Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 15819
Hei,

Jeg har lenge fundert på å kjøpe meg en 3D printer, har så mange prosjekter- alt fra flyvende droner til dampmaskiner og kanoner og evnen til å kunne printe ut litt smådeler hadde vært fantastisk. Nå som prisene på printere synker er det rett før jeg slenger ut noen laken.

Da jeg er student og har et budsjett å holde meg til, så jeg tenker å bruke maks 5000kr, men hadde vært fint å få noen innspill av noen som har litt peiling og erfaring. Hva er bra, hva burde jeg se opp for osv.

Kom over den her på ebay:
http://www.ebay.com/itm/NEW-XYZprint...item5b0b13fa84

så ikke så verst ut.. plugg og print hørest jo ekstra greit ut..

Har spesielt en "del" til et droneprosjekt jeg skulle hatt nå med en gang så om noen her inne skulle ha en printer og er villig til å sette den i gang betaler jeg gjerne
Ser du ønsker og bruke maks 5k, den du linket til vil koste rundt 7000kr med frakt og toll.. ellers så synes jeg at dette så ut som en grei starter printer, uten at jeg har kjempe mye peiling på 3d printere.
kan komme med et par ting jeg synes er positivt med den:
veldig kjekt med lukket kabinett, stor byggeflate til den prisen og være, auto kalibrering, mulighet til og bruke ABS og PLA.
Trådstarter
61 5
ja, men kunne få den med "free shipping" fra sverige til ca 5500,- Er litt i overkant av hva jeg tenkte å bruke, men syns den så bra ut.

Meget mulig jeg går for den om det ikke skulle dukke opp noe bedre..
Enig i at det er kjekt med lukka kabinett, eneste minuset med den var vel bare det at du er låst til å kjøpe "fillament" eller plastikk fra produsenten da det har lagd sine egne refill bokser med en liten sensor. Mulig det går an å hacke seg utenom det..
Har ikke hørt noe om den printeren, men den ser jo OK ut.

Selv har jeg denne: http://www.makerfarm.com/index.php/p...extrusion.html

Er fornøyd, og den kostet mindre enn 5k selv med frakt og moms når jeg kjøpte den, men vet ikke hvordan det er nå som kroneprisen har synket. Men den må altså bygges selv, er litt mer komplisert enn bare "plugg og print".

Jeg kan sikkert printe den delen til deg hvis du vil, PM meg hvis du er interessert.
OpenSource-printere fins det utallige slag av. Og Prusa-modellene, som Grix nevner er kjent for å være bra.
Jeg ville anbefalt deg å kjøpe en som virker med en gang du får den. Bestiller du i Norge så har du reklamasjonsrett og kanskje en ekstra garanti.

Se forøvrig denne tråden: http://freak.no/forum/showthread.php?t=219137
Sitat av Grix Vis innlegg
Har ikke hørt noe om den printeren, men den ser jo OK ut.

Selv har jeg denne: http://www.makerfarm.com/index.php/p...extrusion.html

Er fornøyd, og den kostet mindre enn 5k selv med frakt og moms når jeg kjøpte den, men vet ikke hvordan det er nå som kroneprisen har synket. Men den må altså bygges selv, er litt mer komplisert enn bare "plugg og print".

Jeg kan sikkert printe den delen til deg hvis du vil, PM meg hvis du er interessert.
Vis hele sitatet...
Er det noe i veien for å bygge et kabinett av f.eks mdf/kryssfiner med vinduer av f.eks plexiglass rundt den?
Trådstarter
61 5
Har faktisk vært innom Pursa-modellen, men av en eller annen grunn så blir jeg smånervøs når greiene er lagd i tre.
Har jobba mye med tre opp gjennom tidene, og er det e ting jeg har erfart så er det at tre det "lever" om det blir utsatt for endring i luft temp og fuktighet osv. Vil helst at printeren skal være så "død" og nøyaktig som mulig..

Grix, får du ut bra resultater fra printeren din, har du noen pluss og minus? ja, og ser du må velge nozzle-type på printeren.. hva burde jeg i så fall gå for her?

Takk for svar folkens!
Sist endret av Reven9000; 19. januar 2015 kl. 13:04.
Du kan jo lage de tredelene i metall eller plast

Men mdf er jo ganske dødt, tror ikke du kommer til å få store problemer med at printeren våkner til live, tror ikke det er det som gjør at printeren printer litt unøyaktig.

Har selv handlet 3d printer nettopp. Eller, jeg backet et prosjekt på kickstartert, så regner med printeren kommer i April https://www.kickstarter.com/projects...-stylish/posts
Mener du får alle prusa-modellene, inkl. den nyeste, på dx.com hvor du kan velge mellom både tre, alu og akrylglass. Ville gjort et søk.
Sitat av LTd Vis innlegg
Er det noe i veien for å bygge et kabinett av f.eks mdf/kryssfiner med vinduer av f.eks plexiglass rundt den?
Vis hele sitatet...
Nei. (Titegn)

Sitat av Reven9000 Vis innlegg
Grix, får du ut bra resultater fra printeren din, har du noen pluss og minus? ja, og ser du må velge nozzle-type på printeren.. hva burde jeg i så fall gå for her?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg får bra resultater. Eneste negative er at det er DIY og tar litt tid å bygge og vedlikeholde, pluss at den mangler:
- vifte på extruderen, noe jeg monterte på i ettertid
- følger ikke med strømforsyning eller glassplate, noe man kjøpe selv
- kabinett for å holde på varmen (dette hjelper mot krymping og bøying av plast mens printeren jobber, spesielt problem med ABS)
- Filamentrull-holder

Jeg har .35mm J-head nozzle.

At den er laget av tre gjør ingenting, treet er meget solid og ubøyelig. Føles som meget høy kvalitet, bedre enn plastikk vil jeg si.
Sist endret av Grix; 19. januar 2015 kl. 15:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan også anbefale Makerfarm Prusaen, har selv 10" utgaven og er kjempefornøyd!
Trådstarter
61 5
Sitat av Grix Vis innlegg
Nei. (Titegn)

Ja, jeg får bra resultater. Eneste negative er at det er DIY og tar litt tid å bygge og vedlikeholde, pluss at den mangler:
- vifte på extruderen, noe jeg monterte på i ettertid
- følger ikke med strømforsyning eller glassplate, noe man kjøpe selv
- kabinett for å holde på varmen (dette hjelper mot krymping og bøying av plast mens printeren jobber, spesielt problem med ABS)
- Filamentrull-holder

Jeg har .35mm J-head nozzle.
Vis hele sitatet...
ser ut som at det ikke er det store å utsette på den ser jeg
Når du nevner vedlikehold hva tenker du på da, er det noen deler som er spesielt utsatt for slitasje?

I og med at den er en del billigere en printeren jeg linka til i starten er det rett før jeg går for Prusaen. Ser også at det er mange andre som har gode erfaringer med den, og det at den er mere en DIY printer gjør jo at jeg kan oppgradere osv. selv. Da jeg ikke har det altfor travelt har jeg jo også tid til dette.
Eneste jeg lurer litt på er hva jeg burde velge av nozzle, jo finere/mindre=bedre resolution?
Sitat av Reven9000 Vis innlegg
ser ut som at det ikke er det store å utsette på den ser jeg
Når du nevner vedlikehold hva tenker du på da, er det noen deler som er spesielt utsatt for slitasje?

I og med at den er en del billigere en printeren jeg linka til i starten er det rett før jeg går for Prusaen. Ser også at det er mange andre som har gode erfaringer med den, og det at den er mere en DIY printer gjør jo at jeg kan oppgradere osv. selv. Da jeg ikke har det altfor travelt har jeg jo også tid til dette.
Eneste jeg lurer litt på er hva jeg burde velge av nozzle, jo finere/mindre=bedre resolution?
Vis hele sitatet...
Med vedlikehold mener jeg f.eks. kalibrere instillinger regelmessig, hvertfall når man skifter filament, justere høyden på varmebrettet, vaske glassplaten etter bruk osv. Jeg har enda ikke måtte bytte noen deler, men det er litt slitasje etter hvert også, spesielt på extruderen.

Vet ikke så mye om forskjellen på nozzle.
Sitat av Reven9000 Vis innlegg
Eneste jeg lurer litt på er hva jeg burde velge av nozzle, jo finere/mindre=bedre resolution?
Vis hele sitatet...
Dette er en smakssak.
Desto mindre dyse, desto større "oppløsning" får du, men til gjengjeld tar det lengre tid for å få biten ferdig.

Selv bruker jeg 0,25 mm, om jeg ikke tar feil.

Men så lenge printeren er bra kalibrert og ikke drar med seg løse tråder eller klatter av smeltet plast, så vil resultatet se greit ut.
Trådstarter
61 5
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Dette er en smakssak.
Desto mindre dyse, desto større "oppløsning" får du, men til gjengjeld tar det lengre tid for å få biten ferdig.

Selv bruker jeg 0,25 mm, om jeg ikke tar feil.

Men så lenge printeren er bra kalibrert og ikke drar med seg løse tråder eller klatter av smeltet plast, så vil resultatet se greit ut.
Vis hele sitatet...

ja, skjønner.. ser også at du kan få kjøpt en del forskjellige, kan jo forske litt på det der

Etter litt søking rundt om kom jeg fram til at jeg hiver inn noen laken på Prusa i3 og ikke i3v først og fremst pga. at jeg kunne få den en del rimeligere, hovedforskjellen er jo at Y og Z aksen på Prusa i3 er vanlige lineære lager fremfor skinner som på i3v'en, men går jo an å oppgradere om jeg skulle finne på det. Ser det er egne oppgraderings kit å få kjøpt.


Link til printeren: (var litt kjekt at det også følgte med power supply.)

http://www.ebay.com/itm/Folger-Tech-...item35daa29e31
Fristende å kjøpe en slik Prusa som selges på dx til ca 500$. En ulempe er at det kommer til å ta en evighet å få i posten på denne tiden av året.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er nok lurt å kjøpe komplette diy pakker til en reprap prusa mendel, fordi da er det større mulighet for at alle delene virker. husker en venn gikk i den fellen, kjøpe litt her litt der. Ikke lurt. noen prusa forhandlere påstår at de tilbyr en måneds hjelp, etter du har fådt den. Høres nesten for godt ut til å være virkelig
Hei ! Har ikke en god del peiling på 3d printere så håper noen kan svare på spørsmålene mine.
Går ut i fra denne printeren jeg fant på ebay : http://www.ebay.com/itm/Print-5-mate...-/231472986888

1. Er dette en brukbar 3d printer ? Hva ser dere etter når dere ser om det er en dårlig eller en bra 3d printer?

2. Dette er vel et DIY kit så lurer på om det er vanskelig og sette opp en slik en? Har litt teknisk innblikk.

3. Filament. Finnes det mange størrelser eller er det en tykkelse?

4. Ser den kan bruke wood lenger ned på ebay siden. Mener de da at det er en farge som er slik?

5. Er det med programvare på disse, eller må man laste ned selv ? Finnes disse gratis?

6. Noen som har erfaringer med og skaffe 3d printer fra ebay?

7. Vedlikehold på 3d printere ?

Takk for dere som svarer. Finnes sikkert svar på dette hvis jeg googler eller ser på ebay siden men tenke å få høre deres mening og erfaringer. Takk.
Sist endret av pederw; 31. mars 2015 kl. 18:54.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av pederw Vis innlegg
Hei ! Har ikke en god del peiling på 3d printere så håper noen kan svare på spørsmålene mine.
Går ut i fra denne printeren jeg fant på ebay : http://www.ebay.com/itm/Print-5-mate...1472986888</b>

1. Er dette en brukbar 3d printer ? Hva ser dere etter når dere ser om det er en dårlig eller en bra 3d printer?


Helt grei printer, den er reprap-basert(som de fleste) så du har nok av dokumentasjon og support på de, reservedeler er lette å få tak i eller printe selv, du kan også printe ut flere oppgraderinger selv til denne.
Er også helt ok oppløsning på den.

2. Dette er vel et DIY kit så lurer på om det er vanskelig og sette opp en slik en? Har litt teknisk innblikk.

Man trenger ikke så mye kompetanse for å bygge slike, delene passer som oftest kun et sted, og som sagt er det god dokumentasjon, det eneste som kan være litt knot er å kalibere og sette den opp for første gang, men dette finner du nok av videoer om.

3. Filament. Finnes det mange størrelser eller er det en tykkelse?

Du må bruke 1.75mm fillament til denne, 1.75 og 3 er de vanligste typene.

4. Ser den kan bruke wood lenger ned på ebay siden. Mener de da at det er en farge som er slik?

Det er fillament med en viss prosent ekte treverk i, det lukter, føles, og oppfører seg om treverk, vær obs på at fillament med for mye terverk i ofte har mye partikler/fiber som kan tette dysen. Det finnes flere typer fillament, og de har ulike egenskaper, de vanligste her er ABS og PLA, men det finnes også nylonbaserte, gummibaserte osv.

5. Er det med programvare på disse, eller må man laste ned selv ? Finnes disse gratis?

Dette er gratis og opensource.

6. Noen som har erfaringer med og skaffe 3d printer fra ebay?

Det funker helt greit, men tenk på at du må betale moms evt tollavgift, ser at fraktselskapet er DHL her, du kan sikkert regne med å få et par gebyrer her, selv om det står gratis frakt.

7. Vedlikehold på 3d printere ?

Rense og smøre glidestengene og gjengestag, stramme litt slark, sjekke kalibreringen og rengjøre dysen. Er egentlig veldig lite vedlikehold.

Takk for dere som svarer. Finnes sikkert svar på dette hvis jeg googler eller ser på ebay siden men tenke å få høre deres mening og erfaringer. Takk.
Vis hele sitatet...
Ellers så finner du mye godt lesestoff på reprap.no dersom du er av typen som foretrekker det på Norsk
Sitat av pederw Vis innlegg
Hei ! Har ikke en god del peiling på 3d printere så håper noen kan svare på spørsmålene mine.
Går ut i fra denne printeren jeg fant på ebay : http://www.ebay.com/itm/Print-5-mate...-/231472986888

1. Er dette en brukbar 3d printer ? Hva ser dere etter når dere ser om det er en dårlig eller en bra 3d printer?

2. Dette er vel et DIY kit så lurer på om det er vanskelig og sette opp en slik en? Har litt teknisk innblikk.

3. Filament. Finnes det mange størrelser eller er det en tykkelse?

4. Ser den kan bruke wood lenger ned på ebay siden. Mener de da at det er en farge som er slik?

5. Er det med programvare på disse, eller må man laste ned selv ? Finnes disse gratis?

6. Noen som har erfaringer med og skaffe 3d printer fra ebay?

7. Vedlikehold på 3d printere ?

Takk for dere som svarer. Finnes sikkert svar på dette hvis jeg googler eller ser på ebay siden men tenke å få høre deres mening og erfaringer. Takk.
Vis hele sitatet...
Hei, har faktisk kjøpt akkurat denne modellen selv og er veldig fornøyd med den til denne prisen. Jeg kan bekrefte det Fleff svarer på spørsmålene dine Av deler manglet det ingenting, men fikk litt problemer med en glidestang som var litt større enn den skulle være, så glidelageret gikk litt tregt. Var også en låsering som var ALT vid og uten hull til settskrue. Men fikk ordnet til denne. Disse delen er på vei fra Geeetch til meg nå

Av hvilket "hovedkort" du bør velge(sanguinololu eller ramps 1.4) må du selv sjekke opp litt hva du vil ha. Jeg valgt å gå for sanguinololu, men må innrømme jeg begynner å innse at jeg burde ha gått for ramps 1.4. Siden det ser ut som om den har mulighet for dual extruder og cooling fan styring. Men dette må du ta med en klype salt SD kort og lcd skjerm er også greit å ha