Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 5933
Er det flere slike områder i Norge enn de to nevnt i overskriften?
Tror nesten alle litt eldre byer har sine egne "finstrøk". De kommer nok sjelden helt opp på samme nivå, men de som bor lokalt kan som oftest peke på forskjellene ganske lett.
Lol ja det fins rikmansstrøk i hele Norge. Mange flere steder i Oslo enn bare vestkanten også
Til orientering så er Bærum en kommune rett utenfor Oslo, i likhet med f.eks. Asker og ikke rike strøk i Oslo,
Bor en del rikinger i begge kommuner, men også masse helt vanlige folk.

Et område i Asker med veldig høy andel kakser er Nesøya.
Sist endret av vindaloo; 13. november 2021 kl. 18:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I Brumunddal før i tida var elva en naturlig grense, altså vilkårlig om det var øst-vest eller nord-sør. Geografisk så var der vel en slags nord-sør akse, så hvem som var «vestkanten» er nok fortsatt oppe for diskusjon.

Fortsatt fin kveld!
og i Oslo bla. Bygdøy og Holmenkollen
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Til orientering så er Bærum en kommune rett utenfor Oslo, i likhet med f.eks. Asker og ikke rike strøk i Oslo,
Bor en del rikinger i begge kommuner, men også masse helt vanlige folk.

Et område i Asker med veldig høy andel kakser er Nesøya.
Vis hele sitatet...
Er fullstendig klar over det da jeg er fra Bærum selv, men formulerte meg kanskje litt dårlig.

Det finnes ikke noe liten by som er som Oslo vest/Bærum?
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Er fullstendig klar over det da jeg er fra Bærum selv, men formulerte meg kanskje litt dårlig.

Det finnes ikke noe liten by som er som Oslo vest/Bærum?
Vis hele sitatet...
Finner det sikkert både i Bergen og Trondheim
Sist endret av vindaloo; 13. november 2021 kl. 18:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Til orientering så er Bærum en kommune rett utenfor Oslo, i likhet med f.eks. Asker og ikke rike strøk i Oslo,
Bor en del rikinger i begge kommuner, men også masse helt vanlige folk.

Et område i Asker med veldig høy andel kakser er Nesøya.
Vis hele sitatet...
Bærum fungerer som en forlengelse av Oslo vest, hvor østkanten, den delen som grenser til Oslo vest, er den rikeste. Bærum har også sin øst/vest problematikk, men det er allikevel den kommunen i landet med høyest snitt i inntekt og utdanning.
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Er fullstendig klar over det da jeg er fra Bærum selv. Det finnes ikke noe liten by som er som Oslo vest/Bærum?
Vis hele sitatet...
"Oslo vest" er ikke en by. Oslo vest er ikke unikt for Norge, og det fins lignende strøk på Oslo Øst, Oslo Sør og Oslo Nord også.

På Ulvøya og Ormøya har du to øyer fulle av gigantiske villaer med basseng, tennisbaner og privat båtfly.
På Nordstrand og Solveien har du noen av Oslos dyreste og største eiendommer.
Og selv i tjukkeste østkantdelen av Oslo er det flere fine villastrøk.

Du burde ta deg noen kjøreturer rundt omkring i Oslo og ikke tro dere er så unike der ute i Bærum.
Klar over det mentalmelt, men takk likevel.
Du vet kanskje om noe byer der det er klare fattig/rik skiller i tillegg til de som er nevnt?
I Trondheim var det jo Singsaker, men der har jo studentene tatt over. Øvre deler av Byåsen opp mot marka og golfbanene er vel ganske posh.
Sitat av celtseus Vis innlegg
"Oslo vest" er ikke en by. Oslo vest er ikke unikt for Norge, og det fins lignende strøk på Oslo Øst, Oslo Sør og Oslo Nord også.

På Ulvøya og Ormøya har du to øyer fulle av gigantiske villaer med basseng, tennisbaner og privat båtfly.
På Nordstrand og Solveien har du noen av Oslos dyreste og største eiendommer.
Og selv i tjukkeste østkantdelen av Oslo er det flere fine villastrøk.

Du burde ta deg noen kjøreturer rundt omkring i Oslo og ikke tro dere er så unike der ute i Bærum.
Vis hele sitatet...
Såpass. Jeg tror på ingen måte at jeg er unik og jeg bor i Fredrikstad. Fordommene dine skinner veldig gjennom her. Jeg stilte kun et spørsmål haha. Veldig enkelt: Er det flere vestkantstrøk/byer i Norge enn Oslo vest og Bærum? Jeg vet at Oslo vest ikke er en by. Hvis du leser spørsmålet mitt ordentlig vil du se at jeg spør om vestkanstrøk. Oslo vest er ett vestkanstrøk. Samtidig lurer jeg på om det finnes byer som er som oslo vest/ Bærum fordi det virker på meg som om kakse kulturen der ikke finnes andre steder.

Det går an å bare svare på spørsmålet istedenfor å legge til fordommene dine vet du
En ting man i hvert fall kan ha i mente er at rikdom er relativt.
Jeg bodde i mange år på Oppsal i Oslo og jobbet på en skole som hadde elever både fra Oppsal
og Østensjø/Godlia området. Alle tre steder nært knyttet sammen, men også veldig skilt sosialt sett, type enebolig kontra blokk.

Men ingen av disse tre områdene er rike i forhold til f.eks. Gyldenløvesgt. på Frogner
Sist endret av vindaloo; 13. november 2021 kl. 19:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
En ting man i hvert fall kan ha i mente er at rikdom er relativt.
Jeg bodde i mange år på Oppsal i Oslo og jobbet på en skole som hadde elever både fra Oppsal
og Østensjø/Godlia området. Alle tre steder nært knyttet sammen, men også veldig skilt sosialt sett, type enebolig kontra blokk.

Men ingen av disse tre områdene er rike i forhold til f.eks. Gyldenløvesgt. på Frogner
Vis hele sitatet...
Ja og så kan man jo diskutere hva rikdom egentlig er. Selvfølgelig er det behagelig å være økonomisk veldig trygg og ikke minst å kunne unne seg materialisme, men å ha et rikt liv vil jeg si er å ha det genuint godt med selv selv, sunne relasjoner, bra dame man elsker og blir elsket av, gode opplevelser, personlig utvikling, medmenneskelighet, den givende følelsen av å hjelpe andre som trenger det. Hadde aldri valgt penger foran de tingene der
Sist endret av Laban22; 13. november 2021 kl. 19:13.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Klar over det mentalmelt, men takk likevel.
Vis hele sitatet...
Poenget var at det ikke er noe rart å referere til Bærum som et rikingområde. Det var vel heller ingen som påsto at Bærum er en del av Oslo.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Du vet kanskje om noe byer der det er klare fattig/rik skiller i tillegg til de som er nevnt?
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør jeg ikke.


Sitat av celtseus Vis innlegg
"Oslo vest" er ikke en by. Oslo vest er ikke unikt for Norge, og det fins lignende strøk på Oslo Øst, Oslo Sør og Oslo Nord også.

På Ulvøya og Ormøya har du to øyer fulle av gigantiske villaer med basseng, tennisbaner og privat båtfly.
På Nordstrand og Solveien har du noen av Oslos dyreste og største eiendommer.
Og selv i tjukkeste østkantdelen av Oslo er det flere fine villastrøk.

Du burde ta deg noen kjøreturer rundt omkring i Oslo og ikke tro dere er så unike der ute i Bærum.
Vis hele sitatet...
Ingen har sagt at Oslo vest er en by, men Oslo vest og Bærum er definitivt de beste eksemplene på konsentrert rikdom her i landet.


Synes dere leser mye rart inn i hva Laban22 spør om her. Var ikke så vanskelig å forstå hva han mente.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Poenget var at det ikke er noe rart å referere til Bærum som et rikingområde. Det var vel heller ingen som påsto at Bærum er en del av Oslo.


Nei, det gjør jeg ikke.




Ingen har sagt at Oslo vest er en by, men Oslo vest og Bærum er definitivt de beste eksemplene på konsentrert rikdom her i landet.


Synes dere leser mye rart inn i hva Laban22 spør om her. Var ikke så vanskelig å forstå hva han mente.
Vis hele sitatet...
Takk! Haha det fantes ikke vanskelig å tyde spørsmålet mitt, men kverulering er tydeligvis noe enkelte mennesker finner mye glede i
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Poenget var at det ikke er noe rart å referere til Bærum som et rikingområde. Det var vel heller ingen som påsto at Bærum er en del av Oslo.
Vis hele sitatet...
Enig, men skal man ta tråd tittelen bokstavelig måtte da Bærum enten ha vært en by eller et vestkantstrøk.
Det er ikke en by og mer sammensatt en kun et vestkantstrøk. Det var mitt poeng.

Sitat av Laban22 Vis innlegg
Takk! Haha det fantes ikke vanskelig å tyde spørsmålet mitt..
Vis hele sitatet...
Det kan misforstås, selv om jeg ikke gjorde. Jeg gjorde bare andre oppmerksomme på forskjellen.
Sist endret av vindaloo; 13. november 2021 kl. 19:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Enig, men skal man ta tråd tittelen bokstavelig måtte da Bærum enten ha vært en by eller et vestkantstrøk.
Det er ikke en by og mer sammensatt en kun et vestkantstrøk. Det var mitt poeng.


Det kan misforstås, selv om jeg ikke gjorde. Jeg gjorde bare andre oppmerksomme på forskjellen.
Vis hele sitatet...
Jeg siktet mest til han som mente jeg trodde jeg var unik fordi jeg er fra Bærum. Er så møkklei av fordommer bare fordi jeg er fra et sted. Og det at jeg bor i Fredrikstad er vel et tegn i seg selv på at jeg ikke passer inn i den båsen han forsøkte å sette meg i.

Du svarte i det minste helt saklig uten å være frekk. Det er jo null stress.
Bærum er ikke bare en egen kommune, det ligger også i et annet fylke enn Oslo. Det berømte Viken fylke. Men vi kan jo snakke om øst og vest for Bogstadelva, for å få en avveksling fra Akersælva. LOL!
Hvordan er Moss i denne sammenhengen?
Kalfaret, nattland, bønes og fana..Fana er vel Bergens svar på blærum.
Sitat av Gaba nation Vis innlegg
Kalfaret, nattland, bønes og fana..Fana er vel Bergens svar på blærum.
Vis hele sitatet...
Tror Fana og områdene du nevner ellers er litt mer variert avhengig av hvor du befinner deg i den delen av byen. Men mer vestkant i det store og det hele enn Laksevåg og Loddefjord uten tvil.

Kalfaret er vel den jeg vil si som er mest vestkant overall når det kommer til Bergen. Det er mange deler av Bergen hvor man finner folk fra veldig ulike sosiale og økonomiske bakgrunner. Ikke splittet på nær samme måte som Oslo tradisjonelt har vært.
Sist endret av dazezone; 14. november 2021 kl. 04:43.
Tror en viktig faktor til at skillet mellom hvor folk bor ikke er stort lengre er at en stor del av befolkningen er verken fattige eller rike,
men mitt i mellom. De må bo ett sted, men de tradisjonelt veldig dyre stedene er fortsatt forbeholdt veldig rike og ofte gamle penger.

Dermed fylles områder som Tøyen, Galgeberg, Vålerenga samt en rekke av drabant byene langs linje3 slik som Oppsal, Bøler
i tillegg til Lambertseter der det stort sett har bodd arbeiderklasse opp, med for området, ganske rike folk.
Sitat av Gaba nation Vis innlegg
Kalfaret, nattland, bønes og fana..Fana er vel Bergens svar på blærum.
Vis hele sitatet...
Fana var kanskje Bergens svar på Bærum før. Etter større utbygginger og endringer i infrastruktur er nok skillet vasket mer ut.

Kalfaret har ikke hatt en slik utbygging og består i hovedsak av gamle eneboliger til stive priser. Derfor vil jeg påstå at dette område er det som ligner mest på Bærum.

Boligverdi er nok en av de mest aktuelle faktorene for å definere sosial status et sted.

Arven etter den enorme utbyggingen av drabantbyene i Fyllingsdalen, Loddefjord og deler av Åsane i motsatt ende.

Men generelt har ikke Bergen et slikt tydelig klasseskille i byområder som Oslo.
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Hvordan er Moss i denne sammenhengen?
Vis hele sitatet...
Moss har, som cirka alle andre byer i Norge, noen områder med større hus og formuer enn i andre områder av byen. Hvis du vil ha noe helt konkret kan jeg jo spytte ut deler av Jeløya eller Festelandet. I motsetning til for eksempel Skredderåsen eller Ørejordet. Solsiden og nærhet til sjøen er som regel en god indikator på rikere områder. Finnes sikkert noe statistikk over boligprisene i de ulike områdene hvis du virkelig er interessert.
Takk for gode svar
På Jørpeland, en liten by utenfor Stavanger, er det et sted som på folkemunne heter Dollardalen🙂

Ble kalt det etter at oljearbeidere bygget flotte hus.

I Stavanger er de finere strøkene Eiganes, Våland og Stokka. Er noen flere også, men forskjellene er ikke så store lenger.
Sitat av revemikkel Vis innlegg
Dollardalen🙂
Vis hele sitatet...
Beste jeg har hørt i dag.

Karnapp? Ja, her bor det fint folk. Rikmannsvorte sa rem å spytta på plenen.
Fana er langt ifra noe bedre vestkant, altfor diversifisert. Derimot så har man Kalfaret som nevnt og Hjellestad. Det er også en del villaer i området paradis/hopsneset med mye gamle penger
Sitat av Gaba nation Vis innlegg
Kalfaret, nattland, bønes og fana..Fana er vel Bergens svar på blærum.
Vis hele sitatet...
Fana var tradisjonelt sett Bergens svar på Bærum, men dette
forandret seg da Fana opphørte å være egen kommune i 1972.

Nå har vel villastrøkene i "nære Fana", som var det tradisjonelle
rikmannsområdet, gradvis blitt invadert av "vanlige" lønnsarbeidere, og
mange av de større villaene er seksjonert til flere boenheter.

Fana forøvrig er blitt en blanding av kjøpesentere, boligkomplekser
og industri, og ligner således mer på Groruddalen.

Tenker kanskje de tradisjonelle "fine familier" som bebodde disse
områdene, ikke er så stedsbundet i våre dager. Pengene har flyttet
på seg, og de velstående har fulgt etter. Større private eiendommer
er ikke så attraktive hvis man skal bruke mesteparten av tiden på
karriere.
Sist endret av PVestlandia; 15. november 2021 kl. 10:16.
Hva med på østlandet? Er det flere områder enn Bærum og Oslo vest?
Sitat av Jorg Vis innlegg
Fana er langt ifra noe bedre vestkant, altfor diversifisert. Derimot så har man Kalfaret som nevnt og Hjellestad. Det er også en del villaer i området paradis/hopsneset med mye gamle penger
Vis hele sitatet...
Det nevnes Bærum flere ganger i tråden, men tror nok Bærum er mer diversifisert enn Fana. Bærum vest og øst er ganske ulikt.