Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 11075
Hei, vi tok første dosa 17. August å skal ta dose to imorgen 5. Oktober. Hørt mange får dårlige bivirkninger på andre dose å da er de en gong mellomrom mellom første og andre dose. Med tanke på de er under 2 mnd sida vår første dose vil bivirkningene bli kraftigere?
Helt individuelt. Jeg merket ingenting annet enn en øm arm etter første dose. Ingenting på andre. Kanskje litt trøtt.

Virker å være noe mer bivirkninger med Moderna enn Pfizer.
Kan ikke snakke for andre, men jeg fikk ingen bivirkninger overhodet verken ved første eller andre dose.
Pfizer begge gangene.
Sist endret av vindaloo; 4. oktober 2021 kl. 20:55.
Tok pfizer på første dose, fikk kun øm arm.

Tok moderna på andre dose. Fikk øm arm og litt slapp og litt tung i hodet på kvelden. Litt grøsninger og trøtt dagen etter på kvelden og. Ingenting i forhold til en moderat forkjølese
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kan ikke snakke for andre, men jeg fikk ingen bivirkninger overhodet verken ved første eller andre dose.
Pfizer begge gangene.
Vis hele sitatet...
Modernaen sparker litt mer fra seg. Hadde mye muskelsmerter et par dager. Men mer virkestoff også, så jeg er forsåvidt fornøyd med å få den på andre dose.

Det er greit å ikke planlegge så mye i dagene etterpå, ellers er det jo ganske uproblematisk å være dårlig noen dager når du vet grunnen.
Sist endret av *pi; 4. oktober 2021 kl. 20:59.
Men en ting jeg må si jeg syns var veldig unormalt var at ved først vaksine så kjente jeg ingen ting ved injeksjonen.
Så vidt litte grann av stikket, men ikke det lille presset/verkingen når dosen presses inn slik har opplevd ved andre vaksiner.
Andre dose derimot kjentes vanlig ut.

Når jeg gikk ut derfra så tenkte "fikk jeg vaksine?"
Sist endret av vindaloo; 4. oktober 2021 kl. 21:07.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Men en ting jeg må si jeg syns var veldig unormalt var at ved først vaksine så kjente jeg ingen ting ved injeksjonen.
Så vidt litte grann av stikket, men ikke det lille presset/verkingen når dosen presses inn slik har opplevd ved andre vaksiner.
Andre dose derimot kjentes vanlig ut.

Når jeg gikk ut derfra så tenkte "fikk jeg vaksine?"
Vis hele sitatet...
Det synes jeg også var rart, merket ikke at jeg fikk den. Modernaen kjente jeg, men ikke vondt.
Fikk bare øm muskel et par dager av både første og andre (pfizer/moderna)
Samboer lå 2 dager med feber etter moderna.
Vi hadde. 4 uker mellom dose 1 og 2.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det synes jeg også var rart, merket ikke at jeg fikk den. Modernaen kjente jeg, men ikke vondt.
Vis hele sitatet...
For det er vel omtrent samme mengde som presses inn, er det ikke?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
For det er vel omtrent samme mengde som presses inn, er det ikke?
Vis hele sitatet...
Aner ikke, modernasprøyten var mye lengre.
Kjente nada etter 2moderna ingen bivirkniger i hele tatt
Hadde første dose i september, merka ingen ting annet enn at jeg fikk vondt i armen.
Tokk andre dose i dag kl 9, har ikke merket noe spesielt enda, bortsett fra vondt i armen.

Begge var Moderna
Har tatt dose 1 med moderna, merket ikke noe spesielt i ettertid bortsett fra en rimelig støl og vond arm, noe som varte i et par dager. Selve stikket merket jeg nesten ikke noe til.

De fleste andre jeg kjenner som har tatt begge dosene har blitt dårlige etter moderna som dose 2, type feber etc. De som har fått pfizer som dose 2 har ikke merket noenting.
Dess yngre du er jo hvor større sjanse har du for å merke bivirkninger. Dette gjelder spesielt ved moderna i forhold til pfizer.
Dose 1: Øm arm og litt slapp i formen.

Dose 2: Full-on influensasymptomer. Jeg tolker det som at immunsystemet gikk i beredskap og lagde antistoffer, så jeg er bare glad til for bivirkningene.

Begge Moderna.
Sitat av slurv Vis innlegg
Dose 1: Øm arm og litt slapp i formen.

Dose 2: Full-on influensasymptomer. Jeg tolker det som at immunsystemet gikk i beredskap og lagde antistoffer, så jeg er bare glad til for bivirkningene.

Begge Moderna.
Vis hele sitatet...


Samme her, bare at jeg ble kryssvaksinert med Moderna i dose 2
Copy paste fra Dagbladet ang korona 2. Vaksine dose:

"Når du får den andre vaksinedosen, vil immunforsvaret huske at det har møtt på dette fremmede stoffet tidligere og reagere raskere og kraftigere fordi det allerede finnes antistoffer og forsvarsceller som er klare til kamp. For noen så medfører dette mer av de vanlige bivirkningene."


Jeg fikk bare vondt i armen etter 1 og 2 stikk, ikke noe mer. Har noen venner som ble litt dårlige og svimle samme dagen, og måtte ta seg en sykedag fra jobben dagen etter.
Fikk ingen store bivirkninger annet enn vond og øm arm av første vaksine.
Andre vaksine fikk jeg feber, hodepine, generelt vondt i kroppen. Men fikk litt mindre vond arm enn første. Varte i 2 dager.
Fikk Moderna på begge.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Moderna på begge gangene her, litt øm arm i en dag begge gangene. Var på jobb og hadde ingen problemer.
Pfizer på begge her.

Dose 1: øm skulder
Dose 2: syk i 2 dager. Ca likt som en vanlig forkjølelse.
Pfizer på begge. Kun litt øm arm.
- Først fikk jeg Pfizer (7. juli faktisk), fikk litt vond arm utpå kvelden, som ble noe verre dagen etterpå. Var ellers litt "støl" i venstrearmen noen få dager.
- Så fikk jeg Moderna (2. september), så fikk jeg igjen litt vondt i armen om kvelden, ble også litt trøtt og døsig. Dagen etterpå var armen ganske vond, og jeg hadde mikroskopiske antydninger til frysninger sammen med smerter i ledd og muskler armer og bein. Men disse andre smertene var så milde, at jeg måtte kjenne etter for å merke dem. Var eller slapp. Etter et par dager var bare armen litt "støl", noe som varte noen flere dager.

Men jeg er kjempeglad for at jeg har tatt dem.
Har tatt kun 1 dose. Litt vondt i armen et par dager og hadde hovne lymfer i en ukes tid.
Sinovac, 3 doser, 3-4 ukers mellomrom, merket ingenting.
Samboeren min har tatt moderna. Etter andre dose har hun fått flere plager. Hun er trøtt hele tiden, energiløs, og sier hun har en rar følelse i hodet. Dette har pågått i litt over 2 mnd nå. Hun har en kusine i Tyskland, som har samme symptomer.
Jeg selv har tatt begge Pfizer dosene. Var litt småsyk i 2 dager, etter andre dose
Tok 2. dose med Moderna forrige uke. Ble mega dårlig på natta. Våkna opp i skikkelig febertåke. Slik fortsatte det i to dager. Ble ikke dårlig av 1. dose som jeg tok i slutten av august, den var også Moderna.
Jeg ble sengeliggende i litt over et døgn etter 2. dose med Moderna. Skikkelig hodepine første natta. Ble også litt dårlig i et lite døgn etter 1. dose med Pfizer, og var så lur at jeg planla reising/flytting dagen etter. Jeg ville nok ikke planlagt så veldig mye i dagene etter dosen, i tilfelle.
To doser. Moderna i begge omganger. Første runde ble jeg noe slapp og ganske øm rundt innstikkspunktet. Runde to merket jeg en sykdomsfølelse med hodepine, feber, kroppslig verk og slapphet. Ikke verre enn at jeg kunne bite tennene sammen å arbeide. Symptomene begynte ganske så snart etter injeksjon og varte i ca to og en halv dag før formen var gjenopprettet.
Store forskjeller her syns jeg. Noen merker ingenting og andre opplever stort ubehag.
Er det helt tilfeldig hvem som som får influensaaktige symptomer?
Dose 1: Pfizer. Kjente verken stikk eller injeksjon, og ingen bivirkninger i det hele tatt.

Dose 2: Moderna. Kjente godt stikket og ubehag ved injeksjon. Var ganske slått ut dagen etterpå, muskelsmerter og kraftig feberfølelse, følte meg nesten virkelighetsfjern til tider. Var dog over på 1 dag, helt god i formen etter en dag med hvile.

Edit: Er i 20 åra, ser noen nevner yngre får oftere bivirkninger.
Sist endret av Stekesmør; 6. oktober 2021 kl. 17:13.
Svenske myndigheter har lenge vært noe for seg selv, men nå har de tydeligvis tatt på seg tinnfoliehatten og blitt fullblods antivaxxers og høyreekstreme konspitullinger som kommuniserer telepatisk med små grønne menn. De stopper bruken av en vaksine som er hundre prosent trygg, som har null bivirkninger og som har frelset verden. I Sverige stoppes den for folk under tretti år. I Danmark for folk under atten. Heldigvis vet norske myndigheter bedre, og velger å fortsette å bruke den på alle aldersgrupper:

https://www.tv2.no/nyheter/14273798/...uCRw1-3FbdHGcQ
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Svenske myndigheter har lenge vært noe for seg selv, men nå har de tydeligvis tatt på seg tinnfoliehatten og blitt fullblods antivaxxers og høyreekstreme konspitullinger som kommuniserer telepatisk med små grønne menn. De stopper bruken av en vaksine som er hundre prosent trygg, som har null bivirkninger og som har frelset verden. I Sverige stoppes den for folk under tretti år. I Danmark for folk under atten. Heldigvis vet norske myndigheter bedre, og velger å fortsette å bruke den på alle aldersgrupper:

https://www.tv2.no/nyheter/14273798/...uCRw1-3FbdHGcQ
Vis hele sitatet...
Å begrense bruken av en vaksine pga. bekymringer for hjertemuskelbetennelse hos visse befolkningsgrupper er likestilt med å være fullblods antivaxxers? Synes du maler rimelig tjukt på her.

Sitter du på informasjon som sier at disse bekymringene er helt ubegrunnede? Del det i så fall med oss. Det er jo interessant.

https://legemiddelverket.no/nyheter/...else-i-hjertet
Sist endret av mentalmelt; 6. oktober 2021 kl. 17:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Svenske myndigheter har lenge vært noe for seg selv, men nå har de tydeligvis tatt på seg tinnfoliehatten og blitt fullblods antivaxxers og høyreekstreme konspitullinger som kommuniserer telepatisk med små grønne menn. De stopper bruken av en vaksine som er hundre prosent trygg, som har null bivirkninger og som har frelset verden. I Sverige stoppes den for folk under tretti år. I Danmark for folk under atten. Heldigvis vet norske myndigheter bedre, og velger å fortsette å bruke den på alle aldersgrupper:

https://www.tv2.no/nyheter/14273798/...uCRw1-3FbdHGcQ
Vis hele sitatet...
Kutt ut hersketeknikkane. Dei kler deg ikkje.

Det er ingen som har prøvd å fornekte bivirkningene. Dei er midlertid sjeldne, og heller ikkje veldig farlige. No er vi i den situasjonen at vi har informasjon om at ei vaksine er litt farligere enn alternativet, truleg på grunn av dosen, samtidig som vi har nok av begge typer vaksine. Då er eit fornuftig råd å styre dei som er utsett for den bivirkninga inn mot den typen som har litt mindre risiko.

Merk at det forøvrig er svært truelg at viruset har samme bivirkning som vaksina, ettersom proteinet som er mistenkt og førekjem om du vert smitta. Berre at då er dosen protein langt større, og det er mange tusen gongar farlegare.
Fikk litt "influensa" bivirkninger av 2. dose moderna. Første var Pfizer uten bivirkninger..
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Svenske myndigheter har lenge vært noe for seg selv, men nå har de tydeligvis tatt på seg tinnfoliehatten og blitt fullblods antivaxxers og høyreekstreme konspitullinger som kommuniserer telepatisk med små grønne menn. De stopper bruken av en vaksine som er hundre prosent trygg, som har null bivirkninger og som har frelset verden. I Sverige stoppes den for folk under tretti år. I Danmark for folk under atten. Heldigvis vet norske myndigheter bedre, og velger å fortsette å bruke den på alle aldersgrupper:

https://www.tv2.no/nyheter/14273798/...uCRw1-3FbdHGcQ
Vis hele sitatet...
Det er jo bare fornuftig å ta høyde for den typen bivirkninger. Antagelig har de gjort noenlunde samme vurderinger som da AstraZeneca-vaksinen ble tatt ut av programmet her i Norge. Altså tar de utgangspunkt i risikoen for smitte/sykdom slik tilstanden i samfunnet er nå, og med høyde for at de bare kan bruke andre alternativer istedenfor. Hadde Moderna vært det eneste alternativet, og hvis smittesituasjonen hadde vært totalt ute av kontroll, vil jeg tippe at de hadde ansett risikoen for bivirkningen som mindre enn risikoen for komplikasjoner fra sykdomsforløp ved smitte. Siden de nå bare kan gi en annen vaksine istedenfor er det like greit å passe på at folk ikke trenger å ta sjansen på en slik bivirkning, selv om risikoen er forsvinnende liten.
Legemiddelverket melder bare om litt over tre tusen alvorlige tilfeller av bivirkninger. (Pluss rapportene som handler om myokarditt, perikarditt, osv.) Så det er tross alt ganske beskjedne tall.

Til sammenligning var det hele tusen tilfeller av alvorlige bivirkninger ifb med den skandaløse svineinfluensavaksinen. Så tallene for koronavaksinering ser vesentlig bedre ut ...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Legemiddelverket melder bare om litt over tre tusen alvorlige tilfeller av bivirkninger. (Pluss rapportene som handler om myokarditt, perikarditt, osv.) Så det er tross alt ganske beskjedne tall.
Vis hele sitatet...
Nope. Det er mistenkte bivirkninger det er snakk om, dvs. at ganske mykje av det som er rapportert inn truleg er tilfeldige ting som har det som fellesnemnar at det har skjedd etter vaksinering.

Svineinfluensavaksinen vart gitt for litt over ti år sidan. Vi får tru legemiddelverket har komt gjennom saksbunken, og at det talet (som eg ikkje gidd sjekke) er stadfesta, og ikkje innmeldte bivirkninger.

Så gratulerer, du har ikkje ein gong greid å lese kva legemiddelverket sjølv skriv om tala:

Bivirkninger meldes på mistanke og rapportene beskriver hendelser som er oppstått etter vaksinasjon. At en hendelse er meldt betyr ikke nødvendigvis at det er en årsakssammenheng mellom den mistenkte bivirkningen og vaksinen. Kjente bivirkninger er omtalt i produktinformasjonen.
Vis hele sitatet...
Jeg har fått to doser med Pfizer vaksine.
Dose en, litt øm rundt stikkstedet samme dag, fikk ikke sove natten etter, klarte ikke å komme langt nok "ned" for å sovne. Neste dag hadde jeg influensa symptomer og feber. Dette varte noen dager.
Dose to, skikkelig vondt i hele armen, den ble faktisk ubrukelig i flere dager. Influensa lignende tilstand i tre dager. I tillegg fikk jeg smerter i ledd, særlig knær. Dette varte i alle fall en måned, kanskje mer. Dessuten fikk jeg store blåmerker på forsiden av begge legger. De var vonde og det tok lang tid før de ble borte. Jeg vet med sikkerhet at blåmerkene ikke kom av naturlige grunner. Er det noen andre som har opplevd dette?
Dersom det blir en dose tre så vil jeg ta den, selv om det innebærer bivirkninger.
Klem fra Betty
Jeg fikk litt vondt i armen av den förste, litt mer vondt men i et mindre område av den andre. Grunnere enn en muskelsmerte, og armmusklene kunne brukes som normalt, men dypere enn en overfladig hudsmerte. Gikk over etter noen dager. Var omtrent samme med svineinfluensa-vaksinen den gangen.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Dobbel dose moderna, ble uggen en dag av dose 2.
Oppdatering. Gjekk bra, vi begge blei dårlig. Tok moderna begge gangene, men så las eg etterpå at menn under 30 er ikkje
anbefalt moderna, men Pfizer. Tanker om dette?

https://www.aftenposten.no/verden/i/...ades-menn-unde
1. dose Pfizer: øm arm, kraftig hodepine, utmattelse og kvalme, som varte ut dagen.

2. dose Pfizer: øm arm. Litt frysninger i et par timer, ellers ingenting.
Sitat av kjemiguden Vis innlegg
Oppdatering. Gjekk bra, vi begge blei dårlig. Tok moderna begge gangene, men så las eg etterpå at menn under 30 er ikkje
anbefalt moderna, men Pfizer. Tanker om dette?

https://www.aftenposten.no/verden/i/...ades-menn-unde
Vis hele sitatet...
Det er så få tilfeller av disse problemene at det ikke er godt nok til å danne et datagrunnlag for å gi en god analyse. Det er meldt inn 268 tilfeller av hjertebetennelse i Norge, hvorav 71 stk av disse var fra de 1,76 millioner moderna-doser som er satt, hvis ikke matten min er helt feil så er vel det noe som 0,004% sjanse.
Og da er det viktig å huske på at dette er ikke en spesielt farlig tilstand, svært få av disse som får denne bivirkningen dør.


Her er hva FHI sier:
De fleste som har blitt rammet av den sjeldne bivirkningen myokarditt etter vaksinasjon har fått relativt milde symptomer og personene har kommet seg raskt med ordinær behandling av sykdommen.
Vis hele sitatet...
Fikk kun 1 bivirkning gjennom begge dosene (utenom litt øm i armen, men det blir jeg etter alle vaksiner), og det var at jeg ble helt sykt emosjonell. Andre dose spesielt, da satt jeg og smågråt i 2 dager for alt og ingenting. Var Pfizer.
Sist endret av Vasken; 7. oktober 2021 kl. 00:21.
Så kvifor dem blåser de så jævlig opp da om prosenten er så lav? Folk er generelt skeptisk så kvifor dem kommer ut med sånt så tidlig i utviklingen om alt er så usikkert.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av kjemiguden Vis innlegg
Så kvifor dem blåser de så jævlig opp da om prosenten er så lav? Folk er generelt skeptisk så kvifor dem kommer ut med sånt så tidlig i utviklingen om alt er så usikkert.
Vis hele sitatet...
For journalister og redaktører er sensasjonalistiske horer? Altså, har du aldri lest en avis før?

Hvert år så blåses borreliose risikoen opp, man skulle tro man knapt kunne gå ut døra uten å dø av det om man skulle tro det som sto i avisen.

Aviser tjener penger på at folk klikker seg inn og leser artiklene, eller kjøpte papirutgaven. Og da er det best å skrive slik at leseren bare må sjekke mer, clickbait med andre ord.

Når jeg studerte media var det vektlagt at man aldri måtte "røpe alt" i starten, du må gre ut om saken og spare de saftige detaljene lengre ned i artikkelen, denne praksisen har vært til stede i flere hundre år.
Pre internett så varte en nyhet som regel i ca 24 t også, fra en dagsrevy til neste før man kom med oppdateringer,
og det var bare når konger døde, statsministere ble skutt, oljeplattformer veltet og kjernekraftverk eksploderte
at vi ble foret med mer ekstra stoff.

Nå opptrer ofte den samme nyheten med ny heading og nytt bilde 10 ganger i løpet av en dag slik at folk
skal tro ny info er tilgjengelig å klikke seg inn på ny. Click Click Click.
Sitat av kjemiguden Vis innlegg
Så kvifor dem blåser de så jævlig opp da om prosenten er så lav? Folk er generelt skeptisk så kvifor dem kommer ut med sånt så tidlig i utviklingen om alt er så usikkert.
Vis hele sitatet...
I media blåses det opp for å tjene penger. Fra myndighetene sitt ståsted er det ikke så veldig viktig at bivirkningen er sjelden, så lenge det ikke er en stor ulempe å unngå at det skjer. Man vil nok ikke få denne typen nyheter fra fattige land som er hardt rammet og ikke har den samme tilgangen på vaksiner som vi har. Der tar de det de får. For oss er det derimot bare ikke noen stor ulempe å bestemme at visse folk heller bare får en annen vaksine. I tillegg viser myndighetene at de tar bivirkninger på alvor ved å følge de opp på denne måten.
Jeg følte meg kanskje smålig "groggy" på formiddagen dagen etter, tilsvarende som om jeg hadde drukket tre halvlitere kvelden før. Det gikk raskt over og jeg var på topp igjen rundt 1-2 tiden igjen
Sitat av Vontalo Vis innlegg
Jeg følte meg kanskje smålig "groggy" på formiddagen dagen etter, tilsvarende som om jeg hadde drukket tre halvlitere kvelden før. Det gikk raskt over og jeg var på topp igjen rundt 1-2 tiden igjen
Vis hele sitatet...
Fikk første dose i juni, Pfizer. Litt øm på stikkstedet de første timene. Utpå kvelden ble jeg ganske groggy, og fikk
vekselvis frysninger og små hetetokter. Følte meg ikke direkte dårlig, men kjente symptomer som minnet om
begynnelsen av en influensa. Dette varte i 2-3 dager.

Fikk andre dose i august, Moderna. Samme symptomer som ved første dose, men litt svakere og de gikk over etter en dag.