Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 758
ar to WinXP maskiner(pc 1 /m SP1 og pc 2 /m SP2) og en server (FreeBSD) som kjører samba og wins.

Problemet er som følger:
Pc 1 får ikke tilgang til pc2 når den prøver å viewe sharesene: logon failure: the user has not been granted the requested logon type at this computer
Det samme gjelder for pc2, den får ikke tilgang til pc1 med samme feilmelding.

Disse feilmeldingene finnes på google, men da bare i fohold til NT4, noe jeg ikke bruker... no.gif

Men, begge pcene klarer fint å koble til serveren via smb, men serveren klarer ikke å mounte sharesene til pc1/2 ved mount_smbfs i bsd:
usr:root r# mount_smbfs -I 10.0.0.3 //Guest@Tore/MP3 /home/tore/tullball
mount_smbfs: vfsload(smbfs): Operation not permitted
Jeg fant ingen logger hvor det ble gitt en mer detaljert opplysning om feilmeldingen.

Windows pcene har helt likt oppsett:
Ip: 10.0.0.2/3 (.10 = sever)
Sub: 255.255.255.0
GW: 10.0.0.1
DNS: irrelevant
Wins server: 10.0.0.10
Guest acount enabled.

Slik har det fungert før, men aner ikke hvorfor det ikke fungerer lengre.

Har prøvd å disable zonealarm og fw i windows på pcen som har SP2, pc med SP1 kjører ingen form for firewall.

Vet ikke hva som kan være gale, takker for alle tips! thumbup.gif
Har du prøvd å logge på sharet med administrator konto?

Har du husket å deaktivere SP2's firewall?
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
FW er deaktivert.

Dette har jeg gjort, uten noe suksess. Når jeg tar net view \\pc får jeg bare "System error 5 has occured".

Fant en midlertidig løsning på problemet though, lager jeg en konto på hver maskin (f.eks Deling/Deling) og setter opp alle sharene at denne brukerene skal ha tilgang til de. For så å gå på hver pc og skrive: net use \\PC Deling /usereling - da får jeg tilgang til pcene uten noe problem. Men det har aldri vært nødvendig å gjøre det på denne måten før. Innspill?