Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2097
Hei. Som sagt så skal jeg til og ta min første frilanser jobb som spillutvikler. Jeg har prøvd og finne litt informasjon angående betaling/skatting av det jeg tjener men ikke noe spesielt og finne. Har noen erfaring med dette?

Selskapet er ikke i Norge (Tyskland).
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
I Norge er reglene slik at man må kreve inn moms for omsetningen som overskrider 50 000 innenfor et kalenderår. Du må kreve inn mva på hele fakturaen som overskrider 50 000. Så om din første faktura er 60k må du kreve mva for hele beløpet. I tillegg må du betale skatt for overskuddet ditt i løpet av et år. For enkeltmannsforetak betaler man forskuddsskatt basert på forventet overskudd per kvartal.

Jeg skjønte det slik at det er kunden din som er i Tyskland, og du er i Norge. Faktura til utlandet skal IKKE inkludere norsk mva, heller ikke tysk. Du skal sende faktura eks mva.

Du må allikevel skatte av overskuddet ditt.
Sist endret av Gusto; 7. desember 2015 kl. 14:19.
- Hvis du har enkeltpersonforetak (noe du bør ha) fakturerer du tjenestene dine. Bruk f eks gratisprogrammet Conta.no. Enkelt og greit, og tilpasset lovkravene. Når tiden for selvangivelse kommer, skal du levere næringsoppgave i tillegg. Dette er et eget skjema, enkelt å skjønne.
- Det du tjener på enkeltpersonforetaket ditt, altså beløpet du har ført i næringsoppgaven, skal skattes som personinntekt av næring. Det er altså å tenke på som personinntekt, men formelt skilt ut ved at du innberetter det i næringsoppgaven.
- Moms / MVA: husk at åndsverk ikke krever momsregistrering. Dette gjelder f eks forfattere, men også de som bruker hodet til å skape andre ting. Leverer du et manus til et spill, eller en spesiell programmering som kommer fra ditt eget hode og ikke bare er en vri på noe andre har laget før deg, er det å regne som åndsverk. Slipper du mva-registrering er det bra for deg, mye mindre jobb.

Det beste tipset er likevel å ringe skatteetaten og spørre om alt du er usikker på. Da sparer du deg selv for masse bryderi.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Lotuspotus: Du slipper ikke unna mva på programmeringstjenester.
Sitat av Gusto Vis innlegg
Lotuspotus: Du slipper ikke unna mva på programmeringstjenester.
Vis hele sitatet...
Den store forskjellen i dette spørsmålet er at det er en tjeneste som selges, noe det er MVA på. Blir det noe slikt som dette:

Jeg skriver min egen biografi, dette er det ikke moms på, men inntekter av solgte bøker må vel skattes og avgiftsbelegges uansett.

Jeg leies inn for å skrive en biografi for noen andre, dette er det MVA på siden jeg selger en tjeneste. Selv om tjenesten er å skape en åndsverk?
Ja, må bare ile til og understreke at jeg ikke aner hvordan det der fungerer hvis det er snakk om programmering, var nok litt uklar. Altså: snakker kun om tilfeller der det er soleklart at det er snakk om åndsverk
Som en frilanser så må man nok skatte... , men har en far som nok har tjent over 1 million over årene (mest sannsynligvis mer) på hobby som han aldri har skattet av. Nå er det snakk om kjøp og salg av gamle ting, men det blir kanskje noe annet?
Det høres ut som noe din faren din bør snakke litt lavere om enn han gjør nå, med mindre han ønsker skjønnsligning. Du skal nok argumentere hardt for at det ikke er næringsinntekt selv om bare omsetningen, og ikke fortjenesten, passerer en million i året.