Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 14162
Hei, etter litt research på nettet fant jeg ut at Faxe Blekelut 2 innehold større menger hydrogen peroksid.

Problemet er nå at Faxe er angivelig utgått fra markedet og vil ikke komme tilbake igjen.

Så når stiller jeg spørsmålet. Har dere en ide til et produkt/kjemikalie som inneholder/er større menger med H202 til en fornuftig pris i forhold til kvanta?
(Nei, ikke apoteket det er alt for dyrt)

(Skal brukes til PCB produksjon...)

Mvh. Melkz0r
Ebay, Hjelle kjemi eller på apoteket.

Ebay er et billig alternativ dersom du skal handle i mindre kvanta.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Bare for og oppklare det for deg, Faxe Blekelut ÉR hydrogenperoksid. Du skal ikke ha et produkt med høyt innhold H2O2, hvis det er andre kjemikalier i flasken. Apotek selger det, så det er bare å gå og spørre.
hvis man ikke kan skaffe høj koncentration H2O2, som det er i danmark lige nu kan man altid få det ud af knæklys :P men ellers ebay (:
hva skal man spørre etter på aboteket da?? Faxe Blekelut??
Sitat av Steff4041 Vis innlegg
hva skal man spørre etter på aboteket da?? Faxe Blekelut??
Vis hele sitatet...
Eventuelt hydrogenperoksid.
Har spurt men da sa de att de ikke hadde, eller att jeg måtte ha bevis får bruk(noe slik) av Onkel P
Reinert med beine !
griped's Avatar
haha, måtte du ha bevis av politiet for å kjøpe hydrogenperoksid på apoteket som "du skulle bruke til å bleke det gamle bordet du fikk av bestemor" ?
da hvar den kansje ikke det:P var mye jeg hørte etter om de hadde, var sikkert Salpeter og svovelsyre jeg måtte ha bevis får:P
Jeg har aldri vist bevis til apoteket før når jeg har kjøpt hydrogenperoksid der.
Og jeg nevnte også at apoteket ikke var aktuelt, men uansett takk for svar..
lite spørsmål til:P hva er prisen på aboteket og hvor mye (liter)
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Kan du ikke bare stikke innom apoteket og forhøre deg? Det er ikke så mye stress. "Hei. Hvor mye skal dere ha for en liter 30% hydrogenperoksid?", er alt du behøver si. Så kan du enten si "Det var for dyrt, ellers takk!" eller "Åkæj, da tar jeg en slik!" når du får høre prisen.
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Kan du ikke bare stikke innom apoteket og forhøre deg? Det er ikke så mye stress. "Hei. Hvor mye skal dere ha for en liter 30% hydrogenperoksid?", er alt du behøver si. Så kan du enten si "Det var for dyrt, ellers takk!" eller "Åkæj, da tar jeg en slik!" når du får høre prisen.
Vis hele sitatet...
De siste 4 literne av hydrogenperoksid jeg kjøpte kommer fra apoteket.
Og de selge 3% 500ml for litt over hundre kroner, 250ml for litt over 150. og 9% 100ml for nesten 200 kroner.

Ellers trenger jeg ikke nødvendigvis hydrogenperoksid, men noe som lett kan oksider kobber.

Til nå har jeg brukt saltsyre som en katalysator til hydrogenperoksid (en del saltsyre 2 deler H202) og metoden har fungert greit, men etter som jeg etser ut og lager en del PCB (Printed circuit boards) så koster det litt mer en jeg liker i lengden derfor er jeg på utkikk etter en annen billigere kilde til H202 eller en annen løsning som er billigere.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Skummetmelk: Jeg tenkte ikke på deg, men på Steff4041
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Skummetmelk: Jeg tenkte ikke på deg, men på Steff4041
Vis hele sitatet...
Okei, I stand corrected.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Tipper alle apotek kan få tak i 30% om de bare gidder. Det er ikke noe vanskelig for dem å få tak i, i det hele tatt!
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Elfa har natriumpersulfat i pulverform for utblanding i vann (blandingsforhold 1:5). Se varenummer 49-577-26 (2hg) eller 49-577-42 (1kg).
De har også natriumhydroxid til fremkalling av fotoresist, varenummer 49-577-00.
Bruker ikke fotoreist, og natriumpermsulfat må varmes og er ikke like sterk som H2SO4 + H2O2.
Men fant ut at 25L 35% kunne apoteket spesial bestille for litt over 2k noe som faktisk er aktuelt har en holdbarhet litt over et år.
Kjøpte selv 1l 30% for ca 300kr på apoteket. Måtte bestille, og kunne hente det dagen etter. Bare spør om hydrogenperoksid, og når de tilbyr deg 3%en si at du trenger noe sterkere da du skal bleke noe treverk.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Et stoff som inneholde H2O2 er jo noe så enkelt som blekemiddel til hår...
Har ingen anelse om hvor mye, eller om det kan brukes til ditt behov. Men det bleker det meste! Kjæresten min har ødelagt et par håndklær takket være hårfarging.

Angående styrke vil jeg vel tro at den blondeste/lyseste er den med mest/sterkeste H2O2
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg var innom en butikk i byen her i dag, nysgjerrig som jeg er tittet jeg litt gjennom kjemikaliene og fant "Faxe Blekelut", jeg leste litt på baksiden hvor det sto det inneholdt Natriumhydroxid.. Men dette er da ikke HCI?
-Noe jeg har oversett her? :P
var det ikke dette vår nye storterrorist sitter i isoloasjon for å kjøpe?

buhuuu nå kommer psssssst løøøpende
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Jeg var innom en butikk i byen her i dag, nysgjerrig som jeg er tittet jeg litt gjennom kjemikaliene og fant "Faxe Blekelut", jeg leste litt på baksiden hvor det sto det inneholdt Natriumhydroxid.. Men dette er da ikke HCI?
-Noe jeg har oversett her? :P
Vis hele sitatet...
Du har oversett veldig mye, kjære deg. Du har en del grunnleggende kjemi å lære deg.

Hydrogenperoksid er ikke "HCI" (finnes ingenting som heter det). Natriumhydroksid er NaOH. Det finnes/fantes to typer Faxe Blekelut: 1 og 2. Én med natriumhydroksid og én med hydrogenperoksid. Den med hydrogenperoksid skal visstnok være tatt av markedet.
Oja, trodde det var saltsyre vi var ute etter. My bad!
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Oja, trodde det var saltsyre vi var ute etter. My bad!
Vis hele sitatet...
Saltsyre er heller ikke "HCI", men HCl.
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Oja, trodde det var saltsyre vi var ute etter. My bad!
Vis hele sitatet...
Korfor trudde du det? :P

Skal du mekke f.eks AP så trenger du HCl og H2O2 og aceton ja...
Var det einaste som poppa opp i haude mitt når eg leste HCl i ein H2O2 shopings tråd.
Ja, beklager. Leste tråder om HCl akkurat, og så gikk jeg inn på denne :P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Og hvis vi skal være ekstra pirkete, så er ikke væsken vi kjøper HCl, men HCl(som er en gass) oppløst i vann, noe som da reagerer til hydronium ioner(H3O+), og klorid ioner (Cl-).
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Hvis vi skal pirke som faen hele tiden blir vi også nødt til å si H3O+ + HSO4- i stedet for H2SO4. Og vi må for all del ikke glemme at ca. 1,2 % av HSO4--ionene i løsning dissosierer til H3O+ og SO42-. Det samme gjelder for salpetersyre (H3O+ + NO3-) og egentlig alle sterke syrer og baser (Na+ + OH-), for å ikke glemme alle løselige salter. Molekylert NaCl finnes ikke i løsning, da må vi jo skrive Na+ + Cl-.

Kort sagt, dette er totalt unødvendig pirk som er helt irrelevant og som selv den mest inngrodde akademiker ikke ville brydd seg om. Jeg har rundt hundre artikler om diverse kjemi på PC-en min, og alle som nevner saltsyre (og alt det andre jeg nevnte ovenfor, for den saks skyld) skriver det rett og slett som HCl.
Sitat av Up Vis innlegg
Og hvis vi skal være ekstra pirkete, så er ikke væsken vi kjøper HCl, men HCl(som er en gass) oppløst i vann, noe som da reagerer til hydronium ioner(H3O+), og klorid ioner (Cl-).
Vis hele sitatet...
Meiner altid HCl (aq) når eg seier HCl
:P


Up, holdt ikkje du på med eit sånt ekspriment der du ekstrakta natrium frå salt?

Isåfall, er du då miljøvennlig og lager saltsyre?

Lurte bare på om det var framgang eller ta gløymt ;P


Husker bare at det var deg og Thoryllo som holdt på med dette? Bare kvar for seg?
Godt mulig eg tar feil!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg har ikke holdt på med det nei
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Fyllingz: Var vel mer jeg og Pyro_Anders som holdt på litt, men selv har jeg ikke holdt på med det prosjektet på lenge. Det har blitt lagt på hyllen, men det står på listen over prosjekter jeg tenker/ønsker å gjennomføre. I det siste har jeg derimot lest en god del om fremstilling av kalium, som jeg har tenker å gjennomføre når jeg får tak i de siste gjenstanden jeg trenger.
Kommer til å lage en egen tråd på det, når jeg starter opp det prosjektet for fult.
Nok offtopic
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hvis vi skal pirke som faen hele tiden blir vi også nødt til å si H3O+ + HSO4- i stedet for H2SO4. Og vi må for all del ikke glemme at ca. 1,2 % av HSO4--ionene i løsning dissosierer til H3O+ og SO42-. Det samme gjelder for salpetersyre (H3O+ + NO3-) og egentlig alle sterke syrer og baser (Na+ + OH-), for å ikke glemme alle løselige salter. Molekylert NaCl finnes ikke i løsning, da må vi jo skrive Na+ + Cl-.

Kort sagt, dette er totalt unødvendig pirk som er helt irrelevant og som selv den mest inngrodde akademiker ikke ville brydd seg om. Jeg har rundt hundre artikler om diverse kjemi på PC-en min, og alle som nevner saltsyre (og alt det andre jeg nevnte ovenfor, for den saks skyld) skriver det rett og slett som HCl.
Vis hele sitatet...
Ikke glem vannets egenprotolyse!
Det har han vel ikke glemt heller?
Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Et stoff som inneholde H2O2 er jo noe så enkelt som blekemiddel til hår...
Har ingen anelse om hvor mye, eller om det kan brukes til ditt behov. Men det bleker det meste! Kjæresten min har ødelagt et par håndklær takket være hårfarging.

Angående styrke vil jeg vel tro at den blondeste/lyseste er den med mest/sterkeste H2O2
Vis hele sitatet...
Maks styrke som frisørene bruker er 12%, men hva annet de har blandet inn i det der vet jeg ikke.
Da har jeg lært noe i dag å!
Enkleste er vel å kjøpe fra ebay? Fikk en liter 35% ganske billig fra Storbritania...
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Enkleste er vel å kjøpe fra ebay? Fikk en liter 35% ganske billig fra Storbritania...
Vis hele sitatet...
Anbefalt!
Kjøpte 4 liter og kvaliteten var nydelig. Triste var at eg bare fikk 3 liter og selgeren brydde seg ikke om eg pangene tilbake eller ikke.

Men å kjøpe food-grade er ikke nødvendig visst det er for TATP el. HTMD produksjon, "I'm just saying".
"Hvor får en kjøpt hydrogenperoksid eller kjemikalier som inneholder det." Post #1.


Hørt om å søke?! www.google.no er en flott plass å begynne. Tull å lage en helt ny tråd pga. ett slikt spm. du ved stor enkelhet kunne funnet ut selv. Latskap.
Sist endret av BlueStarPyro; 21. september 2010 kl. 15:00.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hvar innom apoteket, og hørte på priser, det en knne skaffe 100 ml 10% til 150 kr og det andre kunne bestille in 30%
1l til 450 kr, man kunne også bestille in 25, men det tok lengre tid. Trengte ikke noe bevis for min H2O2, men måtte bestille med navn og tlf nummer, men det var bare fode jeg skulle bstille og de måtte ha en sikkerhet for å få solgt det,
Sa bare jeg skulle bruke de til et kjemi prosjekt, som omhandlet, brenbarhet hos forskjelige organiske stoffer!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Mange steder på nettet selger det ganske billig, så jeg ville heller gått for det alternativet enn apotek.
Selv har jeg ikke kjøpt fra nett noen gang da det er lenge siden jeg kjøpte slikt,
men er flere på forumet som kan si hvor de har bestilt det.