Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 4648
Hei flotte freaks

En veninne skal dyrke 2-3 planter til eget bruk. Hun er godt i gang, men mangler litt kunnskap og utstyr, så derfor skal jeg prøve å hjelpe henne med denne tråden.

Hun sliter med sykdom og får ikke tak i medisinen sin under tørken :/

Hva anbefales av lys til mellom 1000-2500kr? Gjerne rimelig men bra. Ønsker noe fra en butikk på Østlandet hvor man kan handle med kontanter. Gjerne CFL eller LED. Forslag? Lagerført da hun skal handle en av de nærmeste dagene.
Ville det vært trygt å bestille lamper fra f.eks W-shop til hennes adresse eller en venn sin?

Hun bruker pr i dag en akvarielampe MH 250W med 14000 kelvin, noe vi leste var helt feil. Selv om stiklingene hennes ser kjempe flotte ut etter 2 uker. Hun kunne sikkert byttet mh pære til riktig kelvin, men finner ingen som passer og varmen vil nok bli et problem når de skal inn i telt eller skap.

W-shop hadde noen fine pakker med CFL pærer på 2-300w både til vekst og blomstring. Er det bra?

Hun vil helst slippe å gjøre dette så ofte, så hun ønsker god yield. Hun skal dyrke i jord, med flere ompottinger og minst mulig tilsetninger.

Frøene er såkalte «bagseeds» fra veldig potent vare. Hun har tilgang på nye frø om de skulle feile.

Hun har ikke noe greie på Internett, så vi bruker denne tråden sammen for å hjelpe henne best mulig.

Alle tips og råd taes i mot med stor takknemmelighet
Lampe kan du trygt kjøpe uten bekymring.

Det aller letteste å gro og få et godt resultat ut av, er vel autoflower. Minst mulig stress.
hva som anbefales av lys kommer an på dyrkeareal osv, cfl anbefales kun til maksimalt veg (og selv da stress å dyrke med i forhold til andre lys), ikke blomstring.
den 250w MH er vel festa til en ballast, sikkert en manuell som ser gammel ut. den kan brukes til både mh og hps, f eks denne som er en "blomst" pære, men fungerer utmerket til veg også.

ang handling av utstyr så er alt av det lovlig (utenom frøa), men skal du være helt sikker på at no toller ikke plystrer i fløyta si til snuten så handler du innenlands.
Takk for svar

Hun har god kontroll på lystid etc. Så hva enn disse bagseedsene er, så skal vi nok få noe ut av det. Stiklingene hennes er virkelig fine og store etter bare 2 uker. Med 4 bladsett allerede.

Det viktige nå, er hvilken lampe og hvor hun kan kjøpe den helt risikofritt

Takk for svar av deg også Munted! Hun har en Gieseman lampe med alt inni «hooden». Pæren ser ut til å ha en slags sokkel i begge ender.

Men det vil som sagt bli for varmt når de skal inn i telt eller skap :/

Arealet blir 60x60x160 eller 80x80x180

Har du noe fint å anbefale?
Sist endret av backyardmini; 30. april 2020 kl. 02:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ja varmt blir det, men det blir det uansett lys om det er kraftig nok til å gi ok yield.
alle snakker om overdimensjonerete kullfilter å feste til vifta for å skjule lukta, men en overdimensjonert uttaksvifte med temp regulering er også et must og kommer tett oppunder lyset for viktighet i oppsettet etter min mening.
Helt enig med deg.

Kullfilter og skikkelig avtrekksvifte står på innkjøpslisten.

Klarer hun ikke å holde temperaturen med avtrekk, vifter og klimaanlegget der hun bor, så kjøper hun inn aircondition eller det hun måtte trenge. Men det haster ikke så veldig før de begynner å blomstre. Nå står de i et lite rom med god temperatur og luftsirkulasjon

Har du en konkret lagerført lyskilde å anbefale i norsk butikk? Det hadde vært strålende god hjelp
Sist endret av backyardmini; 30. april 2020 kl. 02:43.
Sitat av backyardmini Vis innlegg
Helt enig med deg.

Kullfilter og skikkelig avtrekksvifte står på innkjøpslisten.

Klarer hun ikke å holde temperaturen med avtrekk, vifter og klimaanlegget der hun bor, så kjøper hun inn aircondition eller det hun måtte trenge. Men det haster ikke så veldig før de begynner å blomstre. Nå står de i et lite rom med god temperatur og luftsirkulasjon

Har du en konkret lagerført lyskilde å anbefale i norsk butikk? Det hadde vært strålende god hjelp
Vis hele sitatet...
tja, om hu ikke klarer å holde temp nede selv om man hadde brukt en slik så er det nok del mer enn eget bruk :P

hva som er på lager osv vet jeg ikke da jeg bare handler online og ikke driver butikk, og innenlands bruker jeg da dyrkehuset, gartnerbutikken og mikrogartneriet.
Takk for gode tips

Det er en slik industrivifte hun har funnet, men en svakere modell til ca 1200 kroner. Det burde vel holde til hennes lille oppsett?

Fra de butikkene du nevner, som vi forøvrig har kikket over flere ganger. Er det noe spesifikk lampe fra de du vil anbefale? Trenger egentlig bare til blomst, da MH lampen ser ut til å gjøre en super jobb i vekstfasen pr nå.
bare finn en 250w hps/hid, alle har de. "dual spectrum" funker fint, men anbefaler "bare" hps/HiD siden det er snakk om kjøp av ny pære og dere allerede har en MH som gjør jobben. dette er ikke nødvendig, men anbefalt.

ang vifta så vet jo ikke jeg hva dere har fått tak i til 1200, men for å kjøre "overdimm" så ca 1-2kvm/t per hps/mh watt brukt.
med andre ord uttaksvifte på 250-500kvm/t er fint imo om planen er å bruke 250w mh/hps som lys.

en ting å tenke på er gram per watt. led og mh/hps er veldig jevne der, men når du har kvalitetslys og litt trening så kan du regne ca 0.5-1g ferdig vare per watt brukt.
jeg er nok litt oldschool og sverger til mh/hps, men kort sagt, har u cash kjøp god led, er u på budsjett mtp innkjøp så kjør mh/hps.

..en annen ting å tenke på nå er trening.. CUT THAT SHIT!
el sagt mindre aggressivt, få inn masse toppinger og LST asap om det ikke allerede er gjort!
https://www.mikrogartneriet.no/produ...telys-100w-veg

Kunne denne vært noe?

Eller har den for høy kelvin for blomstringsfasen? 5500 kelvin.

Den er bare på 100w men det står at den erstatter 200w mh?

Vil det da si at den ved oppnåelse av 1g pr watt vil produsere 200g?
Sitat av backyardmini Vis innlegg
https://www.mikrogartneriet.no/produ...telys-100w-veg

Kunne denne vært noe?

Eller har den for høy kelvin for blomstringsfasen? 5500 kelvin.

Den er bare på 100w men det står at den erstatter 200w mh?

Vil det da si at den ved oppnåelse av 1g pr watt vil produsere 200g?
Vis hele sitatet...
ja, men må vente på no led eksperter her for videre info om hva den du linka evt er god for.
personlig har jeg ikke nok erfaring med led til å snakke om mer enn det alle kan google desverre (hvertfall per nå).

og det jeg nevnte med oppi 1g per watt gjelder for kvalitet led/hps, så om den led'en er bra så 100g, men glem av de talla litt for nå..
er lett å dyrke weed, men ikke så lett å gjøre det effektivt osv, så istedenfor å forklare hver enkelt lille ting kjører jeg litt grovt for å få frem den viktigste infoen, så er det bare spørre om man lurer på noe :P
P.s spirene ble satt i jord for 2 uker siden, så tror ikke de skal toppes å trimmes på en god stund enda?

De pærene du linker til, passer ikke i hennes lampe da de har slik innfesting:

https://shop.giesemann.de/epages/Gie...oducts/100.021

Så da må hun evt kjøpe ballast, reflektor og sokkel. Som vil være bedre for henne da hun kan ha ballasten utenfor teltet og dermed mindre varme. På Gieseman lampa, sitter ballasten inne i selve lampa, rett ved pæra og det drar opp temperaturen en del.
Sist endret av backyardmini; 30. april 2020 kl. 04:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av backyardmini Vis innlegg
P.s spirene ble satt i jord for 2 uker siden, så tror ikke de skal toppes å trimmes på en god stund enda?
Vis hele sitatet...
ah sry, går litt fort i svinga noen ganger -_-
ye pleier ta første topping over det 3'e ekte bladparet (4'e om jeg er lat el no skjer). med ekte menes de bladene du ser er cannabisblader og ikke det første paret med ovale blader.
derfra er det en morsom liten dans for å toppe og trene nok til å lage en "plate" av topper som dekker dyrkearealet mens man ikke stresser planta så mye at den slutter vokse, men her er det rom for mye lek og eksperimentering så lenge man ikke dreper den
så et par uker før blomst så bør all lek stoppes og bare gjøre det man kan for at planta skal trives så godt som mulig helt til rett før høsting.
Så spennende! Den biten skal vi definitivt lese oss mere opp på

De har jo alt 3 av de bladsettene du nevner.
Sitat av backyardmini Vis innlegg
P.s spirene ble satt i jord for 2 uker siden, så tror ikke de skal toppes å trimmes på en god stund enda?

De pærene du linker til, passer ikke i hennes lampe da de har slik innfesting:

https://shop.giesemann.de/epages/Gie...oducts/100.021

Så da må hun evt kjøpe ballast, reflektor og sokkel. Som vil være bedre for henne da hun kan ha ballasten utenfor teltet og dermed mindre varme. På Gieseman lampa, sitter ballasten inne i selve lampa, rett ved pæra og det drar opp temperaturen en del.
Vis hele sitatet...
..noe som jeg enkelt kunne ha googla før jeg sa no, sry -_-
nei de lampene har jeg ikke sett før og ante ikke eksisterte engang, og elektriker er jeg heller ikke så kan ikke guide no hjemmemekk på hvordan det dere har vil fungere med slikt jeg linka sikkert.

er det da snakk om å kjøpe hps fra scratch så må jeg spørre om konkret svar på dyrkeareal for å gi best svar på hvilket lys.
andre her som har led forslag f eks vil også trenge den infoen for å gi deg best mulig råd.
Det blir 60x60x160 eller 80x80x180
Sitat av backyardmini Vis innlegg
Så spennende! Den biten skal vi definitivt lese oss mere opp på

De har jo alt 3 av de bladsettene du nevner.
Vis hele sitatet...
da vil jeg si bare klipp over der.
er det vanskelig å få et fint kutt i stilken med minst 1-2mm klaring fra bladfestet så vent til det er lett, kutter du for nær sløser du med tid og energi da planta kan bruke en god del lengre på å komme seg igjen.

teknikken jeg guider inn i her kalles ScrOG (screen of green), men med nybegynnere i tankene, og for å få en yield som forhåpentligvis motiverer til å gjenta i fremtiden

Sitat av backyardmini Vis innlegg
Det blir 60x60x160 eller 80x80x180
Vis hele sitatet...
dimmbar 400w er det du vil ha om vi snakker hps/mh.
en slik f eks.

med 80x80 går det å vurdere 600w (dimmbar), men bare om man kanskje i fremtiden skal bruke de(n) på 1x1m+
Sist endret av Munted Artist; 30. april 2020 kl. 04:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Der snakker vi! Komplette pakker er noe vi jenter forstår haha

400w vil være trygt? Brann og temperaturmessig?

Virker lovende. Skal prøve overtale henne til å øke budsjettet til en slik en
like sikkert som en på 250w brannmessig, nesten dobbelt så varmt. men da er vi tilbake på vifte-specs.. :P
brannmessig så skiller vi fukt og eletronikk, så det som kan på utsiden (ballaster, luftfukter/avfukter/aircondition) både pga sikkerhet og temps, og elektronikk på innsiden henges høyt og samlet så man ikke f eks sprayer akk der om man skal det.

men ang lyset så vent på fler svar her el fortsett å spør, er nok no led alternativer verdt å vurdere, men som jeg ikke kan uttale meg om skikkelig.
mange veier til rom el hva de sier, og tålmodighet er en dyd hehe

EDIT: holdt på å glemme no viktig.. husk jorda kontakter, sånn i tilfelle man har kødda til noe er det bedre at sikringa går enn brannalarmen.
Sist endret av Munted Artist; 30. april 2020 kl. 04:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gode poenger der!

Men en 250w er vel mer egnet på så lite areale?

Så sparer hun litt penger på nedkjøling også.

Er hun heldig kan hun fortsatt dra ut 150-200g?

400g er nesten litt vel mye til eget bruk.
Sitat av backyardmini Vis innlegg
Gode poenger der!

Men en 250w er vel mer egnet på så lite areale?

Så sparer hun litt penger på nedkjøling også.

Er hun heldig kan hun fortsatt dra ut 150-200g?

400g er nesten litt vel mye til eget bruk.
Vis hele sitatet...
med dedikasjon osv så kan det bli oppi det ja, men derfor jeg anbefaler en dimmbar. -vifta bruker nesten ikkeno i forhold til lampa.
altså med den jeg linka kan du kjøre 250w (neddimmet) for veg fasen etc, og pumpe på det ekstra lyset bare når det trengs, i blomstringa.
med "booster" funksjonen så legger du på ca 10% også, så med den jeg linka så kan du justere selv utifra behov/fase, mellom 250w og 440w.

men ser du snakker 400G* osv, glem de talla litt for nå da alle må starte et sted, og 400g er en del ja.. men er målet å jobbe med dyrkinga hver dag resten av livet..?
om ikke må det bygges opp litt lager så man kan ta no fri. passe kjipt å bruke all fritid på å få bare få medisinert seg når "alle andre" kan hente medisinen sin på apoteket, den føler man for å si det sånn
Er det noen med peiling på LED som har noen innspill?
Ingen freaks der ute som vil komme med litt mere lys erfaringer og innspill?

Hadde satt veldig pris på det.

Pr nå ligger hun an til å kjøpe 250w HPS. Men kunne tenke seg flere innspill rundt LED f.eks.
Quantum Boards er veldig bra, men dyrere enn hennes budsjett i Norge.

Før nyttår fikk du kjøpt 240w QB (3000K / 3500K) til 1700kr fra Meiju Lighting på Alibaba.com, nå ligger de vel på 2200. Vet ikke hvordan det er med nye tollreglene, de pleide å merke dem med $30 så man slapp moms.

Før Coronaen tok det 10-12 dager å få det tilsendt med DHL, nå aner jeg ikke.

https://www.alibaba.com/product-deta...rstScreen=true
Sist endret av veidemann; 2. mai 2020 kl. 01:35.
Tusen takk for svar! Dette skal vi lese oss mere opp på

Hun fikk tilbud av en bekjent om å kjøpe en 600W LED lampe, som trekker 110W ut av veggen. Vil det da si at effekten på denne er 110W og det blir hva man lener seg mot mtp yield?

Så det ville være helt trygt å bestillle en komplett teltpakke fra f.eks Dyrkehuset.no eller Mikrogartneriet? Så lenge det var innenlands?
Sist endret av backyardmini; 3. mai 2020 kl. 05:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av backyardmini Vis innlegg
Tusen takk for svar! Dette skal vi lese oss mere opp på

Hun fikk tilbud av en bekjent om å kjøpe en 600W LED lampe, som trekker 110W ut av veggen. Vil det da si at effekten på denne er 110W og det blir hva man lener seg mot mtp yield?

Så det ville være helt trygt å bestillle en komplett teltpakke fra f.eks Dyrkehuset.no eller Mikrogartneriet? Så lenge det var innenlands?
Vis hele sitatet...
rimelig sikker på 110w er det som teller da.
anbefaler lese deg opp på par/ppf/ppfd så skal det være "lett" å shoppe etter lys selv.

helt trygt å bestille innenlands, ja
Sist endret av Dodecha; 3. mai 2020 kl. 15:43.
Har hatt suksess med denne, og gir lite varme. Handlet den dog en god del billigere på ebay. Har ikke selv handlet på Gorillagrow, så aner ikke om det er en grei butikk å handle fra. Brukte en del tid på reviews før jeg handlet, for å finne en rimelig lampe, som ville gi ok resultater.

https://gorillagrow.no/produkt/vipar...SABEgKWNvD_BwE
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av backyardmini Vis innlegg
Tusen takk for svar! Dette skal vi lese oss mere opp på

Hun fikk tilbud av en bekjent om å kjøpe en 600W LED lampe, som trekker 110W ut av veggen. Vil det da si at effekten på denne er 110W og det blir hva man lener seg mot mtp yield?

Så det ville være helt trygt å bestillle en komplett teltpakke fra f.eks Dyrkehuset.no eller Mikrogartneriet? Så lenge det var innenlands?
Vis hele sitatet...
Er på mobil så blir litt kort:
LED lamper er ganske energieffektive, det vil si at mesteparten av energien går til lys og det er lite varme som genereres av lampen. I tillegg er LED lamper sitt lys spekter konsentrert der der et viktigst. Så det 600W tallet er en slags indikasjon på at denne lampen er omtrent like effektiv som en 600W HPS lampe og du skal få tilnærmet lik avling (yield). 110W er bare hva den faktisk bruker av strøm.

Og ja det er helt trygt å bestille teltpakke fra en norsk nettbutikk.

cazber: Den LED lampen du linker til er av den tidlige dual spektrum typen, som konsentrerer seg på blått og rødt lys (ikke helt, men for enkelheten skyld kaller vi de blå og rød), senere fant man ut at der er mye mer som trengs og nye LED grolamper har et mer naturlig lys med mye bredere spektrum. Du vil selvfølgelig få noe resultat med lampen din, men ikke så som de nye med bredere spektrum.
Sist endret av Dodecha; 3. mai 2020 kl. 13:00.
Tusen takk for gode svar, det kommer så godt med

Vi leser så mye om dagen at det nesten går helt i surr.

Da blir det et telt på 60x60x140, det var det eneste 60 teltet å oppdrive lagerført i Norge. Så får vi bare håpe høyden ikke blir et alt for stort problem.

Avtrekksviften er da 100mm med 187cm3 kapasitet, oppgradert til justerbar.

Håper det da ikke blir for mye å kjøre 600w LED inni der.

Oppsettet blir stående i et lite ventilasjonsrom i en moderne leilighet. Så får hun ved evt temperatur trøbbel tilføye en aircondition ved innsuget.

Legger ved et bilde med specs på den aktuelle lampen da kelvin ikke er oppgitt:

https://imma.gr/90235xe624d

Igjen, tusen takk til dere som bidrar med god hjelp
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
De specsene på lampa sier ingenting om hvilket spekter lampa har og er ganske lite forklarende. Det helt likegyldig hvor mange av hver type LED det er i lampa f.eks.

Med det sagt så er den sikkert helt fin å dyrke under, vi vet bare ikke akkurat hvor god den er å bruke til dyrking.
Lumeri 600 heter lampen. Virket litt billig. Men om dere mener det er brukbare specter osv på den, så har hun mulighet til å kjøpe 2 stk
selv med navn finner jeg ikke de riktige specsa raskt, sikkert jeg som er uviten, men jeg hadde styrt unna akk den..

men har no råd.

ta en paragraf ang lys først da:
250w dimmable Lumatek ballast med cooltube reflektor (velg en butikk, alle har de sånn ca). disse får du ofte i (lys)pakke og da med en ok pære med på kjøpet, el du kan kjøpe denne for det som sikkert er det beste og billigste valget for deg, men kan oppgraderes med en vekstpære av god kvalitet for å hjelpe deg holde plantene kortere...

vifta dere har fiksa skal også holde sånn akkurat til det lyset med den reflektoren, og lyset er bittelitt mye til det teltet for vanlige "goals" (gram/pr/watt med tette fine nugs f eks), men kjekt å ha til når man blir mer dreven

...men teltet ditt er veldig lavt, så du må uansett belage deg på mye trening.
noen nøkkelord du lett kan søke opp ang trening som er aktuelt for deg nå (men mye å lese):
topping, mainlining, supercropping, ScroG, lollipopping, defoliation.
sånn for å få det meste ut av den ene (lille) planta du bør ha der inne
Takk for svar Munted, du er en god bidragsyter og aktiv for dyrkerne her inne

Utrolig kjipt at både norcan og swecan er nede. Med dagens tilstand skulle man tro de stod på for å få det opp igjen.

Vi lastet ned og leste hele dyrkehåndboken i går, der stod det mye bra.

De tre plantene hun har, ser veldig ut til å være indica og har foreløpig ingen tegn til å være hanner.

Litt enig med deg at de lampene ser ut til å ikke være så bra. Finner 1000W av samme type ned i 600kr nye i butikk. Det roper ikke akkurat topp kvalitet.

Vi har kikket mye på cooltube løsningen. Men hun vil nok heller gå for LED av sikkerhet, strømforbruk og temperaturmessige årsaker. Rådet ditt er både godt og velment, men akkurat til dette oppsettet kan det bli en utfordring hun ikke ønsker

Vi leser og youtuber som bare det på trening/trimming av plantene. Det er mye å sette seg inn i. For henne som er såpass fersk virker det forlokkende å starte med topping og nedbinding. Evt også slå de tidlig i blomst.

Alt av telt i Norge er utsolgt, så desverre ble det bare 60x60x140 i denne omgangen. Hun hadde fått plass til 120x60x180, men det finner vi ikke på lager i noen norske butikker per nå.

Mener du helt oppriktig at det vil være best å bare ha en liten plante inni der? Går det ikke med 2-3 og litt godvilje?
Hun dyrker i jord uten noe fancy vanningssystemer og dill dall. Teltet rommer fint 3stk 20L Potter. Vifter, kabler etc blir hengende i høyden og festet på sidene uten bakkekontakt.

Det er da folk der ute som klarer 1 plante inni et PC-kabinett f.eks?

Vi tar til oss de lampeforslag som er kommet og tar gjerne i mot flere

Det er flotte COB LED og ufoer dere ute med veldig lite fotavtrykk, fra 100-300w. Vi sliter bare med å forstå hva som blir det mest optimale spekteret.

Det følger også med en 200w CFL pære for blomst i pakken som ble bestilt, den kan vel fint kjøres i tillegg til LED lampen om man får plassert det riktig? Alle monner drar?

Vil gjerne dele litt bilder med dere underveis, men vil gjøre det på en trygg måte. Så det må vi sette oss inn i også.

Igjen, takk for engasjementet det verdsettes
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
I det prissjiktet der er det noe muffins ja..

For å sammenligne, her er et profesjonelt utviklet lys som skal kunne erstatte en 600W HPS: Lumatek Zeus 600W Pro til en pris på nesten 15.000 NOK.

En god ufo LED lampe på 100-150W er vel en rundt 2000-3000 NOK, skulle gjerne ha anbefalt en men det ser ut som alle er utsolgte nå, og problemet med å kjøpe ting på f.eks alibaba.com er at det lyves mye om spesifikasjonene så du vet rett å slett ikke hva du kjøper.

Du vil alltids kunne ha en 2-3 planter inne i det lille teltet, men du må regne med å sette de i blomst ganske tidlig og beskjære de endel for at de ikke skal ta opp all plassen. Som du er inne på er det mange små "spacke bucket" grows der ute, folk er kreative med bøtter, pc kabinett og høytalere etc..

Er bra å kjøre CFL i tillegg til LED lampa ja, har fått det tipset fra mange, alle monner drar.
Takk for gode innspill og god hjelp Dodecha!

Vi skal legge ut mye bilder, så kan forhåpentligvis dere guide oss litt steg for steg når det kommer til topping, nedbinding og generell utnyttelse av plassen

Hva med denne lampen da? :

https://ledvekstlys.no/collections/l...2-led-vekstlys

Den fåes i 3000 kelvin og yter 15000 lumen på 60x60 med 30-40cm avstand. Det burde så langt vi har skjønt gi bedre yield enn de oppgitte 100W?

Den har litt større fotavtrykk enn ønskelig, men da kan hun evt ta av reflektoren på cfl lampen å henge den loddrett på en god spot. Hele teltet inni består jo av et godt reflekterende materiale.

Det er utrolig gøy å lærerikt å hjelpe henne med dette. La oss håpe på en faktabasert og fornuftig ruspolitikk i fremtiden, så også vi nordmenn kan få dyrke en slik lidenskapelig hobby på lovlig grunnlag. Da skulle jeg fort ha satt i gang i min egen bod

Igjen takk for god hjelp. En flott mandag ønskes freakerne der ute

https://imma.gr/90249xfe6f1

https://imma.gr/90250x1b07f

https://imma.gr/90251x695a6

16/4 ble spirene satt i jord, 21/4 fikk de 250W MH på 15000 kelvin, kan se ut som de liker det?
Vi har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men de vokser hver time og duften er allerede himmelsk

https://imma.gr/90252xb8fc6

Aner ikke hva den flekken kan være, men den samsvarte ikke med noe som stod i dyrkehåndboken. Forhåpentligvis bare en bagatell

https://imma.gr/90255x7c7ba

Dette er planten som har vokst dårligst av de 3. Den har fått noen flekker i midten.

De har nok blitt vannet for mye også, men lærdom er tatt og det blir mindre vanning fremover.
Sist endret av backyardmini; 5. mai 2020 kl. 03:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Den lampen du linker til der ser mer ordentlig ut ja, man ser jo den gir ytelsen som en 200W HPS lampe, kjører du CFL i tillegg blir der brukbart.

Disse flekkene du snakker om på plantene er ikke noe å bry seg om. Jeg kaller dem fødselsflekker, og de forsvinner etterhvert.

Jeg ville muligens allerede ha prøvd å toppe de, slik at du sikter at de vokser mer i bredden enn i høyden. Jeg vet det kan være litt kjipt å klippe i så unge planter, men de tåler en topping i det stadiet.
Takk igjen Dodecha

Ja, den så virkelig god ut. De Samsung diodene høster også gode kritikker på utenlandske forumer. Så den testet med et PAR-meter på YouTube, spredningen var veldig god.

Men nå har det blitt litt endringer til det bedre. Nytt telt på 80x80x180 er kjøpt. Justerbar avtrekksvifte, Kullfilter,Næring og slikt
Hun sprengte budsjettet sitt stakkar, men har forhåpentligvis nå en bedre mulighet til å lykkes

Så da hadde det jo vært vurderbart om hun med tiden når økonomien strekker til, å gå for 2 stk av den LED lampen.

Det hun handlet nå, inkluderte ingen CFL lampe. Tror du hun har mulighet for å få en grei yield med bare en slik lampe i første grow?

Hvis du anbefaler topping allerede nå, så skal jeg ta turen bort til henne å gi det et forsøk Tar med meg nettbrettet med dyrkehåndboken og YouTube, så skal vi prøve så godt vi kan.
Sist endret av Dodecha; 7. mai 2020 kl. 20:17.
3 photoer i et 60x60x140 telt?? Da bør du sette dem rett i 12/12 nå. Selv da vil du få plassproblemer, flere av mine autoer utendørs har vært 50-60cm brede.. I et lavt telt kan du trene plantene utover i bredden om plassen er der, men det kan du ikke i 60x60.

Det er enormt stor forskjell i genetikken på cannabisplanter, også når det kommer til størrelse. Du kan ikke sammenligne f.eks en Lowryder som får plass i pc-kabinettet med en ren sativa som blir over 2m høy og brei som ei låvedør.

Bra dere roer ned vanninga, det og overgjødsling er klassiske feller.

Lykke til

Dessverre minker både yield og kvalitet en god del jo kjipere lys man setter dem under. Har sett endel cfl grows med ganske fluffy, små buds
Sist endret av veidemann; 5. mai 2020 kl. 16:23.
Takk for innspill veidemann

Som du ser i siste innlegget, så er teltet økt noe i størrelse, så håper det hjelper.

Ser også at hun har kjøpt næringen i Aqua form, som egentlig er for hydrosystemer. Men mener å ha lest i en annen tråd her inne at det ikke har noe å si?

Fikk bytte den ene til jordløsningen. Men veg utgaven var de tomme for.

Etter litt googling fant vi ut at man kan bruke Hydro gjødsel i jord, men ikke jord gjødsel i Hydro

Da har jentene fått sin første topping




https://imma.gr/90261x157fd


https://imma.gr/90262x34221


https://imma.gr/90263x48905
Sist endret av backyardmini; 5. mai 2020 kl. 17:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
synes jeg er grov når jeg topper over det 3'e paret jeg, men er nok verdt det i deres tilfelle å ta det på 2e :P

ca all gjødsel kan brukes om hverandre i forskjellige medium, men det er økologisk (det de på engelsk merker "organic", dont ask..) man ikke skal kjøre i hydrosystem (om man ikke vet hva man gjør og har et system egnet for det).
Slik vi forstod det er de nå toppet over det 3 bladsettet med cannabisformede blader

Ok, supert! Hun har ingen ambisjoner om å starte med hydro oppsett med det første. Så ingen fare for det.

Takker å neier for svar
ja, joa.. spørs hva du regner som de bladene da.
de runde på bunn teller ikke, og jeg teller heller ikke de første 2 "fingrene" med tagger.

uansett så kommer det til å gå fint med de og som sagt sikkert best for deg å ta de der, bare småpirk detta :P
Skjønner nå hva du mener, vi toppet etter 2 solide bladsett. Det nederste settet er mer pinglete enn de andre, så skjønner hvorfor det ikke telles med
"de lærde" strides vel ang hva som er det første ekte bladparet etter frøbladene.. er det fingeren el de med fler fingre? :P
ja så det på de andre bildene, men poenget er vel at den toppinga er enten over 2 el 3 ekte, men at det spørs på hvem du spør :P