Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1619
Har denne planken her, men klarer ikke å finne ut av om den støtter Atmos eller ikke. Det står Dolby Sound, men er usikker på om det betyr at den støtter Atmos. Anybody?

https://www.lg.com/no/lyd/lg-SJ4
Det eneste dolby formatet den støtter er Dolby Digital, en lydplanke kan uansett ikke gjengi surround-lyd på noen fornuftig måte, da du ikke kan plasere høtalere rundt i romet slik det kreves for å få surround lyd, for atmos må du bl.a. ha høydekanaler.
Vel det er korrekt at de ikke kan gjengi feks atmos slik definisjonen på atmos tilsier, men noen lydplanker gjør dette bedre enn andre vi at de simulerer feks takhøyttalere. Det gjør de ved å kjøre indirekte lyd fra retningsbestemte elementer i planken samt digital signalprosessering. Feks har samsung en modell som løser dette temmelig smooth, og for de med trange boforhold eller en partner som ikke fikser mange høyttalere i stuen så er slike planker et helt ok alternativ som faktisk lyder overraskende bra.
Sitat av sovtek Vis innlegg
Det eneste dolby formatet den støtter er Dolby Digital, en lydplanke kan uansett ikke gjengi surround-lyd på noen fornuftig måte, da du ikke kan plasere høtalere rundt i romet slik det kreves for å få surround lyd, for atmos må du bl.a. ha høydekanaler.
Vis hele sitatet...
Den ser jeg, men det er en app på Xbox som har egen innstilling i forhold til lydplanker, men de spør om den jeg har støtter formatet. Da tar jeg svarene deres som at det ikke går
Dolby Atmos må betales for, ikke ulikt slik det er for andre formater. Når noe kodes i dolby atmos så betaler de for det og vi som sluttbruker betaler extra or dolby atmos dekodere og utstyr. I kinosaler eller godt utstyrte hjemmekinoer så er det høyttalere i taket som tilfører lyden en ny dimensjon, du kan høre og plassere hvor i rommet et helikopter er i forhold til bildet du ser på skjermen og hvor du sitter i salen.

I starten så gjenskapte man kun ved hjelp av flere takhøyttalere og selvsagt fornt, center og bak. Men stadig bedre hardware og firmware gjorde det mulig å simulere atmos, og jeg har mange gode opplevelser av hjemmekino i simulert oppsett. Det er nok ikke like knivskarpt og nøyaktig i plasseringen som en ville fått til med flere fysiske høyttalere, men i forhold til pris, plassen et slik lydplanke krever så vil jeg si at alt i alt så er det en meget positiv opplevelse. Og det er mer morsomt å lytte til en feks 5-1 oppsett i samme prisklasse.

Når det gjelder LG oppsettet så kjenner jeg det ikke og heller aldri hørt eller testet det så kan ikke si noe om det. Om dette er noe du vurderer å kjøpe så anbefaler jeg å lytte først.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Dolby Atmos må betales for, ikke ulikt slik det er for andre formater. Når noe kodes i dolby atmos så betaler de for det og vi som sluttbruker betaler extra or dolby atmos dekodere og utstyr. I kinosaler eller godt utstyrte hjemmekinoer så er det høyttalere i taket som tilfører lyden en ny dimensjon, du kan høre og plassere hvor i rommet et helikopter er i forhold til bildet du ser på skjermen og hvor du sitter i salen.

I starten så gjenskapte man kun ved hjelp av flere takhøyttalere og selvsagt fornt, center og bak. Men stadig bedre hardware og firmware gjorde det mulig å simulere atmos, og jeg har mange gode opplevelser av hjemmekino i simulert oppsett. Det er nok ikke like knivskarpt og nøyaktig i plasseringen som en ville fått til med flere fysiske høyttalere, men i forhold til pris, plassen et slik lydplanke krever så vil jeg si at alt i alt så er det en meget positiv opplevelse. Og det er mer morsomt å lytte til en feks 5-1 oppsett i samme prisklasse.

Når det gjelder LG oppsettet så kjenner jeg det ikke og heller aldri hørt eller testet det så kan ikke si noe om det. Om dette er noe du vurderer å kjøpe så anbefaler jeg å lytte først.
Vis hele sitatet...


Jeg eier allerede planken det er snakk om. Lyden er god i forhold til prisen. Fant en app på Xbox som heter Dolby Atmos og den har fått gode tilbakemeldinger. Får beskjed om å sjekke etter Dolby Atmos merke, men finner bare Dolby Sound merke, så var usikker på om det gikk da. Får bare teste det ut. Er jo bare å skru den av hvis det ikke gir noe godt resultat

Takker for alle innspill