Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 5423
hei
jeg har svovel 99.9% airfloat, german dark AL 5000mesh og kalium perklorat 99,98% airfloat.
så det jeg lurer på er hvilken ratio eller blandings forholdene med dette for å lage flash krutt som hadde lagd høyest smell
skal begyne litt med shells siden jeg ikke fikk laget noen på nyttårsaften
skal lage shells på rundt 5-10gram

takker for svar
7:3
Perk:alu

Ikke bland inn svovel, da gjør du en allerede sensitiv blanding enda mer sensitiv. Det smeller mer enn godt nok. Bruk diapermetoden.
Sist endret av Sinken; 15. januar 2013 kl. 15:55.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
7:3
Perk:alu

Ikke bland inn svovel, da gjør du en allerede sensitiv blanding enda mer sensitiv. Det smeller mer enn godt nok. Bruk diapermetoden.
Vis hele sitatet...
så vertfall på discovery channel en gang på et pyro program der var det noen proffer som lagde shells å når de skulle lage flash så blandet de GD AL, svovel og kalium perklorat. å de blandet rundt 4kg og når de blandet det brukte de et veldig fint stål netting til å blande det gjennom.
desuten blir ikke perklorat så mye mer sensitivt om man har litt svovel i det.
har du en video som viser sensitiviteten av 70/30 vil jeg gjerne se den.
å en siste ting de hadde handene oppi flashed mens de blandet det.
Sist endret av CracklingPyro; 15. januar 2013 kl. 16:10.
Altså, om du synes det er verdt risken, bland Perc og Svovel. Her har du en formel(som du fint kunne funnet selv). Personlig synes jeg Perkflash smeller mer enn høyt nok uten svovel, men som sagt, det er opp til deg.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
Altså, om du synes det er verdt risken, bland Perc og Svovel. Her har du en formel(som du fint kunne funnet selv). Personlig synes jeg Perkflash smeller mer enn høyt nok uten svovel, men som sagt, det er opp til deg.
Vis hele sitatet...
det står ikke at den er veldig sensitiv men det står at den er litt mer sensitiv en standar flash 70/30.
å tro meg jeg har håndtert arsmtrongs mix lagd a fyrstiker flere ganger å jeg vet hvor sensitiv det er å jeg lager det veldig forsiktig hvorfor bruker egentlig proffene GD AL, svovel og perc da vist det er så mye risiko med det?

foresten her http://www.youtube.com/watch?v=6_vffaDPFKM er den profisjonele pyro fyren som lager GD AL, svovel og perc flash.
start på 5:50 for å se når han blander det
Sist endret av CracklingPyro; 15. januar 2013 kl. 16:43.
Jeg nekter å tro at noen profesjonelle ville latt sine ansatte stå å kna Perc med hendene, uten hansker eller noe. Det at de bruker shells som skjeer gjør at det ringer en liten bjelle hos meg. Virker shabby.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
skal prøve det å se om det er så sensitivt kansje med litt hammer testing finner vi det nok snart ut
selv om jeg ikke akurat liker å hamre på dvs flash og armstrongs mixer

Sitat av Sinken Vis innlegg
Jeg nekter å tro at noen profesjonelle ville latt sine ansatte stå å kna Perc med hendene, uten hansker eller noe. Det at de bruker shells som skjeer gjør at det ringer en liten bjelle hos meg. Virker shabby.
Vis hele sitatet...
btw dette var i amerika å det er bare oversatt til tysk
hva er egentlig farlig å kna ren perc med handene?
Sist endret av CracklingPyro; 15. januar 2013 kl. 17:11.
Nei, ikke annet enn at det er kreftfremkallende, giftig, og absorberes gjennom huden.

Datablad
Sist endret av Sinken; 15. januar 2013 kl. 17:18.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
Nei, ikke annet enn at det er kreftfremkallende, giftig, og absorberes gjennom huden.

Datablad
Vis hele sitatet...
ironisk ment ikke sant
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
ironisk ment ikke sant
Vis hele sitatet...
Tror nok ikke det

I tillegg skal du være forsiktig med å kombinere statisk elektrisitet og pyroteknikk
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Tror nok ikke det

I tillegg skal du være forsiktig med å kombinere statisk elektrisitet og pyroteknikk
Vis hele sitatet...
det etår ikke at det er kraftfremkalende eller giftig på databaldet
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
så da mener du at jeg burde komme meg til lege når jeg fikk lit på armen min i dag bruke btw plastik hansker og støvmaske?
tror du sier dette for å skremme meg til å ikke lage perc flash
det står ikke annet en at det er litt giftig desuten må det mer en over 10gram perc for å drepe meg.
det står ikke at det er kreftframkalende.
Sist endret av CracklingPyro; 15. januar 2013 kl. 17:54.
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
så da mener du at jeg burde komme meg til lege når jeg fikk lit på armen min i dag bruke btw plastik hansker og støvmaske?
tror du sier dette for å skremme meg til å ikke lage perc flash
det står ikke annet en at det er litt giftig desuten må det mer en over 10gram perc for å drepe meg.
det står ikke at det er kreftframkalende.
Vis hele sitatet...
Du går ikke til legen etter du har gått forbi noen som røyker heller?

Sitet, Pyroguide: Hazards: Potassium perchlorate is toxic, and breathing protection should be worn when handling fine powder, Potassium Perchlorate can be absorbed through the skin!!!!.
Link

Bare bruk hansker og maske når du jobber med den dritten. Ja, Kalium perklorat er no dritt
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
så da mener du at jeg burde komme meg til lege når jeg fikk lit på armen min i dag bruke btw plastik hansker og støvmaske?
tror du sier dette for å skremme meg til å ikke lage perc flash
det står ikke annet en at det er litt giftig desuten må det mer en over 10gram perc for å drepe meg.
det står ikke at det er kreftframkalende.
Vis hele sitatet...
Er sikker på at jeg har lest kreftfremkallende et sted, men et kjapt google søk avkrefter dette.

Og ja, jeg skremmer deg med linker fra pyroguide. Jeg lagde den artikkelen for 4-5 år siden spesifikt for å skremme deg nå(gjelder å være noen år foran).

Og tør jeg spørre hvordan du vet at det trengs mer enn 10g Perc for å drepe deg? Så vidt jeg vet varierer dette veldig fra person til person.

Also, jeg prøver ikke å hindre deg i å lage percflash, jeg bare sier at i mine øyne så er ikke det verdt å ha svovel i.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
Er sikker på at jeg har lest kreftfremkallende et sted, men et kjapt google søk avkrefter dette.

Og ja, jeg skremmer deg med linker fra pyroguide. Jeg lagde den artikkelen for 4-5 år siden spesifikt for å skremme deg nå(gjelder å være noen år foran).

Og tør jeg spørre hvordan du vet at det trengs mer enn 10g Perc for å drepe deg? Så vidt jeg vet varierer dette veldig fra person til person.
Vis hele sitatet...
LD50/leathal dose50 sier det vertfall.
å foresten jeg gidder ikke noe ironi her!

men vist målet dit er at jeg ikke skal ha svovel i så greit da skal jeg ikke ha det i
"Ipr-Mus LD50: 551 mg/kg"

Dette blir for meg 40 gram. Mtp din alder antar jeg det blir en del mindre for deg. I tillegg er ikke dette testet på mennesker, så du vet aldri. 10 gram dreper deg gjerne ikke, men det kan gjøre store skader på kroppen din.

Og dessverre, for din del, det er opp til meg når jeg bruker ironi.
kjedelig streiting
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
så da mener du at jeg burde komme meg til lege når jeg fikk lit på armen min i dag bruke btw plastik hansker og støvmaske?
tror du sier dette for å skremme meg til å ikke lage perc flash
det står ikke annet en at det er litt giftig desuten må det mer en over 10gram perc for å drepe meg.
det står ikke at det er kreftframkalende.
Vis hele sitatet...
Hva med bare å bare ha generelt gode rutiner, og lage ting på trygge måter, istedet for kjappest og enklest mulig? Og hvorfor komme med like tåpelige beskyldninger om at folk her vil skremme deg ifra å lage perklorat-flash?

Og når det kommer til sensitivitet, er det så langt flere måter en blanding kan være sensitiv på enn kun for sjokk. Husk også på at det er ganske så viktig å minimere alle risikoer når det kommer til hjemmelagd pyro da du risikerer ganske så mye dersom et shell skulle gått av i det du lukker det eller så.

Og gjør du en ordentlig paste-jobb så smeller de fleste komposisjoner egentlig bra nok, men du er kanskje mer interessert i noe du hive i en beholder og surre et par lag med gaffa-tape rundt?
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
"Ipr-Mus LD50: 551 mg/kg"

Dette blir for meg 40 gram. Mtp din alder antar jeg det blir en del mindre for deg. I tillegg er ikke dette testet på mennesker, så du vet aldri. 10 gram dreper deg gjerne ikke, men det kan gjøre store skader på kroppen din.

Og dessverre, for din del, det er opp til meg når jeg bruker ironi.
Vis hele sitatet...
blit egentlig 16gram for meg men jeg satt det ned til 10gram for å være ganske sikker
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
så da mener du at jeg burde komme meg til lege når jeg fikk lit på armen min i dag bruke btw plastik hansker og støvmaske?
tror du sier dette for å skremme meg til å ikke lage perc flash
det står ikke annet en at det er litt giftig desuten må det mer en over 10gram perc for å drepe meg.
det står ikke at det er kreftframkalende.
Vis hele sitatet...
I alle dager, hvorfor kommer du hit og spør? Hva er dette fort tull??

Du har ikke fått noen moralpreken. Noen som er mer erfarne enn deg har fortalt deg at Perklorat-flash klarer seg fint uten svovel. Jeg har jobbet med begge, og jeg har sensitivitstestet begge, både med gnister, varme, slag, og elektrisitet, både statisk og fra veggen. Flash er uansett sensitivt, og det virker fullstendig meningsløst i mine øyne og ha i svovel. Lag en 2 g batch med perklorat/dark al og se hva du synes. Det smeller godt.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hva med bare å bare ha generelt gode rutiner, og lage ting på trygge måter, istedet for kjappest og enklest mulig? Og hvorfor komme med like tåpelige beskyldninger om at folk her vil skremme deg ifra å lage perklorat-flash?

Og når det kommer til sensitivitet, er det så langt flere måter en blanding kan være sensitiv på enn kun for sjokk. Husk også på at det er ganske så viktig å minimere alle risikoer når det kommer til hjemmelagd pyro da du risikerer ganske så mye dersom et shell skulle gått av i det du lukker det eller så.

Og gjør du en ordentlig paste-jobb så smeller de fleste komposisjoner egentlig bra nok, men du er kanskje mer interessert i noe du hive i en beholder og surre et par lag med gaffa-tape rundt?
Vis hele sitatet...
bruker faktisk hjemmelagde papp rør med betonit plugger vist du tror jeg ikke er seriøs å bare er en som hvil sprenge sprenge sprenge så tar du feil.
håndarbeidet tar jeg veldig seriøst å jeg pleier som regel å hive papp rør med luftlommer i.
Sist endret av CracklingPyro; 15. januar 2013 kl. 18:20.
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
bruker faktisk hjemmelagde papp rør med betonit plugger vist du tror jeg ikke er seriøs å bare er en som hvil sprenge sprenge sprenge så tar du feil.
håndarbeidet tar jeg veldig seriøst å jeg pleier som regel å hive papp rør med luftlommer i.
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde vært så seriøs hadde du skjønt at forskjellen med og uten svovel er minimal. Og at det ikke verdt og øke risikoen så mye når det allerede er kraftig.
Iallefall når to (tydelig) mer erfarne har allerede sagt det til deg.
Sist endret av KjemikalieX; 15. januar 2013 kl. 18:24.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Hvis du hadde vært så seriøs hadde du skjønt at forskjellen med og uten svovel er minimal. Og at det ikke verdt og øke risikoen så mye når det allerede er kraftig.
Iallefall når to (tydelig) mer erfarne har allerede sagt det til deg.
Vis hele sitatet...
ok da da holder jeg meg til 70/30
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Husker jeg leste en omfattende artikkel på Passfire(?) for et par år siden som tok for seg forskjellen på flash med og uten svovel. De benyttet lydmålingsutstyr for å undersøke om forskjellen var signifikant og kom frem til at det på ingen måte var reelt merkbar forskjell. Ulikheten er først og fremst i sensitivitet. Ser du har bestemt deg for å la være å bruke svovel, men vil likevel si det. Et bra valg.

Bruk, som andre har nevnt, diapermetoden og utvis stor forsiktighet. Om du ikke har laget flash tidligere vil du bli overrasket over hvor mye futt det er i selv små mengder.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Husker jeg leste en omfattende artikkel på Passfire(?) for et par år siden som tok for seg forskjellen på flash med og uten svovel. De benyttet lydmålingsutstyr for å undersøke om forskjellen var signifikant og kom frem til at det på ingen måte var reelt merkbar forskjell. Ulikheten er først og fremst i sensitivitet. Ser du har bestemt deg for å la være å bruke svovel, men vil likevel si det. Et bra valg.

Bruk, som andre har nevnt, diapermetoden og utvis stor forsiktighet. Om du ikke har laget flash tidligere vil du bli overrasket over hvor mye futt det er i selv små mengder.
Vis hele sitatet...
har satt av 10gram NaNO3/mg 55/45 i en hjemmelaget paprør å det var det høyeste smellet jeg noen gang har hørt med hjemmelaget vare.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Svovel er vel først og fremst for å senke antenningstemperaturen av praktiske årsaker, som f.eks. timing?

Og trenger man 4 kilo, så trenger man 4 kilo, og jeg antar proffene vet av og følger langt flere forhåndsregler enn noen av dere kan se i en video på internett, og det fungerer vist utmerket for dem iogmed at de fortsatt lever etter å ha laget tonnevis med flash.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
litt sånn off topic men duger en vanlig støvmaske npr man lager flash med tanke på german dark al?
Ja, det vil jeg tro. Men du burde bekymre deg mer over Kalium perkloraten enn Aluminiumen imo.
Sist endret av Sinken; 17. januar 2013 kl. 22:23.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg tror dere overlever å blande flash med støvmaske, med mindre dere planelgger å spise dere god å mett på perk i etterkant...
kjedelig streiting
Selv om ingen av stoffene er veldig akutt giftige, er det vel greit å være føre-var når det gjelder Al-pulver. Spesielt med såpass fine partikler som det german dark består av. Man vet jo aldri hvilke senskader man kan få, og alzeimers som aluminium har vært linka opp med virker som en meget kjip sykdom.

Ville dog gått for noe bedre enn de billige hvite støvmaskene man får kjøpt på europris ol om jeg skulle drevet med al pulver og andre fine kjemikalier i stort kvanta og over lengre tid. Etter å ha googla litt ser det ut som mange av disse ifølge produsentene skal kunne stoppe 90% av partiklene ned mot 3 mikron, og om jeg ikke husker feil så kan vel german dark være ned mot 2?
Sist endret av legalize_it; 17. januar 2013 kl. 22:57.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Selv om ingen av stoffene er veldig akutt giftige, er det vel greit å være føre-var når det gjelder Al-pulver. Spesielt med såpass fine partikler som det german dark består av. Man vet jo aldri hvilke senskader man kan få, og alzeimers som aluminium har vært linka opp med virker som en meget kjip sykdom.

Ville dog gått for noe bedre enn de billige hvite støvmaskene man får kjøpt på europris ol om jeg skulle drevet med al pulver og andre fine kjemikalier i stort kvanta og over lengre tid. Etter å ha googla litt ser det ut som mange av disse ifølge produsentene skal kunne stoppe 90% av partiklene ned mot 3 mikron, og om jeg ikke husker feil så kan vel german dark være ned mot 2?
Vis hele sitatet...
kansje en slik biltema maske med støv filter holder?
i dag er det da ganske mye farge stoffer feks maling beis lakk plasik og divs ting som inneholder mye drit som kan både føre til gud vet hva :S
Sist endret av CracklingPyro; 17. januar 2013 kl. 23:03.
Stikk på Jula. Halvmaske pluss kombofilter koster rundt 400kr.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
Stikk på Jula. Halvmaske pluss kombofilter koster rundt 400kr.
Vis hele sitatet...
tåler denne 1microns støv?
Den tar ganske mye mer enn det og, om jeg ikke husker feil.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
Den tar ganske mye mer enn det og, om jeg ikke husker feil.
Vis hele sitatet...
går det ikke bare ant å bare bruke et P3 filter istenden for et combo filter siden jeg ikke bruker aceton og dvs løsemidler så mye?
Det går helt fint ja.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det går helt fint ja.
Vis hele sitatet...
shit de hadde ikke støvfilter tror du at det går greit å bare bruke tripel støvmaske istenden for?
å årøve å redusere støv?
Om du ser på posten til Up så trenger du nok bare en
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
Om du ser på posten til Up så trenger du nok bare en
Vis hele sitatet...
det er egentlig kronisk eksponering for AL som skaper alzheimers leste jeg
så jeg bruker vanlig støvmaske inntil jeg får meg en ordetelig maske
tror du det blir å gå bra?
Det skal gå helt fint.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
har laget 1gram å satt det av det var 70/30 kcio4/al brukte german dark 2micron flake å var ganske imponert
http://www.youtube.com/watch?v=5qMFdiGB6Qo
Sist endret av CracklingPyro; 20. januar 2013 kl. 01:06.