Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  654 261222
Noen som vet hvordan reglene er med ølbrygging for de under 18 år?
Slik jeg har forstått det er det ulovlig å kjøpe øl, ulovlig å få noen andre til å kjøpe og ulovlig å gi bort, men har ikke funnet noe som sier at det er ulovlig å brygge det selv for å drikke det. Noen som kan bekrefte/motbevise dette (da gjerne med link til loven) ?
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg

Hvorfor ønsker du å brygge så lite? Bruker du ølsett eller tar du det fra scratch?
Vis hele sitatet...
Ikke noe galt i å brygge 5 liter. Dette er en fin mengde hvis man vil teste ut forskjellige oppskrifter. Er jo grenser for hvor mye øl man får i seg
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Ikke noe galt i å brygge 5 liter. Dette er en fin mengde hvis man vil teste ut forskjellige oppskrifter. Er jo grenser for hvor mye øl man får i seg
Vis hele sitatet...
..alvorlig?

Men jeg vil si at denne tråden er hva man kan kalle nice.. Trenger man mange dårlige "batches" før det faktsik blir godt øl?
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
..alvorlig?

Men jeg vil si at denne tråden er hva man kan kalle nice.. Trenger man mange dårlige "batches" før det faktsik blir godt øl?
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke noe som sier at du må lage dårlige batches før du får gode. Mulig dette gjalt mer før når man brukte tretønner til å lagre øl.
Men hvis du ikke prøver deg på en vanskelig øltype (lager o.l.), men en enkel ale, så vil du nok mest sannsynlig få et drikkbart resultat.

Men selvfølgelig, jo lengre du holder på jo bedre vil ølen bli. Det er veldig mange måter å brygge øl på, og mange oppskrifter på hvordan ring gjøres er motstridene.
Har nå latt ølene stå oppe i kjøle-skapet i stede for å ligge Dette betydde jeg måtte ta ut en av hyllene for å få plass til flaskene. Men kan konstantere at det hjalp betydelig på smaken. Den vone bi-smaken jeg klagde på tidliggere er ikke der i disse flaskene som kommer fra samme sett.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg ser mange her sier at dette blir godt øl. På hvilket nivå føler dere dere kvalifisert til å komme med denne uttalelsen? Ikke et angrep, bare et spørsmål. Ganske stor forskjell på hva en 16-åring som har drukket øl to ganger før og hva en person litt oppe i åra med noen års ordentlig øldrikking bak seg synes.
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Jeg ser mange her sier at dette blir godt øl. På hvilket nivå føler dere dere kvalifisert til å komme med denne uttalelsen? Ikke et angrep, bare et spørsmål. Ganske stor forskjell på hva en 16-åring som har drukket øl to ganger før og hva en person litt oppe i åra med noen års ordentlig øldrikking bak seg synes.
Vis hele sitatet...
det kommer helt ann på referansepunktene, og hva du forventer av resultatet. Mye avhenger og ut i fra oppskriften du bruker og hvor mye arbeid du gjør selv.

De jeg har brygget selv til nå har vært med ølsett/ekstrakt slik som tråden beskriver; min erfaring er at de generelt er bedre enn normal pils på butikken. Og med tanke på prisen + hvor lite arbeid det er; så er det for meg veldig godt. Jeg hadde rett og slett forventet mye værre resultater.

Nå skal det sies at jeg har smakt øl brygget av folk hjemme, men som ikke bruker ølsett - men heller forskjellige malt-ekstrakt og blander i humle og slikt selv. Denne typen øl er jo i en helt annen liga. Og jeg må ærlig inrømme at de beste ølene jeg har smakt kommer fra microbryggerier.

Jeg er personlig langt i fra noen ekspert på øl, men jeg har drukket en god del øl opp i gjennom, og er en person som er veldig glad i å prøve nye typer øl; så jeg har smakt veldig mye forskjellig. Altså er jeg ikke den gjevnlige "Tuborg" personen.
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Jeg ser mange her sier at dette blir godt øl. På hvilket nivå føler dere dere kvalifisert til å komme med denne uttalelsen? Ikke et angrep, bare et spørsmål. Ganske stor forskjell på hva en 16-åring som har drukket øl to ganger før og hva en person litt oppe i åra med noen års ordentlig øldrikking bak seg synes.
Vis hele sitatet...
Ser ikke at alder er noe avgjørende faktor her, men OK.

Jeg liker øl, og har nok drukket opp i mot 400 forskjellige typer øl. Rundt 50 av disse har jeg dokumentert i reisedagboken min som jeg benyttet på interrail en sommer. Før og etter dette har man drukket øl. Særlig de siste 12 mnd har jeg prøvd en god del mikroøl, jeg blir ikke overrasket hvis jeg har prøvd 50 nye sorter de siste 6 mnd.

Men dette er vel strengt tatt ikke særlig on topic. Smaken er som baken; delt. Noen synes at vanlig Rignes/Hansa/Frydenlund er himmelsk pils, men det er jeg uenig.
Hvardan vet jeg hvilken malt ekstrakt jeg skal bruke? tenkte jeg skulle prøve meg på disse tre forskjellige sortene...

Coopers Dark Ale http://vinogbar.no/product_info.php?...roducts_id=479

Coopers Draught http://vinogbar.no/product_info.php?...products_id=17

Muntons Cerveza http://vinogbar.no/product_info.php?...oducts_id=1313

Hvordan finner jeg ut lagringstid, gjæringstid, temperaturer, og hvilken maltekstrakt jeg skal bruke til disse forskjellige typene?
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av thebigt Vis innlegg
Hvardan vet jeg hvilken malt ekstrakt jeg skal bruke? tenkte jeg skulle prøve meg på disse tre forskjellige sortene...

Coopers Dark Ale http://vinogbar.no/product_info.php?...roducts_id=479

Coopers Draught http://vinogbar.no/product_info.php?...products_id=17

Muntons Cerveza http://vinogbar.no/product_info.php?...oducts_id=1313

Hvordan finner jeg ut lagringstid, gjæringstid, temperaturer, og hvilken maltekstrakt jeg skal bruke til disse forskjellige typene?
Vis hele sitatet...
Lagringstid/Gjæringstid: Kan variere, men 2 uker på bøtte og 2 uker på flaske/fat som i OP vil nok funke.
Romtemperatur går helt fint. Du skal bruke maltekstraken som er i ølsettene du linket til.
Noen som kan linke meg til en godt og søtt øl, som er lett å drikke for folk som ikke henger på de svartaste av de svartaste pubbene i Storbritannia? Hvis det også kommer ann på hva man må gjøre under brygginga for å få det søtt, så kjør på med det også. Takk
hvor lyst tenker du? Coopers Lager var veldig søt. Alt for søt med for lite ølsmak synes jeg. Men kanskje noe som passer deg bedre? Hvis du ønsker en litt søt type som fortsatt har en smak som minner om pils er ølsettet "Australian Pale Ale" fra coopers kanskje det som passer. Begge to er veldig lyse med søt smak.

Australian Pale ale: http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=474
Coopers lager: http://vinogbar.no/product_info.php?...products_id=19
Heisan!
Har kjøpt meg et slikt; Coopers DIY Beer Kit m/Lager og skal sette dette i dag. Lurte litt på hva som er den riktige temperaturen for gjæring til dette øl? Enten må gjæringsdunken stå ute i boden: 14-19 grader eller så må den stå på vaskerommet: 20-27 grader.

Hva er det beste alternativet? Mener å ha lest at Lager ikke skal ha så høy temp. Er dette riktig?

Tusen takk for hjelpen...
Har du link ? Er usikker på gjæren. Hvis det er ekte lager så er det for høy temp. uansett hvilket rom du velger. Over 25 grader er ikke ønskelig, så vaskerommet virker litt farlig. Stabil temperatur er tingen.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Lager skal vel lagres i ganske lav temperatur? Rundt 2-9 grader er vel bra.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Lager skal vel lagres i ganske lav temperatur? Rundt 2-9 grader er vel bra.
Vis hele sitatet...
Ikke lagring - men gjæring. I følge instruksjonsvideoen skal gjæringstemp være fra 21-27/28 grader - helst i det nedre sjiktet; altså nærmest 21 grader. Men, jeg har lest/hørt at Lager øl skal ha en lavere gjæringstemperatur???

Takker...
Sitat av tombos1 Vis innlegg
Ikke lagring - men gjæring. I følge instruksjonsvideoen skal gjæringstemp være fra 21-27/28 grader - helst i det nedre sjiktet; altså nærmest 21 grader. Men, jeg har lest/hørt at Lager øl skal ha en lavere gjæringstemperatur???

Takker...
Vis hele sitatet...
Det stemmer at lager skal ha en ganske kald gjæringstemperatur, men dette er ikke en "ekte" lager. Det er en ale, et overgjæret øl, som ligner på lager.
Hei igjen!
Da var alt gjort i henhold til instrukser og øllen står il gjæring. Tempen viser nå 24 grader - noe jeg tror er bra. Det jeg stusser litt på er at en del sukker har lagt seg på bunnen av karet. Stå og rørte til den store gullmedaljen, men tydeligvis har jeg ikke rørt nok - eller er dette helt vanlig at sukkeret legger seg på bunnen? Det er vel også slik at gjæren "spiser" sukker for så igjen danne alkohol? Er jeg helt på jordet...?

Da jeg er helt novise på ølbrygging - håper jeg på gode svar... Tusen takk.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av tombos1 Vis innlegg
Hei igjen!
Da var alt gjort i henhold til instrukser og øllen står il gjæring. Tempen viser nå 24 grader - noe jeg tror er bra. Det jeg stusser litt på er at en del sukker har lagt seg på bunnen av karet. Stå og rørte til den store gullmedaljen, men tydeligvis har jeg ikke rørt nok - eller er dette helt vanlig at sukkeret legger seg på bunnen? Det er vel også slik at gjæren "spiser" sukker for så igjen danne alkohol? Er jeg helt på jordet...?

Da jeg er helt novise på ølbrygging - håper jeg på gode svar... Tusen takk.
Vis hele sitatet...
Brukte du vanlig farin? Var vannet kokende/varmt når du helte sukkeret oppi?
Jeg brukte http://vinogbar.no/product_info.php?...oducts_id=1523

I følge bruksanvisningen skulle jeg koke opp to liter vann - noe jeg også gjorde. Rørte lenge og vel... Helte således i ekstrakten og rørte igjen. Helte på kaldt vann opp til 20 liter, så justerte jeg med kaldt/varmt vann for å få riktig temp på ca 23 liter.

Har jeg gjort noe feil?

Vil forsåvidt tillegge at jeg målte OG til 1038. Dette er vel også normalt? Ja, ja - det er vel fælt lite jeg får gjort med dette nå. Kan jo ikke røre i brygget etter at jeg har tilsatt gjæren like vel...
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av tombos1 Vis innlegg
Jeg brukte http://vinogbar.no/product_info.php?...oducts_id=1523

I følge bruksanvisningen skulle jeg koke opp to liter vann - noe jeg også gjorde. Rørte lenge og vel... Helte således i ekstrakten og rørte igjen. Helte på kaldt vann opp til 20 liter, så justerte jeg med kaldt/varmt vann for å få riktig temp på ca 23 liter.

Har jeg gjort noe feil?

Vil forsåvidt tillegge at jeg målte OG til 1038. Dette er vel også normalt? Ja, ja - det er vel fælt lite jeg får gjort med dette nå. Kan jo ikke røre i brygget etter at jeg har tilsatt gjæren like vel...
Vis hele sitatet...
Når puttet du i brew-enhanceren?
Sist endret av Buddapower; 20. juni 2011 kl. 23:26.
Hei!
Først rengjorde jeg alt utstyr. Så helte jeg brew enhanceren oppi karet, og tilsatte to liter kokende vann. Rørte lenge slik at alle klumper løste seg opp. Så helte jeg på selve ekstrakten, så rørte jeg dette godt sammen. Helte således på kalt vann til 20 liters merket, for så å justere tempen opp til 23 liter. Så målte jeg OG til 1038. Satt på "kragen" for så å strø gjær over toppen på brygget. Satt på lokk med klips. Alt så veldig bra ut. Så samlet det seg litt hvitt pulver på bunnen.

I morgen tok jeg en titt på brygget, og det GJÆRER godt. Allerede blitt tykt gjærskum på toppen og det ser faktisk ut til at noe av det hvite pulveret i bunnen har minket.

Det ser faktisk veldig bra ut - kanskje det var bare jeg som "mistet hodet"?
Sitat av tombos1 Vis innlegg
Jeg brukte http://vinogbar.no/product_info.php?...oducts_id=1523

I følge bruksanvisningen skulle jeg koke opp to liter vann - noe jeg også gjorde. Rørte lenge og vel... Helte således i ekstrakten og rørte igjen. Helte på kaldt vann opp til 20 liter, så justerte jeg med kaldt/varmt vann for å få riktig temp på ca 23 liter.

Har jeg gjort noe feil?

Vil forsåvidt tillegge at jeg målte OG til 1038. Dette er vel også normalt? Ja, ja - det er vel fælt lite jeg får gjort med dette nå. Kan jo ikke røre i brygget etter at jeg har tilsatt gjæren like vel...
Vis hele sitatet...
Det er litt lav OG, du får ikke mye % av dette brygget. Sats heller på en mindre sats neste gang.
Sitat av tore- Vis innlegg
Det er litt lav OG, du får ikke mye % av dette brygget. Sats heller på en mindre sats neste gang.
Vis hele sitatet...
Når jeg målte OG hadde jeg litt for lite brygg i hydrometerglasset. Skulle nok ha fyllt på litt til. OG viste i alle fall 1038 (instruksjonen sa at OG skulle være på 1036-1038). Hvis jeg får en FG på f.eks 1008 så vil jo prosenten lande på ca 4,5. Kanskje ikke ikke all verden - ser den ja!

Ja ja. Dette var i alle fall første batch. Kanskje den smaker godt allikevel
Sitter med en plan om å lage en egen liten vri på en øloppskrift. Siden det er sommer kan en finne mjødurt ute i skog og mark og jeg tenker på å bytte ut deler av humlen med mjødurt.
Er det noen som har noen erfaringer med dette fra før?
Tanken med dette er å få noen av urtens egenskaper i ølet. Øl med innebygd hodepinetablett må jo ganske enkelt være magisk.
Kan man tweake denne guiden til å lage noe mer likt hveteøl? Eventuelt en litt søtere øltype?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
De fleste her lager øl fra ekstrakt m/humle, så sånn sett er det bare å gjøre nøyaktig det samme med f.eks Coopers Wheat. En karakteristikk hveteøl ofte har er en smak av banan, så hvis du ikke liker dette så godt bør du lese deg opp på gjærtyper for hveteøl. Erdinger og norske White Dog har f.eks et hint av banan.

Har du lyst på en litt søt men frisk øl kan du prøve deg på f.eks Coopers Lager (dette ølsettet er egentlig en lys ale) med et kilo honning i stedet for maltekstrakt. Funker bra, har testet det tidligere. Se en guide på YouTube her. Det blir altså ikke en sterk honningsmak av den, men den blir ikke like bitter ettersom gjæren spiser opp sukkeret, mens honningsmaken er igjen for å påvirke smaken.

Alle som vurderer å starte med ølbrygging fra ølsett bør forresten se Craig sine videoer på YouTube. Han gjør hele greia veldig enkel å forstå.
Sist endret av Gusto; 27. juni 2011 kl. 00:06.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vurderer å prøve meg i denne edle kunst ;-)
Vill sette to øl typer et lyst lignende Tuborg og et mørkt noen som har et tips til øl som de er godt fornøyd med selv?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har nettopp smaka mitt første brygg! Det var Australian pale ale halvfabrikat frå vin og bar.no

Smakar fantastisk godt! Vurderar å ha i eit par liter mindre vatn neste gang for meir smak, var det mest lettdrikkelige pilsen eg nokon gang har smaka, akkuratt slik hensikta bak pilsen var - ein frisk lettdrikkelig pils etter ein hard dag i sola!

No vil i tillegg til å sette ei ny blanding halvfabrikat begynne å eksprimentere med "skikkelig" brygg, som ein lagar sjølv frå botnen, noko ein verkeleg kan kalle sitt eige pils!

Nokon peikepinnar? Er eigentleg litt grøn på feltet, men lærer fort!

Kanon guide, takk for at du inspirerte meg!
da er brygget satt, men klarte å bestille flaskekorker i stedet for carbonation drops. noen som vet om disse er å få i butikk i østfold en plass?
slik jeg forstår det er ikke carbonation drops annet enn ganske rent sukker som er ferdig dosserte i bestemte størrelser. Dette er noe som skal være helt mulig å lage selv.
Sitat av etse Vis innlegg
slik jeg forstår det er ikke carbonation drops annet enn ganske rent sukker som er ferdig dosserte i bestemte størrelser. Dette er noe som skal være helt mulig å lage selv.
Vis hele sitatet...
vel, noen som vet om vanlig butikksukker er rent nok da? vil ikke besudle dråpene
er det nulig å få det på tønner/fat? hva gjør jeg med bunslammen vi dette lar seg gjøre?

Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Aner ikke hvor denne tråden skulle være, så flytt den om den ikke passer her..

Her er en liten guide for hvordan man brygger et utmerket øl, fullt på linje med det du kjøper i butikken. Koster underkant av 500kr for å brygge ca 20 liter med øl første gangen. Det tar ca 1 måneds tid før det er klart og drikkbart.

Du har kanskje smakt "hurtig-vin" og lignende folk har brygget? Det smaker som regel skvip, men å brygge øl er noe annet, man kan faktisk brygge BRA øl forholdsvis fort og enkelt.

Først trenger du en gjæringsbøtte:
http://vinogbar.no/images/116.jpg
Link.

Denne koster 119kr.

http://vinogbar.no/product_thumb.php?img=images/113.jpg&w=150&h=150
Du trenger så en gjærlås, og da har du egentlig to alternativer. Du kan kjøpe en vanlig gjærlås til 10kr. Dette fungerer fint, ikke noe problem å bruke. Det andre alternativet er en gjærlås med kullfilter til 59kr. I denne har du i aktivt kull, og når du bruker denne skal det visst ikke lukte under bryggingen i det hele tatt! Jeg har ikke prøvd den, men har hørt godt om den. Oppgaven til gjærlåsen er å sørge for at kullsyren som blir skapt når du brygger slepper ut, uten at oksygen kommer inn (for dette kan ødelegge brygget).

Gjærlås vanlig
Gjærlås med kullfilter

http://vinogbar.no/product_thumb.php?img=images/1561.jpg&w=150&h=150

Du trenger en boks med bryggrens. Dette er ganske viktig. Koster 39kr for en boks.

Bryggrens

http://vinogbar.no/product_thumb.php?img=images/2115.jpg&w=150&h=150

Dette er alt utstyret du trenger. Nå trenger du et ølsett, som koster 129kr for en boks. Det er et godt utvalg her: Ølsett, med mange forskjellige. Jeg har laget Coopers English Bitter noen ganger, som har blitt veldig bra.

http://vinogbar.no/product_thumb.php?img=images/1074.jpg&w=150&h=150

Så trenger man maltekstrakt! Jeg har med hell brukt Muntons Beer Kit Enhancer (98kr) med English Bitter-settet. English Bitter skal egentlig brygges med en annen form for malt, og skal bare ha rundt 3.5%. Med den jeg har lenket til får man rundt 4.5% samt en ypperlig god smak. Forskjellig ølsett skal ha forskjellig maltsett, men det koster stort sett 98kr uansett hva man skal ha.

Så vidt jeg veit går det ann å bruke vanlig sukker i steden for maltsett, men dette går da ut over smaken i stor grad. Har hørt at folk har brukt ølsett fra eks. europris og brukt sukker uten at dette har vært noen stor suksess.

Man trenger Coopers Carbonation drops, som egentlig bare er sukkerbiter.

Til flasking må man ha en hevert, og valgfritt, en korkmaskin, Ølkapsler og vanlige 0.33 glassflasker (kan kjøpes for prisen av pant i butikker, og du har sikkert en del av dem sjæl).

Sånn gjær mann:

Det er VELDIG VIKTIG! at man steriliserer og vasker alt utstyr godt før brygging. Dette er ikke vanskelig, og kan være forskjellen på et godt og et dårlig brygg. Man blander enkelt nok bare bryggrens og vann oppe i gjæringsspannet, og vasker alt annet som skal være i kontakt med brygget nedi (som hevert, gjærlås, røresleiv etc.) Når du er ferdig er det viktig å skylle det godt i varmt vann.

Nå koker du 3-5 liter vann, og heller i bøtta. Du blander i ølsettet og maltsettet og rører til det er oppløst i vannet. Så fyller du på med kaldt vann opp til 25 liter. Nå kan du putte i gjæret (det følger med i ølsettet). Rør godt, så setter du på lokket og gjærlås. Gratulerer! Brygget ditt er i gang!

Nå skal det stå rundt to uker i romtemperatur. Egentlig holder ca en uke, men står det i to uker kan du være sikker på at det gjærer helt ut, og da er det større sjanse for at det blir bra. Når det har stått lenge nok må du ha noe å tappe det over i. Da kan du enten bruke ølflasker, 0.33 av glass, 1.5 brusflasker eller hva annet du måtte ha for hånden. Alt fungerer, men det er jo mye tøffere å ha det på ordentlige ølflasker, men det er mindre jobb om du tapper det på 1.5l Coca Cola-flasker. Det er VELDIG VIKTIG at du vasker de godt! Du kan foreksempel putte de i oppvaskmaskinen, eller vaske de for hånd og legge de i bryggrens etterpå.

Du bruker heverten for å få de over på flaske. Det er viktig at bøtta har fått stå stille hele tiden, så bånnslammet ikke virvler opp. Pass på at heverten ikke treffer bånnslammet. Nå kommer sukkerbitene (Coopers Carbonation Drops) inn i bildet - du skal ha de i flaskene. Jeg har brukt ca 1 pr. 0.33l med øl. Det er disse som sørger for å starte ettergjæringen så du får kullsyre, og bruker du for mye kan du risikere at flaskene sprenger av for mye trykk. 1 pr 0.33l er veldig safe, går nok an å ta mer uten noen skade.

Nå som du har tappet alt på flasker skal de stå i minst 2 uker før det er klart, men det blir bare bedre og bedre jo lengre det står. Inviter venner og bekjente på godt hjemmelaget øl!

Til slutt vil jeg legge til at å brygge øl og vin er fullstendig lovlig! Billig er det og. Man bruker rundt 500kr første gang for å kjøpe alt utstyret, og etter det, når man skal brygge på nytt, trenger man bare nytt ølsett, malt og Carbonation Drops. Og ja, det er faktisk så enkelt som det høres ut som! Håper jeg får flere til å begynne å brygge sitt eget øl.
Vis hele sitatet...
er det mulig å få det på tønne/fat ? eventuelt, hva gjør jeg med bunslamen?
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
vel, noen som vet om vanlig butikksukker er rent nok da? vil ikke besudle dråpene
Vis hele sitatet...
Jeg bruker vanlig Farin. Skader sikkert ikke å riste flaskene godt når de er korket
Jeg vill lage et lyst øl noen som kan anbefale en type de har hatt sukksess med?
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
da er brygget satt, men klarte å bestille flaskekorker i stedet for carbonation drops. noen som vet om disse er å få i butikk i østfold en plass?
Vis hele sitatet...
Du har vel sikkert allerede funnet en løsning på problemet ditt, men det enkleste å gjøre er å lage sukkerlake. Koke opp litt vann og blande inn sukker. Dette krever dog at du stikker om pilsen din; hell alt ølet over i en annen beholder slik at du ikke har med deg all gjæren i bunnen av dunken. Så heller du laken i ølen og rører om (pass på at du ikke rører masse luft inn i ølen).
Deretter kan du fylle på flasker.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Du har vel sikkert allerede funnet en løsning på problemet ditt, men det enkleste å gjøre er å lage sukkerlake. Koke opp litt vann og blande inn sukker. Dette krever dog at du stikker om pilsen din; hell alt ølet over i en annen beholder slik at du ikke har med deg all gjæren i bunnen av dunken. Så heller du laken i ølen og rører om (pass på at du ikke rører masse luft inn i ølen).
Deretter kan du fylle på flasker.
Vis hele sitatet...

lagde lake, men stakk ikke om ølet, rørte om, lot det stå en halvtime, og hadde på flasker.

dette er en uke siden nå, smakte på en flaske i dag, var dessverre lite kullsyre, så lar det få en uke til
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
lagde lake, men stakk ikke om ølet, rørte om, lot det stå en halvtime, og hadde på flasker.

dette er en uke siden nå, smakte på en flaske i dag, var dessverre lite kullsyre, så lar det få en uke til
Vis hele sitatet...
det tar fort 3-4 uker før det er godt med kullsyre i øllen. så gi deg selv god tolmodighet
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noen som har noen anbefalninger til godt "vinterøl" fra coopers?


Glad i sorter som guinnes og (mest) kilkenny. Begge er dog kun gode på fat:P
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Da har jeg satt 2 forskjellige sorter øl. Muntons Gold og Geordie Lager. Regner med å få det fylt på flaske til neste helg.

Det jeg lurer på er om noen har tips på hvordan man kan unngå slammet som blir i flaskene?

Da har jeg satt 2 forskjellige sorter øl. Muntons Gold og Geordie Lager. Regner med å få det fylt på flaske til neste helg.

Det jeg lurer på er om noen har tips på hvordan man kan unngå slammet som blir i flaskene?
Du kan redusere bunnfallet ved å stikke om ølet før du flasker det. Du må ha et ekstra kar som er desinfisert, som du flytter vørteren over i med hevert. Pass på at det ikke blir mye "plasking" med vørteren, du vil ikke tilsette oksygen etter ølet er gjært.

På den måten blir du kvitt det værste bunnfallet, og den vørteren som du har flyttet over i et nytt ka vil (i teorien) fordelt jenvt ut over alle flaskene.
Sitat av tore- Vis innlegg
Du kan redusere bunnfallet ved å stikke om ølet før du flasker det. Du må ha et ekstra kar som er desinfisert, som du flytter vørteren over i med hevert. Pass på at det ikke blir mye "plasking" med vørteren, du vil ikke tilsette oksygen etter ølet er gjært.

På den måten blir du kvitt det værste bunnfallet, og den vørteren som du har flyttet over i et nytt ka vil (i teorien) fordelt jenvt ut over alle flaskene.
Vis hele sitatet...
Skal jeg etterfylle noe sukker? Blir dette å redusere kullsyren i ølen?
Du får kullsyre i ølet ved å tilsette sukker _etter_ gjæringen. Kullsyren dannes da når flaskene lagres i 1-2 i romtemperatur.

Jeg omstikker alltid som nevnt over. Koker en sukkerlake på 4-5 dl som jeg tilsetter i det nye karet før omstikking.

Eller så kan du kjøpe sukkerdrops, fra f.eks vinogbar.no
Kudos til Kakeflekk for denne godt skrevet instruksjonene til å brygge godt hjemmelagd øl Dette må prøves en gang
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kjøpte et startsett for ølbrygging på Torsdag på Europris, på grunn av null tålmodighet så fikk jeg ikke bestilt fra VinogBar. Er det noen som har erfaring med Lager varianten de selger på Europris? Puttet riktig nok oppi 450 gr maltekstrakt og 700 gr med sukker for og få litt prosent på dette.
Kan jeg under 18 bestille fra Vin&Bar uten problemer, mtp. at noen av varene jeg ville bestillt blir brukt til brygging av alkoholholdige substanser?

Ville da bestillt som noe jeg henter nede på lokalene deres, ettersom jeg ikke vil få dette på døra/post av grunner som porto og sånn. ( )
Det er ikke noe problem. Kanskje de ser litt rart på deg hvis du ser ut som du er 14, men du får nok kjøpt det du skal ha uansett.
Problemet er vel ikke i hovedsak å få kjøpt det overnett, men det når jeg kommer til deres fysiske butikk for å hente. Er redd for å bli nektet varene mine.
Neida. Det går bra. Ingen av varene de selger har aldersgrense. De spør ikke om legitimasjon. Så kjør på