Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  86 9261
Da ligger hele rapporten ute på nettet med mye ny og upublisert informasjon:

http://www.dagbladet.no/22juli/kommi...pport/hele.pdf

Spennende og til tider sjokkerende lesning..
Du har lest og satt deg godt inn i nesten 500 sider på en liten time? Siden du syns det er så sjokkerende mener jeg. Hva var det som sjokkerte deg mest?
Sist endret av Mith; 13. august 2012 kl. 13:56.
Hadde vært heeelt om du satte litt mer info til enn bare linken og noen setninger. . Får ikke lastet ned- i allefall ennå..

Du har lest og satt deg godt inn i nesten 500 sider på en liten time? Siden du syns det er så sjokkerende mener jeg. Hva var det som sjokkerte deg mest?
Vis hele sitatet...
Tja, tenker at det må vel være faktumet at man kunne ha a)averget angrepet, b)stanset Breivik rett etter Oslo eller c)alle de skadene og drapene som har skjedd på mennesker i Oslo og på Utøya.
Sist endret av aeon_illuminate; 13. august 2012 kl. 14:03.
Sitat av Mith Vis innlegg
Du har lest og satt deg godt inn i nesten 500 sider på en liten time? Siden du syns det er så sjokkerende mener jeg. Hva var det som sjokkerte deg mest?
Vis hele sitatet...
Det totale antall feil som har blitt begått i systemet; fra enkelte politimenn på bunnen av pyramiden til politikere på toppen. Alle feilene sammenlagt fører at at ABB ikke blir oppdaget, og at han får muligheten til å drepe sivile på Utøya i nesten 1,5 timer før han blir pågrepet..
Og dette har du altså fått oversikt over og vurdert allerede før pressekonferansen er ferdig? Du burde søke deg jobb i vg.
Hvilke feil er det spesielt viktig å ta tak i? Hvordan kan rapporten brukes til å forbedre dagens system? Gjør rapporten jobben sin når det kommer til å belyse situasjonen godt nok i forhold til mandatet de fikk?

Ikke ta det personlig, men det jeg tror kanskje det er best å vente til man faktisk har lest eller i det minste fått referert de viktigste punktene i en slik rapport før man begynner å diskutere og plukke den fra hverandre.
Sist endret av Mith; 13. august 2012 kl. 14:06.
Driver og følger med på webtv fra Aftenposten, og det var en vekker når Kommisjonslederen sa "med vanlig regelverk og tiltak kunne man ha avverget angrepet - hvis ting hadde blitt fulgt riktig"- i duren der...

M.a.o. - ikke flere unnskyldninger fra noen "mmmhm, ja men angrepet kom jo som lyn fra klar himmel jo.."

Helsevesenet, brannsvesen, departementer, og ikke minst frivillige gjorde en kjempeinnsats.
Likeså kommuikasjonen fra statsminister m. flere.. De som skulle beskytte derimot..
Sist endret av aeon_illuminate; 13. august 2012 kl. 14:10.
Her har vi de 31 anbefalingene fra 22. juli-kommisjonen det burde gå an å diskutere saklig utifra.
Sitat av Mith Vis innlegg
Og dette har du altså fått oversikt over og vurdert allerede før pressekonferansen er ferdig? Du burde søke deg jobb i vg.
Hvilke feil er det spesielt viktig å ta tak i? Hvordan kan rapporten brukes til å forbedre dagens system? Gjør rapporten jobben sin når det kommer til å belyse situasjonen godt nok i forhold til mandatet de fikk?

Ikke ta det personlig, men det jeg tror kanskje det er best å vente til man faktisk har lest eller i det minste fått referert de viktigste punktene i en slik rapport før man begynner å diskutere og plukke den fra hverandre.
Vis hele sitatet...
Har fått lest mye av rapporten allerede, alt det du spør om er beskrevet detaljert. Hvis du leser "Innledning med konklusjoner" får du svarene på mye du spør om. Det samme gjelder Politiaksjonen i Oslo - Avslutning s.108 og Politiaksjonen Utøya - Avslutning s. 146.
Du referer kun til sider i rapporten. Jeg kan også gjøre det dersom jeg åpner den og leser innholdsfortegnelsen.

Sitat av UENorge Vis innlegg
Har fått lest mye av rapporten allerede, alt det du spør om er beskrevet detaljert. Hvis du leser "Innledning med konklusjoner" får du svarene på mye du spør om. Det samme gjelder Politiaksjonen i Oslo - Avslutning s.108 og Politiaksjonen Utøya - Avslutning s. 146.
Vis hele sitatet...
Du svarer jo ikke på spørsmålene:

Hvilke feil er det spesielt viktig å ta tak i? Hvordan kan rapporten brukes til å forbedre dagens system? Gjør rapporten jobben sin når det kommer til å belyse situasjonen godt nok i forhold til mandatet de fikk?
Vis hele sitatet...
Saken er vel om du har gjort opp en mening og kan svare på disse spørsmålene. Basert på egne meninger etter å ha lest rapporten. Blir som at du bare har lest et kort sammendrag av en bok og skriver en anmeldelse utifra det. Om du skjønner hva jeg mener.

Du burde i tråden ha tatt med noen saker du mener er viktig, hva som har blitt gjort og eventuelt hva som kunne ha blitt gjort annerledes og hvordan situasjonen kanskje ville ha vært idag. Også begrunn det.
Sitat av Mith Vis innlegg
Du har lest og satt deg godt inn i nesten 500 sider på en liten time? Siden du syns det er så sjokkerende mener jeg. Hva var det som sjokkerte deg mest?
Vis hele sitatet...
Han påstår ikke å ha lest alle de 500 sidene på en time. Hvorfor
den spydige tonen? Det er jo bra at rapporten er ute, og at det
den innholder blir diskutert. KP til TS for den.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Han påstår ikke å ha lest alle de 500 sidene på en time. Hvorfor
den spydige tonen?
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at tonen kan virke litt spydig ved første øyekast, men samtidig er det veldig lett å se seg lei på ren synsing fra publikum som ikke har satt seg skikkelig inn i stoffet slik at de har fått med seg relevante detaljer fra alle de involverte partene før de begynner og hetse den som hetses kan.

Jeg sier ikke at trådstarter har gjort dette, men om denne tråden skal komme til nytte så tror jeg det er viktig at vi setter en viss standard før vi kommer skikkelig i gang.
Derfor mener jeg at kommentarene til Mith var på sin plass.
Sitat av UENorge Vis innlegg
Har fått lest mye av rapporten allerede, alt det du spør om er beskrevet detaljert. Hvis du leser "Innledning med konklusjoner" får du svarene på mye du spør om. Det samme gjelder Politiaksjonen i Oslo - Avslutning s.108 og Politiaksjonen Utøya - Avslutning s. 146.
Vis hele sitatet...
På meg virket det nesten som at du allerede hadde gjort deg opp en mening på forhånd, altså før rapporten ble publisert. Og at nå som rapporten er ute, har du lest overskrifter som du tolker i tråd med eksisterende syn.

Bifaller Miths anmodning om heller å diskutere de 31 punktene for forbedring, så får vi vente med å felle dom til rapporten har sunket inn og tilsvarene har kommet.
Sist endret av juster; 13. august 2012 kl. 16:49.
Når skal folk forstå at det er umulig å forbedre seg på noe sånt som skjedde 22.juli? Om politiet hadde skjerpet sikkerheten, ville det fortsatt skjedd. Det finnes alltid hull i systemet!

Sitat av Tænman Vis innlegg
Når skal folk forstå at det er umulig å forbedre seg på noe sånt som skjedde 22.juli? Om politiet hadde skjerpet sikkerheten, ville det fortsatt skjedd. Det finnes alltid hull i systemet!
Vis hele sitatet...
mente selvfølgelig forbrede* og ikke forbedre!
Sitat av Tænman Vis innlegg
Når skal folk forstå at det er umulig å forbedre seg på noe sånt som skjedde 22.juli? Om politiet hadde skjerpet sikkerheten, ville det fortsatt skjedd. Det finnes alltid hull i systemet!
mente selvfølgelig forbrede* og ikke forbedre!
Vis hele sitatet...
Hull i systemet? Det er hull overalt ?
Politiet hører skyting/skriking og de gjør ikke en dritt, bare står ved en havn og klør seg i ræva.

"De første politimennene som kom til Utøya på landsiden valgte å vente, til tross for at politiets «skyting pågår»-instruks sier at politiet skal gjøre alt som er mulig for at uskyldige ikke skal bli rammet, så raskt som mulig."
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7844536

3.3.6 Skyting pågår
"Det vises til Den særskilte komités vedtak XIV «Stortinget ber regjeringen gjennomgå retningslinjene for «skyting pågår», samt gjennomgå opplærings- og oppfølgingstilbudet til ansatte i politiets operative avdelinger for å sikre at disse er i stand til å håndtere situasjoner hvor sivile angripes med våpenmakt»."
http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=685602


Operasjonssentralen gir ikke beskjed om gjerningsmannens bil og beskrivelse.
Totalt inkompetanse over hele fjøla fra politiets side.
20+ liv gikk tapt på grunn av ren slurv fra politiets side.
"Lapp med tips om Breivik ble liggende i 20 minutter".
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.8279656


22, juli 2011 var et meget godt eksempel på at politiet ikke alltid kan hjelpe deg når du er i livsfare.
Jeg hørte tidligere på nyhetene kommisjonslederen fortelle at politiet i Norge ikke har noe tekstbasert kommunikasjonsystem, det og et interaktivt kartsystem.

Folkens, selv Oslo taxi har et tekstbasert kommunikasjons system, så vel som slike interaktive kart. Vel og merke er nok ikke disse brukbare for politiet, men det illusterer at teknologien er tilgjengelig.

Politiet fikk også innmeldt en misstankte fra publikum, til og med registreringsnummeret på Breiviks bil, og vedkommende som tok imot beskjeden skjønte at det var viktig(kudos der) men beskjeden ble ikke viderekommunisert. uansett skulle det vært et ekstra ordentlig tekstbasert system.

Jeg vet ikke hvorfor politiet ikke har investert i ordentlig kommunikasjons utstyr, om de har prioritert feil eller om du må skylde på regjeringa. En ting kan vi allerede si, dette er alt for dårlig. Teknologien er der, det er kun et spørsmål om penger og vilje.

Og som vi viste fra før, Grubbegata ble vedtatt stengt tidlig på 2000 tallet, det var heller ikke gjort i 2011.

Er dette typisk norsk? Så inni granskauen tregt byråkrati?
gentleman #1
ViceR's Avatar
Jeg lurer fortsatt på hvorfor man ikke kan sende sms til politiet. For noen som ligger gjemt i en fjellhylle og gjemmer seg fra gjerningsmannen er det lite gunstig å snakke høyt og tydelig slik at politimannen på andre enden av tråden skal forstå deg.
Velfortjent kritikk av Politiet.Delta gruppen gjorde nok det de kunne og mere til med de midler de hadde til rådighet, men den vanlige Politistyrken fremstår som en gjeng handlingslammede amatører.. bare min personlige mening om saken
Sitat av UENorge Vis innlegg
Det totale antall feil som har blitt begått i systemet; fra enkelte politimenn på bunnen av pyramiden til politikere på toppen. Alle feilene sammenlagt fører at at ABB ikke blir oppdaget, og at han får muligheten til å drepe sivile på Utøya i nesten 1,5 timer før han blir pågrepet..
Vis hele sitatet...
De fleste feilene er jo ikke noe personene kan klandres for i det hele tatt. Omtrent alt er et resultat av systemisk svikt, og spesielt sviktende utstyr og ressurser. For eksempel kaoset på operasjonssentralene. Dette kaoset gjorde at meldingen om Breiviks bil ikke ble fanget opp, og var et resultat av utdatert utstyr som ikke var godt egnet til slike situasjoner.

Og at han fikk drepe i nesten en og en halv time... Rapporten konkluderer vel med at politiet i beste fall kunne klart å komme til Utøya 12 minutter før? Det er ikke akkurat veldig stor forskjell fra tiden de faktisk brukte.

Sitat av Vrangsinn Vis innlegg
Velfortjent kritikk av Politiet.Delta gruppen gjorde nok det de kunne og mere til med de midler de hadde til rådighet, men den vanlige Politistyrken fremstår som en gjeng handlingslammede amatører.. bare min personlige mening om saken
Vis hele sitatet...
Dette er bare usaklig og flåsete. Det hjelper ikke å ha kompetanse når du ikke engang kan kommunisere med resten av kollegene dine. Det som sviktet var i stor grad kommunikasjonen, som igjen var et resultat av manglende bevilgninger til kommunikasjonsutstyr (derunder nytt nødnett).

I Finland har de terminaler med oppdaterte kart og mulighet til skriftlig kommunikasjon. I Norge måtte politifolkene bruke egne telefoner for å ringe hverandre siden sambandet ikke fungerte.

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
"De første politimennene som kom til Utøya på landsiden valgte å vente, til tross for at politiets «skyting pågår»-instruks sier at politiet skal gjøre alt som er mulig for at uskyldige ikke skal bli rammet, så raskt som mulig."
Vis hele sitatet...
Dette går tilbake til kommunikasjonsproblemer pga. manglende utstyr. Det var uklart hva de skulle gjøre, og det var ingen båter i området. Å sende flere væpnede politipatruljer mot samme mål uten at de visste om hverandre ville vært ren idioti. Da ville de sannsynligvis ha endt opp med å skyte på hverandre.

Operasjonssentralen gir ikke beskjed om gjerningsmannens bil og beskrivelse.
Totalt inkompetanse over hele fjøla fra politiets side.
20+ liv gikk tapt på grunn av ren slurv fra politiets side.
"Lapp med tips om Breivik ble liggende i 20 minutter".
Vis hele sitatet...
Dette har ikke noe med inkompetanse å gjøre i det hele tatt. Det er mennesker som jobber ved operasjonssentralen, og ikke roboter. Mennesker har ikke kapasitet til å prosessere informasjon som en robot eller datamaskin.

Problemet er at de måtte bruke en slik lapp i utgangspunktet. De burde hatt utstyr der de kunne legge inn skriftlige meldinger elektronisk, og med ulik prioritet. Videre burde de hatt nok mannskaper til å ta seg av informasjonsstrømmen.

Begge deler er et resultat av manglende ressurser, og sier altså ingenting om politifolkenes kompetanse.

Sitat av Petter H Vis innlegg
Jeg vet ikke hvorfor politiet ikke har investert i ordentlig kommunikasjons utstyr
Vis hele sitatet...
Fordi det ikke er midler til det. Mellom 2008 og 2010 ble det 100 færre politifolk i Oslo. Dessuten måtte et slikt tekstbasert system vært rullet ut i hele Norge. Dette krever ekstrabevilgninger, for politiet kan ikke betale dette med dagens bevilgninger og opprettholde politistyrken.
Det er nok dessverre ikke så enkelt som å skylde på manglende utstyr. Jeg har ikke lest hele rapporten selv, men skumlest flere deler samt fulgt med på nyheter både på TV og nett i hele dag, og dessverre er fakta at mange mennesker ikke har klart å gjøre jobben sin, og på grunn av dette har flere menneskeliv unødvendig gått tapt.

Jeg kan trekke frem politifolkene som istedenfor å forsøke å ta seg ut til Utøya, holder seg på land og dirigerer trafikk. Det var til og med en uttalelse fra en om at det aldri falt han inn at politiet som allerede var tilstede kunne forsøke å ta seg utover. Da har vi samtidig sivile mennesker som kjører i plastbåter for å redde ungdommene, mens politiet ikke evner å vise handlekraft.
Sist endret av danielsk; 13. august 2012 kl. 23:04.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Det er nok dessverre ikke så enkelt som å skylde på manglende utstyr. Jeg har ikke lest hele rapporten selv, men skumlest flere deler samt fulgt med på nyheter både på TV og nett i hele dag, og dessverre er fakta at mange mennesker ikke har klart å gjøre jobben sin, og på grunn av dette har flere menneskeliv unødvendig gått tapt.
Vis hele sitatet...
Det aller meste skyldes manglende utstyr. Selv ditt eksempel:

Jeg kan trekke frem politifolkene som istedenfor å forsøke å ta seg ut til Utøya, holder seg på land og dirigerer trafikk. Det var til og med en uttalelse fra en om at det aldri falt han inn at politiet som allerede var tilstede kunne forsøke å ta seg utover. Da har vi samtidig sivile mennesker som kjører i plastbåter for å redde ungdommene, mens politiet ikke evner å vise handlekraft.
Vis hele sitatet...
Dette er et dårlig eksempel. Her er det nok en gang kommunikasjonsproblemer som følge av dårlig utstyr.

Den første patruljen som kom til Utøya brygge hadde fått beskjed om å observere, og at det var både båter og helikopter på vei (side 131). Det står også at det ikke var båter tilgjengelig der de ankom.

Fem minutter etter at de hadde ankommet fikk de beskjed om at Beredskapstroppen var like i nærheten, og at de skulle skaffe båter til disse. Dette virker helt logisk, siden BT er spesialtrent til slike situasjoner.

Han dirigerte ikke trafikken uten videre, men holdt igjen trafikken slik at BT skulle komme raskere frem. Dette var altså like etter at de hadde fått beskjed om at BT var i området hvert øyeblikk.

Å konkludere med manglende handlekraft basert på at de ikke fikk tak i båt innen fem minutter etter ankomst når selv rapporten påpeker at det ikke var båter hverken ved brygga eller ute i vannet er merkelig for å si det mildt!
Sist endret av hemmeligegreier; 13. august 2012 kl. 23:11.
I en raport jeg så sa de i 2007 at i de neste 5 årene vil det skje terror i Norge. Hva skjedde? Alle ignorerte det og Breivik ble massemorder

I tilleg har Norge 1 eneste politi helikopter i Oslo. I Sverige har de 20 i hele LANDET! De kan ha 2 men jeg vet bare om et.

Politikerene må gi MER penger til politi så de kan kjøpe flere helikoptere!
Sist endret av Bamse5b; 13. august 2012 kl. 23:25.
Sitat av hemmeligegreier
Den første patruljen som kom til Utøya brygge hadde fått beskjed om å observere, og at det var både båter og helikopter på vei (side 131). Det står også at det ikke var båter tilgjengelig der de ankom.

Fem minutter etter at de hadde ankommet fikk de beskjed om at Beredskapstroppen var like i nærheten, og at de skulle skaffe båter til disse. Dette virker helt logisk, siden BT er spesialtrent til slike situasjoner.

Han dirigerte ikke trafikken uten videre, men holdt igjen trafikken slik at BT skulle komme raskere frem. Dette var altså like etter at de hadde fått beskjed om at BT var i området hvert øyeblikk.

Å konkludere med manglende handlekraft basert på at de ikke fikk tak i båt innen fem minutter etter ankomst når selv rapporten påpeker at det ikke var båter hverken ved brygga eller ute i vannet er merkelig for å si det mildt!
Vis hele sitatet...
Sitat av Aftenposten
Siden den første patruljen ikke anså det som et alternativ å aksjonere selv, påpeker likevel kommisjonen at de likevel burde ha handlet ved blant annet forsøkt å skaffe båt til andre politistyrker. Patruljen visste at stedet de befant seg på var oppmøtested for øvrige politistyrker.

Første patrulje på landsiden utviste ingen aktivitet for å skaffe tilgang på båter i området. Den rapporterte heller ikke til operasjonssentralen eller aksjonsleder om båtsituasjonen i området, heter det i rapporten.
Vis hele sitatet...
Resten av artikkelen kan leses her: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e-6964509.html

Du må gjerne tro at det ikke ble gjort feil av enkeltpersoner, og at det kun var manglende utstyr som var årsaken til at ting gikk feil...

Sitat av Bamse5b Vis innlegg
I en raport jeg så sa de i 2007 at i de neste 5 årene vil det skje terror i Norge. Hva skjedde? Alle ignorerte det og Breivik ble massemorder

I tilleg har Norge 1 eneste politi helikopter i Oslo. I Sverige har de 20 i hele LANDET!
Vis hele sitatet...
Hjelper ikke med 1 eller 10 helikopter, når man ikke har beredskapsordning for mannskap.
Sist endret av danielsk; 13. august 2012 kl. 23:26.
Fordi staten ga de fri den dagen!
Flere helikoptere = flere piloter!
Sist endret av Bamse5b; 13. august 2012 kl. 23:27.
Sitat av Bamse5b Vis innlegg
Fordi staten ga de fri den dagen!
Flere helikoptere = flere piloter!
Vis hele sitatet...
Og mer våpen = mer militære.
Elendig logikk.
En ting er hvertfall sikkert. Jensemann må pakke snippsekken sin å gå.. Eller, det har neppe noe å si. Han er ferdig ved regjeringsskifte uansett, hvertfall etter idag.
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
En ting er hvertfall sikkert. Jensemann må pakke snippsekken sin å gå.. Eller, det har neppe noe å si. Han er ferdig ved regjeringsskifte uansett, hvertfall etter idag.
Vis hele sitatet...
Det er nok flere personer som bør gå fra stillingen sin, men Jens er ikke en av de. Du kan gjerne støtte opp påstanden din ved å vise til feil han personlig har gjort.
Sist endret av danielsk; 13. august 2012 kl. 23:43.
Spørsmålet jeg sitter igjen med, etter utallige diskusjoner i dag, er hvorfor folk mener statsministeren bør gå av.
Hva er det han skal ta skylden for? Hva er det han personlig har ansvaret for? Hvilke feil begikk han 22/7 og den påfølgende tiden som er så alvorlige at han ikke lenger kan være statsminister?
Kan noen av dere, som bla. var på hugget tidligere i dag med diverse tråder om temaet, svare?
Jeg forstår virkelig ikke, selv ikke etter å ha kommet til halvveis i rapporten.
Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
Spørsmålet jeg sitter igjen med, etter utallige diskusjoner i dag, er hvorfor folk mener statsministeren bør gå av.
Hva er det han skal ta skylden for? Hva er det han personlig har ansvaret for? Hvilke feil begikk han 22/7 og den påfølgende tiden som er så alvorlige at han ikke lenger kan være statsminister?
Kan noen av dere, som bla. var på hugget tidligere i dag med diverse tråder om temaet, svare?
Jeg forstår virkelig ikke, selv ikke etter å ha kommet til halvveis i rapporten.
Vis hele sitatet...
Han lyger mye. Han lovet bedre skoler! Hva fikk vi? Mangel på bøker!
Sist endret av Bamse5b; 13. august 2012 kl. 23:57.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Resten av artikkelen kan leses her: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e-6964509.html

Du må gjerne tro at det ikke ble gjort feil av enkeltpersoner, og at det kun var manglende utstyr som var årsaken til at ting gikk feil...
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt noe om at det ikke ble gjort feil av enkeltpersoner. Det sier seg selv at mennesker vil gjøre feil i såpass kaotiske omstendigheter.

Og i motsetning til det Aftenposten skriver skaffet de faktisk båter til Delta. Det er også feil at de ikke prøvde å skaffe båter da de ankom. Det var ingen båter tilgjengelig bortsett fra båten "Reiulf", som de prøvde å anrope uten hell.

Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
En ting er hvertfall sikkert. Jensemann må pakke snippsekken sin å gå.. Eller, det har neppe noe å si. Han er ferdig ved regjeringsskifte uansett, hvertfall etter idag.
Vis hele sitatet...
Det er tilfeldig at akkurat Jens satt som statsminister. Statsministre fra andre partier hadde sittet i akkurat samme situasjon i dag dersom de hadde vært ved makten den 22. juli.
Er litt imponert over at ingen har fått med seg at de skriver "freakforum.no" istedetfor freakforum.nu / freak.no . Browser du http://freakforum.no får du noe HELT annet enn Freakforum... (NSFW)
Sist endret av Forconin; 14. august 2012 kl. 00:02.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Hvorfor hadde utfallet blitt så mye bedre hvis Stoltenberg ikke var statsminister?
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Og mer våpen = mer militære.
Elendig logikk.
Vis hele sitatet...
Mer piloter i politiet = sjeldnere alle har fri samtidig
Sitat av Bamse5b Vis innlegg
Mer piloter i politiet = sjeldnere alle har fri samtidig
Vis hele sitatet...
Fantastisk logikk. Har du vurdert løsningen som innebærer at man ikke sender alle på ferie samtidig? Da slipper man i tillegg å kaste bort penger på ansatte som ikke brukes ved vanlig drift. Hadde det vært behov for flere piloter i vanlig drift, så hadde de hatt det.
Sist endret av danielsk; 14. august 2012 kl. 00:26.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Fantastisk logikk. Har du vurdert løsningen som innebærer at man ikke sender alle på ferie samtidig? Da slipper man i tillegg å kaste bort penger på ansatte som ikke brukes ved vanlig drift. Hadde det vært behov for flere piloter i vanlig drift, så hadde de hatt det.
Vis hele sitatet...
Flere piloter hadde vel ikke hatt noen betydning den 22. juli, siden problemet var at helikopteret var til vedlikehold.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Fantastisk logikk. Har du vurdert løsningen som innebærer at man ikke sender alle på ferie samtidig? Da slipper man i tillegg å kaste bort penger på ansatte som ikke brukes ved vanlig drift. Hadde det vært behov for flere piloter i vanlig drift, så hadde de hatt det.
Vis hele sitatet...
Burde altid være ekstara pilot i tilfelle noe sånn som det her kan skje!

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Flere piloter hadde vel ikke hatt noen betydning den 22. juli, siden problemet var at helikopteret var til vedlikehold.
Vis hele sitatet...
Ganske tragisk at man ikke har et ekstra i tilfelle ekstreme situasjoner!

Syntes det bare er rart at SÅ mye kunne gå galt samme dagen....
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Ganske tragisk at man ikke har et ekstra i tilfelle ekstreme situasjoner!
Vis hele sitatet...
Du får takke regjeringen, som nekter å gi politiet ressursene de trenger.
Hørte på dagsnytt 18 på p2 og har skummet rapport..... Har bare lyst til å grine, det failer jo faen meg på fuckings alle punkter det der.... "Lyn fra klar himmel" my ass, er det ikke jobben dems da=?
Sitat av ViceR Vis innlegg
Hvorfor hadde utfallet blitt så mye bedre hvis Stoltenberg ikke var statsminister?
Vis hele sitatet...
Utfallet _kunne_ blitt mye bedre. Stoltenberg er en kompromissenes mann, og vergrer seg for aa traakke noen paa foettene. Han har dermed ikke evnet aa faa til endringer i bla. politiet. Under parolen "Alle skal med" har Stoltenberg bidratt til at middelmaadighet er et akseptabelt maal, og godt resultat.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det aller meste skyldes manglende utstyr. Selv ditt eksempel:
_________

Dette er et dårlig eksempel. Her er det nok en gang kommunikasjonsproblemer som følge av dårlig utstyr.

Den første patruljen som kom til Utøya brygge hadde fått beskjed om å observere, og at det var både båter og helikopter på vei (side 131). Det står også at det ikke var båter tilgjengelig der de ankom.

Fem minutter etter at de hadde ankommet fikk de beskjed om at Beredskapstroppen var like i nærheten, og at de skulle skaffe båter til disse. Dette virker helt logisk, siden BT er spesialtrent til slike situasjoner.

Han dirigerte ikke trafikken uten videre, men holdt igjen trafikken slik at BT skulle komme raskere frem. Dette var altså like etter at de hadde fått beskjed om at BT var i området hvert øyeblikk.

Å konkludere med manglende handlekraft basert på at de ikke fikk tak i båt innen fem minutter etter ankomst når selv rapporten påpeker at det ikke var båter hverken ved brygga eller ute i vannet er merkelig for å si det mildt!
Vis hele sitatet...
Så, kort fortalt prøver du å si at "jaja, ting fungerte jo ikke, men det er jo selvsagt ikke Politiets skyld. Selv om det hadde vært politiets skyld -så er de jo bare (veike) mennesker alle sammen jo.."

Ja, nå føler jeg meg enda tryggere når neste terrorangrep kommer, det er sikkert og visst. Kanskje hadde robåt fungert bedre i den situasjonen, mer grønnere, fordi masse joller rundt Utøya bruker diesel og slipper masse CO2.?

Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
Spørsmålet jeg sitter igjen med, etter utallige diskusjoner i dag, er hvorfor folk mener statsministeren bør gå av.
Hva er det han skal ta skylden for? Hva er det han personlig har ansvaret for? Hvilke feil begikk han 22/7 og den påfølgende tiden som er så alvorlige at han ikke lenger kan være statsminister?
Kan noen av dere, som bla. var på hugget tidligere i dag med diverse tråder om temaet, svare?
Jeg forstår virkelig ikke, selv ikke etter å ha kommet til halvveis i rapporten.
Vis hele sitatet...
Nei - Jens har ikke skyld han. Overhodet ikke. Lily, ikke bry deg om Stoltenberghaterne som er nødt til å felle alt som er negativt og dårlig over på Arbeiderpartiet /evt Stoltenberg.
Disse menneskene kommer uansett ikke til å bli hørt i mesteparten av opinonen/publikum når det gjelder disse sakene, så kan de sitte der og grinebite seg grønn og blå.

Vel . hvis det ikke er direkte Stoltenberg og ikke direkte Arbeiderpartiet som er årsaken, så er jo årsaken nemlig *litt* mer kompleks - du ser det har vært flere LAME folk i departementer, politiet, bindeleddet mellom politi og departementer, bindeleddet mellom politiet og Forsvaret.

Hadde disse gjort jobben sin korrekt ville Breivik ha blitt stoppet langt tidligere, langt tidligere.Mon tro om han hadde klart i hele tatt å stoppe den stygge varebilen nærved hvis det hadde vært tiltak rundt bygningen som f.eks si det franske eller britiske parlamentet?

Uansett, kommisjonslederen sa at hadde allerede fastlagte prosedyrer for sikkerhet blitt fulgt, ville Breivik ha hatt langt færre sjangser. T.o.m på Utøya var det kun én politimann/vakt - ubevæpnet i god norsk stil.
Denne rapporten er mat for høyresiden og rød-grønn-skeptikere. Flere mener Jens må gå av (og VG presterte til og med å skrive det på forsiden at Jens burde gå av, mens inni bladet skriver de om Gjørv som snart skal bli mamma), men ønsker vi en statsleder som går av i tøffe tider? Vi kan riktignok forbedre en hel del, og Jens har kanskje vært for sløv på dette, men vi skal ikke legge skylda på hans skuldre. Og når den forferdelige hendelsen faktisk skjedde, hadde vi en utrolig flott statsminister, og jeg er sjeleglad for at jeg slapp å høre den innrøykte stemmen til Siv som skulle trøste meg.

Vi må gjøre forbedringer, og siden jeg ikke har lest hele rapporten akter jeg ikke å uttale meg spesifikt, men vil gjerne påpeke at Jens var rett på sak og svarte på rapporten at noe må gjøres. Det skal handles. Nå må vi slutte å være ideologiske, og faktisk tenke på denne saken som en enkeltsak som må bearbeides. Det er enkelttiltak som flere partier på begge siden av fløyen er enige om, og det er bare snakk om å få gjort det, og det har Jens sagt han skal gjøre. Det skjer bare ikke over natta, slik frepperne kanskje tror.
http://www.vg.no/nyheter/meninger/ar...artid=10059927

Harde ord.. Jeg hadde ikke villet sittet i Statsministerens Kontor nå om dagen om noen betalte meg en ti tusen NOK. God trykk-koker der nå.
Sist endret av aeon_illuminate; 14. august 2012 kl. 08:48.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Du får takke regjeringen, som nekter å gi politiet ressursene de trenger.
Vis hele sitatet...
Politiet får penger nok, de. Men så var det det med å være littegrann organisert...
Egentlig helt sykt hvor mye media har å si.. Hadde det ikke vært for media, hadde det ikke engang vært vurdert å få avsatt statsministeren. Skulle ønske vi hadde hatt en mer blå avis som kunne satt AP og gjengen skikkelig på plass, slik VG gjør med FRP hver måned.
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Egentlig helt sykt hvor mye media har å si.. Hadde det ikke vært for media, hadde det ikke engang vært vurdert å få avsatt statsministeren. Skulle ønske vi hadde hatt en mer blå avis som kunne satt AP og gjengen skikkelig på plass, slik VG gjør med FRP hver måned.
Vis hele sitatet...
Synes VG taler i klartekst og setter Jens ganske bra på plass i denne artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/meninger/ar...artid=10059927
Vg setter idag endelig punktum for sitt ønske om å bli det nye se og hør. Skamløse opposisjonspolitikere har fått blod på tann. Bistandsadvokatene som har blitt landets store masekråker krever at halve politivesenet går av. Jeg klarer ikke i min villeste fantasi skjønne hvorfor noe av dette er det minste konstruktivt? Jeg blir kvalm og oppgitt av å leve i et land så fullt av imbesiler. Det er overhode ingen grunn til at landets regjering skal gå av pga en gal manns handlinger. De som mener det ønsker regjeringen ut av helt andre grunner, og det får man anledning til å si ifra om i neste valg. Disse fremadstående folkene burde skamme seg. De eneste jeg unnskylder er foreldre i sorg, men det er ikke riktig av den grunn.
Sitat av utidetfri Vis innlegg
Hørte på dagsnytt 18 på p2 og har skummet rapport..... Har bare lyst til å grine, det failer jo faen meg på fuckings alle punkter det der.... "Lyn fra klar himmel" my ass, er det ikke jobben dems da=?
Vis hele sitatet...
Hva er jobben deres? Å være synske?

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Så, kort fortalt prøver du å si at "jaja, ting fungerte jo ikke, men det er jo selvsagt ikke Politiets skyld. Selv om det hadde vært politiets skyld -så er de jo bare (veike) mennesker alle sammen jo.."
Vis hele sitatet...
Det jeg prøver å si er at forutsetningene var dårlige fordi utstyret var i så dårlig stand. Dette har politifolk selv prøvd å påpeke i lang tid, og nå er det altså ofre for at regjeringen ikke har gjort noe med saken.

Hvis du mener jeg tar feil, anbefaler jeg deg å argumentere mot det fremfor å avspore diskusjonen med å dikte opp ting om meg.

Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Politiet får penger nok, de. Men så var det det med å være littegrann organisert...
Vis hele sitatet...
Politiet får ikke penger nok. Artikkelen du linker til er typisk Se&Hør-svada.

Pengene det er snakk om er ikke et overskudd, men er midler som er øremerket prosjekter som er blitt forsinket. Dersom politiet hadde brukt disse pengene på noe annet, hadde det ikke vært noe igjen til disse prosjektene.

Sandberg gjør seg til latter igjen. Han skal liksom lede justiskomiteen, og så klarer han ikke å sette seg inn i noe så enkelt som dette? Nei, Sandberg bør gå av. Dette er bare skammelig.

Det som er enda verre er at norske journalister nok en gang beviser at de er udugelige og løgnaktige.
Sist endret av hemmeligegreier; 14. august 2012 kl. 11:06.
Statens havarikommisjon for transport, (populært bare kalt havarikommisjonen) har en læresetning som sier at "Formålet med SHTs undersøkelser er å utrede forhold som antas å ha betydning for forebyggelsen av transportulykker. SHT skal ikke ta stilling til sivilrettslig eller strafferettslig skyld og ansvar."

I praksis betyr dette at man ikke anser det som viktig hvem som er ansvarlige for at ting gikk som det gikk, men at man i stedet fokuserer på hvorfor. På denne måten setter man fokuset på å unngå lignende hendelser i fremtiden i stedet for å bruke etterpåklokskapen til å sparke folk i viktige stillinger. Tabloidmedia og opposisjonspolitikere er tydeligvis mer interessert i å desperat finne noen å legge skylda på i stedet for å faktisk gå inn i materien for å finne ut hvorfor.
Det er lett å være etterpåklok. Media bør ta sin skyld for at grubbegata ikke ble stengt, først for å kritisere Oslo bystyret for stenging av andre gater, og deretter for å være direkte mot stenging av grubbegata (Les leder fra Aftenposten 26.02.2007 her: http://i.imgur.com/9c0am.jpg)

Det skal dog sies at regjeringen har ett ansvar, og det finnes enkeltpersoner som ikke har gjort jobben sin godt nok. Samtidig har også både media og opposisjonen ett ansvar, som like fullt ikke er oppfyllt.
Sist endret av danielsk; 14. august 2012 kl. 11:29.
Sitat av downing Vis innlegg
Det er overhode ingen grunn til at landets regjering skal gå av pga en gal manns handlinger. De som mener det ønsker regjeringen ut av helt andre grunner, og det får man anledning til å si ifra om i neste valg. Disse fremadstående folkene burde skamme seg. De eneste jeg unnskylder er foreldre i sorg, men det er ikke riktig av den grunn.
Vis hele sitatet...
At en gal mann har skyld i drapene gir ikke myndighetene, og i dette tilfellet statsministeren, immunitet for kritikk. Som høyeste instans i statsapperatet sitter følgelig Stoltenberg med ansvar for at så mye gikk galt og ikke fungerte den dagen. Han kritiseres for naivitet og manglende beredskapsfokus.
Regjeringer har gått av for mindre ting enn dette.

Ingen burde unnskylde seg eller skamme seg for å kritisere staten, selv om kritikken ikke alltid er konstruktiv.
Sitat av Flexxnes Vis innlegg
At en gal mann har skyld i drapene gir ikke myndighetene, og i dette tilfellet statsministeren, immunitet for kritikk. Som høyeste instans i statsapperatet sitter følgelig Stoltenberg med ansvar for at så mye gikk galt og ikke fungerte den dagen. Han kritiseres for naivitet og manglende beredskapsfokus.
Regjeringer har gått av for mindre ting enn dette.

Ingen burde unnskylde seg eller skamme seg for å kritisere staten, selv om kritikken ikke alltid er konstruktiv.
Vis hele sitatet...
Formelt ansvar og reelt ansvar er ikke det samme. Statsministeren går for eksempel fremdeles i butikken alene, muligens med sikkerhetsvakter på slep, men det er neppe umulig å ta en minister av dage hvis man ønsker det. Hvis så skulle skje at det skjer et attentat mot en minister betyr det ikke at ministeren er naiv eller at man ikke tar trusler på alvor, men at man gjør et valg om hvordan man ønsker å opptre og hvilket samfunn man ønsker å leve i. Det er slike betraktninger og avveininger man hele tiden tar som politiker. Noen ganger tar man feil, noen ganger har man rett.

Det er selvsagt viktig og nødvendig å kontinuerlig kritisere politikere, stat og regjering for beslutninger som tas, men det må også være mulig å også se at det ikke alltid er svart/hvitt. Jeg hadde ment eksakt det samme hvis statsministeren hadde vært Erna Solberg eller Siv Jensen.

Her er forøvrig en leder i den konservative avisa Aftenposten i 2007 om stenging av Grubbegata: