Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  179 36388
Sitat av fryatt Vis innlegg
Jeg mener noe helt annet. De burde gå ut i gatene og demostrere og vise sin avsky mot ekstremister.
Vis hele sitatet...
På lik linje med at du ofte trekker til gaten for å protestere nazisme, rasisme, ekstremister, KKK, terror og drap?


Sitat av fryatt Vis innlegg
Skal vi godta alt svineriet fra folk som vil blåse oss i lufta?
Vis hele sitatet...
Du tenker slik jeg må godta kristent svineri, som vil drepe homofile, tie kvinner, forbyr prevensjon og fordømmer stort sett alt og alle?
Sitat av fryatt Vis innlegg
Jeg mener noe helt annet. De burde gå ut i gatene og demostrere og vise sin avsky mot ekstremister. Skal vi godta alt svineriet fra folk som vil blåse oss i lufta? De hater oss som pesten. Tror du ikke det er mange farlige mennesker i Norge? Da er du naiv, jeg tror det finnes mange. Hva tror du skjer i moskeene? Koseprat og skryt av vestlige verdier. Bra at folk har forskjellige meninger.
Vis hele sitatet...
Jasså? Har du vist din avsky mot Pegida og ABB? De fleste muslimer, de du kaller "moderate" driter oppi alt som skjer, fordi vi ikke trenger å si ifra at vi står imot hver eneste dårlige ting som skjer, akkurat som at du ikke trenger å beklage hver gang moskeer blir brent/tagget på. Og vi bryr og rett og slett bare ikke. Om noen sprenger noe og sier at de gjorde det for Rolling stones, skal jeg gå ut å si at vi som hører på Rolling Stones avskyr slike handlinger? muslimer som er født her er institusjonaliserte. Vi kan ikke bli mer vestlige, men det betyr ikke at vi ikke skal be 5 ganger dagen og spise gris og drikke alkohol heller.

Hvor mange av alle muslimene i Norge har personlig gått opp til trynet ditt og sagt de vil sprenge deg i lufta? Og før du prater mer dritt om hva som foregår i moskeene, har dj vært i en? Deltatt i en fredagsbønn? Tviler, slik som du skriver.

Ikke nevn muslimer eller assosier muslimer og islam med terrorisme og du vil ikke bli assosiert med ABB ,westboro baptist church, kkk osv.

Se på folk som mennesker med samme ønske om et godt liv som deg selv. Kategorisering skaper bare skille. Ingen går rundt å spør hverandre om religion og andre slike ting, sånt er irrelevant og ofte privat og har ingenting med mennesket selv å gjøre. Kjenner du i det hele tatt en muslim?
Sist endret av Nraw; 4. juni 2015 kl. 21:11.
Sitat av eraser Vis innlegg
Personlig kunne jeg ønske det ikke var noen utlendinger her, og bare nordmenn. Da snakker jeg ordentlig nordmenn som har vært her i en mange generasjoner. De som faktisk bygde opp dette landet og har slitet og mistet liv for Norge.

Ser absolutt ingen grunn til hvorfor akkurat Norge skal ta inn utlendinger i det hele tatt. Syntes det er dårlig gjort ovenfor min familie og arv. Syntes også det er direkte kvalmt at jeg jobber for å kunne supporte somalske kvinner med 5 pluss barn som bare ble til for å få mer nav-penger.

Men før folk her går til angrep eller noen sletter det jeg nettopp skrev, så kan dere gjerne overtale meg til å kanskje syntes innvandring er en positiv ting. Men da vil jeg høre noe annet enn "vi får det gode av flere kulturer i vårt eget land".
Vis hele sitatet...
Så om jeg er født her, men ikke har hatt generasjoner av familie her, så betyr meningen min ingenting? Du er komisk

Ja, jeg jobber og sliter av meg for å supporte etnisk norske gateliggere, alkoholikere, tiggere eller nav snyltere. Det går begge veier vet du.

Innvandring er innvandring, det er ikke positivt eller negativt, det er et produkt av globalisering enten du vil eller ikke. Og av at vesten har skjørt mange land i grøfta og i det minste bør vurdere å vise medmenneskelighet.
kke nevn muslimer eller assosier muslimer og islam med terrorisme og du vil ikke bli assosiert med ABB ,westboro baptist church, kkk osv.
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager er det du snakker om? Selvfølgelig kan en assosiere Islam med terrorisme da det er Islam de bruker som bakteppe og ideologisk grunnlag. Se bare på ISIL Hamas etc. Det er ikke slik at alle muslimer er terrorister, men det er mange, veldig mange!

Du tenker slik jeg må godta kristent svineri, som vil drepe homofile, tie kvinner, forbyr prevensjon og fordømmer stort sett alt og alle?
Vis hele sitatet...
Du, Zepur, kommer alltid med usaklige utsagn uten substans. Hvorfor blander du inn kristne, og mener du at alle kristne har disse verdiene?

Kompis, kunne ikke gitt mer faen i røttene dine, ikke bruk det som en slags unnskyldning. Du har ikke mer rett til dette landet enn ikke-vestlige innvandrere. Farouk Al-Kasim har gjort mer for Norge enn du noen gang har gjort.
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk mer rett til å bo i Norge enn det en ikke-vestlig innvandrer har. Jeg er nordmann, og har røtter som viser at jeg er nordmann. Jeg er i etnisk betydning en Nordmann, det kan ikke en muslimsk etnisk person fra midtøsten si. "Farouk Al-Kasim" har ikke gjort mer for Norge enn det jeg har gjort.

Selv om jeg mener at jeg har mer rett til å bo i Norge enn en ikke-vestlig innvandrer, eller en innvandrer generelt, så betyr ikke dette at jeg vil ha ut alle innvandrere. Det er ikke slik at det ikke skal være rom for andre kulturer i Norge, bare så lenge de tilpasser seg den norske kulturen og den norske måten å være på. Dette betyr ikke heller at de ikke skal få ta vare på sin egenart. I generelle vendinger så er jeg imot at vi tar inn så mange som vi gjør over så kort tid som vi gjør. Vi har store problemer med integrasjon, fattigdom, kriminalitet, "snylting" på fellesmidler osv. Dette er problemer som ikke automatisk kommer til å løse seg, og det siste som løser disse problemene er å ta inn enda flere innvandrere. Det er uansett legitimt å mene at jeg kan si at Norge er mitt land, og at jeg har en etnisk tilhørighet til landet. Det er ikke slik at alle automatisk kan velge å flytte hvor de selv ønsker.

Beskrivelse av en nordmann:

"Nordmenn er i tradisjonell, etnografisk forstand beskrevet som et nord-germansk folkeslag med opphav i landet Norge som snakker det nordgermanske språket norsk og er genetisk og språklig nært beslektet med dansker, svensker og andre geografisk nærliggende folkeslag. Begrepet nordmenn har samme etymologi som normannere. Den tradisjonelle, etnografiske betydningen av nordmenn gjelder i dag den største (men ikke det eneste) folkegruppen i Norge, og de som har vært dominerende gjennom historien, bl.a. i den norske statsdannelsen.". Dette er en av flere beskrivelser av en nordmann, men etter mitt syn så er dette den mest korrekte beskrivelsen.
Sitat av eraser Vis innlegg
Syntes også det er direkte kvalmt at jeg jobber for å kunne supporte somalske kvinner med 5 pluss barn som bare ble til for å få mer nav-penger.
Vis hele sitatet...
Det der er et direkte idiotisk og teit argument. Når du har betalt skatten din er det ikke dine penger lenger. Det er staten sine penger, og de brukes slik de politikerne du og andre har stemt inn mener at de skal brukes.

Det ville være som om arbeidsgiveren din klaget over hva du bruker lønnen din til.
Sitat av Zepur Vis innlegg
På lik linje med at du ofte trekker til gaten for å protestere nazisme, rasisme, ekstremister, KKK, terror og drap?


Du tenker slik jeg må godta kristent svineri, som vil drepe homofile, tie kvinner, forbyr prevensjon og fordømmer stort sett alt og alle?
Vis hele sitatet...
Så det er de kristne som er problemet? Driver de kristne med steining i 2015? Fordømmer ikke muslimer de homofile? IS kapper vel hodet av homofile og kristne. Skjønner at du støtter muslimene, men det må være lov å komme med motforestillinger. Mener du at vi bare skal la alt skje, lukke øynene for all terror begått av ekstreme muslimer? Jeg er bekymret og redd for hva vi har i vente. Heldigvis er vi ikke på svensk nivå ennå.
Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
Hva i alle dager er det du snakker om? Selvfølgelig kan en assosiere Islam med terrorisme da det er Islam de bruker som bakteppe og ideologisk grunnlag. Se bare på ISIL Hamas etc. Det er ikke slik at alle muslimer er terrorister, men det er mange, veldig mange!
Vis hele sitatet...
Og det er et overveldende flertall av muslimer som ikke er terrorister, så da er det kanskje ikke så rart at muslimer kan reagere når enkelte nærmest setter likhetstegn mellom islam og terror.
Ville jo vært litt rart om alle skulle begynne å hviske å tiske eller være ekstra nøye med deg når du skal gjennom tollen fordi du kommer fra samme land som ABB.
Veldig satt på spissen, men tror nok det kan føles slik for muslimer i noen tilfeller.

Jeg har faktisk mer rett til å bo i Norge enn det en ikke-vestlig innvandrer har. Jeg er nordmann, og har røtter som viser at jeg er nordmann. Jeg er i etnisk betydning en Nordmann, det kan ikke en muslimsk etnisk person fra midtøsten si.

Selv om jeg mener at jeg har mer rett til å bo i Norge enn en ikke-vestlig innvandrer, eller en innvandrer generelt, så betyr ikke dette at jeg vil ha ut alle innvandrere. Det er ikke slik at det ikke skal være rom for andre kulturer i Norge, bare så lenge de tilpasser seg den norske kulturen og den norske måten å være på. Dette betyr ikke heller at de ikke skal få ta vare på sin egenart. I generelle vendinger så er jeg imot at vi tar inn så mange som vi gjør over så kort tid som vi gjør. Vi har store problemer med integrasjon, fattigdom, kriminalitet, "snylting" på fellesmidler osv. Dette er problemer som ikke automatisk kommer til å løse seg, og det siste som løser disse problemene er å ta inn enda flere innvandrere. Det er uansett legitimt å mene at jeg kan si at Norge er mitt land, og at jeg har en etnisk tilhørighet til landet. Det er ikke slik at alle automatisk kan velge å flytte hvor de selv ønsker.
Vis hele sitatet...
Så lenge man har alle papirer i orden og har fått innvilget permanent oppholdstillatelse, har man akkurat like stor rett til å bo her som innvandrer som det en hvilken som helst annen norsk statsborger som er født i Norge har.
Hvordan mener du at denne retten til å bo i Norge skal fungere?
At dersom det blir matmangel i Norge så må alle innvandrere flytte ut?
Mulig jeg spør dumt nå, men jeg forstår bare ikke hvor du vil med at du har mer rett til å bo her enn andre.

Beskrivelse av en nordmann:

"Nordmenn er i tradisjonell, etnografisk forstand beskrevet som et nord-germansk folkeslag med opphav i landet Norge som snakker det nordgermanske språket norsk og er genetisk og språklig nært beslektet med dansker, svensker og andre geografisk nærliggende folkeslag. Begrepet nordmenn har samme etymologi som normannere. Den tradisjonelle, etnografiske betydningen av nordmenn gjelder i dag den største (men ikke det eneste) folkegruppen i Norge, og de som har vært dominerende gjennom historien, bl.a. i den norske statsdannelsen.". Dette er en av flere beskrivelser av en nordmann, men etter mitt syn så er dette den mest korrekte beskrivelsen.
Vis hele sitatet...
Ja, og hva så?
Eller hvorfor ikke ta det enda lenger, er du født i nord-Norge, ja så kan du ikke flytte derifra, eller hva med at du er nødt til å bo i den byen du er født i, det må jo bli bra?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
Beskrivelse av en nordmann:

"Nordmenn er i tradisjonell, etnografisk forstand beskrevet som et nord-germansk folkeslag med opphav i landet Norge som snakker det nordgermanske språket norsk og er genetisk og språklig nært beslektet med dansker, svensker og andre geografisk nærliggende folkeslag. Begrepet nordmenn har samme etymologi som normannere. Den tradisjonelle, etnografiske betydningen av nordmenn gjelder i dag den største (men ikke det eneste) folkegruppen i Norge, og de som har vært dominerende gjennom historien, bl.a. i den norske statsdannelsen.". Dette er en av flere beskrivelser av en nordmann, men etter mitt syn så er dette den mest korrekte beskrivelsen.
Vis hele sitatet...
Hva med disse nordmennene?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Bingo! De moderate muslimene er... Moderate! Derfor hører du ikke noe til dem.
Vis hele sitatet...
Haha genialt!

Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
Hva i alle dager er det du snakker om? Selvfølgelig kan en assosiere Islam med terrorisme da det er Islam de bruker som bakteppe og ideologisk grunnlag. Se bare på ISIL Hamas etc. Det er ikke slik at alle muslimer er terrorister, men det er mange, veldig mange!
Vis hele sitatet...
Er det islam i seg selv, eller er det noen muslimer?

Det er over 1,3 milliarder muslimer i verden. Hvis da islam er terrorisme; hvorfor er ikke verden da bare et bombekrater. For 1,3 milliarder terrorister skulle da virkelig ha satt spor etter seg, eller??? Eller har du kanskje missforstått et par "småting"?



Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
Du, Zepur, kommer alltid med usaklige utsagn uten substans. Hvorfor blander du inn kristne, og mener du at alle kristne har disse verdiene?
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er helt saklig jeg...
Men jeg tror en trenger noe bedre enn en hjerne, som kunne gitt en fri plass på en instutisjon for å forstå dette...



Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
Jeg har faktisk mer rett til å bo i Norge enn det en ikke-vestlig innvandrer har. Jeg er nordmann, og har røtter som viser at jeg er nordmann. Jeg er i etnisk betydning en Nordmann, det kan ikke en muslimsk etnisk person fra midtøsten si. "Farouk Al-Kasim" har ikke gjort mer for Norge enn det jeg har gjort.
Vis hele sitatet...
Du har akkurat de samme rettighetene som hvem som helst andre med norsk statsborgerskap, ikke mer eller mindre, dessverre!..


Sitat av meitemark Vis innlegg
Det der er et direkte idiotisk og teit argument. Når du har betalt skatten din er det ikke dine penger lenger. Det er staten sine penger, og de brukes slik de politikerne du og andre har stemt inn mener at de skal brukes.

Det ville være som om arbeidsgiveren din klaget over hva du bruker lønnen din til.
Vis hele sitatet...
Jo, med det var det å skjønne dette da?!..

Sitat av fryatt Vis innlegg
Så det er de kristne som er problemet? Driver de kristne med steining i 2015?
Vis hele sitatet...
I noen land gjør dem nesten det, ja! Når var den siste steining i Tyrkia, som er et muslimsk land?

Sitat av fryatt Vis innlegg
Fordømmer ikke muslimer de homofile?
Vis hele sitatet...
Har du inntrykk av at kristne omfavner homofile? Har du sjekket ut hvordan homofile har det i flere kristne land? Uganda er det faktisk dødsstraff å være homofil. I Nigeria er homser fritt vilt... Kanskje det har noe med kultur og kunnskap istedet for religion?!?

Sitat av fryatt Vis innlegg
IS kapper vel hodet av homofile og kristne.
Vis hele sitatet...
Skjønner du ikke, at dette er like idiotisk som å si; "alle kristne nekter å motta blodoverføring!"? For det er en liten klikk, som kaller seg jehovas vitner, som nekter å ta imot blodoverføring. Men selv om noen idioter ikke tar imot blodoverføring, er det riktig å påstå at alle kristne ikke gjør det? Klarer du å se hvor gjennomtrengende idiotisk ditt utsagn er?


Sitat av fryatt Vis innlegg
Skjønner at du støtter muslimene, men det må være lov å komme med motforestillinger. Mener du at vi bare skal la alt skje, lukke øynene for all terror begått av ekstreme muslimer?
Vis hele sitatet...
Dem har PST (politiets sikkerhetstjeneste) i ræva hele tiden, når dem er i Norge. Dem klarer nesten ikke å slå ihjel en mygg, uten PST får vite det...

Sitat av fryatt Vis innlegg
Jeg er bekymret og redd for hva vi har i vente. Heldigvis er vi ikke på svensk nivå ennå.
Vis hele sitatet...
Jeg er mye mer bekymret over, at du er ikke alene på ditt nivå!..
Sist endret av aluminiumfluorid; 4. juni 2015 kl. 23:50.
Sitat av fryatt Vis innlegg
Så det er de kristne som er problemet? Driver de kristne med steining i 2015? Fordømmer ikke muslimer de homofile? IS kapper vel hodet av homofile og kristne. Skjønner at du støtter muslimene, men det må være lov å komme med motforestillinger. Mener du at vi bare skal la alt skje, lukke øynene for all terror begått av ekstreme muslimer? Jeg er bekymret og redd for hva vi har i vente. Heldigvis er vi ikke på svensk nivå ennå.
Vis hele sitatet...
Er terror begått av kristne så mye bedre enn terror utført av muslimske ekstremister? For meg er terror terror, og ekstremisme er en feiltolkning. Ikke alle muslimer er terrorister, slik du påstår. Vi har alle sammen et problem med mennesker som dreper andre mennesker, men det legitimerer ikke å skjære alle over én kam.


Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
Hva i alle dager er det du snakker om? Selvfølgelig kan en assosiere Islam med terrorisme da det er Islam de bruker som bakteppe og ideologisk grunnlag. Se bare på ISIL Hamas etc. Det er ikke slik at alle muslimer er terrorister, men det er mange, veldig mange!
Vis hele sitatet...
Jaha? Hvor mange? Eller driver du å overdriver for å bygge opp meningene dine igjen? De fleste terroristene er ikke-religiøse, men det er sikkert ikke viktig.

Hvor mange norske blir drept av innvandrere kontra etnisk norske, tror dere?



Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
Du, Zepur, kommer alltid med usaklige utsagn uten substans. Hvorfor blander du inn kristne, og mener du at alle kristne har disse verdiene?
Vis hele sitatet...
Du ser i det minste at det er usaklig, neste steg er kanskje å innse at usakligheten går begge veier. Forskjellen er at jeg framprovoserer usaklighetene mine, mens hos deg, og fryatt, er det omtrent det eneste dere har.
Jeg "blander inn" kristne, og nevner disse verdiene, fordi det er slike verdier enkelte kristne har. Så tenker du kanskje "ja, svært få, men ikke alle!", så sier jeg "slik er det også med muslimer, og andre grupperinger av folk.".



Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
Jeg har faktisk mer rett til å bo i Norge enn det en ikke-vestlig innvandrer har.
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
"Farouk Al-Kasim" har ikke gjort mer for Norge enn det jeg har gjort.
Vis hele sitatet...
Det kan jeg nærmest garantere. Men i fall jeg tar feil, nevn én ting du har gjort for Norge.
Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
Hva i alle dager er det du snakker om? Selvfølgelig kan en assosiere Islam med terrorisme da det er Islam de bruker som bakteppe og ideologisk grunnlag. Se bare på ISIL Hamas etc. Det er ikke slik at alle muslimer er terrorister, men det er mange, veldig mange!



Du, Zepur, kommer alltid med usaklige utsagn uten substans. Hvorfor blander du inn kristne, og mener du at alle kristne har disse verdiene?



Jeg har faktisk mer rett til å bo i Norge enn det en ikke-vestlig innvandrer har. Jeg er nordmann, og har røtter som viser at jeg er nordmann. Jeg er i etnisk betydning en Nordmann, det kan ikke en muslimsk etnisk person fra midtøsten si. "Farouk Al-Kasim" har ikke gjort mer for Norge enn det jeg har gjort.

Selv om jeg mener at jeg har mer rett til å bo i Norge enn en ikke-vestlig innvandrer, eller en innvandrer generelt, så betyr ikke dette at jeg vil ha ut alle innvandrere. Det er ikke slik at det ikke skal være rom for andre kulturer i Norge, bare så lenge de tilpasser seg den norske kulturen og den norske måten å være på. Dette betyr ikke heller at de ikke skal få ta vare på sin egenart. I generelle vendinger så er jeg imot at vi tar inn så mange som vi gjør over så kort tid som vi gjør. Vi har store problemer med integrasjon, fattigdom, kriminalitet, "snylting" på fellesmidler osv. Dette er problemer som ikke automatisk kommer til å løse seg, og det siste som løser disse problemene er å ta inn enda flere innvandrere. Det er uansett legitimt å mene at jeg kan si at Norge er mitt land, og at jeg har en etnisk tilhørighet til landet. Det er ikke slik at alle automatisk kan velge å flytte hvor de selv ønsker.

Beskrivelse av en nordmann:

"Nordmenn er i tradisjonell, etnografisk forstand beskrevet som et nord-germansk folkeslag med opphav i landet Norge som snakker det nordgermanske språket norsk og er genetisk og språklig nært beslektet med dansker, svensker og andre geografisk nærliggende folkeslag. Begrepet nordmenn har samme etymologi som normannere. Den tradisjonelle, etnografiske betydningen av nordmenn gjelder i dag den største (men ikke det eneste) folkegruppen i Norge, og de som har vært dominerende gjennom historien, bl.a. i den norske statsdannelsen.". Dette er en av flere beskrivelser av en nordmann, men etter mitt syn så er dette den mest korrekte beskrivelsen.
Vis hele sitatet...
Vell, i Islam er et av de største syndene å drepe. Det er den eneste synden du ikke kan be om tilgivelse for. Og når alle disse terrorgruppene du nevner dreper både muslimer og ikke-muslimer, så tror jeg ikke argumentet ditt holder helt her, dessverre. Men prøv igjen! Om jeg melder meg inn i Høyre og begynner å drepe medlemmer av andre partier, holder jeg ikke noen i Høyre ansvarlig for mine egne handlinger. Ei heller må de beklage seg for mine handlinger.

Vell, om du kan vise meg hvor i grunnloven det står at du har mer rett enn meg til å være her, jeg som er født her og levd hele mitt liv her, men ikke er etnisk norsk, så skal jeg sannelig flytte ut i morgen!

Farouk Al-Kasim har definitivt gjort mer for Norge enn deg. "Du" som sitter på nettet og ytrer deg feilaktig om ting du ikke vet noe om, hva har du egentlig gjort? Tviler på at "du" vet noe om hva Farouk har gjort for Norge.

Men ellers er jeg storsett enig i hva du skrev i nest siste avsnitt. Men ikke glem at flere av de problemene du nevner ikke er eksklusivt innvandrere. Og du bør heller bruke hodet ditt til å tenke ut måter å integrere innvandrere på eller finne løsninger på disse problemene enn heller å prate nedsettende om folk som søker etter et bedre liv.

Jo, stort sett kan man flytte hvor man ønsker, slik nordmennene som utvandret til USA for over hundre år siden.

Ja, det er vanskelig å integrere noen når du ikke skal kalle dem "nordmenn", men innvandrer. Det gjør det ikke akkurat attraktivt å gidde å tilpasse seg når folk prøver å utelukke deg før du allerede kommer. Personlig har jeg aldri tenkt på om jeg er nordmann eller ikke, men når jeg tenker godt over det så er jeg jo det. Jeg har levd her i hele mitt liv og jeg vet så mye om historien, kulturen og folket, minst like mye som etnisk norske. Jeg tenker og snakker som en nordmann og oppfører meg som en også. Det eneste jeg skiller meg ut på er hudfargen min, ikke noe annet. Jeg prøver ikke å røve eller kreve historien din eller sammenligne meg med norske helter som Wergeland og Welhaven, jeg bare føler meg som den jeg er vokst opp til å være: En som liker brunost, liker å stå på ski og spise kroneis imens jeg veiver det norske flagget i Mai, hvert eneste år. Etnisitet er irrelevant, det som gjør deg til en borger er om du føler deg norsk.

Før du skriver at du vil sende meg tilbake, jeg er allerede født her, skal mest sannsynlig dø her også. Kan ikke en gang snakke språket i opprinnelseslandet mitt..
Sitat av Zepur Vis innlegg
[COLOR="Gray"]Provo: (for å få klarhet, for min egen del) Nå har jeg ikke lest alt du har skrevet, men som regel er det ikke av typen "jeg hater ikke-vestlige innvandrere, men vestlige er helt ok". Jeg syns det er helt greit å reagere når folk skriver med en klar rasistisk undertone, uten noe særlig argumentasjon.
Jeg er derimot enig i at velbegrunnet kritikk skal slippe å bli satt i samme bås som eksemplet jeg kom med. Saklige og reflekterte debattinnlegg er gunstige uansett hvilken side som kommer med de.
Er vi enige her, eller misforstår jeg?[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har aldri skrevet noe som er i nærheten av noe slik. Og ja, vi er helt enige.

Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
Når det gjelder om ikke-vestlige kommer til å bli flertall så må en se litt nærmere på SSB sine tall og grafer. Hovedproblemet til SSB er at de gjør om ikke-vestlige innvandrere om til norske etter 2 generasjon.
Vis hele sitatet...
"Etnisk norsk" var dårlig valgt begrep fra min side, ettersom SSB-artikkelen ikke tok for seg etnisitet spesielt. Men hvor mange generasjoner må til før du kan anse personen som norsk? Hvis innvandreres barnebarn ikke er norske, hva med innvandreres tippoldebarn? Hva med de som har én innvandrerforelder og én etnisk norsk forelder? Eller de med bare én innvandrerbesteforelder? Ser du for deg dette som en slags arvesynd som gjør at selv ikke barn av noen som er født og oppvokst i Norge kan anses som nordmenn dersom de har innvandrere i arverekken, eller hvordan mener du dette henger sammen? Jeg klarer virkelig ikke å se problemet med at SSB ikke anser innvandreres barnebarn som innvandrere.

Angående ikkevestlig etnisitet spesielt, kan SSB fortelle at det i dag bor ca 380 000 personer i Norge som enten har innvandret fra et ikkevestlig land (gruppene Afrika, Asia med Tyrkia og Sør- og Mellom-Amerika) eller er barn av disse – dette er snaut femti prosent av den totale mengden innvandrere. Barnebarn av innvandrere finnes det foreløpig få av, så de gjør ikke så veldig mye med det tallet. SSB kan også opplyse (pdf, side 26 og 27) at selv om det statistiske grunnlaget er relativt lite, viser tilgjengelige tall at barn av innvandrere ikke har nevneverdig høyere fødselsrate enn barn av innfødte, og ligger ved 25-årsalder, også for ikkevestlige, lavere enn gjennomsnittet i den øvrige befolkningen. Siden befolkningstallet for etnisk norske er tilnærmet konstant, vil etter alt å dømme også befolkningstallet for innvandreres barns etterkommere være tilnærmet konstant, og kommende befolkningsvekst vil hovedsakelig skyldes nye innvandrere og deres barn. Framskrevet befolkningstall for 2080 er 7,3 millioner, mens det i dag er 5,1 millioner – en økning på 2,2 millioner. Antar vi at andelen innvandrere som kommer fra ikkevestlige land holder seg på ca femti prosent, vil 1,1 millioner av disse være ikkevestlige. Tillagt de 380 000 som finnes her i dag, er vi på snaut 1,5 millioner ikkevestlige innbyggere i år 2080. Av 7,3 millioner totalt. Dette kan knapt kalles et flertall.

I tillegg spår SSB at innvandringen innen da vil ha avtatt, slik at andelen innvandrere og barn av innvandrere faktisk har begynt å synke svakt heller enn å vokse, slik at om scenarioet du omtaler ikke har inntruffet innen da, har man all grunn til å tro at det heller aldri vil inntreffe.

Sitat av Nraw Vis innlegg
Jeg er ganske sikker på at koranen ikke nevner direkte dette med at menn har flere rettigheter osv. enn kvinner.
Vis hele sitatet...
http://skepticsannotatedbible.com/qu...ns_rights.html

Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Dessverre er det rom i islam for å ikke snakke sendt, lyve, når en diskutere med oss vantro, dere vet hva det kalles og hvor det står i Koranen eller tillegstekster.
Vis hele sitatet...
Du tenker på taqiya. Det går ut på at man kan benekte sin egen tro og begå blasfemiske handlinger dersom man ellers står i fare for forfølgelse eller tap av liv eller eiendom. Det har litt forskjellig status i sunni- og shiaislam. Det betyr ikke, som Max Hermansen og kompani ser ut til å tro, at alle moderate eller liberale uttalelser fra muslimer bare er løgn.

Sitat av Zepur Vis innlegg
For meg er terror terror, og ekstremisme er en feiltolkning.
Vis hele sitatet...
Feiltolkning av hva? Og på hvilket grunnlag kan du si det er en feiltolkning?

Sitat av Zepur Vis innlegg
De fleste terroristene er ikke-religiøse, men det er sikkert ikke viktig.
Vis hele sitatet...
Det spørs hvilket område du ser på. Globalt er de fleste terrorister muslimer, med god margin. I europeisk sammenheng blir nesten alle angrep utført av separatister og anarkister, mens om man ser på hvor mange terroristene dreper, er det gruppen "religiøst motiverte" som kommer ut på en knepen førsteplass. I antall drepte per angrep leder de med høy margin, og i antall terrorismerelaterte arrestasjoner kommer de på andre plass etter separatistene og før anarkistene.
(har ikke fulgt med på hva som mener hva og hvem som er på lag, har bare skrevet to små innspill på sak)
Sitat av Provo Vis innlegg
"Etnisk norsk" var dårlig valgt begrep fra min side, ettersom SSB-artikkelen ikke tok for seg etnisitet spesielt. Men hvor mange generasjoner må til før du kan anse personen som norsk?
Vis hele sitatet...
Majoriteten av samene kom til Norge på ~1400-tallet, og de identifiseres fortsatt som samer. Riktignok norske samer, men det er definitivt en distinkt identitet utenfor det å være norsk.

Når det gjelder nordmenns holdninger til hvite Afrikanere er det iallefall klart at 300-400 år ikke er nok til å bli sett på som innfødte. Mentalt anser vi dem fortsatt som innflyttere.

Jeg tipper iallefall at om både 50 og 100-år kommer innvandrer fortsatt til å være en egen identitet / etnisitet i Norge, rimelig uavhengig av om vi synes det burde være sånn eller ikke.
Du tenker på taqiya. Det går ut på at man kan benekte sin egen tro og begå blasfemiske handlinger dersom man ellers står i fare for forfølgelse eller tap av liv eller eiendom. Det har litt forskjellig status i sunni- og shiaislam. Det betyr ikke, som Max Hermansen og kompani ser ut til å tro, at alle moderate eller liberale uttalelser fra muslimer bare er løgn.
Vis hele sitatet...
Nei, men det kommer inn ett annet aspekt som gjør dette fryktelig vanskelig; både afrikanske og arabiske samfunn anser ikke det å fortelle løgn som i nærheten av like negativt som vi i Norge gjør. For noen som er vant til Norge er det faktisk dritslitsomt i midt-østen, men det betyr også at man faktisk må ta mye av det som sies med to klyper salt.

Det gjelder forøvrig både den mest aggressive retorikken (Iran har vært forferdelige her tidvis) og Islam-er-fredens-religion-tøyset. Det er en annerledes måte å kommunisere på, som veldig ofte blir vanskelig å tolke riktig når det blir gjengitt av norske medier. Når man i tillegg tar med faktoren at hva norske medier velger å trekke fram er tendisiøst og merkelig som fanden, ender man opp med ett veldig merkelig bilde.
Sitat av Provo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Cherry picking much? Først og fremst anbefales det å lese quranen på arabisk ettersom at oversettelser ikke er like nøyaktig. En annen ting er at denne linken ikke nevner "gode" ting skrevet om kvinner, men heller de kontroversielle.

Men ja, tror du virkelig de 15 versene der er representativt for alt det står om kvinner i koranen? Forresten må du ikke heller glemme at dette var for over 1400 år siden og at det ikke var uvanlig med at f. eks menn hadde flere koner. Og det stilles seriøse krav til flerkoneri, blant annet må det først og fremst være greit for alle partene i forholdet og du må også kunne forsørge dem. Dette er dypt forankret i kulturen i de fleste muslimske land ettersom at disse landene som oftest ikke er like moderniserte og at det ikke er uvanlig at kvinnen er hjemme og passer på barna og tar seg av alt av regninger, vedlikehold av hjemmet osv. mens mannen bare skal ha en stabil inntekt å ta med seg hjem.

Dette med "lowering your gaze" og "modesty" gjelder også menn. Altså skal ikke menn stirre på kvinner, iallefall ikke med seksuelle baktanker og respektere dem høyt.

En annen ting er dette med at kvinner bør helst være hjemme, men ikke må og hvis du må ut så bør de ta med seg mannen sin/broren sin/fetteren sin osv. osv. ettersom at det åpenbart ikke var trygt for kvinner å gå ut alene på den tiden. Kan ikke si det er særlig mye tryggere for kvinner nå heller, men igjen, dette er også en kulturell ting og er også ikke noe obligatorisk men gjelder kvinnens sikkerhet. Hun kan selv velge å gå alene når som helst.


Kan forsette, men da blir bare dette innlegget for langt. Uansett så er det stor forskjell på verden i dag og for 1400 år siden og så klart høres sikkert mye av dette absurd ut for de som er uvant dette og som lever i moderniserte land og med helt annet levesett. Det er visse ting som nevnes direkte som det å ikke spise gris og drikke alkohol også er det noen ting som ikke nevnes så tydelig og som har skapt diskusjoner blant lærde innenfor Islam.

Jeg kan ikke så mye heller og prøver derfor å si så lite som mulig og ikke komme med feiltagelser, men jeg beklager om jeg har det. Dette er fordi jeg ikke har lest hele koranen og kan ikke uttale meg om hva jeg ikke vet noe om eller bare har lest på nettet uten klare kilder. Ønsker et åpent sinn rundt dette og skape forståelse på tvers av religioner. Man trenger ikke å like Islam eller akseptere det, men bare tolerere at andre velger å tro på dette og leve slik, altså snakker jeg om vanlige muslimer og ikke fremmedkrigerne, terroristene og alle de andre som er villedet.

Men ellers håper jeg vi kan fortsette med trådens hensikt og om noen lurer på noe, så er det bare å sende meg en PM, så skal jeg prøve å besvare så godt jeg kan
Sist endret av Nraw; 5. juni 2015 kl. 15:38.
Sitat av Nraw Vis innlegg
Cherry picking much? Først og fremst anbefales det å lese quranen på arabisk ettersom at oversettelser ikke er like nøyaktig. En annen ting er at denne linken ikke nevner "gode" ting skrevet om kvinner, men heller de kontroversielle.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal din tolkning av hva som er viktig trumfe noe annet, når dette er helt vanlig tolkning flere steder. De som kaller islam en fredens religion og lignende gjør nøyaktig samme plukking av sitater, bare på motsatt side. Å benekte andres plukking av tekst fordi den ikke passer din egen plukking er banalt og fåfengt.

Sitat av Nraw Vis innlegg
Men ja, tror du virkelig de 15 versene der er representativt for alt det står om kvinner i koranen? Forresten må du ikke heller glemme at dette var for over 1400 år siden og at det ikke var uvanlig med at f. eks menn hadde flere koner. Og det stilles seriøse krav til flerkoneri, blant annet må det først og fremst være greit for alle partene i forholdet og du må også kunne forsørge dem. Dette er dypt forankret i kulturen i de fleste muslimske land ettersom at disse landene som oftest ikke er like moderniserte og at det ikke er uvanlig at kvinnen er hjemme og passer på barna og tar seg av alt av regninger, vedlikehold av hjemmet osv. mens mannen bare skal ha en stabil inntekt å ta med seg hjem.
Vis hele sitatet...
1400 år siden eller ei, jeg vil påstå at noe så perfekt som en gud bør ta ganske stor rennafart og drite i sin tid og legge seg noen hakk over menneskenes tankegods på den tiden. Det å unnskylde en gud med tid, sted og frivillighet fremstår nærmest uærlig, med tanke på hva vi skal ha med å gjøre, med mindre de som tror på guden mener de vet bedre enn guden og kan overprøve hans uttalelser til Muhammed.

Sitat av Nraw Vis innlegg
En annen ting er dette med at kvinner bør helst være hjemme, men ikke må og hvis du må ut så bør de ta med seg mannen sin/broren sin/fetteren sin osv. osv. ettersom at det åpenbart ikke var trygt for kvinner å gå ut alene på den tiden. Kan ikke si det er særlig mye tryggere for kvinner nå heller, men igjen, dette er også en kulturell ting og er også ikke noe obligatorisk men gjelder kvinnens sikkerhet. Hun kan selv velge å gå alene når som helst.
Vis hele sitatet...
Så istedenfor å holde menn eller de som ønsker å skade noen til en høyere aktelse og lære de at slik skal man ikke oppføre seg - så skal man unnskylde seg til å fotfølge kvinner? Dette er nøyaktig samme logikk som brukes i totalitære stater - "det er farlig der ute, la meg holde deg i hånden, det er veldig anbefalt."


Sitat av Nraw Vis innlegg
Jeg kan ikke så mye heller og prøver derfor å si så lite som mulig og ikke komme med feiltagelser, men jeg beklager om jeg har det. Dette er fordi jeg ikke har lest hele koranen og kan ikke uttale meg om hva jeg ikke vet noe om eller bare har lest på nettet uten klare kilder. Ønsker et åpent sinn rundt dette og skape forståelse på tvers av religioner. Man trenger ikke å like Islam eller akseptere det, men bare tolerere at andre velger å tro på dette og leve slik, altså snakker jeg om vanlige muslimer og ikke fremmedkrigerne, terroristene og alle de andre som er villedet.
Vis hele sitatet...
Problemet er ikke at du ikke leser koranen, problemet er at du er så opptatt av å rasjonalisere og akseptere ignoranse at du la igjen hodet ved døra. Det er en rimelig distinkt forskjell mellom det Provo her gjør, nemlig å påpeke og kritisere høyst kritikkverdige forhold innenfor islam, og det å ikke godta andre mennesker. Jeg har et åpent sinn ovenfor andre personer, og venner som er muslimer, men det hverken kan eller skal stoppe meg fra å kritisere det jeg mener er galt med troen. Forståelse for at de tror har ikke et en-til-en forhold med å akseptere alt og ikke kritisere. Jeg vet ikke om du mener "men bare tolerere at andre velger å tro noe" så negativt som det ser ut som, for det ser ut til at du har dratt opp intoleransekortet bare fordi noen retter kritikk mot noe som er høyst kritikkverdig.

Det ironiske i din toleranse og ønske om å akseptere alt og ingenting, er at du ikke viser samme toleranse ovenfor reell kritikk av ting jeg tror du egentlig er enig i.
@Nraw
Du beskylder Provo for cherry picking, for så i neste vending bedrive nettopp cherry picking?
Var det ikke du som for noen poster siden sa at muslimer ser på Koranen som guds ord? Hva gjør da at versene Provo lenker til er mindre guds ord enn versene du mener sier noe annet?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Majoriteten av samene kom til Norge på ~1400-tallet, og de identifiseres fortsatt som samer. Riktignok norske samer, men det er definitivt en distinkt identitet utenfor det å være norsk.
Vis hele sitatet...
Det blir kanskje en diskusjon på siden av tråden: Det er en hel haug helleristninger og spor etter bebyggelse som daterer så langt tilbake som 10 000-12 000 år. Det er mye som tyder på at folk som migrerte fra nordøst er opphavet til dette, og at samisk kultur har utviklet seg fra dette folket. Det tar veldig lang tid å bli integrert og akseptert i Norge.
Sist endret av m0b; 5. juni 2015 kl. 18:41.
Sitat av Nraw Vis innlegg
Cherry picking much?
Vis hele sitatet...
Cherry picking..? Du bør nok lese hva jeg siterte deg på. Du sa at du er "ganske sikker på at koranen ikke nevner direkte dette med at menn har flere rettigheter osv. enn kvinner." Jeg ga deg eksempler som viser at dette ikke stemmer. Hvordan skulle det være cherry picking?

Angående standardunnskyldningen om at oversettelser fra arabisk ikke alltid er nøyaktig, så er det flere åpenbare problemer med dette. Ta for eksempel verset om at kvinner skal arve halvparten av det menn gjør. Dette består ikke av komplekse konsepter proppfullt av mulige nyanser. Det er tvert imot veldig enkelt. Det bekreftes også av alle anerkjente oversettelser av Koranen, historisk praksis, oversettelser av kommentarlitteratur (tafsir), bekreftelser fra de som kan arabisk (muslimer og ikkemuslimer) og shariaskolenes implementasjon av verset som lov.

Sitat av Nraw Vis innlegg
Men ja, tror du virkelig de 15 versene der er representativt for alt det står om kvinner i koranen?
Vis hele sitatet...
Jeg har lest den, og kvinner kommer ikke særlig godt ut av det.

Sitat av Nraw Vis innlegg
Forresten må du ikke heller glemme at dette var for over 1400 år siden …
Vis hele sitatet...
Det spiller liten rolle når folk tror det er Guds evige ord.

Sitat av Nraw Vis innlegg
Dette er fordi jeg ikke har lest hele koranen og kan ikke uttale meg om hva jeg ikke vet noe om eller bare har lest på nettet uten klare kilder.
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler deg å gjøre det. Den er ikke fryktelig lang, så du leser den ut på noen dager. Pickthall-oversettelsen er ansett av mange å best gjenspeile den opprinnelige betydningen.
Sitat av Nraw Vis innlegg
Økende hat mot muslimer i Europa, like før vi ser enda et holocaust her. Vi ser allerede brenning av moskeer og muslimer som har blitt banket opp (skjedde 22. Juli før man visste at ABB var bak handlingene). Problemet er at folk ikke ser forskjell på Islam og muslimer. Du kan hate og være imot Islam så mye du vil, men det sekundet du begynner å forfølge muslimske individer, er det sekundet du viser ditt sanne ansikt.
Vis hele sitatet...
Har du konkrete eksempler på at muslimer ble banket 22. juli?
Det finnes nemlig de som har gått de påstandene etter i sømmene og funnet ut at det bare er bløff.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...i-6751209.html
Så hvor står du? bløffer du, eller har du dokumentasjon?


Enten:
Sitat av Nraw Vis innlegg
Det med bilde i CV'n, så er det ikke jeg som frivillig gjør det. Har aldri orket, men det er et krav flere steder nå, oftere enn før iallefall. Føler det ikke er vits å prøve på slike jobber da jeg tviler på at jeg får jobben når jeg ikke har jobb erfaring, bilde og ''utenlandsk'' navn. Men det er noe jeg mener og er ikke rettet mot noen, men det er vanskelig å forklare. Har søkt jobb i 5 år uten hell bare så det er sagt.
Vis hele sitatet...
Eller:
Sitat av Nraw Vis innlegg
Ja, jeg jobber og sliter av meg for å supporte etnisk norske gateliggere, alkoholikere, tiggere eller nav snyltere. Det går begge veier vet du.
Vis hele sitatet...
Begge deler blir vanskelig, det skjønner du selv Nraw..
▼ ... over en uke senere ... ▼
____________________
Hvis dere vil lese nordmenn som er mer rasistiske og hatske enn vi liker å tro, så anbefaler jeg denne twitterprofilen https://twitter.com/tekstkrigere

Jeg ble ikke bare overraska over at slike holdninger eksisterer, men at de skrives i full åpenhet.
VG har den siste tiden skrevet en god del om folk som har ytret seg på internett. Da legger dem hovedsaklig vekt på alt grumset, og oppgulp som folk presterer å skrive om islam eller muslimer. Dermed blir det færre og færre som gidder å lese kommentarene der. Folk som tidligere har vært litt negative til debattforum / kommentarfelt på internett, får dermed enda større grunnlag for å påstå at den aller beste løsningen er å stenge alt mulig som er av kommentarfelt under nettavisene.

Å dra frem alle de mest negative skriveriene, styrker jo bare inntrykket av kommentarfelt er en haug med verdiløse søppelfyllinger som ingen burde ta alvorlig. Folk som kommenterer er vanligvis ikke noen store ekstremister eller noe, men de føler sikkert at dem ikke blir hørt. Så dem smører veldig tykt på, for å provosere mest mulig og skaffe seg oppmerksomhet..
Poppis: Tillat meg å sitere meg selv:
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
De som blir igjen i kommentarfeltene er de som er forskrudde nok til å trives i kloakken og som er for evneveike til å finne seg noe bedre.

[...]

Det eneste forstyrrende oppi alt dette er at journalistene tydeligvis ikke har fått med seg tingenes tilstand, og fremfor å søke etter bedre plasser selv, så akker de seg over hvor labert nivået er på hjemmebane.
Vis hele sitatet...
Kommentarfeltene er søppelplasser. Søppelplasser av og for søppelfolk, og de er derfor fylt til randen med søppel. Fungerende mennesker diskuterer andre steder. Det er imidlertid ingen grunn til å lukke kommentarfeltene: La idiotene spy ut gørra si der, så slipper de å forpeste andre arenaer. Det er lett å unngå å lese kommentarfeltene, og de er lett tilgjengelige hvis man trenger en påminnelse om hvor ille en debatt kan være. Journalistene så vel for seg at kommentarfeltene skulle være en aktiv debattarena hvor sindige menensker førte rasjonell og informert diskurs relatert til artiklene over, akkurat som de selv gjør med sine kolleger rundt lunchbordet. Men som alltid: Internett er på mange måter uforutsigbart, men grunntilstanden for alle ting er søppel og porno. Det eneste vi egentlig trenger er å få mediefolket til å innse er at kommentarfeltene er for lett tilgjengelige og for svakt modererte til at de noensinne kan tjene denne hensikten.

Jeg anser det som helt uproblematisk at VG skriver om dette, selv om det er gammelt nytt. De burde dog ha tatt med søppel fra andre kanter også - altiefolket kan tidvis være veldig aggressive, og det er plenty med drøye utspill fra kristenfundiser, islamister og andre. Ved å vise at søppel ikke er et unikt fenomen for nynazister og rasister ville de fått mer tyngde og gjennomslagskraft. Idioter er idioter, og noen ganger trenger de en påminnelse om akkurat det.
Sist endret av Myoxocephalus; 15. juni 2015 kl. 15:28.
▼ ... noen uker senere ... ▼
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Har du konkrete eksempler på at muslimer ble banket 22. juli?
Det finnes nemlig de som har gått de påstandene etter i sømmene og funnet ut at det bare er bløff.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...i-6751209.html
Så hvor står du? bløffer du, eller har du dokumentasjon?
Vis hele sitatet...
Ja. Jeg har selv i timene etter bomben smalt vært i nærheten av Furuset senter, der det naturligvis er mange muslimer til vanlig. Jeg tok bussen opp fra sentrum, og tre-fire muslimske kvinner ble plent nektet inngang av en gjeng nordmenn (4ish menn i trettiårene. De sparket mot dem og skrek). Sjåføren (norsk) var klikk nervøs. Jeg kommer senere til sentret, og det er en jævla blodpøl foran inngangen, og ikke én eneste mørk/brun/svart/grønn/farget person å se, hverken i eller utenfor i en stor radius utifra bydelssentret. Tilfeldig? Ja jeg er en hvit person.


Hvorfor dette ikke gjengitt i norske medier aner jeg ikke.

Dessuten, så bør du klare å skjønne at disse innvandrerne har langt høyere terskel for å anmelde noe enn nordmenn. Hos mange av dem er det mennene som i fremste rekke skal beskytte familiemedlemmene.
Sist endret av aeon_illuminate; 11. juli 2015 kl. 00:53.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Ja. Jeg har selv i timene etter bomben smalt vært i nærheten av Furuset senter, der det naturligvis er mange muslimer til vanlig. Jeg tok bussen opp fra sentrum, og tre-fire muslimske kvinner ble plent nektet inngang av en gjeng nordmenn (4ish menn i trettiårene. De sparket mot dem og skrek). Sjåføren (norsk) var klikk nervøs. Jeg kommer senere til sentret, og det er en jævla blodpøl foran inngangen, og ikke én eneste mørk/brun/svart/grønn/farget person å se, hverken i eller utenfor i en stor radius utifra bydelssentret. Tilfeldig? Ja jeg er en hvit person.
Vis hele sitatet...
Så du har altså ikke sett muslimer bli banket opp 22. juli? Du har sett noen kvinner bli nektet inngang på bussen og en blodpøl du ikke kjenner bakgrunnen til.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hvorfor dette ikke gjengitt i norske medier aner jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Enn hvor uhørt det er å nekte muslimske kvinner inngang på bussen, skal det vel litt til at journalister skulle befinne seg på samme buss. Og at det ligger blod på bakken er vel ikke akkurat en nyhetssak til vanlig, og spesielt ikke umiddelbart etter en så stor hendelse som 22. juli.

Jeg påstår ikke hardnakket at ingen muslimer ble banket, men så lenge det ikke kan påvises et eneste konkret tilfelle, så blir det toskete å henvise til omfattende vold mot muslimer i det umiddelbare kjølvannet av 22. juli som et bevis på vårt samfunns ulmende muslimhat. Eller, som Nraw så fundamentalt smakløst formulerer det, at det er rett før vi ser "enda et holocaust".
aeon_illuminate: nå er det noen år siden Utøya, så det er kanskje vanskelig å huske hendelser helt nøyaktig. Å antyde at blod på bakken skyldes banking av muslimer blir veeeldig søkt. Når det er sagt så stemmer det dog at muslimer i noen timer bortimot fikk skylda (fra mange!) før det kom frem at det var en hvit, norsk mann som sto bak angrepene. Jeg vet ikke hvor mye av dette det var som kom fram i avisene, men i sosiale medier kokte det hvertfall over av fremmedfrykt. Og hat.
Sist endret av Åndssvak_Form; 11. juli 2015 kl. 11:03.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Så du har altså ikke sett muslimer bli banket opp 22. juli? Du har sett noen kvinner bli nektet inngang på bussen og en blodpøl du ikke kjenner bakgrunnen til.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett muslimer blitt banket opp. Jeg mener å ha skrevet overfor at kvinnene ble sparket - det jeg ikke presiserte var at de ble sparket rimelig hardt. Skrik og hyling (type "jævla muslimhore ikke kom inn her"). Kvalifiserer dette ikke for vold, eller hat, gjelder eventuelt noe annet for muslimer?? Svar på spørsmålet.

Angående blodpølen prøvde jeg å spørre nærmeste personer, jeg fant en norsk bussjåfør som hevdet at det var et to stykker som ble banket opp, to som til daglig jobber i klesbutikk-ish ved inngangen. Da jeg er ofte innom vet jeg at hovedsaklig personer av pakistansk/indisk opprinnelse som jobber der. Situasjonen var kaotisk og anspent. Ingen taxisjåfører av utenlandsk oprinnelse i nærheten heller (er taxisentral der).


Sitat av Provo Vis innlegg
Enn hvor uhørt det er å nekte muslimske kvinner inngang på bussen, skal det vel litt til at journalister skulle befinne seg på samme buss. Og at det ligger blod på bakken er vel ikke akkurat en nyhetssak til vanlig, og spesielt ikke umiddelbart etter en så stor hendelse som 22. juli.

Jeg påstår ikke hardnakket at ingen muslimer ble banket, men så lenge det ikke kan påvises et eneste konkret tilfelle, så blir det toskete å henvise til omfattende vold mot muslimer i det umiddelbare kjølvannet av 22. juli som et bevis på vårt samfunns ulmende muslimhat. Eller, som Nraw så fundamentalt smakløst formulerer det, at det er rett før vi ser "enda et holocaust".
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke, og ingen heller har antydet til at dette burde være noen nyhetssak 22.7 eller 23.7, da i 2011, eller at journalister burde være på hvert gatehjørne. Det jeg reagerer på er den konsekvente underkommunikasjonen av angrep (fysiske/verbale) rettet mot innvandrere.

Dernest, du har fått nettopp minst étt tilfelle - likevel presterer du her å overbevise deg selv om at det ikke var noe ulmende muslimhat i timene etter bomben smalt. *Slow clap*. Jo Provo, du påstår nettopp hardnakket.
Utover dette har jeg i de senere dagene/månedene/årene fått mange muntlige bekrefelser på hvordan etniske nordmenn var livredd 'utlendinger' i timene etter, blant annet folk som prøvde å komme seg ut av Oslo by til hytter el.likn. og prøvde å så langt som mulig å unngå potensielle 'utlendinger' de så.

Sitat av Åndssvak_Form Vis innlegg
aeon_illuminate: nå er det noen år siden Utøya, så det er kanskje vanskelig å huske hendelser helt nøyaktig. Å antyde at blod på bakken skyldes banking av muslimer blir veeeldig søkt. Når det er sagt så stemmer det dog at muslimer i noen timer bortimot fikk skylda (fra mange!) før det kom frem at det var en hvit, norsk mann som sto bak angrepene. Jeg vet ikke hvor mye av dette det var som kom fram i avisene, men i sosiale medier kokte det hvertfall over av fremmedfrykt. Og hat.
Vis hele sitatet...
Ja jeg var på sosiale medier i timene etter. Ekstrem synd jeg ikke har noen skjermbilde av skriveriet, men fremmedfrykten var til å ta og føle på gjennom skjermen.
Sist endret av aeon_illuminate; 11. juli 2015 kl. 11:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg har sett muslimer blitt banket opp. Jeg mener å ha skrevet overfor at kvinnene ble sparket - det jeg ikke presiserte var at de ble sparket rimelig hardt. Skrik og hyling (type "jævla muslimhore ikke kom inn her"). Kvalifiserer dette ikke for vold, eller hat, gjelder eventuelt noe annet for muslimer?? Svar på spørsmålet.
Vis hele sitatet...
Du skrev "sparket mot". Det er forskjell på å sparke noen og å sparke mot noen.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Angående blodpølen prøvde jeg å spørre nærmeste personer, jeg fant en norsk bussjåfør som hevdet at det var et to stykker som ble banket opp, to som til daglig jobber i klesbutikk-ish ved inngangen.
Vis hele sitatet...
Du har hørt noen påstå at...

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Absolutt ikke, og ingen heller har antydet til at dette burde være noen nyhetssak 22.7 eller 23.7, da i 2011, eller at journalister burde være på hvert gatehjørne. Det jeg reagerer på er den konsekvente underkommunikasjonen av angrep (fysiske/verbale) rettet mot innvandrere.
Vis hele sitatet...
Det har blitt skrevet flere saker om dette.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Dernest, du har fått nettopp minst étt tilfelle
Vis hele sitatet...
Strengt tatt ikke, som presisert over. Men jeg noterer meg at du nå har oppgradert hendelsen til å innbefatte faktisk sparking. Likevel er det fortsatt en anekdote.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
- likevel presterer du her å overbevise deg selv om at det ikke var noe ulmende muslimhat i timene etter bomben smalt.
Vis hele sitatet...
Du er åpenbart så gira på å finne idioti i det jeg skriver at du ikke leser det som står. Prøv igjen.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Du skrev "sparket mot". Det er forskjell på å sparke noen og å sparke mot noen.
Vis hele sitatet...
Nei det er ingen enorm forskjell, det er en hårreisende og kunstig påstand. Det ble utøvd vold mot personene. Det ble både sparket og mot vedkommende.

Sitat av Provo Vis innlegg
Du har hørt noen påstå at...
Vis hele sitatet...
Ja, alt tydet på at innvandrere inne i senteret ble angrepet.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det har blitt skrevet flere saker om dette.
Vis hele sitatet...
Godt mulig, den generelle mediedekningen av dette har vært for dårlig, alt for dårlig til tross for din påstand "flere saker". Jeg har selv sett med egne øyne vold. Du har (antageligvis) ikke.

Jeg forventer konkrete eksempler på at det ikke var mistenksomhet og hat mot muslimer i timene etter bomben fra deg, når du slenger rundt om med påstander du hverken klarer å backe opp eller forsvare.

Sitat av Provo Vis innlegg
Strengt tatt ikke, som presisert over. Men jeg noterer meg at du nå har oppgradert hendelsen til å innbefatte faktisk sparking. Likevel er det fortsatt en anekdote.
Vis hele sitatet...
Strengt tatt har benekter du ethvert bevis som brøler deg rett inn i ansiktet. Du benekter altså at sparking på og hyling mot muslimer er vold og hat. Dæven døtte.

Sitat av Provo Vis innlegg
Du er åpenbart så gira på å finne idioti i det jeg skriver at du ikke leser det som står. Prøv igjen.
Vis hele sitatet...
Ja, det er mye idioti i det du skriver. Det er rimelig selvmotsigende og benektende å hevde at vold ikke skjer når du får konkrete eksempler servert på et sølvfat.

Dessuten så bekymrer det meg menneskesynet ditt, du har fått meget tydelige eksempler på vold, likevel avfeier du det nonchalant. Gjelder andre standarder for muslimer?? Svar på dette spørsmålet.

..Svar også på spørsmålet jeg stilte deg øverst i forrige innlegg. Jeg forventer et klart svar, og ikke feighet og unnvikelse.
Sist endret av aeon_illuminate; 11. juli 2015 kl. 13:00.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg forventer konkrete eksempler på at det ikke var mistenksomhet og hat mot muslimer i timene etter bomben fra deg, når du slenger rundt om med påstander du hverken klarer å backe opp eller forsvare.
Vis hele sitatet...
Det virker som om du tror at Norge nærmest rant over av hat den dagen.

Kan det tenkes at eventuelle personer som utøvde verbal eller fysisk vold mot muslimer denne dagen er de samme rasistene som man ofte ser i kommentarfeltene eller i samfunnet for øvrig? Det er ikke slik at folk som ellers ikke har disse meningene og holdningene plutselig begynte å hate muslimer. Folk flest er ikke rasister i Norge, selv om noen liker å tro det.

Denne tråden er teit.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Nei det er ingen enorm forskjell, det er en hårreisende og kunstig påstand. Det ble utøvd vold mot personene. Det ble både sparket og mot vedkommende.
Vis hele sitatet...
"Sparke mot" eller "slå mot" impliserer gjerne en manglende fysisk kontakt. Man kan i det aller minste si at påstanden var egnet for misforståelse om du mente å si at de fikk juling.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Ja, alt tydet på at innvandrere inne i senteret ble angrepet.
Vis hele sitatet...
Og med "alt" mener du uttalelsene til en bussjåfør og det du opplevde som en mangel på innvandrere tilstede.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg forventer konkrete eksempler på at det ikke var mistenksomhet og hat mot muslimer i timene etter bomben fra deg, når du slenger rundt om med påstander du hverken klarer å backe opp eller forsvare.
Vis hele sitatet...
For det første har jeg aldri påstått noe slik, og for det andre er det ganske fantastisk at du ber meg spa opp konkrete tilfeller på at noe ikke fant sted.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Strengt tatt har benekter du ethvert bevis som brøler deg rett inn i ansiktet. Du benekter altså at sparking på og hyling mot muslimer er vold og hat. Dæven døtte.
Vis hele sitatet...
Nei, det har jeg ikke påstått.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Ja, det er mye idioti i det du skriver. Det er rimelig selvmotsigende og benektende å hevde at vold ikke skjer når du får konkrete eksempler servert på et sølvfat.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke påstått at vold ikke skjer (jeg har eksplisitt påpekt at jeg ikke påstår dette). Og det konkrete eksempelet ditt er, fortsatt, en ubekreftet anekdote. Dette er ikke egnet for å konkludere med at muslimhat er vesentlig utbredt i det norske samfunn.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Dessuten så bekymrer det meg menneskesynet ditt, du har fått meget tydelige eksempler på vold, likevel avfeier du det nonchalant. Gjelder andre standarder for muslimer?? Svar på dette spørsmålet.
Vis hele sitatet...
Nei, andre standarder gjelder ikke for muslimer.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
..Svar også på spørsmålet jeg stilte deg øverst i forrige innlegg. Jeg forventer et klart svar, og ikke feighet og unnvikelse.
Vis hele sitatet...
Det var strengt tatt akkurat det samme spørsmålet, og grunnen til at jeg ikke svarte var at jeg tilbakeviste hele grunnlaget for spørsmålet.

Fint om du i fremtiden kan forholde deg til hva jeg faktisk påstår, i stedet for å gå til desperat frontalangrep mot en hær av stråmenn.