Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 8535
Heisann, tenkte på en ting tidligere idag, la oss si at en havner i en slosskamp, og motparten bruker kniv evt et annet høyt dødelig våpen, og du forsvarer deg. Du gjør noe som får motparten drept. Hva skjer videre da?

Vil du evt få straff selvom det var selvforsvar?
Hvor mye må man igjennom da egentlig?

I USA så har de fleste hustander et våpen (pistol o.l) (en del hus iallefall) Men får dem egentlig brukt dem? Om en foreksempel tar seg inn i hjemmet mitt med en pistol og jeg skyter han først, får jeg isåfall problemer for det?

Det er bare et spørsmål, har ikke drept noen, ta det med ro.
Vil tro at du får en langt mildere straff enn hvis du hadde bare løpt bort til en random fyr på gata og henrettet h*n der og da.
Du kan få straff ja. Straffen spørs helt på situasjonen, så det er vanskelig å si.
Om han bruker kniv og du skyter han i trynet med hagle vil du mest sannsynlig få straff.
Om du stikker en tannbørste i halsen hans er det mindre sannsynlig at du får straff. If it's worth doing, it's worth overdoing
Sist endret av Kimer28; 6. juli 2010 kl. 20:25.
Kommer naturligvis an på omstendighetene. Din påstand om selvforsvar vil naturligvis bli etterforsket. De vil helt sikkert stille spørsmål til om du måtte bruke så mye makt at du drepte fyren, men har du en god sak kan du ikke bli straffet i følge loven.

§ 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.
Vis hele sitatet...
Hva er definisjon på "Nødverge" i følge norsk lov?
Klassisk eksempel:
Hvis du og "bad-guyen" kjemper med én kniv og begge prøver å presse den inn i hverandre, og du vinner (nødverge) vil du nok ikke bli straffet.

Hvis du derimot dreper en fyr med pistol fordi han gikk mot deg med balltre, tror jeg du ville blitt straffet.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Oja så det er sånn det fungerer ja (y)
Det regnes også som nødverge hvis bestemoren din får et illebefinnende, og du kjører henne til sykehuset uten gyldig førerkort.
Sitat av kimmag Vis innlegg
I USA så har de fleste hustander et våpen (pistol o.l) (en del hus iallefall) Men får dem egentlig brukt dem? Om en foreksempel tar seg inn i hjemmet mitt med en pistol og jeg skyter han først, får jeg isåfall problemer for det?
Vis hele sitatet...
Du må da for all del ikke sammenligne USA og Norge... Hvis du beskytter eget hjem i USA (enkelte stater..) med våpen og skyter / dreper så er du nærmest helt. Hvis du finner på det samme i Norge er du uansett fucked. Nødverge MED våpen her i landet er straffbart og fy-fy. Her er det stort sett bare å la kjeltringene gjøre hva de vil. Og er du heldig har politiet en på vakt som KANSKJE har tid til å stikke innom deg noen timer etterpå....
Synes det er enkelte rare forsøk på generaliseringer her, som f.eks.

Sitat av shalabais Vis innlegg
Hvis du derimot dreper en fyr med pistol fordi han gikk mot deg med balltre, tror jeg du ville blitt straffet.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det stemmer hvis det f.eks. er snakk om en tidligere Hells Angels medlem som har sagt han skal drepe deg med balltre og nå løper mot deg i oppkjørselen din.

Hvis en person har god grunn til å tro at en annen person er istand til og iferd med å drepe eller seriøst skade deg så mener jeg tro at du har lov til å skyte denne andre personen. Om han så er bevæpna med bare hendene, men du tror at han skal drepe deg så kan du skyte for å drepe.

Det betyr at hvis eksen din har terrorisert deg i månedsvis og truer med å drepe og tidligere har brukt vold og komme klokken 3 på natten og stormer mot deg i mørket så selsvagt kan noen forsvare seg selv med skytevåpen, som mest sannsynligvis vil drepe.

Innbruddstyver i norge er generelt sett aldri bevæpnet eller psyko-killers så man kan ikke skyte dem bare man oppdager dem ved gardinene. Hvis man gir en verbal advarsel (som man alltid skal prøve gi) og tyven går mot deg så stiller deg seg nok annerledes. Loven forlanger nok ikke at du skal legge fra deg våpnet og gå i basketak eller gjøre en matematisk hardkokt vurdering av nøyaktig hva som er nødvendig for selvforsvar og hva som er overkill (sier selvsagt ikke at det ikke er skille)
Sist endret av Kinseek; 6. juli 2010 kl. 21:06.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Det er forøverig en liten pris å betale da. Heller litt fengsel enn død.
Trikset er at man da ikke sikter på dødelige punkter, skal man forsvare seg går man for å uskadeliggjøre ikke tilintetgjøre.
Om et "tidligere Hells Angels medlem som har sagt han skal drepe deg med balltre" kommer etter deg med balltreet sitt skyter man ham i kneet, da blir det ikke spesielt vanskelig å løpe fra ham etterpå.
De fleste her ville sikkert blitt anmeldt for ulovlig besittelse av våpen i etterkant, men det er jo en annen sak.

Forøvrig
§ 18. Nødverge
En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den
a) blir foretatt for å avverge et ulovlig angrep,
b) ikke går lenger enn nødvendig, og
c) ikke går åpenbart ut over hva som er forsvarlig under hensyn til hvor farlig angrepet er, hva slags interesse som angrepet krenker, og angriperens skyld.
Vis hele sitatet...
Du har ikke lov å forsvare deg med mer "vold" enn det du kommer til å pådra deg i denne situasjonen.
Var jo en sak her for ikke så mange årene siden, hvor en mann benyttet nødvergeretten for å hindre en sinnsforvirret mann i å gå til angrep med kniv på han og hans 2 år gamle datter i deres eget hjem. Ble mye ståhei da angreper omkom såvidt jeg erindrer som en følge av skadene.

Et viktig element som ble fremholdt av retten i ettertid dog var dog at kniven han brukte til å forsvare seg med ikke var tatt ut med overlegg om å forsvare seg, men var en random kjøkkenkniv som tilfeldigvis lå på sikringsskapet han hadde i gangen (brukte kniven til å åpne det såvidt jeg forstod).

Generelt for nødverge er dog at det må være nødvendig for å hindre angrepet, og at volden du utøver skal stå i forhold til interessene som forsvares. I praksis betyr det at du skal prøve alle middler FØR du yter voldelig motstand, så fremt det har en hensikt (feks forskanse deg skikkelig, ringe Politiet, rope på hjelp osv).

Sitat av Frenor Vis innlegg
Du har ikke lov å forsvare deg med mer "vold" enn det du kommer til å pådra deg i denne situasjonen.
Vis hele sitatet...
Og her kommer det delikate tolkningspunktet inn. For hvor mye vold er det rimelig å forvente at en person vil kunne tenkes å yte mot deg? Om det er et Hells Angels-medlem som skriker at det skal drepe deg, er det muligens gode grunner til å tro personen faktisk er villig til å gjennomføre det - eller i vertfall volde deg store skader.
Sitat av Frenor Vis innlegg
Trikset er at man da ikke sikter på dødelige punkter, skal man forsvare seg går man for å uskadeliggjøre ikke tilintetgjøre.
Vis hele sitatet...
Da forventer du at folk skal inneha og klare bruke skytterferdigheter i en nødssituasjon. Begge disse egenskapene er vel ikke nødvendigvis til stede. Jeg ville tro de fleste som føler seg veldig truet vil innta en naturlig holdning om at "hvis jeg sikter midt på det største området av denne trusselen og trykker mange ganger nok på knappen så går den kanskje bort". Det er tross alt ikke en lik situasjon som om man gikk på dyrejakt i forhold til jegerprøven.

Sitat av Frenor Vis innlegg
Du har ikke lov å forsvare deg med mer "vold" enn det du kommer til å pådra deg i denne situasjonen.
Vis hele sitatet...
Enn det du har god grunn til å tro. Om du klarer bevise at noen aldri hadde til hensikt skade noen til døde, så holder det at personen som forsvarer seg hadde god grunn til å tro det i situasjonen.

Vet du om den mørke skikkelsen som kommer mot deg i stuen kl3 og roper "nå skal du dø!!" bare vil slåss litt eller har en pistol i hånden bak ryggen?
Sist endret av Kinseek; 6. juli 2010 kl. 21:21.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Det er forøverig en liten pris å betale da. Heller litt fengsel enn død.
Vis hele sitatet...
Og etter besøk i fengsel så er framtiden din ganske trist.

No tenker eg jobb...
Sitat av Frenor Vis innlegg
ikke sikter på dødelige punkter, skal man forsvare seg går man for å uskadeliggjøre ikke tilintetgjøre
Vis hele sitatet...
Hvis du har 'besøk' av en som truer livet ditt tviler jeg på at du bør ta noen sjanser på et heldig treff i et bein... Du har skjeldent mange meter mellom deg og en kjeltring og en bom vil få tiendeler av et sekund senere bety at du ikke får flere muligheter i dette livet...

Har du forøvrig et lovlig oppbevart våpen, rekker du ikke å finne det fram før det er for sent. (Nedlåst vital del / våpen i et våpenskap..) Og hadde du rukket å benytte våpenet, har du jo all skyld alikevel. Er du redd for besøk, så kjøp inn alarm med overføring (og BRUK den) samt et balltre eller to..
Adrenalinet tar nok overhånd i slike situasjoner.

Om du blir angrepet med balltre/kniv og du har pistol og dreper fyren så skal det nok mye til for at dette ikke blir godkjent som nødverge. Men så klart. Omstendigheter, omstendigheter, omstendigheter. Alt som skjer i situasjonen spiller inn på sluttresultatet.
Var faktisk en case om dette fra langhus eller noe sånt, et eller annet sted i follo-området ihverfall (masse artikler i Østlandets blad).
Der var det en som hadde skytt en person i "nødverge", da han hadde blitt truet av personen flere ganger. Tror de konkluderte med at det ikke var "nødverge nok", selv om han hadde ringt politiet tidligere på kvelden og advart. Husker ikke utfallet, men for veldig interesserte så kan artikler oppdrives fra ØB
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Og etter besøk i fengsel så er framtiden din ganske trist.

No tenker eg jobb...
Vis hele sitatet...
Er vel mulig å forklare hvorfor du satt inne. Bedre med et minus på søknaden enn ingen søknad.
Sitat av trauMa Vis innlegg
Det regnes også som nødverge hvis bestemoren din får et illebefinnende, og du kjører henne til sykehuset uten gyldig førerkort.
Vis hele sitatet...
Kan jeg teorietisk, som 15åring, viss jeg og min far kjører bil, pappa stopper midt ute på fjellet elns, langt unna alle andre, og det skjer noe med han så han ikke er i stand til å kjøre, og vil dø om han ikke kommer til sykehuset.
Siden jeg kan kjøre, har jeg da lov til å kjøre til sykehuset / nærmeste sted hvor noen har lappen?
Sitat av EivindH Vis innlegg
Kan jeg teorietisk, som 15åring, viss jeg og min far kjører bil, pappa stopper midt ute på fjellet elns, langt unna alle andre, og det skjer noe med han så han ikke er i stand til å kjøre, og vil dø om han ikke kommer til sykehuset.
Siden jeg kan kjøre, har jeg da lov til å kjøre til sykehuset / nærmeste sted hvor noen har lappen?
Vis hele sitatet...
Ja.
Det er dette som er nødverge. På samme måte om du er ute på tur i fjellet og det plutselig blir storm. Da er det greit og bryte seg inn i f.eks en hytte eller lignende i nærheten for å få varme og noe mat i kroppen. Det er også viktig og ikke overdrive i en slik situasjon, du kan ikke bryte deg inn i en hytte for så å f.eks drikke opp alle den dyre vinen når det er vann tilgjengelig. Alt med måte.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av MartinB Vis innlegg
Ja.
Det er dette som er nødverge. På samme måte om du er ute på tur i fjellet og det plutselig blir storm. Da er det greit og bryte seg inn i f.eks en hytte eller lignende i nærheten for å få varme og noe mat i kroppen. Det er også viktig og ikke overdrive i en slik situasjon, du kan ikke bryte deg inn i en hytte for så å f.eks drikke opp alle den dyre vinen når det er vann tilgjengelig. Alt med måte.
Vis hele sitatet...
Når du først er i noens hytte, kan du vel ta'n helt ut og spise og kose seg foran tv'en!
Sitat av MartinB Vis innlegg
Ja.
Det er dette som er nødverge. På samme måte om du er ute på tur i fjellet og det plutselig blir storm. Da er det greit og bryte seg inn i f.eks en hytte eller lignende i nærheten for å få varme og noe mat i kroppen. Det er også viktig og ikke overdrive i en slik situasjon, du kan ikke bryte deg inn i en hytte for så å f.eks drikke opp alle den dyre vinen når det er vann tilgjengelig. Alt med måte.
Vis hele sitatet...
*Spørre pappa om vi skal på biltur*

Men kan jeg kjøre direkte dit vi skal? Der det evt. kunne skjedd ville jeg måtte kjørt ca 1 time til nermeste befolkning, eller 2 timer til nermeste sykehus. MÅTTE jeg stoppet etter 1 time, eller kunne jeg kjørt hele veien?
Sitat av ViceR Vis innlegg
Når du først er i noens hytte, kan du vel ta'n helt ut og spise og kose seg foran tv'en!
Vis hele sitatet...
Vet at dette var halvveis tull og tøys, men nei. Først bryter man seg inn på andres eiendom ved å ødelegge døren eller et vindu. Da får man vise litt respekt ved å gjøre det som er ytterst nødvendig.

/serious face off
Forskjell på nødverge og nødrett folkens... Nødverge er kun hvis du må bruke vold mot noen for å redde ditt eget eller andres liv. Nødrett er alle andre lovbrudd som kan gjøres lovlige i den hensikt å redde liv. F.eks. kjøre bil i fylla, uten førerkort, for fort etc.
Stungun og andre ikke-dødelige våpen er jo ulovlige i Norge. Hva om noen bryter seg inn i huset ditt og er voldelige. Du forsvarer deg med en stungun og får lagt han i bakken og tilkaller politiet. Hvordan ser politiet på det?
Sitat av RubiksRune Vis innlegg
Stungun og andre ikke-dødelige våpen er jo ulovlige i Norge. Hva om noen bryter seg inn i huset ditt og er voldelige. Du forsvarer deg med en stungun og får lagt han i bakken og tilkaller politiet. Hvordan ser politiet på det?
Vis hele sitatet...
Med tanke på at man har uskadeliggjort den personen så vil man nok ikke få straff for det, men besittelse av ulovlig våpen er en annen sak.
Sitat av EivindH Vis innlegg
Kan jeg teorietisk, som 15åring, viss jeg og min far kjører bil, pappa stopper midt ute på fjellet elns, langt unna alle andre, og det skjer noe med han så han ikke er i stand til å kjøre, og vil dø om han ikke kommer til sykehuset.
Siden jeg kan kjøre, har jeg da lov til å kjøre til sykehuset / nærmeste sted hvor noen har lappen?
Vis hele sitatet...
Det finnes forutsetninger. Hvis dere har mobiltelefon tilgjengelig (som dere jo garantert har), skal dere ringe etter ambulanse og vente til den kommer. Leste en relevant artikkel for et års tid siden. Hvis jeg husker riktig så var den en far som hadde kuttet seg på en sirkelsag og risikerte å blø ihjel. Datteren hans, som nesten var ferdig å ta lappen, kjørte han til sykehuset og ble politianmeldt. Hvis du kjører uten å ringe først vil du straffes for det.
Det høres nesten for utrolig ut til å være sant. Slik jeg tolker nødretten så kan du bli straffet for å ikke kjøre personen til sykehuset, selv om det bryter en annen lov. Det finnes ingen "fakta" når det kommer til nødretten/nødverge, det er stort sett opp til en domstol å avgjøre om du handlet i nødretten/nødverge. Som nevnt lengre opp er det også ganske stor forskjell på disse rettighetene.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det høres nesten for utrolig ut til å være sant. Slik jeg tolker nødretten så kan du bli straffet for å ikke kjøre personen til sykehuset, selv om det bryter en annen lov. Det finnes ingen "fakta" når det kommer til nødretten/nødverge, det er stort sett opp til en domstol å avgjøre om du handlet i nødretten/nødverge. Som nevnt lengre opp er det også ganske stor forskjell på disse rettighetene.
Vis hele sitatet...
Latterlig..

Dette er fra lovdata, denne paragrafen er enda ikke trådt i kraft men hele dens formål er og definere den gamle med et mer moderne språk.

Nødverge

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den
a) blir foretatt for å avverge et ulovlig angrep,
b) ikke går lenger enn nødvendig, og
c) ikke går åpenbart ut over hva som er forsvarlig under hensyn til hvor farlig angrepet er, hva slags interesse som angrepet krenker, og angriperens skyld.


Regelen i første ledd gjelder tilsvarende for den som iverksetter en lovlig pågripelse eller søker å hindre at noen unndrar seg varetektsfengsling eller gjennomføring av frihetsstraff.

Utøving av offentlig myndighet kan bare møtes med nødverge når myndighetsutøvingen er ulovlig, og den som gjennomfører den, opptrer forsettlig eller grovt uaktsomt.
Vis hele sitatet...
Vis du følger disse 3 punktene er domstolen bare en formalitet, om det en gang kommer så langt.

Det samme gjelder Nødrett.

Nødrett

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når
a) den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og
b) denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen.
Vis hele sitatet...
Det er umulig og misforstå disse punktene, så lenge politiet ikke har noen som helst grunn til og betvile din forklaring er du SAFE.

Jeg synes at det er unødvendig med noen form for eksempler fra min side siden flere her allerede har lagd flere situasjoner som forklarer dette godt.

Deezire - I norge er du pliktig til og hjelpe personer som trenger medisinsk hjelp, blir vel uaktsomt drap vis du kunne 100% sikkert forhindret et dødsfall men ikke gjorde det. Nødrett er dessuten noe du på roper deg for og rettferdig gjøre dine handlinger, den tvinger deg ikke til noe som helst.
Sist endret av Turak; 7. juli 2010 kl. 05:43.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av danchr Vis innlegg
Datteren hans, som nesten var ferdig å ta lappen, kjørte han til sykehuset og ble politianmeldt.
Vis hele sitatet...
Du går glipp av nyansen mellom anmeldt og straffa. Grunnen til at det blir anmeldt kan vere at en vil ha ei etterforsking, for å sjekke at det faktisk var nødrett det gjaldt. Så at det blir anmeldt vil ikkje sei at det blir straffa. Ei etterforsking kan utmerka godt konkludere med at det var nødrett, og bli henlagt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du går glipp av nyansen mellom anmeldt og straffa. Grunnen til at det blir anmeldt kan vere at en vil ha ei etterforsking, for å sjekke at det faktisk var nødrett det gjaldt. Så at det blir anmeldt vil ikkje sei at det blir straffa. Ei etterforsking kan utmerka godt konkludere med at det var nødrett, og bli henlagt.
Vis hele sitatet...
Vis politiet skal etterforske et straffelovbrudd blir det automatisk registrert som anmeldelse. Politiet er tvunget til og etterforske en sak vis du sier at det var i nødrett siden det må være et straffelovbrudd, dette forhindrer effektivt at nødrett eller nødverge kan brukes som et "Get out of jail" kort.

Så lenge etterforskingen kommer fram til at dine handlinger fyller ut kriteriene for at det skal være nødverge vil saken selvsagt bli henlagt.

Vis ikke vil politiet sikte personen som eventuelt til slutt vil få en påtaleavgjørelse mot seg.

Enklere blir det ikke

Bare som svar på titelen til tråden : )

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10002948

Det er hvordan det ender!

Just don't do it
Jeg fant igjen artikkelen, for de som skulle være interesserte. Var ikke helt som jeg husket, da det var en fartsbot inne i bildet.

http://www.dagbladet.no/2010/03/03/n...ssak/10691661/
med nødverge skal du ha gjort ALT du kan for å ungå situasjonen FØR du i det hele tatt begynner med noen som helst form for vold. kan du løpe? da løper du! det er ikke før h*n står med pistolen mot deg og du er trengt opp i et hjørne du kan kalle det nødverge å ta livet av h*n, evt ikke drepe men bruke vold og legge ham i bakken og/eller sivil arrest. Satt litt på spissen, men er sånn cirka sånn det fungerer.
Sitat av Turak Vis innlegg
...SIP...
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hva du vimser med, har du i det hele tatt lest det jeg har skrevet? De punktene er kanskje noen av de mest vage i det norske lovverket per dags dato, akkurat fordi det skal tolkes individuelt i hver enkelt situasjon. Kommer Politiet eller en domstol frem til at du handlet i nødverge/nødrett så vil det ikke bli noe mer sak ut av det. Jeg har heller aldri sagt at du blir tvunget til å gjøre noe, bare at det er straffbart å ikke gjøre noe.
stetus har helt rett her.

Når det gjelder nødverge i en sak der den første gjerningsmannen har blitt alvorlig skadet eller drept, vil etterforskerne også se på hvordan din mulighet til å stikke av eller uskadeliggjøre personen på minst mulig voldelig vis var. Nødvergeretten gjelder ikke dersom du kunne stukket av og unngått skade på deg selv eller andre på den måten.
Den oppfatningen eg sitt i gjenn med, ved tanke på nødverge, er at du er fucked uansett kva du gjer. Sei det blir inbrudd hos deg. What to do? Roper du ut? Da kan det hende tjuven kommer etter deg, fordi han er rett for vitner og fengsel og det som er. Går du til angrep med tanke på din egen og din families sikkerhet? Tar du kidsa under armen og hopper ut fra vindue i andre etasje? Låser deg inne på do og ringer politi? "Nei me kan ikkje komme enda, patruljebilen har pause. Og ellers, korleis er din kveld?" Eller skal du bare ligge i senga og late som du sover, håpe at når tjuven har tatt det han vil ha, så bare drar han sin vei.

Du kan vell summa det ned til ein enkel setning.

Den som voldar ein annan skade, er skuldig. Pretty much.
Det som til syvende sist er viktigst er vel hva retten, som man kaller det, tror på når noen skal forklare seg. Så er det vel sånn at man (vanlige folk) overhodet ikke har lov til å ta livet av noen som en fundamendal regel.

Politiet f.eks, har nok anledning til å kunne ta livet av folk over en lav sko om nødvendig og så er det opp til andre å måtte tolke om dette var lov eller ikke.
Sist endret av Nisselue; 8. juli 2010 kl. 21:53.