Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 5229
Hei! Jeg har havnet i en situasjon jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg skal håndtere.

Jeg bor i en liten by, der de fleste på min alder (30-ish) kjenner/vet om hverandre.

For en liten stund siden var jeg på byen, og ble helt uprovosert slått ned av en person jeg vet hvem er.

Politiet kom til stedet, de anmeldte forholdet. Jeg ønsket ikke å anmelde dette pga. personen det er snakk om er en ganske ustabil/farlig person.

Men igjen politiet anmeldte dette, nå kommer rettsaken snart opp og jeg er kalt inn som vitne. Denne personen har et stort kontaktnettverk med «farlige» personer på sin side, jeg er derfor litt redd for å vitne mot denne personen.

Har forsøkt å kontakte politiet å forklare dette, men ikke fått noe svar. Er det noen her som har noen tips i denne situasjonen?

Selvfølgelig ville det rette vært å vitne helt ærlig mot denne personen pga. han fortjener straff etter hvordan han oppfører seg. Men er igjen redd for represalier, er det verdt det?
Skjønner at du er engstelig,men dra ditt.Dette handler om selvrespekten din.Er ikke sikkert at du trenger å vitne uansett,vist han tar en tilståelse dom.Politiet har mest sansynelig flere saker på han som skal opp,og han får sikkert en "pakkeløsning".
Takk for svar, vet at det er flere saker på denne personen og at politiet er veldig gira på å få tatt han skikkelig. Ble tilbudt politibeskyttelse (glemte å skrive dette i første post, beklager). Men dette varer vel maks en uke eller to, føler jeg ikke trygt kan gå på byen lengre hvis jeg gjennomfører dette. Er egentlig interessert i om det finnes noen måte å slippe unna dette helt, føles feigt men realiteten er at jeg ikke kan føle meg trygg hvis jeg blander meg inn i dette.
Du har vel vært avhørt av politiet i etterkant av hendelsen? Da har du jo sjansen til å diskutere slike ting. Eller du kan feige ut og si at du var for full og ikke husker lenger. Jeg ble avhørt av politiet 2 ganger før jeg vitnet.
Ja har vært i avhør, forklarte min side av saken og mine bekymringer da. Men følte at jeg ikke ble hørt, var typ "Ja men vi kan ordne beskyttelse", virker som om de er mer giret på å få tatt denne fyren enn å tenke på hvordan det går utover oss "ofre" for denne fyren.
Om det er verdt det må du finne ut av selv. Hadde jeg vært i samme situasjon så hadde jeg kanskje droppet det, kanskje ikke. Er han en tulling slik som du beskriver så kommer han nok til å bli straffet senere før eller siden. Hvis du bestemmer å ikke angi personen som slo deg ned så er det et par ting du må overveie.

Som vitne har du i utgangspunktet forklaringsplikt, du har også plikt til å snakke sant. Et alternativ er å lyve og si at du ikke husker noe i tidsromet rundt da du ble slått ned, noe som ikke er totalt usannsynlig gitt at man har blitt slått ned. Du kan også si at du var så full at du ikke husker noe. Dette avhengier vel og merke av hva du allerede har sakt til politet frem til nå. Lyver du og dette kan bevises så kan du bli straffet, selv om jeg ikke vet om dette er praksis i slike saker.

Hvis politet allerede har bevis på at du vet hvem som slo deg ned, da burde du ta kontakt med en advokat som kan undersøke om det er mulighet for fritak fra forklaringsplikt når det kommer til identifisering. Det koster muligens et par tusenlapper, kanskje du kan få betalt bistandsadvokat, men betaling eller ei så burde det uansett være verdt det hvis du har bestemt deg.

Edit: Se der ja, avhør. Da hadde jeg tatt kontakt med advokat, hvis du da lander på å ikke angi personen såklart. Er enig i at den beskyttelsen ikke vil ha stor effekt på det du bekymrer deg for.
Sist endret av omba; 22. september 2018 kl. 20:11.
den personen det er snakk om, du veit at knyttenevene hans sitter løst? De fleste "farlige,ustabile" menneskene med et "farlig" kontakt nettverk pleier som regel og ha det i kjeften.Når det kommer te handling derimot..
Sitat av levangerbolle Vis innlegg
Takk for svar, vet at det er flere saker på denne personen og at politiet er veldig gira på å få tatt han skikkelig. Ble tilbudt politibeskyttelse (glemte å skrive dette i første post, beklager). Men dette varer vel maks en uke eller to, føler jeg ikke trygt kan gå på byen lengre hvis jeg gjennomfører dette. Er egentlig interessert i om det finnes noen måte å slippe unna dette helt, føles feigt men realiteten er at jeg ikke kan føle meg trygg hvis jeg blander meg inn i dette.
Vis hele sitatet...
Hva betyr "politibeskyttelse"?
Sitat av RESpekt Vis innlegg
den personen det er snakk om, du veit at knyttenevene hans sitter løst? De fleste "farlige,ustabile" menneskene med et "farlig" kontakt nettverk pleier som regel og ha det i kjeften.Når det kommer te handling derimot..
Vis hele sitatet...

Vel, nå går jo strengt tatt hele tråden ut på at TS ble slått ned, sååå...
Når man er i enten rettsak eller avhør så kan man si; det vil jeg ikke si.

Det kan være positivt begge veier. 1, det forsterker mistanken mot mistenkte/siktede og for deg selv så betyr det at de må ha bevis for å felle deg. Uansett hadde dette vært veien jeg gikk og håpet på at retten/politiet har flere saker og at alt i saken taler din sak. Hvis du vil ha han dømt så står du i verdens verste dilemma
Jeg forstår betenkelighetene dine fullt ut, og vil definitivt råde deg til å vitne - også for din egen sjelefreds skyld. Du vil IKKE bli gående og tenke på deg selv som han som var for feig til å stå opp for både seg selv og andre som kan rammes av dette rasshølet. Jeg har vært i en lignende situasjon. Jeg var riktig nok ikke så engstelig, fordi jeg var ganske trygg på å kunne forsvare meg mot en eventuell hevnaksjon, men saken er at ingenting skjedde. Jeg tror resultatet av at man stiller opp og vitner både viser den det gjelder at det ikke nytter å skremme, og at systemet får den ammoen det trenger til nettopp å få sånne folk bort fra gata.
Dessuten er det sånn at politiet har plikt til å beskytte deg dersom det er reell fare for noe. Jeg ville bedt om et møte med dem og snakket skikkelig ut om det.
Løft hodet, både nå, under og etter prosessen, vis verden hvem du er og ha tillit til at det går bra!
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av RESpekt Vis innlegg
den personen det er snakk om, du veit at knyttenevene hans sitter løst? De fleste "farlige,ustabile" menneskene med et "farlig" kontakt nettverk pleier som regel og ha det i kjeften.Når det kommer te handling derimot..
Vis hele sitatet...
Trådstarter ble jo jult opp. Vet om mange ustabile som veldig lett tyr til vold og et fellestrekk er at de ikke bare har det i kjeften. Straks de må så slår eller sparker de. Selv om voldsmann blir dømt så kan han jo be andre kriminelle å ta trådstarter.
Lengesiden jeg har vært så mye inne på dette temaet. Så litt usikker på hvordan praksis er.

Men det har hvertfall tidligere vært mulighet å vitne anonymt. Altså at alt som omhandler deg blir sensurert i saken.

Litt usikker på hvordan dette blir, når det er deg volden har blitt utøvet mot. Men er hvertfall verd å ta en prat med juristen som fører saken i dette tilfellet, om akkurat dette.
Det blir vel litt fånyttes å skulle anonymisere dette også i en såpass transparent sak. En person utøver vold mot en person. Vanskelig å "gjemme" hvem som har sagt hva da.
Sitat av 420master Vis innlegg
Når man er i enten rettsak eller avhør så kan man si; det vil jeg ikke si.
Vis hele sitatet...
Retten til å avstå fra å svare på spørsmål gjelder kun ved inkriminering av en selv eller nærstående, se straffeprosessloven § 123. Som vitne har du plikt til å møte opp og plikt til å forklare deg, og det er straffbart å unnlate dette.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde absolutt vitnet

Er ingen enkel situasjon, men lar du deg skremme kan det også få konsekvenser. Neste gang du treffer denne fyren så vet han at du kan herses med utenfor loven, fordi du er redd. Tviler på at det kommer noen andre for å gjøre opp. Er det snakk om en gjeng eller mc klubb? Eller byens lokale småknarkerlag?

melk han for erstatningspenger hvis det skjer noe videre, det gjelder hvem som helst som skader deg og eventuelle traumer du får
Sitat av Myhre Vis innlegg
Retten til å avstå fra å svare på spørsmål gjelder kun ved inkriminering av en selv eller nærstående, se straffeprosessloven § 123. Som vitne har du plikt til å møte opp og plikt til å forklare deg, og det er straffbart å unnlate dette.
Vis hele sitatet...
Fult klar over det men han kan si hva som har skjedd men ikke hvem som har gjort det. Brukt den et par ganger ved besittelse dommer, dommeren har aldri sagt noe annet enn ok
Bare si du ikke husker pga rivotril misbruk ��
Sitat av 420master Vis innlegg
Fult klar over det men han kan si hva som har skjedd men ikke hvem som har gjort det. Brukt den et par ganger ved besittelse dommer, dommeren har aldri sagt noe annet enn ok
Vis hele sitatet...
Du kan så klart be om å slippe å svare på det, men å ikke besvare et spørsmål som en av aktørene i rettssaken stiller deg er altså straffbart.
Sist endret av Snillorg; 23. september 2018 kl. 23:53.
Om du vil vitne mot personen eller ikke er noe du må kjenne på selv, dersom du blir kalt inn som vitne så vit at du ikke er pliktet til og forklare deg men du er pliktet til og møte opp og det er straffbart og avgi falskt vitnemål, dersom du er i jobb eller går på skole kan du be om og få tatt dette over telefon
Sitat av freebird Vis innlegg
Om du vil vitne mot personen eller ikke er noe du må kjenne på selv, dersom du blir kalt inn som vitne så vit at du ikke er pliktet til og forklare deg men du er pliktet til og møte opp og det er straffbart og avgi falskt vitnemål, dersom du er i jobb eller går på skole kan du be om og få tatt dette over telefon
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke. Det er enkelte unntak, men hovedregelen er at du har vitneplikt hvis du blir innkalt som vitne i en rettssak. Det holder ikke å bare møte opp. Det er politiavhør du ikke trenger å forklare deg i.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...1#KAPITTEL_3-1
Hei TS.

Jeg har vært i en sak som ligner din litt selv. Jeg ble ikke slått ned og jeg var heller ikke noen offer i saken, men jeg satt i en leilighet som ble totalt knust av "farlige" folk med tilknytning til ett veldig hardt og kriminelt miljø. Personene det var snakk om var veldig kjent for og blant annet skade folk som enten anmeldte dem eller vitnet i mot dem, i ett tilfelle jeg hørte om hadde en person som gikk i mot dem blitt holdt nede å skutt i håndflaten med en pistol. Jeg ble kaldt inn som viten i rettsaken som ble ut av episoden der dem knuste leiligheten.

Kan tro jeg hadde veldig lite lyst til å møte opp i den rettsaken, så jeg stakk til legen og fikset meg en legeerklæring på at jeg ikke kunne komme i rettsaken pga sterk panikkangst (smøret på så det holdt hos legen) men fikk til slutt legeerklæringen. Jeg leverte erklæringen hos politiet og sa at jeg kom ikke til å møte opp i rettsaken uansett hva, de sa at legeerklæringen nødvendigvis ikke var nok til å slippe rettsaken og at jeg kunne bli straffet eller hentet inn om jeg ikke møtte opp. Jeg sa da til dem at jeg ikke kom til å møte opp uansett og at dem bare kunne komme å lete etter meg om dem ville, så stakk jeg hjem og hørte aldri noe mer om saken.. Rettsaken gikk sin gang uten meg tilstede.

Kanskje litt kylling av meg å ikke møte opp, men igjen dette var ikke min sak og jeg hadde nok å slite med selv i den perioden der, var også en del yngre enn jeg er nå. Politiet prøvde å argumentere med ting som: "Om ingen tørr å vitne i mot dem, så får sånne folk gå ustraffet bla bla bla..." Men det er da faen ikke dem som sitter igjen med angsten og problemene, politiet er jo beskyttet bare ved å være politi i seg selv og bryr seg fint lite om enkelt personer i sånne saker, det eneste dem er ute etter er å få løst den forbanna saken sin. Det var ihvertfall det inntrykket jeg satt igjen med etter å snakket med dem. Tror også
politiet prøvde å lure meg når dem sa at legeerklæringen nødvendigvis ikke var nok, for om den ikke holdt, hvorfor hørte jeg aldri noe fra dem etter jeg hadde levert den da???
Sist endret av Alge; 24. september 2018 kl. 05:14.
Påtalemyndighetene kommer uansett til å ta fram avhørene dine om du ikke møter opp/trekker deg som vitne.

Selv om du trekker forklaringen i avhør kan de fortsatt bruke dem, med retten sin viten på at dem er trukket så klart.


Jeg tror politiet bryr seg lite om din sikkerhet, for represalier mot vitner er svært sjeldent. Motivet til gjerningsmannen blir jo soleklart og det vet disse "tøffe gutta" så at de vil risikiere måneder... mest sannsynlig år(Grunnet sakens omfang), skjer sjeldent.
Sist endret av Naturgrønn; 24. september 2018 kl. 05:35. Grunn: Din mor bruker tamponger
Alge: Politiet fant vel ut at det ikke var noen vits å hente deg hvis du skulle være østers i vitneboksen. Og at trusselen om straff ikke hadde noen virkning på din vilje til å møte.
Sist endret av ivar_oslo; 24. september 2018 kl. 12:40. Grunn: Problem med G-tasten
Hver mann for seg, sier nå jeg. Om du føler usikkerhet og angst mtp å vitne så dropper du å vitne. Gjør som Alge gjorde.