Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  258 52805
ABB "fleipet" idag om at hvis han ville være virkelig ondskapsfull skulle han fortelle hva som skjedde ombord MS Thorbjørn, ingen av de profesjonelle partene i rettsaken sier noe som helst om saken, og ikke en eneste redaksjon har plukket opp tråden og skrevet noen verdens ting ... Hva skjedde egentlig på vei ut til øya? Merker jeg er grenseløst nysgjerrig på hva som skjedde på fergeturen ut som ikke tåler dagens lys ...
http://stavrum.nettavisen.no/?tag=ms-thorbjorn

tror kanskje han mente at lederen stakk?
____________________
En skremmende tanke som jeg kanskje burde ha holdt for meg selv, men jeg tenkte i de baner at kanskje kapteinen på båten avslørte Breivik før han ankom øya, og for å spare sitt eget liv så lot han Breivik gå over på land.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Jeg forstår ikke hvordan ABB kan ha noen særlige kunnskaper om hva som skjedde om bord på båten da han ikke var der, og muligens ikke kunne se den en gang.
Sist endret av Takub; 19. april 2012 kl. 00:39.
Sitat av Takub Vis innlegg
Jeg forstår ikke hvordan ABB kan ha noen særlige kunnskaper om hva som skjedde om bord på båten da han ikke var der, og muligens ikke kunne se den en gang.
Vis hele sitatet...
Han tok jo MS Thorbjørn ut til Utøya.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.T49BQLP3Jlc

synes denne hadde bedre og mere oversiktlig forklaring enn den forrige jeg linket til, også lettere å lese.. men de forteller detaljert fra kapteinen hører at berivik er der og skal gå for å møte han også hopper de til de ankommer utøya (rart).. etter det forteller de detaljert igjen.. til og med hva folk tenkte..

men det er jo nødt til å komme fra hva han mente snart uansett, ellers blir det nok iallefall en ny konspirasjonsteoretiker
Hva som skjedde der er ikke så viktig for min del. Det er heller det som ikke skjedde. At fartøyet er et gammel militært fartøy, merk armert fartøy, setter jo noen tanker i sving. Båten vil utvilsom ha klart alle skuddene til ABB uten å sette de som er ombord i fare. At denne ikke ble brukt aktivt som en redningsfartøy kontra fluktfartøy er for meg ufortåelig.

Dette blir sagt av meg som ikke har noen form for tilknytning til denne saken annet enn gjennom media. Og har full fortåelse for at i øyeblikket var det instinkt for sitt eget liv som rådet.

Man gjør seg også noen tanker når lederen stikker fra øya i armert fartøy. (Setningen er bevist formulert i negativ retning)
Novice: Døh, det er jo allmennkringkasta for lenge siden. Tror ikke det er det alt hemmelighetskremmeriet og lure gliset handler om. Dessuten var ikke Breivik der da Eskil og gjengen dro fra øya.
Matoub: Det var min tanke også ... Men det rimer jo ikke helt, i og med at kapteinen hadde samboer og barn på øya. De fleste ville vel tatt en kule for å redde samboer og barn. Jeg ville i hvert fall det.

Merker jeg håper at den delen av historien blir kjent snart også. Har hatt inntrykk av at turen over gikk relativt smertefritt og at ingen skjønte hva som var på gang før han plaffet ned sine første ofre, men nå syns jeg det er mye som skurrer
Ble også veldig interessert i hva dette her handlet om.

Breivik er en veldig utspekulert og smart person, så var nok veldig bevisst på akkurat hva han sa her.

Kan jo spørre spørsmålsboksen på VGs stream i morgen om en av de vet hva han snakker om.
Sist endret av Paradigm; 19. april 2012 kl. 01:43.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Breivik er en veldig utspekulert og smart person, så var nok veldig bevisst på akkurat hva han sa her.
Vis hele sitatet...
Det får være din subjektive mening. Jeg klarer ikke å se et eneste tegn på at mannen er over gjennomsnittet intelligent.
Sitat av Matoub Vis innlegg
En skremmende tanke som jeg kanskje burde ha holdt for meg selv, men jeg tenkte i de baner at kanskje kapteinen på båten avslørte Breivik før han ankom øya, og for å spare sitt eget liv så lot han Breivik gå over på land.
Vis hele sitatet...
Oh my god, det ville tatt helt av.

Er enig i at Breivik ikke virker spessielt smart. Alle kan utføre det han gjorde bare de har nok tid og viljestyrke.
Etter å ha lest AP-artikkelen det linkes til kjenner jeg det knyter seg i magen av å tenke på kapteinen. Beskrivelsene han kommer med... Det å se samboeren sin bli drept og etterpå se morderen føres vekk... jeg tror jeg hadde angrepet alt og alle for å komme frem til ham.

Jeg ble veldig nysgjerrig på hvordan kapteinen har det nå...
Sitat av Matoub Vis innlegg
En skremmende tanke som jeg kanskje burde ha holdt for meg selv, men jeg tenkte i de baner at kanskje kapteinen på båten avslørte Breivik før han ankom øya, og for å spare sitt eget liv så lot han Breivik gå over på land.
Vis hele sitatet...
Nå fikk jeg vondt i rota.
Noen som kan utdype dette litt? Altså hva han sa, og i hvilken sammenheng han sa det og lignende.
Sitat av luni Vis innlegg
Det får være din subjektive mening. Jeg klarer ikke å se et eneste tegn på at mannen er over gjennomsnittet intelligent.
Vis hele sitatet...
vel forklar hvorfor han ikke er inteligent ?
Sitat av luni Vis innlegg
Det får være din subjektive mening. Jeg klarer ikke å se et eneste tegn på at mannen er over gjennomsnittet intelligent.
Vis hele sitatet...
Smart og intelligent er to forskjellige ting. Og jo, jeg ville sagt han er det, med tanke på hvor omfattende alle forberedelsene hans var.
Blir det ikke litt feil å hevde noe som helst ? Slik jeg ser det, er det veldig lett å peke i den retning at han var smart/intelligent, bare av å se på forberedelser og hvor nøye dette var planlagt. I bunn og grunn ser jeg det slik at å hevde at han var over gjennomsnittlig intelligent, er det samme som å mene at man selv ikke er intelligent nok til å kunne forstå hvorfor han gjorde dette(Jeg klarer i hvert fall ikke det). Og mener dermed at det blir feil å peke i intelligent retningen, med en gang det er noe man ikke forstår. Jeg personlig klarer ikke å knytte intelligens opp imot dette, dog han kan ha vært meget intellektuell, men jeg ser ikke at dette har en sammenhengen med det han har gjort.
Mener å ha lest at kapteinen var samboer med en av dem som ble drept.
Jeg kan ta feil.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Mener å ha lest at kapteinen var samboer med en av dem som ble drept.
Jeg kan ta feil.
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer det.
Jeg fant kilden. Lenke til Aftenposten, 7. januar.
Kvalmende tanke, han er jo ikke spesielt smart med likevel så klarte han å sette en hel nasjon i stå og massakrerte uten noen hindring i over en time... Hva kunne en person med samme idelogi men med mye høyere intelligens enn han funnet på?
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Hva kunne en person med samme idelogi men med mye høyere intelligens enn han funnet på?
Vis hele sitatet...
Lurt noen andre til å gjøre jobben?
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Kvalmende tanke, han er jo ikke spesielt smart med likevel så klarte han å sette en hel nasjon i stå og massakrerte uten noen hindring i over en time... Hva kunne en person med samme idelogi men med mye høyere intelligens enn han funnet på?
Vis hele sitatet...
Du vet forsåvidt lite om hvor smart han er. Forøvrig er ikke befal i det norske forsvaret spesielt intelligente (ja, jeg har møtt mange), men de er like fullt i stand til å delta i krig og utføre skarpe oppdrag. Intelligens spiller liten rolle så lenge man får opplæring og trening. De beste soldatene er de som ikke tenker selv, men som kun gjør det de blir bedt om. Å gjennomføre et oppdrag ala Brevik er ikke nødvendigvis så veldig komplisert, men de aller færreste har heldigvis mentaliteten som trengs.
Sitat av Matoub Vis innlegg
En skremmende tanke som jeg kanskje burde ha holdt for meg selv, men jeg tenkte i de baner at kanskje kapteinen på båten avslørte Breivik før han ankom øya, og for å spare sitt eget liv så lot han Breivik gå over på land.
Vis hele sitatet...
Det høres jo ikke usannsynlig ut,
men denne tråden er synsing til noen fra rettsaken lekker til media.
Dere kan ikke si at ABB IKKE er over gjennomsnittet intellegent! En ting er at han har greid å planlegge, smugle inn alt han trengte og så sette sammen en svær operasjon som han lyktes med. Men om man leste de 13 lange sidene han hadde forberedt så skjønner man at han vet rettighetene sine, og vet hvordan han skal takle situasjonen.

For en mann i hans posisjon, så takler han det hele på en kald og overraskende profesjonell måte. (Utenom første rettsdag da han falt i gråt pga. propaganda-filmen sin)

Vil også tro han kan en del innen økonomi og buisness siden han hadde eget firma i en periode.
Sist endret av Soppinfeksjon; 19. april 2012 kl. 20:35.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Det høres jo ikke usannsynlig ut,
men denne tråden er synsing til noen fra rettsaken lekker til media.
Vis hele sitatet...
Med referanse til lenken jeg la inn i en tidligere post i denne tråden,
så var kapteinen allerede gått i land da Breivik begynte å skyte.

Han samlet med seg de han kunne mens han løp tilbake til ferja.
Les artikkelen og smak litt på hvordan det må ha vært å være ham
akkurat da...
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av Matoub Vis innlegg
En skremmende tanke som jeg kanskje burde ha holdt for meg selv, men jeg tenkte i de baner at kanskje kapteinen på båten avslørte Breivik før han ankom øya, og for å spare sitt eget liv så lot han Breivik gå over på land.
Vis hele sitatet...
Vel, du kunne ikke tatt mer feil. Jeg kjenner kapteinen, og vet at han hadde både samboer og datter på øya, og jeg vet at ingen far vil sette sitt eget liv foran sine to kjæreste. Samboeren hans hadde nok derimot oppfattet mistanke, og det var vel det som gjorde at hun ble skutt relativt tidlig, foran øynene på kapteinen.

Og for dere som reagerer og kritiserer måten MS Thorbjørn dro fra øya, vil jeg gjerne høre deres argumenter. Jeg kan forstå at det høres rart ut for mange, men Eskil Pedersen var ikke trent for terror.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Vel, du kunne ikke tatt mer feil. Jeg kjenner kapteinen, og vet at han hadde både samboer og datter på øya, og jeg vet at ingen far vil sette sitt eget liv foran sine to kjæreste. Samboeren hans hadde nok derimot oppfattet mistanke, og det var vel det som gjorde at hun ble skutt relativt tidlig, foran øynene på kapteinen.

Og for dere som reagerer og kritiserer måten MS Thorbjørn dro fra øya, vil jeg gjerne høre deres argumenter. Jeg kan forstå at det høres rart ut for mange, men Eskil Pedersen var ikke trent for terror.
Vis hele sitatet...
Eskil Pedersen løy om hva han hadde gjort i det første intervjuet. Han sa "han ble dratt ned i den båten" og at han ikke så noe på vei ned.
Senere kommer det mer, da har han hørt skudd og sett døde.

I de avhørene som har lekket ut kommer det frem at kapteinen ville tilbake for å redde ungdommer men ble nektet av de som var om bord. Selvsagt husker ingen hvem som sa hva.

Det å nekte å redde barna du er en voksen leder for er ikke bra. Nekte en kaptein å redde barna han var leder for er ikke bra, det er mytteri.

Det å feige ut, er vi vant til fra politikere. Å lyve om det etterpå bør være diskvalifiserende for en politiker og ap/auf bør holde seg for gode til å forsvare ham.
De aller fleste vet at Eskil Pedersen stakk av som en feig kylling for å redde sitt eget skinn, trent for terror eller ikke, han hadde ansvar for de barna som var der. Blir det å få konsekvenser for han noen gang? Med medier som alle har tilknytning til AP, så vil det aldri skje at det får noen konsekvenser. Han har tidligere sagt han ikke kunne gjort noe mer.

Hvordan han klarer å leve med seg selv vel vitende om at han levnet tenåringer igjen på øya for å dø, er litt uforståelig for meg..
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Det å nekte å redde barna du er en voksen leder for er ikke bra. Nekte en kaptein å redde barna han var leder for er ikke bra, det er mytteri.

Det å feige ut, er vi vant til fra politikere. Å lyve om det etterpå bør være diskvalifiserende for en politiker og ap/auf bør holde seg for gode til å forsvare ham.
Vis hele sitatet...
det tror jeg ABB refererte til, men som andre har sagt tidligere blir det bare gjetting fram til vi blir fortalt hva han egentlig mente..

Jeg kan ikke forsvare at de på båten tvang kapteinen til å forlate barna på øya, men det står at de var i en sinnsstemning der de fikk veldig noia og var redd de var under angrep fra politiet, de ble til og med redd for at kapteinen kunne være med på det og spurtet vekk fra båten da den la til land... de må jo ha vært i en sjokk tilstand, kapteinen hadde mistet samboeren og hadde datteren igjen på øya, så jeg vil si det er forståpelig at de andre ikke klarte tenke på annet enn å rømme, mens kapteinen var innstilt på å redde datteren..

Vil si at jeg syns kapteinen er en ekte helt, da han dro tilbake til øya etter ABB var pågrepet og hjalp til med rednings ting og andre ting helt til 04:30 23juli.. syns virkelig alle burde lese aftenpostens gjennomgang sett fra kapteinens og noen overlevendes øyne..
Sist endret av Novice; 19. april 2012 kl. 21:34. Grunn: dato feil
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Eskil Pedersen løy om hva han hadde gjort i det første intervjuet. Han sa "han ble dratt ned i den båten" og at han ikke så noe på vei ned.
Senere kommer det mer, da har han hørt skudd og sett døde.

I de avhørene som har lekket ut kommer det frem at kapteinen ville tilbake for å redde ungdommer men ble nektet av de som var om bord. Selvsagt husker ingen hvem som sa hva.

Det å nekte å redde barna du er en voksen leder for er ikke bra. Nekte en kaptein å redde barna han var leder for er ikke bra, det er mytteri.

Det å feige ut, er vi vant til fra politikere. Å lyve om det etterpå bør være diskvalifiserende for en politiker og ap/auf bør holde seg for gode til å forsvare ham.
Vis hele sitatet...
Hele gjengen var jo i sjokk.. egentlig er det helt utrolig at de som ble intervjuet rett etter at dette skjedde var i stand til å snakke i det heletatt..

Husk at det ikke er kommandosoldater men helt vanlige ungdommer som plutselig befant seg i en helt sinnsyk situasjon dette er snakk om
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Eskil Pedersen løy om hva han hadde gjort i det første intervjuet. Han sa "han ble dratt ned i den båten" og at han ikke så noe på vei ned.
Senere kommer det mer, da har han hørt skudd og sett døde.

I de avhørene som har lekket ut kommer det frem at kapteinen ville tilbake for å redde ungdommer men ble nektet av de som var om bord. Selvsagt husker ingen hvem som sa hva.

Det å nekte å redde barna du er en voksen leder for er ikke bra. Nekte en kaptein å redde barna han var leder for er ikke bra, det er mytteri.

Det å feige ut, er vi vant til fra politikere. Å lyve om det etterpå bør være diskvalifiserende for en politiker og ap/auf bør holde seg for gode til å forsvare ham.
Vis hele sitatet...
Det høres ut som om du mener at dette er en vanlig sak for en politiker. Du var ikke på Utøya, så du vet ingenting om hvordan det var, eller hvordan overlevelsesinstinktet sparker inn. Det kan du ikke styre. Dessuten ble Eskil sett på som et mål, og det var derfor han ble bedt av rådgiveren sin å komme ned til båten. Det var heller ikke Eskil som beordret å dra derfra, og det kan godt hende kapteinen ville snu. Men hva hadde du sagt hvis du var på båten og kapteinen sa dere skulle snu og dra tilbake til en øy hvor det gikk en våpendesperado rundt og skjøt ungdommer?
Jeg syns du er kortenkt som sitter i etterkant og uttaler deg om hvordan folk burde reagert på en av norges største terroraksjoner.


Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
De aller fleste vet at Eskil Pedersen stakk av som en feig kylling for å redde sitt eget skinn, trent for terror eller ikke, han hadde ansvar for de barna som var der. Blir det å få konsekvenser for han noen gang? Med medier som alle har tilknytning til AP, så vil det aldri skje at det får noen konsekvenser. Han har tidligere sagt han ikke kunne gjort noe mer.

Hvordan han klarer å leve med seg selv vel vitende om at han levnet tenåringer igjen på øya for å dø, er litt uforståelig for meg..
Vis hele sitatet...
Hør her, idiot. For meg høres det ut som om du gir Eskil Pedersen skylden for de 69 døde på Utøya, og ikke Breivik. Mener du Eskil skulle løpt opp til Breivik i stedet?
Og hva mener du egentlig at Eskil skulle gjort? Han var akkurat like forsvarsløs som alle andre ungdommer.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hele gjengen var jo i sjokk.. egentlig er det helt utrolig at de som ble intervjuet rett etter at dette skjedde var i stand til å snakke i det heletatt..

Husk at det ikke er kommandosoldater men helt vanlige ungdommer som plutselig befant seg i en helt sinnsyk situasjon dette er snakk om
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i!
Men! På Utøya var det også mange helter, flere reddet skadde ungdom med fare for eget liv. Disse burde løftes frem som ap/auf`s nye ledere istedet for å prøve å frikjenne Eskil med å rase mot kritikk og feie sannheten under teppet.

Ap har tradisjon for dette, de gjorde det samme etter 2.vk. Stoltenberg har også sine ting feid under teppet, som den famøse bulkehistorien hvor han latet som han skrev navnet sitt på en lapp og stakk av.
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
De aller fleste vet at Eskil Pedersen stakk av som en feig kylling for å redde sitt eget skinn, trent for terror eller ikke, han hadde ansvar for de barna som var der. Blir det å få konsekvenser for han noen gang? Med medier som alle har tilknytning til AP, så vil det aldri skje at det får noen konsekvenser. Han har tidligere sagt han ikke kunne gjort noe mer.

Hvordan han klarer å leve med seg selv vel vitende om at han levnet tenåringer igjen på øya for å dø, er litt uforståelig for meg..
Vis hele sitatet...
Skal like å se deg løpe inn i skuddregnet for å redde folk isteden for å redde ditt eget liv. Er ikke noe fan av Eskil, men det han gjorde vil jeg si er ganske vanlig i en situasjon hvor man frykter for livet.
Sist endret av Source; 19. april 2012 kl. 21:57.
Sitat av Source Vis innlegg
Skal like å se deg løpe inn i skuddregnet for å redde folk isteden for å redde ditt eget liv.
Vis hele sitatet...
Sett at du jobbet på et skip som går på skjær eller noe, åssen ville du tatt det om kapteinen tok den eneste livbåten, og lot deg og passasjere + andre medarbeidere bli igjen?

Såklart, det kan godt være en reaksjon, men er man en leder, så må man faktisk være forbredt på å være leder også, mener jeg da. Du ser vel ikke ledere av tropper i militæret løper fra folka sine? (Kanskje satt på spissen, men.) Gjør dem det, så mister dem vel retten til å være en leder i militæret? (uten at jeg vet mer.)

Og isåfall, om det er så ille for han å få kritikk på den måten, så burde han vel gå av som leder, siden han ikke tåler kritikk av andre mennesker som ser på det på en annen måte enn han.
Sist endret av Bruskork1; 19. april 2012 kl. 22:00.
Ja, jeg er helt enig Bruskork1. Det jeg sier er at få her ville blitt igjen på øya frivillig. Det er litt for lett å si ting når man er uberørt selv.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Eskil Pedersen løy om hva han hadde gjort i det første intervjuet. Han sa "han ble dratt ned i den båten" og at han ikke så noe på vei ned.
Senere kommer det mer, da har han hørt skudd og sett døde.

I de avhørene som har lekket ut kommer det frem at kapteinen ville tilbake for å redde ungdommer men ble nektet av de som var om bord. Selvsagt husker ingen hvem som sa hva.

Det å nekte å redde barna du er en voksen leder for er ikke bra. Nekte en kaptein å redde barna han var leder for er ikke bra, det er mytteri.

Det å feige ut, er vi vant til fra politikere. Å lyve om det etterpå bør være diskvalifiserende for en politiker og ap/auf bør holde seg for gode til å forsvare ham.
Vis hele sitatet...
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
De aller fleste vet at Eskil Pedersen stakk av som en feig kylling for å redde sitt eget skinn, trent for terror eller ikke, han hadde ansvar for de barna som var der. Blir det å få konsekvenser for han noen gang? Med medier som alle har tilknytning til AP, så vil det aldri skje at det får noen konsekvenser. Han har tidligere sagt han ikke kunne gjort noe mer.

Hvordan han klarer å leve med seg selv vel vitende om at han levnet tenåringer igjen på øya for å dø, er litt uforståelig for meg..
Vis hele sitatet...
Det blir bare så utrolig dumt å sitte å skrive slike ting. Hva skulle disse ungdommene på båten ha gjort? Greit nok at det var en pansret båt, men dette hjelper ikke stort. Breivik skjøt på alt som beveget seg, og hadde Eskil løpt tilbake på øya så hadde han havnet i akuratt samme situasjon som de andre ungdommene - gjemme seg/svømme i land, og ha en 50/50 sjangse for å bli skutt.

Eskil har jo i ettertid blir "ansiktet" og stemmen for de overlevne på Utøya, noe som er bra i mine øyne. Hvis dere to over ser dokumentaren som Stagg prater om her så prater Eskil spesifikt om akuratt dette - hvordan han blir beskyldt for å ha "forlatt det synkende skipet". Dokumentaren setter stemningen veldig godt, og kan kanskje gi dere to trangsynte et litt bedre bilde av hvordan situasjonen faktisk var på øya.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Sett at du jobbet på et skip som går på skjær eller noe, åssen ville du tatt det om kapteinen tok den eneste livbåten, og lot deg og passasjere + andre medarbeidere bli igjen?

Såklart, det kan godt være en reaksjon, men er man en leder, så må man faktisk være forbredt på å være leder også, mener jeg da. Du ser vel ikke ledere av tropper i militæret løper fra folka sine? (Kanskje satt på spissen, men.) Gjør dem det, så mister dem vel retten til å være en leder i militæret? (uten at jeg vet mer.)

Og isåfall, om det er så ille for han å få kritikk på den måten, så burde han vel gå av som leder, siden han ikke tåler kritikk av andre mennesker som ser på det på en annen måte enn han.
Vis hele sitatet...
Disse lederne du nevner her får jo massevis av opplæring i hvordan man skal handle i krisesituasjoner. Eskil Pedersen hadde null opplæring, og derfor vil overlevelsesinnstinktet alltid ta over.
Det er riktig at Eskil var på MS Thorbjørn( og flere andre ), men det var IKKE han som ga ordre om å dra mot fastlandet. Tror INGEN her med hånden på hjertet kunne sagt at de garantert ville blitt igjen ( uavhengig av stilling og status ). I en slik situasjon setter overlevelses-instinktet inn, og hovedtanken er å komme seg i sikkerhet.
Blir kvalm av folk som gir Eskil og andre AUFere skylda,og dere burde holde dere for gode til å kommentere ( og ikke begynn men den ytringsfrihets-diskusjonen fordi den er gammelt nytt). Er bare EN som har skylda.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Det høres ut som om du mener at dette er en vanlig sak for en politiker. Du var ikke på Utøya, så du vet ingenting om hvordan det var, eller hvordan overlevelsesinstinktet sparker inn. Det kan du ikke styre. Dessuten ble Eskil sett på som et mål, og det var derfor han ble bedt av rådgiveren sin å komme ned til båten. Det var heller ikke Eskil som beordret å dra derfra, og det kan godt hende kapteinen ville snu. Men hva hadde du sagt hvis du var på båten og kapteinen sa dere skulle snu og dra tilbake til en øy hvor det gikk en våpendesperado rundt og skjøt ungdommer?
Jeg syns du er kortenkt som sitter i etterkant og uttaler deg om hvordan folk burde reagert på en av norges største terroraksjoner.
Vis hele sitatet...
Du etterspurte argumenter, når du får det så slenger du masse dritt og trekker meg inn i hypoteser.
Jeg kritiserer Eskil Pedersen for å lyve.

Hypotesene dine lar jeg stå, du vet virkelig ikke hvem du snakker med.
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
De aller fleste vet at Eskil Pedersen stakk av som en feig kylling for å redde sitt eget skinn, trent for terror eller ikke, han hadde ansvar for de barna som var der. Blir det å få konsekvenser for han noen gang? Med medier som alle har tilknytning til AP, så vil det aldri skje at det får noen konsekvenser. Han har tidligere sagt han ikke kunne gjort noe mer.

Hvordan han klarer å leve med seg selv vel vitende om at han levnet tenåringer igjen på øya for å dø, er litt uforståelig for meg..
Vis hele sitatet...
Det her er bare så patetisk, lavmål og trangsynt at det ikke er verdt ytterligere kommentering...
Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Det er riktig at Eskil var på MS Thorbjørn( og flere andre ), men det var IKKE han som ga ordre om å dra mot fastlandet. Tror INGEN her med hånden på hjertet kunne sagt at de garantert ville blitt igjen ( uavhengig av stilling og status ). I en slik situasjon setter overlevelses-instinktet inn, og hovedtanken er å komme seg i sikkerhet.
Blir kvalm av folk som gir Eskil og andre AUFere skylda,og dere burde holde dere for gode til å kommentere ( og ikke begynn men den ytringsfrihets-diskusjonen fordi den er gammelt nytt). Er bare EN som har skylda.
Vis hele sitatet...
Vi gir ikke Eskil Pedersen skylda for at titalls unger døde, vi sier bare at han er feig. Hadde han trekt seg som leder og i tillegg IKKE brukt 22. Juli som et verktøy for å fremme seg selv karrieremessig, hadde jeg ikke sagt noe.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Du etterspurte argumenter, når du får det så slenger du masse dritt og trekker meg inn i hypoteser.
Jeg kritiserer Eskil Pedersen for å lyve.
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstod det så var det rett etter angrepet at Eskil kom med denne "løgnen". Eskil har jo forklart at på øya trodde de at et statskupp var på gang når det kommer en politimann og skyter på dem. Han hadde sannsynligvis 10 000 tanker rasende igjennom hodet. Flere mennesker som han kjente drept. Og sannsynligvis masse skyldfølelse fordi han faktisk satt på første båten tilbake fra øya. Da kan jeg skjønne at det er lett å forsnakke seg.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Hypotesene dine lar jeg stå, du vet virkelig ikke hvem du snakker med.
Vis hele sitatet...
Sitter du på informasjon vi andre ikke gjør?
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Du etterspurte argumenter, når du får det så slenger du masse dritt og trekker meg inn i hypoteser.
Jeg kritiserer Eskil Pedersen for å lyve.

Hypotesene dine lar jeg stå, du vet virkelig ikke hvem du snakker med.
Vis hele sitatet...
Jeg slenger ikke dritt, jeg syns bare ikke det du kommer med henger på greip. Jeg har heller ikke dratt deg inn i hypoteser, jeg vet hvordan det var.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Det blir bare så utrolig dumt å sitte å skrive slike ting. Hva skulle disse ungdommene på båten ha gjort? Greit nok at det var en pansret båt, men dette hjelper ikke stort. Breivik skjøt på alt som beveget seg, og hadde Eskil løpt tilbake på øya så hadde han havnet i akuratt samme situasjon som de andre ungdommene - gjemme seg/svømme i land, og ha en 50/50 sjangse for å bli skutt.

Eskil har jo i ettertid blir "ansiktet" og stemmen for de overlevne på Utøya, noe som er bra i mine øyne. Hvis dere to over ser dokumentaren som Stagg prater om her så prater Eskil spesifikt om akuratt dette - hvordan han blir beskyldt for å ha "forlatt det synkende skipet". Dokumentaren setter stemningen veldig godt, og kan kanskje gi dere to trangsynte et litt bedre bilde av hvordan situasjonen faktisk var på øya.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om å løpe tilbake på øya, det blir bare så utrolig dumt å sitte å skrive slike ting.
Det er snakk om å plukke opp de som svømmer. Eskil ba dem om å svømme mens han selv stakk med båten. De som tok Reiulf plukket opp flere, de hadde vært i et mye hardere vær enn noen om bord på ferga bortsett fra kapteinen som så sin egen kone dø.

Eskil løy om egen innsats.

Sitat av ViceR Vis innlegg
Jeg slenger ikke dritt, jeg syns bare ikke det du kommer med henger på greip. Jeg har heller ikke dratt deg inn i hypoteser, jeg vet hvordan det var.
Vis hele sitatet...
For to innlegg siden bablet du om hva jeg ville ha gjort hvis jeg var der. At du nå nekter for det som alle kan se gjør deg til Eskils likemann. Lyving blir liksom ryggmarksrefleksen, akkurat som Stoltenberg og Støre.

Du etterlyste selv argumenter for så å prøve å senke diskusjonen med drittslenging og løgner.
Alle disse trådene som florerer på internett vedr. Eskil Pedersen og hva han tok seg til på utøya preges av actionfilmretorikk og en oppfatning om virkeligheten som hører hjemme i eventyrbøker. Det begrunner jeg allerede ved problemstillingens eksistens. Eskil Pedersen er valgt som AUFs politiske leder. Utover det er han en mann og medlem på lik linje med alle andre, og hans ansvar strekkes hverken moralsk eller formelt utover dette. Eskil har ikke ansvar for å beskytte auf-medlemmer mot massemordere. Dette er i et samfunn som vårt, politiet og rettsstatens ansvar. Hadde dette vært siviles ansvar hadde vi rusla rundt med revolvere i beltet. Selvfølgelig er jeg klar over at de som er opptatt av dette spørsmålet er klar over politiets rolle.

Det er flere som har dratt sammenligning med skipskapteiner på cruisebåter, militært personell og så videre. Disse har et formelt ansvar som angår passasjerer og befolknings velvære.

Det positive ved debatten er at det viser at folk er frustrerte og bryr seg om at folk de kanskje aldri har møtt ble offer for den tragiske personligheten som i disse dager sitter i vitneboksen i Oslo tingrett. Noen er kanskje også interessert i en slags moralsk, eller kanskje politisk gevinst ved å angripe Eskil Pedersen.

Dersom det ikke er klart sålangt; Å være politisk leder i et ungdomsparti innebærer overhodet inget stridsmandat.

Jeg skjønner veldig godt at yngre mennesker og mennesker som ikke vil ofre energi på - eller evner - å sette seg inn i situasjonen og det faktum å være i livsfare, kan opphøye denne leder-tittelen til noe overmaktaktig og tillegge denne idealverdier og en slags "helte-plikt".

Det kan godt være at man kan spørre seg hvorvidt båten MS-Torbjørn kunne vært disponert annerledes under terroraksjonen. Det er uansett ikke relevant hvorvidt det var ledere eller medlemmer blant de som var på båten. Eskil Pederesen har rett og slett ikke mandat eller innflytelse som leder nok til å diktere i en sånn situasjon. Hvilken beslutning som ble tatt på båten tilfaller mannskap og passasjerer kollektivt.

P.S. Dersom man ønsker å avsette Eskil Pedersen eller på noen måte endre strukturen i AUFs ledelse er det bare å melde seg inn i AUF og møte opp på landsmøtet.
Sist endret av downing; 19. april 2012 kl. 22:35.
Tysk dvergpornograf
Appelsinhud's Avatar
Det virker som dere ikke forstår hvordan mennesker fungerer. Vi har visse innstinkter, og overlevelsesinnstinktet er det absolutt største og sterkeste av dem alle. Det krever enormt mye trening for å vinne over sine egne innstinkter.

I en slik situasjon som disse ungdommene befant seg i er det kun én ting som står i hodet på dem: Å overleve. Da analyserer man ikke situasjonen fra alle vinkler for å finne den beste løsningen, det er bare overlevelse som gjelder.

For de aller fleste er det kun sine egne barn man ofrer livet sitt for. Det er lett å si noe annet, men havner man midt i en livstruende situasjon er det slik det vil utspille seg.

Det blir for dumt å sitte her og kalle folk feige fordi de ville redde seg selv, det er rett og slett slik mennesker (og andre dyr) fungerer. Dere er ikke i nærheten av å forstå hvordan det føles å være i en situasjon som disse ungdommene befant seg i.
Sitat av Source Vis innlegg
Ja, jeg er helt enig Bruskork1. Det jeg sier er at få her ville blitt igjen på øya frivillig. Det er litt for lett å si ting når man er uberørt selv.
Vis hele sitatet...
Oja, da leste jeg feil, beklager. Jeg hadde nok ikke blitt igjen selv, så skjønner den.

Og såklart har de lederne jeg nevnte opplæring, så var kanskje et dårlig eksempel, men grunnprinsippet var forsåvidt det samme..
Sist endret av Bruskork1; 19. april 2012 kl. 23:04.
Jeg dømmer ikke Pedersen.

For min del syntes jeg det bare er synd at Pedersen skal få så mye oppmerksomhet rundt historien sin i forhold til alle de som opplevde et langt større helvete da terroristen begynte og skyte. Jeg vil for all del understreke at Pedersen ikke er eller burde bli betraktet som en helt. De virkelig heltene er båteierne som trosset disse overlevelsesinnstinkene som det blri snakket om, for å plukke opp svømmende ungdommer mens Breivik skøyt. Disse var langt mer utsatt enn det Eskild var i båten han var i.
Jeg ble også nysgjerrig etter Breiviks uttalelser om MS Thorbjørn. MS Thorbjørn som opprinnelig var ment brukt til i landsetting av mannskap i stridssituasjoner var en ideell farkost i denne situasjonen. At de om bord ikke brukte dette pansrede kjøretøyet til å plukke opp de som hadde lagt på svøm er utrolig trist. Så vidt jeg har forstått dro ikke MS Thorbjørn til land, men dro til sikkerhet midtfjords. Enig med de ovenfor som påpeker at de eneste heltene ut av denne tragedien er de menneskene i glassfiber båtene som risikerte livet for å redde ungdommen opp av vannet.

I tillegg så blir hele situasjonen absurd når vår spesialstyrke sitter stranda midtfjords i ei jolle som ikke klarer vekten deres. Hadde de i det minste kjørt til land kunne denne båten blitt brukt til raskt og ilandsette Delta trygt på øya. Men uansett, de sivile sin valg og handlinger i disse timene burde være unnlatt kritikk. Men å fremstille det på en annerledes måtte i etterkant for å sette seg selv i et bedre lys er absolutt kritikkverdig.

Etter uttalelsen til Breivik spant fantasien opp et lignende scenario som ble luftet tidligere her. Hvor båtmannskap fattet mistanke til Breivik på vei over men fortsatte ferden for å redde eget skinn. Dette ser jeg på som rimelig usannsynlig etter artikkelen til Aftenposten. Jeg tror ikke Breivik dro dette ut ifra lufta. Hvis han skulle være onsdskapsfull ville han fortalt hva som skjedde på MS Thorbjørn. Dette må jo ha vært noe betydelig siden han ordlegger seg slik.

Sitat av Hachi Vis innlegg
hvorvidt Eskil er feig eller ei var vel aldri utganspunktet for denne tråden, "Hva skjedde egentlig på vei ut til øya? "
Vis hele sitatet...
Enig. Nok av tråder oppe hvor man kan diskutere Breiviks intelligens og Eskils tapre flukt. Men fokus her er hva skjedde på MS Thorbjørn som Breivik refererte til i rettsaken.