Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2621
Jeg byttet ut en SSD med en annen, men begger dukker opp som tilkoblet. Så vidt jeg fikk googlet meg frem til så er det motsatte oftest problemet, så jeg har ikke funnet noen løsning på det eller relevant forslag til fremgangsmåte.

(sorry hvis jeg bare har googlet dumt)

Både Gparted og KDE sitt innebygde partisjonsverktøy finner også driven.

Når jeg prøver å formatere disken så feiler det fordi den ikke får lest noe data, som kan ha noe å gjøre med at disken ikke er der.

Er det noen som har noen ideer om hvordan jeg kan få fjernet den, eller om det er indikasjon på noe HW problem, elns?

Jeg tror feilen kan ha ført til 2 "no bootable drive detected" feil. Skjedd 2 ganger etter at jeg byttet ut disken, men begge gangene NBDD feilen skjedde hadde maskinen mistet strømmen, så det kan være urelatert.

Skulle kanskje ha puttet dette i Linux forumet, men fordi jeg også kan velge disken fra bios-bootmenyen så mistenker jeg at det kanskje er noe annet som gjør det.
Sist endret av Snurretass; 15. september 2020 kl. 12:01.
Jeg har hatt problemer med UEFI og det med disker.

Mitt hovedkort tror jeg fremdeles har en haug med disker jeg ikke har lengre, men de kommer heldigvis ikke opp i OS.

Kanskje det hjelper å se et skjermbilde av hva df eller parted raporterer?
Ja, liten oppdatering. Fikk nå til å formatere når jeg brukte KDE partition manager i Manjaro og la inn 8 mb free space på starten.

Den dukker nå opp, lar seg mounte, jeg fikk laget en testmappe og kopiert inn et bilde.

Edit: Må åpne og trippelsjekke at det ikke har gjemt seg en disk...



Da var den åpnet og alt som kan tas fra hverandre er tatt fra hverandre.

Som de forrige gangene var det kun 1 SSD.

Det er forøvrig en lenovo m92z all-in-one maskin det er snakk om.

Veldig rart at den lot seg "formatere"...

PS: tusen takk for svar
Sist endret av Snurretass; 15. september 2020 kl. 15:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når du formaterte, lagde du ny partisjon / partisjonstabell, eller skrev du bare over med null (dd if=/dev/null of=/dev/partisjon_det_er_snakk_om)?
Brukte gui så var ikke borti commandoen du skriver.

Men endret partisjontabell til gpt, og den registrerter den som det.

Dolphin registrerer også forskjellig ledig kapasitet. Systemdisken har 92 GiB ledig, og Fudge (mitt label) har 110 GiB.

EDIT: Glem alt, ser det ut som. Det er en mSATA har jeg nettopp funnet ut... Samme produsent som SSDene. Må ha sittet i maskinen, da jeg kjøpte den brukt. Var ikke avertert og det står ikke at de kommer med det fra lenovo sin side.

Får ta kontakt med butikken og spørre om de savner det som må være en liten m2 disk :P

Skal åpne igjen og dobbeltsjekke, men da virker det som om mysteriet var løst.
Neste gang skal jeg sjekke detaljert enhets info. Sorry, og takk.
Sist endret av Snurretass; 15. september 2020 kl. 15:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nei det må du ikke gjøre, finders keepers vet du, det der ble en bonusdisk.

Nå bør du heller forsøke å ta noen kraftige gjennopprettingsprogrammer å se hva du klarer å få ut av lesbare data fra disken
Sist endret av _abc_; 15. september 2020 kl. 22:28.