Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 9099
Hei!


Nå er jeg på bristepunktet. Telefonen går på flymodus i dager i strekk.

En uke igjen til "ferie", hvor jeg også må jobbe noen dager, og sikkert hele ferien.. Telefonen går nok igjen på flymodus.

Hvordan går jeg frem til fastlege for å få en langtidssykemelding for stress/utbrenthet? Jeg går hver dag og ønsker det skal treffe meg en arbeidsulykke så presset på meg skal avta, jeg kan ikke ha det sånn lenger.

Har vært i arbeid i 12 år.
Du bestiller legetime, snakker med legen, legen vil mest sannsynlig sykemelde deg om du forteller det du gjør her.
takk
Du bør nok ta en prat med legen ja. Har hørt om folk som har unnlatt å ta tak i slikt noe som har ført til dyp depresjon og nærmest fullstendig shut down, med en temmelig lang og bratt vei for å finne tilbake.

Er nok smartest å ta tak i slikt før du er helt på felgen. Når du får hentet deg litt inn så har du kanskje også overskudd og ledig mentalkapasitet til å vurdere om den jobben du har nå er den rette jobben også fremover. Kanskje er det på tide å bytte jobb? Ingen burde ha en jobb der en gambler med egen helse. Men snakk med legen først, får en sykemelding og bruk tiden på å hente deg inn igjen. Ikke bli desperat og si opp jobben uten at du har tenkt nøye gjennom det først. Og helst bør du jo ha en ny jobb klar når du evt. sier opp den gamle.

Lykke til.
Sist endret av random67489; 8. juli 2019 kl. 01:36.
Det er ikke greit å ha det slik. I tillegg til å ta det opp med fastlegen, så synes jeg at du burde informere arbeidsgiver om situasjonen din, slik at han skjønner hva som skjer. Det er nok også lurt at han vet om det før du plutselig kommer med en sykemelding slik at han kan få litt bedre tid til å forberede seg på å sette inn ekstravakter og slikt til når du blir borte ifra jobb.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det er ikke greit å ha det slik. I tillegg til å ta det opp med fastlegen, så synes jeg at du burde informere arbeidsgiver om situasjonen din, slik at han skjønner hva som skjer. Det er nok også lurt at han vet om det før du plutselig kommer med en sykemelding slik at han kan få litt bedre tid til å forberede seg på å sette inn ekstravakter og slikt til når du blir borte ifra jobb.
Vis hele sitatet...
Har en havnet i denne "utbrent-møte veggen" situasjonen så er det ofte med bakgrunn i å ta et overdrevent ansvar og en manglende evne til å si nei.

Sitat av Kompis87 Vis innlegg

En uke igjen til "ferie", hvor jeg også må jobbe noen dager, og sikkert hele ferien.. Telefonen går nok igjen på flymodus.
Vis hele sitatet...

Da er det desidert siste en trenger ansvar for arbeidsplassens ekstravakter. Det er ingen stilling som er uerstattelig. Det er akkurat sånne tanker som får folk til å jobbe seg sjuke. Så sorry, dette skal ikke TS behøve tenke på i det hele tatt.

Ring inn syk samtidig som du bestiller tid hos lege. Du bør få en akutttime, men legen kan skrive sykemelding tilbake til dagen du tok kontakt.

Ikke forvent langtidssykemelding ved første legebesøk. Trenger du det vil du få det på sikt men regn først med å få 1-2 uker av gangen. Derfor igjen også helt tullball å ta ting på forskudd med arbeidssgiver. På sikt er derimot arbeidsgiver pliktig til å involvere seg i hvordan du kan komme tilbake i arbeid.
Sitat av Dough Vis innlegg
Har en havnet i denne "utbrent-møte veggen" situasjonen så er det ofte med bakgrunn i å ta et overdrevent ansvar og en manglende evne til å si nei.
Vis hele sitatet...
Vi er helt på bølgelengde, jeg forstår ikke helt hvorfor du siterer innlegget mitt. Mener ikke at det er en nødvendighet at han gjør dette, men jeg tenker på at det vil være en måte å ikke gjøre det like ''rart'' på mtp. arbeidsgiver, samtidig som det er en hyggelig ting å gjøre for sjefen.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Vi er helt på bølgelengde, jeg forstår ikke helt hvorfor du siterer innlegget mitt. Mener ikke at det er en nødvendighet at han gjør dette, men jeg tenker på at det vil være en måte å ikke gjøre det like ''rart'' på mtp. arbeidsgiver, samtidig som det er en hyggelig ting å gjøre for sjefen.
Vis hele sitatet...
En hyggelig ting å gjøre for sjefen når du går og venter på at det skal skje en arbeidsulykke så du slipper å jobbe?

Det som er rart å er å forskuttere en langstidssykemelding for sjefen FØR du har vært hos lege. Inntill du har vært hos lege og faktisk har en sykemelding så er det bare en egenmelding som gjelder eller i verste fall ugyldig fravær. Så å ringe inn syk og si du skal til lege og regner med å få sykemelding er mer enn nok informasjon så kan man heller drodle videre på det når man har vært hos lege, fått en 2nd opinion osv.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Vi er helt på bølgelengde, jeg forstår ikke helt hvorfor du siterer innlegget mitt. Mener ikke at det er en nødvendighet at han gjør dette, men jeg tenker på at det vil være en måte å ikke gjøre det like ''rart'' på mtp. arbeidsgiver, samtidig som det er en hyggelig ting å gjøre for sjefen.
Vis hele sitatet...
Kanskje ts først bør fokusere på å komme seg ut av den situasjonen som sakte men sikkert tærer ham opp, dvs gi beskjed om at han er syk også oppsøke lege.

Om dette fører til langtidssykemelding så kan det være greit å informere sjefen, men det kan jo være et tveegget sverd også. Om ts er helt åpen om hva som feiler så risikerer han jo om sjefen er en tulling at han får slengt i fjeset at det bare er å skjerpe seg å komme seg tilbake i jobb.

Rart det der, om det var kreft eller levertransplantasjon eller andre fysiske greier så ville nok enhver sjef hatt forståelse. Men er det mer diffust som utbrent eller noe psykisk så er det mange som mener fraværet egentlig er skofting.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Håper det gikk greit med sykemeldinga ts og at du har kommet deg til legen. Husk at selvom du har fri fra jobb må du også lære deg å ta fri fra andre forpliktelser. Si nei til å dra på byen, si nei til å hjelpe kompis med å flytte, si nei til å få besøk av svigers.
Få vekk alle tanker om "jeg skal bare" "jeg må bare". Det eneste du skal nå er å ha "me-time" og ro. Blir du rastløs så gå deg en tur i skogen istedet for å dra å fylla. Tenk før hver ting du skal, vil eller blir spurt om "Vil dette være godt for meg og sjela mi, eller gjør jeg dette for at andre skal like meg?" Hvis det siste, så dropp det. Husk å heller ikke vær redd for å fjerne deg fra situasjoner som blir tyngende, unngå folk som drar deg ned, og ikke vær redd for å si takk for i dag og dra hjem etter et kort besøk. Dra heller hjem så lenge det er positivt, enn å holde ut til det blir negativt og slitsomt for deg. God bedring!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Tenk langsiktig, min venn. Husk at om 10 år, så har du tjent nok penger til å pensjonére deg for godt. Eller lag en plan så du kan stå i den posisjonen...
Sitat av Nature Spirit Vis innlegg
Tenk langsiktig, min venn. Husk at om 10 år, så har du tjent nok penger til å pensjonére deg for godt. Eller lag en plan så du kan stå i den posisjonen...
Vis hele sitatet...
Nettopp det jeg har gjort.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Nature Spirit Vis innlegg
Tenk langsiktig, min venn. Husk at om 10 år, så har du tjent nok penger til å pensjonére deg for godt. Eller lag en plan så du kan stå i den posisjonen...
Vis hele sitatet...
Hva faen? Dette er hinsides idiotisk. Hva skjer hvis man overbelaster seg , sånn at man er syk de neste 10 årene? Blir ikke tidlig pensjon av sånt, i hvert fall.
Sitat av robhol Vis innlegg
Hva faen? Dette er hinsides idiotisk. Hva skjer hvis man overbelaster seg , sånn at man er syk de neste 10 årene? Blir ikke tidlig pensjon av sånt, i hvert fall.
Vis hele sitatet...
Jeg er egentlig enig i det han sier og derfor jeg har presset meg også. Nå er det nærmere 5 år igjen iht plan men spørs om jeg bare må roe ned og ta det over 10. Kanskje en god pause, ihvertfall.
Sitat av robhol Vis innlegg
Hva faen? Dette er hinsides idiotisk. Hva skjer hvis man overbelaster seg , sånn at man er syk de neste 10 årene? Blir ikke tidlig pensjon av sånt, i hvert fall.
Vis hele sitatet...
Bruk hodet litt da. Kanskje han er utbrent nettopp -fordi- han ikke har noen plan? Veldig mange som bare går på jobb og ikke har noen baktanker eller plan med hele situasjonen, og psykologisk er det en dødsfelle, i hvert fall er risikoen veldig stor for at nettopp stress får rotfeste og mulighet til å utvikle seg. Har man en plan, så har man i hvert fall en strategi med hele greia, og kan bevisst justére detaljen.

Og hva er poenget med å være frekk og hånlig? Litt klasse og stil hadde gjort seg, takk.
Sitat av Nature Spirit Vis innlegg
Bruk hodet litt da. Kanskje han er utbrent nettopp -fordi- han ikke har noen plan? Veldig mange som bare går på jobb og ikke har noen baktanker eller plan med hele situasjonen, og psykologisk er det en dødsfelle, i hvert fall er risikoen veldig stor for at nettopp stress får rotfeste og mulighet til å utvikle seg. Har man en plan, så har man i hvert fall en strategi med hele greia, og kan bevisst justére detaljen.

Og hva er poenget med å være frekk og hånlig? Litt klasse og stil hadde gjort seg, takk.
Vis hele sitatet...
Men vet du hva som ligger bak TS sin utbrenthet? Har du også lagt merke til, at en nesten får sykemeldinger kastet etter seg ved slike diagnoser? Hva tror du grunnen er til dette?
Litt før julen 2018 så smalt det for meg, sov hele døgnet, deprimert og var bare uvell, er enda ikke tilbake i full jobb. Gå til lege, snakk om situasjonen, be om hjelp. Mann skal trossalt forhåpentligvis bli gammel her på jorda å.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Nature Spirit Vis innlegg
Bruk hodet litt da. Kanskje han er utbrent nettopp -fordi- han ikke har noen plan? Veldig mange som bare går på jobb og ikke har noen baktanker eller plan med hele situasjonen, og psykologisk er det en dødsfelle, i hvert fall er risikoen veldig stor for at nettopp stress får rotfeste og mulighet til å utvikle seg. Har man en plan, så har man i hvert fall en strategi med hele greia, og kan bevisst justére detaljen.

Og hva er poenget med å være frekk og hånlig? Litt klasse og stil hadde gjort seg, takk.
Vis hele sitatet...
Hvis du vil ha klasse og stil, kan du "bruke hodet litt" selv, det er ikke jeg som gir råd som kan være direkte helseskadelige. Hvis du ikke liker å høre at rådene dine er idiotiske, får du unngå å gi idiotiske råd, så løser det problemet seg selv.
Sist endret av robhol; 10. august 2019 kl. 23:58.
Sitat av robhol Vis innlegg
Hvis du vil ha klasse og stil, kan du "bruke hodet litt" selv, det er ikke jeg som gir råd som kan være direkte helseskadelige. Hvis du ikke liker å høre at rådene dine er idiotiske, får du unngå å gi idiotiske råd, så løser det problemet seg selv.
Vis hele sitatet...
Trist holdning.

Vær konstruktiv, ikke destruktiv. Har du bedre svar, kom med det, hvis ikke, ta ut dritten andre steder enn på meg.

Hvordan er et råd om å tenke langsiktig og skape en bedre plan med tilværelsen helseskadelig? Det var i hvert fall MENT positivt og konstruktivt, psykologisk. Hvis du klarer å tolke det negativt, så skal du jobbe veldig hardt. Da er det DU som er destruktiv og for å bruke dine egne ord, idiotisk. Så det er veldig godt jobbet.

Håper ikke holdningen din er givende for hele forumet her. Når noen gir et velment råd, så kan du være konstruktiv rundt det, og ikke destruktiv. Og ha litt klasse og stil, og holde dritten din for deg selv. Jeg skriver aldri på den måten til folk før jeg blir angrepet selv, og forventer å bli behandla med respekt selv.

Og for også å legge til: Når et innlegg tydeligvis er velment, så er det bare du som viser at du er full av dritt ved å svare som en drittsekk.
Sist endret av Nature Spirit; 11. august 2019 kl. 02:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
TL;DR

Vi snakker om en fyr som er utbrent og du skal visst ha ham til å ignorere det. Det er helseskadelig, ekstremt kortsiktig (for det GÅR ikke på lengre sikt) og dermed idiotisk. Hvis du har et problem med det, er det ditt problem. Siden det ikke falt deg inn å tenke så langt før du ga det rådet, må noen andre gjøre det for deg. Hvis du vil sutre om hvor "ukonstruktivt" det er, får du gjøre det på egen hånd.

robhol out.