Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  189 22195
Virker som de fleste er enig i at energi kan komme eller gå, bare endre form... Hvorfor åpner illustrert vitenskap sitt "Fokus universet" blad med dette; "Universet ble dannet for 13,7 miliarder år siden i en gigantisk eksplosjon, big bang, der tid, rom og energi oppsto ut av ingenting." ??
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Virker som de fleste er enig i at energi kan komme eller gå, bare endre form... Hvorfor åpner illustrert vitenskap sitt "Fokus universet" blad med dette; "Universet ble dannet for 13,7 miliarder år siden i en gigantisk eksplosjon, big bang, der tid, rom og energi oppsto ut av ingenting." ??
Vis hele sitatet...
Da tar isåfall illustrert vitenskap feil: Ingen vet hvor energien fra BB kom fra. Sannsynligvis har den vært her hele tiden.
Sitat av Grix Vis innlegg
Da tar isåfall illustrert vitenskap feil: Ingen vet hvor energien fra BB kom fra. Sannsynligvis har den vært her hele tiden.
Vis hele sitatet...
Akkurat, men da blir det jo fort vanskelig å skille noe fra noe. Jeg kan dermed velge å tro på det jeg opplever eller det som noen andre har opplevd, så kan vi jo si at flertallet bestemmer hva som er virkelig og hvilke instrumenter som måler hva de nå enn skal måle, men det er alt vissvass og bare en illusjon om universets opprinnelse og resten av det universet måtte inneha. Og all kommunikasjon for å forstå noe annet enn primærbehov er bortkastet tid..
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Det som skjedde før big bang kan ikke påvirke det som skjedde etter, så det har ikke så mye å si.
Vi kan sannsynligvis aldri finne ut hva som skjedde før big bang.

Det er bedre å forholde seg til det man kan bevise og ikke det man tror kan ha skjedd.
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Virker som de fleste er enig i at energi kan komme eller gå, bare endre form... Hvorfor åpner illustrert vitenskap sitt "Fokus universet" blad med dette; "Universet ble dannet for 13,7 miliarder år siden i en gigantisk eksplosjon, big bang, der tid, rom og energi oppsto ut av ingenting." ??
Vis hele sitatet...
Hvis universet er flatt, noe det ser ut til å være, er den totale energien i universet nøyaktig null. Materie har positiv energi, mens gravitasjonsfelt anses for å ha negativ energi. Derfor kan man si at "tid, rom og energi oppsto ut av ingenting".

http://en.wikipedia.org/wiki/Zero-energy_universe

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Vi kan sannsynligvis aldri finne ut hva som skjedde før big bang.
Vis hele sitatet...
Og i følge de fleste teorier (tilsynelatende med unntak av M-teori) vil det også være meningsløst å snakke om tiden før Big bang, på samme måte som det er meningsløst å snakke om et punkt nord for nordpolen.
Sist endret av Provo; 30. mai 2011 kl. 14:15.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis universet er flatt, noe det ser ut til å være, er den totale energien i universet nøyaktig null. Materie har positiv energi, mens gravitasjonsfelt anses for å ha negativ energi.
Vis hele sitatet...
Så med mine briller kan man si at universet er balansert mellom motsetninger uansett hva det skulle være og materie (positiv, maskulin, penis og 1) har sin motsetning i gravitasjonsfelt (negativ, feminin vagina og 0). Så jeg får pressa både dualisme og mikro makro kosmos inn i dette.

Så det jeg ser er at feminint og maskulint prinsipp gjør i dag det de før gjorde i begynnelsen av big bang som vi kaller det. Det er en mann og en dame som prøver å komme sammen for å skape? Dytte 1 inn i 0? Altså yin yang symbolet er begynnelsen av Big bang med mine briller=D

Sitat av Provo Vis innlegg
Derfor kan man si at "tid, rom og energi oppsto ut av ingenting".
Vis hele sitatet...
Ja som når jeg sier jeg skal kjøpe en pizza? Først tenker jeg på den ( ikke materisk) og etter nok tanke rundt den manifisterer den seg i livet mitt. Først tanken så handling? Men det er ikke ingenting...

Kult du orker å svare mine lamme innspill i allefall=)
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Så med mine briller kan man si at universet er balansert mellom motsetninger uansett hva det skulle være og materie (positiv, maskulin, penis og 1) har sin motsetning i gravitasjonsfelt (negativ, feminin vagina og 0). Så jeg får pressa både dualisme og mikro makro kosmos inn i dette.

Så det jeg ser er at feminint og maskulint prinsipp gjør i dag det de før gjorde i begynnelsen av big bang som vi kaller det. Det er en mann og en dame som prøver å komme sammen for å skape? Dytte 1 inn i 0? Altså yin yang symbolet er begynnelsen av Big bang med mine briller=D
Vis hele sitatet...
Jeg tror du skal pusse brillene dine. Hvordan passer ukjønnet formering inn i bildet? Hva med tallet 2? Hva i alle dager har peniser og vaginaer med Big bang å gjøre? Dette blir enkelt og greit tåkeprat "med mine briller".

Og alt trenger en motsetning? Hva da med konseptet at alt trenger en motsetning? Det vil jo også kreve en motsetning, som vil si at alt ikke trenger en motsetning.

Sitat av Zarathustra
Ja som når jeg sier jeg skal kjøpe en pizza? Først tenker jeg på den ( ikke materisk) og etter nok tanke rundt den manifisterer den seg i livet mitt. Først tanken så handling? Men det er ikke ingenting...
Vis hele sitatet...
Nei, ikke som pizza. Som en langlevd kvantefluktuasjon som følge av at den totale energien er null. Heisenbergs uskarphetsprinsipp formulert som relasjonen mellom energi og tid sier at ΔE·Δt=ħ/2π. Det vil si at en fluktuasjon med høy energi kan kun leve i kort tid, mens en med lav energi kan leve lenger – og en med null energi kan eksistere uendelig lenge.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg tror du skal pusse brillene dine. Hvordan passer ukjønnet formering inn i bildet? Hva med tallet 2? Hva i alle dager har peniser og vaginaer med Big bang å gjøre? Dette blir enkelt og greit tåkeprat "med mine briller".
Vis hele sitatet...
Ha ha good one Det er jo det jeg prøver med å bruke din pussefille, er det ikke? =) Ukjønnet passer kjemefint inn fordi alt må ha en motsetning=D Og se på en av de plantene som ikke er tvekjønnet normalt, men som også kan bli det.. Cannabisplanten.. Den er omtrent ubrukelig som tvekjønnet.. Mennesker kan være homofile eller lesbisk, men det skaper ikke på samme måte som en mann og en kvinne kan..


Sitat av Provo Vis innlegg
Og alt trenger en motsetning? Hva da med konseptet at alt trenger en motsetning? Det vil jo også kreve en motsetning, som vil si at alt ikke trenger en motsetning.
Vis hele sitatet...
Jepp og her kommer jeg med min teori at også alt virker tilsynelatende paradoksalt... For balanse tipper jeg...

Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, ikke som pizza. Som en langlevd kvantefluktuasjon som følge av at den totale energien er null. Heisenbergs uskarphetsprinsipp formulert som relasjonen mellom energi og tid sier at ΔE·Δt=ħ/2π. Det vil si at en fluktuasjon med høy energi kan kun leve i kort tid, mens en med lav energi kan leve lenger – og en med null energi kan eksistere uendelig lenge.
Vis hele sitatet...
Ja, så noen i dette universet er kortvarig - menneskelivet - men liv er uendelig og evig?
Dette er slike hypoteser jeg ender opp med når jeg har vært for lenge på nachspiel. Like troverdig som Guds eksistens..
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Virker som de fleste er enig i at energi kan komme eller gå, bare endre form... Hvorfor åpner illustrert vitenskap sitt "Fokus universet" blad med dette; "Universet ble dannet for 13,7 miliarder år siden i en gigantisk eksplosjon, big bang, der tid, rom og energi oppsto ut av ingenting." ??
Vis hele sitatet...
Illustrert Vitenskap er litt som Se & Hør. Begge tar i bruk informasjon de får fra noen kilder uten at de nødvendigvis behøver å være bevist. Ikke misforstå, jeg elsker Illustrert Vitenskap og har abonnert i noen år, men i noen utgaver trykker de mye rart. Merkelige teorier som ikke kan bevises osv.

Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Så med mine briller kan man si at universet er balansert mellom motsetninger uansett hva det skulle være og materie (positiv, maskulin, penis og 1) har sin motsetning i gravitasjonsfelt (negativ, feminin vagina og 0). Så jeg får pressa både dualisme og mikro makro kosmos inn i dette.

Så det jeg ser er at feminint og maskulint prinsipp gjør i dag det de før gjorde i begynnelsen av big bang som vi kaller det. Det er en mann og en dame som prøver å komme sammen for å skape? Dytte 1 inn i 0? Altså yin yang symbolet er begynnelsen av Big bang med mine briller=D
Vis hele sitatet...
Penis, vagina, 0 og 1 har vel ikke noe med Big Bang å gjøre. Det er kanskje lett å tenke seg det, siden universet ble skapt med visse motsetninger. Materie, anti-materie, positivt energi, negativ energi, horisont, anti-horisont osv.
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Ha ha good one Det er jo det jeg prøver med å bruke din pussefille, er det ikke? =) Ukjønnet passer kjemefint inn fordi alt må ha en motsetning=D Og se på en av de plantene som ikke er tvekjønnet normalt, men som også kan bli det.. Cannabisplanten.. Den er omtrent ubrukelig som tvekjønnet.. Mennesker kan være homofile eller lesbisk, men det skaper ikke på samme måte som en mann og en kvinne kan..
Vis hele sitatet...
Det virker mer som en kombinasjon av konfirmasjonsbias og det faktum at det meste har alternativer. Du ser ut til å avfeie det som har mer enn ett alternativ og det som ikke kan sies å ha noen direkte motsetning. Hva er for eksempel motsetningen av tallet 2, som nevnt? Hva er motsetningen av en veps? Motsetningen av papir?

Sitat av Zarathustra
Jepp og her kommer jeg med min teori at også alt virker tilsynelatende paradoksalt... For balanse tipper jeg...
Vis hele sitatet...
Er vel litt billig å omfavne tydelige paradokser som oppstår av denne teorien din som at det skal være slik? Det vil nok være riktig å si at paradokser er et resultat av manglende forståelse – altså at noe i forståelsen er galt.

Sitat av Zarathustra
Ja, så noen i dette universet er kortvarig - menneskelivet - men liv er uendelig og evig?
Vis hele sitatet...
Nei, det har ingenting med det å gjøre.
Bra forklaring på "Multiverse-teorien"
Mario Multiverse
I like turtles
Skyfex's Avatar
Jeg har ikke lest igjennom hele tråden, så vet ikke om dette er nevnt:

Jeg har hørt teorien (eller hypotesen om vi skal være pinlig nøyaktig med terminologien) som TS beskriver før, men sist jeg leste om det konkluderte forfatteren med at man ville ende opp med å leve i stor lidelse.

Tidligere beskrev noen et eksempel hvor man setter en pistol til hodet og trekker i avtrekkeren. Det er stor sannsynlighet for at du dør, men den nest største sannsynligheten er at du overlever med store skader. Slikt vil det være med alt annet som kan drepe deg, så for hver gang du "dør" vil du istedenfor ende opp med store skader.

Derfor håper jeg virkelig ikke at dette er tilfellet, selv om det er et veldig spennende tankeeksperiment.

Personlig så tror jeg ikke så mye på multivershypotesen i det hele tatt.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Illustrert Vitenskap er litt som Se & Hør. Begge tar i bruk informasjon de får fra noen kilder uten at de nødvendigvis behøver å være bevist. Ikke misforstå, jeg elsker Illustrert Vitenskap og har abonnert i noen år, men i noen utgaver trykker de mye rart. Merkelige teorier som ikke kan bevises osv.
Vis hele sitatet...
Akkurat, så hvordan skal man vite noe som helst om det ikke gjøres ved opplevelsen. Kunnskap er visdom når man gjør det til en personlig opplevelse..


Sitat av ViceR Vis innlegg
Penis, vagina, 0 og 1 har vel ikke noe med Big Bang å gjøre. Det er kanskje lett å tenke seg det, siden universet ble skapt med visse motsetninger. Materie, anti-materie, positivt energi, negativ energi, horisont, anti-horisont osv.
Vis hele sitatet...
Det er din mening, jeg har min egen.. For meg er det ikke tilfeldig at lys vil på lik linje med mørke, og vi kan ikke ha dag uten natt, og det er heller ikke tilfeldig at for at planter skal vokse godt MÅ de ha like mye røtter i jord - mørke - for at de skal kunne strekke seg mot lyset.. De er faktisk avhengig av det... Videre kunne jeg sagt at for meg er det ikke tilfeldig at jord kan være symbolsk for å være jordisk, så hva er motsatt? Jo luft som er svevende tanker i symbol.. Jeg kan dra mikro/makro i evigheter... For meg virker det som det finnes en VILJE i alt som lever...
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Det er din mening, jeg har min egen..
Vis hele sitatet...
Du ytrer en helt konkret påstand om hvordan universet fungerer. Du har en hypotese, og du bør ikke forsøke å unngå kritikk, du burde søke å få den kritisert – ja, du bør oppfordre til å få hypotesen din forsøkt smadret i fillebiter – for det er det som kan avgjøre hvorvidt det er hold i den eller ikke. Slik fungerer vitenskapen, slik fungerer fremgang.

Sitat av Zarathustra
For meg er det ikke tilfeldig at lys vil på lik linje med mørke, og vi kan ikke ha dag uten natt, og det er heller ikke tilfeldig at for at planter skal vokse godt MÅ de ha like mye røtter i jord - mørke - for at de skal kunne strekke seg mot lyset.. De er faktisk avhengig av det... Videre kunne jeg sagt at for meg er det ikke tilfeldig at jord kan være symbolsk for å være jordisk, så hva er motsatt? Jo luft som er svevende tanker i symbol.. Jeg kan dra mikro/makro i evigheter... For meg virker det som det finnes en VILJE i alt som lever...
Vis hele sitatet...
Vi kan selvsagt ha dag uten natt, men det ville ikke vært noe behov for å definere konseptet "dag og natt" hvis vi ikke hadde variasjon eller i det minste muligheten til å forestille oss et alternativ. Grunnen til at planter har røtter i jorden er for å trekke til seg fuktighet, ikke fordi de krever mørke. Det finnes planter som ikke har røtter i mørket, men heller flyter fritt eller fester seg i ting, slik som alger. Dette er faktisk barneskolestoff.

Som sagt, alt du gjør er å finne alternativer til ting uten å ta i betraktning at det meste har mer enn ett alternativ og sjelden en direkte motsetning. Du har fortsatt ikke forklart hvordan eksemplene jeg nevnte tidligere passer inn i bildet. Kort fortalt er det ingen grunn til å tro at denne hypotesen du fremlegger har det minste fnugg av riktighet ved seg.
Sist endret av Provo; 1. juni 2011 kl. 13:25.
Sitat av Provo Vis innlegg
Du ytrer en helt konkret påstand om hvordan universet fungerer. Du har en hypotese, og du bør ikke forsøke å unngå kritikk, du burde søke å få den kritisert – ja, du bør oppfordre til å få hypotesen din forsøkt smadret i fillebiter – for det er det som kan avgjøre hvorvidt det er hold i den eller ikke. Slik fungerer vitenskapen, slik fungerer fremgang.
Vis hele sitatet...
Utrykker jeg at det er et problem? Jeg prøver faktisk å utrykke at jeg setter pris på at du orker..Og jeg vet hva fremgang er=)

Sitat av Provo Vis innlegg
Vi kan selvsagt ha dag uten natt, men det ville ikke vært noe behov for å definere konseptet "dag og natt" hvis vi ikke hadde variasjon eller i det minste muligheten til å forestille oss et alternativ. Grunnen til at planter har røtter i jorden er for å trekke til seg fuktighet, ikke fordi de krever mørke. Det finnes planter som ikke har røtter i mørket, men heller flyter fritt eller fester seg i ting, slik som alger. Dette er faktisk barneskolestoff.
Vis hele sitatet...
Jeg har akvarium, så joda, men om ikke algenen har en skifte mellom dag og natt ender det med at de ødelegger så mye av miljøet at de selv dør... Nesten alle planter blomstrer ved antall timer lys de får..

Sitat av Provo Vis innlegg
Som sagt, alt du gjør er å finne alternativer til ting uten å ta i betraktning at det meste har mer enn ett alternativ og sjelden en direkte motsetning. Du har fortsatt ikke forklart hvordan eksemplene jeg nevnte tidligere passer inn i bildet. Kort fortalt er det ingen grunn til å tro at denne hypotesen du fremlegger har det minste fnugg av riktighet ved seg.
Vis hele sitatet...
Det skjønner jeg at du mener, og jeg håper du har rett.. Jeg håper det i det hele tatt finnes noe som er rett...
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Jeg har akvarium, så joda, men om ikke algenen har en skifte mellom dag og natt ender det med at de ødelegger så mye av miljøet at de selv dør... Nesten alle planter blomstrer ved antall timer lys de får..
Vis hele sitatet...
Men dette er jo fordi de har tilpasset seg miljøet gjennom evolusjon. Om man gikk fra den tradisjonelle dag/natt-syklusen til konstant dag over la oss si 10 000 år så ville algene også kunne ha tilpasset seg dette, og nedregulert fotosyntesen.

Det samme hadde de gjort om det aldri var dag og natt til å begynne med. Og det finnes planeter som alltid har samme side mot nærmeste stjerne, og dermed vil det alltid være dag på denne siden.
Sitat av bronze Vis innlegg
Men dette er jo fordi de har tilpasset seg miljøet gjennom evolusjon. Om man gikk fra den tradisjonelle dag/natt-syklusen til konstant dag over la oss si 10 000 år så ville algene også kunne ha tilpasset seg dette, og nedregulert fotosyntesen.

Det samme hadde de gjort om det aldri var dag og natt til å begynne med. Og det finnes planeter som alltid har samme side mot nærmeste stjerne, og dermed vil det alltid være dag på denne siden.
Vis hele sitatet...
Ja, som i finnmark hvor alt liv er mindre og mer stresset, men som reagerer på grader i stedet for lys, men allikevel viser det seg at i finnmark hvor det er lang vinter er det også lys nesten hele mai, juni og august..

Men siden ingen tar hintet, så; jeg er ferdig..
ikke for å knuse drømmene dine, jeg har 10klasse fysikk og jeg vet at det du sier er tull. energien i deg blir til næring i jorda bevegelse (lyd\lys) osov
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Utrykker jeg at det er et problem? Jeg prøver faktisk å utrykke at jeg setter pris på at du orker..Og jeg vet hva fremgang er=)
Vis hele sitatet...
Det virket som du uttrykket at det var et problem til ViceR da du svarte kritikken med "det er din mening, jeg har min egen". Det er ikke slik det fungerer når man har konkrete hypoteser om hvordan universet fungerer.

Sitat av Zarathustra
Jeg har akvarium, så joda, men om ikke algenen har en skifte mellom dag og natt ender det med at de ødelegger så mye av miljøet at de selv dør... Nesten alle planter blomstrer ved antall timer lys de får..
Vis hele sitatet...
For du første, er du egentlig så sikker på det? De dreper fisken, ja, men dreper seg selv? For det andre kunne du gitt de praktisk talt samme vekstvilkårene ved å legge lysmengden på en gjennomsnittsverdi av et døgn og la den være konstant. Og for det tredje er algetypen du har i akvariet ditt gjerne encellede alger, slik som grønnalger eller kiselalger, som ofte til slutt dekker absolutt alt. Andre algetyper som er mye større oppfører seg som andre store planter – tang, for eksempel.
Sist endret av Provo; 2. juni 2011 kl. 08:25.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det virket som du uttrykket at det var et problem til ViceR da du svarte kritikken med "det er din mening, jeg har min egen". Det er ikke slik det fungerer når man har konkrete hypoteser om hvordan universet fungerer.
Vis hele sitatet...
Når det ikke er noen måte å vite hva som er hva, så er det like greit å ha sin egen mening jo..

Sitat av Provo Vis innlegg
For du første, er du egentlig så sikker på det? De dreper fisken, ja, men dreper seg selv? For det andre kunne du gitt de praktisk talt samme vekstvilkårene ved å legge lysmengden på en gjennomsnittsverdi av et døgn og la den være konstant. Og for det tredje er algetypen du har i akvariet ditt gjerne encellede alger, slik som grønnalger eller kiselalger, som ofte til slutt dekker absolutt alt. Andre algetyper som er mye større oppfører seg som andre store planter – tang, for eksempel.
Vis hele sitatet...
Det finnes "utskudd" og avvik overalt, men det er ikke dem jeg snakker om..

Sitat av xavi0n Vis innlegg
ikke for å knuse drømmene dine, jeg har 10klasse fysikk og jeg vet at det du sier er tull. energien i deg blir til næring i jorda bevegelse (lyd\lys) osov
Vis hele sitatet...
Rettet til meg?
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Når det ikke er noen måte å vite hva som er hva, så er det like greit å ha sin egen mening jo..
Vis hele sitatet...
Du har en helt konkret hypotese om hvordan universet fungerer, og er ikke i stand til å forsvare de mest åpenbare mangler ved den. Det nytter ikke da å si "jeg mener hva jeg vil" hvis du forventer å bli tatt for å være noe annet enn en klovn i vitenskapelig sammenheng.

Sitat av Zarathustra
Det finnes "utskudd" og avvik overalt, men det er ikke dem jeg snakker om..
Vis hele sitatet...
Hvis hypotesen din knekker sammen av disse eksemplene er den feil. Enkelt og greit. Du kan ikke bare se bort i fra det som ikke passer! Da kan du jo like gjerne ha en hypotese om at alt som finnes er reinsdyr, også bare se bort i fra alt som ikke er reinsdyr. Du skjønner vel at det ikke duger?
wow, det var intresant o.O Har egentlig aldri tenkt på det på den måten, Veldig kult
Sist endret av Bobbacar; 2. juni 2011 kl. 14:30.
Utrolig interessant lesning, selvom det bare er en påstand som du sier! Fengende var det og det ga meg litt å gruble over.
Så akkurat schrødingers katt Nær døden opplevelser.
Tema som b.l.a at man ikke kan hallusinere under hjerte stans.
Hvordan er det da mulig at så mange kan beskrive hva som foregår rundt dem i detalj?
Blir virkelig spennede å høre hvilke resultater dette 5år's prosjektet fører til;

1500 hjertestans pasienter skal intervjues om omgivelsene,
hvor forskerne har plassert ut bilder over sengene etc som pasientene umulig kan ha vist på forhånd hva viser.
Noe som fasinerte meg var hvordan hun damen som var født blind kunne se under en nær døden opplevelse.
Dette støtter også opp under teorien om at nær-døden opplevelser ikke er hallusinasjoner men virkelige hendelser.

Programmet fikk i alle fall meg til og tenke meg om en gang til, er døden egentlig slutten?
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Tidligere beskrev noen et eksempel hvor man setter en pistol til hodet og trekker i avtrekkeren. Det er stor sannsynlighet for at du dør, men den nest største sannsynligheten er at du overlever med store skader. Slikt vil det være med alt annet som kan drepe deg, så for hver gang du "dør" vil du istedenfor ende opp med store skader.
Vis hele sitatet...
Den teorien går jo bokstavelig talt i luften hvis du bruker "idiotsikre" måter å ta knekken på deg selv, som å blåse av seg hodet med dynamitt.

Nei, jeg har ikke mye troen på slike teorier. De er uhyre interessant, men argumentasjonsmessig jeg blir ofte fanget mellom det å tro på noe helt blindt, eller være beinhard og kreve akademiske kilder på alle påstander. Hvor mange påstander som skal være backet opp av sikre kilder kan jo diskuteres i det lange og det breie, men jeg er ihvertfall sikker på en ting: alle dør til slutt. Og da er det over. Punktum finale. Svart. Ingenting.Det er nå min teori.
sett at jeg først godtar mye av det du fremsetter om fysiske teorier, det spørsmålet som da gjenstår i mine øyne - og er det største i hele suppa - er om det virkelig er du som lever videre, eller en versjon av deg. Hele greia trenger en redegjørelse for hva som utgjør deg som individ. Hvis "du" kan eksistere i forskjellige universe, er det deg eller en annen versjon, eller en helt annen person igjen som ikke ligner filla på deg?
Sitat av Provo Vis innlegg
Du ytrer en helt konkret påstand om hvordan universet fungerer. Du har en hypotese, og du bør ikke forsøke å unngå kritikk, du burde søke å få den kritisert – ja, du bør oppfordre til å få hypotesen din forsøkt smadret i fillebiter – for det er det som kan avgjøre hvorvidt det er hold i den eller ikke. Slik fungerer vitenskapen, slik fungerer fremgang.
Vis hele sitatet...
Det der ligner veldig på Poppers falsifikasjons-teori, og den er allmennt kaste i søppla i vitenskapsfilosofi og teori. En slik hypotese som du aktivt prøver å finne motbevis vil ikke fortelle oss noe kunnskapsnyttig, men kun hva som hittil ikke er bevist som falskt. Dagens vitenskap opererer heller med å fremsette en hypotese og teste den for data for å sjekke om den stemmer, ikke om den er falsk. (dette er vel og merke hvordan jeg tolker det du skrev, er mulig du mente det anderledes, isåfall beklager jeg).
Sitat av kjekkil Vis innlegg
Det der ligner veldig på Poppers falsifikasjons-teori, og den er allmennt kaste i søppla i vitenskapsfilosofi og teori. En slik hypotese som du aktivt prøver å finne motbevis vil ikke fortelle oss noe kunnskapsnyttig, men kun hva som hittil ikke er bevist som falskt. Dagens vitenskap opererer heller med å fremsette en hypotese og teste den for data for å sjekke om den stemmer, ikke om den er falsk. (dette er vel og merke hvordan jeg tolker det du skrev, er mulig du mente det anderledes, isåfall beklager jeg).
Vis hele sitatet...
To ting:

1. Det jeg sier, som du siterer, er kun at man skal søke å få sine hypoteser kritisert – altså å få påpekt hva som er, eller kan være, galt med den. Det er ikke det samme som å kreve falsifiserbarhet.

2. Falsifiserbarhet står bunnsolid i vitenskapen, så å si at den er allment forkastet i vitenskapsteori er feil. Kravet om at en hypotese skal være falsifiserbar sier bare at en hypotese skal være formulert på en slik måte at hvis den er feil, så skal det være mulig å bevise at den er feil. Grunnen til dette er at en universell teori som hovedregel ikke lar seg verifisere gjennom enkeltobservasjoner, mens den tvert om kan falsifiseres gjennom enkeltobservasjoner – noe hypoteseformuleringen må svare til.
Har ikke lest gjennom tråden, men så at du skrev om energiloven.

Energi forsvinner ikke, og oppstår ikke. Hvorfor mener du da at "energien" din glir inn i en annen verden? Energien på jorden forblir nøyaktig den samme, før og etter din død, hvordan kan da noe av energien reise vekk?

Det er interessant å tenke på flere univers, men det med evig liv var rart.
Det er selvfølgelig en tanke som de fleste ønsker at stemmer, det er nok derfor et liv etter døden er sentralt i mange religioner. Ønsketanker gjerne?
Sitat av Provo Vis innlegg
To ting:

1. Det jeg sier, som du siterer, er kun at man skal søke å få sine hypoteser kritisert – altså å få påpekt hva som er, eller kan være, galt med den. Det er ikke det samme som å kreve falsifiserbarhet.

2. Falsifiserbarhet står bunnsolid i vitenskapen, så å si at den er allment forkastet i vitenskapsteori er feil. Kravet om at en hypotese skal være falsifiserbar sier bare at en hypotese skal være formulert på en slik måte at hvis den er feil, så skal det være mulig å bevise at den er feil. Grunnen til dette er at en universell teori som hovedregel ikke lar seg verifisere gjennom enkeltobservasjoner, mens den tvert om kan falsifiseres gjennom enkeltobservasjoner – noe hypoteseformuleringen må svare til.
Vis hele sitatet...
Er ikke prosedyren i moderne vitenskap å danne seg en hypotese, for å så observere og sjekke om den stemmer overens med data - og andre allerede verifiserte hypoteser? Jeg ser virkelig ikke hvordan å få en hypotese kritisert på noen mulig måte bidrar til å gjøre den mer akseptert på noen måte. Og nå skrev jeg eksplisitt om Poppers falsibarhetsteori om vitenskap, og den blir ikke brukt fordi den ikke leder til kunnskap og sannhet - kun at den ennå ikke er falsk. Kort sagt så er vel meningen med en hypotese å sjekke om det du antar i den faktisk stemmer overens med hvordan verden er/fungerer. Å søke kritikk av en hypotese sier ingenting om sannhetsverdien til den faktiske, med mindre kritikken undergraver data som er relevant for aksepten av den faktiske hypotesen. Det er mulig det er det siste du sikter til, regner egentlig med det, men utilfreds data skal og bør aldri bli brukt for å undergrave en hypotese. Selv om mange forskere liker å gjøre det for å skaffe seg mer penger til forskning/fame.
Sitat av kjekkil Vis innlegg
Er ikke prosedyren i moderne vitenskap å danne seg en hypotese, for å så observere og sjekke om den stemmer overens med data - og andre allerede verifiserte hypoteser? Jeg ser virkelig ikke hvordan å få en hypotese kritisert på noen mulig måte bidrar til å gjøre den mer akseptert på noen måte. Og nå skrev jeg eksplisitt om Poppers falsibarhetsteori om vitenskap, og den blir ikke brukt fordi den ikke leder til kunnskap og sannhet - kun at den ennå ikke er falsk. Kort sagt så er vel meningen med en hypotese å sjekke om det du antar i den faktisk stemmer overens med hvordan verden er/fungerer. Å søke kritikk av en hypotese sier ingenting om sannhetsverdien til den faktiske, med mindre kritikken undergraver data som er relevant for aksepten av den faktiske hypotesen. Det er mulig det er det siste du sikter til, regner egentlig med det, men utilfreds data skal og bør aldri bli brukt for å undergrave en hypotese. Selv om mange forskere liker å gjøre det for å skaffe seg mer penger til forskning/fame.
Vis hele sitatet...
Å søke kritikk for sin hypotese er jo rett og slett å søke å få den forkastet eller verifisert gjennom forsøk og observasjoner, hvilket er styrken i den moderne vitenskap.

Utilfreds data skal vel bli brukt for å undergrave en hypotese? Om observasjonene sier noe stikk i strid med hypotesen din gjentatte ganger, så må det jo bety ingenting annet enn at hypotesen er feil eller dårlig, slik at en endrer den eller finner en ny? Hvis ikke hadde vi sittet i et evig kaos av hypoteser med utilfredse data, ute av stand til å forkaste de som åpenbart ikke leder an noe sted.
Sitat av dancing panda Vis innlegg
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/736611/

fant dette nettopp skal se dette nå=)
Vis hele sitatet...
Så akkurat hele programmet, mulig Schrødinger's katte dreier litt vel over i "åndenes makt" sjanger her,
med sin parapsykologiske vinkling av dokumentaren.
Det som er det essensielle intressante her, er vår viten om bevisthet og død.
Det blir forsket mye på dette av individer med utdannelser som overgår de fleste av oss her her på forumet.
Så å ta dette seriøst og fortsette studiene av bevisthet og død, som er noen av livets største mysterier, synts jeg er viktig og riktig.
Mye forskning gjennstår , og kansje vi vil bli vitner til nok en;
"hva faen!! jorda er rund??!!*@!%! oppdagelse fra studiene av parapsykolgiske fenomener.
Sitat av Sky Vis innlegg
Å søke kritikk for sin hypotese er jo rett og slett å søke å få den forkastet eller verifisert gjennom forsøk og observasjoner, hvilket er styrken i den moderne vitenskap.

Utilfreds data skal vel bli brukt for å undergrave en hypotese? Om observasjonene sier noe stikk i strid med hypotesen din gjentatte ganger, så må det jo bety ingenting annet enn at hypotesen er feil eller dårlig, slik at en endrer den eller finner en ny? Hvis ikke hadde vi sittet i et evig kaos av hypoteser med utilfredse data, ute av stand til å forkaste de som åpenbart ikke leder an noe sted.
Vis hele sitatet...
Haha, ser at jeg skrev feil, var ikke meningen å skrive at "utilfreds data ikke skal brukes[...]" :P
Men jeg er fortsatt ikke overbevist om at det å søke kritikk er "tingen å gjøre", tror heller ikke det er normen innen for etablering av hypoteser.
Sitat av kjekkil Vis innlegg
Haha, ser at jeg skrev feil, var ikke meningen å skrive at "utilfreds data ikke skal brukes[...]" :P
Men jeg er fortsatt ikke overbevist om at det å søke kritikk er "tingen å gjøre", tror heller ikke det er normen innen for etablering av hypoteser.
Vis hele sitatet...
Det er klart at det er tingen å gjøre, og det er klart det er dette som er normen. Det er en grunn til at den vitenskapelige metoden slik vi kjenner den har banet vei for en enestående teknikk og spillearena for å stille naturen spørsmål vi kan få svar på gjennom observasjoner. Hadde ikke normen vært å etablere falsifiserbare hypoteser tror jeg vi hadde kjørt oss fast for lenge siden
Sist endret av Sky; 8. juni 2011 kl. 21:20.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Så nesten hele den dokumentaren.. Vell, faen. Det er kanskje noe i dette? Med tidligere liv og greier..
Sitat av kjekkil Vis innlegg
Er ikke prosedyren i moderne vitenskap å danne seg en hypotese, for å så observere og sjekke om den stemmer overens med data - og andre allerede verifiserte hypoteser? Jeg ser virkelig ikke hvordan å få en hypotese kritisert på noen mulig måte bidrar til å gjøre den mer akseptert på noen måte. Og nå skrev jeg eksplisitt om Poppers falsibarhetsteori om vitenskap, og den blir ikke brukt fordi den ikke leder til kunnskap og sannhet - kun at den ennå ikke er falsk. Kort sagt så er vel meningen med en hypotese å sjekke om det du antar i den faktisk stemmer overens med hvordan verden er/fungerer. Å søke kritikk av en hypotese sier ingenting om sannhetsverdien til den faktiske, med mindre kritikken undergraver data som er relevant for aksepten av den faktiske hypotesen. Det er mulig det er det siste du sikter til, regner egentlig med det, men utilfreds data skal og bør aldri bli brukt for å undergrave en hypotese. Selv om mange forskere liker å gjøre det for å skaffe seg mer penger til forskning/fame.
Vis hele sitatet...
Som Sky sier, alle hypoteser bør kritiseres – altså vurderes med et kritisk blikk. Hvis hypotesen viser seg å stride mot noe vi vet er tilfelle, eller er logisk inkonsistent, så kan den forkastes med en gang.

Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at falsifiserbarhet ikke blir brukt. Det betyr kun at vi må ha mulighet til å kunne bevise at en hypotese er feil hvis den skulle være feil. En hypotese som er falsifiserbar kan motbevises ved hjelp av ett eneste forsøk. Man kan da formulere en rekke forsøk som har potensiale til å motbevise hypotesen – altså vise at man får andre resultater enn man ville fått hvis hypotesen var riktig. Ethvert resultat som stemmer overens med hypotesen når man forsøker å falsifisere den vil styrke den.

Naturlover har en tendens til å følge strukturen "x følger alltid y". Dette vil være umulig å verifisere, men fullt mulig å falsifisere – samme hvor mange ganger du observerer at x følger y kan du ikke vite at x alltid følger y, men hvis du observerer ett eneste enkelttilfelle av at x ikke følger y, vet du at "x følger alltid y" ikke er en naturlov.

Jeg sier ikke at Poppers falsifiserbarhetsprinsipp ikke har sine kritikere, men å si at det er allment forkastet er i alle tilfeller noe du må komme med mer konkrete bevis for.
Sitat av Provo Vis innlegg
Som Sky sier, alle hypoteser bør kritiseres – altså vurderes med et kritisk blikk. Hvis hypotesen viser seg å stride mot noe vi vet er tilfelle, eller er logisk inkonsistent, så kan den forkastes med en gang.

Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at falsifiserbarhet ikke blir brukt. Det betyr kun at vi må ha mulighet til å kunne bevise at en hypotese er feil hvis den skulle være feil. En hypotese som er falsifiserbar kan motbevises ved hjelp av ett eneste forsøk. Man kan da formulere en rekke forsøk som har potensiale til å motbevise hypotesen – altså vise at man får andre resultater enn man ville fått hvis hypotesen var riktig. Ethvert resultat som stemmer overens med hypotesen når man forsøker å falsifisere den vil styrke den.

Naturlover har en tendens til å følge strukturen "x følger alltid y". Dette vil være umulig å verifisere, men fullt mulig å falsifisere – samme hvor mange ganger du observerer at x følger y kan du ikke vite at x alltid følger y, men hvis du observerer ett eneste enkelttilfelle av at x ikke følger y, vet du at "x følger alltid y" ikke er en naturlov.

Jeg sier ikke at Poppers falsifiserbarhetsprinsipp ikke har sine kritikere, men å si at det er allment forkastet er i alle tilfeller noe du må komme med mer konkrete bevis for.
Vis hele sitatet...
Det er mulig jeg har uttrykt meg noe feil og uklart ovenfor, det beklager jeg - er på en rimelig lang strekke uten søvn nå. Jeg mener såklart ikke at hypoteser ikke skal og ikke bør kritiseres, men jeg er uenig at dette er noe jeg som fremsetter hypotesen skal søke. Det er dette jeg mener med falsifiserbarhet, det er og det Popper mente man skulle gjøre. Du fremsetter en hypotese, og jo lenger den ikke blir falsifisert, jo bedre er den ifølge Popper. Dette betyr ikke at vi kan hevde at hypotesen er sann, bare at den ikke er falsk. Jeg vet det høres merkelig ut. Det er mulig jeg var noe sterk i ordbruken da jeg sa den var allment forkastet. Uansett, når det fremsettes en hypotese, så er vel normen at den skal utprøves. Det som er nevnt i den skal altså sjekkes om realiteten og mot dens konsistens og koherens med andre allerede etablerte hypoteser? Problemet jeg har med kritikk her er at man som forsker skal innta et objektivt synspunkt og la observasjonene fortelle deg hva som faktisk er og ikke er. Det er fult mulig å kritisere, ja, men det skjer først hvis observasjonene som er gjort ikke stemmer overens med hypotesen, og da skal den forkastes. Og hvis den forkastes, så er vel kritikk ute av bildet?

Som du nevner så er naturlover faste og bestemte, og vi kan aldri fullstendig verifisere de siden vi ikke har tilgang til alle hendelsene. Men induktive slutninger blir likevel benyttet i formuleringen av utfallene gitt gjennom "deduktiv-forskning". Jeg vil også si at hvis man har et stort antall "x følger y", men bare ett tilfelle av "x følger ikke y" at dette ikke nødvendigvis ekskluderer muligheten for at "x følger y" er den vanlige gang i naturen - det kan for alt man vet være et engangstilfelle av et unntak, og det trengs mer enn en enkelt slik observasjon. Det må kunne reproduseres for å undergrave prinsippet.
Sitat av kjekkil Vis innlegg
Det er mulig jeg har uttrykt meg noe feil og uklart ovenfor, det beklager jeg - er på en rimelig lang strekke uten søvn nå. Jeg mener såklart ikke at hypoteser ikke skal og ikke bør kritiseres, men jeg er uenig at dette er noe jeg som fremsetter hypotesen skal søke. Det er dette jeg mener med falsifiserbarhet, det er og det Popper mente man skulle gjøre. Du fremsetter en hypotese, og jo lenger den ikke blir falsifisert, jo bedre er den ifølge Popper. Dette betyr ikke at vi kan hevde at hypotesen er sann, bare at den ikke er falsk. Jeg vet det høres merkelig ut. Det er mulig jeg var noe sterk i ordbruken da jeg sa den var allment forkastet. Uansett, når det fremsettes en hypotese, så er vel normen at den skal utprøves. Det som er nevnt i den skal altså sjekkes om realiteten og mot dens konsistens og koherens med andre allerede etablerte hypoteser? Problemet jeg har med kritikk her er at man som forsker skal innta et objektivt synspunkt og la observasjonene fortelle deg hva som faktisk er og ikke er. Det er fult mulig å kritisere, ja, men det skjer først hvis observasjonene som er gjort ikke stemmer overens med hypotesen, og da skal den forkastes. Og hvis den forkastes, så er vel kritikk ute av bildet?
Vis hele sitatet...
Du har to separate påstander. 1) Man bør ikke søke å kritisere hypoteser, og 2) hypoteser trenger/bør ikke være falsifiserbare. Og du snakker i mot deg selv på begge punktene.

Kritikk av en hypotese er objektiv analyse av hypotesen. Man ser på de positive og de negative sidene ved den, men praktisk talt alltid er det de negative som har potensiale til å avsløre om hypotesen ikke stemmer. Og hvis hypotesen ikke stemmer kan vi forkaste den, slik at vi unngår å bruke unødvendig mye tid og fokus på noe som ikke stemmer overens med realitetene. Så når du sier at forskeren skal innta et objektivt synspunkt, så er det å oppfordre til kritikk.

Du sier at observasjonene skal fortelle oss om hypotesen er gal eller riktig, og for at det skal være mulig må hypotesen være falsifiserbar. Hvis den ikke er det vil det være umulig å foreta observasjoner som viser at hypotesen din ikke stemmer med virkeligheten – og målet vårt er selvsagt hele tiden å skape en teoretisk modell som stemmer med virkeligheten. Det man i praksis gjør er å formulere en hypotese om hva en naturlov er, utlede hva slags konsekvenser den da i så fall har, konstruere forsøk som kan gi resultater som enten støtter eller ikke støtter hypotesen, og utføre forsøkene. Stemmer ikke resultatene fra eksperimentet med hva hypotesen spår, så er hypotesen feil. Hypotesen vil da forkastes eller endres, man får en ny hypotese, og man utfører nye forsøk. Denne prosessen blir generelt vanskelig, og som regel umulig, å gjennomføre med ikke-falsifiserbare hypoteser som for eksempel "det finnes en gud".

Sitat av kjekkil
Som du nevner så er naturlover faste og bestemte, og vi kan aldri fullstendig verifisere de siden vi ikke har tilgang til alle hendelsene. Men induktive slutninger blir likevel benyttet i formuleringen av utfallene gitt gjennom "deduktiv-forskning". Jeg vil også si at hvis man har et stort antall "x følger y", men bare ett tilfelle av "x følger ikke y" at dette ikke nødvendigvis ekskluderer muligheten for at "x følger y" er den vanlige gang i naturen - det kan for alt man vet være et engangstilfelle av et unntak, og det trengs mer enn en enkelt slik observasjon. Det må kunne reproduseres for å undergrave prinsippet.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa vil en naturlov følge strukturen "x følger alltid y", ikke "x har en tendens til å følge y". Man kan alltids ha probabilistiske naturlover, men de vil være konsekvente, og følger likevel den logiske strukturen "x følger alltid y". Når jeg sier at det krever én enkelt observasjon, så er det selvsagt med forbehold om at man er sikker på at resultatet er korrekt. Som Richard Feynman, en av tidenes skarpeste hoder og største vitenskapsmenn, sa i sitt foredrag "seeking new laws":

Sitat av Richard Feynman
In general we look for a new law by the following process. First we guess it. Then we compute the consequences of the guess to see what would be implied if this law that we guessed is right. Then we compare the result of the computation to nature, with experiment or experience, compare it directly with observation, to see if it works. If it disagrees with experiment it is wrong. In that simple statement is the key to science. It does not make any difference how beautiful your guess is. It does not make any difference how smart you are, who made the guess, or what his name is - if it disagrees with experiment it is wrong. That is all there is to it. It is true that one has to check a little to make sure that it is wrong, because whoever did the experiment may have reported incorrectly, or there may have been some feature in the experiment that was not noticed, some dirt or something; or the man who computed the consequences, even though it may have been the one who made the guesses, could have made some mistakes in the analysis. These are obvious remarks, so when I say if it disagrees with experiment it is wrong, I mean after the experiment has been checked, the calculations have been checked, and the thing has been rubbed back and forth a few times to make sure that the consequences are logical consequences from the guess, and that in fact it disagrees with a very carefully checked experiment.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Provo; 8. juni 2011 kl. 22:35.