Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  149 47280
Hei, mitt navn er Daniel. 19 år og bor i Drammen.

Tidligere i fjor sommer satt jeg ut på min livs ferd, med kun sekken min, tommelen og meg.
Jeg hadde værken fem øre eller serlig planer. Alt jeg viste var at jeg skulle haike meg rundt i verden...

Det ble til mitt livs eventyr på de 2mnd jeg haiket.. Om du synes det hørtes interesant ut, så les på!

___________________________________



Jeg startet i Drammen, og brukte mnd kortet mitt til Oslo, der sneik jeg på et tog 1 stasjon ut av oslo å begynte haike meg nedover E6 mot Malmo i sverige. Jeg følte meg som en fri mann, ingen regler, ingen som sier hva jeg må gjøre. Jeg var fri.

Jeg kom meg til Malmo etter rundt 8-10 timer kanskje, og satt på med en bil over brua til Danmark. Der slapp de meg av ved en strand som så ganske fin ut, jeg sa farvell og begynte sette opp hengekøya og presenningen jeg hadde med meg. Det tok ikke lang tid før det begynte å regne, så jeg pakka sammen hele greia å sprang til første bil å spurte om jeg kunne få haik til nærmeste motorvei, derfra fikk jeg haik med en lastebil til nærmeste bensinstasjon.

Fra Bensinstasjonen møtte jeg en annen russisk haiker på 24 år. Han både haiket å sykklet så vi satt og forvekslet haikemetoder og ideer om hvor vær og en av oss kunne reise. Det endte med at vi begge to fikk haik i samme camping vogn, disse menneskene var fra Tyskland, så vi fikk bli med til hjemmet dems som lå omlag 2 timer fra den tyske hovedstaten som jeg ikke husker navnet på akkurat nå. Så fra Drammen til Tyskland i et 400 år gammelt hus med en skrekkelig snill familie som hadde masse god vin og tysk øl, på 1 dag.

Neste dag bærte turen vestover, jeg tok turen innom Nederland og klarte snike meg til å sove på et Hostel i Amsterdam gratis i 2 dager. Så dro jeg mot strendene i Nederland, måtte jo se hvordan det så ut når jeg først var der! Sinnsyk mange kanaler i Nederland fant jeg ut.

Etter omlag 1 uke i Nederland dro jeg sørover, gjennom Belgia og over til Frankriket, Jeg var såpass heldig at personen som plukket meg opp i Belgia skulle til Paris, så jeg ble satt av på en bensinstasjon rett utenfor Paris, jeg var altså i Paris men ikke inne i selve byen.
Der fikk jeg haik med en meget spessiel afrikansk mann i 40 åra i en 2 seters rød gammel boble, han prata om hvor miljøvennlig bilen hans var og klagde på alle bilene rundt seg om at de forrurenset så forferdelig. Han slapp meg av i hjertet til Paris, det var nå 1 om natta, å jeg var midt i Paris uten penger, jeg møtte 2 Hippier i en av Parkene i Paris, dama var fra Finnland, og mannen var fra Portugal, de hadde haiket fra portugal på vei til Finnland siden hun ventet barn. Vi sov på noen benker i en park, mens mannen satt våken og voktet over dama si. Det var ganske kult å se på, han sov rett å slett ikke.

Neste dag begynte jeg videre på min reise å tok farvell med hippiene, jeg brukte vel rundt 4 timer på å gå rundt i Paris å skikke, så jo på Eiffel tower og alt mulig, gikk meg bort i Metro systemene dems gjorde jeg også. (Man finner noen euro her og der!)

Det hele endte med at jeg måtte finne meg en vei ut av Paris, og det var jaggu ikke lett med 16 kilo på ryggen i hjertet av Paris. Det tok meg litt over 7 timer med gåing og spørring før jeg fant frem til veien jeg måtte komme meg på, men å finne haike plass der var virkelig et problem, det ble 3 nye timer med gåing før jeg fant et sted som kunne funke, altså et lyskryss for biler som skal kjøre ut, og det var kun rødt i rundt 30 sekunder så det ville bli en utfordring. Jeg skreiv et skilt som sa Bordeaux som er langt sør i Frankriket. Sto vel der i nærmere 2 hele timer før ei snill dame i 40 åra rulla opp vindue og ropte noe i fransk jeg ikke forstod, så jeg ropte tilbake at jeg pratet Engelsk, da ropte hun: Jump in, hurry!

Så inn i bilen med meg og avgårde vi kjørte, jeg kom meg til midten av landet før jeg stoppet opp for kvelden på en stor bensinstasjon, jeg fant noen solsenger å siden himmelen så klar og fin ut, la jeg meg til rette i soveposen min i solsenga.

Neste dag kom jeg meg til Bordeaux og fikk sett på byen der, jeg haiket så videre mot en by som heter Toulouse, der ble jeg plukket opp av en gjeng rastafletta ungdomer på min alder som skulle til strendene og nedom spania og feste. Så de spurte om jeg ville bli med på det, å selvfølgelig sa jeg ja. Den første natta på en strand de hadde kjørt oss til tok de ut slike afrikanske trommer, gitarer og munnspil. Det endte med en fantastisk morro kveld der vi satt å sang og spilte musikk og drakk.

Neste dag forflyttet vi oss til en skog. Drita som vi var denne andre kvelden gikk 3 av oss ut i skogen med 1 av de 2 hundene de eide. De hadde en eller annen merklig teori om at siden han trodde hunden hans var tørst, ville den finne en elv vi kunne hente drikkevann fra, så vi fulgte etter hunden hans mens han ene spilte på munnspillet sitt, etter omlag 30 min fant vi en stor bortgjemt laguna midt i skogen, her var det fjellkanter på alle sider og omlag 40 meter ned til den fantastiske vannkilden. Vi bestemte oss får å dra tilbake neste dag å sjekke det ut.

Så neste dag dro vi å sjekka ut dette lille paradiset vi hadde funnet, det var vist noen andre mennesker der som hadde kommet fra en annen vei enn det vi hadde. Så vi kom oss ned til vannkanten og hoppa uti, flere av dem klatra opp fjellsiden både 10 og 20 meter opp og hoppa ned, vanvittig mye morro.

Etter rundt 2 dager der bestemte vi oss for å ta turen til Spania da vi bare var 2 timer unna der uansett. De ville ha billig tobakk og Alkohol. Så vi dro til Spania og så tilbake til Hjembyen dems, Der bodde hele gjengen i en leilighet de hadde åpnet, det var vist egentlig en nedlagt leilighet midt i byen som de hadde fikset opp på å hadde gratis strøm o nett og hele pakka. Der var jeg rundt 1 ukes tid å festet med dem før jeg dro videre.

Det var nå på tide å reise til Italia, og det tok ikke lang tid før jeg hadde fått haik med en trailer som skulle helt til Milano midt i nord italia. Dette var muligens en av vakkreste plassene jeg har kjørt, vi kjørte opp gjennom fjellene ved sjøsiden til høyre, som var perfekt da jeg fikk all utsikten over disse ferie byene som Nice og slikt. Etter en natt midt i Milano i Italia dro jeg videre østover mot Slovenia, noen dager senere var jeg ved grensa til Slovenia. Det var her ene personen fra campingbilen i Frankriket ringte meg opp å spurte hvordan det gikk, han hadde bursdag om 14 dager, å skulle reise til Ireland på bursdagen sin, så han lurte på om jeg ville bli med. Så jeg tenkte meg ikke mye om før jeg heiv meg på planen hans. Jeg gikk vel omlag 200 meter inn i Slovenia, bare så jeg kan si jeg har satt foten i Slovenia hehe.

Så snudde jeg, jeg bestemte meg at siden det er 14 dager til, så har jeg god tid til å haike meg litt unna samme ruta jeg tok til Slovenia, så jeg haiket mere sør i Italia denne gangen.
Noe jeg har glemt og fortelle er at det faktisk er strengt ulovelig og Haike i Italia, jeg ble stoppet av sykebiler og politibiler flere ganger vær dag og truet meg med bot og alt mulig. Så jeg latet bare som jeg gikk vekk å så gikk tilbake igjen, heldigvis slapp jeg bot bare advarsler.

Ene natta jeg sov litt bak en bensinstasjon i en liten skau i Italia våknet jeg av noe som lusket rett bak meg, jeg lå godt pakka inn i soveposen min så jeg hadde et lite titte hull for å kunne se hva det var, det er noe som fortsatt er et mysterium for meg, men jeg kan nesten sverge på at det var en kjempe stor katt, som en lys oransje puma eller noe, jeg ble jo vettskremt, halen var tykk og lang, som en puma uten noe pels, den sneik seg bortover, men ikke mot meg, den gikk 1 meter bak meg og bare lusket videre mens halen svaiet frem og tilbake i en slags 'S' form. Jeg har alltid en butterfly kniv i lomma sånn just in case. Så jeg var jo kjapp med å dra den forsiktig frem, men den var borte like fort som den kom.

Vettskremt som jeg var pakket jeg sakene kjappere enn lynet og gikk rolig tilbake til Bensinstasjonen. Etter å ha sakt jeg var en kollega av en Trailer sjåfør fikk jeg tatt meg en gratis dusj og stelt meg litt, går jo tross alt flere dager uten dusj, og siste dusjen jeg hadde hatt var i Frankriket. Etter jeg var ferdig begynte jeg min nye dag, kl 4 om morgenen. Det viste seg jeg var på feil side av veien, så jeg måtte krysse motorveien som var 4 fils vei begge veiene, Da jeg var heldig at det var såpass tidlig var det minimalt med trafikk og det tok ikke lange tiden før jeg var på andre siden og allerede på vei inn i en ny bil med en som skulle ut og hoppe i fallskjerm. Han skulle egentlig ikke min vei, men siden jeg hadde kommet litt ut av ruta mi så ville han mer enn gjerne høre på historiene mine for å kjøre meg noen kilometer i rett retning. Etter å ha kjørt meg rundt 18 kilometer lengre enn dit han skulle selv slapp han meg ut på en bensinstasjon og ga meg masse frukt og ønsket meg lykke til videre på reisen.

Noen dager senere og jeg var nå tilbake i Toulouse, byen der jeg hadde blitt godt kjent med disse rastafletta ungdommene. Det ble en ny uke med festing før vi begynte å planlegge Ireland turen, han skulle ta fly dit om 3 dager, og den 4 dagen hadde han bursdag. Så jeg tenkte med meg selv, at om jeg vil, så skal jeg vel klare helt sør i frankriket, til Ireland på 4 dager med haiking. En person (Baptiste) som var med i campingbilen bodde helt nord i Frankriket i en by som heter Lille, så jeg ringte han og fortelte om mine planer, han sa jeg måtte komme innom han i Lille og hente en presang til han som jeg skulle til Ireland med(Gaetan). Det tok meg 1 og en halv dag til Baptiste i Lille, så vi var ute på byen og mintes om turen for omlag 3 uker siden. Jeg fikk noen Franske bøker, no Fransk pølse som de elsket der nede, å eppler og mat, Så sa jeg farvell til Baptiste og begynte haike min vei mot 'The Eurotunnel' som er en undervanns tunell fra Frankriket til England. Da jeg hadde lyst å nå bursdagen til Gaetan, valgte jeg å prøve reise til Ireland så fort som tommelen kunne ta meg.

Jeg sov utenfor en bensinstasjon litt under en by som heter Birmingham i England, og det var nå 24 timer til Gaetan sin bursdag startet. Så jeg var utrolig heldig med de neste bilene, de skulle flere timer min vei alle sammen, å de som ikke skulle det, kjørte meg gjærne mye lengre enn de skulle selv.(Skjer vist ofte når man forteller så mye om reisene sine hehe)

Gjennom Northern Wales vest i England, fantastisk fint sted der fjellene var dekket av gress sletter så langt øyet kunne se, det var kanskje 3-4 trær å se på disse store dalene/fjellene. Jeg kom meg til en by som ligger helt på vest siden akkurat over northern wales, der det gikk en Ferge til Ireland. Nå var jeg så heldig at mine foreldre var snille og hadde satt inn 40 euro til meg så jeg kunne ta ferga. Så jeg tok ferga over til Dublin i Ireland. det var nå blitt 12 om natta, så vi er på dag nr 4. Jeg fikk en melding fra Gaetan som sa hvor i Ireland de var, og det viste seg at jeg fortsatt hadde en lang vei, han og fruen var på helt på den vestlige delen av Ireland, i en by som heter Clifden. Så kl 12 om natta, mitt i Dublin begynte jeg å gå, jeg fikk låne et kart og fant ut hvilken motorvei jeg måtte komme meg til.

Etter en hel natt med masse gåing, 1-2 små fulle irske personer som kjørte og omlag 4 gratis taxi turer var jeg kommet meg til Clifden. Jeg ante ikke hvor de befant seg, så jeg bestemte meg å slenge opp henge køya ved en liten elv jeg så i nærheten og ute av syne for vei og folk. Sov der i 4 timer før jeg sto opp kl 9 om mårran, da gikk jeg til informasjons senteret i Clifden og spurte hvor camping plassen var. Etter jeg annkom campingplassen så fant jeg teltet til Gaetan og damen, ringte de opp og spurte hvor de var, de var i Cliften på en camping plass sa han, så han viste verken at jeg hadde kommet meg helt til Ireland eller noen ting, alt han viste var at jeg var på vei, og siste han hørte var at jeg var i England. Så når han åpner teltet sitt sitter jeg på sekken min utenfor og spiste favoritt pølsa hans med et stort glis rundt munnen. Han hoppet ut i bare underbuksa og var overlykkelig for at jeg klarte hele den veien på under 4 dager bare for bursdagen hans.

Det endte med en masse irsk øl 'Guiness' og Irish Coffe hehe. Etter 2 dager i Clifden bestemte vi å haike rundt ireland før de skulle dra hjem igjen til Frankriket via fly.
Så vi haiket alle 3 rundt den sørlige delen av Ireland, jobbet på 2 forskjellige gårder via noe som heter Woofing. Så etter 1 og en halv uke i Ireland med Gaetan og Laetitia (fruen) Dro jeg tilbake til Dublin da de skulle også dra 4 dager senere, men tenkte de sikkert ville ha litt fritid også hehe. I Dublin var der jeg bestemte meg får å ta flyet tilbake til Norge igjen, jeg tenkte at nå har jeg reist en del og sett hvordan det er, og jeg elsket det!

Så jeg tok flyet hjem igjen til Norge, brukte alle sikkerhetspengene mine som jeg hadde med sånn tinfelle et eller annet skulle skje, men brukte ikke en krone av det før jeg dro hjemover igjen.



___________________________________



Dette var vel historien om min Haiketur i Europa år 2010, 10 August til 10 Oktober.

Altså kun 2 månder ute på loffen, og jeg har opplevd mer enn jeg har hele livet mitt hjemme i Norge. Jeg får ikke skrevet alt jeg har opplevd i en slik post, det blir umulig, dette blir vel bare en kjapp gjennomgang av noe av det jeg opplevde.

Vet vel ikke helt hva jeg ville oppnå med posten, tenkte bare fortelle om min haiketur da noen kanskje interesserer seg for noe av det samme.



Edit: Dere lurer helt sikkert på hvordan jeg overlevde da jeg startet uten penger, vel, det var simpelt. Jeg prøvde å være så hyggelig og blid til vær eneste person som plukket meg opp, og fortalte om historiene mine og hva jeg gjør til vær eneste person. Det var veldig ofte når jeg var på vei ut av bilene at de ga meg noen euro da de synes jeg kan trenge det mer enn dem, hehe. Ofte jeg har blitt bedt hjem til familier på middag og tak over hodet.

Noen plasser tok jeg også små jobber på gårder, bare spurte om de trengte noe spessielt gjort og at jeg er en Haiker fra Norge som haiker uten penger. Er ofte jeg plukket poteter og grønnsaker og fikk litt penger derfra også.
Fin historie, og hørtes ut som du er en erfaring rikere.

Ps. Anbefaler deg å bruke mer tid på den for å få den mer ryddig og med færre skrivefeil.
Sitat av Kalender Vis innlegg
Fin historie, og hørtes ut som du er en erfaring rikere.

Ps. Anbefaler deg å bruke mer tid på den for å få den mer ryddig og med færre skrivefeil.
Vis hele sitatet...

Ja, og er enig, jeg skreiv den vel på omlag 20 min og bare heiv med det jeg kom på, jeg har så ufattelig mye mer og fortelle, men dette ble vel egenlit en oppsumering over ruta jeg tok og noen av de få tingene jeg opplevde.

Jeg har avventet med å skrive noe om dette da jeg rett og slett ikke har fått tid. Om jeg fikser på skrivefeiler og mer opprydding får jeg se på.

Postet dette egentlig på et annet Norsk forum først, så kan gjøre det mer uryddig og lese over da det er litt forskjellige størrelser på linjer osv.
Utrolig spennende lesing
Kan du fortelle litt om pakkelista di?
Sist endret av boblesaft; 9. februar 2011 kl. 21:44.
Interessant lesning! Bra skrevet. Vurderer sterkt å begi meg ut på noe slikt selv.

Hadde du med deg penger til mat osv, eller kun sikkerhetspengene dine? Eller overlevde du kun på maten du fikk av andre? Og hva slags utstyr hadde du med deg?
Sist endret av Zeco; 9. februar 2011 kl. 21:45.
Oi, særdeles innholdsrik tur der ja Hadde vært litt av en opplevelse for meg å vis jeg får lyst på en tur sånn gang
Kult. Veldig imponerende. Tenker jo alltid at jeg skal ut på en sik tur en gang

Men hvordan gikk det med mat?
Og følte du deg av og til som en "snylter" eller fikk dårlig samvittighet ?
Min sekk inneholdt følgende:

- Passport.
- Visa med sikkerhets pengene.
- 2 presenninger på 2x4 meter.
- Hengekøye.
- 4 Kilo Ris.
- Omlag 10 meter sterkt tau.
- 2 Friluftskniver.
- 1 gaffel, kniv, skje.
- Noe bandasjer, smertestillende og noen andre sikkerhets ting.
- 1 shorts, 1 bukse, 2 t-skjorter, 2 gensere, solbriller.
- Mini sovepose (sånn kjempe tynn men varmende).
- Sandaler og joggesko (hang på utsiden med presenningen og tauet)
- 1 tom hermetikk boks for koking av ris (funket utmerket)
- 1 ekstra tynt teppe.
- Mobil og Mobil lader.
- Øreplugger for musikk (bruktes aldrig i biler, kun når jeg ventet på å få haik)
- Godt humør og motivasjon.


Var sikkert no små ting jeg har glemt å ta med, fikk et nice outfit av ene personen i campingbilen på et kostyme party vi var i, de synes det passa meg så bra at jeg fikk beholde det.

Kommer jeg på noe jeg har glemt så skriver jeg det ned.



Jeg startet med absolutt ingen penger, jeg var hyggelig og snill med alle jeg haiket med, og ofte fikk jeg noen euro 5-10 euro, og det er jo nok for meg å leve på i en ukes tid. Frukt, mat, drikke, brus fikk jeg så si med vær 3 bil jeg haiket med.

Fikk haik med en tyrker i Nederland som ga meg 2 øl, gratis kebab fra kebabsjappa hans, 2 yoghurt og no kjeks.

Sitat av birrho Vis innlegg
Kult. Veldig imponerende. Tenker jo alltid at jeg skal ut på en sik tur en gang

Men hvordan gikk det med mat?
Og følte du deg av og til som en "snylter" eller fikk dårlig samvittighet ?
Vis hele sitatet...
Jeg spurte aldrig om noen ting, ikke en eneste gang.

6/10 folk du blir plukket opp med er så grei og tilbyr deg alt de har liggende i bilen om det så er små penger, frukt. Har selv hendt et par ganger at vi stoppa på en bensinstasjon der jeg skulle av, så blir han med inn og sier jeg kan velge ut noe jeg har lyst på av mat.

Kaffepenger ble jeg offra av nesten vær bil når jeg haiket om morgenene eller nettene.
Det der hørtes helt fantastisk ut! Alle har vel drømt litt om å gjøre noe lignende! Det må være en opplevelse for livet.
Røykte du weed med rastagutta?
Sitat av Løken92 Vis innlegg
Røykte du weed med rastagutta?
Vis hele sitatet...
Hehehehe, husker ikke helt jeg.
Ble du inspirert av "Into The Wild"?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Ble du inspirert av "Into The Wild"?
Vis hele sitatet...
Into The Wild har alltid vært favoritt filmen min, men det var ikke den som fikk meg til å virkelig gjøre det.

Jeg var en tur innom Amsterdam 6 månder før jeg reiste, der møtte jeg på en Australsk person som hadde haiket i 9 månder over hele verden på samme måte som meg. Det var han som virkelig inspirerte meg til å gjøre det samme.

Han hadde reist med penger i starten da, men når han kom til Amsterdam mistet han lommeboka å var fast der. Hvordan det gikk med han videre aner jeg ikke, men skulle ønske jeg viste.


Så som sakt gjorde jeg det litt mer ekstremt enn han, bare han reiste i flere månder enn meg da.

Om 4-5 månder skal jeg og en kamerat mot Marokko og muligens krysse Sahara ørkenen for så å reise østover mot Asia (Dette blir kun om Egypt er bedret seg da vi må krysse hele landet)

Om det ikke har det blir det nok direkte sør Europa, og om vi klarer, over mot Mexico / America noe som betyr at vi mest sannsynelig må få haike med seilbåt (marokko/spania rundt oktober og november så er dette mulig) .
Vel nå inspirerte du meg ihvertfall, dette og det og bo i skogen alene et par, tre uker har alltid vært noen av mine store drømmer.

For meg har jeg fortsatt noen hindringer igjen for å få det til, som lærlingtid og skole og andre bindene kontrakter.

Hørtes helt herlig ut rett og slett!

Noen spørsmål da, som kanskje kan forberede meg litt.

Planla du noe som helst i forkant?

Hvor ofte møtte du på folk som ikke var så "hyggelige"?

Noen tips om hva man bør unngå?

Noen tips til hva man burde gjøre eller se?

Noen andre generelle tips til andre som har lyst til å begi seg ut på det samme?
Sto du bare i veikanten på tilfeldige motorveier med et skilt der det sto destinasjonen din? Eller er det flere triks når det kommer til haiking?
sinnsykt kult! dette var virkelig en inspirasjons kilde. hilsen gutt på 19år.
lurer på om jeg kanskje gjør noe lignende en gang, det må jo nesten prøves. digger at du bare hoppet ut i noe som dette, spontanitet og en bredt smil kommer man ofte lenger med enn hva mange andre skulle tro
Thumbs up!!
Planla du noe som helst i forkant?


Hele greia med turen var å ha absolutt ingen planer, jeg hadde jo tenkt meg mange plasser jeg, så 1 time senere hadde jeg sett litt rundt på kartet å bestemt meg får å dra helt dit i steden. Vær dag var nye ting og nye opplevelser med nye plasser jeg hadde lyst å dra til.

Hvor ofte møtte du på folk som ikke var så "hyggelige"?


Om du mener folk jeg fikk haik med, eller ute på gata i byer.
Vel, jeg har ikke hatt ett eneste problem med de jeg fikk haik med, har vært noen tullinger, men ikke noen som var skremmende eller uhyggelig.
Var en gang jeg satt på med en ildsindt taxi sjåfør som akkurat var ferdig med nattskiftet og tullet litt om at han var dømt for drap, svarte tilbake at jeg var på rømmen fra Norge pga bevepnet ran. Da så vi begge på værandre og lo godt.

Noen tips om hva man bør unngå?


Alltid se på personen og hvordan det ser ut inne i bilen hans før du går inn, det er bedre å si nei til en bil som kan se litt for mistenksom ut, enn at du utsetter degselv for å sitte på en som fyllekjører eller noe.

Jeg lukket alltid opp setet forran før jeg lukket opp bakdøra får å legge inn sekken, lukket ingen av dørene før jeg var på vei inn i frontsetet da jeg alltid inbildte med at personer kan være idioter å kjøre avgårde med sekken min.

Unngå å haike ute på motorveier, bensinstasjoner og veiene som kjører ut til motorveiene eller tollstasjoner er dine beste muligheter for haik, stopp heller 5 kilometer før på en bensinstasjon, enn om personen skal inn et sted å du må stå på motorveien.

Jeg har stått på Motorveien 3 ganger, ene gangen i 110 zone om jeg husker rett, i Frankrike, og han som plukket meg opp hadde vist hørt på lokal radioen om en haiker som gikk langs motorveien, altså meg.

Noen tips til hva man burde gjøre eller se?


Gjør absolutt det du selv vil, ikke la andre bestemme, du kan komme deg overalt i verden og gratis, go for it!

Noen andre generelle tips til andre som har lyst til å begi seg ut på det samme?


Bensinstasjoner er beste haikeplass. Deretter kommer Tollstasjoner.
Prøv å ha grei hygiene, som haiker går du ofte lenge uten dusj og stell, gjør det beste ut av det, bruk deodorant og puss tenna om du har muligheter for det.

Bare hopp uti det, om folk sier du er gal og tror du kommer til å bli tatt med langt oppi en skau å torturert, så fins dette bare på filmer. Verden er mye snillere enn det vi tror den er.

Som sakt, det er bare å hoppe uti det, går det skeivt eller du ikke liker det, så er det jo bare å haike tilbake. Du kommer ikke til Afrika på 1 dag heller akkurat!
Ble kjempeinspirert jeg også, GJERNE skriv mer! Ellers henger jeg meg på spørsmålene til Pagliacci, akkurat dette jeg hadde tenkt å spørre om selv.
Fet historie. Hadde vært kult å prøve selv!
KP
Sitat av Danbanan Vis innlegg

sitter jeg på sekken min utenfor og spiste favoritt pølsa hans med et stort glis rundt munnen
Vis hele sitatet...
Sist endret av Hater_mordin; 9. februar 2011 kl. 22:53.
Takker for svar Dette er noe jeg har tenkt lenge på å gjøre, og det å høre at det gikk såpass greit med deg, med tanke på å komme seg langt på kort tid, pusher med enda litt lenger mot å gjøre det. (woaw, lang setning)..
Hadde et mål om å haike til Afghanistan sist sommer, men jobben stoppet meg dessverre. Blir kjempemotivert på å prøve å få til det til neste sommer nå, takker
Wow, jeg blir virkelig glad av å lese hvordan du klarer å nyte livet!
Det er en litt mørk kontrast til meg som ligger i senga 16 timer i døgnet med smerter og ekstrem tretthet (diagnosert med Me)

Håper virkelig jeg blir frisk en dag og får oppleve litt mer av verden enn huset og nabolaget mitt!
Du inspirerer vertfall

Btw er 16 år.
Sist endret av ZELDUR; 10. februar 2011 kl. 02:01.
Har du bilder fra turen?
Dette frister!
Jeg har noen bilder fra turen på facebook ja. Spessielt Lagunaen, Paris, ireland osv.
Jeg tok ikke så mange bilder men noen tok jeg.
Hvordan tror du sjansene dine for å få gjennomført noe slikt hadde vært hvis du hadde vært sammen med noen andre? Tror du folk som plukker opp haikere er mer skeptiske hvis det er flere enn en?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Hvordan tror du sjansene dine for å få gjennomført noe slikt hadde vært hvis du hadde vært sammen med noen andre? Tror du folk som plukker opp haikere er mer skeptiske hvis det er flere enn en?
Vis hele sitatet...

Om du leste hele, så ville du sett at i Ireland så var jeg med han Gaetan og dama hans + meg. 3 personer tar som regel litt lengre tid ja.
Men 2 personer skal gå rimlig greit!

Om 20 Uker så bærer det ut på ny ferd med en kamerat mot Sahara ørkenen og derfra øst mot Thailand. Vi har satt som mål å prøve få kommet oss til en øy nede i thailand som heter Phi Phi og være der en god, god stund!


http://4.bp.blogspot.com/_zvbcMQ0YxGM/S-1gEMw4bKI/AAAAAAAAACo/GfCPhPCaA3c/s1600/4kohphi.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/73/Phi_Phi_Islands.png

Prøvde å legge inn bilder fra Haiketuren, viser seg jeg ikke kan endre på posten etter 5 min...
Er ikke det øya fra filmen The beach?
Sitat av Eucaa Vis innlegg
Er ikke det øya fra filmen The beach?
Vis hele sitatet...

Tror det er de øyene der ja !

Vi skal drive en videoblog på neste haiktur så dette blir bra greier!
Sitat av Danbanan Vis innlegg
Om du leste hele, så ville du sett at i Ireland så var jeg med han Gaetan og dama hans + meg. 3 personer tar som regel litt lengre tid ja.
Men 2 personer skal gå rimlig greit!

Om 20 Uker så bærer det ut på ny ferd med en kamerat mot Sahara ørkenen og derfra øst mot Thailand. Vi har satt som mål å prøve få kommet oss til en øy nede i thailand som heter Phi Phi og være der en god, god stund!

Prøvde å legge inn bilder fra Haiketuren, viser seg jeg ikke kan endre på posten etter 5 min...
Vis hele sitatet...
Du vet du kan lage flere poster?
Sitat av Omaha Vis innlegg
Du vet du kan lage flere poster?
Vis hele sitatet...

Jada... Tenkte det hadde vært enklere med bilder innimellom teksten på første side slik som jeg har på div andre forum.


Selvfølgelig kan jeg lage nye poster Om dere vil så kan jeg nok legge ut noen bilder fra noen av plassene, men noter dere det at jeg hadde ikke med kamera, kun mobilen min så de bildene jeg har er fra mobil kameraet mitt.

Og de kuleste stedene jeg var, hadde jeg heller ikke strøm.. var litt nedtur der hehe :P
Leste dette på diskusjon.no igår. Høres fantastisk ut, og jeg kommer definitivt til å gjøre noe lignende en gang! Takk for inspirasjon!
Helt fantastisk inspirerende det du har gjort! Jeg ble nesten litt sjalu på deg..
Jeg fikk vondt inni meg av å lese dette. Dette var noe jeg drømte om å gjøre for 10 år siden, men aldri turte. Nå sitter jeg er 10 å senere uten mulighet til å gjøre dette. Vanvittig morsomt å lese at det finnes andre som tørr å ta sjangsen og at det blir minner for livet av slikt. +1 KP fra meg.
Sitat av Rippler Vis innlegg
Jeg fikk vondt inni meg av å lese dette. Dette var noe jeg drømte om å gjøre for 10 år siden, men aldri turte. Nå sitter jeg er 10 å senere uten mulighet til å gjøre dette. Vanvittig morsomt å lese at det finnes andre som tørr å ta sjangsen og at det blir minner for livet av slikt. +1 KP fra meg.
Vis hele sitatet...
Tør jeg spørre hvorfor du ikke kan gjøre det?

Kan det være pga familie og skatt?


Møtte flere folk oppi åra som haiket verden rundt, feks en hippie i frankrike på rundr 37 som hadde levd på veien i 5 år og alt han hadde med seg var en bitte liten sånn hjemmelaget veske av tepper.

Møtte også en Nordlending i amsterdam som var på rømmen fra Norge forde han ikke hadde betalt masse bøter så om han dro tilbake var det fengsel i noen månder eller hva enn han sa. Så han reiste litt rundt om kring hehe.
Sist endret av Danbanan; 13. februar 2011 kl. 00:42.
nice nice nice.

har du hørt om Koh Phangan? En kjent party island i Thailand

http://www.phanganbungalows.com/images/maps/map_thailand.gif

http://www.bestbeachthailand.com/wp-content/uploads/2010/12/11.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=11-qFMLMc6c

Har ikke vært der selv men har hørt mye mye bra.du ville sikkert likt det stedet ; )

en ting er å dra alene, men uten penger, det er drøyt.

you have balls my friend
Egget, det der så jo bare grusomt ut, hehe.

Jeg skal på tur til sommern jeg også, og det er alltid tøft når folk lager ordentlige tråder om slike temaer! Sjekk ut denne tråden om haiking! http://freak.no/forum/showthread.php?t=125479

Hvordan har du orden på mobilen din? Har planer om å dra på en liknende tur, men mobil er et problem som jeg ikke klarer å løse. Er det ikke dyrt å bruke den? Hvordan betaler du regningen? Jeg har familie og venner som jeg gjerne vil ha kontakt med, og da er det greit å ha en telefon. Hadde du med mye lesestoff? Hvordan var det å sove ute nedover i Europa? Andre europeiske land har jo ikke den luksusen vi har i Norge; sove hvor vi vil i utmark.

Jeg syns det er kjempeflott at det fortsatt fins unge mennesker som ikke bare bryr seg om ting, men ser verdien i andre gleder. Dette er inspirerende!
utrolig inspirerende post! har lurt på om det er gjennomførbart... og det var det tydelig absolutt!!
Btw var det mange engelsktalende franskmenn? har hørt at de generelt er eledige på annet enn fransk.
Og har du oversikt over hvor mye du brukte på turen alt i alt? :-D
og på rappen; brukte du noen andre språk enn engelsk?
høres sinnsykt fett ut! noen som har hørt om Interrail? reise verden rundt med tog og slikt, backpacking er jo et alternativ til haking hvis man er flere..
Sist endret av mishka; 14. februar 2011 kl. 01:46.
Dette er fantastisk, minner meg ekstremt mye om Madventures; altså*ett finsk ekstremreiseprogram, eller noe.
Anbefaler alle å*se det også*om man syns denne historien var herlig!

Skal selv ut på *billigtur* til vegas her i Juni.
Herlig skrevet. Skal definitivt følge i spora til TS om sommeren!
Telefon Bruk:

Jeg brukte mest facebook for å gi informasjon og legge ut bilder om reisen min ettersom jeg fikk lånt pc her og der, det var også bare 2-3 euro for 1-2 timer med internett på slike internett cafeer nedover europa. Da jeg både fant og fikk penger av folk jeg haiket med (Jeg hadde en regel, å aldrig spørre eller tigge om ting, jeg fortalte om reisen min og hvordan jeg gjorde det, ofte endte det med at jeg fikk noen euro her og der da de synes jeg kunne trengt det mer enn dem!)

Mine foreldre betalte telefon regninga for meg, men jeg brukte den så si aldrig, var kanskje en tekstmelding 1 gang i uka. Og ikke til familie eller venner, men til de jeg ble kjent med som franksmannen (Gaetan).


Pratet jeg bare Engelsk (I Frankrike)?

Jeg kan kun Norsk og Engelsk, så da pratet jeg jo bare Engelsk. Jeg lærte meg visse ord som god dag og hei på Fransk, så jeg startet som regel samtelene med de jeg spurte om haik med Bon Jour, eller Salut. Deretter spurte jeg dem om de kunne Engelsk. De aller fleste elsket å prøve seg i å prate Engelsk, var mange av dem som ikke kunne det no serlig, men de forstod som regel hva jeg fortalte. var bare for meg å prate simpel Engelsk, og ikke gå helt bananas med min kjappe Amerikanske dialekt. Det var kun 2 av de i Campingbilen som kunne Engelsk godt, resten kunne nesten ingen ting, eller var sjenerte for å prate Engelsk. Men ettersom dagene gikk pratet de bare mer og mer og forstod meg mer og mer. Han som kunne minst Engelsk var han jeg også bodde hos i de 2 ukene jeg var i byen dems. Når jeg dro så forstod vi værandre med nesten alt vi sa. Og var det noe vi ikke forstod, så forstid vi det ved håndtegn.

Ellers var det ikke noe problem. De som ikke kunne Engelsk, prøvde seg!

Edit: Forstod* Kan ikke redigere etter 5 min, glemmer det vær gang hehe...
Sist endret av Danbanan; 14. februar 2011 kl. 13:00.
Sitat av Danbanan Vis innlegg
Tør jeg spørre hvorfor du ikke kan gjøre det?

Kan det være pga familie og skatt?


Møtte flere folk oppi åra som haiket verden rundt, feks en hippie i frankrike på rundr 37 som hadde levd på veien i 5 år og alt han hadde med seg var en bitte liten sånn hjemmelaget veske av tepper.

Møtte også en Nordlending i amsterdam som var på rømmen fra Norge forde han ikke hadde betalt masse bøter så om han dro tilbake var det fengsel i noen månder eller hva enn han sa. Så han reiste litt rundt om kring hehe.
Vis hele sitatet...

Er pga familie ja, men ikke skatt. Er eneste i husstanden som har lønnet arbeid og er ansvarlig for min samboer og en 3 år gammel jente så om jeg stikker på haiketur i et par måneder vil jeg komme hjem igjen til en rimelig sur samboer som bor på gata da :P Sånn er livet. Du gjorde det når du hadde muligheten til det, det hadde ikke jeg baller til. Kudos til deg for det!
Liker godt det du sier om at verden ikke er som på film - skremmende og farlig, men at de fleste mennesker du møter på faktisk er kule og vennlige!
Et meget meget viktig budskap å spre som igjen sprer optimisme!

Jeg har vært inspirert/interessert i å gjøre dette eller lignende helt siden 5 års-alderen. I tidlig barndom (5år+) var det å kunne leve på "egen hånd" "ute i naturen", på bondegård, e.l, og ikke slik by-stress-bli-gitt-ordre-dritt.
Ble ikke noe av i barndommen da jeg var redd for, og tenkte selv at jeg mest sannsynlig ikke ville klart meg "der ute". Det var heller ingen i nærmiljøet som var noe inspirerende eller hjelpsomme til å motivere eller få meg i gang. I ungdomsalderen lette jeg "desperat" etter denne typen mennesker: inspirerende, hjelpsomme eller motiverende mennesker. Det var sjeldent det skjedde, og i små doser. Nå, litt eldre, gjør jeg det samme med en dose mindre entusiasme; inspirert av opplysning og dekonstruksjonisme restrikerer jeg meg fra events/turer/liv som dette, men like mye inspirert av eksistensialismen og absurdismen søker jeg samtidig denne typen tilværelse.
Synd at det ikke er noe i mellom disse, og de fleste -- nesten alle -- mennesker ser ut til å kun søke ytterpunktene, kanskje i uvitenhet om motpolens eksistens og virkelighet.
Litt som religion (materialistisk uvitenhet) mot vitenskap/materialisme (spirituell uvitenhet).

Jeg bør vel kanskje haike til tibet.
Må si jeg ble glad av denne posten!
Elsker denne form for reising. Har selv vært rundt i Europa å heiket.
Folk du møter på parkeringsplasser og motorveiene gir deg helt utrolige opplevelser!

Det jeg lurte på, hvor stor sekk hadde du med deg? Selv brukte jeg en 65l sist, men vurderer å pakke mye mindre med meg og ta en 35l sekk for å enklere kunne ta med meg sekken inn i selve bilen og eventuelt bussene. Noe som ofte var et problem med stor sekk ..
Hva tror du?

Lykke til på din neste reise forresten! Har planer om å reise til Marokko og følge kysten til The gambia selv
Hvor stor sekk?

Angående det med pakking og sekk. Det fins en regel på en slik reise, å det er at du trenger ikke engang halvparten av det du tror du trenger. Selv hadde jeg en liten sekk:

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/40101_431817486840_556536840_5344375_7690072_n.jpg


Jeg tror at jeg kommer til å bruke en like liten sekk i år som sist gang. Man trenger rett og slett ikke det største av det største.

Jeg veide ikke sekken min før jeg tok flyet hjem, den veide akkurat 17 kilo å ble sendt på spesialbagasje.
4 av de kiloene var også pga all risen jeg tok med, som var på 4kg. Det er bra sikkerhets mat som jeg kun kokte opp en skjelden gang jeg virkelig var sluten. Jeg kom hjem igjen med rundt 3kg ris så den hadde vært på lang rundreise!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Så hvordan går det med planleggingen nå? Det begynner jo å nærme seg avreise
For en ispirasjon og lese. Vurderer og gjøre noe slikt selv. Men, er jente, og vi blir jo advart mot å haike med fremmede. Hvor farlig er det egentlig? Har du TS, eller noen andre som har reist rundt på denne måten, havnet i noen farlige situasjoner?
Inspirerende mann! Skulle ønske jeg hadde turt og by med ut på en slik tur alene.
Fantastisk inspirerende. Jeg er i skrivende stund 16 år og må nesten få fullført videregående og litt sånn, men om noen år håper jeg at jeg greier å kaste meg selv ut i noe lignende.