Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3103
Hei.

Jeg har brukt ubuntu 13.10 med persistent fra usb på min macbook pro før, det funker, men den henger seg innimellom, så jeg er lei.

Prøvde å lage en ny usb med lubuntu isteden (både med unetbootin og pendrivelinux) men det vises ikke ved oppstart når jeg holder inne "alt" for å velge startup-disk.

På forhånd takk.
Jeg bruker Debian som hovedsystem på flere maskiner, vil påstå dette er et mye mer stabilt system enn ubuntu.

Har tidligere brukt ubuntu som hovedsystem, men etter at dem gikk over til Unity, fra Ubuntu 11.04 så har jeg gradvis beveget over til Debian og i dag har jeg ingen maskiner som kjører Ubuntu lengere.

Begge serverne mine kjører Debian og den ene har gjort det siden 2010, den har en oppe tid på litt over 2 år nå uten restart fungerer like bra som den gjorde i 2010 når den var ny installert. Grunnen til restarten var død strømforsyning.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg bruker Debian som hovedsystem på flere maskiner, vil påstå dette er et mye mer stabilt system enn ubuntu.

Har tidligere brukt ubuntu som hovedsystem, men etter at dem gikk over til Unity, fra Ubuntu 11.04 så har jeg gradvis beveget over til Debian og i dag har jeg ingen maskiner som kjører Ubuntu lengere.

Begge serverne mine kjører Debian og den ene har gjort det siden 2010, den har en oppe tid på litt over 2 år nå uten restart fungerer like bra som den gjorde i 2010 når den var ny installert. Grunnen til restarten var død strømforsyning.
Vis hele sitatet...
Takker!

Skal prøve å sette opp en debian med persistent usb i unetbootin for windows, se hva som skjer...

[EDIT:]

Usb'n ble laget uten problemer, men den vises ikke ved oppstart. :/

Prøvde igjen med LiLi, samme problem.
Sist endret av Turbolego; 27. mars 2014 kl. 15:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
gentoo funker fint
Gentoo er et herk å få til å fungere perfekt, selv for mer erfarne linux brukere som meg selv. Og Turbolego er en "førstegang" bruker.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
klarte å få kanotix til å boote, men den kræsja etter noen sekunder (klarte å bevege musa litt).

Lagde den ved å kjøre:

Kode

sudo dd if=/Volumes/Untitled/Users/fiberkanin/Downloads/<distro>.iso of=/dev/disk3 bs=1m
i terminalen.

Prøvde samme fremgangsmåte med debian, den vil ikke engang vises i oppstarten!

hitill har bare ubuntu 13.10 og kanotix funka (nesten)... jeg skjønner ingenting
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Prøv annen minnepenn.

Min pc ville ikke boote fra usb 3.0 pga. den nye uefi biosen på ultrabooken. Den henger seg hvis jeg glemmer den minnepenna i ved booting.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Min pc ville ikke boote fra usb 3.0 pga. den nye uefi biosen på ultrabooken. Den henger seg hvis jeg glemmer den minnepenna i ved booting.
Vis hele sitatet...
Om er det er relevant for trådstarter sine problemer vet jeg ikke, men det kan likevel være verdt å nevne at man kan aktivere CSM i BIOS (om man har støtte for det) for å klare å boote fra MBR-partisjonerte disker.

Måtte selv gjøre dette nylig da BIOS-en min ikke klarte å finne minnepennen jeg forsøkte å boote fra.
Turbolego: Er det live CD du prøver å boote eller er det en installasjons disk du prøver å lage?

Debian.org - Live CD/DVD
Debian.org - Installation CD/DVD
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Turbolego: Er det live CD du prøver å boote eller er det en installasjons disk du prøver å lage?

Debian.org - Live CD/DVD
Debian.org - Installation CD/DVD
Vis hele sitatet...
live usb, har fått det til med ubuntu før, både "vanlig" og gnome window manager...

Skjønner ikke hvorfor de andre distroene ikke funker like bra med samme fremgangsmetode.

Tror jeg bare holde meg til ubuntu 13.10 med gnome, jeg....
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Gentoo er et herk å få til å fungere perfekt
Vis hele sitatet...
og de andre distribusjonene er *umulig* å få til å fungere perfekt. stor fordel Gentoo der.

det du kanskje egentlig forsøker si er at Gentoo er et herk å komme i gang med. der er jeg også uenig. litt tidkrevende, kanskje, men ekstremt veldokumentert og med en stappfull IRC-kanal og et aktivt forum for support.
Sist endret av Anonym57965; 29. mars 2014 kl. 15:45.