Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 8253
Heisann! Nå er det snart jul igjen, og for 4. året på rad arrangerer jeg julekalender for alle utviklere. Men denne gangen blir det en konkurranse - med en ny oppgave hver dag - og en STOR premie til den beste på selveste julaften!

Jeg åpnet akkurat for registrering nå. Adressen er kodejul.herokuapp.com.

Og jeg håper selvsagt at mange kode-freaks vil melde seg på og delta.

Følg også med på bloggen min hver dag i desember for kommentarer og løsning på oppgaver underveis.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Julekalender med STOR premie på begynnelsen av jula? Ville det ikke vært best å spare det beste til slutt? Er det ikke like greit å bare lage en ordinær adventskalender?
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Omtrent sånn fungerer det:

En ny oppgave åpnes hver dag. Alle har 14 timer på å løse oppgaven. Om man klarer det får man poeng. Den som klarer det først får mest, nummer to får litt mindre osv., men alle får noe.

For hver dag som går blir oppgavene mere verdt. Når den 24. oppgaven er løst (ja, på julaften) står én utvikler igjen med flere poeng enn alle andre, og vinner premien.
Spennende, det har alltid vært spennende å følge med bloggen din rundt juletider. Mye interessant å lære.
Kult, jeg gleder meg! Jeg skal prøve å få tid til å sende inn noen svar. Hvilke typer oppgaver blir det? Litt Project Euler-stil?
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Kult, jeg gleder meg! Jeg skal prøve å få tid til å sende inn noen svar. Hvilke typer oppgaver blir det? Litt Project Euler-stil?
Vis hele sitatet...
Det blir litt av hvert. Noen project euler-stil, en god del enklere oppgaver som bare krever litt kunnskap. Alle oppgavene er ikke klare, så du får vente å se

Blogget mer om kalenderen i dag.
Ah, jeg regnet med at det ble julekalender i år også, og har ventet på dette Jeg ser man kan lett registrere seg med twitter-adressen sin, du har ikke vurdert integrering mot andre sosiale medier eller OAuth?
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Først tenkte jeg å bruke GitHub-authentisering - for å få flere til å registrere seg en GitHub konto. Og med bibloteket jeg bruker for autentisering kan jeg lett slenge på 140 andre kilder som facebook, google, github osv. Men etter å ha vurdert endel frem og tilbake valgte jeg å kun bruke ett for gjøre det enklere og å unngå forvirring. Og da var det twitter jeg følte var den beste matchen - utviklermiljøet har en pra presence der.
Sitat av tormaroe Vis innlegg
Først tenkte jeg å bruke GitHub-authentisering - for å få flere til å registrere seg en GitHub konto.
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik man gjør.
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er ikke slik man gjør.
Vis hele sitatet...
Det var også min konklusjon. Men uansett var rasjonale mitt når jeg tenkte det:

Jeg driver med kunnskapsspredning. Alle utviklere burde ha et forhold til både git og github - host for de aller fleste open source-prosjekter. I tillegg bør alle utviklere etter min mening ha hobbyprosjekter, dele kode med omverden og/eller delta på et eller annet open source-prosjekt.

Derfor vil min målgruppe stort sett enten allerede være på GitHub, eller de hadde hatt godt av å være det. Hvis jeg kan hjelpe folk med / pushe folk til å ta det første steget så ville det vært en bra ting i mitt hode.

Men altså, andre vurderinger gjorde at jeg ikke gikk for GitHub
Dette blir off topic, men men
La oss si du hadde falt ned på motsatt valg, sånn i tilfelle noen som vurderer det samme leser denne tråden før de bestemmer seg.

Sjøl har jeg bitbucket-konto, hvorfor skal jeg regge meg på github?
Hvis jeg ikke før har sett behovet for å registrere meg på github så er sjansen svært liten at jeg gjør det bare for å delta i din konkuranse. Jeg er heller ikke interessert i bli pushet av deg, slike push slår nesten utelukket tilbake på de som prøver å pushe, for eksempel google+ kravet på youtubekontoer. Du risikerer altså å skyte deg sjøl i begge beina om du øker terskelen til å delta i konkurransen på den måten
Sist endret av Mith; 22. november 2013 kl. 13:38.
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Mith, du har selvsagt rett til å mene dette, og du er nok ikke alene. Personlig hadde jeg nok opprettet meg en bitbucket-konto (om jeg ikke allerede hadde en) hvis du lagde en konkurranse jeg syntes hørtes spennende ut å delta på, og du brukte bitbucket som kilde for autentisering.

Har dere forresten hørt om PLT Games? Det er en månedlig konkurranse hvor man faktisk ikke bare authentiserer seg med GitHub, men også submitter sin løsning på oppgavene i form av en GitHub repository. Jeg leverte løsning de to første månedene, og er ganske stolt av den først; et lite programmeringsspråk jeg kalte ROPY. Ta en titt om dere liker veldig sære språk
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Det jeg mente var simpelthen at det ikke heter julekalender, men adventskalender.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Nå når vi er inne på pushing, og konkurransen ikke har startet enda: Jeg kommer ikke til å lage meg twitter-konto for å delta. Foretrekker å bruke Google til slikt.

Hadde ikke tenkt å si noe da jeg først så tråden, men temaet kom opp, og det er sikkert andre som tenker som jeg.

*pushe tormaroe til å legge til alternativer for registrering* :P
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Duckie Vis innlegg
Det jeg mente var simpelthen at det ikke heter julekalender, men adventskalender.
Vis hele sitatet...
A-ha ja. Jeg har alltid sagt julekalender jeg. Googler du ordet får du 2,4 millioner treff, og jeg skal love deg at de fleste handler om kalendere som går fra 1. til 24. desember. Adventskalender gir 7,9 millioner treff, og er teknisk sett mye mere korrekt, men har noen noensinne missforstått "julekalender"?

Bare for å stå på mitt liksom

Sitat av Jonta Vis innlegg
Nå når vi er inne på pushing, og konkurransen ikke har startet enda: Jeg kommer ikke til å lage meg twitter-konto for å delta. Foretrekker å bruke Google til slikt.

Hadde ikke tenkt å si noe da jeg først så tråden, men temaet kom opp, og det er sikkert andre som tenker som jeg.

*pushe tormaroe til å legge til alternativer for registrering* :P
Vis hele sitatet...
Jeg tok deg på ordet og implementerte mulighet får alternativ pålogging med Google. Så nå forventer jeg at du også deltar, Jonta!

kodejul.herokuapp.com

Eneste som var dumt var at jeg ikke fikk tak i noe avatar fra Google, så det er fortsatt bedre om du bruker Twitter - men nå er muligheten der
1. ser du har SMS-liste -- har du e-post-liste? dette ville vært langt mer relevant/interessant for meg.

2. hvordan leverer man inn kodesnuttene/svarene?

3. beholder man copyright? (på innlevert kode)

edit: kan man bruke hvilket som helst programmeringsspråk?
Sist endret av Anonym57965; 24. november 2013 kl. 23:57.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av alexanderb Vis innlegg
3. beholder man copyright? (på innlevert kode)
Vis hele sitatet...
I Noreg kan du ikkje gi frå deg dei ideelle rettane til eit verk. Copyright er eit amerikansk rammeverk, som er rimeleg fjernt frå norsk lov.

For det andre er det høgst tvilsomt om slike korte kodesnutter eg vil tru det er lagt opp til er omfatta av opphavsrett. Dette innlegget er t.d. garantert ikkje omfatta av opphavsretten, ettersom det ikkje har ei verkshøgde.
Sitat av tormaroe Vis innlegg
Adventskalender gir 7,9 millioner treff, og er teknisk sett mye mere korrekt[....]
Vis hele sitatet...
Den beste formen for korrekthet.

Sitat av slashdot Vis innlegg
For det andre er det høgst tvilsomt om slike korte kodesnutter eg vil tru det er lagt opp til er omfatta av opphavsrett. Dette innlegget er t.d. garantert ikkje omfatta av opphavsretten, ettersom det ikkje har ei verkshøgde.
Vis hele sitatet...
Verkshøyde stiller i utgangspunktet ikke krav til lengde, men individualitet på verket.
Som jeg har forstått det har de fleste eksekverbare programmer verkshøyde f.eks.
Altså, hvis oppgavene som tidligere krever at du lager korte executables, og har løst dem på egenhånd, altså ikke kopiert ferdig kode, så er det stor sjanse for at koden vil omfattes av åndsverksloven.
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Sitat av alexanderb Vis innlegg
1. ser du har SMS-liste -- har du e-post-liste? dette ville vært langt mer relevant/interessant for meg.
Vis hele sitatet...
SMS-listen er en ekstratjeneste for dem som aldri får nok av hva jeg har å si Du må ikke være med på den for å delta i konkurransen. 27 personer har meldt seg på SMS-listen pt.

Burde hatt en email som gikk ut hver dag klokken 8:00 for å minne folk på konkurransen, men rekker ikke over alt jeg burde. Ansvarliggjør i stedet deltagerne - har du lyst til å delta klarer du å gjøre et eller annet for å minne deg selv på at du er med.

Sitat av alexanderb Vis innlegg
2. hvordan leverer man inn kodesnuttene/svarene?

3. beholder man copyright? (på innlevert kode)

edit: kan man bruke hvilket som helst programmeringsspråk?
Vis hele sitatet...
Det skal ikke leveres inn noe kode, kun korte svar som skrives inn i en tekstboks på siden. Det kan hende du må kode for å komme frem til endel av svarene, men den koden trenger ikke jeg se. Følgelig kan du bruke hvilket språk du vil.
Sist endret av tormaroe; 25. november 2013 kl. 09:26.
It's on...!
Jeg syntes det er teit at de som svarer først får mest poeng.. På vegne av alle de som ikke står opp kl 8 på søndager :-p
Sikkerhetsklarert
Sitat av flexd Vis innlegg
Jeg syntes det er teit at de som svarer først får mest poeng.. På vegne av alle de som ikke står opp kl 8 på søndager :-p
Vis hele sitatet...
Eller de som sitter i bilen på vei til jobb en times tid fra 8 til 9
Enig. Jeg synes du burde åpne et par timer senere.
Reagerte også på at man får 10 poeng dersom man er først. Hvordan i all verden skal vi som ikke har mulighet til å være online så tidlig ha noen som helst sjanse til å vinne?
Som foregangslatsabb tror jeg det er uaktuelt for meg å vinne ndc-billetten, men det er vel uansett artig å være med.
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Blir dere veldig fornøyde og forsøker å delta om jeg utsetter åpningen av lukene til 09:00?
Et alternativ til det nåværende poengsystemet kan være å gi 10 poeng for å løse oppgaven før 09:00, 9 poeng før 10:00 etc. (ev. gi en ekstra bonus til de ti første som løser oppgaven).
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Det er mer komplisert enn som så. I morgen får førstemann 20 poeng. På tirsdag får den raskeste 30.., og slik fortsetter det. I tillegg vil vanskelighetsgraden stige noe etterhvert, sånn at det ikke bare er å "møte opp" for å få poeng - man må kunne noe også. Poengsystemet kommer jeg nok ikke til å gjøre noe med, men om det er sånn at å forskyve åpningen én time får flere til å føle at de kan delta så kan jeg godt gjøre det...
Hurra, det var helt riktig!

Dette tror jeg sannelig kan bli en spennende kalender å følge med!
Jeg blir i alle fall glad om oppgaven starter kl 9 isteden.
Om oppgavene blir vanskeligere og tar tid å løse er det bra om den som klarer det først får flest poeng.
I dag var det for enkelt.

Kaizen
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av tormaroe Vis innlegg
Jeg tok deg på ordet og implementerte mulighet får alternativ pålogging med Google. Så nå forventer jeg at du også deltar, Jonta!

kodejul.herokuapp.com

Eneste som var dumt var at jeg ikke fikk tak i noe avatar fra Google, så det er fortsatt bedre om du bruker Twitter - men nå er muligheten der
Vis hele sitatet...
OH YEEEAHH! IT'S ON!

Denne biten ble nok slått sammen med forrige innlegg, så jeg ble tatt rett til alexanderb sitt innlegg via «gå til nyeste innlegg».

steinarlima: Jeg kommer kanskje og tar deg!

tormaroe: Hvorfor lukkes luken kl. 22, og ikke for eksempel etter 24 timer?
Er det slik at man får mer poeng jo fortere man svarer? If so; I'm out. Sover eller er i møte på det tidspunktet oppgaven blir sluppet såååe..

Men; uansett artig å løse oppgavene og lese din respons på bloggen!
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Har endret litt på poengberegningene underveis, men basically gjelder det å være tidlig ute.

Poengstrategi luke 1: Førstemann fikk 10 poeng, neste 9, neste 8..., fra tiendemann og utover ett poeng.

Poengstrategi luke 2: Førstemann fikk 20 poeng, neste 18, neste 16..., fra elleftemann og utover ett poeng.

Poengstrategi luke 3: Førstemann fikk 30 poeng, neste 28, neste 26..., fra elleftemann og utover 10 poeng.

Poengstrategi luke 4: Førstemann får 40 poeng, neste 39, neste 38..., helt ned til ett poeng (som resten får).

Etterhvert som oppgavene blir vanskeligere vil hurtighet få mindre betydning, og potensiale for en høy score øker. Så det er ingenting i veien for at du kan begynne å delta etter et par uker og vinne hele greiene om du er dyktig.
Sikkerhetsklarert
Jeez, hvordan er det i det hele tatt mulig å løse dagens oppgave på 2 minutter?
Sykt nivå på gutta på toppen.
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Jeez, hvordan er det i det hele tatt mulig å løse dagens oppgave på 2 minutter?
Sykt nivå på gutta på toppen.
Vis hele sitatet...
Ja, må si jeg er imonert i dag. De har selvsagt ikke programmert noe selv, men du skal være rask både i hodet, med tastaturet og googlingen din for å klare oppgaven så raskt som de første gjorde i dag.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Står fast på dagens oppgave. Slik jeg forstår den skal man finne den lengste sekvensen med like bokstaver som går igjen i begge sekvensene. Da kommer jeg frem til AAAA, men det blir ikke godkjent.
Har jeg forstått oppgaven feil eller er svaret feil?
Sikkerhetsklarert
Sitat av datagutten Vis innlegg
Står fast på dagens oppgave. Slik jeg forstår den skal man finne den lengste sekvensen med like bokstaver som går igjen i begge sekvensene. Da kommer jeg frem til AAAA, men det blir ikke godkjent.
Har jeg forstått oppgaven feil eller er svaret feil?
Vis hele sitatet...
Trenger ikke være samme bokstav, men en sammenhengene sekvens av bokstaver som er lik i begge strengene, f.eks TCGAAATA.

Dette er nok enklest å kode deg frem til, selv om det er mulig med papir og blyant også.
Hint: Longest common substring problem.
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Hint: Longest common substring problem.
Vis hele sitatet...
Du aner ikke hvor vanskelig jeg syntes det var å skrive oppgaveteksten uten å si delstreng eller substring
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Hint: Longest common substring problem.
Vis hele sitatet...
Takk for det. La til php bak og fant via google en kode jeg kunne bruke.
Ble forvirret av denne setningen: "Merk også at at vi altså ser etter en sekvens av sammenhengende tegn (uten mutasjoner altså)".
Sikkerhetsklarert
Siden de store poengene for dagens oppgave allerede er delt ut, så drister jeg meg til å spørre litt om hjelp.

JavaScript er noe jeg aldri har drevet med, det går stort sett i php i mine hobbyprosjekter.

Her er hva jeg har:
http://jsfiddle.net/2e5bT/17/

Klarer tydeligvis ikke å implentere funksjonen encryption.encrypt() korrekt i det hele tatt? (tenkte å bruke denne for å bruteforce frem til korrekt resultat)
Mens encryption.decrypt() på sett og vis virker, bare at den returnerer input teksten uten å ha shiftet tegnene i det hele tatt.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg skjønner heller ikke så mye av JS, men så vidt jeg ser returnerer encrypt et object som består av encrypted og key.
Har prøvd meg litt her: http://jsfiddle.net/2e5bT/21/
Jeg får output fra encrypt, men når jeg prøver å kjøre decrypt på det jeg fikk ut skjer det fortsatt ingen endring.
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Sitat av datagutten Vis innlegg
Jeg skjønner heller ikke så mye av JS, men så vidt jeg ser returnerer encrypt et object som består av encrypted og key.
Har prøvd meg litt her: http://jsfiddle.net/2e5bT/21/
Jeg får output fra encrypt, men når jeg prøver å kjøre decrypt på det jeg fikk ut skjer det fortsatt ingen endring.
Vis hele sitatet...
Nøkkelen må være en streng. Putter du hermetegn rundt så fungerer det bedre.

Her er en blogpost om dagens oppgave.
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Dagens luke trenger en skikkelig hacker som kan løse den. Noen som føler seg kallet?
gjerne legg ut øvelsene etter jul. jeg har ikke hatt tid til å følge med, dessverre, men er litt nysgjerrig. :-)
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Sitat av alexanderb Vis innlegg
gjerne legg ut øvelsene etter jul. jeg har ikke hatt tid til å følge med, dessverre, men er litt nysgjerrig. :-)
Vis hele sitatet...
Kalenderen blir liggende ute etter jul, så du kan logge på og lese oppgavene når det passer deg. Akkurat nå kan du se svarene også, men jeg skal sørge for å skjule dem sånn at det blir mere interessant.