Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10796 2603074
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
De er hovedsakelig rødbrune ja. Dine er jo faktisk veldig hvite, så det var mest formen på et par av dem jeg hang meg opp i egentlig. Det var kanskje en forhastet konklusjon. Men uansett, ikke spis dem. Det er noe som ikke stemmer med formen på de luringene du har der..
Sist endret av mentalmelt; 11. september 2009 kl. 01:33.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
For meg ser dette ut som flein, men er du i tvile selv, råder jeg deg til å kaste dem. Det er rett og slett ikke verdt risken om man er usikker, og bare tenk på hvor negativt det vil påvirke trippen! "Faen, jeg tror ikke det er riktig sopp allikevel, jeg!"....
Vis hele sitatet...
yepp, ringte en venn i går som er expert, å han kunne bekrefte at det var riktig sopp.

Å fy faen i svarte , for en syk syk syk trip. jeg og folket var på en anna planet...


i believe in magic

natta : )
Sist endret av Sixpounder; 11. september 2009 kl. 23:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Legger ut dagens fangst, CA 400stk )
Gratulerer med fin fangst.
Sitat av fez240 Vis innlegg
Legger ut dagens fangst, CA 400stk )
Vis hele sitatet...

Misunne

Skulle ønske jeg kom over en klynge eller 3 som den på bildet.
Grattis med flott fangst
Sist endret av lolb0b; 14. september 2009 kl. 15:30.
Fant et område med en del sopp som denne her, lurer på om dette er flein?
Sitat av personbil Vis innlegg
Fant et område med en del sopp som denne her, lurer på om dette er flein?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke flein.
Her finner du fleinsopp-bilder. Du ser forskjellen?
Sist endret av exocytose; 14. september 2009 kl. 18:29.
personbil: soppen din minner mer om denne Spiss giftslørsoppen Mentalmelt nevnte her ovenfor. Det er 100% ikke det du er ute etter vertfall
Hei fant noe sopp i hagen er usikker på en del av de, sikkert med god grunn, men jeg tok de med (just in case). De som har en hatt som er omtrent flat med en spiss på tuppen, er dette flein? hvis ikke, hvilken sopp er det? (Beklager for at bildene er noe dårlig. Vil også legge til at jeg kom ut for å ''klemme'' istykker noen av stilkene når jeg høstet dem. Det var klomsete av meg). Det er noen vanvittig små sopper som jeg fant i samme tue som de som ser mest ut som flein, er ganske sikker på at de er flein, men er de potente?

http://tinypic.com/view.php?pic=wrgx90&s=3 - Oversikts bilde

http://tinypic.com/view.php?pic=1zxkrw1&s=3 - Oversikts bilde 2

http://tinypic.com/view.php?pic=u9a3c&s=3 - Close up av de små

http://tinypic.com/view.php?pic=2mxhanb&s=3 - Close up av de jeg mener ikke er flein (hvilken sopp er dette?)

Ikke vær for hard nå da, er min første plukking, har aldri sett flein før
Sorry, ingen av de er flein.
Noen som kan bekrefte at alt dette er flein?

Soppen var veldig stygg, og ser gammel ut. Gjør det noe at den ser slik ut? Kasta de som hadde begynte å råtne selvfølgelig. Hadde veldig dårlig tid og det var bekmørkt, så moste og ødla soppen litt

http://img38.imageshack.us/img38/7972/sopp11.th.jpg
http://img178.imageshack.us/img178/8082/sopp22.th.jpg
ser ut som du har tørket dem, da blir de vanskeligere å identifisere siden stilken blir tynnere.
men det ligner veldig ja.

Sitat av Derek Fir Vis innlegg
Hadde veldig dårlig tid
Vis hele sitatet...
Ta deg heller god tid. =)
Derek_Fir:
Litt vanskelig å se ja, men er ihvertfall 99% sikker på at det er flein..
Men vent heller på flere svar.
Sist endret av MrBean; 15. september 2009 kl. 15:33.
Ser bra ut. Det gjør ikke noe at den er tørr fra før, men det kan vanskeliggjøre det å skille mellom flein og en av "lureartene". Uansett, så langt jeg kan se er alle disse soppene spissflein.
En kompis har plukket disse og lurer på om dette er flein?
http://tinypic.com/a/19qq1/1
Det er nok ikke flein, desverre
Kunne ikke se noen flein der samegunnar.
Flein pleier ikke å ha så tydelige riller på utsiden av hatten. De er heller ikke mørke nok under.
Sist endret av exocytose; 15. september 2009 kl. 20:01.
lurer på om det kan ligne på fleinsopp ? beklager dårlig mobilbilder
Vis hele sitatet...

ser dårlig ut dessverre. Likner på de over


Edit: litt sen:P
Sist endret av lolb0b; 15. september 2009 kl. 20:03.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Xelerator Vis innlegg
Vis hele sitatet...

Mulig det er en eller anne type fleinsopp, men det er ikke spiss fleinsoppen som du er på jakt etter.
Den soppen du har funnet er dog som oftest å finne der spiss fleinsoppen vokser. Spiss fleinsoppen er ikke rødlig og gjellene er mye tettere og har en annen farge enn de soppene du har funnet. Jeg forstår at det kan være lett å forveksle, derfor er det viktig at du spør før du spiser.
Kan noen sjekke om noen av disse er fleinsopp?

http://bildesiden.no/siaa81/album/976

Takker for svar
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Bare å kaste alt sammen..
seriøst? va no som fan...
Klassisk lureflein det der..
Det kan være, men jeg tror nok at ingen av disse er flein. Vanskelig å si helt sikkert pga dårlig kvalitet og iom. at det ikke er noe å sammenligne størrelse med, men det ser ikke helt riktig ut.
Sist endret av xtapolapocetl; 16. september 2009 kl. 17:52.
tja. stilken på den lengste der er ca på lengde med lillefingeren min, så får du en liten clue hvertfall. Har ikke noe bedre kamera tilgjengelig.. kun mobil.
Det kan være at du har funnet tre store spissfleinsopp, men jeg heller fremdeles mot at dette ikke er flein, mest pga. formen til hattene. Dette gjelder ikke alle, men de fleste spissflein er, vel, spisse (og ikke runde som disse ser ut), og lukker seg ofte innover på undersiden av hatten. Ellers ser jo farge osv. noenlunde riktig ut.
Sist endret av xtapolapocetl; 16. september 2009 kl. 18:01.
Jeg er mest skeptisk til den helt til høyre. de to andre ville jeg tatt vare på.
Ingen av dem ser ut som fleinsopp.
Impetus: Definitivt ikke flein. De ser ganske fæle og giftige ut, egentlig. Kast dem!
Seriøst, jeg ser så mye rare sopper her inne som overhodet ikke ligner på flein. Virker jo som om folk ikke prøver engang! Sett dere litt inn i kjennetegnene til fleinen, og hvis det virkelig er så vanskelig å memorere sånn noenlunde hvordan fleinen ser ut ved å f.eks kikke på de bekreftede bildene her i tråden, print ut bildet og ta med... Gjør dere selv litt flittige og verdige nok til å finne denne fantastiske soppen =)

Da kommer dere mest sannsynlig hjem med flein, i verste fall lureflein som folk her kan avbekrefte, men det er i hvert fall et sted i riktig retning istedenfor å returnere med noe som ikke ligner i det hele tatt.
Sist endret av Sky; 17. september 2009 kl. 07:02.
Da har jeg vært i skauen igjen å plukket sopp.
Er ikke bare bare å være førstegangsplukker har jeg skjønt.

Noen som kan være så snill å sjekke disse bildene?

http://bildesiden.no/siaa81/album/978
Beklager, ikke noe spiss fleinsopp der.
Beklager, du har ikke plukket en eneste flein. (edit: sen der ja)
Sist endret av xtapolapocetl; 17. september 2009 kl. 19:49.
Sitat av Siaa Vis innlegg
Da har jeg vært i skauen igjen å plukket sopp.
Er ikke bare bare å være førstegangsplukker har jeg skjønt.
Vis hele sitatet...
Hvis det stemmer at du er i skogen og plukker, kom deg bort derfra, der vil du ikke finne flein. Gressplener og jorder derimot.
Blir litt bekymra når jeg leser at folk plukker så mye feil, så slenger opp et bilde i slutten av denne posten av 100% riktig utseende

Grunnen til at folk plukker feil er fordi de plukker på feil steder og ikke kjenner til fleinsoppens "levesett", hvor den trives best, og hvor den ikke trives..
Og faktisk også hvordan man skal lete..
Det er ikke bare å tråkke ut på et jorde med litt langt gress og kuer på og plukke litt fleinsopp, selvom det ikke akkurat er noen dum start
Det skal et trent øye til for å spotte og gjenkjenne en hasselnøtt-sized, beige sopphatt i 20-40 cm høyt gress når det ligger hundrevis av små blader og annet høstfarga småtteri overalt på bakken..
Men når man først har plukka riktig, så er det også MYE lettere og se hva som er feil
Legger ut noen råd og tips, og ønsker dere som skal på jakt Good Luck

Flein varierer i størrelse, lengde og fasong, men 99% av dem har den lille toppen som kan minne veldig om en pupp..
No Nip - No Trip
Flein vokser skjelden alene, man finner gjerne en liten klynge hvor soppene står med noen centimeters mellomrom, så fader liksom feltet ut (det blir lengre mellom soppene til feltet slutter)
Har funnet mye i tuer på beitemark hvor alt annet gress er spist ned av kuer eller whatever, men det fortsatt står igjen fotball-sized tuer med høyt gress på..

Fargen er som regel lys beige, men etterhvert som noen av soppene begynner å dø, så blir de gradvis mørkere til de skrumper inn og står igjen som svarte små stilker..
Noen plukker de svarte, men jeg ligger unna dem..
For selvom de står sammen med levende og friske flein, så kan det være vanskelig å se om det er en død flein eller en annen død sopp som tilfeldigvis stod ved siden av fleinklynga..

På stedet jeg plukka soppen i bildet under var det også noen som hadde begynt å ta kvelden, disse var blitt mørkere og litt slappe i fisken, men det var fortsatt mulig å identifisere dem 100%.

BILDE-LINK: http://munchern.deviantart.com/art/B...eads-137334712

Loka max for å få lasta over bildet fra den nye Tlf til MacBooken, da den hverken var hypp på å koble til med bluetooth eller usb, så måtte finne frem tre gamle ericsson-tlf, for så å stappe minnekortet og simkortet inn i den ene og sende det over ..
Menmen, hva gjør man vel ikke for å kanskje forhindre en nyresvikt eller verre hos noen ferske soppplukkere der ute som har bestemt seg for å plukke denne potente og magiske soppen

Dette inlegget er ikke noen oppfordring til å plukke og spise fleinsopp, da det for det første er ulovlig, og for det andre så er den norske fleinsoppen en av de aller sterkeste hallusinogene soppene jeg har vært borti.
Fleinsopp er mye heftigere enn de fleste soppene man feks. kjøper i Amsterdam eller dyrker i skapet hjemme..
Har noen sopp i hagen som jeg nå til slutt har skjønt ikke er fleinsopp. Men krysser mine fingre allikevel Og lurer på hvilken sopp det er? Den er soltørket, ca 2 cm langt hode i diameter + har striper oppå, denne synes det ikke så godt på, men de fleste har en liten pupp på toppen.
Som du selv påpeker er det ikke flein. Det holder vel for denne tråden.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Tror dette er (hvit?) kjeglesopp eller noe slikt... Men det ligner jo litt på flein, så kanskje det kan brukes som sammenligning eller noe...
http://i36.tinypic.com/2s6asnd.jpg
http://i36.tinypic.com/2yn341y.jpg
Vil ikke si den lignet nok til å brukes som sammenligning. Det er uansett tåpelig. Hvorfor skal det være lettere å huske på hvordan den soppen ser ut enn fleinsoppen?

Fint avatar. Ligner veldig på Sinister sitt.
http://static.freakforum.nu/forum/customavatars/avatar3420_6.gif
Sist endret av exocytose; 20. september 2009 kl. 20:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette er soppene jeg har finni hittil i år. Den som er øverst til venstre er den ene jeg fant i dag som fortsatt er "fersk", mens de andre er tørka.

Har jeg driti på leggen, eller er det riktig sopp? Alle så ut som den "ferske" når jeg plukka de, og alle er ifra samme sted
Sist endret av Lille Promille; 21. september 2009 kl. 13:09.
Sitat av Lille Promille Vis innlegg
Dette er soppene jeg har finni hittil i år. Den som er øverst til venstre er den ene jeg fant i dag som fortsatt er "fersk", mens de andre er tørka.

Har jeg driti på leggen, eller er det riktig sopp? Alle så ut som den "ferske" når jeg plukka de, og alle er ifra samme sted
Vis hele sitatet...
Det der ser veldig ut som flein=)
Tørr sopp er ikke like lett å identifisere som fersk sopp, men det ser veldig riktig ut ja. Som du selv påpeker er den ene ferske soppen flein.
http://img180.imageshack.us/img180/4278/dsc0074x.th.jpg

Var ute på min første sanketur i dag og er ganske sikker på at soppene på bildet ovenfor er fleinsopp. Kan noen bekrefte dette?
Heldiggrisen, du har funnet flein.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Heldiggrisen, du har funnet flein.
Vis hele sitatet...
Hundre prosent sikker? Er det nok sopp til å få noe rus?
Dette er flein ja, og du vil antakelig få en grei virkning av det.

Edit: Forresten, de er så våte at jeg ikke ville vært sikker før jeg hadde hatt dem foran meg. Noen av dem er definitivt flein, gjør deg sikker på at alle er av samme art før du hiver innpå.
Sist endret av xtapolapocetl; 21. september 2009 kl. 20:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ok, jeg har sent inn mange tullete bilder med sopp som definitivt ikke er flein. Fant noen for litt siden, det er sant som dere sier, man ser det når man har funnet riktig. Defor tok jeg ikke meg bryet til å sende inn bilder. Det eneste jeg ville er å nevne de beste tipsene jeg fikk som nybegynner slik de blir nevnt igjen, følger man disse er man ganske sikker..
- Flein varierer i størrelse, lengde og fasong, men 99% av dem har den lille toppen som kan minne veldig om en pupp..
No Nip - No Trip
- De vokser som oftes ikke aleine.
- De har en helt glatt hatt, altså det er ingen ''riller'' i utsiden på hatten (kan ikke fagspråket) (denne synes jeg er meget viktig).

Som første gangs plukker var jeg VELDIG optimistisk til at soppene jeg fant var flein, prøv å være mer kritisk og tålmodig. funket hvertfall for meg.

Takk for alle råd og tips.
Oppsummering av regler som gjelder for denne tråden:
  • Les post#1 før du spør om hjelp.
  • Soppen må være fersk (ikke tørr).
  • Bildene må være nærbilder, og må vise soppen fra siden og skivene under hatten.
  • Ved mer enn 3 sopp i hvert bilde må soppen nummereres.
  • Spre individene utover på et ensfarget, nøytralt underlag.
  • Ta flere bilder med riktig fokus, godt lys og i god oppløsning.
  • Bildet skal ha oppløsning på minst 5MP, og filstørrelse over 1MB.