Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3067
Hallo alle dere!

Når og hvor er det grensen går på å kunne legge ut bilder, som er tatt i offentlig rom.

Scenario; Jeg tar bilde av en restaurant. På bildet vises det 13 gjester, som er lett gjenkjennelig. Er dette lov å legge ut eller kommer det inn personvernregler her?

Scenario 2; Jeg tar bilde av to venner på promenaden. I bakgrunnen ser man tydelig avbildet 2 andre personer. Kan dette legges ut eller bryter det med personvernet?

Forsøkt søke litt uten hell, gjerne henvis meg til gjeldene regler!
Limited edition
Moff's Avatar
Scenario 1: Nei, dette er på generelt grunnlag ikke lov. Årsaken er at du ikke har fotografert i et offentlig rom, du er inne på en privateid restaurant. Det er heller ikke noe spesifikt som er fokus i bildet, utenom menneskene som synes.

Scenario 2: Ja, dette er tillatt. Personene i bakgrunnen er ikke fokus for bildet, de ble tilfeldigvis med. Bildet er også tatt på et offentlig sted.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Ganske sikker på at det fortsatt tells som offentlig rom. Er ikke bombesikker på definisjonene da.
Selvom du står i et offentlig rom, er en restaurant en privat eiendom. Er den ene restauranten fokuset i bildet, er det ikke lov. Er det en gatescene hvor restauranten bare er en del av bildet er det generelt lov. Om det er en uteservering, er det et offentlig område som er leid av en restaurant. Om det gjør området privat, vet jeg ikke. Generelt er det imidliertid ikke greit å ta bilde av resturantgjester uten at dem har gitt tillatelse. Også om dem sitter bak glass.

Skal du publisere bildet håndheves reglene strengere enn om det kun er til privat bruk.

Det kommer vel snart en juss-ekspert som kan sette skapet på riktig plass tenker jeg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Generelt er det imidliertid ikke greit å ta bilde av resturantgjester uten at dem har gitt tillatelse. Også om dem sitter bak glass.
Vis hele sitatet...
Kva baserer du det på? Meg bekjent er det svært lite lovregulering av det å ta bilder.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva baserer du det på? Meg bekjent er det svært lite lovregulering av det å ta bilder.
Vis hele sitatet...
Så du mener at i Scenario 1 at TS bare kan ta bilder av 13 restaurantgjester? Ok. Da har jeg blitt korrigert. Igjen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Så du mener at i Scenario 1 at TS bare kan ta bilder av 13 restaurantgjester? Ok. Da har jeg blitt korrigert. Igjen.
Vis hele sitatet...
Ja. Å ta bilete er i liten grad regulert. Grunneigar kan nok forby det, men om du kan ta biletet frå gata vil ikkje nokon ha anledning til å hindre deg i det. Som du sjølv er inne på er publisering regulert.
Siden det er blitt lagt vekt på antall (13) her flere ganger, så bør det nevnes att dette som regel vil være en formildende ting. Altså, det er større aksept for å fotografere en gruppe mennesker f.eks ett demonstrasjons tog, en 1 person i nevnte demo.

MasterOfNone:
..ang det opprinnelige spørsmålet ditt. Jeg har sett emnet diskutert flere ganger, med henvisninger til faktiske regler + skikk å bruk, på flere foto forum f.eks foto.no og gjerne i gatefoto gruppene på slike nettsider. Husker ikke godt nok til å prøve å summere opp, men du kan jo sjekke selv. Som tidligere nevnt i tråden kan det aller meste i det offentlige rom fotograferes. Du bør derimot ikke knytte bilder å navn sammen uten samtykke.
Sist endret av Antimatter08; 6. september 2018 kl. 22:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...5-40#%C2%A7104

Det er i grove trekk reglane. Grenselinjene må ein nok gå til dommer og forarbeid for å finne, men dei grove linjene er gitt i lova. Det gjeld vel å merke publisering. Å ta bilete er i utgangspunktet ikkje regulert, utover ein del spesialtilfeller, slik som militært område. I tillegg vil grunneigar kunne ha fotoforbod.