Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  295 29099
Blir rett å slett imponert... fantastisk hopp, men der ligger mye jobb bakom hoppet.

Grattis til Felix.. å resten av teamet
Trodde det var gjort når han begynte å spinne og kameraet av han ble skrudd over til kontroll rommet.
Faen faen faen faen faen faen faen faen faen faen faen helvette!
Missed it.
Sist endret av KjemikalieX; 14. oktober 2012 kl. 21:01.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Fikk ikke til å høre hva han sa rett for han hoppa..?
Tipper han har øva inn en setnig der.. Noen som hørte?
Vis hele sitatet...
Klarer ikke å få med meg alt han sier, pga. utydelighet og at engelsken hans ikke er perfekt, men her er det jeg fikk med meg.

"(uklart)
to all thats watching now
(uklart)
but I can see
(uklart)
you has to be up really high
so small you are
I'm coming home now"

Feel free to contribute.
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Faen faen faen faen faen faen faen faen faen faen faen helvette!
Missed it.
Vis hele sitatet...
http://www.vgtv.no/#!id=57016&index=10
Blir spennende rundt 06:13:00 ish
Gratulerer til Felix og teamet hans Noen som vet om han hadde noen form for kamera på seg? GoPro eller lignende?
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Oppdaterte mitt forige innlegg, tror jeg fikk alt utenom begynnelsen nå:

"(uklart)
to all thats watching now
I dont suppose you can see
but I can see
sometimes
you has to be up really high
so small you are
I'm coming home now"

Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
Gratulerer til Felix og teamet hans Noen som vet om han hadde noen form for kamera på seg? GoPro eller lignende?
Vis hele sitatet...
Tror ikke det, da det ikke var noe synlig kamera festet til hjelmen.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Han hadde ett kamera på bryster, og ett på hvert lår...
15 kamera i og på kapselen..
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Der var hele fiksa.

"Hello everyone
to all thats watching now
I dont suppose you can see
but I can see
sometimes
you has to be up really high
so small you are
I'm coming home now"

sikkert noen flaws, men ikke noen store tror jeg.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
hmm, jeg hadde kommet på noe bedre å si før jeg hoppet!
Likte bedre Neal Armstrong sine ord før han hoppet ned på den store gule osten ja!
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Ignifer Vis innlegg
hmm, jeg hadde kommet på noe bedre å si før jeg hoppet!
Likte bedre Neal Armstrong sine ord før han hoppet ned på den store gule osten ja!
Vis hele sitatet...
Syntes det passet bra jeg med: "I'm coming home now."
Felix brøt lydmuren! Han oppnådde en hastighet på utrolige 1 342 km/t!
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Felix brøt lydmuren! Han oppnådde en hastighet på utrolige 1 342 km/t!
Vis hele sitatet...
Hvor leste du det?

EDIT:

Vil laste opp hoppet på youtube, imorgen.
(FOR DE SOM IKKE FIKK DET MED SEG)
Sist endret av Egeenz; 14. oktober 2012 kl. 22:56.
Sitat av Egeenz Vis innlegg
Hvor leste du det?
Vis hele sitatet...
Er pressekonferanse på http://www.redbullstratos.com/live/ nå. De sa det der for en liten stund siden.

edit: 7:32:00 ut i filmen som ligger på siden nå.
Sist endret av Nature; 14. oktober 2012 kl. 23:03.
Sitat av Egeenz Vis innlegg

Vil laste opp hoppet på youtube, imorgen.
(FOR DE SOM IKKE FIKK DET MED SEG)
Vis hele sitatet...
Det er allerede ute da..
Her kan du se det
Sitat av trigger Vis innlegg
Lydens hastighet er mindre jo høyere opp man kommer, da luften er tynnere der. Lydens hastighet på 1225 km/h eller 340 m/s er altså ved havnivå, så selv om han ikke falt så fort brøt han allikevel lydmuren.
Vis hele sitatet...
Hastigheten til lyden er vel også noe lavere ved lavere temperaturer.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Stratos/Nidar var vel også en av hovedsponsorene. Sykt kult at et norskt sjokoladeselskap er med på det!
Vis hele sitatet...
Hahaha Er du serriøs nå?
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Stratos/Nidar var vel også en av hovedsponsorene. Sykt kult at et norskt sjokoladeselskap er med på det!
Vis hele sitatet...
Står nok for stratosphere tenker jeg..
Sitat av Ignifer Vis innlegg
hmm, jeg hadde kommet på noe bedre å si før jeg hoppet!
Likte bedre Neal Armstrong sine ord før han hoppet ned på den store gule osten ja!
Vis hele sitatet...
Personlig likte jeg veldig godt den "I'm coming home now". Han kompenserer i alle fall for dårlig engelsk med et par massive baller!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kanskje han skulle sagt noe som; "A small step for me... and not exactly a gigant leap for anyone..."

Jeg lurer virkelig på hvorfor han utløste fallskjermen så tidlig? Trodde han var ute etter å slå lengste fritt fall rekorden...
Sitat av Up Vis innlegg
Kanskje han skulle sagt noe som; "A small step for me... and not exactly a gigant leap for anyone..."

Jeg lurer virkelig på hvorfor han utløste fallskjermen så tidlig? Trodde han var ute etter å slå lengste fritt fall rekorden...
Vis hele sitatet...
Han hadde visst problemer med dugg på visiren, så han utløste fallskjermen tidlig pga manglende sikt.
National Geographic har fulgt han over 5 år. Kommer en dokumentar om en mnd. tid. Sikkert mye som vil komme fram i dokumentaren. Meget mulig vi ikke fikk se fra kameraene han hadde på drakten pga. dokumentaren.

Dokumentaren skal iallefall sees.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av overandout Vis innlegg
Han hadde visst problemer med dugg på visiren, så han utløste fallskjermen tidlig pga manglende sikt.
Vis hele sitatet...
Men som jeg forsto det hadde han kontakt med Kittinger hele veien, og Kittinger hadde nøyaktige posisjoner av Baumgartner igjen?
Sitat av Up Vis innlegg
Kanskje han skulle sagt noe som; "A small step for me... and not exactly a gigant leap for anyone..."

Jeg lurer virkelig på hvorfor han utløste fallskjermen så tidlig? Trodde han var ute etter å slå lengste fritt fall rekorden...
Vis hele sitatet...
Slik som jeg forstod det fra pressekonferansen, så utløste han bare fallskjermen ved den høyden de hadde blitt enig om på forhånd: "I just followed the protocol"
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Ifølge noe jeg leste nå så skal han vist ha sakt
"Sometimes you have to go up really high to understand how small you are."
men det klarte ikke jeg å høre.
http://www.vgtv.no/?#id=57030 her er noen bilder fra kameraene på drakta!
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
http://www.vgtv.no/?#id=57030 her er noen bilder fra kameraene på drakta!
Vis hele sitatet...
For en opplevelse! Ser virkelig frem til dokumentaren kommer
Forøvrig er grunnen til at vi ikke fikk sett bilder fra drakten i går at han ikke hadde noe som helst form for sende utstyr utenom radio kommunikasjon med Capcom og Mission Control ..
Homemade Retard
zeicko's Avatar
litt rart at en energi drikke har bedre romprogram en oss :P
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
http://www.vgtv.no/?#id=57030 her er noen bilder fra kameraene på drakta!
Vis hele sitatet...
" Das ist Fantastich"

Edit: 10 minutter tok det før Liveleak slettet videoen etter jeg la den ut. Tror ikke Redbull er så altfor happy med videoer som lekker ut. Kjipt, for det var 2 minutter med fascinerende film fra kameraene som satt på drakta.

Edit 2: fungerer igjen nå. Spørs på om det blir edit 3-4-5
Mener bestemt de sa i filmen jeg så at han ikke klarte å bryte lydmuren?

Mulig jeg ikke er helt med, men i denne filmen ser man jo klart at den høyeste hastigheten han nådde var 1173 km/t:
http://www.youtube.com/watch?v=7f-K-XnHi9I
Kommet en update jeg ikke har fått med meg?
Sitat av enanthate Vis innlegg
Mener bestemt de sa i filmen jeg så at han ikke klarte å bryte lydmuren?

Mulig jeg ikke er helt med, men i denne filmen ser man jo klart at den høyeste hastigheten han nådde var 1173 km/t:
http://www.youtube.com/watch?v=7f-K-XnHi9I
Kommet en update jeg ikke har fått med meg?
Vis hele sitatet...
Mulig målingene ikke var helt korrekte. Eller at de sier det for at det hele skal bli enda mer spektakulært (som om det ikke var fett nok)
Sitat av enanthate Vis innlegg
Mener bestemt de sa i filmen jeg så at han ikke klarte å bryte lydmuren?

Mulig jeg ikke er helt med, men i denne filmen ser man jo klart at den høyeste hastigheten han nådde var 1173 km/t:
http://www.youtube.com/watch?v=7f-K-XnHi9I
Kommet en update jeg ikke har fått med meg?
Vis hele sitatet...
Farts målingene du så live var bare "estimated speed", så det var ikje nøyaktig. Samt at luften er tynner høyt oppe, så farten til lyden er lavere enn her nede på havnivå etter som eg har forstått.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
"Baumgartners hopp er det høyeste som noensinne er gjort. Han var i fritt fall i over fire minutter før han utløste fallskjermen. Underveis nådde han en hastighet på 1.342,8 kilometer i timen. Etter ni minutter landet han trygt på bakken."

Source: http://www.vg.no/nyheter/utrolige-hi...artid=10062349

"The speed of sound is the distance travelled during a unit of time by a sound wave propagating through an elastic medium. In dry air at 20 °C (68 °F), the speed of sound is 343.2 metres per second (1,126 ft/s). This is 1,236 kilometres per hour (768 mph), or about one kilometer in three seconds or approximately one mile in five seconds."

Source: http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_sound

Mao, han oppnådde hastigheter på 100 km/t mer enn lydmuren.

Fucking legend.

Bilde jeg laget:

Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Ikke for å virke nazi nå, men han sa vel heller "Hello Everyone, To All that is watching now.." er ivertfall det jeg hørte.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Var smålig teit at han prøvde å lage den "talen" sin egentlig, og det gjorde at jeg mista litt respekt for han. At han skal slå et par verdensrekorder er jo kult det, men det er jo ingenting som er så veldig stort med det egentlig.

Det han gjorde har jo absolutt ingen innvirkning på menneskeheten, men det hadde feks første måneferd. Derfor mener jeg at det bare er overfladisk, barnslig og et forsøk på å virke spesiell at han hadde den talen sin. Hadde han droppet den så hadde han virka way kulere.

Det faktum at han faila på talen og at cirka ingen hørte hva han sa var jo også en total fiasko.
Ekspert på påstander
Blir interessant å vite om han har virkelig klart å bryte lydmuren, men kan noen forklare hvordan lydmur er? Er det sånn jeg oppfatter at han ikke virkelig hører lyder mens han bryte lydmuren? kan jo finne på google.no og jeg har røyka en rev. men er litt for dum og har flere dumme spørsmål om verdensrekorden...
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Var smålig teit at han prøvde å lage den "talen" sin egentlig, og det gjorde at jeg mista litt respekt for han. At han skal slå et par verdensrekorder er jo kult det, men det er jo ingenting som er så veldig stort med det egentlig.

Det han gjorde har jo absolutt ingen innvirkning på menneskeheten, men det hadde feks første måneferd. Derfor mener jeg at det bare er overfladisk, barnslig og et forsøk på å virke spesiell at han hadde den talen sin. Hadde han droppet den så hadde han virka way kulere.

Det faktum at han faila på talen og at cirka ingen hørte hva han sa var jo også en total fiasko.
Vis hele sitatet...
Syntes talen var kul jeg, og det var ingenting i talen som sa at han gjorde noe revolusjonerende.
Og det hadde da faktisk noe å si for menneskeheten, han gav forskerne mer å studere om så høye hopp, aerodynamikken til mennesker i den høyden, etc.
Det at man ikke hørte talen så tydelig var ikke hans feil, men signalene og syntes ikke at det ble noe fiasko utav det, da man klart kunne tyde det.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Melcor Vis innlegg
Syntes talen var kul jeg, og det var ingenting i talen som sa at han gjorde noe revolusjonerende.
Og det hadde da faktisk noe å si for menneskeheten, han gav forskerne mer å studere om så høye hopp, aerodynamikken til mennesker i den høyden, etc.
Det at man ikke hørte talen så tydelig var ikke hans feil, men signalene og syntes ikke at det ble noe fiasko utav det, da man klart kunne tyde det.
Vis hele sitatet...
Det var åpenbart at han hadde øvd inn talen, men det er jo det som er greia. Hvorfor skal han ha en tale når han ikke har gjort noe revolusjonerende i det heletatt? Han hoppa fallskjerm fra en stor høyde, that's it. Han har kanskje baller, men det er ikke så mye mer enn det.

Er også ekstremt klisje med hele "blabla så ser man hvor liten man egentlig er".
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Det var åpenbart at han hadde øvd inn talen, men det er jo det som er greia. Hvorfor skal han ha en tale når han ikke har gjort noe revolusjonerende i det heletatt? Han hoppa fallskjerm fra en stor høyde, that's it. Han har kanskje baller, men det er ikke så mye mer enn det.

Er også ekstremt klisje med hele "blabla så ser man hvor liten man egentlig er".
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig øvde han inn talen, tviler på at du ikke hadde benytta sjangsen til å si noen inøvde ord når 8mill ser deg live.
Det var ikke bare det a than hoppa i fallskjerm fra en stor høyde, han var høyere en noen menneske har vert før med balong, brøt lydmuren uten hjelp av noe med motor, og hadde det lengste fritt fall noen har hatt.
Tror nok ikke det bare var å "hoppe i fallskjerm fra en stor høyde"
Sitat av Melcor Vis innlegg
[...]og hadde det lengste fritt fall noen har hatt.[...]"
Vis hele sitatet...

Han har ikke rekorden for lengste fritt fall, den er det fortsatt Kittinger som har!

"Baumgartners hopp varte totalt i fire minutter og 19 sekunder, mens Kittingers rekord er på fire minutter og 36 sekunder." http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l-7017309.html
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av daikirai Vis innlegg
Han har ikke rekorden for lengste fritt fall, den er det fortsatt Kittinger som har!

"Baumgartners hopp varte totalt i fire minutter og 19 sekunder, mens Kittingers rekord er på fire minutter og 36 sekunder." http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l-7017309.html
Vis hele sitatet...
Tror du missforsto meg, jeg tenkte i lengde og ikke i tidsrom, my bad.

Vet at Kittinger har lengste(tid) fritt fall.
Frankrikes Solkonge
Sitat av IRead Vis innlegg
Blir interessant å vite om han har virkelig klart å bryte lydmuren, men kan noen forklare hvordan lydmur er? Er det sånn jeg oppfatter at han ikke virkelig hører lyder mens han bryte lydmuren? kan jo finne på google.no og jeg har røyka en rev. men er litt for dum og har flere dumme spørsmål om verdensrekorden...
Vis hele sitatet...
Enkleste måten jeg kan forklare på blir slik: Forestill deg lydbølger som ringer i vann når du kaster en stein i det vannet. Hvis du hadde klart å bevege det senteret ringene kom ut fra i en retning, ville ringene bli mer komprimert mot den enden den gikk mot. Slik som det blir illustrert her

Med en gang du går over den grensa, bryter du lydmuren.
Melcor: Ja da missforsto jeg nok Beklager
Sist endret av daikirai; 16. oktober 2012 kl. 21:01.
Sitat av daikirai Vis innlegg
Han har ikke rekorden for lengste fritt fall, den er det fortsatt Kittinger som har!

"Baumgartners hopp varte totalt i fire minutter og 19 sekunder, mens Kittingers rekord er på fire minutter og 36 sekunder." http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l-7017309.html
Vis hele sitatet...
* Kittinger har rundt 4min30s og Felix nådde 4min13s

Kanskje litt upresis, men han var også over 4min.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Gammel tråd, men vil bare minne dere på at National Geographic har nå kommet ut med første del av dokumentaren der de følger Felix Baumgartner før, under og etter rekordhoppet. Ser ut til at det kommer en ny episode 30. november.

Har ikke fått sett den selv enda, da laptopen jeg bruker akkurat nå ikke er særlig glad i HD. Orker ikke se den uten høy oppløsning. Ligger ut som torrent, søk - Space Dive.