Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1023
Hei! Jeg kommer fra en kristen familie og for å gjøre lang historie kort så "trodde" jeg på gud før, men etter hvert som jeg begynte å tenke mer selvstendig fant jeg at det er lite sannsynlig at det er sant; at en religion ut av flere tusen er den "valgte".

Jeg er fremdeles litt usikker på hva jeg tror på og ikke, men en ting som har endret seg veldig er tankegangen min; Mentaliteten min har endret seg totalt, jeg tenker at hvis gud ikke finnes, så finnes det ikke noen himmel og helvete, derav har det egentlig ikke noe å si hva som blir gjort mot meg og hva jeg gjør mot andre tilbake. Det gjør at når shitty ting blir gjort mot meg så kan jeg ikke bare komme med en billig come-back til meg selv som at "de siste skal bli først" osv.

Det føles ut som at jeg er den eneste tullingen som tenker meg om før jeg gjør ting når det egentlig ikke har noe å si og at de fleste andre tilsynelatende ikke egentlig gjør det. Samtidig føler jeg ikke at det er rett at jeg skulle oppført meg dårlig mot andre mennesker heller for å få det jeg vil.

Jeg føler at når jeg var mer religiøs så hadde jeg en mening eller i hvert fall noen regler å leve etter, men nå føler jeg ikke at jeg har noe.

Jeg tenkte det mest logiske i min situasjon var å bare være seg selv, men når jeg prøvde på det måtte jeg finne ut av hvem "jeg" egentlig var, og når jeg tenker på det blir jeg helt ærlig ganske redd.

Jeg er i en ganske forvirrende del av livet mitt, der jeg ikke vet hvem jeg er og hva jeg burde gjøre og ikke og jeg vet heller ikke helt hvorfor jeg gjør de tingene som jeg allerede gjør. Når jeg våkner av alarmen min lurer jeg på hvorfor jeg gidder å våkne når jeg allerede vet alt som kommer til å skje, skulle egentlig ønske jeg kunne gå tilbake til den naive livsstilen jeg hadde før, men det hadde bare vært å lyve til meg selv..
Jeg ser på meg selv som kristen, men i mitt hode finnes det ikke noe helvete. Kristendom er lysets og kjærlighetens religion, da gir det ikke mening at du skal pines og brenne etterpå. Tilgivelse og nestekjærlighet er sentralt i kristendommen, dermed gir det ikke mening med et helvete slik jeg ser det.
Hvor gammel er du?
Checkmate
sjokotroll's Avatar
Trådstarter
Håper ikke jeg blir tatt mindre seriøst av den grunn, men jeg er snart 15.
Les Neal Donald Walsch sin bok himmelske samtaler bok 1.

Kjennes noe av det riktig ut for deg ( gir det gjenklang i deg) så ta det til deg og viss det høres bare sprøtt ut så forkast alt sammen.

Den boken kan ihvertfall gi deg et annet perspektiv på de spørsmålene du har.

Skader ikke å prøve ihvertfall.

Lykke til
Du er den du velger å være.
Du velger dine handlinger og gjerninger ut fra hva som føles riktig for deg, for det er du selv som må leve med valgene du tar hele livet.
Så man kan velge en ren sti og god samvittighet, eller det motsatte.
Hva føles mest riktig for deg?
Jeg tar deg mer seriøst da, siden jeg kjente på de samme følelsene på den alderen.

Alle mennesker har to liv; det andre begynner når man innser at man har et. (Parafrase, husker ikke opphav)

Jeg har ikke det samme utgangspunktet som deg, men jeg begynte relativt tidlig å fundere og har "alltid" følt meg annerledes, og kjenner meg igjen i det du skriver. Særlig årene 14-16 var usikre, mentalt/psykisk/filosofisk sett. Jeg tør påstå at du egentlig ikke har vært religiøs, og at du nå begynner på ditt "andre liv".

Jeg skulle gjerne kommet med noen autentiske forslag, men klisjeer og uklarhet er det eneste jeg kan svare med. Klisjeer inneholder mye "sannhet". Det landskapet du har våknet i har hverken grenser eller lover og er vanskelig å definere på et felles/allment språk. De rådene jeg kommer med nå er ting jeg gjorde på den tiden, men også ting som jeg synes at jeg gjorde med rette.

Mine erfaringer:
Invester i fremtiden din. Gjør en innsats på skolen. Skal jeg tippe så er det ikke så vanskelig for deg å få greie, om ikke gode karakterer, men få også gode studievaner. Finn ut av hva du skal gjøre på vgs, tenk på det allerede nå.
Bruk fritiden din på å prøve ut nye ting. Hvordan føles det å gå tur, løpe, svømme, trene kampsport, osv.osv?
Fortsett å filosofere. Ikke ta noe for god fisk. Tenk før du prater.
Vær forsiktig med rus. Ikke bli en som fester.

Om du vil prate eller om du synes at det ble for rotete eller tåkete, så kan du sende meg en PM, svarer gjerne (f.o.m. i morgen).
Checkmate
sjokotroll's Avatar
Trådstarter
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Få deg et ligg :-)
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk ikke lyst enda. Jeg vet at folk automatisk tenker at det er folk som ikke evner å få en partner villig til å ha samleie med en som bruker det som en unnskyldning, men jeg vil faktisk ikke ha sex enda. Jeg vet jeg kunne fått meg et ligg, men jeg angrer allerede på at jeg ikke tenkte meg godt om før jeg prøvde ut ting for første gang. Jeg vet ikke hvor deilig det føles, så da har jeg ikke en trang større en normalt for det heller

Jeg tenker at jeg har lyst til at den første gangen skal være i hvert fall litt spesiell. Jeg vet det høres jævlig femi ut, men da vil jeg heller være det. Alle tar det som gitt at det er gutten som har mest lyst på sex, og det er sikkert det oftest, men jeg vet om mange jenter som bruker gutter for sex på lik linje som gutter gjør det.

Sitat av Mekkern Vis innlegg
Jeg tar deg mer seriøst da, siden jeg kjente på de samme følelsene på den alderen.

Alle mennesker har to liv; det andre begynner når man innser at man har et. (Parafrase, husker ikke opphav)

Jeg har ikke det samme utgangspunktet som deg, men jeg begynte relativt tidlig å fundere og har "alltid" følt meg annerledes, og kjenner meg igjen i det du skriver. Særlig årene 14-16 var usikre, mentalt/psykisk/filosofisk sett. Jeg tør påstå at du egentlig ikke har vært religiøs, og at du nå begynner på ditt "andre liv".

Jeg skulle gjerne kommet med noen autentiske forslag, men klisjeer og uklarhet er det eneste jeg kan svare med. Klisjeer inneholder mye "sannhet". Det landskapet du har våknet i har hverken grenser eller lover og er vanskelig å definere på et felles/allment språk. De rådene jeg kommer med nå er ting jeg gjorde på den tiden, men også ting som jeg synes at jeg gjorde med rette.

Mine erfaringer:
Invester i fremtiden din. Gjør en innsats på skolen. Skal jeg tippe så er det ikke så vanskelig for deg å få greie, om ikke gode karakterer, men få også gode studievaner. Finn ut av hva du skal gjøre på vgs, tenk på det allerede nå.
Bruk fritiden din på å prøve ut nye ting. Hvordan føles det å gå tur, løpe, svømme, trene kampsport, osv.osv?
Fortsett å filosofere. Ikke ta noe for god fisk. Tenk før du prater.
Vær forsiktig med rus. Ikke bli en som fester.

Om du vil prate eller om du synes at det ble for rotete eller tåkete, så kan du sende meg en PM, svarer gjerne (f.o.m. i morgen).
Vis hele sitatet...

Takk for svar Jeg trener og gjør det bra på skolen. Den eneste grunnen til at jeg gjør disse tingene er fordi jeg tenker att det kommer til å tjene meg bra i form av glede. Men om jeg kun gjør ting for gleden jeg får fra det, hvorfor kan jeg ikke bare ta kokain? Jeg nyter faktisk ingen av disse tingene like mye som jeg gjør å gå tur i skogen og å tegne, men jeg liker å legge skjul på disse tingene fordi jeg ikke føler det passer inn i det "imaget" jeg har.

Jeg skal fortsette å gjøre tingene jeg vet er bra for meg selv fordi de fleste sier de er enten takknemlige eller angrende for det de gjorde som ungdom.
Sist endret av sjokotroll; 22. november 2023 kl. 21:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sjokotroll Vis innlegg
Håper ikke jeg blir tatt mindre seriøst av den grunn, men jeg er snart 15.
Vis hele sitatet...
Tar deg mer seriøst enn 80% av folka her inne. Stay strong young blood
Det er fortsatt forskjell på rett og galt selv om du ikke er religiøs. Om det gir mening for deg
Ellers er det jo bare å ha det gøy den tiden du er her ;-)
Sist endret av Gloss; 22. november 2023 kl. 22:02.
Det er en del paradokser rundt dette med religion, spesielt motpolene islam og kristendom, evt jødedom, det er akkurat som at ingen forstår at disse religionene er den samme gruppa med religioner; de Abrahamistiske religioner som de kalles. Det værste er at det går feil hver gang noen får den lyse idéen at religionen skal ta del i en eller annen politisk agenda; har Irland friskt i minne med sine katolikker og protestanter.

Jeg setter ofte min lit til Kant; hans kategoriske imperativ, evt bibelens implementasjon av fenomonet: Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg.

For meg skriver du mest om det å finne seg sjæl, det er vel det de fleste gjør i tennårene? Skaper sin identitet.
Sist endret av ketoDaddy; 22. november 2023 kl. 23:12.
Prosessen av å finne sin egen stemme, og grunnfeste sine egne standpunkter, er noe alle mennesker går gjennom med varierende grad av suksess. Vi er alle underlagt arvet tankegods fra kultur og miljø, men vi er også så heldige å leve i en tid, og på et sted, hvor vi nyter stor grad av tankefrihet. Et av de største hindrene for denne friheten er organisert religion, som noen dessverre blir belastet med fra starten av livet. At du i så ung alder har overkommet første ledd av dette hinderet, er prisverdig. Du står nå mye friere til å faktisk finne ut hvem du er, og hvordan du skal forholde deg til virkeligheten.

Med økt frihet følger opplevelsen av økt personlig ansvar. Ansvar for å utforske, stille spørsmål ved og stå opp for sine egne moralske overbevisninger. Det er ikke mor, far eller menigheten, som forteller en hva som er rett og galt. Det er ikke en autoritet å lene seg på, som på beleilig vis bærer ansvarsbyrden for en gjennom livet. Det er heller ikke noen reell rettferdighet å finne i verden, annet enn den vi mennesker prøver å skape sammen. Å innse dette er en del av det å bli voksen.

Dette betyr ikke at man skal føle seg som en tulling for å oppføre seg ærefullt når andre ikke gjør det. Å ha et godt moralsk kompass blir ikke noe mindre aktverdig av at du ikke blir dømt for det ved himmelens port. Tvert imot. Ekte mot og ekte godhet kommer fra ditt indre. Det er ikke betinget av noen trussel om fordømmelse, eller lovnad om belønning ved livets slutt. Om det skulle vært motivasjonen, så hadde det ikke vært ekte mot, eller ekte godhet.

Belønningen du får for å leve et verdig liv, er at du vet med deg selv at du har gjort ditt beste for å være god mot andre. Så kan man tenke i sitt stille sinn at de som er drittsekker kanskje ikke egentlig har det så godt med seg selv, eller at de vil oppnå selvinnsikt senere i livet, og bli nødt til å leve med de valgene de har tatt. En form for karma, om du vil. Men dette er ikke noen selvfølge. Jeg tror folk kan være drittsekker et helt liv, og leve helt greit med det, men da er det fordi de mangler noen grunnleggende menneskelige egenskaper. Egenskaper som er svært verdifulle, og som det er verdt å dyrke. Det å sammenligne seg med slike mennesker er derfor meningsløst. Det er bare å akseptere at de finnes, og gjøre sin egen greie uavhengig av dem.

Vi er alle bare en dråpe i havet, og har begrenset med innflytelse på menneskeheten og historien, men vi er ikke ubetydelige av den grunn. Du påvirker menneskene rundt deg, og det å ha gode mennesker rundt seg er det som gjør livet verdt å leve. Du velger å være et av disse menneskene fordi du ønsker å bidra til å gjøre verden litt bedre, uavhengig av hva andre folk velger å gjøre med sine liv. Bidragene dine gjennom livet kommer ikke til å bare være vage og generelle heller. For enkelte mennesker du møter gjennom livet, så vil din godhet og din positive innflytelse være av stor personlig betydning. Kanskje helt livsendrende for enkelte. Dette alene gir livet nok mening. Så vil handlingene dine bli videreført og spredd til andre. Du vil aldri få vite omfanget av innflytelsen som dine handlinger har hatt, men du kan være sikker på at den er reell, og at valgene du tar i dette livet har betydning.

Det er sikkert en stor omstilling å slå seg til ro med dette når man tidligere har trodd på paradis, men dette er virkeligheten, og det er uendelig med inspirasjon og mening å finne der. Du må bare stå for innholdet selv. Det er en prosess som tar tid, men du er ung, og så vidt jeg kan se er du allerede inne på et godt spor. =)
Sist endret av mentalmelt; 23. november 2023 kl. 01:26.