Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  180 30842
kjedelig streiting
Sitat av Warz Vis innlegg
Du innrømmer nå at verden ikke er så svart og hvit som tidligere antydet. Grensen på 16-år er derav subjektiv noe som invaliderer tidligere uttalelser om at 13-år i alle tilfeller er umoralskt.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at 13 år nødvendigvis er umoralskt. Feks om det er snakk om en person som er 1-2-3 år eldre som gjør det. Dog så er det riktig å ha en grense på 16 år, da vi risikerer mer ved å la loven ligge åpen for at så unge folk blir ødelagt av gamle griser, enn hva vi taper ved å nekte folk på 20+ å ha seg med personer under 16. Så får heller rettsvesenet ta seg av eventuelle formildene omstendigheter.
Sist endret av legalize_it; 30. mai 2013 kl. 18:40.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det er ingen som sitter på fasiten her, verken svensker, spanjoler eller tyrkere (som har lavalder på 18 år). Som du kanskje vet er vi alle forskjellige, og det er ikke sånn at det skjer noe mirakuløst med alle på 16-årsdagen. Noen er sikkert modne nok til det meste når de er 14, andre er det ikke før de er 18. Loven er laget for å beskytte barna, og i Norge har vi på demokraktisk måte bestemt at 16 er en ok grense fordi de fleste er modne nok til å ha et seksualliv i den alderen. Vi har også bestemt at det skal straffes enda strengere å ha sex med en under 14 år enn en som er under 16, fordi det i den alderen ansees for å være enda større sjanse for at det er skadelig for den unge.
Vis hele sitatet...
Med andre ord, så innrømmer du her, at om en 13-åring har sex, så er det ikke nødvendigvis utnyttelse. Dine tidligere påstander faller som dominobrikker.

Resten av innlegget ditt bringer ingenting som vi ikke allerede vet på banen, og er snarere en kjedelig repetering av det som alle vet, om lovene i norge, og hvordan systemet fungerer. Med et unntak, om at "loven er laget for å beskytte barna", noe som ikke alltid vil være tilfelle, da vi allerede vet, at loven er subjektiv.
Sitat av Warz Vis innlegg
At flertallsmobben har bestemt seg for at noen er "greit" eller at noe er "ugreit" har ingen betydning for hva som faktisk er greit.
Vis hele sitatet...
Det er alt som betyr noe. All moral er subjektiv, alle lover er subjektive (ser ikke helt hva du mener dette har å si for validiteten av lovene). Sivil ulydighet er ikke-voldelig.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg har aldri sagt at 13 år nødvendigvis er umoralskt. Feks om det er snakk om en person som er 1-2-3 som gjør det. Dog så er det riktig å ha en grense på 16 år, da vi risikerer mer ved å la loven ligge åpen for at så unge folk blir ødelagt av gamle griser, enn hva vi taper ved å nekte folk på 20+ å ha seg med personer under 16. Så får heller rettsvesenet ta seg av eventuelle formildene omstendigheter.
Vis hele sitatet...
Så det du sier, er at sverige, med 15-år som lavalder, ligger åpen for risiko til at unge folk blir ødelagt av gamle griser. Og spania, med en lavalder på ufattlige 13-år, ja, det tar vel kanskje tronen, for hva å ødelegge unge angår?

Sitat av downing Vis innlegg
Det er alt som betyr noe. All moral er subjektiv, alle lover er subjektive (ser ikke helt hva du mener dette har å si for validiteten av lovene). Sivil ulydighet er ikke-voldelig.
Vis hele sitatet...
Enten er det skadelig, eller så er det ikke skadelig. Skaden en ung jente blir utsatt for forandrer seg ikke fra norge til sverige, eller fra sverige til spania.
Norge i et nøtteskall?
Sitat av Warz Vis innlegg
Med andre ord, så innrømmer du her, at om en 13-åring har sex, så er det ikke nødvendigvis utnyttelse. Dine tidligere påstander faller som dominobrikker.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvilke påstander du sikter til.
Sitat av Warz Vis innlegg
Enten er det skadelig, eller så er det ikke skadelig. Skaden en ung jente blir utsatt for forandrer seg ikke fra norge til sverige, eller fra sverige til spania.
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendigvis sant, sosial/kulturell respons fra samfundet kan absolutt være skadelig. Så er jo kanskje spørsmålet hva som skaper dette, om det er overgrepet i seg selv eller nettopp lovene og holdningene til det som har skjedd. Flittig argument hos tusenvis av runkende 50 åringer.
kjedelig streiting
Sitat av Warz Vis innlegg
Så det du sier, er at sverige, med 15-år som lavalder, ligger åpen for risiko til at unge folk blir ødelagt av gamle griser. Og spania, med en lavalder på ufattlige 13-år, ja, det tar vel kanskje tronen, for hva å ødelegge unge angår?
Vis hele sitatet...
Spania har som sagt sikret seg med en paragraf om manipulering, noe de tydeligvis mener at bør forhindre det mest. Og ja sjangsen i Sverige vil nok være større ja. Hvor mye større er det dog svært vanskelig å si. Kanskje ikke engang stor nok til at det er verdt bryderiet med å heve grensen?
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvilke påstander du sikter til.
Vis hele sitatet...
Jeg siterer, "At gubber på 50 legger seg etter småjenter er skadelig for noen."

Dette er en påstand, om at å ligge med småjenter (basert på denne diskusjonen går jeg ut i fra at vi her snakker om alder 13-16), er skadelig.

Sitat av downing Vis innlegg
Det er ikke nødvendigvis sant, sosial/kulturell respons fra samfundet kan absolutt være skadelig. Så er jo kanskje spørsmålet hva som skaper dette, om det er overgrepet i seg selv eller nettopp lovene og holdningene til det som har skjedd.
Vis hele sitatet...
Vi begynner å nærme oss sannheten her. Skade er i mange tilfeller oppkonstruert og basert på samfunnet reaksjoner (og derav de involvertes) snarere enn selve akten i seg selv.
@Warz

Problemet er vel at det er individuelt hvor modne 13, 14, 15 og 16 år gamle jenter (og gutter) er, jeg vil også tro at det vil kunne være forskjeller på en gjennomsnittlig 13 åring i Spania kontra en gjennomsnittlig 13 åring i Norge.
Med det sagt, synes jeg personlig det burde skilles mellom sex mellom samtykkende tenåringer og sex mellom tenåringer og gamle griser. Det er klart det finnes velutviklede pene unge jenter, men disse jentene bør vartes opp av ungdom på sin egen alder, ikke av menn som kunne vært bestefaren deres.

Det er kvinner som foretrekker eldre menn, men jeg vil tro det er svært få jenter på 13-16 års alderen som fantaserer om å ha sex med gamle gubber.
Og siden enkelte menn (og kvinner) har problemer med å se hvor umoralsk og potensielt skadelig det kan være for unge jenter (og gutter) å ha sex med en som er gammel nok til være ens besteforelder, er vi nødt til å ha et lovverk som setter en grense.

Hadde det vært opp til meg, ville den seksuelle lavalder vært 18 år, dersom det ikke dreier seg om jevngamle som har sex med hverandre, da kunne grensen vært noe lavere, men jeg synes likevel 13 år er i yngste laget, selv når det er snakk om jevnaldrende.
Sist endret av Veggen; 30. mai 2013 kl. 18:55.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Spania har som sagt sikret seg med en paragraf om manipulering, noe de tydeligvis mener at bør forhindre det mest. Og ja sjangsen i Sverige vil nok være større ja. Hvor mye større er det dog svært vanskelig å si. Kanskje ikke engang stor nok til at det er verdt bryderiet med å heve grensen?
Vis hele sitatet...
Sier du nå at 50-år gamle ekle griser som er stygge og feite skal få ligge med 13-åringer så lenge det ikke er manipulering i bildet?
kjedelig streiting
Sitat av Warz Vis innlegg
Sier du nå at 50-år gamle ekle griser som er stygge og feite skal få ligge med 13-åringer så lenge det ikke er manipulering i bildet?
Vis hele sitatet...
Tror du det er mange 13-åringer som har noen glede av sex med 50åringer, som er ved sine fulle fem og ikke på noen måte har blitt manipulert?
Sitat av Warz Vis innlegg
Så det du sier, er at sverige, med 15-år som lavalder, ligger åpen for risiko til at unge folk blir ødelagt av gamle griser. Og spania, med en lavalder på ufattlige 13-år, ja, det tar vel kanskje tronen, for hva å ødelegge unge angår?

Enten er det skadelig, eller så er det ikke skadelig. Skaden en ung jente blir utsatt for forandrer seg ikke fra norge til sverige, eller fra sverige til spania.
Vis hele sitatet...
Det er åpenbart en avveining.. for høy lavalder kombinert med regelen om at folk "nærme" i alder kan gjøre hva de vil fører til masse problemer og usikkerhet omkring "kan jeg kastes i fengsel og livet mitt ødelegges eller ikke". Hvor går grensa? 2,3,5..10 år i forskjell? Mennesker med sex-lyst bør også ha lov til å ha, vel, sex.

Til gjengjeld, så må unge også beskyttes. En gjennomsnittlig 14 åring er dårligere til å ta beslutninger enn en gjennomsnittlig 16 åring.. som igjen er dårligere enn en 18-åring eller 25-åring. Da må man veie opp fordelene ved beskyttelse kontra ansvar for egne handlinger og problemene man skaper.

Det er ikke urimelig at forskjellige samfunn gjør forskjellige avveininger her.. selv om at når andre samfunn vi liker å sammenlikne oss med gjør vesentlig forskjellige beslutninger som Spania og seksuell lavalder eller Nederland med prostitusjon/cannabis bør det føre til litt refleksjon rundt temaet.. og moderering av meninger.


Jeg synes det er forøvrig er ustyrtelig morsomt at enn 25 år kan ha vill og uhemmet sex hver eneste dag med en 16-åring, gjerne flere på en gang, men hvis en av dem sender han et bilde av puppene sine har de begge brutt loven (edit; gitt at den som sender er jente. guttepupper telles ikke som seksualiserte)
Sist endret av DumDiDum; 30. mai 2013 kl. 18:57.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
@Warz

Problemet er vel at det er individuelt hvor modne 13, 14, 15 og 16 år gamle jenter (og gutter) er, jeg vil også tro at det vil kunne være forskjeller på en gjennomsnittlig 13 åring i Spania kontra en gjennomsnittlig 13 åring i Norge.
Med det sagt, synes jeg personlig det burde skilles mellom sex mellom samtykkende tenåringer og sex mellom tenåringer og gamle griser. Det er klart det finnes velutviklede pene unge jenter, men disse jentene bør vartes opp av ungdom på sin egen alder, ikke av menn som kunne vært bestefaren deres.

Det er kvinner som foretrekker eldre menn, men jeg vil tro det er svært få jenter på 13-16 års alderen som fantaserer om å ha sex med gamle gubber.
Vis hele sitatet...
Og hvorfor? fordi du synes det er ekkelt? Bør det ikke være opp til jenten, hvem hun ønsker å assosiere seg med? Det er mye antagelser her, og ønske om å regulere andre mennesker basert på hva man selv synes er "ekkelt". Det finnes mange samfunn hvor folk synes homofili er "ekkelt", hvor de har gått dine veier, ved å lovregulere og gjøre det forbudt. Er dette den type samfunn vi ønsker oss? Hvor lover baseres på hva folk flest synes er "ekkelt" og ignorerer individeres egne behov?

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Og siden enkelte menn (og kvinner) har problemer med å se hvor umoralsk og potensielt skadelig det kan være for unge jenter (og gutter) å ha sex med en som er gammel nok til være ens besteforelder, er vi nødt til å ha et lovverk som setter en grense.
Vis hele sitatet...
Og hvorfor er ikke dette nødvendig i sverige, eller spania? Hvorfor er det bare oss nordmenn? Er de andre umoralske?

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Tror du det er mange 13-åringer som har noen glede av sex med 50åringer, som er ved sine fulle fem og ikke på noen måte har blitt manipulert?
Vis hele sitatet...
Hva jeg tror har egentlig ingenting med saken å gjøre. Jeg spør på generelt grunnlag.
kjedelig streiting
Sitat av Warz Vis innlegg
Jeg siterer, "At gubber på 50 legger seg etter småjenter er skadelig for noen."

Dette er en påstand, om at å ligge med småjenter (basert på denne diskusjonen går jeg ut i fra at vi her snakker om alder 13-16), er skadelig.
Vis hele sitatet...
Merkelig at så og si alle land har vedtatt lover basert på en påstand. Nei du, det er nok en del forskning inne i bildet her.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er åpenbart en avveining.. for høy lavalder kombinert med regelen om at folk "nærme" i alder kan gjøre hva de vil fører til masse problemer og usikkerhet omkring "kan jeg kastes i fengsel og livet mitt ødelegges eller ikke". Hvor går grensa? 2,3,5..10 år i forskjell? Mennesker med sex-lyst bør også ha lov til å ha, vel, sex.

Til gjengjeld, så må unge også beskyttes. En gjennomsnittlig 14 åring er dårligere til å ta beslutninger enn en gjennomsnittlig 16 åring.. som igjen er dårligere enn en 18-åring eller 25-åring. Da må man veie opp fordelene ved beskyttelse kontra ansvar for egne handlinger og problemene man skaper.
Vis hele sitatet...
Beskyttes mot hva? Samfunnets fordømmelse, eller skader? Det blir gjenntatt at unge tar skade av sex. Kan vi få noen kilder som beviser dette, altså at de tar skade av selve sexen? For såvidt jeg kan se, er denne "skaden" psykiske problemer som skapes av samfunnets fordømmelse, av det som ofte blir kalt "ekkelt".

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Merkelig at så og si alle land har vedtatt lover basert på en påstand. Nei du, det er nok en del forskning inne i bildet her.
Vis hele sitatet...
Ja, hvis det er forskning i bildet, er det ikke da ganske merkelig at man må være 18 i tyrkia, og 13 i spania, for å ha sex?
Sist endret av Warz; 30. mai 2013 kl. 19:02.
Sitat av Warz Vis innlegg
For såvidt jeg kan se, er denne "skaden" psykiske problemer som skapes av samfunnets fordømmelse, av det som ofte blir kalt "ekkelt".
Vis hele sitatet...
Mener du at psykisk skade er neglisjerbart eller på noen måte underlegen fysisk skade?
Sitat av downing Vis innlegg
Mener du at psykisk skade er neglisjerbart eller på noen måte underlegen fysisk skade?
Vis hele sitatet...
Hvis problemet er psykisk, skapt av samfunnets fordømmelse, og skiller seg fra samfunn til sammfunn, så må samfunnet endre sine holdninger, og vips, så blir ingen lenger skadet.

Vi kan altså, ved å drive holdningsarbeid, redde flere unge jenter fra overgrep.
kjedelig streiting
Sitat av Warz Vis innlegg
Beskyttes mot hva? Samfunnets fordømmelse, eller skader? Det blir gjenntatt at unge tar skade av sex. Kan vi få noen kilder som beviser dette, altså at de tar skade av selve sexen? For såvidt jeg kan se, er denne "skaden" psykiske problemer som skapes av samfunnets fordømmelse, av det som ofte blir kalt "ekkelt".

Ja, hvis det er forskning i bildet, er det ikke da ganske merkelig at man må være 18 i tyrkia, og 13 i spania, for å ha sex?
Vis hele sitatet...
En person som blir voldtatt blir sjelden skadd av selve sexen de heller, men omstendighetene rundt. Som å bli krenket av noen. Ja ikke all forskning er konklusiv vet du, og da må man basere seg på det fakta eller de hypotesene man har.
Det er sånne som bastant sier at man tar skade av den og den type sex, som er med på å skape holdninger i samfunnnet, som fører til psykiske plager, og derav skade fra nevnte seksuelle relasjoner. Ved å være mer åpen for ulike seksuelle relasjoner, og mindre dømmene, kan man altså bidra til å minske antall overgrep, på tross av at antall seksuelle relasjoner ikke minimiseres.
Sitat av Warz Vis innlegg
Og hvorfor? fordi du synes det er ekkelt? Bør det ikke være opp til jenten, hvem hun ønsker å assosiere seg med?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke samtidig gi 13 åringer stemmerett, i og med at du gir utrykk for at du er av oppfatningen at 13 åringer er voksne nok til å ta egne beslutninger om hva det skulle være?
Og hva med arbeid, burde vi kanskje løsne på regelverket der også, slik at 13 åringer kan ha de samme jobbene og jobbe like lenge som en på 18?

Sitat av Warz
Det er mye antagelser her, og ønske om å regulere andre mennesker basert på hva man selv synes er "ekkelt". Det finnes mange samfunn hvor folk synes homofili er "ekkelt", hvor de har gått dine veier, ved å lovregulere og gjøre det forbudt. Er dette den type samfunn vi ønsker oss?
Vis hele sitatet...
Husker du ikke hvor naiv du selv var som 13 åring, eller er du kanskje ikke blitt så gammel enda? Det er ganske mye som endre seg fra 13 til 18, for ikke å snakke om fra 18 til 50.
Og nei, det går ikke på hva jeg synes er ekkelt, men hva jeg synes er moralsk forsvarlig.


Sitat av Warz
Hvor lover baseres på hva folk flest synes er "ekkelt" og ignorerer individeres egne behov?
Vis hele sitatet...
Så du mener 13 åringer går rundt med et skrikende behov for å sex med noen i 50 års alderen?

Sitat av Warz
Og hvorfor er ikke dette nødvendig i sverige, eller spania? Hvorfor er det bare oss nordmenn? Er de andre umoralske?
Vis hele sitatet...
Og hvor har du det fra? Selv om de har satt en lavere grense i Sverige og Spania, er ikke det det samme som at de ikke har satt en grense.
Sist endret av Veggen; 30. mai 2013 kl. 19:23.
På den annen side er det så vidt jeg vet ingen land som opererer uten seksuell lavalder. Man kan dermed påstå at det er en universell oppfatning blant mennesker om at unge personer bør beskyttes mot seksuell omgang med eldre. Vi vil rett og slett ikke ha gamlinger liggende rundt med småbarn; uansett hvor mye det går på tvers av individuelle "behov".
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Hvorfor ikke samtidig gi 13 åringer stemmerett, i og med at du gir utrykk for at du er av oppfatningen at 13 åringer er voksne nok til å ta egne beslutninger om hva det skulle være?
Og hva med arbeid, burde vi kanskje løsne på regelverket der også, slik at 13 åringer kan ha de samme jobbene og jobbe like lenge som en på 18?
Vis hele sitatet...
En 13-åring, skal få gjøre hva han eller hun vil, så lenge de ikke skader andre mennesker. Hvis de er mentalt svake, og ikke klarer å forstå konsekvensen av sine valg, er det opp til foreldrene å passe på sine barn.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Husker du ikke hvor naiv du selv var som 13 åring, eller er du kanskje ikke blitt så gammel enda?
Vis hele sitatet...
Så du er usikker på om jeg faktisk er blitt 13 år gammel, på tross av at jeg ble med i forumet i januar 2007, noe som betyr at jeg ble medlem da jeg (i beste fall) var 6 år gammel. Det viser kanskje, at naivitet, er relativt, og kan variere fra person til person, uavhengig av alder.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det er ganske mye som endre seg fra 13 til 18, for ikke å snakke om fra 18 til 50.
Og nei, det går ikke på hva jeg synes er ekkelt, men hva jeg synes er moralsk forsvarlig.
Vis hele sitatet...
Ok, så da er lovene i spania umoralske i følge deg.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Så du mener 13 åringer går rundt med et skrikende behov for å sex med noen i 50 års alderen?
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Og hvor har du det fra? Selv om de har satt en lavere grense i Sverige og Spania, er ikke det det samme som at de ikke har satt en grense.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er grensen 16 i norge, men 15 i sverige og 13 i spania? Hvis sverige tar feil, og 15-åringer tar stor skade av sex, så er de umoralske, er de ikke?
Sist endret av Warz; 30. mai 2013 kl. 19:39.
kjedelig streiting
Sitat av Warz Vis innlegg
En 13-åring, skal få gjøre hva han eller hun vil, så lenge de ikke skader andre mennesker. Hvis de er mentalt svake, og ikke klarer å forstå konsekvensen av sine valg, er det opp til foreldrene å passe på sine barn.
Vis hele sitatet...
Nei. Samfunnet må passe på unger da de i de fleste tilfeller ikke klarer det selv. Jo yngre et barn er jo mer påvirkelig er de. Og da kan kyniske folk utnytte. Det er en av grunnen til at vi har aldersgrense på såpass mange ting. Også filmer..

Sitat av Warz Vis innlegg
Så du er usikker på om jeg faktisk er blitt 13 år gammel, på tross av at jeg ble med i forumet i januar 2007, noe som betyr at jeg ble medlem da jeg (i beste fall) var 6 år gammel. Det viser kanskje, at naivitet, er relativt, og kan variere fra person til person, uavhengig av alder.
Vis hele sitatet...
Han skrev på ingen måte at du var 13 år, han spurte om du husker hvor naiv du var når du var 13. Og ja naivitet varierer, men er helt klart større hos barn og ungdom.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Nei. Samfunnet må passe på unger da de i de fleste tilfeller ikke klarer det selv. Jo yngre et barn er jo mer påvirkelig er de. Og da kan kyniske folk utnytte. Det er en av grunnen til at vi har aldersgrense på såpass mange ting. Også filmer..
Vis hele sitatet...
Det jeg vet, fra da jeg selv var på den alder, var at aldersgrenser var en hindring, og at jeg ofte brøt slike grenser etter som det passet meg. Beskyttelsen som det her snakkes varmt om, var ikke beskyttelse, men snarere et hinder for meg, det gjorde livet mitt vanskeligere enn det ellers kunne vært. Denne lærdommen har jeg tatt med meg inn i voksen alder, og ønsker ikke lenger å gjøre livet vanskelig for de unge.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Nei. Samfunnet må passe på unger da de i de fleste tilfeller ikke klarer det selv. Jo yngre et barn er jo mer påvirkelig er de. Og da kan kyniske folk utnytte. Det er en av grunnen til at vi har aldersgrense på såpass mange ting. Også filmer..


Han skrev på ingen måte at du var 13 år, han spurte om du husker hvor naiv du var når du var 13. Og ja naivitet varierer, men er helt klart større hos barn og ungdom.
Vis hele sitatet...
Han skrev "eller er du kanskje ikke blitt så gammel enda?". Du kan tolke det som du vil, men jeg tolker det som at han spurte om jeg fortsatt er 12 år, eller yngre.

Jeg er fult klar over naiviteten i ung alder, men denne skyldes i stor grad at man ikke får være mer voksen, og lære av sine feil. Man blir dullet ned i en "åå han er så liten han klarer jo ingenting" tilstand. Det er ikke slik man blir kvitt naivitet.
kjedelig streiting
Sitat av Warz Vis innlegg
Det jeg vet, fra da jeg selv var på den alder, var at aldersgrenser var en hindring, og at jeg ofte brøt slike grenser etter som det passet meg. Beskyttelsen som det her snakkes varmt om, var ikke beskyttelse, men snarere et hinder for meg, det gjorde livet mitt vanskeligere enn det ellers kunne vært. Denne lærdommen har jeg tatt med meg inn i voksen alder, og ønsker ikke lenger å gjøre livet vanskelig for de unge.
Vis hele sitatet...
Vel nå kan vi ikke basere hele lovverket på dine erfaringer. Forskning viser feks at jo tidligere unger drikker, jo mer drikker de i voksen alder. Og 12åringer har feks ikke de samme refleksene som en god sjåfør trenger. Selv om det sikkert er gøy for 12åringer å kjøre bil..

Han skrev "eller er du kanskje ikke blitt så gammel enda?". Du kan tolke det som du vil, men jeg tolker det som at han spurte om jeg fortsatt er 12 år, eller yngre.

Jeg er fult klar over naiviteten i ung alder, men denne skyldes i stor grad at man ikke får være mer voksen, og lære av sine feil. Man blir dullet ned i en "åå han er så liten han klarer jo ingenting" tilstand. Det er ikke slik man blir kvitt naivitet.
Vis hele sitatet...
Blinksa litt der ja. Ja jeg er enig i at det ikke er vits å dulle for mye med barn, men å sette grenser og beskytte dem må man.
Sitat av Warz Vis innlegg
En 13-åring, skal få gjøre hva han eller hun vil
Vis hele sitatet...
Nei

Sitat av Warz Vis innlegg
Hvorfor er grensen 16 i norge, men 15 i sverige og 13 i spania? Hvis sverige tar feil, og 15-åringer tar stor skade av sex, så er de umoralske, er de ikke?
Vis hele sitatet...
Ingen har sagt at 15-åringer tar skade av sex. Man har derimot spurt seg hvorvidt 15-åringer (yngre generelt) tar skade av sex med langt eldre personer. Grensa er forskjellig fordi lovene er vedtatt slik. Du leter etter en universell standard som bør legges til grunn for lovsettingen, men den finnes ikke. Det betyr ikke dermed at grunnlaget er vaklende, selv om aldersgrenser er satt forskjellig. Det tellende er det underliggende elementet. Du startet diskusjonen med å peke på at jenta tok initiativ (til sex, formoder jeg at du sikter til, i og med det er det straffbare forholdet), og at Øygard ble dømt. Dette er det ingen holdepunkter for, og tvert imot har retten vurdert det motsatt (ref. tingdommen).

Sex bør ideelt sett være en handling mellom to mennesker som begge to har like mye utbytte av, ikke sant? Jeg har en hypotese om at dette forholdet er forskjøvet i forhold slik som i Vågå-saken, og at samleiet skjer på spesielt ensidige premisser. Her har også den ene parten god erfaring med hvilke emosjonelle krefter som kan settes i sving av samleie mens den andre ikke har det. Den ene parten har dermed et moralsk ansvar for å ivareta motparten på en god måte. Det er min (og lovens) mening.
Sist endret av downing; 30. mai 2013 kl. 20:04.
Jeg har uttalt meg på generelt grunnlag, uansett, det var ikke planen å bruke hele kvelden på å diskutere dette, og det er tydelig at dere ønsker å fortsette oppsetningen av gapestokken, så jeg skal la dere være i fred til å fullføre dette.

Jeg håper dog at det blir tatt til etterretning, at fordomsfulle holdninger og hat, skaper et samfunn med flere overgrep, enn et samfunn med toleranse. Det er de holdninger om at _alle_ er sånn og sånn og _alle_ tar skade av det og det som skaper psykiske plager og derav "skade" fra de seksuelle relasjonene.

Ved å være mer åpen for ulike seksuelle relasjoner, og mindre dømmene, kan man altså bidra til å minske antall overgrep, på tross av at antall seksuelle relasjoner forblir det samme.

Det kan også være noe å tenke over, neste gang man er del av folkemobben at ulike land har ulike lover, og norge har kanskje ikke det ultimate svaret på hva som er rett og galt, noe vi ikke skal lenger enn til sverige med sine 15-år og spania med sine 13-år for å se.
kjedelig streiting
Foreslår at du prøver å lese hva vi har skrevet før du skriver en så tåpelig konklusjon Warz. Stråmenn er ikke særlig nyttige for en diskusjon..
Du er ihvertfall på kollisjonskurs med de fleste pedagoger, psykologer og forskere, Warz.

Noe av problemet med seksuelle relasjoner mellom voksne og barn, er at maktfordelingen er fullstendig skjev. Som voksen har man mentalt overtak og masse erfaring, og man kan lett manipulere. Jeg ser hvor skremmende lett det er med egne barn og kan bare håpe at ikke feil personer prøver seg..

At en voksen mann går inn i en slags fars-rolle samtidig som han har sex med jentungen, det sier igrunnen alt om hvor skjev maktbalansen er og hvor lite greit det er. Oppdragelse, veiledning og sex i en eneste suppe passer fint for småkinky, samtykkende voksne, og ikke i det hele tatt når det ikke er en sexlek, men virkeligheten som er slik. Det ville heller ikke vært greit i Spania, som tydeligvis er forbildet ditt.
Sitat av Warz Vis innlegg
En 13-åring, skal få gjøre hva han eller hun vil, så lenge de ikke skader andre mennesker. Hvis de er mentalt svake, og ikke klarer å forstå konsekvensen av sine valg, er det opp til foreldrene å passe på sine barn.
Vis hele sitatet...
Og som du sikkert er klar over, er det ikke alle foreldre som gjør det. Det er også de som tror at en venn av familien gjennom flere år, ikke misbruker tilliten når de lar noen være alene med barna deres.

Sitat av Warz
Så du er usikker på om jeg faktisk er blitt 13 år gammel, på tross av at jeg ble med i forumet i januar 2007, noe som betyr at jeg ble medlem da jeg (i beste fall) var 6 år gammel. Det viser kanskje, at naivitet, er relativt, og kan variere fra person til person, uavhengig av alder.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg går utfra at du er langt eldre enn 13 og som du selv sier, hvor naiv man er, varierer fra person til person. Likevel, dersom du sammenligner en gjennomsnittlig 13 åring med en gjennomsnittlig 50 åring, vil du fort legge merke til at naiviteten og dømmekraften hos en 13 åring vil skille seg markant fra en 50 åring, eller er du uenig i dette?

Sitat av Warz
Ok, så da er lovene i spania umoralske i følge deg.
Vis hele sitatet...
Dersom Rune Øygard ville blitt frifunnet i Spania, så ja, men slik jeg forstår, har de andre punkter i lovverket sitt som skal hindre slik adferd som Rune Øygard er dømt for å ha drevet med.

Sitat av Warz
Nei.
Vis hele sitatet...
Så da er det med andre ord 50 åringers behov for å ha sex med 13-15 åringer du forsvarer, hvorfor er dette så viktig for deg?
Og burde ikke 13-15 åringers behov veie minst like tungt eller aller helst tyngre, når det kommer til saker som denne?

Sitat av Warz
Hvorfor er grensen 16 i norge, men 15 i sverige og 13 i spania?
Vis hele sitatet...
Det må du nesten ta opp med politikerne i de respektive landene, men de har tydeligvis gjort andre vurderinger enn hva vi i Norge har gjort.

Sitat av Warz
Hvis sverige tar feil, og 15-åringer tar stor skade av sex, så er de umoralske, er de ikke?
Vis hele sitatet...
Hvis de i Sverige mener at det er helt greit at 50 åringer manipulerer 15 åringer til å ha sex med seg, så ja, men jeg tror ikke det er så svart hvitt som du vil ha det til.
Og det at enkelte 13 åringer kan være i stand til å sex med noen som er 4-5 ganger så gamle som seg, uten å få varige skader, betyr ikke det samme som at det er moralsk forsvarlig.

Og hvorfor er du så sikker på at 13-15 åringer ikke tar skade av at en farsfigur og omsorgsperson kommer med seksuelle tilnærmelser og i verste fall gjennomfører samleie?
Og hva legger du til grunn for at det er samfunnets oppfatning av hva som er galt, som er skyld i skadevirkningene? Og kan du dokumentere dette på noen måte?

Sitat av Warz Vis innlegg
Han skrev "eller er du kanskje ikke blitt så gammel enda?". Du kan tolke det som du vil, men jeg tolker det som at han spurte om jeg fortsatt er 12 år, eller yngre.
Vis hele sitatet...
Jeg var sarkastisk, men burde ha slengt på en slik , så hadde det kanskje blitt tydeligere, men regnet med at det var innlysende, en feil jeg har gjort før og helt sikkert kommer til å gjøre igjen.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Har ikke lest gjennom alle postene, men har noen mulighet til å forklare meg hvordan han kunne bli idømt såpass liten straff? Såvidt jeg har lest blir han dømt etter §196, altså frifunnet for overgrep mot en under 14, men dømt for å hatt sex med en under 16 (men over 14).

Strafferammen for dette er opptil 6 år, men han slapp forholdsvis billig unna? Kom juryen eller dommeren med noen konkret begrunnelse for hvorfor de ikke økte straffen?
Na har ikke jeg lest alle komentarer her, og er litt usikker pa hva dere har fatt med dere, men jeg er ihvertfall fra regionen og har sett og hort diverse ang saken.

For det forste sa skriver vi i bygdenorge dialekt til hverandre, og ofte offentlig. Vi er stolte over dialekta var, og velger den framfor det forferdlige bokmalet, om vi kan.

Jenta har ogsa annmeldt, eller ihvertfall provd, a ga til sak mot en laerer pga overgrep. Saken kom ikke langt.
Ellers er ikke jenta godt likt i omradet rundt der hun bor av de pa samme alder (dette kommer fra folk som gikk pa skolen med henne som jeg personlig kjenner) av forskjellige ting, ting som ikke styrker saken hennes etter mitt og andres synspunkter.

Jeg synes selv Oygard er en forbanna gris, men jeg er av den oppfattninga at man skal ha KLARE bevis for a straffe noen, og jeg synes ikke de har bevis for sameleier, noe jeg ogsa mener ikke burde vaert et problem med antall samleier jenta mener de hadde.

Ma vel ogsa legge til at Oygard har vaert veldig godt likt (ifolge min mor som na hater han) og respektert i lokalsamfunnet bade som person og politiker.

Husker ogsa at jenta valsa rundt pa fester og sa ut til a ha det helt topp i tidene den forste rettsaken satte igang, og virket ikke pavirket i heletatt, noe som veldig mange reagerte pa.
Har lest meste av denne tråden, men som det ser ut her er som Warz prøver å ligge nøytralt i denne saken med hva som er riktig og galt mtp. Seksuelle lav alder. Men om dette nå skulle vert bekreftet at Øygaard har hatt seksuelt samleie med denne jenta. Burde han visst bedre ikke bare fordi hun er mindreårig men også fordi det er utnyttelse av stilling og makt.

Hun har et bilde av han som er høyt sosialt/politisk rangert person som hun tydeligvis ser opp til. Der etter kanskje litt morsomt og pirrende å ha han i sin huleste hånd.
Fra Øygaard sin side blir dette for dumt. Han er en godt voksen mann, og fullstendig klar over at det han bedriver er uakseptabelt!
Ikke bare fordi han er Voksen og hun er under den seksuelle lavalder, men som sagt fordi dette er misbruk av makt og stilling. Ettersom han er Ordfører har han tydeligvis klart og samlet både tilliten til foreldrene og lokal samfunnet. Hvorfor skulle det være vanskelig for han å vinne tilliten til en stakkarslig liten jente som ikke har stemmerett engang.

Jeg som er 18 år syntes ikke det er moralsk riktig og ha samleie med ei på 14 engang! Hallo? Hun kunne vært barnebarnet hans!
Sitat av Pancamo Vis innlegg
Jenta har ogsa annmeldt, eller ihvertfall provd, a ga til sak mot en laerer pga overgrep. Saken kom ikke langt.
Ellers er ikke jenta godt likt i omradet rundt der hun bor av de pa samme alder (dette kommer fra folk som gikk pa skolen med henne som jeg personlig kjenner) av forskjellige ting, ting som ikke styrker saken hennes etter mitt og andres synspunkter.
Vis hele sitatet...
Dette med læreren har vært med i begge rettsakene. Hvorvidt jenta er godt likt er irrelevant, jeg husker godt at Øygard var tidlig ut i medier for å påvirke folk til å tro på hans side av saken, og dette har da garantert også vært med på å påvirke folks meninger.

Sitat av Pancamo Vis innlegg
Jeg synes selv Oygard er en forbanna gris, men jeg er av den oppfattninga at man skal ha KLARE bevis for a straffe noen, og jeg synes ikke de har bevis for sameleier, noe jeg ogsa mener ikke burde vaert et problem med antall samleier jenta mener de hadde.
Vis hele sitatet...
Jentas forklaring er ett bevis. Det har blitt lagt fram skype-samtaler og SMSer som i stor grad bygger under alt hun har forklart seg om. Øygards forklaring på sin side henger ikke sammen med andre bevis som er lagt fram.

Hvorvidt du mener at det burde eksistere flere bevis er ekstremt uinteressant. Hadde man måtte hatt fysiske bevis i alle overgrepssaker, så hadde de fleste saker vært henlagt. Da ville det i praksis vært lite vits i å ha lover mot slikt, da det ville vært nærmest umulig å håndheve loven.

Sitat av Pancamo Vis innlegg
Ma vel ogsa legge til at Oygard har vaert veldig godt likt (ifolge min mor som na hater han) og respektert i lokalsamfunnet bade som person og politiker.
Vis hele sitatet...
Og det er viktig å huske at Øygard har brukt fra dag 1 for å framstå som den uskyldige og naive mannen som bare har vært snill og grei. Jeg håper han ikke er like respektert i lokalsamfunnet enda, og at folk ikke fortsatt går rundt med en illusjon av at han er helt uskyldig på grunn av hva jenta eventuelt måtte gjort/ikke gjort i sin fortid.

Sitat av Pancamo Vis innlegg
Husker ogsa at jenta valsa rundt pa fester og sa ut til a ha det helt topp i tidene den forste rettsaken satte igang, og virket ikke pavirket i heletatt, noe som veldig mange reagerte pa.
Vis hele sitatet...
De fleste har et ønske om å leve normalt og framstå som normale. Bare fordi en person utad oppfører seg på en bestemt måte, er det ikke dermed sagt at det er slik man føler seg på innsiden. Jeg tror du ville blitt overrasket over hvor mange mennesker som går rundt med en maske på seg for å skjule hvordan de egentlig har det.
Sitat av Pancamo Vis innlegg
Na har ikke jeg lest alle komentarer her, og er litt usikker pa hva dere har fatt med dere, men jeg er ihvertfall fra regionen og har sett og hort diverse ang saken.

For det forste sa skriver vi i bygdenorge dialekt til hverandre, og ofte offentlig. Vi er stolte over dialekta var, og velger den framfor det forferdlige bokmalet, om vi kan.

Jenta har ogsa annmeldt, eller ihvertfall provd, a ga til sak mot en laerer pga overgrep. Saken kom ikke langt.
Ellers er ikke jenta godt likt i omradet rundt der hun bor av de pa samme alder (dette kommer fra folk som gikk pa skolen med henne som jeg personlig kjenner) av forskjellige ting, ting som ikke styrker saken hennes etter mitt og andres synspunkter.

Jeg synes selv Oygard er en forbanna gris, men jeg er av den oppfattninga at man skal ha KLARE bevis for a straffe noen, og jeg synes ikke de har bevis for sameleier, noe jeg ogsa mener ikke burde vaert et problem med antall samleier jenta mener de hadde.

Ma vel ogsa legge til at Oygard har vaert veldig godt likt (ifolge min mor som na hater han) og respektert i lokalsamfunnet bade som person og politiker.

Husker ogsa at jenta valsa rundt pa fester og sa ut til a ha det helt topp i tidene den forste rettsaken satte igang, og virket ikke pavirket i heletatt, noe som veldig mange reagerte pa.
Vis hele sitatet...
Hva hadde innledningen din med dialekt med saken å gjøre?

I tidligere dom som finnes offentlig kommer det klart frem at jenta ALDRI tidligere har anmeldt noen. Også vitneutsagnene om denne lærersaken kommer fram, og er på ingen måte sett på som svekkende for jenta i retten.

At han både har vært godt likt og gjort mye positivt for Vågå har jeg fått med meg, men hva har det med saken å gjøre?
Sist endret av Troennes; 31. mai 2013 kl. 11:28.
Tror kanskje jeg formulerte meg feil ved a si at folk misslikte jenta (selv om mange gjor det), det jeg ville fram til er at mange som kjenner til jenta, hennes bakgrunn, diverse hendelser osv i stor grad ikke har troverdighet til pastandene hennes. Dette er nok veldig uinterresant i en rettsak, men det er kanskje noe a tenke over.

Om noen har kommet bedre ut i et bedre lys er det utvilsomt jenta, men det endrer ikke meninger til folk som faktisk har kjennskap til jenta. Bygdesamfunnet (de voksne) stod sterkt pa Oygard sin side i starten av saken, men dette har endret seg til det motsatte, slik det burde. Dog er mye ungdom som kjenner til jenta skeptiske, til tross for at Oygard sin troverdighet er svaert svekket.

Hva er det som skurrer i Oygard sin forklaring? Spor av nysjerrighet da jeg ikke har fulgt saken i detaljer.

Ang beviser blir det bare min personlige mening.

Innledningen med dialekt var frustrasjon mot de som survet over norsken til Oygard i diverse skypermeldinger og SMSer.

Hele poenget var a gi folk litt innsyn i hvordan ting "faktisk" er og hva slags meninger de forskjellige gruppene i lokalsamfunnet har ang saken da jeg tenkte det kanskje kunne vaere litt food for thoughts.

- Rotete innlegg
Dette med dialekt handler om at Øygaard skrev ting som "Nuss og klæmcå ut å inn å alt samen", "er du blaut?", han ber henne ta av seg og sier deretter "slurp", "vil tå på de", forteller at han sitter naken, vil tørke henne etter at hun har dusjet og diverse annet. I ettertid har han prøvd å påstå at det er "dialekt" og ungdommelig donaldspråk.
Sist endret av Susa; 31. mai 2013 kl. 15:15.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Warz er absolutt ikke på bærtur / kollisjonskurs. Det å stille seg skeptisk til såkalte "allmenne" godkjente normer og lover er noe man bør gjøre. Men sjekk ut denne linken: https://en.wikipedia.org/wiki/Age_of_consent .. mere presist https://en.wikipedia.org/wiki/File:A...t_-_Global.svg ..

Observer, studèr .. jeg sier hverken det ene eller det andre. Jeg setter bare et spørsmålstegn.

Er vi i vestlig kultur mere "sivilisert" ? Eller har vi distansert oss for langt unna naturen? Eller.. eller.. eller.. interessant...

Warz, good working man! Majoriteten trenger litt pushing en gang i blant hehe. Selv på et så ømfintlig emne som dette.
Det har jo ingen ting med saken å gjøre hvilken lavalder de har i andre land. Om vi burde endre loven er en helt annen sak som burde ha en egen tråd.
Hele saken er trist og tåpelig. Jeg skjønner ikke at siktede forsøker å vifte unna påstandene, eller at kona hans støtter han. Ei heller skjønner jeg at han ville ha betenkningstid på om han ville anke eller godta dommen. Mannen graver kun sin egen grav, og latterliggjør seg selv for hvert forsøk på bortforklaring. Å omtale han som "ikke den skarpeste kniven i skuffen" er kanskje på sin plass...

En ting er sikkert: Han kommer til å bli spist levende av bygdetrollet (som nå omfatter hele landet), og for alltid tenkt på som en gammel gris. Fysj.
Personlig tror jeg han har best av minstepensjon og en liten leilighet et sted ingen kjenner han

Men jeg er lei hele greia. Legger den inn i filteret over artikler som skal sensureres fra nettleseren as we speak.
Sist endret av Bl4derunner; 31. mai 2013 kl. 16:23. Grunn: Cuz PI = 3,141592653589793238462643383279502884197169399
Sitat av Pancamo Vis innlegg
Hva er det som skurrer i Oygard sin forklaring? Spor av nysjerrighet da jeg ikke har fulgt saken i detaljer.
Vis hele sitatet...
Han har forklart at det var jenta som pådriver for kommunikasjonen man blant annet ser i skype-loggene, og at han bare lot seg rive med. Når SMSene ble lagt fram i tingretten viste det seg at denne forklaringen ikke hang på greip, da han i flere tilfeller var initiativtaker til upassende kommunikasjon, med blant annet sitater som "jeg elsker deg", "vil du gifte deg med meg?", "jeg vil ha barn med deg" og masse annet "kjæreste-prat". Når han blir konfrontert med en del enkeltstående utsagn som "Er du blaut?" eller "må då hå på denna hengjekorka?", så kommer han stadig med merkelige påstander om at dette betyr noe helt annet enn hva det ser ut som.

Han påstår også å aldri ha sett jenta naken, men i en SMS kommer følgende fram: "Du sa du ville sende over meldinger NN har skrevet, og det eneste du har sendt er et puppebilde. Er det han som har tatt det? "

Det finnes en del flere slike eksempler, som utgjør en rimelig kompleks og merkelig forklaring fra Øygard sin side, men som stemmer ganske godt overens med det jenta sier.
Sitat av Bl4derunner Vis innlegg
Hele saken er trist og tåpelig. Jeg skjønner ikke at siktede forsøker å vifte unna påstandene, eller at kona hans støtter han. Ei heller skjønner jeg at han ville ha betenkningstid på om han ville anke eller godta dommen. Mannen graver kun sin egen grav, og latterliggjør seg selv for hvert forsøk på bortforklaring. Å omtale han som "ikke den skarpeste kniven i skuffen" er kanskje på sin plass...
Vis hele sitatet...
Ser ikke ut til at han tar inn over seg den knusende dommen som
ble avsagt i lagmannsretten, ifølge uttalelser til VG i dag.

Jeg tenker denne saken, om det er rettslig mulig, får en oppfølger
i høyere rettsinstanser.

På den annen side, om de påståtte "nye opplysningene" som skal
ha kommet frem ikke er av høyere kvalitet enn det som har blitt
presentert i de tidligere rettssakene, tviler jeg på at en anke vil
være til Øygards fordel, om den nå skulle bli godtatt.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det har jo ingen ting med saken å gjøre hvilken lavalder de har i andre land. Om vi burde endre loven er en helt annen sak som burde ha en egen tråd.
Vis hele sitatet...
Det har alt med den diskusjonen som pågår her nå å gjøre. Du velger enkleste løsning og går tilbake til A, for starten har lite å gjøre med det som man diskuterer i dette øyeblikk. Egentlig fair enough.

Prøv å speil tankene dine og klask et spørsmålstegn på det som blir reflektert.

Men, når det er sagt, om det er 0 interesse å fortsette diskusjonen Warz startet så greit for meg. Jeg bare bygde oppunder hans argumentasjon. Gjøre det vanskeligere for dere som er ute etter å bryte ned og grave ned hans tanker omkring dette. For å få dere til å tenke.
jamen yolo da.
luni's Avatar
"An individual who, by use of deceit, commits sexual abuse with a person over thirteen years and under sixteen years, will be punished with imprisonment for one or two years, or a fine equivalent to twelve to twenty-four months..." http://en.wikipedia.org/wiki/Ages_of...n_Europe#Spain

Med tanke på Øygards (merkelige) rolle ovenfor offeret i saken, så er det ikke utenkelig at han ville blitt dømt i Spania også.
Fy f for en tosk.. Han må jo være syk.

http://www.vgtv.no/#!/video/65017/øy...u-etter-dommen

upsa så det nå ligger allerede i tråden..
Sist endret av Yalla; 31. mai 2013 kl. 18:19.
Han har tydeligvis begynt kampanjen for å bli renvasket utad, selv om han blir sittende i fengsel.
Sitat av aricz Vis innlegg
Gjøre det vanskeligere for dere som er ute etter å bryte ned og grave ned hans tanker omkring dette. For å få dere til å tenke.
Vis hele sitatet...
Det er avgjørende med sunn skepsis, men det blir for dumt å kalle motargumentasjon "gapestokk" (tidl. i tråden) og "bryte ned og grave ned hans tanker". Å implisere at man ikke "tenker" fordi en bygger opp under eksisterende lover blir for dumt.

Warz fremsetter sine høyst personlige påstander som fakta og ber andre ta disse til etterretning - det er ikke sånn det fungerer.
Sist endret av downing; 31. mai 2013 kl. 19:13.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Fy f for en tosk.. Han må jo være syk.

http://www.vgtv.no/#!/video/65017/øy...u-etter-dommen

upsa så det nå ligger allerede i tråden..
Vis hele sitatet...
Vil bare minne om hva jeg sa pa forrige side, ungdommen sitt pa meir informasjon ang saken som ikke har kommet frem, men ma si jeg er veldig interrisert i hva han har fatt (om noe?). Blir bare tipping fra min side, men har en viss anelse om hva det er
Det er jo merkelig at han ikke får denne informasjonen frem i rettsaken, men at den dukker opp idet saken er avsluttet....

Ullent. Fyren er politiker. Han gjør sitt beste nå for å så tvil og sverte jenta. Jeg vedder for at om det blir ny sak så er det det samme som sist - ikke noe nytt.