Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4139
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
'Aften Freaks!

Jeg er ute etter noen konkrete tall, etter skatt, på hvor mye man trenger å tjene i måneden for å overleve i Norge som enkeltperson. Område er ikke akutt viktig, man flytter etter prisen, men Østlandet kan være et godt utgangspunkt. Noen forslag/erfaringer?

- Ffojt
8000 kroner uten husleie.
SIFOs Referansebudsjett
Sist endret av Yalla; 16. juni 2013 kl. 21:00.
Sitat av Susanna Vis innlegg
8000 kroner uten husleie.
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på hvordan du kan mene at man trenger 8000 kroner pr. mnd?
Jeg har 2000 kroner etter husleie å bruke.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg gjorde en kvalifisert gjetting. Har tross alt betalt for meg i noen år.

Viste seg å stemme bra, sifo sier at jeg må ha minst 9610 kroner i måneden (utenom boutgifter), men det er med bil. Uten bil ville det blitt 7340 kroner.

Sitat av Forgotten Vis innlegg
Jeg lurer på hvordan du kan mene at man trenger 8000 kroner pr. mnd?
Jeg har 2000 kroner etter husleie å bruke.
Vis hele sitatet...
Man kan sikkert leve for mindre, men det kan umulig være særlig ok? Dette er budsjettet fra sifo for en singel person uten barn og bil:

Utgifter til mat og drikke: 2030
Utgifter til klær og sko: 780
Utgifter til personlig pleie: 650
Utgifter til lek og fritid: 930
Utgifter til reise (kollektivt): 630

Husholdsspesifikke utgifter pr. måned
Utgifter til andre dagligvarer: 240
Utgifter til husholdningsartikler: 320
Utgifter til møbler: 310
Utgifter til telefon, mediebruk, diverse fritidsartikler: 1450

Totalt: 7340 kroner

Selvfølgelig KAN man leve en stund uten å fornye garderoben, ikke kjøpe aviser, uten internett, telefon, gå på kino og alt sånt. Men hvis man snakker om å holde det gående en stund, så blir det rett og slett for stusselig for meg ihvertfall. 8000 er det jeg anser som et absolutt minimum for egen del.
Individspesifikke utgifter pr. måned
Utgifter til mat og drikke: 2000

Totalt forbruk
Totalt forbruk pr. måned er kr. 2000

Denne ser mer riktig ut for meg. Jeg bruker riktignok noen tusen på husholdningsartikler før sommerferie er over etter nesten daglig arbeid på sommer, da rettet for å kunne kjøpe akkurat dette.

Slitsomt å leve. Må jobbe hele sommeren for å kjøpe husholdningsartikler til resten av året.
Jeg har brukt rundt 5500 kr i måneden siste året i normale utgifter.

- 3200 kr i husleie med strøm/internett, 100kr i telefon.
- De 500kr jeg har tjent på privatundervisning i uka har vært nok til mat, alkohol og kaffe.

Det er fint mulig å overleve på lite om man ønsker

Klær kjøper jeg når jeg er i utlandet forøvrig, og pengene jeg ikke bruker ellers sløses på lange ferier og hva enn annet jeg føler for.
Sist endret av DumDiDum; 16. juni 2013 kl. 21:15.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Hehe, jeg gjorde en kvalifisert gjetting. Har tross alt betalt for meg i noen år.

Viste seg å stemme bra, sifo sier at jeg må ha minst 9610 kroner i måneden (utenom boutgifter), men det er med bil. Uten bil ville det blitt 7340 kroner.
Vis hele sitatet...
Var det jeg og fant ut, at det stemte bra altså derfor redigerte jeg vekk spm..

Jeg har vært under gjeldsordning. Da var summen nærmere 11.000,- man har lov å ha igjen å leve for + husleie. Ganske bra m.a.o.
Jeg har skaffet meg bra oversikt over økonomien etter at jeg begynte å handle alt av dagligvarer med kredittkort som betales ned en gang i måneden.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg har skaffet meg bra oversikt over økonomien etter at jeg begynte å handle alt av dagligvarer med kredittkort som betales ned en gang i måneden.
Vis hele sitatet...
Jeg tok meg en gjennomgang tidligere på mine utgifter, har ikke kartlagt helt matforbruk enda siden jeg har store deler av dette dekket gjennom jobb.

http://freak.no/forum/showpost.php?p...6&postcount=18
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg har brukt rundt 5500 kr i måneden siste året i normale utgifter.

- 3200 kr i husleie med strøm/internett, 100kr i telefon.
- De 500kr jeg har tjent på privatundervisning i uka har vært nok til mat, alkohol og kaffe.

Det er fint mulig å overleve på lite om man ønsker

Klær kjøper jeg når jeg er i utlandet forøvrig, og pengene jeg ikke bruker ellers sløses på lange ferier og hva enn annet jeg føler for.
Vis hele sitatet...
Det er jo et valg man kan ta. Jeg hadde ikke orket i lengden, vet jeg.

Jeg har utbetalt litt over 29 000 i måneden. 13 000 går til å bo (lån+strøm+fellesutgifter). Halve tiden er det bare meg og resten av måneden er vi flere, så i snitt går det 13 000 i måneden til livsopphold, klær, lommepenger, transport, internett og alt det andre man trenger.

Det er igjen noen tusen som jeg betaler ned studielån med hver tredje måned og de andre månedene bruker jeg dem på noe tull. Men litt tull må det være også, synes jeg.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det er jo et valg man kan ta. Jeg hadde ikke orket i lengden, vet jeg.

Jeg har utbetalt litt over 29 000 i måneden. 13 000 går til å bo (lån+strøm+fellesutgifter). Halve tiden er det bare meg og resten av måneden er vi flere, så i snitt går det 13 000 i måneden til livsopphold, klær, lommepenger, transport, internett og alt det andre man trenger.

Det er igjen noen tusen som jeg betaler ned studielån med hver tredje måned og de andre månedene bruker jeg dem på noe tull. Men litt tull må det være også, synes jeg.
Vis hele sitatet...
Nei, har ikke gjort det før og kommer ikke til å gjøre det igjen. Bestemte meg for å ta en mastergrad i matematikk på to år, så har uansett ikke hatt spesielt mye tid til sosialt liv siste året. Har nok oppsparte midler og tjener godt med penger om jeg bare gidder

.. poenget er bare å vise at det går virkelig ann å leve helt uproblematisk på ganske lite penger, også i Norge.. om man finner en grunn som gjør det verdt å gjøre det. Det er faktisk mulig.

Forøvrig, etter å ha sett køene for å kjøpe 60-kroners kaffe på universitet sliter jeg litt med å ta folk som klager på studielånet seriøst.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg

Forøvrig, etter å ha sett køene for å kjøpe 60-kroners kaffe på universitet sliter jeg litt med å ta folk som klager på studielånet seriøst.
Vis hele sitatet...
det finnes mange som får penger av mor å far...
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
det finnes mange som får penger av mor å far...
Vis hele sitatet...
På universitetet? Høres ikke kjempevanlig ut i mine ører...
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Forøvrig, etter å ha sett køene for å kjøpe 60-kroners kaffe på universitet sliter jeg litt med å ta folk som klager på studielånet seriøst.
Vis hele sitatet...
Høh? På Bindern eller i Tromsø?? (begge steder er det mye hipstere, og de bruker mye penger, kanskje mest blant Blindern-gjengere..)

Bare lurer, hvilken kaffetype er det som koster 60,-. Den må da være eksepsjonelt god .
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det er jo et valg man kan ta. Jeg hadde ikke orket i lengden, vet jeg.

Jeg har utbetalt litt over 29 000 i måneden. 13 000 går til å bo (lån+strøm+fellesutgifter). Halve tiden er det bare meg og resten av måneden er vi flere, så i snitt går det 13 000 i måneden til livsopphold, klær, lommepenger, transport, internett og alt det andre man trenger.

Det er igjen noen tusen som jeg betaler ned studielån med hver tredje måned og de andre månedene bruker jeg dem på noe tull. Men litt tull må det være også, synes jeg.
Vis hele sitatet...
29000 etter skatt ? hva jobber du med ?

Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
På universitetet? Høres ikke kjempevanlig ut i mine ører...
Vis hele sitatet...
så du mener barn av foreldre med penger ikke pleier å ha penger på bok ?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
På universitetet? Høres ikke kjempevanlig ut i mine ører...
Vis hele sitatet...
Men det er det dessverre.
Nå er det sånn at over 50 prosent av studentenes disponible inntekt nå stammer fra deltidsarbeid ved siden av studiene. Dessuten har over halvparten støtte hjemmefra underveis.
Vis hele sitatet...
http://universitas.no/nyhet/57851/fa...jelp+hjemmefra

60 kroners kaffen er derimot en helt usaklig overdrivelse. 17 spenn kostet UiO-kaffen sist jeg sjekka. Det er neppe den som avgjør om folk må få hjelp hjemmefra eller jobbe ved siden av studiene. Over 5k for et rom i kollektiv er nok litt mer relevant.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jeg tror de færreste studenter får en fast sum fra foreldrene hver månede, men de aller fleste har vel vært innom en somewhat halvkjip telefonsamtale med han far når de er skamblakke og trenger penger til mat fordi de prioriterte 3 helgefester på rad istedenfor mat.

Uansett:

4-6k - Kan gå om du finner en veldig billig plass å bo. Dog ekstremt lite penger til noe som helst utenom faste utgifter og mat. Med litt kiwi-raiding og handling på Fretex så burde det gå greit.

6-7k - Hva de fleste studenter som ikke bor hjemme overlever på. Det holder i de aller fleste tilfellene. Man har også råd til en pose dyr kaffe om man vil.

8-10k - Hadde vært mer enn nok for meg det, men nå har jeg overlevd på 7k i måneden de siste 4 årene.
Sist endret av Bombasa; 17. juni 2013 kl. 12:12.
Jeg har slitt økonomisk en periode, og har klart å leve fint på veldig lite. Det handler om å planlegge, tenke litt og gjennomføre målene man setter seg.
Skru ned/av alt som bruker strøm. Bruk avknappen, ikke la ting stå i standby. Bruk ved i stedet for strøm, tenk økonomisk ved klesvask, oppvask og lignende. Neida, hver og en ting for seg betyr ikke mye, men tilsammen kan det bli tusner i året. Tenk over hva slags internett-, strøm- og mobilabonnement du har, kanskje du kan spare litt på å bytte.
Slutt med dyre uvaner, røyking, snusing og overdreven brusdrikking koster mye. Jeg kjøpte Sodastream på tilbud, og ble overlykkelig over å kunne drikke superbillig sprudlevann hver dag i stedet for vann.
Når du virkelig trenger klær, fins det mye fint på Fretex og lignende sjapper. Ting til boligen finner du i bruktbutikker.
Tenk gjennom hva du vil spise den neste måneden, og planlegg. Jeg klarte å lage gode middager til under 10kr per stk, men det krever litt innsats. Bak nanbrødet selv, gulrot og koriandersuppe er billig og svingodt. Lapskaus er lett å lage og metter godt. Dra til Sverige om du kan det. Om det virkelig kniper, kan du be Frelsesarmeen om hjelp. Må du ha alkohol, kan du brygge eget øl. Godt og morsomt!
Vi var to voksne som levde på ca 3 tusen i måneden, etter at faste utgifter var betalt.
Og nei, det er ikke mye til overs til å gjøre "morsomme" ting. Man må prioritere, og det er vanskelig og leit å måtte si nei til ting man har lyst til å gjøre. Fordelen er at man, når man en dag får bedre økonomi, setter veldig pris på det, og at man vet med seg selv at man kan klare seg med begrensede midler.