Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4110
Hei! Driver å setter opp en filserver nå. Skal bruke Linux, egentlig hvilken som helst distro, men gjerne Centos eller Ubuntu.

Jeg vil at jeg skal kunne koble til den fra hvilken som helst masking via FTP, og at filene skal kunne åpnes i nettleser (altså lastes ned/leses i browser).

Hva er det beste å bruke?
Er det rett og slett best å sette opp en apache?
Hvordan kan jeg få filer som f.eks en HTML fil til å ikke bli vist, men automatisk satt som nedlastning?
Jeg ville anbefale deg å bruke en FTP[S] server framfor apache, med FTP[S] kan du også laste opp filer til serveren, hver klar over at filene dine vil bli overført i klartekst med FTP, og forsåvidt også HTTP (Apache), så anbefaler deg å implementere SSL cipher, ved bruk av FTPS (FTP med SSL) eller HTTPS (Apache med SSL) vil filene bli kryptert.

Men skal du bruke Linux på serveren og linux på klientene, så kan du bruke NFS (Network File System), da vil du kunne mounte den delte mappen på serveren din på maskinen som en virtuell mappe, og få tilgang til filene som om dem skulle være lokal, samme gjelder også her som med FTP og HTTP, filene blir overført i klartekst så SSL er nesten et must.
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg ville anbefale deg å bruke en FTP[S] server framfor apache, med FTP[S] kan du også laste opp filer til serveren, hver klar over at filene dine vil bli overført i klartekst med FTP, og forsåvidt også HTTP (Apache), så anbefaler deg å implementere SSL cipher, ved bruk av FTPS (FTP med SSL) eller HTTPS (Apache med SSL) vil filene bli kryptert.

Men skal du bruke Linux på serveren og linux på klientene, så kan du bruke NFS (Network File System), da vil du kunne mounte den delte mappen på serveren din på maskinen som en virtuell mappe, og få tilgang til filene som om dem skulle være lokal, samme gjelder også her som med FTP og HTTP, filene blir overført i klartekst så SSL er nesten et must.
Vis hele sitatet...
Okei. Skal ha Linux på serveren, men jeg bruker hovedsaklig Windows på "klient"siden.

Har du et eksempel på FTP server?
Eller droppe hele FTP, og bruke Mollify istedet.
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Tror jeg går for FTP. Men hva blir beste løsning for at folk kan gå inn på URL'en så kan de laste ned filen?

Vil dette holde for en enkel server? (Stort sett bare jeg som skal bruke den)
512 MB RAM
Shared Dual Intel(R) Xeon(R) E5-26xx CPUs
10 GB HDD
2TB BW
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
1: Ikkje gå for ftp. Antikvarisk protokoll som er eldre enn deg. Gå for sftp/scp for autentisert tilgang, og HTTP/Webdav for uautentisert tilgang. FTP vil gi deg hodepine når du skal sette opp portforwarding.

2: Vurdert Owncloud, som har webinterface?

(Og btw er du insane om du trur 10GB disk er nok til noko som helst slags lagring/overførignsteneste. Det er jo ikkje ein film.)
Sist endret av vidarlo; 15. februar 2014 kl. 11:45.
Bruk scp og eller git/salt
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
1: Ikkje gå for ftp. Antikvarisk protokoll som er eldre enn deg. Gå for sftp/scp for autentisert tilgang, og HTTP/Webdav for uautentisert tilgang. FTP vil gi deg hodepine når du skal sette opp portforwarding.

2: Vurdert Owncloud, som har webinterface?

(Og btw er du insane om du trur 10GB disk er nok til noko som helst slags lagring/overførignsteneste. Det er jo ikkje ein film.)
Vis hele sitatet...
Skulle stå 100GB Skal ikke brukes til filer over 100MB.

Skal se på Owncloud!
Kan samba være noe?
Filserver på linux må jo bety samba, så slipper du å pese med FTP og sånt. Vil anbefale RAID på filserveren. Harddisker tryner. Tro meg på det. Setter du opp diskene i RAID-5 (2 eller flere disker), kan du miste en disk uten å miste dataene. Så kan du heller bruke crashplan eller noe til offsite-backup, siden ting uansett har en tendens til å gå til helvete, og om du sletter favorittbildene dine, hjelper det lite med RAID…
Du har ingen paritet ved å kjøre raid5 på to disker. Det er teknisk mulig å sette det opp. Kort fortalt er det bare er en stripe, men gir ingen form for datasikkerhet.
Crimea River
Alec's Avatar
Owncloud er genialt, jeg støtter den :-)
Den har også integrasjoner mot f.eks dropbox, så om du allerede benytter deg av det så kan du synce det opp mot ownclouden din.
Appen til OwnCloud har mange av de samme funksjonene som DropBox på telefon, f.eks automatisk bildeopplasting som imo er det viktigste med appen.
Til mer enn bare synkronisering av mindre filer er dessverre OwnCloud ganske ubrukelig da de ikke støtter mulighet for differensiell synkronisering.

https://github.com/owncloud/mirall/issues/179
Sitat av Deezire Vis innlegg
Du har ingen paritet ved å kjøre raid5 på to disker. Det er teknisk mulig å sette det opp. Kort fortalt er det bare er en stripe, men gir ingen form for datasikkerhet.
Vis hele sitatet...
Feil. Med mdadm vil et raid5 med to disker være tilsvarende raid1, fordelen er at når du legger til en ekstra disk vil du få et vanlig raid5.
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Feil. Med mdadm vil et raid5 med to disker være tilsvarende raid1, fordelen er at når du legger til en ekstra disk vil du få et vanlig raid5.
Vis hele sitatet...
Det er feil. Raid5 krever minst 3 disker for å gi datasikkerhet.

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Standa..._levels#RAID_5

Jeg finner ingenting i mdadm sin manual som støtter det du sier:

To create a "degraded" array in which some devices are missing, simply give the word "missing" in place of a device name. This will cause mdadm to leave the corresponding slot in the array empty. For a RAID4 or RAID5 array at most one slot can be "missing"; for a RAID6 array at most two slots. For a RAID1 array, only one real device needs to be given. All of the others can be "missing".

When creating a RAID5 array, mdadm will automatically create a degraded array with an extra spare drive. This is because building the spare into a degraded array is in general faster than resyncing the parity on a non-degraded, but not clean, array. This feature can be over-ridden with the -I --force option.
Vis hele sitatet...
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Feil. Med mdadm vil et raid5 med to disker være tilsvarende raid1, fordelen er at når du legger til en ekstra disk vil du få et vanlig raid5.
Vis hele sitatet...
Nei - det vil ikke være tilsvarende raid1. Det vil være tilsvarende et raid0, i den grad du kan si det er tilsvarende noe som helst, da det ikke blir helt riktig heller på grunn av reservering av plass til paritet. I et raid5 så er pariteten delt ut på minst tre disker eller flere.

Når det er sagt, så er det teknisk mulig å gå fra et raid1 til raid5, men det fører til at hele raidet må bygges på nytt. Det kan gjøres uten datatap siden du introduserer en ny disk i arrayet. Hvis du går fra et degraded raid5 så er det bare paritet som må bygges.
Sist endret av Deezire; 25. februar 2014 kl. 13:23.
Hallo? RAID-5? lever dere på 90-tallet?

I 2014 er RAID-Z allment tilgjengelig og vesentlig bedre enn alle RAID'ene med tall i tilsammen.
Sist endret av nudo; 25. februar 2014 kl. 14:30.
Det er flere grunner til å bruke mdadm fremfor bl.a. zfs eller btrfs, f.eks. hvis du trenger software raid på blokknivå.
Sitat av nudo Vis innlegg
Hallo? RAID-5? lever dere på 90-tallet?

I 2014 er RAID-Z allment tilgjengelig og vesentlig bedre enn alle RAID'ene med tall i tilsammen.
Vis hele sitatet...
Dette vil jeg gjerne at du begrunner. Nå er ikkje jeg noe ekspert innen RAID teknologi, men slik jeg ser det så er det mange negative ting med RAID-Z
Jeg ville heller brukt git-annex, men en standard apache med ssl burde fungere fint.