Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 9105
Hei.

Jeg har tenkt til å gå IB med Computer Science som et av hovedfagene mine til neste år. Jeg tenkte jeg skulle komme litt inn i programmering før jeg starter til høsten, og lurte på om dere har noen tips.

Jeg er veldig interessert i programmering generelt, og har prøvd meg ut litt i FreeBasic og prøvd litt C#. Har ikke klart å følge et ordentlig kurs i programmering fordi det ikke har hatt god nok kvalitet osv.
Det yrket jeg kan se for meg er spill-utvikler eller en annen form for programmering innenfor spill.

Jeg har vært i kontakt med noen profesjonelle programmerer og spurt de om noen tips. Det jeg har fått vite er at jeg burde lære meg logikken først (algoritmer, utforming av et program osv.) før jeg lærer meg språk som Java, C# etc. Jeg har også fått tipset om å starte med Pascal. Det skal visstnok være et veldig enkelt språk som skrives veldig likt som vanlig tekst. De sa det var lurt å starte her fordi det var vanskelig å programmere feil, og du fikk inn logikken veldig raskt.

Har dog ikke klart å finne noen gode video-baserte kurs i Pascal som starter HELT fra scratch.

Er det noen her som har noen forslag til kurs i Pascal? Det trenger ikke være et gratis kurs - kan godt betale noen kroner i mnd. for et abonnement hos et selskap eller noe slikt.

Takk!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg forstår ikkje poenget med å lære Pascal. Det er ikkje i pvanleg bruk i dag, og eg ville heller gått for eit språk som Java, C#, Python eller Ruby, som gjerne har meir oppdatert materiell, er like likt vanleg tekst som pascal - og mindre arkaisk.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg forstår ikkje poenget med å lære Pascal. Det er ikkje i pvanleg bruk i dag, og eg ville heller gått for eit språk som Java, C#, Python eller Ruby, som gjerne har meir oppdatert materiell, er like likt vanleg tekst som pascal - og mindre arkaisk.
Vis hele sitatet...
I følge de som jobber med dette så er ikke det å anbefale. Om du ikke har noen forslag til Pascal-kurs så trenger jeg ikke hjelpen din i denne tråden.
Takk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Claryn Vis innlegg
I følge de som jobber med dette så er ikke det å anbefale. Om du ikke har noen forslag til Pascal-kurs så trenger jeg ikke hjelpen din i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Kvifor anbefaler dei deg eit språk som er såpass lite utbredt i dag, med tilsvarande lite ressurser? Python, Java, C# er alle språk nytta som språk for nye mange stader, og det er moderne språk, med svært greie syntax og svært mange gode ressursar.
Sitat av Claryn Vis innlegg
I følge de som jobber med dette så er ikke det å anbefale. Om du ikke har noen forslag til Pascal-kurs så trenger jeg ikke hjelpen din i denne tråden.
Takk
Vis hele sitatet...
Du vil altså egentlig ikke ha hjelp eller høre på noen som gir deg gode råd.

Skjønner ikke at jeg gidder dette, men her har du x antall timer med basic programmering.

https://www.youtube.com/results?sear...nford%29+&sm=3
Sist endret av Freakaholic; 30. mars 2014 kl. 20:18.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Du vil altså egentlig ikke ha hjelp eller høre på noen som gir deg gode råd.

Skjønner ikke at jeg gidder dette, men her har du x antall timer med basic programmering.

https://www.youtube.com/results?sear...nford%29+&sm=3
Vis hele sitatet...
Råd var ikke hva jeg spurte etter. Jeg spurte etter kurs i Pascal.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Claryn Vis innlegg
Råd var ikke hva jeg spurte etter. Jeg spurte etter kurs i Pascal.
Vis hele sitatet...
Og poenget er at det er vanskelig å få tak i, fordi det er eit lite utbredt språk i dag. Det du finn vil vere gammalt og utilgjengeleg. Eller dyrt. Om du går for eit anna språk så er det trivielt å finne gode bøker, kurs og undervisningstilbod.

Om målet er å lære programmering er det betre veg. Det er kun om målet er å lære pascal at det er fornuftig å lære pascal.
Sist endret av vidarlo; 30. mars 2014 kl. 20:22.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg er en profesjonell programmerer, og jeg syns forslaget om å lære Pascal som førstespråk i dag er helt bak mål. Språket er kanskje logisk og fornuftig, men det er arkaisk og utdatert, og har ingen praktisk nytteverdi i dag. Python er et mye bedre førstespråk med en veldig lav terskel for å komme i gang.
Ser ikke helt vitsen med å lære pascal egentlig. Fair enough at du vil lære logikk, men hvorfor da ikke satse på et mer moderne og ikke minst utbredt språk som samtidig har en like grei syntax som pascal? Du vil ha det så himla mye enklere med å finne online-hjelp med et språk som blir brukt i større skala.
Jeg er faktisk litt usikker på om du faktisk vil finne pascal-kurs som passer deg i det hele tatt, mens for feks Python eller Ruby finnes det massevis.
Du kommer til å bli prakket på alt mulig rart av anbefalinger for språk da alle har sine meninger om hva som er best, allikevel tror jeg de fleste vil si at det å lære pascal kanskje ikke er det beste.


(Husk at det finnes "profesjonelle programmerere" på forumet her også...)
Sist endret av moret; 30. mars 2014 kl. 20:28.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Hvis dere så absolutt mener at Pascal er bortkastet tid så får jeg vel høre på det.

Hva er det dere foreslår at jeg starter med? Jeg er ikke interessert i et kurs hvor de sier "lim inn dette, så får du et spill". Jeg vil lære alt fra bunnen av.

Edit:
jeg ser også etter kurs om ikke bare viser meg alt, men som også gir meg regelmessige oppgaver som jeg må løse. Hvor jeg må lage algoritmer og skrive små programmer mens jeg lærer.
Sist endret av Claryn; 30. mars 2014 kl. 21:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Claryn Vis innlegg
Hva er det dere foreslår at jeg starter med? Jeg er ikke interessert i et kurs hvor de sier "lim inn dette, så får du et spill". Jeg vil lære alt fra bunnen av.
Vis hele sitatet...
Språket har ikkje himla mykje å sei, så lenge det er eit rimeleg moderne med mykje informasjon på nett. Java, python, ruby, C# er alle gode val.

Eit par fugler har kviskra to URLer i øret på meg:
http://www.iu.hio.no/~evav/uvstoff/intro/progintro.html
http://www.iu.hio.no/~evav/uvstoff/intro/progutv.html
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Språket har ikkje himla mykje å sei, så lenge det er eit rimeleg moderne med mykje informasjon på nett. Java, python, ruby, C# er alle gode val.

Eit par fugler har kviskra to URLer i øret på meg:
http://www.iu.hio.no/~evav/uvstoff/intro/progintro.html
http://www.iu.hio.no/~evav/uvstoff/intro/progutv.html
Vis hele sitatet...
Jeg foretrekker video overfor tekst. Har aldri vært flink til å forstå stoff som er skrevet - mye enklere å få det forklart.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Claryn Vis innlegg
I følge de som jobber med dette så er ikke det å anbefale. Om du ikke har noen forslag til Pascal-kurs så trenger jeg ikke hjelpen din i denne tråden.
Takk
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler deg å være litt mindre sta og høre på det som blir sagt. Ingen skriver Pascal, det er et eldgammelt språk. Å lære det er som å lære seg arameisk - fette ubrukelig med mindre du har helt spesielle grunner til det.

C#, Java og de andre er helt greie som begynnerspråk, og kommer faktisk til å bli nyttige for deg senere.

Alt i alt vil jeg anbefale deg å hente IT-tipsene dine fra helt andre steder enn du har hittil.

Edit: litt sent ute, oops.
Sist endret av robhol; 30. mars 2014 kl. 22:01.
Jeg foreslår Python, som flere andre har gjort ovenfor.

Noen ressurser:

http://learnpythonthehardway.org/book/
http://www.codecademy.com/tracks/python
Sitat av Claryn Vis innlegg
Jeg foretrekker video overfor tekst. Har aldri vært flink til å forstå stoff som er skrevet - mye enklere å få det forklart.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg anbefale deg å heller finne på noe annet.
All dokumentasjon er kun tilgjengelig via tekst. Du kommer aldri unna å måtte lese side opp og side ned.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Jeg foretrekker video overfor tekst. Har aldri vært flink til å forstå stoff som er skrevet - mye enklere å få det forklart.
Vis hele sitatet...
Har brukt det materialet slashdot linket til i et introkurs for programmering og et påfølgende kurs da jeg gikk på dataingeniør på HiO. Kan anbefale det for å komme i gang med tankegangen rundt objektorientert programmering, for det er noe du får nytte av i veldig mange språk du er borte i senere. Sleit med å lære meg å programmere selv, men med det kompendiet tok jeg kurset uten å være på en eneste forelesning. Føler også det har rustet meg godt til å leke med andre språk, selv om det er Java som brukes i kompendiet og faget.

Det ligger flere oppgaver ute her, om du er interessert: http://www.iu.hio.no/~evav/Programme...013/uvplan.htm
Synes oppgavene er veldig godt tilpasset stoffet man nettopp har vært gjennom, noe jeg også følte var et problem med kommersielle lærebøker jeg kikket på før jeg startet med det kurset.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Jeg foretrekker video overfor tekst. Har aldri vært flink til å forstå stoff som er skrevet - mye enklere å få det forklart.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte jeg skulle begynne å jogge, men jeg foretrekker heller å kjøre den distansen med bil.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg tenkte jeg skulle begynne å jogge, men jeg foretrekker heller å kjøre den distansen med bil.
Vis hele sitatet...
Dette var en tåpelig sammenligning.

Du mener altså at de som får forelesninger i programmering "kjører bil i stedet for å jogge"??

Sitat av Nichotin Vis innlegg
Har brukt det materialet slashdot linket til i et introkurs for programmering og et påfølgende kurs da jeg gikk på dataingeniør på HiO. Kan anbefale det for å komme i gang med tankegangen rundt objektorientert programmering, for det er noe du får nytte av i veldig mange språk du er borte i senere. Sleit med å lære meg å programmere selv, men med det kompendiet tok jeg kurset uten å være på en eneste forelesning. Føler også det har rustet meg godt til å leke med andre språk, selv om det er Java som brukes i kompendiet og faget.

Det ligger flere oppgaver ute her, om du er interessert: http://www.iu.hio.no/~evav/Programme...013/uvplan.htm
Synes oppgavene er veldig godt tilpasset stoffet man nettopp har vært gjennom, noe jeg også følte var et problem med kommersielle lærebøker jeg kikket på før jeg startet med det kurset.
Vis hele sitatet...
Skal ta en titt på det.

Sitat av Goophy Vis innlegg
Da vil jeg anbefale deg å heller finne på noe annet.
All dokumentasjon er kun tilgjengelig via tekst. Du kommer aldri unna å måtte lese side opp og side ned.
Vis hele sitatet...
Har hørt mye om en viss TheNewBoston som har laget en del videoer om programmering og har lange serier med videoer i forskjellige språk. Jeg så litt på siden hans (http://thenewboston.org/). Er dette verdt å se på, eller det ikke vits?

Som sagt: foretrekker video, og helst på engelsk da jeg skal ha engelsk undervisning i Java til høsten.
Sist endret av Claryn; 30. mars 2014 kl. 22:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Dette var en tåpelig sammenligning.

Du mener altså at de som får forelesninger i programmering "kjører bil i stedet for å jogge"??

Skal ta en titt på det.
Vis hele sitatet...
Nei, de personene som får forelesninger driver også på med veldig mye egenstudier, og forelesningene er bare en liten del av. Du kan se på det som å kombinere jogging med å kjøre bil.

Jeg må bare si det, jeg har holdt på med datautvikling i 10 år og det finnes ingen snarveier til suksess. De fleste gode grunnleggende programmeringsbøkene er på mange hundre sider og det man lærer på disse videoene på youtube er langt i fra like grundig og korrekt som man lærer fra å lese gode faglitteratur.

Ønkser du å lære programmering så må du regne med å bruke mye tid på å lese, studere og eksperimentere.

Samme gjelder om du ønsker å komme i god form, det er enkelt å kjøre bilen fra A til B og tilbake, men man blir ikkje sporty av det.

EDIT:

Sitat av Claryn Vis innlegg
Har hørt mye om en viss TheNewBoston som har laget en del videoer om programmering og har lange serier med videoer i forskjellige språk. Jeg så litt på siden hans (http://thenewboston.org/). Er dette verdt å se på, eller det ikke vits?

Som sagt: foretrekker video, og helst på engelsk da jeg skal ha engelsk undervisning i Java til høsten.
Vis hele sitatet...
Du kan bruke disse videoene til å øke motivasjonen, men for at du skal bli god i faget så må du nok også regne med å lese en del.
Sist endret av 0xFF; 30. mars 2014 kl. 22:45.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg tenkte jeg skulle begynne å jogge, men jeg foretrekker heller å kjøre den distansen med bil.
Vis hele sitatet...
Jeg syns den beskrivelsen passet meget bra. Når jeg holdt på, så merket jeg at jeg fikk det til av videoer osv, men jeg forsto ikke en shit før jeg faktisk satte meg ned og leste. Les og forstå er noe jeg har funnet ut er det beste.
Sitat av Claryn Vis innlegg
I følge de som jobber med dette så er ikke det å anbefale. Om du ikke har noen forslag til Pascal-kurs så trenger jeg ikke hjelpen din i denne tråden.
Takk
Vis hele sitatet...
Tror disse folka tuller med deg, å begynne med Pascal er noe av det aller dummeste jeg noen gang har hørt. Hvis du på død og liv skal gjøre det vanskelig for deg selv så begynn med C.

Hvis du vil høre på sunn fornuft så begynn med et moderne programmeringsspråk som C# eller java.
Vel, C er et fint språk, til sitt bruk. Det var dette jeg lærte på skolen, sammen med assembly og prolog. Så for å gi grunnleggende forståelse fyller det helt klart en funksjon. Men til daglig er nok en objektorientert C kanskje et bedre valg. Får man en god forståelse for et språk, er det lettere og lære et nytt.

Angående Pascal, artig språk, men gammelt. Som en liten sidenote, bedriften jeg jobber i søkte for noen år siden en programmerer i ADA. Tror lønningen ble gansk bra, da det ikke er noe man lærer idag og man ikke kan stikke innom nærmeste høgskole for rekrutering.
Hvis du ikke synes kursene har god nok kvalitet ville jeg prøvd Microsoft Virtual Academy eller Pluralsight
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Om du ønsker å lære Java på en grei måte kan denne boken være noe, men jeg vil anbefale deg å bytte over til en annen IDE en BlueJ mens du leser, BlueJ kan bli litt for simpelt, men det er en grei måte å få inn tankegangen.

Edit: 4.6k inlegg,
Sist endret av Freddy_fred5; 31. mars 2014 kl. 08:21.
Hei!

Jeg velger å si meg enig med slashdot. Det er helt unødvendig å lære seg. Absolutt ingen vits. Total waste of money.

-OJ
Du sier du vil lære å programmere med spill som formål. Jeg tar for øyeblikket en grad i spillutvikling, og følgende er det vi har på programmet; Java-programmering over to semestre, C# i Unity, OpenGL (C++) for grunnleggende grafikkutforming og ymse spillgeneratorer for å supplementere design-delene. I tillegg kommer databaser og webside-språk, deriblant HTML, CSS og Ruby/Python.

Java lærer deg det grunnleggende og har kjennetegn til mange andre språk (loops, variabler, objekter og metoder). Java supplerer allerede en haug med datavare, og er for eksempel enkelt å bruke i Processing, som med litt innsats kan overføres til å kjøre på Android. Jeg anbefaler deg å kjøpe deg en bok (gjerne med bilder og forklart kode), og deretter leke deg med kapitelloppgavene. Fordi jeg er så jævlig grei, så får du en link her.

Følg rådet til gutta over her, for de har peiling. Pascal brukes ikke mer, og du vil aldri få bruk for det. Lær deg heller å programmere i et språk du kan lage et prosjekt av og som du kan lidenskapelig dyrke.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Ukei.

Har tatt en titt på noen bøker, som ble anbefalt av RadioSlave, og fant disse:
Beginning Programming with Java For Dummies
Java All-in-One For Dummies
Java For Dummies


Er disse bøkene gode til å starte med for å få inn programmering fra scratch, eller er det på et helt annet nivå?

Eventuelt andre bøker dere anbefaler?
Linux geek!
Sauu's Avatar
Sitat av Claryn Vis innlegg
Ukei.

Har tatt en titt på noen bøker, som ble anbefalt av RadioSlave, og fant disse:
Beginning Programming with Java For Dummies
Java All-in-One For Dummies
Java For Dummies


Er disse bøkene gode til å starte med for å få inn programmering fra scratch, eller er det på et helt annet nivå?

Eventuelt andre bøker dere anbefaler?
Vis hele sitatet...
Har ingen erfaring med bøkene du refererer til, men kan selv anbefale noen. Du sier du ikke foretrekker å lese, og derfor kan en bok på Norsk være bra. Har selv den norske java-boken "Programmering i Java", og kan anbefale denne om du vil ha en norsk bok. Den starter på scratch, men går veldig i dybden mot slutten.

Sitter selv å lærer meg C++ (11), med boken http://www.amazon.com/Primer-5th-Edi.../dp/0321714113. Vil dog ikke anbefale C++ som første språk, men heller andre mer simple språk som java eller python.

Lykke til, det vil uansett være verdt det!
Sist endret av Sauu; 31. mars 2014 kl. 17:13.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sauu Vis innlegg
Har ingen erfaring med bøkene du refererer til, men kan selv anbefale noen. Du sier du ikke foretrekker å lese, og derfor kan en bok på Norsk være bra. Har selv den norske java-boken "Programmering i Java", og kan anbefale denne om du vil ha en norsk bok. Den starter på scratch, men går veldig i dybden mot slutten.

Sitter selv å lærer meg C++ (11), med boken http://www.amazon.com/Primer-5th-Edi.../dp/0321714113. Vil dog ikke anbefale C++ som første språk, men heller andre mer simple språk som java eller python.

Lykke til, det vil uansett være verdt det!
Vis hele sitatet...
Jeg leser engelsk betraktelig raskere enn norsk, og skal ha all undervisning på engelsk til høsten. Foretrekker nok engelsk over norsk!
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Mye nyttige tips i denne tråden allerede, men et annet tips hvis du vil ha "forelsninger" å se på er å søke på iTunes University. Alle store universitet i USA legger ut mye av matrialet sitt der, og du kan se videoer, laste ned oppgaver ol. Eneste minus er at du ikke får oppgavene dine rettet av noen, men neste forelesning går de ofte gjennom matrialet eller løsningen på tidligere oppgaver.
Å bruke forelesninger er kanskje greit, det bør være et supplement til boken, ikke motsatt. Jeg gjorde ikke dette og fikk meg en skikkelig smell når jeg skulle lese dokumentasjonen som ligger på nettet, da jeg ikke hadde et kvekk erfaring med det. Lær deg først som sist å lese dokumentasjon, det vil gjøre alt så mye enklere.

Med programmering så kommer du til å lese dokumentasjon, og mye av det. I alle fall om du skal lage GUI, sammenhengende, store prosjekter osv.
Noen som har en bok de vil anbefale? Helst på engelsk, og som tar for seg programmering som helhet istedet for bare JAva.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
De fleste konseptene lar seg overføre såpass bra at dette ikke er noe du trenger å bekymre deg over. Ja, det er forskjeller i hvordan klasser oppfører seg i C++ og Java - eller, avhengig av språk, hvilke "ord" man bruker for å få til enkelte smådetaljer, men konseptene og OOP-tankegangen er lik uansett.

Jeg har ikke lest Head First-boken om Java, men den om Design Patterns (også verdt en titt - men senere) var bra.
Etter BASIC på Apple IIe, var pascal mitt andre språk å lære :-) Husker gode gamle Turbo/Borland Pascal. Senere hadde en jo www.freepascal.org som lever den dag idag. Mest legacy og proof of consept kanskje.

Mn tilbake til det originale problemet, hvordan lære programmering. En ting som går igjen er at de fleste kurs en finner der ute baserer seg på å lære et gitt programmeringsspråk og ikke så mye om tanke-gangen bak programmering i segselv.

1) Min magefølelse er start å lær et programmeringsspråk som er mye brukt. Møter du på problemer kan du alltid google, og det er sikkert andre som har snublet oppi samme problem.
2) Prøv å løs noen hverdagsproblemer slik at du tvinger deg selv til å løse problemer litt selvstendig uten å følge en tutorial til punkt å prikke. "DVD-database", Paint klone, Quiz-program, Kalkulator, ...

Bok som kan være artig lesing for dem som kanskje allerede kan litt programmering er "Beautiful Code - Leading Programmers Explain How They Think". Hvert kapittel tar opp en problemstilling og hvordan den har blir løst. Det brukes flere forskjellige programmeringsspråk gjennom boka og viser litt at forskjellige verktøy og språk har forskjellige fordeler og ulemper.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Noen som har en bok de vil anbefale? Helst på engelsk, og som tar for seg programmering som helhet istedet for bare JAva.
Vis hele sitatet...
sicp er "the holy text". les den.
Sitat av mywave Vis innlegg
Etter BASIC på Apple IIe, var pascal mitt andre språk å lære :-) Husker gode gamle Turbo/Borland Pascal. Senere hadde en jo www.freepascal.org som lever den dag idag. Mest legacy og proof of consept kanskje.
Vis hele sitatet...
Du glemte Object Pascal fra 1985...

Sitat av Claryn Vis innlegg
Noen som har en bok de vil anbefale? Helst på engelsk, og som tar for seg programmering som helhet istedet for bare JAva.
Vis hele sitatet...
javascript: https://developer.mozilla.org/en-US/
NodeJS: http://nodejs.org/docs/latest/api/index.html

Java: http://docs.oracle.com/javase/7/docs/api/

Jeg tror det beste du kan gjøre er å sette deg ned og søke på sf.net og github og finne prosjekter du liker,
for så å se hvordan du kan dra nytte av dem.
Sist endret av nudo; 2. april 2014 kl. 09:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av nudo Vis innlegg
javascript: https://developer.mozilla.org/en-US/
NodeJS: http://nodejs.org/docs/latest/api/index.html

Java: http://docs.oracle.com/javase/7/docs/api/

Jeg tror det beste du kan gjøre er å sette deg ned og søke på sf.net og github og finne prosjekter du liker,
for så å se hvordan du kan dra nytte av dem.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke dette er noen god approach. Det hjelper veldig lite å linke til API-dokumentasjon når det er snakk om en som ikke har noen erfaring med verken språkene eller programmering generelt.



Claryn: Min erfaring med bøker fra da jeg ikke kunne programmere var at de var veldig tunge å lese, og gikk for mye inn i uvesentlige detaljer for en uten erfaring. Ikke la det avskrekke deg at det kompendiet som ble linket til er på norsk. De fleste ord og begreper lar seg veldig lett oversette, i tillegg bruker du jo et IDE på engelsk uansett. Erfaringen jeg har fra jobb som programmerer er at veldig få bruker engelske begrep for metoder, konstruktører osv. i dagligtalen, så det er ikke et problem å få inn basiskunnskapen for programmering på norsk heller. Har som nevnt brukt kompendiet for å lære meg programmering, og syntes den fikk med det vesentlige på et veldig passende sideantall.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Hvis du starter på video 1 og ser hele rekka (du burde gjøre det han gjør i videoene, prøv deg litt fram, endre på navn, hiv inn litt ekstra vars, ints etc) https://www.youtube.com/watch?v=Hl-zzrqQoSE. (TheNewBoston)

Har selv brukt disse videoene når jeg holdt på med litt programmering. Jeg laget f.eks. scripts til bots på RuneScape (herlig miljø for å lære seg litt sprek koding). På noen av dem hadde jeg rimelig mye downloads, totalt når jeg holdt på med det ble scriptsa mine lasta ned over 5 000 ganger. Tjente også en god slump penger når jeg solgte to versjoner for henholdsvis 5 og 10$.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Jeg tror ikke dette er noen god approach. Det hjelper veldig lite å linke til API-dokumentasjon når det er snakk om en som ikke har noen erfaring med verken språkene eller programmering generelt.



Claryn: Min erfaring med bøker fra da jeg ikke kunne programmere var at de var veldig tunge å lese, og gikk for mye inn i uvesentlige detaljer for en uten erfaring. Ikke la det avskrekke deg at det kompendiet som ble linket til er på norsk. De fleste ord og begreper lar seg veldig lett oversette, i tillegg bruker du jo et IDE på engelsk uansett. Erfaringen jeg har fra jobb som programmerer er at veldig få bruker engelske begrep for metoder, konstruktører osv. i dagligtalen, så det er ikke et problem å få inn basiskunnskapen for programmering på norsk heller. Har som nevnt brukt kompendiet for å lære meg programmering, og syntes den fikk med det vesentlige på et veldig passende sideantall.
Vis hele sitatet...
Du tenker på disse:
http://www.iu.hio.no/~evav/uvstoff/intro/progintro.html
http://www.iu.hio.no/~evav/uvstoff/intro/progutv.html
http://www.iu.hio.no/~evav/Programme...013/uvplan.htm

Jeg starter på Intro til programutvikling også går videre på programutvikling og bare følger undervisningsplanen? Er det urealistisk å kunne komme seg gjennom alt i samme tempo som den planen samtidig som jeg går første året IB?
Sitat av Claryn Vis innlegg
Du tenker på disse:
http://www.iu.hio.no/~evav/uvstoff/intro/progintro.html
http://www.iu.hio.no/~evav/uvstoff/intro/progutv.html
http://www.iu.hio.no/~evav/Programme...013/uvplan.htm

Jeg starter på Intro til programutvikling også går videre på programutvikling og bare følger undervisningsplanen? Er det urealistisk å kunne komme seg gjennom alt i samme tempo som den planen samtidig som jeg går første året IB?
Vis hele sitatet...
Trenger du å lære programmering så veldig raskt da?
På høgskolen, går de kursene du har linket opp slik: Intro til programmering på ett semester og programutvikling neste semester(intro på høst og utvikling på vår). Men, du kan jo bare følge lærestoffet i et tempo som passer deg. Ikke stress framover, det er bedre å lære stoffet godt i ditt eget tempo-
Sist endret av moret; 2. april 2014 kl. 20:09.
moret - jeg har ett tips som ingen andre har nevnt enda her: Finn deg en en mentor som kan sette seg ned med deg og vise deg det grunnleggende. Det vil gi deg en pangstart fremfor å lese seg til alt selv. Bar en time vil være verdifullt. To-tre kvelder vil du komme langt på. Lese må du gjøre uansett, men det vil være en kjempefordel om du har en du kan stille spørsmål underveis når du lærer, og som kan gi deg feedback på det du gjør.

Når du har kommet over den første kneika vil du bli bedre i stand til å vurdere læringsmateriell selv, google og å lese dokumentasjon.