Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1375
Hei!

Har akkurat installert et program som gir meg oversikt over hva jeg bruker plassen på harddisken til, og la merke til at spotify bruker 7gb bare på cache. Er det virkelig vits å gi den så mye plass. Vil det ikke holde at jeg bare bruker 1 gb? Har lest at spotify benytter seg av p2p, men iom at jeg har brukbar hastighet på internett vil det vel ikke ha så mye og si, det er trossalt bare sanger det er snakk om?
Ser ikke noe poeng i ha så veldig stor cache, nei. Du kan justere cachestørrelse i Spotifys innstillingsmeny.
Ja det er jeg klar over, det er det som er spørsmålet. Har det noe effekt i det hele tatt? kunne jeg like gjerne hatt null (vet at det ikke går uten videre)?
Har du mange offline playlister?
Sitat av Paranoid Vis innlegg
Hei!

Har akkurat installert et program som gir meg oversikt over hva jeg bruker plassen på harddisken til, og la merke til at spotify bruker 7gb bare på cache. Er det virkelig vits å gi den så mye plass. Vil det ikke holde at jeg bare bruker 1 gb? Har lest at spotify benytter seg av p2p, men iom at jeg har brukbar hastighet på internett vil det vel ikke ha så mye og si, det er trossalt bare sanger det er snakk om?
Vis hele sitatet...
Hva heter programmet???
Nei, har ingen offline (på pcen). Programmet heter Daisydisk, vet ikke om det finnes til windows.
Skru helt ned og se hva som skjer?

Edit# Innlegg nr. 500, woohoo!
Sist endret av Lovegame; 12. november 2012 kl. 16:07.
Sequoiaview er ok (for windows)
Med mindre du lever i den troen at det koster deg mer å ha en større cache så vil det ikke være vits, men nå er ikke det tilfellet, og så fort det er bruk for diskplassen vil Spotify begynne å forkaste cachen. Og jo - det vil være veldig fordelaktig å ha en stor cache, det vil spare deg båndbredde og gjøre at sanger spiller av fortere.
Det er sant at det vil spare deg for båndbredde, men majoriteten av brukere har i dag såpass linjehastighet at man ikke må vente mens sangen bufrer, så hvordan det å ha stor cache skal hjelpe med å høre sangen fortere forstår jeg ikke. Sitter man fortsatt med 56k eller har begrenset båndbredde/mobilt bredbånd e.l. kan det selvsagt være verdt å utvide cache.
Sist endret av Moreagain; 12. november 2012 kl. 17:44.
Sitat av Moreagain Vis innlegg
Det er sant at det vil spare deg for båndbredde, men majoriteten av brukere har i dag såpass linjehastighet at man ikke må vente mens sangen bufrer, så hvordan det å ha stor cache skal hjelpe med å høre sangen fortere forstår jeg ikke. Sitter man fortsatt med 56k eller har begrenset båndbredde/mobilt bredbånd e.l. kan det selvsagt være verdt å utvide cache.
Vis hele sitatet...
Et ord: Telenor...
Sitat av Deezire Vis innlegg
Og jo - det vil være veldig fordelaktig å ha en stor cache, det vil spare deg båndbredde og gjøre at sanger spiller av fortere.
Vis hele sitatet...
This.

Selv har jeg satt Spotify Cache til 100GB - ikke at jeg kommer til å bruke det, men da slipper jeg det ekstra halve sekundet når jeg bytter sanger Sitter på en stasjonær med 5TB, mulig saken er litt annerledes hvis du har en litt gammel bærbar..
Sitat av Miss-bruk Vis innlegg
Et ord: Telenor...
Vis hele sitatet...
Vanskelig å gjøre seg forstått med bare ett ord. Må nesten be deg om å utbrodere. Sitter selv med Telenor og har ikke behov for stor cache, her går alt på skinner.
Har nå spilt i en times tid kanskje med 1 gb cache, ikke merket noe forskjell enda! Skal partisjonere en 128gb ssd disk, og prøver å dele best mulig, da er det greit å vite at man har 10 gb mer ledig plass enn man tror
Problemet er at du har enda totalt misforstått hvordan en cache opererer. Det er diskplass du ellers ikke bruker, og den gangen du trenger det så vil Spotify forkaste data fortløpende.
For å forklare det nøye da: Jeg har en 128 gb SSD disk i en MBP, denne har jeg installert alle programmene som jeg føler at jeg kan trenge. Så, nå skal jeg lage en "boot camp", altså dele harddisken min for å installere windows på den (trenger den for ett fåtall spill og program fra skolen), og da kom spørsmålet: Hvor mye plass har jeg igjen og hvor mye har jeg brukt? Brukte det nevnte programmet som viser hva jeg bruker plassen og det viste seg at jeg hadde brukt 45 gb, og jeg syntes dette virket som veldig mye, siden jeg da bare har 75 gb igjen t å dele mellom windows og OSX (pluss buffersoner). Det var da jeg oppdaget denne cache-folderen fra spotify som var på overraskende (synes jeg) 10 gb. Så da hadde jeg plutselig 10 gb mer lagringsplass på disken enn jeg trodde. Så nå kan jeg for ekempel vie 40 gb til windows og ikke bare 30.

Jeg vet at cache er lagring av filer for å kunne for eksempel åpne en nettside raskere, noe mer detaljert enn det kan jeg ikke, nei.

Håper dette var en nøye nok forklaring på hvorfor jeg hadde ett ønske om å ikke vie 10 gb av min lagringsplass til spotify, og at det (ofte) er en grunn for at noen faktisk stiller de spørsmålene de gjør.
1 Scenario
Den dagen du ikke har premium, og f.eks sitter på kystbussen fra f.eks Bergen til Stavanger, og skal høre på spotify på det crappy nettet på bussen vil du være taknemmelig for at du ikke justerte ned cache'n
Sist endret av WhyNot!; 13. november 2012 kl. 00:51.