Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 26044
Hvordan går man praktisk fram når man skal bruke en mostvekt? Sitter her med ett 20 cm. høyt måleglass, mostvekt som går fra 120 most til 15 wien, og en sats som er klar til å settes. Men hvordan går jeg frem for å få noen verdier ut av denne vekta?

Skål!
kjedelig streiting
Bare sleng den i satsen, å les av verdien der den stikker opp av væska.
Sist endret av legalize_it; 16. mars 2010 kl. 00:23.
spørs hva du skal lage av satsen din. vin sprit øl???
sprit. så gjærer du så lenge det er mulig. da utnytter man all sukkeret.
Bare og senke vekten ned i satsen det ja.
Du kan jo kansje fortelle hva du lager? Sjekk bruksanvisningen.
Trådstarter
Ah, ikke verre enn det nei
Det at den er "kalibrert" til 20C. har ikke stort og si? Den ligger og vipper mellom 0 og -5, og kan bekrefte at det begynner å lukte akohol ja!

Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Du kan jo kansje fortelle hva du lager? Sjekk bruksanvisningen.
Vis hele sitatet...
Null bruksanvisning, det var på en måte litt av problemet. Er forøvrig sprit det skal brygges
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Bare sleng den i satsen, å les av verdien der den stikker opp av væska.
Vis hele sitatet...
Denne metoden er feil.
Man kan bruke en mostvekt til flere ting: Du kan måle sukkerinnholdet i satsen, slik at du kan kontrollere at det ikke blir for mye sukker på en gang for det stakkars gjæret. F.eks om du lager vin med 15 kg sukker, så kan du ikke ha alt oppi med en gang, dermed sjekker du sukkerinnholdet i mostvekten. Deretter tilsette mer sukker / vente litt lenger.

Du kan også bruke den til å måle alkoholprosenten i satsen:
Da deler du forbrukte ochsle grader på 7.5. Dette kan enkelt gjøres ved to målinger og et lite regnestykke.

Først måler du med en gang du har satt ut satsen, la oss si den viser 110 før gjæring. Når gjæringen er ferdig / underveis måler du en gang til. La oss si at den nå viser 0, da har den brukt 110 grader. ( om den hadde vært 70 før og -10 etter ville den ha brukt 80 grader)

For å regne ut prosenten bruker du dette regnestykket?
Da blir regnestykket 110 / 7.5 = 14.66 % alkohol i sats/vin

Er forøvig ikke noe spørsmålstegn bak "regnestykket"
kjedelig streiting
Sitat av Freiheit Vis innlegg
Denne metoden er feil.
Man kan bruke en mostvekt til flere ting: Du kan måle sukkerinnholdet i satsen, slik at du kan kontrollere at det ikke blir for mye sukker på en gang for det stakkars gjæret. F.eks om du lager vin med 15 kg sukker, så kan du ikke ha alt oppi med en gang, dermed sjekker du sukkerinnholdet i mostvekten. Deretter tilsette mer sukker / vente litt lenger.

Du kan også bruke den til å måle alkoholprosenten i satsen:
Da deler du forbrukte ochsle grader på 7.5. Dette kan enkelt gjøres ved to målinger og et lite regnestykke.

Først måler du med en gang du har satt ut satsen, la oss si den viser 110 før gjæring. Når gjæringen er ferdig / underveis måler du en gang til. La oss si at den nå viser 0, da har den brukt 110 grader. ( om den hadde vært 70 før og -10 etter ville den ha brukt 80 grader)

For å regne ut prosenten bruker du dette regnestykket?
Da blir regnestykket 110 / 7.5 = 14.66 % alkohol i sats/vin

Er forøvig ikke noe spørsmålstegn bak "regnestykket"
Vis hele sitatet...
Lær deg nå å les a mann. Jeg svarte på hvordan man brukte en mostvekt, ikke hva man gjør med verdiene. Det kan folk få lese seg til selv mener nå jeg.

Og forresten så skal man dele på 8.
Sist endret av legalize_it; 17. mars 2010 kl. 17:05.
legalize, jada. Jeg bare svarte på fyren sine spørsmål og brukte din post som en pekepinn.
Er du sikker på at man skal dele på 8? Har ved flere anledninger lest 7.5, men har desverre ikke noe kilder å komme med.
kjedelig streiting
Har lest begge deler jeg og. Virker som det er en god del uenighet ang akkurat det. Har lest noen kilder som sier det er 8, og skal se om jeg ikke finner dem litt senere.
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Har lest begge deler jeg og. Virker som det er en god del uenighet ang akkurat det. Har lest noen kilder som sier det er 8, og skal se om jeg ikke finner dem litt senere.
Vis hele sitatet...
Hva fant du ut?