Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 7698
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Jeg sitter nå her, 16 år gammel, og nyter en kald øl sponset av min far. Mine foreldre har alltid hatt en liberal holdning mot alkohol, selv siden den gang min mor hentet meg en kveld - sørpe dritings på vodka, 13 år gammel.

Så har dere noen tanker rundt ungdommer som drikker, både i og utenom hjem med foreldres indirekte samtykke? Tror dere det kan bidra til å forhindre alkoholisme i de senere år? Kan det ha en positiv/negativ effekt på hvordan man oppfatter hvordan alkohol er som et rusmiddel - hvor forsiktig man faktisk burde være rundt alkohol? I senere ungdomsår blir jo alkohol mer og mer vanlig, er det kanskje like greit at foreldre støtter dette, framfor å straffe det?
Man er jo bare ung en gang. ^^
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Man er jo bare ung en gang. ^^
Vis hele sitatet...
Og derfor er det dumt å ødelegge den tiden.
Sist endret av Kalender; 5. juni 2011 kl. 02:53.
Noen som kan forklare meg hva som er så artig med å drikke seg dritings bare for å drikke seg dritings?
slipper mennesker og problemer
Jeg tror det er veldig mange individuelle faktorer i bildet, og jeg har sett foreldre"sponsing" gi både positiv og negativ effekt. Alt i alt tror jeg egentlig foreldres holdning til alkohol i liten grad er med på å forme ungdommens drikkevaner senere i livet.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg tror det er veldig mange individuelle faktorer i bildet, og jeg har sett foreldre"sponsing" gi både positiv og negativ effekt. Alt i alt tror jeg egentlig foreldres holdning til alkohol i liten grad er med på å forme ungdommens drikkevaner senere i livet.
Vis hele sitatet...
Hva positivt kommer ut av at unger får alkohol av foresatte?
Negativt; En ting i hjernen som er for og ta Avgjørelser slutter og utvikle seg.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg tror det er veldig mange individuelle faktorer i bildet, og jeg har sett foreldre"sponsing" gi både positiv og negativ effekt. Alt i alt tror jeg egentlig foreldres holdning til alkohol i liten grad er med på å forme ungdommens drikkevaner senere i livet.
Vis hele sitatet...
Takk, det var noe jeg visste manglet mens jeg nølte meg å opprette tråden. Jeg ser helt klart hvordan ens drikkevaner senere i livet blir påvirket - spesielt av hvordan man vokser opp i forhold til alkohol. Jeg tror foreldre som lar ungdom drikke med måte er med på å forme drikkevanene til det bedre.

Sitat av Kalender Vis innlegg
Hva positivt kommer ut av at unger får alkohol av foresatte?
Vis hele sitatet...
Holding, rett og slett. Om du vokser opp troende at alkohol er djevelens verktøy og det er fy-fy så vekker det som regel en genuin interesse hos de fleste. Om du vokser opp vitende at man kan drikke, drikker man som regel med måte fordi man allerede har erfart hva som kommer ut av å drikke for mye.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Negativt; En ting i hjernen som er for og ta Avgjørelser slutter og utvikle seg.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder som bygger opp denne ville påstanden om at alkohol ødelegger evnen din til å ta avgjørelser? Evnen til å ta riktige avgjørelser blir gjerne svekket under sterk påvirkning av alkohol - ikke konstant.
Sitat av Kalender Vis innlegg
Hva positivt kommer ut av at unger får alkohol av foresatte?
Vis hele sitatet...
Avhenger selvsagt av alder etc; men går vi ut ifra at det er en normal snart voksen ungdom:

- "Kjenne" på alkoholrusen i et trygt miljø, uten drikkepress og vrangforestillinger om kompiser som "bare blir brisen på 14 øl".

- Gir foresatte en mulighet til å forhandle. I stedet for å tvinge kidden til å trosse foreldrene sine i skjul kan foreldrene bruke argumenter som at hvis ungen ikke klarer å styre seg så får h*n betale/skaffe sin egen drikke.

Dette er selvsagt bare teorien bak det. I praksis viser vel studier at alkohol gitt hjemme kommer på toppen av annen drikke, men selvsagt er det mange unntak her. Det er uendelig mange forskjellige foreldre og barn, og at mange kan komme bedre ut av en "åpen løsning" er jeg overhodet ikke i tvil om.
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Holding, rett og slett. Om du vokser opp troende at alkohol er djevelens verktøy og det er fy-fy så vekker det som regel en genuin interesse hos de fleste. Om du vokser opp vitende at man kan drikke, drikker man som regel med måte fordi man allerede har erfart hva som kommer ut av å drikke for mye.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke positivt å drikke seg sørpe på vodka som 13-åring? Jeg begynte ikke å drikke før jeg var 16, men det var rett og slett fordi jeg ikke hadde noe behov for det.
Sitat av Zitto Vis innlegg
slipper mennesker og problemer
Vis hele sitatet...
Er vell litt feil at man slipper mennesker å problemer.
Funker kanskje mens man er full.
Men ett ordtak pappa brukte til meg en gang i tiden.

"Det nytter ikke søke hjelp i bunnen av ei tom flaske vodka"
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kalender Vis innlegg
Det er vel ikke positivt å drikke seg sørpe på vodka som 13-åring? Jeg begynte ikke å drikke før jeg var 16, men det var rett og slett fordi jeg ikke hadde noe behov for det.
Vis hele sitatet...
Da jeg var 13 år og drakk meg dritings var det min første erfaring rundt alkohol, jeg visste ikke hva jeg gikk med på. Men senere ser jeg at ut i fra den ene opplevelsen - som forøvrig ikke var noe særlig bra opplevelse - at jeg da fikk smaken for hva alkohol kan gjøre med deg, etter den gang har jeg alltid drukket med måte og som regel hatt det kjempeartig under 1.5 i promille.
Jeg er vokst opp i et hjem med liberal holdning til alkohol. Jeg har fått lov til å nyte alkohol siden jeg ble konfirmert. Dette tror jeg kan være grunnen til at jeg behandler alkohol med større respekt enn hva mange andre vil gjøre. Og igjen, dette er sikkert grunnen til at jeg kun har vært dritings en gang i mitt liv.

Skremselspropaganda vil som regel ha motsatt effekt. Det vil ikke hindre ungdom i å drikke. Er det ikke bedre at ungdom, i trygge omgivelser, lærer sunn alkoholkultur?
Sitat av hafnor Vis innlegg
Er det ikke bedre at ungdom, i trygge omgivelser, lærer sunn alkoholkultur?
Vis hele sitatet...
Vil også tro det er bra at ungdom lærer sunn alkoholkultur i trygge omgivelser.
Skjer alt for mange ganger at jenter ned i 14-15 års alderen dra på fest å får blackout. Ender som ofte i at en gutt blir anmeldt for voldtekt.

Hva mener du forresten trygge omgivelser er ?
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gromega Vis innlegg
Vil også tro det er bra at ungdom lærer sunn alkoholkultur i trygge omgivelser.
Skjer alt for mange ganger at jenter ned i 14-15 års alderen dra på fest å får blackout. Ender som ofte i at en gutt blir anmeldt for voldtekt.

Hva mener du forresten trygge omgivelser er ?
Vis hele sitatet...
Første gang jeg var borti alkohol var med familie, regnes vel som tryggeste omgivelser, ellers vil jeg si at ordentlige venner kan regnes med.
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Første gang jeg var borti alkohol var med familie, regnes vel som tryggeste omgivelser, ellers vil jeg si at ordentlige venner kan regnes med.
Vis hele sitatet...
Er enig med deg der. I de første møtene jeg hadde med alkohol er jeg glad jeg hadde en god venn sammen med meg så hadde mer kontroll enn meg.

Vil aldri i live anbefale noen som aldri har drikket før dra på en vill fest med masse ukjente mennesker.
En liten fest sammen med gode venner der man tar vare på hverandre å setter grense for hverandre!
Sitat av Gromega Vis innlegg
Vil også tro det er bra at ungdom lærer sunn alkoholkultur i trygge omgivelser.
Skjer alt for mange ganger at jenter ned i 14-15 års alderen dra på fest å får blackout. Ender som ofte i at en gutt blir anmeldt for voldtekt.

Hva mener du forresten trygge omgivelser er ?
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet er foreldre og familie trygge omgivelser. Det har selvfølgelig mye å si hva slags foreldre en har. Hvis faren er voldelig og mora tar med seg mannfolk hver helg, så er ikke dette trygge omgivelser for unge.

Da jeg var i Frankrike i fjor var jeg invitert i et selskap til noen bekjente. Der ble barna servert vin som var vannet ut. Ingen ble fulle, ingen skeiet ut, og ingen slåss.

Det mange ikke tenker på her i Norge, er at alkohol kan være en kulinarisk opplevelse. Det er faktisk ikke alle som drikker for å bli sørpe fulle. Jeg drikker for opplevelsen og smakens skyld.

Har noen av dere for eksempel smakt flamberte fiken til et glass sherry? Eller stekte vafler med vaniljeis og eggelikør? Det er en orgasme for smaksløkene!
Sitat av hafnor Vis innlegg
Jeg er vokst opp i et hjem med liberal holdning til alkohol. Jeg har fått lov til å nyte alkohol siden jeg ble konfirmert. Dette tror jeg kan være grunnen til at jeg behandler alkohol med større respekt enn hva mange andre vil gjøre. Og igjen, dette er sikkert grunnen til at jeg kun har vært dritings en gang i mitt liv.

Skremselspropaganda vil som regel ha motsatt effekt. Det vil ikke hindre ungdom i å drikke. Er det ikke bedre at ungdom, i trygge omgivelser, lærer sunn alkoholkultur?
Vis hele sitatet...
Holdningen din til alkohol bestemmes nok av langt mer enn hvorvidt foreldrene dine aksepterer drikking før 18 aller ikke. For at en liberal tilnærming skal fungere slik du beskriver må det ligge endel holdninger i bunn, og ungdom fra mindre ressurssterke familier mangler gjerne disse.

Det er stor forskjell på de som "driter i det" og lar barna kjøre på, og de som har oppdratt barna på emnet og tillater alkoholkonsum i rimelige mengder.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Det er faktisk ikke alle som drikker for å bli sørpe fulle. Jeg drikker for opplevelsen og smakens skyld.

Har noen av dere for eksempel smakt flamberte fiken til et glass sherry? Eller stekte vafler med vaniljeis og eggelikør? Det er en orgasme for smaksløkene!
Vis hele sitatet...
Drikker aldri for å bli sørpe full.
Jeg tar meg gjærne noen pils på en varm sommerdag sammen med gode venner.
Dram kan jeg også ta for smaken sin skyld, men drikker heller ikke da for å bli drita.
Hva er liksom meningen med å drikke seg drita å ikke huske hva som har skjedd ?
Halle opplevelsen er jo å ha gode minner ?

Tror nesten jeg må prøve ut varianten med "vafler, vaniljeis og eggelikør" spennende kombinasjon!
Mm, mange fine mot og for-argumenter her. Jeg begynte ikke å drikke før jeg var 18. Men var en julaften hvor min far var god og brisen og løsnet litt på tøylene og lot meg smake på det jeg ville for å bare ha smakt. Etter en runde i barskapet hans hvor det handlet om en liten sipp av hver drink så fant jeg ut at det ikke var noe for meg og den nysjerrige følelsen om alkohol var slukket. (med det sagt, så ble jeg ganske vill etter baylies men holdt meg til jeg ble 18).

Hele greia med at jeg ventet til at jeg var 18 var fordi jeg hadde hørt og lest at alkohol var et kjemiskt stoff som det ikke var bra å ta inn større inntak av. Med det så er det faktisk slik at kroppen utvikler seg mest til man er rundt 18(Etter det så er det selvfølgelig utvikling på gang, men ikke på langt nær så mye biologisk som 0-18). Å ta inn alkohol før den alderen var nådd vil da svekke div utvikling i kroppen som skulle ha skjedd.
Jeg tenkte til meg selv "Om jeg drikker denne øl'en, vil jeg da bli et par % dummere når jeg vokser opp?" Vel, nei, kanskje ikke èn, men det varierer fra person til person. Regelmessig inntak på et tidlig stadium (før 18) senker utviklingen som tidligere sagt.

Men for å holde meg litt on-topic, jeg var 14 og pratet med en mann i 40-årene og han sa noen vise ord(I mine øyne) som jeg mener den dag i dag. "Om du har en sønn/datter som du VET kommer til å drikke på steder før de er 18, så ville jeg ha sponset alkoholen selv på den betingelse at de holder seg her hjemme. Mye bedre at de er her i trygghet og drikker enn at de er med fremmede folk å drikker - uansett om det er ulovelig." Skal støtte foreldrene dine der. Kunne sikkert fått regelmessig alkohol før jeg var 18 jeg og, men som sagt(tror jeg?): Jeg var ikke så veldig nysjerrig på alkohol før jeg var gammel nok.

Dette var, som du spurte om(kanskje ikke direkte, men generelt), min mening om saken og ting jeg har "researched"
Nå ble jeg nysgjerrig - hvilken utvikling er det som hemmes i betydelig grad ved infrekvent inntak av alkohol før man fyller 18?
Skulle visst være "Bevissheten" din. Tror det er slik det skrives. Er ikke 100% på dette her, men det påvirker hjernen på en negativ måte at dens utvikling blir til en grad hemmet.

Sitat av Seiken Vis innlegg
Skulle visst være "Bevissheten" din. Tror det er slik det skrives. Er ikke 100% på dette her, men det påvirker hjernen på en negativ måte at dens utvikling blir til en grad hemmet.
Vis hele sitatet...
Her kan du ta en nermere titt

http://pubs.niaaa.nih.gov/publications/aa67/aa67.htm
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Trådstarter
Sitat av Seiken Vis innlegg
Skulle visst være "Bevissheten" din. Tror det er slik det skrives. Er ikke 100% på dette her, men det påvirker hjernen på en negativ måte at dens utvikling blir til en grad hemmet.

Her kan du ta en nermere titt

http://pubs.niaaa.nih.gov/publications/aa67/aa67.htm
Vis hele sitatet...
Scientists currently are examining just how alcohol affects the developing brain, but it’s a difficult task. Subtle changes in the brain may be difficult to detect but still have a significant impact on long-term thinking and memory skills
Vis hele sitatet...
Så det er vel snakk om langsiktig tankegang og hukommelse. Jeg tviler på at dette er noe som gjelder for din gjennomsnittlige alkoholkonsument.
Hele tråden handler jo om: dersom man begynner å drikke før man er 18...
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Trådstarter
Sitat av Seiken Vis innlegg
Hele tråden handler jo om: dersom man begynner å drikke før man er 18...
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte mer: hvordan foreldres holdning til alkohol er med på å forme ungdommens drikkevaner - men, ok.
Sitat av Seiken Vis innlegg
Skulle visst være "Bevissheten" din. Tror det er slik det skrives. Er ikke 100% på dette her, men det påvirker hjernen på en negativ måte at dens utvikling blir til en grad hemmet.



Her kan du ta en nermere titt

http://pubs.niaaa.nih.gov/publications/aa67/aa67.htm
Vis hele sitatet...

Linken du viser til sier selv det ikke eksisterer dokumentasjon for påstanden din:

"It’s simply not known how alcohol will affect the long-term memory and learning skills of people who began drinking heavily as adolescents."
En stor del av problemet her er jo den holdningen som folk har til alkohol i det ganske land. Alkohol sees på som intet annet enn et rusmiddel, og folk drikker alkohol med intet annet mål eller mening enn å bli drita. I andre land, som Frankrike og Tyskland, har samfunnet et helt annet syn på alkohol. Der kan et par menn fint gå og ta seg en pils i lunsjen på jobb, uten at det er noe i veien med det. Her i Norge er men alkoholiker om man drikker øl til lunsj.

Selv drakk jeg ikke før jeg var 17. Etter å hatt alkoholisme i nær familie og hatt masse problemer som følger med det, har det gitt meg avsmak på alkoholen. Å vite at noen i din nære familie har begått selvmordsforsøk i samme hus som du bor i er ikke kjekt, og det eneste opphavet til dette var alkoholen. Akkuratt det under min oppvekst gjorde ikke akkurat at alkohol var en ferd jeg ristet etter å begi meg ut på.

Alt for mange undervurderer alkohol og dens makt. Hadde alkohol hatt sin storhetstid i moderne tid, mer på en lik linje med cannabis, hadde det vært strengt forbudt. Derfor syntes jeg at det er viktig å vite hva man begir seg ut på når man begynner å drikke. Folk er genetisk forskjellige, og å begynne å drikke i 13-14års alderen kan ha varierende effekt. Uansett hva man mener, så ligger alkohol i tidlig alder et grunnlag som ikke er bra. Som flere over nevner er det forskning som viser til at alkohol kan gjøre skade ved stort konsum i yngre alder: uansett hvor mange motargumeter som kommer her, er det ingen som bastant kan påstå at det er bra for kroppen å konsumere alkohol; det er det ikke uansett alder. Stort alkoholkonsum er ikke noe særlig fysisk sett heller, du forgifter jo tross alt kroppen din.

Si til deg selv neste gang du skal ut å drikke: "Nå skal jeg ruse meg". Dette gir faktisk avsmak for noen.
Tviler på at noen vil drikke hjemme med foreldra, muligens første gangen de smaker på. Men det er mye morsommere, og sosialt å gjøre det ute på en fest sammens med folk du kjenner godt. Meg selv er jeg under 18, og når jeg drikker tar jeg meg bare noen få pils, føler ikke at det er verdt å drikke seg drita bare for gjør det. Foreldra mine har en forholdsvis liberal holdning, selv om de aldri drikker selv, regner med de gjor det fra seg i sin ungdom.
Jeg får lov til å ta en pils når vi griller, eller et glass vin under middagen. Men det er ikke noe mer enn det, det har jeg fått klar beskjed på.
Jeg skal ønsker jo å kunne drikke litt mer sosialt med venner og slikt, men det er da bare 2 år til jeg er 18.

Synes også det er ganske drøyt med foreldre som sender 14-åringer på fest med ei flaske sprit, kjenner faktisk en god del som gjør det.
Jeg er 16, og foreldrene mine har en over gjennomsnittlig avslappet holdning til alkohol.
Jeg drakk meg full med dem og to venner av dem så sent som igårkveld.
Mine foreldre har også et relativt avslappet forhold til meg og alkohol, dvs de kjøper ikke til meg. Men jeg kan gjerne ha fest i kjelleren, og ta meg litt drikke selv, uten at det er noe problem. Ihvertfall så lenge jeg ikke setter fra meg poser fra vinmonopolet på kjøkkenbordet! Selv vil jeg si at dette i stor grad er bedre enn å måtte snike meg ut av huset for å dra på fester, og risikere å ende opp i en grøft. I forhold til å kunne sitte hjemme i trygge omgivelser med bare gode venner, med god kontroll, og kunne drikke med måte! Jeg er 16 nå, og begynte ikke å drikke før nyttårsaften i år.

Mener å ha lest i naturfag boken min at ungdom som begynte å drikke før de var 16, hadde 4 ganger så stor sannsynlighet for å bli alkoholikere senere i livet.
Sitat av Lacoste Vis innlegg
Mener å ha lest i naturfag boken min at ungdom som begynte å drikke før de var 16, hadde 4 ganger så stor sannsynlighet for å bli alkoholikere senere i livet.
Vis hele sitatet...
Det kan så være, men man skal aldri stole på hva som står angående rusmidler i en studiebok på skolen. Selv på videregående i en helt ny psykologi-bok jeg har, er det feilinformasjon angående rusmidler og (etter)effektene det måtte medføre både psykisk og fysisk å ruse seg.
Sist endret av shitrich; 5. juni 2011 kl. 12:49.
Jeg syntes faktisk det var på en måte morsommere å drikke når man ikke fikk lov.. Snike seg ut, klare å skaffe alkoholen, finne en plass å drikke (kunne til å me være i en dokkestue i barnehagen)... Nå som jeg er 18 å drikker nesten vær helg er det jo morsomt, men var faktisk morsommere på ungdomsskolen ;O gooooooooooooood times!
Foreldres holdning til alkohol har litt å si etter min mening... Ifølge boka populær musikk fra vittula skulle man drikke sprit hjemme først får å se om man ble sprø. Dette var ikke aktuelt i mitt hjem så jeg dro jo da selvsagt bort og endte med kanonfylla på sprit som resulterte i et par ting som har fått konsekvenser. Slik ståa er nå så aksepterer dem det sålenge jeg ikke trer det ned over hodet dems. Drikker meg sjeldnere og sjeldnere full.

Så la oss ta en titt på min gode kamerat Mr.X. Han har meget liberale foreldre, som forøvrigt har vært mitt drømmehjem. Der har det foregått en feil og lær teori, men ikke for enhver pris. Faren i huset er meget klok og lar gutta sine gjøre så si det dem føler får for så å lære dem det viss det går galt.
Et annet eksempel som støtter denne teorien er:

Mr.X og broren hans har alltid hatt muligheten til å kjøre gris på jordet (vi bor på bygda) med div crossere og biler... med det argumentet at de får kjørt fra seg i ung alder og ikke er en livsfare i traffikken når de får førerkort. De er nå meget gode sjåfører og de kjører pent. Meg derimot sitter her med 6mnds utsettelse på klasse B, samt at jeg kjørte av etter en uke og 4 timer etter at jeg fikk lappen på moped. Dette tør jeg påstå at ikke hadde skjedd viss jeg hadde fått lov til å ta klasse A1, argumentet mot det var at de ikke ville ha en død 16 åring. Men blodtrimmet moped var helt greit. mopeden min gikk i 110km/t mens en random lettsykkel gjør ca 140km/t samt at du får en mye bedre trafikkforståelse og opplæring med klasse A1. Jeg fikk sjeldent lov til å "kjøre ifra meg" på jordet.

ser dere sammenhengen med de konservative og liberale?

Den gangen jeg skal ha barn så skal de definitivt oppdras etter dette prinsippet. De skal få prøve å feile.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Thebigt: nesten all forskning peiker på at auka aksept for alkohol frå foreldre fører til tidlegare debut, og større sjans for alkoholproblemer seinare i livet som følge av større konsum. Anekdoter endrer ikkje det faktum at det ikkje er ein god idè, både av etiske og helsemessige grunner.

Det forundrer meg forøvrig at så mange hakker på anekdoter her. Kva med å sjå på noko som faktisk kan gje svar, og ikkje bare synsing?
Hmmmm. Foreldre som lar barna drikke? Jeg vil si at disse foreldrene balanserer på en knivegg her. De lar riktig nok deg prøve alkohol i trygge omgivelser, men hvilke signal er det de sender ut? At alkohol ikke er så farlig så den aldergrensen er bare å drite i? At ting blir kjekkere med alkohol? Jeg har ikke møtt en under 18 jeg mener har godt av alkohol. Svært få på 18 også egentlig.

Som med rusmidler flest mener jeg man bør vente til hjernen er fullt utvilket og at man har fått god tid på seg til å etablere en trygg og god identitet. Du vil såklart i en alder av 16år synes at dette er tull, men om 2år kommer du til å se tilbake på ditt 16 år gamle "jeg" og le. Og to år etter det kommer du til å gjøre det samme igjen....

Foreldre som er liberale på drikkefronten skyter seg ofte i foten tror jeg for de er selv med på å bryte aldersgrensen og har allerede da videreført en dårlig holdning til alkohol.

Alkohol er jo også sinnsykt vanskelig å dosere da dagsform, matinntak, alkoholtype, stemning og masse er med på å bestemme utfallet. En halvflaske ei helg kan være gull, men samme flaska kan bety fyllearresten neste helg.

Det finnes ikke noe godt argument for å drikke før man er 18 hvertfall... Ansvarlighet og gode holdninger kan man også lære som 18 på samme verandaen med samme faren. Ingen grunn til å fremskynde dette.

Og til dere som uttaler dere om ting dere ikke har peiling på: Klart foreldrenes syn på alkohol påvirker barna. Hvis dere ikke ser hvor mye foreldrene har formet/former dere må dere dra hua opp av sanda og vekk fra PC skjermen.
Sist endret av Astro Man; 5. juni 2011 kl. 13:43.
ble 17 for litt og har fått lov til og drikke siden jeg var 15, så lenge jeg saifra og ringte en gang i løpet av kvelden og sa jeg levde
Foreldra har alltid hatt et liberalt forhold til alkohol, og de tar seg ofte litt vin til maten eller noen glass på kvelden. Fikk av og til et glass vin til maten etter jeg var konfirmert. Første gang jeg drakk meg full var det kun jeg og søskenbarnet mitt, jeg 14,5 og hun 13 år. Men vi trodde ikke vi skulle bli full, vi skulle bare smake på vodkaen vi. Men for mange slurker ren vodka i barnemunn ble fjortisfyll. Men vi stoppet da vi merket oss full, vi ble ikke drita, bare hadde det sinnsykt artig. Så har vel drukket siden jeg var 14,5 år ca, men det var ikke så veldig ofte eller ekstreme mengder. Var ikke før jeg var 16 at foreldra godtok at jeg dro på fest. Var ikke før jeg var 17 jeg fikk lov å ta meg flere glass vin/øl sammen med dem. Kan si jeg hadde et alkohol forhold en gang i måneden eller mindre fra jeg var 16-20 i gjennomsnitt.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Er 16 år og der er litt både og, hos mamma så kan jeg godt få en pils ut i sola. Men hos pappa så blir det laaaaange moralprekener hver gang han finner et par pils i skapet mitt. Og Ser vel egentlig ikke helt poenget med å drikke seg sørpe dritings hver eneste helg, er faktisk ikke så ofte på fest men slapper heller av hjemme på rommet.
Sitat av fomox Vis innlegg
Noen som kan forklare meg hva som er så artig med å drikke seg dritings bare for å drikke seg dritings?
Vis hele sitatet...
Har du prøvd?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Har du prøvd?
Vis hele sitatet...
Tråden handler vell ikke om hvorvidt man drikker for å kose seg eller for å bli drita. Synes tråden gikk litt OT nå
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Har du prøvd?
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på det samme. Jeg har vært drita et par ganger og må ærlig si jeg gar det mest gøy før jeg blir så full. Trives best med en svak alkoholrus som du merker gjør deg avslappet. Også kallt brisen.

Angående liberale foreldre rundt alkohol, tror jeg det har mye å si hvordan du er som person. Jeg har veldig liberale foreldre, som kjøpte drikke for meg når jeg var 16. Men jeg og veldig flink til å ta vare på meg selv. Dwt gjorde og at jeg ikke var resd for å si ifra om jeg skulle på fest, og hvor det var, så mamma ikke trengte bekymre seg så mye.
Sitat av pedagogen Vis innlegg
Hmmmm. Foreldre som lar barna drikke? Jeg vil si at disse foreldrene balanserer på en knivegg her. De lar riktig nok deg prøve alkohol i trygge omgivelser, men hvilke signal er det de sender ut? At alkohol ikke er så farlig så den aldergrensen er bare å drite i? At ting blir kjekkere med alkohol? Jeg har ikke møtt en under 18 jeg mener har godt av alkohol. Svært få på 18 også egentlig.

Som med rusmidler flest mener jeg man bør vente til hjernen er fullt utvilket og at man har fått god tid på seg til å etablere en trygg og god identitet. Du vil såklart i en alder av 16år synes at dette er tull, men om 2år kommer du til å se tilbake på ditt 16 år gamle "jeg" og le. Og to år etter det kommer du til å gjøre det samme igjen....

Foreldre som er liberale på drikkefronten skyter seg ofte i foten tror jeg for de er selv med på å bryte aldersgrensen og har allerede da videreført en dårlig holdning til alkohol.

Alkohol er jo også sinnsykt vanskelig å dosere da dagsform, matinntak, alkoholtype, stemning og masse er med på å bestemme utfallet. En halvflaske ei helg kan være gull, men samme flaska kan bety fyllearresten neste helg.

Det finnes ikke noe godt argument for å drikke før man er 18 hvertfall... Ansvarlighet og gode holdninger kan man også lære som 18 på samme verandaen med samme faren. Ingen grunn til å fremskynde dette.
Vis hele sitatet...
Man lærer den unge kultur. Hver gang folk her i Norge nevner alkohol, tenker man på flatfylla. Men det er fortsatt en betydelig del som nyter alkoholen som den kulinariske gaven den er. Som tidligere nevnt i tråden er alkohol til maten helt vanlig kutyme i Frankrike og Tyskland. Hvorfor kan ikke den enkelte lære seg det? Det vil jo være til hans del.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Thebigt: nesten all forskning peiker på at auka aksept for alkohol frå foreldre fører til tidlegare debut, og større sjans for alkoholproblemer seinare i livet som følge av større konsum. Anekdoter endrer ikkje det faktum at det ikkje er ein god idè, både av etiske og helsemessige grunner.

Det forundrer meg forøvrig at så mange hakker på anekdoter her. Kva med å sjå på noko som faktisk kan gje svar, og ikkje bare synsing?
Vis hele sitatet...
Selvsagt slashdot. Økt aksept fører til et annet forbruk blandt mange.
Men her på bygda der jeg bor dreit vi i om foreldra syntes det var greit ell ikke, vi drakk jo likevel. Og konsekvensene er desto verre da som når de aksepterer det og veit om det. Blandt annet så veit jeg med meg selv at når det var tabu for meg å drikke så "drakk" jeg jo ikke som min mor og far visste om. Det endte med at jeg ikke hadde så veldig mange steder og gjøre av meg å det har hendt flere ganger at jeg har sovi i grøfter, på benker etc... noe som ikke hadde skjedd. Viss det hadde vært greit for mine foreldre at jeg drakk. Da kunne jeg ha kommet hjem uten å at jeg måtte påberegne et kosmotisk helvette uten like... Noe som hadde vært avgjørende for en del av mine framtidsutsikter i dag.

Det er ikke tvil om at det er bedre når de aksepterer det i form av løsninger som å komme seg hjem, ha et sted å sove. etc. I mange av tilfellene vil mine foreldre være behjelpelige med det.
Noe som ikke var på tale når jeg ikke "drakk"
Sitat av Lacoste Vis innlegg
Mener å ha lest i naturfag boken min at ungdom som begynte å drikke før de var 16, hadde 4 ganger så stor sannsynlighet for å bli alkoholikere senere i livet.
Vis hele sitatet...
Eller det kan hende de som har anlegg for å bli alkoholikere begynner å drikke tidlig.
Jeg har faktisk blitt sponset drikke av far siden jeg var 14. Sprit ble jeg også sponset et par år senere. For min del har ikke det gått noe negativt ut over meg eller mine søsken. Pappa stolte alltid på meg og jeg takket for tilliten. Jeg var aldri noe fyllesvin, drakk meg full, men aldri sørpings. Jeg gjør heller ikke det, 6 år senere, jeg har rett og slett bare et avslappet forhold til alkohol. Jeg merket også at det var de som startet å drikke etter de startet på videregående som ble de verste fyllasvina, ikke vi som startet å feste i åttende.
Min mor kjøpte cider til meg før jeg ble 18 (nei, jeg liker ikke øl, selv ikke den dag i dag når jeg er 22) sånn at andre ikke gjorde det..men hun sluttet brått når jeg kom hjem samme natt kjørende på min egen scooter, hvor dagen før hun hadde kjøpt drikke til meg! Rart
Sitat av slashdot Vis innlegg
Thebigt: nesten all forskning peiker på at auka aksept for alkohol frå foreldre fører til tidlegare debut, og større sjans for alkoholproblemer seinare i livet som følge av større konsum.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i, men vet du om der finnes forskning på området som ikke er politisk propaganda?

Foreldra min sponsa aldri alkohol på meg, men jeg drakk vesentlig mer fra jeg var 14 - 18 år enn fra 18 - 36
Sist endret av fxxked; 6. juni 2011 kl. 01:46.
Jeg tror absolutt ikke det fører til alkoholisme!

Har selv foreldre som kjøpte alkohol til meg når jeg var 16, men jeg tok hvertfall 1 års pause før jeg drakk igjen etter den.

Greit nok, nå er jeg alkoholiker, men det er vel mest fordi jeg har kompiser som drikkker døgnet runddt!
Men har i tillegg hørt at alkoholisme går i arv, å det tror jeg mye på!

Har en far som drakk seg i hjel, en stefar som har 9 søsken som er alkoholikere, å en mor som har mange alkoholikere på sin side.