Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 10868
Et grunnprinsipp vi har i Norge er at alle er født med like muligheter uansett hudfarge, etnisitet, ideologi, meninger eller tro. Det er denne verdien alt bygger på. Det er derfor vi skatter såpass mye som vi gjør i dag, rett og slett for å skape likhet blant folket, unngå klasseskiller og leve opp til denne filosofien. Det er det som gjør Norge til det beste vestlige landet å bo i. Det er en grunnverdi som har røtter langt tilbake, som er påvirket av revolusjoner som har pågått gjennom hele Europas og Amerikas historie.

Allikevel kan vi se at det slår sprekker. Vi kan se i dag at det er betydelig større forskjell mellom alder og levestandard på vestkanten enn det det er på østkanten. Det er klare sammenhenger mellom lønn og alkoholisme. Lever man på trygd er det også en mye større sannsynlighet for at man blir avhengig av tobakk.

Dette er fakta som verken er unikt for Norge eller er særlig hårreisende. Det har alltid vært sånn, og kanskje det beste eksempelet på dette er USA.

Men over til grunnverdien i samfunnet vårt. Vi er alle født med like muligheter. Kan man med hånden på hjertet si at man er født med like muligheter hvis mor og far tjener under gjennomsnitt? Eller at man kanskje ikke har noen foreldre? At man rett og slett blir født inn i et samfunn der levestandarden og lønna er generelt lavere enn andre steder i Norge. Kan man si at Karsten fra Sokna er født med samme mulighetene som Preben fra Nesøya?

Hva er løsningen på dette? Høyreorientert politikk? Tvilsomt. Venstreorientert politikk? Kanskje.
Jeg har selv fantasert lenge på en løsning, men ikke hatt sjansen til å lufte den blant intellektuelle og nytenkende.

Kan løsningen var 100% arveskatt?

Over tid vil dette, utifra min logikk, jevne ut klasseskillene. Preben fra Nesøya vil ikke ha mulighet til å arve funkishuset til sin rike far. Huset vil bli statens eie, som igjen kan selge det til andre som fortjener det. I stedet for at Preben satser på å overta huset og kanskje bedriften, må Preben faktisk skaffe seg en utdanning og en jobb for å få sjans til å få det tilbake. Med pengene vi får fra arveskatten kan vi for eksempel utvikle et enda mer solid utdanningssystem og et system som vil øke mulighetene til Karsten for å leve et rikere liv. Så i stedet for å hjelpe de som allerede er født med sølvskje i munnen, vil man ha mulighet for å hjelpe de som kanskje ikke er så heldige. Det vil være opp til enhver enkelt. Og det vil som sagt, over lengre tid, jevne ut klasseskillene vi har i Norge.

Noen vil kanskje kalle dette en ekstrem tankegang, og jeg er ikke sikker på det selv heller, men jeg er oppriktig interessert i å høre tankene deres på forumet. Vil forslaget kunne skape mindre klasseskiller? Vil det jevne ut og styrke prinsippet om at alle er født med like muligheter? Er det en dum tanke?
Sist endret av bendiks; 10. mai 2012 kl. 21:21.
Om det hadde vært 100% arveskatt så hadde iværtfall ikke jeg spart en eneste krone. Muligens flyktet landet.
Det er ikke demokratisk støtte for 100% arveskatt (fordi det strider mot menneskelig natur og ønsket om å ta vare på sitt avkom), og demokrati er en viktigere grunnverdi enn like muligheter.
Sist endret av Stratops; 10. mai 2012 kl. 21:26.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
100% arveskatt vil vel bare føre til at ingen kan få lån lengre, da alle vil daue med massiv gjeld, siden verdier blir tatt av staten uansett.
Det er en veldig ekstrem tankegang som jeg ikke støtter. Grunnen til det er at hvem er staten som bare kan komme og ta noen som er gitt til deg? Om huset var din fars, bygget av din far og holdt ved like av din far. Når han dør så ønsker han å gi det til sin familie, og det burde han han få lov til. Uten at det kommer noen og tar huset og gir det videre.

En annen ting med å gjøre alle like er at man holder de gode nede. Samfunnet vil miste de med en høyere utdanning. De vil enten flykte eller jobbe med en jobb som hvem som helst kunne ha hatt. Hvem gidder og gå lenge på skole når man kan drite i alt sammen og jobbe i butikk, og da få like bra betalt som en kirurg?

En annen ting er at de som da styrer landet og sitter på alt sammen former en slags elite. De er mennesker de og, så det å tro at de ikke kommer til å ta noe for seg selv, men heller dele alt ut er naivt.
Sist endret av YankeenAtion; 10. mai 2012 kl. 21:30.
å stjele formuer når folk dør er helt på trynet, lukter jeg sjalusi? det er ikke mange som slipper å jobbe resten av livet, så utdanning trenger 95% av pappaguttene likevel

selvfølgelig vil det skape mindre klasseskiller, det blir fattige og mindre fattige: hvem skal da eie alle firma i norge? staten? stalinisme på ny..
Jeg vil nyansere det litt å si at vi alle er født med ulikt utgangspunkt.
Trådstarter har noen gode observasjoner, men løsningen er dessverre utenkelig,kom med andre forslag.
Hvordan har ikke alle lik mulighet til å bli rik i dagens samfunn da? Utdanning - > jobb - > Penger.

Hele grunnskolen er sponset av staten, videre utdanning kan man, som de fleste andre i hele Norge, ta opp lån for å gå. Siden noen er så heldige at de er født av rike foreldre, så de får nedbetalt alt av foreldrene, skal det straffes? Det vil alltid finnes latsekker som ikke gidder fordi "pappa betaler", akkurat som det alltid vil finnes mennesker som snylter av staten.

Og om man har så flaks at man har en mor eller far som har et firma, som man kan overta, tror du ikke man trenger utdanning for å drive det?
Se for deg at du ligger for døden, du har jobbet hardt hele livet. slik at barna og barnebarna får en lettere start på livet en det du hadde. Bare for at staten skal stikke av med alt du noensinne har tjent, syns du det høres rettferdig ut?

Jeg er enig i at alle skal ha like muligheter, men jeg forstår meg bare ikke på det stadige maset om at man skal presse mest mulig ut av de som har gjort en god jobb! Sålenge det er ett rettferdig skattenivå så burde ikke rike betale mer, rent prosentvis, en andre lønnstagere!

Hvorfor ikke få bunnnivået høyere, istedefor å senke toppnivået så drastisk?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Dessverre er det ganske urealiserbart.

Ekstremt og usmakelig.

Like usmakelig som formueskatten og alle de andre skattene. Jeg tror ikke vi betaler 28% skatt, jeg tror vi betaler nærmere 50%. (men det er nå bare min observasjon)

Hadde en slik lov blitt innført hadde øya til Fredriksen eller Sveits fått seg en ny immigrant.
Hvorfor skal alle ha helt like muligheter fra fødselen av?

Hva er det neste? Klone Brad Pitt, i en krysning med Stephen Hawking, slik at alle har genetiske like muligheter også?
Ts du skriver at dette er noe du har tenkt over - har du virkelig det?

Du mener løsningen er 100% skatt på arv? Og du tror oppriktig at folket vil godta slik sjørørveri?

For meg virker forslaget ditt infantilt og svært lite gjennomtenkt. For det første vil svært mange nordmenn med formuer og økonomisk oppegående bedrifter føle seg tvunget til å flytte ut av landet. Og tar det bedriften med seg så vil det det medføre både tap av arbeidsplasser, tap av skatteinntekter og arbeidsgiveravgifter og det vil nok heller svekke landets konkurransekraft og skatteinntekter.

Det vil også medføre en massiv flukt av kapital og medføre økt kreativitet i forbindelse med selskaps-struktur, der det gjerne da blir en stiftelse registrert i et annet land som står som hovedeier av selskapene slik at overskudd av drift i Norge kan overføres som konsernbidrag skattefritt ut av landet.

Nei løsningen din er særdeles dårlig og du fremstår som en fundamentalistisk kommunist helt uten tanke for hvilke konsekvenser en slik beskatning ville medføre.



Når det gjelder det andre du stiller spørsmål om - om alle nordmenn har de samme muligheter så er jo svaret på det et helt klart nei. Statistisk vil du se sammenhengene som du påpeker selv om det alltid vil være noen fra dårlige kår som vil være unntaket som bekrefter regelen.

En tanke om et samfunn der alle har reelt like muligheter er en utopi og en barnedrøm.
Det er klart det blir forskjell på barn som vokser opp med kjærlighet og foreldre som tar seg av barna sine og stimulerer deres evner og bygger opp barnets selvbilde og verdensforståelse og barn som vokser opp å dårlige hjem feks hos foreldre med lave allmennkunnskaper, dårlig utdanning og kanskje rusproblemer eller psykiske problemer.
Sitat av bendiks Vis innlegg
Vi er alle født med like muligheter. Eller?
Vis hele sitatet...
Nei vi er ikke det.

Hadde ikke min foreldre hatt såpass mye mammon som de har, hadde ikke jeg hatt en utdannelse i dag.
Sitat av Spirituell Vis innlegg

selvfølgelig vil det skape mindre klasseskiller, det blir fattige og mindre fattige: hvem skal da eie alle firma i norge? staten? stalinisme på ny..
Vis hele sitatet...
Nei det tror jeg slett ikke.
100% arveskatt vil nok tappe det norske samfunnet for både kapital, kunnskap og dyktige kunnskapsrike eiere som har lagt ned uendelig innsats i sin bedrift.
Resultatet vil bli økt arbeidsledighet, lavere skatteinngang og Norge vil som nasjon komme svekket ut med en slik politikk.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Norge vil som nasjon komme svekket ut med en slik politikk.
Vis hele sitatet...
Den ville gått konk siden dette ikke er en kommuniststat med KGB som følger med overalt. (Folk ville flydd ut av landet til hvor som helst, gjerne til land uten utleveringsavtaler med Norge)
Sitat av Wild Vis innlegg
Nei vi er ikke det.

Hadde ikke min foreldre hatt såpass mye mammon som de har, hadde ikke jeg hatt en utdannelse i dag.
Vis hele sitatet...
Javel? Du har ikke tilgang til lånekassen slik som alle andre?
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Javel? Du har ikke tilgang til lånekassen slik som alle andre?
Vis hele sitatet...
Dette handler ikke kun om lånekassen. Det har med hvilken ballast du får med deg hjemmefra. Hvilke grunnverdier dine foreldre gir deg og evt. hvilke fundamentale kunnskaps-brister ungdommer tar med seg over i voksenlivet.

Også i Norge finnes det barn som vokser opp i så føkka miljø at det preger og hemmer barnets utvikling så mye at slike barn aldri vil nå særlig langt.

Det er en grunn til at lærere mener de kan se alt før barna kommer på ungdomskole hvem som blir trygdemottakere, kriminelle og velfungerende samfunnsborgere. Og de lærerne treffer overraskende ofte. Om vi ser bort fra fysiologiske årsaker som feks hjerneskade slik som adhd/add så vil oppvekstmiljø være en av de viktigste faktorene som påvirker barns muligheter.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Dessverre er det ganske urealiserbart.

Ekstremt og usmakelig.

Like usmakelig som formueskatten og alle de andre skattene. Jeg tror ikke vi betaler 28% skatt, jeg tror vi betaler nærmere 50%. (men det er nå bare min observasjon)

Hadde en slik lov blitt innført hadde øya til Fredriksen eller Sveits fått seg en ny immigrant.
Vis hele sitatet...
De aller fleste av oss havner nok på en reel beskatning på langt over 50%.
Riktignok utgjør skjult skatt nesten halvparten da. Skjult skatt er alle rare og merkelige avgifter som staten stadig presser på oss.

Sitat av Fritenker Vis innlegg
Trådstarter har noen gode observasjoner, men løsningen er dessverre utenkelig,kom med andre forslag.
Vis hele sitatet...
Det er nok ingen enkel løsning på et så komplisert problem.

Bare ta en ting som nettverk, det å sosialiseres inn i de "riktige" miljøene.
Det er klart slikt vil gjøre det enklere for noen å lykkes enn for andre.

Noen vokser med golf og seiling og får dannelse og kunnskap langt utover det en kan forvente utifra alder. Andre vokser opp hos psykisk syke foreldre som er trygdemottakere og får et helt annet verdensbilde.

Vi har hatt et brukbart skolesystem i dette landet som har vært relativt flinke til å fange opp de som faller rakt igjennom faglig. Men idag er det så mye snakk om stigmatisering at vi faktisk nesten ikke benytter enkle og effektive virkemidler som spesialskoler, B-timer og personlig assistent. Dermed blir ikke de som kommer fra under-priviligerte hjem gitt nødvendig hjelp og det viktigste blir at de skal holdes i sitt vante klassemiljø selv om de da ikke klarer å ta inn læringen. At slike elever samtidig forstyrrer læringsprosessen for 29 andre elver er jo også negativt.

Nå må vi passe på at ikke likehetstanken ødelegger vårt skolesystem og faktisk skaper flere tapere.
Sist endret av random67489; 10. mai 2012 kl. 22:40.
Miljøet betyr alt for hvordan mennesker utvikler seg, derfor er det nesten umulig at folk har nøyaktig samme forutsetninger. Men samfunnet kan gjøre mye! Se på 2 land som Norge og kroatia, vi er like mang folk, men i Norge har har folk helt andre muligheter. Tar man 100 kroatere, og 100 nordmenn, så vil du kunne dele inn folk på en bellkurve etter diverse egenskaper. Forskjellen i Norge er at man kan være middelmådig som faen og ha et godt liv, I kroatia er man fucked. Beskatning er et viktig virkemiddel for dette, men 100 prosent skatt på arv? Det er ikke så lurt, prøv heller å finne på skatteforslag som vil lage et bedre samfunn. I usa Foreksempel så betaler man 15 prosent skatt på aksjegevinster. Vanlig inntekt kan man betale 39 prosent skatt av. Hvordan en slik skatt virker sier seg selv, akkurat som virkningen av trådstaters skatteforslag.
Ja, det hadde vært fint, men det er en rekke komplikasjoner rundt dette. Det er en grunn til at AP ikke har innført sosialisme i Norge. Skattesystemet er egentlig ikke et pressmiddel mot overklassen. Staten er avhengig av overklassen for å kunne eksistere i utgangspunktet. Hvis man beskatter i de trakter som nærmer seg "uakseptabelt" forsvinner kapitalen fra landet - og med den hele sulamitten...
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Dette er virkelig ikke et stort problem i Norge. Sammenlignet med andre land med lik utvikling er vi svært gode på sosial mobilitet. Det er forøvrig lite spor av klasseskille her til lands. De egentlige forskjellene ligger nok i et akademisk klasseskille, hvilket er uunngåelig. Ikke alle kan være leger og sivilingeniører...
Sist endret av thomasf; 10. mai 2012 kl. 23:48.
True phreak.
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Javel? Du har ikke tilgang til lånekassen slik som alle andre?
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner ingen som klarer seg gjennom utdanningen uten å jobbe ved siden av og / eller penger hjemmefra.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Dette er virkelig ikke et stort problem i Norge. Sammenlignet med andre land med lik utvikling er vi svært gode på sosial mobilitet. Det er forøvrig lite spor av klasseskille her til lands. De egentlige forskjellene ligger nok i et akademisk klasseskille, hvilket er uunngåelig. Ikke alle kan være leger og sivilingeniører...
Vis hele sitatet...
Men hva regnes som "high income"? Fanger den opp sfæren av mennesker med 10 millioner + i årslønn, eller kjører den fra 700 000 og oppover, som skattesystemet. Hvis sistnevnte er riktig, er resultatet lite overraskende.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av EoT Vis innlegg
Men hva regnes som "high income"? Fanger den opp sfæren av mennesker med 10 millioner + i årslønn, eller kjører den fra 700 000 og oppover, som skattesystemet. Hvis sistnevnte er riktig, er resultatet lite overraskende.
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ikke. Har dessverre ikke boken tallene er hentet fra. Er litt usikker på om jeg skjønner hvorfor det har noe å si.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Det vet jeg ikke. Har dessverre ikke boken tallene er hentet fra. Er litt usikker på om jeg skjønner hvorfor det har noe å si.
Vis hele sitatet...
700 000 kan ganske enkelt tjenes i året ved en rekke mer eller mindre vanlige jobber, 10 000 000 kun ved et fåtall. Det er disse, 10 000 000 +, 0,1%, som representerer den virkelige, økonomiske overklassen. Lurer på hvordan den sosiale mobiliteten er her. Men det er uansett skillet i seg selv man burde vurdere å gjøre noe med, ikke hvorvidt klassene mingler eller ei.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 11. mai 2012 kl. 00:50.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Tja. Skyter i mørket og påstår at det er få jobber (stillinger) som gir en årslønn på 10mill. Vil tro det er eiere, investorer og toppsjefer som har disse jobbene. Man kan nesten ikke nekte folk å tjene penger heller. I tillegg vil jeg tro at antallet personer i Norge som tjener 10mill i året er såpass lavt at det knapt nok kan kalles en egen klasse.
Muligheter er langt mer enn formue. Uavhengig av skatt, kan man "arve" kontaktnett og egenskaper. Innflytelsesrike foreldre vil alltid overføre innflytelsen til sine barn.

At folk skal behandles likt er et flott prinsipp, men man kan klarer ikke dermed å gjøre folk like - det er helt umulig.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Tja. Skyter i mørket og påstår at det er få jobber (stillinger) som gir en årslønn på 10mill. Vil tro det er eiere, investorer og toppsjefer som har disse jobbene. Man kan nesten ikke nekte folk å tjene penger heller. I tillegg vil jeg tro at antallet personer i Norge som tjener 10mill i året er såpass lavt at det knapt nok kan kalles en egen klasse.
Vis hele sitatet...
Det kan du kanskje si, det er ca. 0,1% av befolkningen, i overkant av 5000 mennesker.

Poenget mitt er bare at det er her den økonomiske makten ligger, så det er denne gruppen det er interessant å studere, med tanke på sosial mobilitet.
Sitat av bendiks Vis innlegg
Lever man på trygd er det også en mye større sannsynlighet for at man blir avhengig av tobakk.

Dette er fakta som verken er unikt for Norge eller er særlig hårreisende. Det har alltid vært sånn, og kanskje det beste eksempelet på dette er USA.
Vis hele sitatet...
Tror heller man kan snu om på det faktumet ditt å si:

Er man avhengig av tobakk er det mye større sannsynlighet for kommer til å leve på trygd.

Forresten mer gira på 0% arveskatt. Morfaren min har jobba hele livet for at jeg og søskene mine skal få en trygg fremmtid. Han kunne valgt å bruke pengene på seg selv. Men nei, han sparte de til oss. Dette har ingenting med pappagutter å gjøre. Kjenner jeg blir småkvalm av hele ideen
Sitat av EoT Vis innlegg
Det er en grunn til at AP ikke har innført sosialisme i Norge. ...
Vis hele sitatet...

wtf? Litt begrepsforvirret?

100% arveavgift er ikke sosialisme det er tyveri og sjørøveri - det skjønner fatisk både AP, SV og Rødt.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
wtf? Litt begrepsforvirret?

100% arveavgift er ikke sosialisme det er tyveri og sjørøveri - det skjønner fatisk både AP, SV og Rødt.
Vis hele sitatet...
Sosialisme er folkestyre over ressursene, et alternativ til kapitalismen. Noe som innebærer at eiendomsretten må bukke under for kollektivt styre.
Sitat av EoT Vis innlegg
Sosialisme er folkestyre over ressursene, et alternativ til kapitalismen. Noe som innebærer at eiendomsretten må bukke under for kollektivt styre.
Vis hele sitatet...
Folk som tror at 100%sosialisme ville fungert i praksis i Norge er sinnsforvirret. Sosialisme er en ond ideologi...
Dette er kanskje det minst gjennomtenkte innlegget jeg har lest, noen gang.

1. Hvis staten skal ta alt, skal det inkludere bedrifter? Gratulerer, du har eliminert masse arbeidsplasser, ødelagt en bit av historien, revet ned store deler av demokratiet og min personlige favoritt; kostet oss milliarder i kostnader til nye byråkrater.

2. Du nevner at de som fortjener det skal få ting, men fortjener ikke JEG å kunne gi fruktene av mitt arbeid videre til MINE barn. Du vet, de barna jeg faktisk bryr meg om? De som jeg setter høyere enn alle andre mennesker i verden? De barna ja.

3. Du, og mange andre, snakker konstant om dette onde klasseskillet, men verden trenger klasseskille. Alle kan ikke være fabrikkeiere, og alle kan ikke være havnearbeidere. Vi trenger klasser med forskjellige funksjoner.

4. Denne ordningen vil kun en menneskegruppe, de som er for late til å arbeide, siden dette jo kan øke trygda.

5. Hvis du skal ta huset deres tar du kanskje noe som har vært i familien i hundrevis av år.

Forslaget ditt minner egentlig veldig om kommunisme, og er vel egentlig også kommunisme. Går noe slikt noen gang igjennom danner jeg en opprørsbevegelse, men ikke før jeg har gjort om alle pengene mine til gull og kontanter som jeg stikker vekk i en safe ett eller annet sted. Forfedrene mine har jobbet hardt for å tjene opp en liten formue i godt over fem generasjoner. Ikke at formuen er noe særlig å snakke om siden 5mil så vidt skaffer deg ett hus i disse dager, men det er nå resultatet av deres harde arbeid. Jeg sier ikke at folk som faktisk mener dette bør skytes, men jeg er mer en villig til å rundjule dem.

Familieformuer er som regel basert på hardt arbeid, og mye sparing, å skulle ta fra etterkommerne til flittige, hardtarbeidende mennesker for det en eller annen slask på nav ikke får nok penger, eller ikke har vett til å sanke penger, synes jeg er latterlig.
Sitat av EoT Vis innlegg
Sosialisme er folkestyre over ressursene, et alternativ til kapitalismen. Noe som innebærer at eiendomsretten må bukke under for kollektivt styre.
Vis hele sitatet...
Vi har aldri hatt rendyrket sosialisme eller kommunisme i norge - men vi har da både sosialisme og sosialister. Men jeg har aldri hørt makan til lite gjennomtenkt sludder som å ta 100% i arveavgift, selv ikke de rødeste menneskene jeg kjenner som er ultra kommunister tror at slikt kan gjennomføres i praksis uten enorme og alvorlige konsekvenser.

100% arveavgift. Da snakker vi totalitær styreform etter gode gamle Pol Pot metode og da trenger vi stasimetoder og angiveri. Noe slikt lar seg ikke gjennomføre i et demokrati.
Sist endret av random67489; 11. mai 2012 kl. 12:34.
Mennesket er vel biologisk programmert til å ta vare på seg selv og sine før noen andre, vi er biologiske egoister, vår egen overlevelse og komfort kommer alltid underbevisst først, så jeg tror aldri det vil gjevne seg ut
Sitat av EoT Vis innlegg
Sosialisme er folkestyre over ressursene, et alternativ til kapitalismen. Noe som innebærer at eiendomsretten må bukke under for kollektivt styre.
Vis hele sitatet...

Selv ikke i kommunistiske land er eiendomsretten helt forsvunnet.......

Det er ikke mulig å gjennomføre uten å fjerne demokratiet - og Norge har da svært mange sosialister og sosialistiske partier og politikere.
Selv om våre politikere aldri vil fjerne eiendomsretten så er politikken og ideologien sosialistisk.

Altså fremstår du fortsatt som begrepsforvirret.
Sist endret av random67489; 11. mai 2012 kl. 12:42.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Selv ikke i kommunistiske land er eiendomsretten helt forsvunnet.......

Det er ikke mulig å gjennomføre uten å fjerne demokratiet - og Norge har da svært mange sosialister og sosialistiske partier og politikere.
Selv om våre politikere aldri vil fjerne eiendomsretten så er politikken og ideologien sosialistisk.

Altså fremstår du fortsatt som begrepsforvirret.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er ikke begrepsforvirret, ikke i denne sammenheng i hvert fall. Dere har bare en annen forståelse av demokrati og frihet enn meg. Demokrati er ikke nødvendigvis synonymt med kapitalisme+parlamentarisme, og frihet ikke nødvendigvis med økonomisk frihet. Jeg snakker om utenforparlamentariske og post-kapitalistiske teorier, ikke den klassiske pakka dere prakker på meg.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av EoT Vis innlegg
Det kan du kanskje si, det er ca. 0,1% av befolkningen, i overkant av 5000 mennesker.

Poenget mitt er bare at det er her den økonomiske makten ligger, så det er denne gruppen det er interessant å studere, med tanke på sosial mobilitet.
Vis hele sitatet...
Nei der må jeg nok være uenig. Jeg vil si det er mer interessant å studere hva som hindrer den "lavere klassen" i å klatre, for deretter å eliminere/redusere disse. Som nevnt tidligere kan ikke alle ha toppjobber, men et mål må være å legge til rette forholdene slik at alle får en sjanse.

Dessuten tror jeg ikke denne 0,1% av befolkningen er til hinder for at foreldreløse Peder Ås får seg en fet utdanning. Det er ingen som sitter på toppen og tar fra de fattige og gir til seg selv. Håper jeg ikke knuser for mange hippie/commie-hjerter nå, men det er bare ikke slik det fungerer.
For det første er jo dette helt bak mål av økonomiske grunner.. for det andre er ikke penger så avgjørende som du skal ha det til, i Norge værtfall. Hvem tror du vil gjøre det best i livet, en smart og sjarmende person fra lav-middelklasse eller en dum og stygg med rike foreldre? Sosial intelligens og ikke minst utsende er helt avgjørende for hvordan du klarer deg i arbeidslivet og i mange yrker er det mye viktigere enn utdanning. Men dette betyr heldigvis ikke at vi skal genmodifisere alle til å se ut som Kristin Halvorsen.
Sitat av bendiks Vis innlegg
Et grunnprinsipp vi har i Norge er at alle er født med like muligheter uansett hudfarge, etnisitet, ideologi, meninger eller tro. Det er denne verdien alt bygger på
Vis hele sitatet...
Men hvis du bygger luftslott, må du forvente at byggverket raser sammen når virkeligheten kommer og banker på døren.

Mennesker er ulike. Mennesker fødes ikke med like muligheter. Vi er forskjellige – på godt og vondt. Vi har ulike talenter, ulike evner.

Selv ikke de storslåtte sosiale eksperimentene i kommunistiske regimer ala Sovjet gjorde en tøddel for å forandre dette faktum. River du ned ett hierarki vil det snart dannes et nytt hierarki. Det er slik mennesket er og det er slik menneskelige samfunn organiseres. Beinhardt og urettferdig kan man kanskje si – men det er nå en gang slik livet er. Å utjevne forskjeller og skape like muligheter er et prosjekt som bare går inntil en viss grad – og som ofte gir paradoksale konsekvenser. Eksempel: det norske likestillingsparadokset. Norge har et særdeles kjønnssegregert arbeidsmarked – og i takt med at likestillingen mellom kjønnene har økt så øker også norske kvinners tendens til å velge yrke etter tradisjonelt kjønnsrollemønster. Mens i mange andre land, som er mindre likestilte på papiret, velger kvinner såkalte mannsyrker (teknikk, ingeniør osv) i større grad enn hos oss. Dette er et paradoks fordi vi antok at når kvinnen frigjøres og likestilles vil hun velge andre yrker enn de tradisjonelt kvinnelige – mens det faktiske resultatet er at hun bruker friheten sin til å velge nettopp det hun angivelig ble frigjort fra.

Man kan selvsagt ha meritokrati som ideal – og forsøke å gi alle sjanser på tross av sin sosioøkonomiske bakgrunn. Men ulikheten mennesker mellom er uutryddelig.
Sitat av EoT Vis innlegg
Nei, jeg er ikke begrepsforvirret, ikke i denne sammenheng i hvert fall. Dere har bare en annen forståelse av demokrati og frihet enn meg. Demokrati er ikke nødvendigvis synonymt med kapitalisme+parlamentarisme, og frihet ikke nødvendigvis med økonomisk frihet. Jeg snakker om utenforparlamentariske og post-kapitalistiske teorier, ikke den klassiske pakka dere prakker på meg.
Vis hele sitatet...
Nå bør du kanskje redusere røykinga noe?
Du forbinder statlig sjørøveri og togplyndring med frihet? Også mener du at folk som er uenige forsøker å "presse" noe på deg?

Ærlig talt du fremstår for meg som en ultra radikal fundamentalist-kommunist og bør starte en egen klubb sammen med trådstarter bendik så kan dere sitte i et mørkt rom bak lukkede gardiner og pønske ut hvordan dere skal ramme og råke alle som ikke lever av trygd.

Det du har surret med har jo ingenting med sosialisme å gjøre - fullstendig frafall av privat eiendomsrett er jo en av grunnpilarene til totalitære fundamentalistiske kommunistiske styresett. Langt til venstre for sosialistene.
Sist endret av random67489; 11. mai 2012 kl. 17:55.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Nå bør du kanskje redusere røykinga noe?
Du forbinder statlig sjørøveri og togplyndring med frihet? Også mener du at folk som er uenige forsøker å "presse" noe på deg?
Vis hele sitatet...
Hæ? Kanskje jeg bør kutte ned på røykinga, for jeg skjønner ikke hva dere mener.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Ærlig talt du fremstår for meg som en ultra radikal fundamentalist-kommunist og bør starte en egen klubb sammen med trådstarter bendik så kan dere sitte i et mørkt rom bak lukkede gardiner og pønske ut hvordan dere skal ramme og råke alle som ikke lever av trygd.
Vis hele sitatet...
Det høres forsåvidt hyggelig ut, men hvis du leser førsteposten min, ser du at jeg er imot 100% beskatting, nettopp fordi det ikke ville fungert. Staten er avhengig av overklassen, og overklassen er avhengig av staten. Hvis en eliminerer den andre, vil resultatet bare være kaos og nye maktstrukturer (som i Sovjet).
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Det du har surret med har jo ingenting med sosialisme å gjøre - fullstendig frafall av privat eiendomsrett er jo en av grunnpilarene til totalitære fundamentalistiske kommunistiske styresett. Langt til venstre for sosialistene.
Vis hele sitatet...
Det er viktig å skille mellom eiendommer og eiendeler. Eiendommer mener jeg skal være kollektivt kontrollert, ikke gjennom staten, men i et rådssamfunn. Eiendeler (som gjenstander og bolig) skal selvsagt være under individets autonome kontroll. Jeg er ikke "kommunist", som sådan. Jeg er for direkte-demokrati, en sterk grunnlov som forsvarer individet og mot hierarkiske strukturer som undertrykker det. Hvordan ble det plutselig så jævlig autoritært? :S:S:S
Vi er ikke født med like muligheter. Vi er forskjellige som individer arvemessig (her genetisk, ikke pengemessig) som spiller en stor rolle. Men resten avgjøres av hvilken ræv du kommer ut av.

Akkurat som det er mulig at Preben Vestkant den III. jr kan bli en boms, kan Ronny Pøbel bli finansgigant. Men sannsynligheten for at en i utgangspunktet mindre begavet pappagutt blir en "vinner" i samfunnet er mye større enn sannsyligheten for at en like lite begavet østkant-lausunge blir en vinner. Man får en gratisbillett gjennom kulturelle verdier i hjemmet og i nettverket sitt.

Selvom det ikke er helt like muligheter for alle så tror jeg allikevel at det i Norge, sammenlignet med andre land, er en større sjanse for å avansere stort på "samfunnets rangstige" for hver enkelt.

Dessverre er verden urettferdig. Vi kan ikke gjøre stort med - og ønsker ikke at vi kunne gjort med - individuelle forskjeller i talent og evner. Derimot mener jeg at vi aldri bør stoppe å tilstrebe å utjevne de sosialøkonomiske forskjellene. Hvor du fødes er ikke din skyld.
Jeg trur at den største faktoren her er oppveksten, familielivet og de sosiale aspektene. Uansett om familien har over gjennomsnittet mye penger, så kan en uheldig unge havne hos en ikke-fungerende famile, eller en familie som rett og slett ikke greier å være forelder. Så nei, vi er ikke født med like muligheter, da alle foreldre ikke har en manual de følger.
Sist endret av TheGloryHole; 11. mai 2012 kl. 19:33.
Noen er mer heldige enn andre. Det betyr ikke at staten skal ta det foreldrene dine har jobbet for. Det blir alt for dumt.
Sitat av iSatan Vis innlegg
Noen er mer heldige enn andre. Det betyr ikke at staten skal ta det foreldrene dine har jobbet for. Det blir alt for dumt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Kapitalismens grunnprinsipp er at man er sin egens lykke smed.

Jeg er mye mer komfortabel med ideen om at bedriftene eies av kompetente mennesker som har tjent sine egne penger og jobbet seg fram, kontra en eller annen tilfeldig jævel som hadde flaks med foreldrene var.

Jeg er faktisk også for 100% arveskatt. Staten auksjonerer bort bedrifter og andre eiendeler, og bruker pengene på gratis utdanning. Bare ved å gi alle enkeltindivider like muligheter til å lykkes, likegyldig av hvem foreldrene dine er, kan man få rettferdig kapitalisme.
DumdiDum dette blir latterlig.
Klarer du ikke se at en slik beskatning ville rasert nasjonen innen svært kort tid?
Tror du virkelig majoriteten av oss ønsker at staten skal plyndre og rane til seg våre eiendeler den dagen vi trekker vårt aller siste?

Du sier du er mer komfortabel med at en bedrift eies av en kompetent eier heller en av en arving - men tror du noen ville orket å drive for seg selv når de vet at om døden banker på så tar staten alt? Dessuten så finnes det mange dyktige arvinger rundt om i landet som har økt selskapets inntjening og omsetning etter generasjonsskifte i bedriften. Så at arvinger ikke skal kunne drive godt er jo bare tull.

Hvem blir igjen i dette landet om en slik beskatning skulle blitt innført? Jo det skal jeg si det ville vært tapere og navklienter samt mennesker med lav eller ingen formue og de med lav eller ingen inntekt. Brorparten av andre mennesker vil rømt landet. Og hvor skulle uføretrygdede og syke mennesker da fått sine trygdepenger fra?
Sist endret av random67489; 11. mai 2012 kl. 21:12.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
DumdiDum dette blir latterlig.
Klarer du ikke se at en slik beskatning ville rasert nasjonen innen svært kort tid?
Tror du virkelig majoriteten av oss ønsker at staten skal plyndre og rane til seg våre eiendeler den dagen vi trekker vårt aller siste?
Vis hele sitatet...
Vi lever i et demokrati. 100% arveskatt hadde kun blitt innført om majoriteten hadde ønsket det. At ideen er ugjennomførbar så lenge ikke en majoritet ønsker det er dermed ytterst komplett likegyldig.

Du sier du er mer komfortabel med at en bedrift eies av en kompetent eier heller en av en arving - men tror du noen ville orket å drive for seg selv når de vet at om døden banker på så tar staten alt? Dessuten så finnes det mange dyktige arvinger rundt om i landet som har økt selskapets inntjening og omsetning etter generasjonsskifte i bedriften. Så at arvinger ikke skal kunne drive godt er jo bare tull.
Vis hele sitatet...
Jeg har overhodet ikke påstått at arvinger nødvendigvis driver dårlig. De er folk akkurat som alle oss andre. Noen er flinke, noen er ubrukelige, de fleste noe imellom. Jeg sier derimot at jeg mer komfortabel med ideen om at verdier i samfunnet går til de som har bevist at de er flinke. Jeg synes faktisk det er genuint urettferdig at det finnes folk som blir født i Norge som kan tjene mer enn 99% av befolkningen bare på renteinntektene på formuene til foreldrene. Det har ingenting med kapitalisme å gjøre.

Hvem blir igjen i dette landet om en slik beskatning skulle blitt innført? Jo det skal jeg si det ville vært tapere og navklienter samt mennesker med lav eller ingen formue og de med lav eller ingen inntekt. Brorparten av andre mennesker vil rømt landet. Og hvor skulle uføretrygdede og syke mennesker da fått sine trygdepenger fra?
Vis hele sitatet...
Igjen, du argumenterer utifra forutsetningen at dette hadde blitt tvangsinnført uten folkelig forankring. Tåpelig og rimelig irrelevant.
Greit nok det at jeg argumenterer utifra et tvansinnføring syn for jeg vet jo at noe slike feberfantasier aldri vil bli innført på en demokratisk måte. Altså er en slik forutsetning for diskusjon høyst relevant.

Jaja dere får fortsette å ha våte drømmer om slikt men det skjer ikke frivillig om dere skulle tro det. Altså må det nesten et statskupp til for å tvinge noe slikt gjennom - og selv da vil verdier forvitre.

God bedring til alle dere som synes ts og dumdidum sine tanker og ideer noe mer enn våte drømmer.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Greit nok det at jeg argumenterer utifra et tvansinnføring syn for jeg vet jo at noe slike feberfantasier aldri vil bli innført på en demokratisk måte. Altså er en slik forutsetning for diskusjon høyst relevant.

Jaja dere får fortsette å ha våte drømmer om slikt men det skjer ikke frivillig om dere skulle tro det. Altså må det nesten et statskupp til for å tvinge noe slikt gjennom - og selv da vil verdier forvitre.

God bedring til alle dere som synes ts og dumdidum sine tanker og ideer noe mer enn våte drømmer.
Vis hele sitatet...
Motargumenter er fine?

Hvis 100% arveavgift ble innført finnes det ikke en sjel som ville sittet med verdier når han døde. Hva ville resultatet av dette blitt?

Jo, man ville brukt opp pengene før man døde. Man ville tatt friår hvor man forsøkte seg som forfatter, kunster eller hva enn slags guttedrøm man hadde, man ville reist, man ville kjøpt seg ting man hadde lyst på og man ville brukt verdiene man hadde skapt.

Man kan fortsatt ha bedrifter, aksjemarked og absolutt alt vi har. Aksjespekulanter og absolutt alt som finnes nå ville fortsatt kunne finnes. Forskjellen ville vært at aksjespekulantene ville tjent pengene de investerte med egne hender først. Folk ville typisk også solgt seg ut av bedrifter når de ble eldre, for å bruke verdiene.

Kombinerer dette med en god eldreomsorg og gratis utdanning, så tror jeg vi ville fått et dynamisk, morsomt, interessant og levedyktig samfunn. Siden de eldre typisk ville trekt seg tilbake for å nyte livet når de hadde tjent nok, ville det vært mye, mye enklere for unge å komme seg inn i arbeidslivet og få muligheter til å bevise hva de var verdt.

Misunnelse og klassekamp ville også i stor grad forsvunnet, fordi det fantes ikke en sjel som ikke hadde fortjent verdiene han satt med. Ingen ville sittet med store verdier, ingen ville sittet med uforholdsmessig mye makt.

Jeg tror virkelig dette er en ide som har noe for seg, og at nordmenn flest ville blitt rikere og lykkeligere av dette. Det finnes mange åpenbare problemstillinger her, f.eks. hvordan familiehytter, hus og andre eiendeler som har åpenbart sentimental verdi skulle behandles. Jeg har ingenting imot å gjøre unntak for disse, og det hadde vært opp til folket å velge partier som gjorde valgene folket ønsker her. Det er kun eiendeler som gir avkastning jeg er sterkt imot at kan arves. Resten bør man være pragmatisk og finne gode løsninger på.