Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2604
Hei og hå forum!


Ikke direkte freak-relatert topic kanskje, men jeg håper at dette lar moderatorene stå. Jeg mener det også kan være viktig for flere andre som evt er/kommer til å bli i samme situasjon.

Bakgrunn og sak: Jeg har vært nylig i et helt o.k. leieforhold som de siste dagene ble relativt opprivende og turbulent. Beboerne som har bodd på denne plassen, inkl meg, har fått 'umiddelbar annullering av kontrakten' av huseier.

Like i forkant (en dag ca) av denne annulleringen av kontrakten var jeg i en relativt heftig (muntlig) krangel med den éne av beboerne. Kjefting og roping og drittslenging, men ingenting fysisk (bortsett fra at jeg la forsiktig hånda mi på skuldra til personen når jeg prøvde å roe personen ned. Dette likte ikke vedkommende, men det gikk seg til..).
Dagen etterpå var vi igjen på talefot, ..men ikke venner riktignok.


Deretter til hovedsaken og problemet: Huseier har én dag etter annullering (over sms (lol)) gått til politiet. Senere fikk jeg muntlig beskjed om dette, men trodde det var oppsinn, med tanke på å skremme meg ut av huset. Etter nærmere undersøkelse viser det seg at det ligger sannsynligvis en anmeldelse der - og politiet nekter å si spesielt mye.

Så; huseier har ingen beviser for at jeg fremsatte noen trusler, og jeg fremsatte ikke noen trusler - spesielt ikke mot huseier (selv om jeg var bra sur etter sms'en). Til gjengjeld har jeg fått flere truende sms'er (og muntlige "angrep") av huseier og huseiers mann, hvis jeg / vi ikke kom oss ut innen da og da så ville vi få problemer (f.eks).

- Burde jeg være bekymret - eller ser politiet lett igjennom dette?
- Noen med noen liknende erfaringer?
- Husk jeg har flere sms'er som bevis på min tlf, dessuten kameraopptak av krangel med selve huseieren. Jeg kan ikke tro huseier har noe håndfast bevis mot meg enn ord.



Er det noen som kan hjelpe? [COLOR="Gray"]*huseiere er ikke norske statsborgere, men arbeidsinnvandrere[/COLOR]
Hadde du krangel med huseieren eller en beboer?

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Like i forkant (en dag ca) av denne annulleringen av kontrakten var jeg i en relativt heftig (muntlig) krangel med den éne av beboerne.

- Husk jeg har flere sms'er som bevis på min tlf, dessuten kameraopptak av krangel med selve huseieren. Jeg kan ikke tro huseier har noe håndfast bevis mot meg enn ord.
Vis hele sitatet...
  • Hvor lenge har dere bodd der?
  • Hva står det i SMS der huseieren sier opp leieforholdet?
  • Hva står det i leiekontrakten?

Tror du må komme med litt mer informasjon for at vi skal kunne komme med råd.

Husleieloven er vel relevant her.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hadde du krangel med huseieren eller en beboer?


  • Hvor lenge har dere bodd der?
  • Hva står det i SMS der huseieren sier opp leieforholdet?
  • Hva står det i leiekontrakten?

Tror du må komme med litt mer informasjon for at vi skal kunne komme med råd.

Husleieloven er vel relevant her.
Vis hele sitatet...

Hadde i utgangspunktet en krangel med beboer som huseier brukte (-- ut fra mitt syn på det) til å kaste begge ut. Deretter en opprivende affære med huseier der jeg etter denne famøse sms'en ble beskyldt for trusler og at jeg var en farlig person.

Jeg har bodd der om lag 3-4 mnd, et midlertig opphold, og planen var alltid å flytte ut i disse dager, men jaggu huseier kom meg i forkjøpet (haha).
Jeg kan ikke akkurat legge ut sms'en og leiekontrakten på Nff, men kort ift smsen: Det stod at kontrakten ble brutt av huseier med umiddelbar virkning - og beboere skulle få 2 (!) dager på seg til å flytte ut. Pga at husreglene ikke ble fulgt. (dvs m.a.o leie er betalt, ingenting er ødelagt, vi har ikke hatt fester el.likn - men husregler kun..).

I leiekontrakten står det at vi har 2 mnd oppsigelsestid. Og per husleieloven har ikke huseier rett til å kaste ut uten en "grov" grunn. Ja - jeg er presset, av huseier. Og ja, ifølge meg i.a.f er det mot meg truslene går.
Det jeg ville gjort her med dine bevis er å opprette en mot anmeldelse på dem til politiet, dette går vel som "vanlig" nabokrangel kategori nede hos politiet så lenge det ikke ble voldelig og kommer mest sannsynlig opp i type konfliktråd hvis det blir drat så langt
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Hva betyr "vanlig nabokrangel hos politiet" knutazz? Kan andre bekrefte dette (at politiet ikke bryr seg egentlig)?

I så fall er dette egentlig veldig bra, for dette er en idiot-sak som jeg bruker altfor mye tid på. Ikke minst også min forhenværende huseier.


Går i det hele tatt en "mot-anmeldelse"?
Sist endret av aeon_illuminate; 5. februar 2016 kl. 23:28.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hadde i utgangspunktet en krangel med beboer som huseier brukte (-- ut fra mitt syn på det) til å kaste begge ut. Deretter en opprivende affære med huseier der jeg etter denne famøse sms'en ble beskyldt for trusler og at jeg var en farlig person.

Jeg har bodd der om lag 3-4 mnd, et midlertig opphold, og planen var alltid å flytte ut i disse dager, men jaggu huseier kom meg i forkjøpet (haha).
Jeg kan ikke akkurat legge ut sms'en og leiekontrakten på Nff, men kort ift smsen: Det stod at kontrakten ble brutt av huseier med umiddelbar virkning - og beboere skulle få 2 (!) dager på seg til å flytte ut. Pga at husreglene ikke ble fulgt. (dvs m.a.o leie er betalt, ingenting er ødelagt, vi har ikke hatt fester el.likn - men husregler kun..).

I leiekontrakten står det at vi har 2 mnd oppsigelsestid. Og per husleieloven har ikke huseier rett til å kaste ut uten en "grov" grunn. Ja - jeg er presset, av huseier. Og ja, ifølge meg i.a.f er det mot meg truslene går.
Vis hele sitatet...
Utfra det du skriver, så har du egentlig ditt på det tøre, du har ikke plikt til å flytte ut fra leiligheten før oppsigelsestiden har utløpt. Huseier har heller ikke lov til å kaste deg ut på egenhånd, hvis det skjer så er det et helt klart straffbart forhold. Huseier har mulighet for å be namsmannen om hjelp til å kaste deg ut i henhold til tvangsfullbyrdelsesloven, men dette krever at huseier kan bevise at du har grovt misligholdt kontrakten.

Det jeg ville ha gjort, er å gå å anmelde huseieren for trusler, spesielt for de truslene om utkastelse, vis dem meldingene du har mottatt og annet bevis. Selv om saken er liten, og muligens ikke øverst prioritert så blir det loggført, og det kan godt tenkes at huseieren har flere lignende saker fra tidligere. Eller at du hjelper de som leier etter deg.

Og jeg ville ha fortsatt å betale husleie som vanlig og ikke flyttet ut før oppsigelsestiden var over, kommer han der i mot å kaster deg ut med makt, så er det bare å ta turen ned på politistasjonen og skrive en ny anmeldelse på han.

Og pass på å dokumenter så mye som mulig, du har muligheten til å ta opp alle samtaler der du selv deltar aktivt i, etter loven.
Fortell huseier at du ikke godtar utkastelse.. hvis du må flytte så sender du regning for evnt hotell opphold til du finner en ny leilighet til huseier.. alle kostnader du får ved at du blir uriktig kastet ut kan du sende huseier..
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Utkastelsen er i seg selv et mindre issue her folkens - jeg vet de ikke har krav på utkastelse. Problemet er hvordan politiet stiller seg til en slik anmeldelse om (påståtte) trusler ? Tar de det alvorlig? Dette siden dette kan skape problemer for meg i etterkant tror jeg.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Utkastelsen er i seg selv et mindre issue her folkens - jeg vet de ikke har krav på utkastelse. Problemet er hvordan politiet stiller seg til en slik anmeldelse om (påståtte) trusler ? Tar de det alvorlig? Dette siden dette kan skape problemer for meg i etterkant tror jeg.
Vis hele sitatet...
Det er derfor du skal gå å levere en [mot] anmeldelse, forskjellen mellom disse to anmeldelsene er at huseier neppe har håndfaste bevis, det har du.
Kan ikke helt se at motannmeldelse kommer til å føre til noe. Annmeldelsen for trusler er også rimelig irrelevant for husleieforholdet inntil videre, og jeg vil bli ekstremt forbauset om den faktisk fører til noe. Uansett vil det ta veldig mange måneder.

Når det gjelder det å flytte ut er det liten tvil om at det bare er å forsette å bo der inntil videre. Ta kontakt med studentenes jushjelp om du vil. Trondheim er derimot ikke den største byen i verden, og det er en viss sannsynlighet for at du kommer til å måtte ha med disse folkene eller bekjente av dem igjen om du blir boende i byen. Derfor er det litt viktigere enn i større byer at du får avsluttet konflikten i nærheten ok.

Det jeg ville gjort var å sende huseier ett brev / e-post liknende følgende (hvor du sier unnskyld for egne feil, ikke tar på deg skyld, men foreslår en løsning):


Sitat av brev
Hei navnpåhuseier

I forbindelse med konflikt angående husvær ønsker jeg først å si unnskyld. Alle parter har sagt ting de ikke burde, og jeg ønsker å si unnskyld for feilene jeg selv gjorde.

Når det gjelder utkastelse må jeg derimot høflig avslå. Kravene til øyeblikkelig utkastelse i husleieloven er særdeles strenge, og denne saken er ikke i nærheten til å kvalifisere. Da jeg ikke har spesielt stort ønske om å bo på gaten imens jeg studerer trenger jeg å finne ett nytt sted å bo først.

Om ønskelig kan vi derimot bli enige om en utflyttelsedato og kontraktsoppsigelse 1.4.2016. Jeg kan også forsøke så godt jeg kan å finne et sted å flytte inn på tidligere enn det om dette er ønskelig.

Med ønske om å få avsluttet leieforholdet på en ryddig og skikkelig måte
Aeon_Illuminate
Vis hele sitatet...
Sist endret av DumDiDum; 6. februar 2016 kl. 06:21.
Om truslene du mottar på SMS gir deg grunn til å alvorlig frykte at de skal gjøre noe som bryter loven (vold, skadeverk e.l.) ville jeg definitivt anmelde de truslene. Det ville jeg gjort uavhengig av hva som skjer ellers i saken, siden trusler ikke er greit.

Dersom du er anmeldt vil jeg faktisk kreve fra politiet å få vite for hva, og hvor saken står. En anmeldelse for trusler, der det ikke finnes bevis for at trusselen ble fremsatt, eller vitner som kan bekrefte det, vil nesten uten unntak henlegges på bevisets stilling, med mindre den som er anmeldt erkjenner truslene (noe du neppe gjør, siden du sier du ikke har fremsatt noen trusler).

:-)