Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 11408
God kveld

Advarsel: Lang tekst!

Tenkte å fortelle litt om hvordan det er å fullføre førstegangstjenesten i kystvakta for de som er interessert i det.

Dette er en relativ chill førstegangstjeneste hvor du får oppleve mye for de som er interessert i det

Fordeler:
6 uker på, 3 uker perm.
God mat.
oppleve mye.
Billig snus og røyk.
Pokerturnering.
Brovakt( i begynnelsen er det ganske chill men etterhvert blir du lei.)
Fiskeinspeksjoner.
Båtturer med sjøbjørnen.

Ulemper:
Brovakt. (etterhvert blir det kjedelig)
Vedlikeholdsarbeid. ( rustspikking, maling osv.) Er du heldig så havner du på en ny båt hvor det er mindre vedlikehold kontra en gammel båt.

Det hele starter på madla i stavanger hvor du tilbringer ca 2 mnd på rekruttskolen, det er her det er mest slit i forhold til resten av året.
mye trening, mye vask og litt våpentrening, men det var ikke så ille syntes jeg. siste uka de på rekruttskolen var det litt kursing og sånt for de som kom på båt.

Også har du 5 dager med mestringssøvelse som ikke var så ille syntes jeg. I disse 5 dagene er de eneste dagene du tilbringer i skogen vis du havner på en båt.

Blir du røykdykker blir du sendt til bergen noen dager for å få røykdykkersertifikat og deretter blir du sendt til båten din.
i mitt tilfelle havnet jeg på KV Andenes som sto i sortland.

På KV Andenes var jeg på i rundt 2 mnd før jeg ble sendt på en ny båt. Men på denne båten som er rundt 30 år gammel trur jeg så er det mye vedlikehold man må gjøre, som egentlig er det eneste minuset med kystvakten. Jeg fikk i hvertfall min egen lugar på denne båten med felles toalett og dusj, delte også lugar et par ganger. Det var 3 tv salonger her, den ene hadde en ps3, den andre var bare tv, den 3 var en såkalt røykesalong. Det var treningsrom, badstue og solarium.

Min tid på denne KV Andenes så var vi innom svalbard 2 ganger, Longyearbyen og Ny ålesund. var på land begge plasser. dro ut på pub i longyearbyen og drakk oss godfulle alle sammen. Vi var også innom bjørnøya hvor vi fikk muligheten til å komme i land. Men jeg sov bort dette, men fikk en mulighet til som ikke akkurat var etter boka.

Etter 6 uker på båten ble jeg sendt hjem på 3 ukers perm. Når jeg kom på båten igjen fant jeg selv ut at jeg skulle flyttes på en helt ny båt som het KV Sortland. Ble da sendt hjem igjen i 5 dager fra sortland til gardemoen for så å bli sendt til Ålesund hvor båten sto på verftet. var 3 uker på båten også fikk jeg 3 uker perm igjen, så fikk mye fritid akkurat der

Jeg må si det var stor forskjell på å være på en helt ny båt kontra gammel. lite vedlikeholdsarbeid. mye finere lugarere med egen dusj og toalett. 2 tv stuer, konferanserom med prosjektor og ps3 kobla til den med bra anlegg. Treningsrom, badstue og solarium.

Pga for lite mannskap på den nye båten så trengte dem hjelp i byssa(kjøkkenet) og jeg meldte meg frivillig og må si jeg angra ikke. dagen da gikk som følge: Sto opp kl 7, hjalp kokken med å fikse frokost. folk spiste. ryddet og vasket opp. var ferdig rundt rundt 0900. hadde da fri ett par timer fram til lunsj, satt da på konferanserommet og spilte ps3, så film eller sov mens de andre jobbet. gikk så opp og hjalp til med lunsjen, når jeg var ferdig der så hadde jeg fri noen timer fram til middagen. og sånn gikk dagene. slapp brovakter og hadde en del timer fri i løpet av dagen.

Når jeg ikke jobbet i byssa så gikk dagene som så:
Stå opp og spise frokost fram til kl. 0800. fikk så fordelt arbeid. jobbet fram til kl. 1000, kaffepause i 15 min. jobbet videre fram til lunsj. så videre fram til kaffepause kl. 1400, så videre fram til middagen og dagen er over rundt kl 18. og slik forgikk det 6 dager i uka i 6 uker.

innimellom alt dette så var det ofte brannøvelser, man over bord, skyteøvelser.

Jeg var med på en fiskeriinspeksjon og det var fint å få oppleve det

Noen Hendelser jeg kan fortelle om som skjedde.

Dette var mitt på natta, kaldt og snøvær. smålig høye bølger hvor vi kjører ganske fort med sjøbjørnen på vei tilbake, hvor vi holder på å kjøre på en hval, under en halvmeter unna båten.

Satt vakt på brua når vi er i nærheten av bjørnøya hvor vi kommer over tusenvis med spekkhoggere, ganske morro å se egentlig.

Denne hendelsen skjedde en tidlig morra. vi hadde besøk av 8 eldre damer og menn som jobbet for ett magasin for forsvaret. uansett jeg var den eneste som møtte opp av de menige på arbeidsmøte siden de andre hadde gyldig grunner til å sove osv. fikk så vite at jeg kunne gå rundt båten og se om det var noe arbeid å gjøre. så jeg tenkte at jeg kunne snike meg unna og gikk i lugaren å så en film.

akkurat startet filmen så kommer befalet inn å sier at jeg må komme opp. så får jeg beskjed om at jeg skal være med ut med sjøbjørnen.
så jeg og ett befal og 8 av de eldre personene skulle ut med sjøbjørnen for vise dem litt rundt ved bjørnøya. når vi nærmer oss stranda så prøver befalet seg å kjøre i land der, men det går dårlig når hele båten kantrer og alle de 8 personene ruller ut av båten. ganske morsomt å se egentlig.

uansett nå står jeg å befalet og prøver å få løs båten mens de 8 andre står på land å ser på, vi får det til etterhvert. og nå måtte vi få de andre ombord igjen men dette var litt vanskelig mtp bølger og sånt. så jeg måtte svømme ut med en etter en og hjelpe dem ombord i båten. dette tok sin tid men det gikk fint etterhvert.

Dette er hvertfall det jeg kommer på og vis du har noen spørsmål så skal jeg prøve å svare så godt som mulig
jeg har et spørsmål angående førstegangstjenesten. Ville du gjort det samme om igjen? Ville du tatt et år til som kystvakt, eller ville du prøvd noe annet, (hva da i så fall?) De fleste jeg har prata med har sagt at de syntes at det var kjempe artig i militæret, men at det holdt med ett år.
Hvorfor kystvakt?
Trådstarter
Sitat av Spøkelseflekken Vis innlegg
jeg har et spørsmål angående førstegangstjenesten. Ville du gjort det samme om igjen? Ville du tatt et år til som kystvakt, eller ville du prøvd noe annet, (hva da i så fall?) De fleste jeg har prata med har sagt at de syntes at det var kjempe artig i militæret, men at det holdt med ett år.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig at det holder med ett år men vis jeg skulle hatt et framtidig yrke i militæret så hadde jeg absolutt valgt kystvakta

Sitat av Magnisx Vis innlegg
Hvorfor kystvakt?
Vis hele sitatet...
Hvorfor jeg valgte kystvakta? eller hvorfor andre skal velge kystvakta?
Støtter denne. Kystvakttjeneste er kanskje den beste førstegangstjenesten man kan ha. Litt avhengig av hva man liker da, selvsagt. Er man en friluftsperson som liker skog, mark og annet grønt, så har man valgt feil forsvarsgren.

Vil imidlertid korrigere en liten ting... Feltuken på Madla er -IKKE- en mestringsøvelse. Det er bare en koselig telttur hvor man lærer litt om VKPer, skyting og andre praktiske ting ifm. felt og strid.
Dette virker som en av de bedre førstegangstjenestene, blir litt fristet til å ta det samme selv! Men vet du noe om hvordan det er for de som velger å ta UBHH (Utskrevet befalkurs)?Var du borti noen Ub kanditater iløpet av tjenestetid? Har søkt div UB, og etter å ha lest denne tråden fikk jeg plutslig opp interesen for sjøforsvaret/kystvakt. Og trenger litt hjelp til å velge hva som skal vere 1. prioritet
Trådstarter
Sitat av maggno Vis innlegg
Dette virker som en av de bedre førstegangstjenestene, blir litt fristet til å ta det samme selv! Men vet du noe om hvordan det er for de som velger å ta UBHH (Utskrevet befalkurs)?Var du borti noen Ub kanditater iløpet av tjenestetid? Har søkt div UB, og etter å ha lest denne tråden fikk jeg plutslig opp interesen for sjøforsvaret/kystvakt. Og trenger litt hjelp til å velge hva som skal vere 1. prioritet
Vis hele sitatet...
Jeg er litt usikker på om de som velger å ta UBHH får muligheten til å være på båt, jeg var hvertfall ikke borti noen på båten som hadde dette. men det kan godt hende det er mulig

Vis jeg ikke tar helt feil så var det 2 stk på troppen min på rekruttskolen som søkte seg inn på UB el. og de kom inn. men de ble igjen på madla for å være befal for de neste rekruttene trur det var slik

Og vis UB ikke er viktig for deg så ville jeg anbefalt kystvakta trur ikke du kommer til å angre
For de som skal inn i sjøforsvaret, og vil på båt:

IKKE velg noen andre båter enn kystvakta. (Kongeskipet går også)

ALLE de andre båtene ligger til kai stortsett HELE tia. Og ligge til kai er ikke artig.
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg skal inn i sjøforsvaret som matroslærling den 20 juli. Problemet med det er at jeg ligger langt etter på de fysiske kravene man trenger for å bli røykdykker, kan jeg miste lærlingeplassen visst jeg ikke består røykdykker kravene ?

Takk for alle svar
Det er veldig avhengig av de andre på båten.

Er ingen krav til at alle skal ha røykdykker. Man får også muligheten til å ta røykdykker iløpet av året.

Så, om det er folk nok på båten som oppfyller kravene, så er det ingen behov for din del.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det er veldig avhengig av de andre på båten.

Er ingen krav til at alle skal ha røykdykker. Man får også muligheten til å ta røykdykker iløpet av året.

Så, om det er folk nok på båten som oppfyller kravene, så er det ingen behov for din del.
Vis hele sitatet...
Det høres jo bra ut. Så visst jeg ikke når å trene meg opp før de fysiske testene så kan jeg gjøre det et par måneder etter ? Også har jeg hørt at man kan miste lærlinge kontrakten visst jeg ikke blir røykdykker, tror du det stemmer ?
Er kontakten allerede skrevet under på, og det er en standard kontrakt, så skal det mye til for å kvitte seg med deg.

Kjenner til flere som var lærling, og ikke klarte røykdykker-kravene før etter 6 mnd. Så skal nok gå bra for din del =)
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Vil imidlertid korrigere en liten ting... Feltuken på Madla er -IKKE- en mestringsøvelse. Det er bare en koselig telttur hvor man lærer litt om VKPer, skyting og andre praktiske ting ifm. felt og strid.
Vis hele sitatet...
Dette høres ut som historiene jeg har hørt fra Madla av diverse befal i min tid i førstegangstjenesten også.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er kontakten allerede skrevet under på, og det er en standard kontrakt, så skal det mye til for å kvitte seg med deg.

Kjenner til flere som var lærling, og ikke klarte røykdykker-kravene før etter 6 mnd. Så skal nok gå bra for din del =)
Vis hele sitatet...
Puh nå ble jeg lettet! Er et "tilsagn om læreplass i forsvaret" Jeg har skrevet under på, er den typen kontrakt alle lærlingene får på sesjons dagen. Da får jeg håpe at jeg får tatt det senere da visst jeg ikke klarer det på Madla