det jeg sier er at det er synd at så mage bruker hasj selv om det er ulåvlig. Folk som bryter loven for selv stå for det.

Du sier at jeg godkjenner de etablerte rusmidlene uten en pekefinger. Dette blir også helt feil da jeg har påpekt flere problemer knyttet til de etablerte rusmidlene. Jeg tok imidlertid og påpekte at jeg er for en bred debatt rundt problemstillingen å annerkjenner at man må vurdere tilltak som kan forbedre situasjonen. Men jeg ser ingen grunn til et totalforbud.
Kermit- nooob! Jeg blir så møkk lei av å gjenta meg selv, jeg sier jo flere ganger at jeg ikke mener alkohol er et "bedre" rusmiddel enn hasj, tvert om, skadeomfanget er mye større! Den største folkesykdommen vi har i dag..
Onkelen min tok livet sitt i alkoholrus, broren til en kammerat omkom i en ulykke vedrørende alkohol, en venninne av mor arvet 1million av faren sin, og drakk opp alt sammen..

Tias:Okei, har jeg vært selvmotsigende så beklager jeg det, men jeg tjener på denne diskusjonen, da det utfordrer mitt syn og mine prinsipper.. Hvordan kan jeg vite at de normenne jeg har er riktige, hvis jeg ikke setter de på prøve for å kunne si om de stemmer eller ikke!? Konstruktive poster er alltid ønsket! At legalisering har vært en rungende suksess er vel en side av saken, og betyr ikke at det hadde blitt et lignende utfall i Norge, selv om Norge identifiserer seg mer med Nederland.

"Fakta er at er at den store mengden ikke hadde brydd seg nevneverdig med en legalisering.... (sov)" Jasså, fakta er sier du, også ramser du opp en mengde egne meninger om hva som ville skjedd.. Hvor er faktaen?? Du slenger ut en rekke ønskelige utfall av hva som ville skjedd! Er jeg en fanatisk motstander av legalisering?? Hva vet du om det? Jeg har en ødelagt familie pga rus, og en onkel som tok livet sitt i alkohol-rus.. Hadde ingen i min familie noen gang hatt tilgang på alkohol og andre rusmidler, så tør jeg påstå at utfallet hadde vært annerledes, så selv om hasjen er her, så håper jeg den forsvinner! Naivt?? Nei jeg vil kjempe for mindre rus i samfundet, men gi hjelp til de som trenger det, ikke kaste alle og hvermann i fengsel eller bøtlegge de.

Det er klart jeg er motstander! Hadde hasj vært legalisert, og dermed gitt et annet utfall en hva det blei, så hadde jeg også ønsket det slik, men hvordan kan du harbarka påstå at legalisering ville løst alle disse problemene?? JEG fanatiker?? Snakk om å skyte seg selv i foten da, det er du som urokkelig står for at hasj SKAL legaliseres!

Jeg påpeker at i utgangspunktet burde ikke en gruppe mennesker få bestemme hva du skal putte i kroppen din, og det er vel og bra at du har selvkontroll, samt er så trygg på deg selv at du kan omgåes andre miljøer og nyte rus, men altfor mange har vært naive vedrørende dette... Vil du jeg skal ramse opp enda en rekke eksempler?? Eller skjønner du at det ikke finnes noen garanti for at legalisering vil løse alle disse problemene?? Vis meg noe annet enn statistikk, noe fast, et "bevis" og jeg skal forrandre mening, men du kommer like mye med egne meninger som oss andre!
Sist endret av Kensai; 29. november 2006 kl. 01:50.
Wow, så mange ord og ikke et eneste faktisk argument.

Du sier at tilgjengelighet og pris er de to faktorene som spiller inn når det gjelder forbruk av alkohol. Her i norge har vi utrolig dyr alkohol, og en veldig restriktiv alkoholpolitikk. Likevel kan du ta en tur på byen i norge og oppleve en hel haug av fulle folk, mens hvis du gjør det samme i land med mye billigere alkohol, og bedre tilgjengelighet på det, vil du knapt se noen som raver rundt drita i gatene. Så jeg tror nok heller det er litt omvendt: Restriksjoner fører til misbruk. Dette gjelder forsåvidt de fleste rusmidler.
I fare for å være totalt off-topic vil jeg si at alkoholpolitikken i norge gjør sånn at jeg gjerne kjøper mer hasj. Jeg er en person som når jeg drikker, drikker mye. enten jeg er alene eller ikke. Det vil si at ei "fylla" for meg kommer på ca 200-250, billigere blir det ikke. bare om jeg kjøper hjemmebrent. 1 gram hasj koster ca 100 kroner uansett hvor i landet du befinner deg. det for meg holder i ca 2-3 dager, alt ettersom. har røyket mye mer en dette på en kveld. men det fører bare til en tidlig kveld. altså sløseri.

Så når jeg som fattig student skal ta valget. slappe av med alkohol i en kveld = noe jeg ikke har råd til så ofte. Slappe av hele helgen for 100 kr.. hmm vanskelig valg du.
kensai: Selvfølgelig kan rus være ødeleggende for en familie, ingen sier imot deg på det. Hadde vi blitt kvitt alle rusmidler ville sannsynligvis mange av samfunnsproblemene våre blitt løst, men siden dette ikke er mulig er det viktig å finne alternative løsninger for rusproblemene.

Det er her poenget til alle som kjemper for legalisering av hasj kommer inn. Siden hasj er mindre farlig enn alkohol, synes mange at en legalisering av hasj vil være til det beste for alle. Man kan ikke røyke seg i hjel og man blir ikke aggresiv som man lett kan bli i alkorus.

Tror du ikke det hadde vært bedre hvis familien din heller hadde ruset seg på hasj, enn alkohol?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Kensai: Herregud, nå begynner jeg å bli skikkelig lei deg... Faktaen som jeg referer til er statestikker fra andre land som har god erfaring med avkriminalisering, og ingen eksplosiv økning i bruk. Mindre kriminalitet kommer som følge av at over 40% av "narkotika"-beslagleggelsene per i dag er cannabis, dvs. narkotikakriminaliteten synker med over 40% hvis vi fjerner problemet!

Tror du ikke jeg har opplevd negative aspekter med rusmidler, akkurat som deg? Jeg har en kusine som var heroinmisbruker / blandingsmisbruker i flere år, hennes mann var heroinmisbruker i flere år, deres sønn ble i sin tid blandingsmisbruker, jeg har en onkel som har vært heroinmisbruker i flere år, men som nå leder noe kristne greier et sted i Norge. Min far er alkoholiker og min bror skjøt seg selv i foten med hagle i alkoholrus, så ja, jeg har opplevd negative aspekter med rusmidler jeg også. Men, alkohol er alkohol. Jeg vet ikke hva vi bør gjøre med dette stoffet, men noe bør i alle fall gjøres, det er sikkert og visst. En ting er i alle fall sikkert; heller cannabis enn alkohol! Jeg vil mye heller at min far skal røyke cannabis fremfor å drikke, men med snaue 77 år på baken så begynner det kanskje å bli litt for sent.

Blandingsmisbrukere eller heroinmisbrukere er det ikke så mye å gjøre med, men jeg mener at et humant opplegg der misbrukere får stoffer på resept ala nederland vil gjøre mye for å bedre misbrukernes hverdag samt forhindre overdoser. Et legalt alternativ kveler også de ulovlige miljøene noe, som igjen vil føre til mindre nye misbrukere.

Jeg er forøvrig ikke en del av noe miljø, og omgås ikke rusmisbrukere, bare så det er sagt. Det er heldigvis mulig å dyrke sine egne urter her i verden, men desverre under risiko for mye strengere straff. En av de største farene med nettop cannabis er miljøet rundt, som gjerne frekventeres av blandingsmisbrukere o.l. Dette er jo naturligvis et produkt av forbudet, og er i mine øyne en av de viktgiste grunnene til å legalisere.

Det er vanskelig å komme med noe konkret, og det håper jeg du skjønner. Hadde jeg dratt inn en enkeltperson i mine poster så hadde du eller andre antakeligvis argumentert for at en enkeltperson ikke beviser noe som helst - utfallet kan variere. Statestikk er igjen for vagt og kan lyve. Hva er det egentlig du vil ha?

Du spør; " Eller skjønner du at det ikke finnes noen garanti for at legalisering vil løse alle disse problemene??" uten å refere til noen problemer. Nå vet jeg ikke hvilke problemer du sikter til, men mange vil i alle fall forsvinne som en følge av legalisering. Hele argumentet om at cannabis fører til sterkere stoffer er i og for seg svada, men hvis man ser det i et perspektiv med ulovlige miljøer inne i bildet så er det kanskje ikke så søkt, dvs. de ulovlige miljøene fører til sterke stoffer - dette er et problem som vil forsvinne når cannabis legaliseres. 40% av narkotikakriminaliteten vil forsvinne som en følge av legalisering. Disse frustrerende debattene som aldri tar slutt vil forhåpentligvis, etter en stund, forsvinne som følge av legalisering... Ellers kan jeg ikke tenke meg hvilke problemer du ellers måtte sikte til.
Sitat av kallenavn
Vel, jeg synes det virker mer sannsynlig at flere prøver hasj om det blir legalisert. Selv om det ble slik i Nederland, er det jo ingen garanti for at det blir slik her.
Vis hele sitatet...
Vel.. det er kanskje ikke en garanti at legalisering har fungert relativt bra i det eneste vestlige land som har prøvd det (o_O).. men en større garanti er at ulovlige rusmidler er kilden til en svært betydelig del av kriminaliteten og vold i de aller fleste vestlige land.. ikke på grunn av bruk, men på grunn av handelen. En ting er sikkert: Den politiske linjen vi holder til rusmidler nå er en katastrofe. Vi må finne en annen løsning, og ettersom legalisering har fungert fint for hasj i Nederland og for Alkohol i alle andre land (spesielt i USA i forhold til da det var ulovlig der) vil jeg si det er definitivt verdt å prøve..

Personlig tror jeg legalisering vil føre til en kort oppgang i bruk, etterfulgt av en sakte men jevn nedgang. Det blir kanskje flere som prøver hasj av og til, men det blir mye lettere å gi hjelp og informasjon til de som misbruker stoffet. Det samme gjelder alle andre rusmidler..

En annen ting er at mye av informasjonen om rusmidler er ekstremt overdrevet. Når ungdommen skjønner dette mister de tilliten til foreldre og lærere som har spredd propagandaen, og de vet dermed ikke hva som er de virkelig farene ved rusmidlene.. da er det lett å tolke alt som bull.
Sitat av Skyfex
En annen ting er at mye av informasjonen om rusmidler er ekstremt overdrevet. Når ungdommen skjønner dette mister de tilliten til foreldre og lærere som har spredd propagandaen, og de vet dermed ikke hva som er de virkelig farene ved rusmidlene.. da er det lett å tolke alt som bull.
Vis hele sitatet...
ja!! Det er så dumt at alt blir overdrevet. Jeg personlig tror nesten ikke på noen "advarsler" lenger, egentlig angående det meste av stoff.. vet at det er dumt, men når så mye rett og slett er løgn så mister man troen på media, lærere, voksene og alle andre som er "skråsikre" på at dem har riktig.

Synes det er mer farlig at dem overdriver så mye, får når man først har funnet ut av at det er feil så presser man grensene mer og mer....
erowid.org er vel av de få med troverdighet, når man først er inne på temaet propaganda