Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1011
Hei!

Som med mange andre har det sikkert tikket inn noen ekstra kronestykker på kontoen i sommer som gjør rom for ett og annet "guilty pleasure"-kjøp. Selv tenkte jeg å ta en etterlengtet overhaling av min gamle stasjonære som nå har bikket 4 år uten å krangle nevneverdig.

For å ta det enkle først: Nåværende status (tar bare med det viktigste).

Cooler Master HAF 932 Full Tower (2009) - Beholdes.
Intel P55-UD3 hovedkort med en i5-kjerne som begge må byttes ut.
2x8 GB Crucial DDR3 BallistiX Sport - Beholdes også.
2x Fulle Seagate/WD HDD-drives på 1 og 1,5 TB.

Husker ikke i hodet hva PSU'en var på da jeg ikke sitter hjemme og poster, men den beholdes også, ble byttet ut for en liten stund siden.

Og bare for å toppe det hele, et gammelt Nvidia GTX 275.

Jeg føler jeg har funnet gode erstatninger - og input ta's gjerne imot:

Asus Sabertooth z87

HyperX 3k SSD 240GB

Intel Core i7-4770k

Problemet jeg nå har er hvilket skjermkort jeg burde gå for. Har sett meg godt om i reviews og prøvd å finnet et som dekker mitt behov (som forholdvis bare er gaming/film) når det kommer til ytelse, men tar jo votter og vinter å komme seg gjennom alt.

Jeg har foreløpig bare hatt gode opplevelser med Nvidia og det er det jeg har sett mest etter. Men om noen har forslag om noe annet, eller input på hvilket Nvidia kort de selv mener er godt egnet til å dra nåtidens litt mer kravstore spill og hva som evt egner seg for fremtiden.

Have a good one!
Vel, et kort som drar alt av dagens spill og som vil holde tritt noen år er nok GTX 780ti, evt et 780ti Classified eller Kingpin
Sitat av Beecher Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg ville valgt 4790K til 100kr mer bare.

Ville gått for denne GPU'en
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Ville gått for Samsung 840 Pro eller EVO istedenfor HyperX.
Beecher's Avatar
Trådstarter
Sitat av WayGone Vis innlegg
Jeg ville valgt 4790K til 100kr mer bare.

Ville gått for denne GPU'en
Vis hele sitatet...
Takker så meget for tipset (til deg også wigger), en hundrelapp til eller fra merker jeg nok ikke så mye til, hehe.

Når det gjelder GPU'en så er det kanskje ikke overraskende nok at det er denne jeg har klikket meg mest inn på de siste dagene - den høster god kritikk hos ganske mange, og jeg har strengt talt ikke noe behov for å kjøre det dobbelt opp.

Overhengende fare for at jeg til slutt faller for ti-kortet

Sitat av uaexed Vis innlegg
Ville gått for Samsung 840 Pro eller EVO istedenfor HyperX.
Vis hele sitatet...

Typ dette?

Denne SSD-revolusjonen har gått meg litt forbi på privaten, da jeg styrer mest med maskiner og hardware i arbeidstiden. Er det noe jeg burde ta høyde for ifht. størrelse? De er jo en del mindre, så antar de festes på en litt annen måte.
Sitat av WayGone Vis innlegg
Ville gått for denne GPU'en
Vis hele sitatet...
Jeg liker den, fordi den er stillegående og har samtidig meget god kjøling. Kan overklokkes en god del med stockkjøleren, om et par år når det trengs.
Ville heller valgt en i5 CPU, f.eks i5-4670k. 1000kr billigere og du kommer ikke til å merke forskjell i ytelse på spill.
Uten å starte en fanboywar, er det noen grunn til at du velger Nvidia? AMD har meget god ytelse til en god pris.
Jeg ville valgt et GTX 770 til halve prisen. Drar BF4 i FullHD, og er bra nok til det meste. Når de er på vei ut kjøper du et til og kjører SLI. Eventuelt klarer du deg med det til 8-serien kommer, som har DX12 og litt annet snacks...
Beecher's Avatar
Trådstarter
Jeg merker jo jeg har falt langt bak når det kommer til hva som er bra og ikke når det gjelder optimal ytelse..

En i5-kjerne vet jeg dekker mine behov (som igjen stort sett er gaming og streaming av filmer ut til de andre maskinene mine) og kanskje mer den dag i dag. Har valgt å dytte inn en i7 rett og slett fordi det er rom til det i budsjettet og jeg helt ærlig ikke vet bedre, vil prøve å helgardere meg mot å måtte bytte den ut om bare et par år..

Men nei fatfro, det er egentlig ingen spesiell grunn til det, det er bare det produktet jeg er best kjent med og har gode personlige erfaringer med. Jeg siklet litt på en review av en som kjørte 2xAMD men har helt glemt hvilken modell det var, irriterer meg, var liksom ikke på leting da.

Lenge til 8-serien kommer? Mente å lese at neste generasjon (5'te?) Intel-prosessorer også skulle komme snart.
Sitat av WayGone Vis innlegg
Jeg ville valgt 4790K til 100kr mer bare.
Vis hele sitatet...
Da må han vel også gå for hovedkort typ. Z97?

EDIT; Som sagt tideligere, hvis du ikke har en spesiell oppgave som krever hyperthreading gå heller for en i5 sammen med en god prosessorkjøler og bedre kjøleløsning på skjermkortet.
Sist endret av Fekillix; 26. juni 2014 kl. 15:25.
Beecher's Avatar
Trådstarter
La forsåvidt merke til det selv, hovedkortet jeg har tatt sikte på er z87. Ville dette vært mer optimalt?

Jeg har som nevnt ingen behov for hyperthreading egentlig. Driver ikke med rendering eller noen form grafisk arbeid. Trenger egentlig bare et oppsett som garantert ikke vil slite med å dra mer krevende spill i nærmeste fremtid.

Komplett har jo en del gode pakketilbud ser jeg, bare litt kinkig å velge ut den riktige. Hehe.