Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 15498
Har nylig havnet på ungufør og får 16,2k etter skatt i mnd.
Dette er jo såklart ok nok, men ettersom dette er antageligvis permanent ser jeg etter tips/triks som kan gjøre at jeg kan leve litt bedre, da økonomisk.

Funker ikke i jobb da jeg sliter med en ødelagt psyke og sosial destructiv leter jeg etter noe som ikke kjører huet mitt til hælvete.

Driver så langt med alle spørreundersøkelser jeg kommer over men dette gir max 500-1k i mnd.
Andre ting som dette jeg kan svi av litt tid på og tjene noen kroner?

Takker for svar
Er du glad i å lage mat? :-) Hva med å lage noe god mat å selge videre?? eventuelt hobbyfiske for så å selge fisken?
hvordan jobber du med spørreundersøkelser å tjener penger via nett??
btw skal svare deg: ja du kan leve godt på trygd, men ikke bedre enn du får nå med tanke på penger, men frihet er en annen ting.
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er ikke store friheten å leve på trygd.
Flytt til Spania så skal du se at du lever ok på 16.000 pr mnd.

Koster fort over halve trygda kun til bolig. Bor du ikke utenom de store byene her til lands.

Flere som tar på seg f.eks jobb som avisbud. Selv så tjener jeg 25.000 ca over ufør pr år.
Sist endret av ImnotEmo.; 22. februar 2018 kl. 02:10.
Prøv å lev så billig som mulig uten å bruke for mye krefter på det såklart.

F.eks å handle effektivt så kan man spare mange kr. Last ned mat tilbud appen. Sparer selv masse penger på og gå på den butikken som har de beste tilbudene den gjeldende uken.

Kanskje klarer du da og sette noen penger over til sparing hver mnd, som du kan bruke til ferier, uforutsette regninger, litt dyrere ting osv.
Det er jo noen triks en kan følge:

Kjøp mat i løsvekt, dette sparer ofte penger i lengden.
Kjøp varer på tilbud, det finnes mange apper som viser div. tilbud, det er også lurt å bli medlem hos alle butikker du vet om.
Lag middag for 2-3 dager. Mat kan stå en par-tre dager, og enda lengre om du fryser ned. Lager du mat i bulk av råvarer blir det ikke så mye jobb og du sparer mye penger.
Takk for alle svar.

Ang Spania så ville jeg tapt endel tusen på det (kan ikke ta med ung tillegget)
Jeg er allerede veldig flink til å leve billig, er veldig onkel skrue :P
Men noen har kanskje noen veldig sære tips til å spare mer penger?
Bor nær Sverige heldigvis, så slipper mye av Norske blodpriser.

Ingen som vet om noen måter å tjene penger på da, alla spørreundersøkelser?
runke på cam og få betalt for det?
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har 5600 per 14 dag og lever greit. Leie er på 4k uten strøm og nett. Jeg føler ikke jeg har dårlig råd.
Sitat av Who? Vis innlegg
Tydeligvis så vet du ikke noe som helst om hva å "ikke funker i jobb" og det å slite psykisk faktisk innebærer. Tross alt så er kravet for å få uføretrygd at inntektsevnen er nedsatt med minst 50%, ikke 100%.

TS: Det beste du kan gjøre for å få bedre råd er å forsøke å skaffe deg en billigere leilighet, evt. Søke om bostøtte. Du bør også sørge for at du har den rimeligste strømavtalen hos den rimeligste strømleverandøren og attpåtil forsøke å begrense strømforbruket ditt mest mulig.

Når det kommer til jobb så kan du jo alltids forsøke deg som Mystery Shopper, dersom dette er aktuelt for deg. Ikke spesielt godt betalt, men langt bedre enn det du får betalt for å svare på spørreundersøkelser.
Vis hele sitatet...
Jeg vet veldig godt hva det vil si å slite psykisk. Forskjellen er at jeg faktisk tok et oppgjør med meg selv, og fikk hjelp. Når man sliter psykisk er det verste man kan gjøre å sitte hjemme hele dagen for seg selv med tankene sine. Man må få behandling, også må man ha noe annet å tenke på. Det er bare piss at man ikke kan jobbe når man sliter psykisk. Kanskje ikke på butikken eller med kunder, men finnes en god del man kan gjøre...

Min intensjon er ikke å dytte noen ned, men av og til så trenger man en reality check, som jeg også selv en gang i livet trengte.
Sitat av SparseChimera Vis innlegg
Jeg vet veldig godt hva det vil si å slite psykisk. Forskjellen er at jeg faktisk tok et oppgjør med meg selv, og fikk hjelp. Når man sliter psykisk er det verste man kan gjøre å sitte hjemme hele dagen for seg selv med tankene sine. Man må få behandling, også må man ha noe annet å tenke på. Det er bare piss at man ikke kan jobbe når man sliter psykisk. Kanskje ikke på butikken eller med kunder, men finnes en god del man kan gjøre...

Min intensjon er ikke å dytte noen ned, men av og til så trenger man en reality check, som jeg også selv en gang i livet trengte.
Vis hele sitatet...
Nå er det ingenting i posten til trådstarter som tilsier at h*n ikke er i en eller annen form for behandling.
Jeg er stort sett enig i at det verste man kan gjøre ved psykisk sykdom er å sitte hjemme. Men så sier trådstarter ingenting om hva disse psykiske problemene omhandler. Dette kan være alt fra Angst til en svært alvorlig form for Schizofreni.

Jobbmulighetene avhenger av diagnosen(e) og dens alvorlighetsgrad. Det er ikke mange jobber du får (om noen i det hele tatt) dersom du har både en sterk form for Sosial Angst og Psykose, og i tillegg ikke har en ordentlig utdannelse. Iallefall ikke noe man kan leve spesielt bra på uten noen form for NAV-støtte.
Sist endret av Who?; 22. februar 2018 kl. 10:57.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er ikke store friheten å leve på trygd.
Vis hele sitatet...
Der vil jeg påstå du tar 100% feil. For syke mennesker er det en utrolig frihet.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er ikke store friheten å leve på trygd.
Vis hele sitatet...
Sitat av SparseChimera Vis innlegg
"Funker ikke i jobb"

Men du kan dasse rundt på ræva hele dagen, ta surveys, og fremdeles ha energi til å gjøre noe mer for å tjene penger svart?

Høres mer ut som at du har blitt komfortabel med en livsstil som tillater deg å leve et liv i latskap, og å snylte på skattepenger. Mennesker som deg er grunnen til at vi andre må betale så mye skatt. Se til faen og ta deg sammen, kom deg til en psykolog, face problemene dine, og skaff deg en jobb. Livet blir ikke bedre av at du sitter og syntes synd på deg selv
Vis hele sitatet...
Samfunnet er dessverre ikke lagt opp slik at det er noe hjelp å få for de som sliter som mest. Kanskje ikke så rart hvis de som sitter og styrer dette har samme holdning som deg? For en oppførsel, dette til og med før at TS har utdypt noe særlig.....

At du har slitt en gang i tiden betyr ikke at andre ikke kan slite mer enn det du gjorde? Blir som å si at du er en latsabb og dritt fordi du ikke tar Olympiske gullmedaljer som Klæbo, for det finnes jo mange forskjellige løyper rundt omkring...

Forresten, slik helt på tampen, hvem er det som stiller med den tilpassede jobben til de som sliter psykisk? Bortsett fra VTA plass som nesten er en umulighet...
Sist endret av Jens1; 22. februar 2018 kl. 11:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jens1 jeg vil jo påstå at det er stikk motsatt, at det er ingen land som støtter de med utfordringer mer en Norge =)
Har man så store utfordringer at man ikke kan fungere for egen maskin så har vi det ganske bra i Norge med det trygdesystemet og helsevesenet som er i dette landet.
Jeg vil si at man har vunnet gullbilletten som er født i Norge med hemninger.
Sist endret av Valadar; 22. februar 2018 kl. 12:03.
Sitat av Cocajumba Vis innlegg
Har nylig havnet på ungufør og får 16,2k etter skatt i mnd.
Vis hele sitatet...

Du spøker nå? Hvordan i alle verden bruker du penger, om 16.000,- i mnd ikke holder?

Vet du hva, skyt meg før min trigger går helt av

Mitt regnestykke i utgifter:
- 3000,- i hus utgifter
- 489,- mobil
- 600,- Internet
- 574,- forsikringer
= Ca 5000,- hver mnd

Hvordan bruker folk penger når 16.000 ikke holder?
Sitat av KaiN Vis innlegg
Du spøker nå? Hvordan i alle verden bruker du penger, om 16.000,- i mnd ikke holder?

Vet du hva, skyt meg før min trigger går helt av

Mitt regnestykke i utgifter:
- 3000,- i hus utgifter
- 489,- mobil
- 600,- Internet
- 574,- forsikringer
= Ca 5000,- hver mnd

Hvordan bruker folk penger når 16.000 ikke holder?
Vis hele sitatet...
Det er ingen selvfølge å ha kun 3000,- i leieutgifter. Selv så betaler jeg 5000,- for en kommunal bolig på så vidt 16 kvadratmeter. Mest sannsynlig så betaler trådstarter noe ala 5-7000,-
Du har også glemt å ta med strømutgifter. Selv betaler jeg for tiden rundt 500,- i kraft og rundt 1000,- i nettleie.

For alt vi vet så har også trådstarter både bil og utgifter til eventuell samboer (siden h*n ikke får mer enn 16.000,- i måneden).
Også utgifter til mat og drikke kan variere sterkt fra person til person. Har man psykiske problemer så er det også en god sjanse for at personen røyker eller snuser.
Sist endret av Who?; 22. februar 2018 kl. 12:57.
Sitat av Cocajumba Vis innlegg
Har nylig havnet på ungufør og får 16,2k etter skatt i mnd.
Dette er jo såklart ok nok, men ettersom dette er antageligvis permanent ser jeg etter tips/triks som kan gjøre at jeg kan leve litt bedre, da økonomisk.

Funker ikke i jobb da jeg sliter med en ødelagt psyke og sosial destructiv leter jeg etter noe som ikke kjører huet mitt til hælvete.

Driver så langt med alle spørreundersøkelser jeg kommer over men dette gir max 500-1k i mnd.
Andre ting som dette jeg kan svi av litt tid på og tjene noen kroner?

Takker for svar
Vis hele sitatet...
Vel, uten spørreundersøkelser har du utbetalt 700kr mer i måneden enn hva jeg hadde som heltidsansatt barnehageassistent i 2013. Jeg klarte meg fint.
Om du bor i en by kan du jo vurdere å flytte til et billigere sted. Du er jo ikke sånn at du må være i nærheten av noen jobb akkurat.

Kvitt deg med utgifter du ikke har råd til å betjene.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan ser det helhetlige budsjettet ditt ut nå TS? Hva bruker du på husleie/strøm/mobil? Om du sier ifra om dette kan vi nok gi deg litt bedre råd

Min personlige anbefaling er definitivt å begynne med mealprepping. Om du liker å lage mat er det ganske greit å gjøre. Ta deg en søndag og lag opp en god porsjon med mat. Anbefaler definitivt reddit.com/r/mealprepsunday
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av KaiN Vis innlegg
Du spøker nå? Hvordan i alle verden bruker du penger, om 16.000,- i mnd ikke holder?

Vet du hva, skyt meg før min trigger går helt av

Mitt regnestykke i utgifter:
- 3000,- i hus utgifter
- 489,- mobil
- 600,- Internet
- 574,- forsikringer
= Ca 5000,- hver mnd

Hvordan bruker folk penger når 16.000 ikke holder?
Vis hele sitatet...
16k er ingenting. Jeg betaler 18k i husleie hver mnd, pluss alt annet.
Sitat av Carmex Vis innlegg
16k er ingenting. Jeg betaler 18k i husleie hver mnd, pluss alt annet.
Vis hele sitatet...
Dette kan du faktisk påvirke selv. Klart, har man barn så nytter det ikke med 2-roms, men 18k i husleie er galskap imo. Det er 216k i året, langt mer enn hva jeg betaler i avdrag og renter på mitt boliglån og jeg eier en treroms leilighet 20 minutter unna Oslo sentrum.

Om nøden er stor nok skal 16000 være mer enn nok til å dekke alt om man bare er villig til å gi slipp på goder man ikke har råd til.
Sist endret av Pope; 22. februar 2018 kl. 13:55.
Det kommer helt ann på hus/leilihet det.

For alt vi vet, så bor Carmex i en kåk til 10mill, da må man betale hardt
Sitat av Who? Vis innlegg
Har man psykiske problemer så er det også en god sjanse for at personen røyker eller snuser.
Vis hele sitatet...
Det var da voldsomt til stigmatisering da!!
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det var da voldsomt til stigmatisering da!!
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?
Har man psykiske lidelser er det naturlig at man også sitter mye for seg selv, noe som igjen øker sjansene for at man velger å begynne med rusmidler for å få tiden å gå, og da er nikotin gjerne noe av det første man begynner med.
Jeg sier ikke at det er en selvfølge at man begynner å røyke eller snuse, men det er rimelig å anta når man sliter psykisk.
Jeg både røyker og sliter psykisk selv, og en stor grunn til dette er fordi jeg ofte befinner meg i situasjoner der det å røyke er det eneste jeg har å se fram til.

Forøvrig: http://illvit.no/mennesket/psykisk-syke-royker-mye
Denne sier ingenting om hvordan det er i Norge, men det er rimelig å anta at statistikken også sier litt om hvordan det er her til lands.
Sist endret av Who?; 22. februar 2018 kl. 15:48.
Flytt til rimelig bolig med strøm og wifi inkludert, ha et billig mobil abonnoment, bruk budsjett, bo nær nok til sentrum at du kan bruke sykkel og buss, da burde du ha igjen ca 8-10 tusen i mnd til mat og kos og det skal holde i massevis
Det er ikke til unmgå at det blir drittslenging når det kommer til st man mottar trygd fra NAV.

Sparsechima er en nisse, så enlelt er det.

Peiser ut med sure oppgulp uten at du har den fjerneste aning om hva trådstsrter sliter med. Er du/dere klar over hva man må gå gjenmom hos NAV før uføretrygd i det hele tatt blir vurdert?

Forklar meg gjerne Er selv ufør. Sleng gjernen litt dritt til meg i samme slengen
Sist endret av ImnotEmo.; 22. februar 2018 kl. 18:14.
Regner med du har sjekket om du kan få bostøtte ?
Synes ikke det er lurt å bruke tid på spørreundersøkelser selv om det gir noen hundrelapper ekstra så er det meningsløst, du blir ikke noe smartere av det. Ville tro du fort sparer samme beløp på å bruke tiden til å finne gode mattilbud og lage mat selv. Lager du mat selv kan jo det også være en åpning for litt sosial omgang med andre ved å invitere familie / venner på en måltid av og til.
Anonym bruker
"Bred Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av dggr Vis innlegg
Regner med du har sjekket om du kan få bostøtte ?
Vis hele sitatet...
Får man utbetalt 16k per måned overstiger man nok innteksgrensene for bostøtte fra Husbanken. For ung uføre 1person ligger denne på 20-22k brutto inntekt per måned, spørs hvor i landet du er bosatt.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Du spøker nå? Hvordan i alle verden bruker du penger, om 16.000,- i mnd ikke holder?

Vet du hva, skyt meg før min trigger går helt av

Mitt regnestykke i utgifter:
- 3000,- i hus utgifter
- 489,- mobil
- 600,- Internet
- 574,- forsikringer
= Ca 5000,- hver mnd

Hvordan bruker folk penger når 16.000 ikke holder?
Vis hele sitatet...

Det holder helt greit, men viss dette er en permanent løsning for meg kommer jeg til å slite som pensjonist, prøver derfor og spare meg opp til å leve greit når/viss den tid kommer.

du er heldig med 3000 i hus utgifter, men faen 489 mobil?
Sitter på 129 jeg

Sitat av Who? Vis innlegg
Hvorfor det?
Har man psykiske lidelser er det naturlig at man også sitter mye for seg selv, noe som igjen øker sjansene for at man velger å begynne med rusmidler for å få tiden å gå, og da er nikotin gjerne noe av det første man begynner med.
Jeg sier ikke at det er en selvfølge at man begynner å røyke eller snuse, men det er rimelig å anta når man sliter psykisk.
Jeg både røyker og sliter psykisk selv, og en stor grunn til dette er fordi jeg ofte befinner meg i situasjoner der det å røyke er det eneste jeg har å se fram til.

Forøvrig: http://illvit.no/mennesket/psykisk-syke-royker-mye
Denne sier ingenting om hvordan det er i Norge, men det er rimelig å anta at statistikken også sier litt om hvordan det er her til lands.
Vis hele sitatet...

Hehe jeg røyker faktisk ja..
Tidligere rusmisbruker, slutte med det illegale. Røyking tviholder jeg på for nå.. Men må nok ta meg sammen på den ettervært, tobakk prisen øker så sykt fort!

Sitat av dggr Vis innlegg
Regner med du har sjekket om du kan få bostøtte ?
Synes ikke det er lurt å bruke tid på spørreundersøkelser selv om det gir noen hundrelapper ekstra så er det meningsløst, du blir ikke noe smartere av det. Ville tro du fort sparer samme beløp på å bruke tiden til å finne gode mattilbud og lage mat selv. Lager du mat selv kan jo det også være en åpning for litt sosial omgang med andre ved å invitere familie / venner på en måltid av og til.
Vis hele sitatet...

Tja helt enig i at det ikke er verdt tiden for den vanlige mannen i gaten...
Men jeg har alt for mye tid til overs og da tenker jeg det er bedre en ikke noe.
Sparer allerede veldig bra, og er heldig med en kokk som kjæreste

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan ser det helhetlige budsjettet ditt ut nå TS? Hva bruker du på husleie/strøm/mobil? Om du sier ifra om dette kan vi nok gi deg litt bedre råd

Min personlige anbefaling er definitivt å begynne med mealprepping. Om du liker å lage mat er det ganske greit å gjøre. Ta deg en søndag og lag opp en god porsjon med mat. Anbefaler definitivt reddit.com/r/mealprepsunday
Vis hele sitatet...


PDD

husleie/strøm/internet/tv: 3325
Tlf: 129
Mat/røyk/interiør: 3400
Sitter med et greit overskudd men jeg prøver nå og ordne meg en lån og sitter da med utgifter på CA 12k i mnd

Også har jeg så jævli lyst på en hund, derfor kommer jeg til og ha godt av litt ekstra cash når den tid kommer

Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Det er ikke til unmgå at det blir drittslenging når det kommer til st man mottar trygd fra NAV.

Sparsechima er en nisse, så enlelt er det.

Peiser ut med sure oppgulp uten at du har den fjerneste aning om hva trådstsrter sliter med. Er du/dere klar over hva man må gå gjenmom hos NAV før uføretrygd i det hele tatt blir vurdert?

Forklar meg gjerne Er selv ufør. Sleng gjernen litt dritt til meg i samme slengen
Vis hele sitatet...
Husker jeg la det ut på en reddit side, og da var det 1000x værre :P

Gikk i behandling + jobb prøving i 6 år og prøvde medisiner fra A-Å mens jeg stadig ble verre, spesialisten jeg gikk til på slutten avslutta det og fortalte meg bare at mitt livsmål måtte bli og holde ut til jeg dævva, jævla kjett
Sist endret av Cocajumba; 22. februar 2018 kl. 22:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
du kan bli proff gamer, og tjene på youtube og streaming
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Rekker ikke å lese hele posten og tråden. Men skriver dette likevel, men det er kanskje nevnt. Det gir ikke umiddelbart større fleks, men om man får nedbetalt så kan man bruke kapitalen

Det første du må gjøre er å kutte ut husleia. Finn ut hvordan din kommune har ordna det med Husbanken, og søk om startlån der. Det får du ganske lett med uføretrygd, og kan kjøpe deg en helt okei plass (hvis du ikke bor i Oslo-området vel og merke). Ved å betale ned på dette lånet, sparer du faktisk penger i stedet for å gi dem bort til en annen. Du betaler litt renter og sånt, men i all hovedsak sparer du.
Anonym bruker
"Klein Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vel, du har jo hele livet fremfor deg med en forutsigbar inntekt. Så da gjelder det å planlegge på hvordan du skal bruke pengene. De neste 10 årene har du fått utbetalt omtrent 2 millioner, hvordan ville du ha brukt de 2 millionene sånn at det ga deg bedre økonomi i fremtiden? Det åpenbare er jo dette med bolig, om du betaler husleie så er det penger ut vinduet, om det er avdrag på lån så går det til verdi i bolig.

Ellers, så har du jo faktisk muligheten for å jobbe litt før utbetalingsbeløpet blir justert, selv om du er ufør. Her må du tenke at du har hele livet fremfor deg. Kunne en nettutdanning i noe som du interesserer deg vært noe for deg? Og kan du selge denne nye kunnskapen videre (rådgiver, uavhengig kontrollør, oversetter osv) eller kan det lede til en måte at du kan skape noe av verdi (kunst, skrive bøker, nyutvikling, ideer osv) ut av det? Eventuelt kan du jo investere opptjent beløp på børsen, så har du en grunn til å stå opp før klokka 9 om morgningen også (NB: Ikke invester mer enn du tåler å tape, før du er komfortabel).

Det viktigste tror jeg, uten at jeg kjenner deg i det heletatt, er jo at du må finne å gjøre noe som du liker å gjøre i hverdagen, så hjernen din blir litt sysselsatt. Uansett, ser at noen nevnte at du kanskje røyker, og skal innrømme at det første jeg tenkte når jeg las "uføre" var bikkje, tobakk- og alkohol. Unngå å bli en stereotype, det er lov å barbere seg og dusje en gang for dagen selv om man ikke skal på jobb. Kanskje setter samboeren din pris på det også.

Lykke til.
Anonym bruker
"Moden Bever"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Carmex Vis innlegg
16k er ingenting. Jeg betaler 18k i husleie hver mnd, pluss alt annet.
Vis hele sitatet...
Gud bevares, leie for 18k i mnd? Det er penger rett i dass!
Sitat av KaiN Vis innlegg
Du spøker nå? Hvordan i alle verden bruker du penger, om 16.000,- i mnd ikke holder?

Vet du hva, skyt meg før min trigger går helt av

Mitt regnestykke i utgifter:
- 3000,- i hus utgifter
- 489,- mobil
- 600,- Internet
- 574,- forsikringer
= Ca 5000,- hver mnd

Hvordan bruker folk penger når 16.000 ikke holder?
Vis hele sitatet...
Hæ? Skal han kjøpe så er det minst 3-dobling i utgifter. Hvor skal man bo for å leie for 3000 i mnd? Må såklart være behovsprøving med i bildet men jeg bor for meg selv i Oslo og betaler 8500, og det anser jeg som rimelig.
Først og fremst til TS:

Hva gjør du best i livet, med minimal innsats?
Kan du utnytte dette til å tjene penger?

Finn svaret på de to først og planlegg derifra =)

Sitat av SparseChimera Vis innlegg
"Funker ikke i jobb"

Men du kan dasse rundt på ræva hele dagen, ta surveys, og fremdeles ha energi til å gjøre noe mer for å tjene penger svart?
Vis hele sitatet...
Uføre kan tjene opp til 60 000,- i året uten å miste uføre, avhengig av når uføren er blitt datert da de nyeste reglene sier 0.4g(ca 37 000,-)

Og dette er fult lovlig....

Kilde: NAV - Jobbe ved siden av Uføre
NAV - Grunnbeløp i folketrygden

Sitat av SparseChimera Vis innlegg
Mennesker som deg er grunnen til at vi andre må betale så mye skatt. Se til faen og ta deg sammen, kom deg til en psykolog, face problemene dine, og skaff deg en jobb. Livet blir ikke bedre av at du sitter og syntes synd på deg selv
Vis hele sitatet...
Forkastelig og unødvendig. Du mener dette er hva en psykisk person trenger å høre for å få orden på livet? Og folk lurer på hvorfor det er så vanskelig for psykisk syke å komme tilbake i arbeid?

Var dette det din behandler sa til deg da du møtte h*n første gangen?


Sitat av SparseChimera Vis innlegg
Jeg vet veldig godt hva det vil si å slite psykisk. Forskjellen er at jeg faktisk tok et oppgjør med meg selv, og fikk hjelp. Når man sliter psykisk er det verste man kan gjøre å sitte hjemme hele dagen for seg selv med tankene sine. Man må få behandling, også må man ha noe annet å tenke på. Det er bare piss at man ikke kan jobbe når man sliter psykisk. Kanskje ikke på butikken eller med kunder, men finnes en god del man kan gjøre...
Vis hele sitatet...
Og ha noe annet å tenke på er ikke å konfrontere problemene sine og løse de. Å ha noe annet å tenke på kalles fortrengning og det utsetter bare problemet (og veldig ofte bygger det opp til ett kritisk punkt hvor man "snapper").

Har du også tenkt på at din opplevelse av psykisk syk kanskje ikke var like alvorlig som trådstarter?

En 13åring kan bli fratatt mobilen i en uke og en 25åring kan se begge foreldrene sine bli brent levende i et brennende hus uten evne til å redde de. Begge to kan ha den samme følelsen av at livet suger, men vi kan ikke dermed si at 13åringen vet hvordan det er å være 25åringen... (Ja, du er 13åringen i denne ligningen)

Klart man kan gjøre mye som psykisk syk, men det avhenger veldig av diagnosen og vi vet ikke diagnosen(e) i dette tilfellet. Schizofreni og lett depresjon er begge klassifisert som psykisk syk, men det er to veldig forskjellige personer, som trenger veldig forskjellig tilrettelegging og trenger veldig forskjellige miljøer for å få bedre livskvalitet.

Målet med terapi og behandling er å først og fremst gi mennesker større livskvalitet.

Sitat av SparseChimera Vis innlegg
Min intensjon er ikke å dytte noen ned
Vis hele sitatet...
Sitat av SparseChimera Vis innlegg
Mennesker som deg er grunnen til at vi andre må betale så mye skatt. Se til faen og ta deg sammen
Vis hele sitatet...
Dersom det ikke var din intensjon burde du kanskje gå tilbake til psykologen og høre om dere kan jobbe litt med dine sosiale ferdigheter da du bommer høyt her. (Med mindre du sier det for å virke "mild", noe som bare gjør deg til ett vanlig A4 Rasshøl... *gjesp*)

Sitat av SparseChimera Vis innlegg
men av og til så trenger man en reality check
Vis hele sitatet...
Fikk du den gjennom tester, behandling og samtaler med profesjonelle psykologer/leger samt mulige medikamenter over en periode på måneder/år eller 10 sekunder av å lese ett innlegg på ditt favoritt forum?

Dersom det var fra forum så var nok ikke ditt problem så stort at vi kan gi deg noen form for tyngde av hva forståelse av psykisk syk er og du er herved fritatt og kan gå tilbake å leke i sandkassa med alle de andre "voksne".

Sitat av SparseChimera Vis innlegg
som jeg også selv en gang i livet trengte.
Vis hele sitatet...
Men jeg tror ikke du løste problemet ditt. Du skjøv det vekk, tenkte på noe annet og fortalte deg selv at du ble frisk, og ved å lese denne tråden rykket det i deg og du var nødt å angripe trådstarter for å forsvare din egen mentalitet hvor du har fortrengt de virkelige problemene og dermed kunne bekrefte for deg selv at du er "frisk".

(Jeg har med intensjon angrepet deg for å prøve å gi deg ett lite innblikk i hvordan du var mot trådstarter. Jeg har med intensjon vært spydig mot deg her til tider med baktanke om å provosere. Klarte jeg det? Klarte følelsene dine å holde seg helt rolig og samtidig debatere saklig fra to synspunkter for å prøve å finne en form for sannhet eller trigget dette noe i deg? Hvis ja, så kan det hende det jeg skrev om deg faktisk stemmer "Drekka og gløyma")
5k i utgifter til et lån i mnd? Hvilken lån er dette snakk om og hva låner du penger til?

Ang hund. Skaff en rase med gode helse så er forsikring mye billigere. Da koster det gjerne 200-350 kr i mnd. Forsikring må du ha, fort gjort å få en skade på søndag Feks, da blir det dyrt.
Du kan evnt finne en hund på for avtale, da får du hunden va oppdretter mot at oppdretter kan bruke den litt i avl.
For til hunden kan du få billig og bra nok på Felleskjøpet om du vil spare penger.
Det er utrolig mye arbeid med ei bikkje får du den fra da den er valp.

Sosialisering er en stor del av det. Sliter du sosialt så kan en hund som skal omplasseres være en kurant løsning. Du får de som regel mye rimeligere enn en valp f.eks.

Dårlig råd så er forsikring et must. Bikkja vår kutta ei sene i den ene foten. Operasjon + oppfølging kom på ca. 10.000.

Når det kommer til mat så er det ikke mye som slår VOM. Både mtp pris samt helse.
Sist endret av ImnotEmo.; 23. februar 2018 kl. 15:58.
Sitat av Patricia Vis innlegg
Jens1 jeg vil jo påstå at det er stikk motsatt
Vis hele sitatet...
Kan ikke du da bare svare på spørsmålet under?

Sitat av Jens1 Vis innlegg
hvem er det som stiller med den tilpassede jobben til de som sliter psykisk og er uføretrygdet? Bortsett fra VTA plass som nesten er en umulighet...
Vis hele sitatet...


En kan gjerne kalle folk for snyltere og slappfisker. Jeg har forsøkt å få noen rutine inn i hverdagen. Har til og med hørt om jeg kan være i aktivitet (såkalt "arbeid") uten at dette skal gi noen ekstra penger i lommeboken ved siden av uføretrygden jeg får hver måned. Men det lot seg ikke gjøre...

Kan en tro det? Samfunnet vil ikke gi meg en mulighet til å komme meg ut å bidra med det jeg kan. Enten er jeg en snylter og slappfisk eller så faller jeg innunder å bli utnyttet (3 ganger hurra for arbeidsmiljøloven?)

Nå er det slik at jeg tvinges til å ikke bruke det jeg kan og belønningen er å bli kalt snylter og slappfisk. Dette får jeg pengestøtte for hver måned. Høres ikke dette fryktelig feil ut? Eller er det dette som går innunder den såkalte "støtten" som gies til de som sliter? Jeg er helt sikker på at det er ett stort forbedringspotensiale på hvordan en kan benytte seg av ressursene som allerede finnes der ute.

Jeg er ung ufør og har litt over 18.000 utbetalt pr mnd. Slik det er i dag betaler jeg 5000 kr pr mnd på gjeld. 4250 kr går til husleie. Så kommer alt det andre som strøm, internet og alle de vanlige utgiftene som folk ellers har, bilutgifter, barnehage, fritidsaktiviteter, utgifter ditt og utgifter datt.. I tillegg kommer utgifter i forbindelse med 3 barn, alle under 10 år.

Om det er mulig å leve godt på trygd med tanke på økonomien? Helt klart. Skal ikke klage. Det er ingen luksusliv, men vet ikke hva jeg skulle gjort uten. Hvis en vil ha bedre økonomi enn hva trygden gir får en nesten prøve å finne på noe en er i stand til å klare å tjene penger på.
Kanskje en også burde tenke på at det er en grunn til at en er uføretrygdet og selv om en da kanskje kan få til en ekstra inntekt over ett tidsrom er det ikke sikkert denne står seg? Vil heller råde å låne etter hva en har i uføretrygd slik at en ikke låner over hva en faktisk er i stand til å klare over tid.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
@Cocajumba

Flytt annen plass enn til Spania. Her jeg bor i en liten strandby i Latin-Amerika (du har jo allerede brukernavnet på plass) kan du leve som en konge på langt mindre enn du har idag.

Jeg betaler 1481 kr mnd i husleie for et hus med to soverom og to bad, stor hage og svær mur rundt for sikkerhet.
Utover det har jeg sikkerhetssystem bestående av 4 hunder på i gjennomsnitt ~25kg, som spiser for ca 700 kr i mnd pluss piller mot lopper og flått for ca 200 kr. Andre faste utgifter er internett (300 kr), telefon (100 kr), vann (50 kr), strøm (50-100 kr), bosstømming (10 kr) ++ ymse smått.

Bensin er dyrt, men alternativ til bil er kollektiv. Taxi koster maks 20 kr fra ene enden av byen til andre. Collectivo (sitte bakpå en truck med tak) eller buss koster 3 kr for tilsvarende distanse. Å ta "first class" buss 2 timer til en naboby koster 25 kr.

Du kan spise for 20 kr dagen hvis du vil leve veldig billig, eller spise to måltider på restaurant for en under en femtilapp -- igjen hvis du ikke velger de dyreste alternativene
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Det kommer helt ann på hus/leilihet det.

For alt vi vet, så bor Carmex i en kåk til 10mill, da må man betale hardt
Vis hele sitatet...
Om man går på trygd og sliter med å få endene til å møtes så bor man ikke i et hus til 10 mill.
Sitat av nso Vis innlegg
@Cocajumba

Flytt annen plass enn til Spania. Her jeg bor i en liten strandby i Latin-Amerika (du har jo allerede brukernavnet på plass) kan du leve som en konge på langt mindre enn du har idag.
Vis hele sitatet...
Blir kanskje litt vanskelig for en syk person å flytte til et fremmed land der en ikke har noe sosialt nettverk og kanskje ikke kan språket. Tenker at det er tøft nok for en frisk person å få til
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gud bevares, leie for 18k i mnd? Det er penger rett i dass!
Vis hele sitatet...
Ikke om du tjener nok, fet leilighet

Sitat av Pope Vis innlegg
Om man går på trygd og sliter med å få endene til å møtes så bor man ikke i et hus til 10 mill.
Vis hele sitatet...
Hei, jeg går ikke på trygd..
Bor ikke i hus til 10m heller
Sist endret av Carmex; 24. februar 2018 kl. 15:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SparseChimera Vis innlegg
Jeg vet veldig godt hva det vil si å slite psykisk. Forskjellen er at jeg faktisk tok et oppgjør med meg selv, og fikk hjelp. Når man sliter psykisk er det verste man kan gjøre å sitte hjemme hele dagen for seg selv med tankene sine. Man må få behandling, også må man ha noe annet å tenke på. Det er bare piss at man ikke kan jobbe når man sliter psykisk. Kanskje ikke på butikken eller med kunder, men finnes en god del man kan gjøre...

Min intensjon er ikke å dytte noen ned, men av og til så trenger man en reality check, som jeg også selv en gang i livet trengte.
Vis hele sitatet...
Sier du det samme til en person med feks. Bipolar lidelse? just suck it up, å skjærp deg liksom? Eller en med AVPD, sosial fobi, dyp depresjon o.l. Bare å ta tak i sæ sjæl, å skjærpe seg?
Intensjonen din er ikke å dytte noen ned, men av og til trenger man en reality check?
Hallo, høy på deg selv eller?
Bølle!
Tror ikke du vet noe jeg.
Har selv paranoid schizofren og har vel også da et krav på å gå å motta trygd. Hvordan går jeg frem for å søke meg inn på dette?
Har selv sport mine saksbehandlere som sier til meg at det er så veldig masse å skrive osv. Utsetter det hver gang jeg spør om det..
Har venta lenge husker ikke nøyaktig man er vel ikke så viktig det. JEG ER 'SYK' OG HAR KRAV PÅ TRYGD!!
@heed.

Ta det opp med fastlegen din. Det er ikke alltid saksbehandler hos NAV er like samarbeidsvillig. Fikk selv et helt annet forhold til NAV da jeg flytta fra Trondheim til en mindre kommune, rett utenfor Trondheim. Det er alltid en fordel ha med seg fastlege på laget når man skal søke ufør. Diagnosen din kvalifiserer definitivt til uføretrygd.

Du kan forsåvidt søke ufør på egen hånd på NAV sine sider, men tror ikke du kommer langt med det uten at du har noem med deg som støtter din sak.

Hvor gammel er du?
skal du søke uføretrygd, så trenger du en arbeidsevnevurdering fra ditt lokale nav kontor. Dvs, du må ha vært i gjennom nødvendig utprøving før du får uføre, nesten uansett diagnose. Uten arbeidsevnevurderingen så er det ikke vits i å søke i det hele tatt.
Det er sant, mr. R.

Men tunge psykiatriske diagnoser er som regel en enklere grunn søke ufør.

Gikk selv 11 år på AAP og sosialstønad før jeg ble bedt om søke ufør. Var i arbeid til man fylte 25 før det knota seg til for egen del. Fikk innvilga ung ufør nå sist mnd etter utallige typer behandling. Arbeid i skjerma bedrift osv.
Sist endret av ImnotEmo.; 25. februar 2018 kl. 00:37.
Orker ikke lese gjennom alt her, men kort sagt nei. 16k er ikke nok for å leve et godt liv i Norge. Som lærer får jeg utbetalt 26/28k og jeg føler meg lutfattig.

Om du leier bosted resten av livet feks, så vil du aldri kunne spare noe som helst. Det å leve fra utbetaling til utbetaling er ikke noe godt liv. Det er viktig å tjene nok til å kunne sette av litt til sparing. Om det så er for å betale på huslån eller sette av til pensjon /ferier. Det kan friste short term å leve på trygd, men i det lange løp vil du være både fattig og gå på veggen av kjedsomhet og mangel på selvrealisering.
Sist endret av SkyMarshal; 25. februar 2018 kl. 00:47.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Orker ikke lese gjennom alt her, men kort sagt nei. 16k er ikke nok for å leve et godt liv i Norge. Som lærer får jeg utbetalt 26/28k og jeg føler meg lutfattig.
Vis hele sitatet...
Om du har 28k utbetalt, så bør det med respekt å melde gå relativt greit å leve. Eg har 32-33k utbetalt, og det er fullstendig uproblematisk for meg og madammen å leve greit på den inntekta... Om du føler deg lutfattig med den lønna er det faktisk vanane dine som er problemet, og ikkje lønna.
Sist endret av vidarlo; 25. februar 2018 kl. 00:49.
Folk har det ok om man klager på 28.000 i mnd er for lite...

Spørs jo helt på hvordan vaner man har. Har fram til nå hatt 12.000 kr måneden før ung ufør. Jeg har levd på det i ca 10 år. Har hatt det helt ok den tid. Betaler meg ikke ihjel fordi jeg bor 30 min med bil fra Trondheim, leier. Sparer i overkant 1000 kr måneden på sparekonto.

Med ung ufør vil jeg ha mulighet legge av 3-4000 pr mnd til sparing. Har ikke prioriert bil feks, men trør rundt på en elsykkel. Det er fult mulig leve et ok liv uten at man er tjukk i penger.

Aberet er at det er vanskelig få kjøpt seg egen bolig med lav inntekt.
Sist endret av ImnotEmo.; 25. februar 2018 kl. 01:14.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om du har 28k utbetalt, så bør det med respekt å melde gå relativt greit å leve. Eg har 32-33k utbetalt, og det er fullstendig uproblematisk for meg og madammen å leve greit på den inntekta... Om du føler deg lutfattig med den lønna er det faktisk vanane dine som er problemet, og ikkje lønna.
Vis hele sitatet...
Lurer på om man får litt mer romslig økonomi med to enn en? Jeg er rimelig økonomisk av meg, og jeg kan ikke reise så mye som jeg ønsker. Kjøpe alle duppedittene jeg ønsker osv. Mtp at det er en 100% jobb med 4 års utdannelse, så føler jeg meg fattig. Du må gjerne si at fattige har det verre, men jeg har brukt tid på å komme meg gjennom utdannelse os. Forsåvidt var poenget at 16k er alt for lite til å være lykkelig.