Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1256
Jeg fikk en ide' jeg tenkte jeg ville dele den med dere, med tanke på hvordan jeg ser for meg at lære miljøet i en skole klasse, kunne fungert.
Hvis vi tenker oss en vanlig undervisnigstime der læreren står og forklarer en spesifik ting for elevene i steden for og da rekke hånden i været når man hadde ett spørsmål. Heller heller rekke handen i været eller noe tilsvarende. Når man trodde man hadde forstått hva læreren snakket om. Da kunne denne eleven med sine ord forklart hva han/hun hadde forstått for læreren mens klassen hørte på. Hvis eleven virkelig hadde forstått hva læreren snakket om ville det etter hvert sansynligvis kommet flere armer i været. og hvis man til slutt sitter igjen med noen uten hender i været, ja da kan de forklare som best de kan hva de ikke har forstått, så kan klasse og lærer sammen kanskje hjelpe til. Jeg snakker ikke om tvinge til å forstå, men jeg ser for meg at dersom elevene som ikke har forstått kanske kan få hjelp av en elev som forstår hvor eleven sitter fast. Og på den måten hjelpe andre til og forstå hvor problemet ligger. Det burde kanskje også vært ett minimum av to lærere perr klasse. slik at man hadde mulig het til å få to forskjellige svar. Forutsatt at lærerene ikke tenker helt likt.
Håper jeg klarer å få fram det jeg mener, men med færre ord kan jeg ivertfall si at: Noe bør skje med måten vi utdanner fremtidens voksne på.

Jeg vil veldig gjerne hør hva dere tenker om saken
Vet det er hvertfall en lignende tråd, men det jeg ønsker å fokusere på, er det vi vet ikke fungere og hva vi vet at fungerer Og hvordan man setter det sammen til en læreplan.
Sist endret av Veggen; 15. februar 2010 kl. 03:24.
Veldig interessant konsept, skulle blitt testet i et klasserom .. Men den måtte i såfall blitt utformet litt bedre, blant annet ville dette blitt veldig tidskrevende vis hver eneste elev skulle forklare sin version.

Jeg returnerer i morgen til denne tråden!
Har uansett ikke noe bedre og gjøre på skolen..

Du har forresten noen skriveleifer der, men sånn skjer vel klokken halv 4 natt til mandag.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Turak Vis innlegg
Veldig interessant konsept, skulle blitt testet i et klasserom .. Men den måtte i såfall blitt utformet litt bedre, blant annet ville dette blitt veldig tidskrevende vis hver eneste elev skulle forklare sin version.

Jeg returnerer i morgen til denne tråden!
Har uansett ikke noe bedre og gjøre på skolen..

Du har forresten noen skriveleifer der, men sånn skjer vel klokken halv 4 natt til mandag.
Vis hele sitatet...
Ser for meg litt mindre klasser, men som du sier det må prøves ut, men hvis målet hele tiden er å gjøre læremiljøet best mulig for alle. Tror jeg det er mulig.
Ja jeg Skriver alt for mye feil, men med tanke på at jeg ikke har drevet med rettskriving de siste hvertfall 20 år. da mener jeg at på 20 år har jeg skrevet mindre enn jeg har gjort de siste 2 ukene, uten å overdrive, er jeg selv ganske fornøyd.
Jeg mener dette ikke hadde fungert av den enkle grunn at de fleste elever vil føle seg "dumme" og muligens også litt uthengt/utenfor når de er de eneste som ikke skjønner noe.

Vær eneste klasse i hele norge har alltid en/flere elever som sliter, og da de gjentatte ganger blir tvunget til å føle seg utenfor begynner de ganske enkelt å rekke opp hånden for å slippe den følelsen, og da var vi like langt som da vi startet.

Det jeg mener fungerer er først å gjennomgå tema, deretter oppgaveløsning vær for seg eller i grupper med håndsopprekning om man vil ha hjelp.
Sist endret av lsrr; 15. februar 2010 kl. 03:49.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av lsrr Vis innlegg
Jeg mener dette ikke hadde fungert av den enkle grunn at de fleste elever vil føle seg "dumme" og muligens også litt uthengt/utenfor når de er de eneste som ikke skjønner noe.

Vær eneste klasse i hele norge har alltid en/flere elever som sliter, og da de gjentatte ganger blir tvunget til å føle seg utenfor begynner de ganske enkelt å rekke opp hånden for å slippe den følelsen, og da var vi like langt som da vi startet.

Det jeg mener fungerer er først å gjennomgå tema, deretter oppgaveløsning vær for seg eller i grupper med håndsopprekning om man vil ha hjelp.
Vis hele sitatet...
Ok, men hva om vi klarer å tenke oss at ingen nødvendigvis er noe smartere eller dummere enn andre. Vi har bare litt forskjellig måter å se ting på. Og hvis vi alle fra spebarns alder av, lærer og ikke se ned på noe eller noen. Og det er her foreldrene kommer inn. Da kan vi kanskje være enda nærmere en løsning.
Veldig gode tanker her methewall.

Slik jeg forstod det så skal man ikke ta hver eneste elev, men den eleven som ikke forstod skulle rekke opp handa til det ikke var flere igjen. Det er vel noe slikt det er tenkt den dag i dag, men som nevnt her i tråden; alt for mange er for redde til å rekke opp handa for de ikke vil føle seg dumme.

Men om man hadde klart å praktisere dette så kunne det sikkert ha gjort noen "gjennombrudd" ang karakterstatistikken og generell logikk i samfunnet.

Noen tanker hvordan man skal få elevene til å forstå at det å stille spørsmål bare viser at man ønsker og lære og at man ikke er dum?

Jeg er enig i at det her må ligge en del ansvar hos foreldrene. Men media har jo også en stor innvirkningskraft. Jeg har iallefall ikke svaret kvart på fem om morraen...
Sitat av methewall Vis innlegg
Ok, men hva om vi klarer å tenke oss at ingen nødvendigvis er noe smartere eller dummere enn andre. Vi har bare litt forskjellig måter å se ting på. Og hvis vi alle fra spebarns alder av, lærer og ikke se ned på noe eller noen. Og det er her foreldrene kommer inn. Da kan vi kanskje være enda nærmere en løsning.
Vis hele sitatet...
Om vi skal tenke at "ingen nødvendigvis er smartere eller dummere enn andre" er vi allerede så langt på villspor som vi kan klare å komme. Det kommer alltid til å være utskudd/mindre begavede personer og det er fint lite vi kan gjøre med det.

Dessuten tviler jeg sterkt på at det er noen foreldre, overhodet, som lærer sine barn hvordan de skal se ned på og hvordan man skal få andre til å føle seg mindreverdige, dette er noe som kommer av seg selv og ikke foreldrenes skyld.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av lsrr Vis innlegg
Om vi skal tenke at "ingen nødvendigvis er smartere eller dummere enn andre" er vi allerede så langt på villspor som vi kan klare å komme. Det kommer alltid til å være utskudd/mindre begavede personer og det er fint lite vi kan gjøre med det.

Dessuten tviler jeg sterkt på at det er noen foreldre, overhodet, som lærer sine barn hvordan de skal se ned på og hvordan man skal få andre til å føle seg mindreverdige, dette er noe som kommer av seg selv og ikke foreldrenes skyld.
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig det? Da kan jeg fortelle deg at jeg tror stort sett alle de fordomene du sitter på, har du "arvet fra familie og venner. Om du tror noe annet vil jeg gjerne at du utdyper litt mer.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Jeg tror dette kunne fungert.
Alle har forskjellige måter å lære på, og mange lærer mye av å forklare ting med egne ord.
Hvis man lærer om et vanskelig tema kan det være enklere å høre på en klassekamerat forklare på en riktig, men enklere måte.

Man må nok pushe elevene litt til å snakke, men hvis man f.eks. deler inn i mindre grupper, er det jo ikke like flaut eller vanskelig å svare feil.

Jeg har tro på at man lærer bedre av hverandre, spesielt gode venner.
Nye og gode læringsstrategier har man bruk for! Bra!
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Noen tanker hvordan man skal få elevene til å forstå at det å stille spørsmål bare viser at man ønsker og lære og at man ikke er dum?
Vis hele sitatet...
Det er ikke tvil om at det her trengs en forandring i holdningene våre. Jeg har en gang blitt fortalt at det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. Og jeg tror det ligger mye i dette. Det må på en måte være greit og ikke forstå, eller det vil si, hvis noen ikke har forstått noe, skal de få hjelp til å forstå, dersom de selv ønsker det. Noe man kan vise ved å stille spørsmål. Det kan godt hende at man i større grad burde “rotere” elevene. Slik at alle i løpet av et skole år, har måttet jobbe sammen med de andre i klassen. På denne måten kan vi også bli bedre kjent og kanskje ikke så fremmed for hverandre. Dett er ting som er prøvd ut i større eller mindre grad, men så lenge alle går rundt og tenker at noe er feil, uten å prøve å gjøre noe med selve problemet, Kanskje fordi man ikke helt vet hva problemet er.Og mange tenker, det som skjer det skjer. Folks generelle likegyldighet når det gjelder ungdom. Ungdom er bare ”irriterende snørrunger” har jeg inntrykk av at mange tenker, Samtidig som de tenker at dette er framtida vår. Og av denne grunn kanskje føler seg maktesløse. Og ender opp med å kritisere alt som er galt. Og glemmer å tenke løsninger. Kanskje fordi man sjelden blir hørt, men heller opplever og bli uglesett dersom man prøver å si noe. Så ja det er mange problemer, men og gå rundt og sutre løser ingenting. Det er jeg ganske sikker på.
Vet ikke om dette egentlig er noe svar, kanskje heller en tanke om forandring og annerledes tenking.
Sist endret av Veggen; 15. februar 2010 kl. 14:42.
Sitat av methewall Vis innlegg
Det er ikke tvil om at det her trengs en forandring i holdningene våre. Jeg har en gang blitt fortalt at det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. Og jeg tror det ligger mye i dette. Det må på en måte være greit og ikke forstå, eller det vil si, hvis noen ikke har forstått noe, skal de få hjelp til å forstå, dersom de selv ønsker det. Noe man kan vise ved å stille spørsmål. Det kan godt hende at man i større grad burde “rotere” elevene. Slik at alle i løpet av et skole år, har måttet jobbe sammen med de andre i klassen. På denne måten kan vi også bli bedre kjent og kanskje ikke så fremmed for hverandre. Dett er ting som er prøvd ut i større eller mindre grad, men så lenge alle går rundt og tenker at noe er feil, uten å prøve å gjøre noe med selve problemet, Kanskje fordi man ikke helt vet hva problemet er.Og mange tenker, det som skjer det skjer. Folks generelle likegyldighet når det gjelder ungdom. Ungdom er bare ”irriterende snørrunger” har jeg inntrykk av at mange tenker, Samtidig som de tenker at dette er framtida vår. Og av denne grunn kanskje føler seg maktesløse. Og ender opp med å kritisere alt som er galt. Og glemmer å tenke løsninger. Kanskje fordi man sjelden blir hørt, men heller opplever og bli uglesett dersom man prøver å si noe. Så ja det er mange problemer, men og gå rundt og sutre løser ingenting. Det er jeg ganske sikker på.
Vet ikke om dette egentlig er noe svar, kanskje heller en tanke om forandring og annerledes tenking.
Vis hele sitatet...
Man må vel også få skikk på de som ser ned på de som stiller spørsmål. Er jo mange som ikke tørr å spørre i fare for å bli sett ned på av sine medelever.
Problemstilling til dette vil da være om en elev har misforstått, og gir sin forklaring basert på en misforståelse.
Da vil man kunne vranglære de andre elevene, ved at de husker hva læreren har sagt, samt hva eleven har satt, og får satt dette sammen til noe som ikke er riktig, og evt. at de kan havne i en situasjon der de er i tvil om hvem som sa hva, og ende opp med å lære inn noe som ikke er riktig.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Man må vel også få skikk på de som ser ned på de som stiller spørsmål. Er jo mange som ikke tørr å spørre i fare for å bli sett ned på av sine medelever.
Vis hele sitatet...
Ja, mobberne må utryddes, i den forstand at det å se ned på andre eller mobbe, er noe som må elimineres ved at samfunnet viser klart og tydelig den slags oppførsel er uakseptabel.
Vet det høres veldig enkelt ut, men her må mye gjøres i hjemmet.

Sitat av Verilon Vis innlegg
Problemstilling til dette vil da være om en elev har misforstått, og gir sin forklaring basert på en misforståelse.
Da vil man kunne vranglære de andre elevene, ved at de husker hva læreren har sagt, samt hva eleven har satt, og får satt dette sammen til noe som ikke er riktig, og evt. at de kan havne i en situasjon der de er i tvil om hvem som sa hva, og ende opp med å lære inn noe som ikke er riktig.
Vis hele sitatet...
Det er da lærerens jobb og forstå hva eleven sier. Og forklare det på en annen måte, eventuelt om en kolega prøver å vinkle det litt annerledes. Hvis vi klarer å få til komunikasjon mellom lærere og elever, da tror jeg vi er langt på vei.
Sist endret av Veggen; 15. februar 2010 kl. 16:04.
God ide, men klassene er for store. Læreren er alfa og omega i skolen, hadde lærere som alltid svarte ordentlig uansett hvor 'banalt' spørsmålet var og andre igjen som spurte om elevene var dumme... det som var synd var jo at i sistnevntes timer ble det til slutt aldri spurt spørsmål og mange sluttet dessverre å spørre spørsmål i førstnevntes timer fordi de var flaue over å ha blitt driti ut i andre timer (når læreren spør noen om de er dumme er det som regel noen idioter i klassen som blir med på 'spøken' og ler av vedkommende).
Sitat av Weili Vis innlegg
(når læreren spør noen om de er dumme er det som regel noen idioter i klassen som blir med på 'spøken' og ler av vedkommende).
Vis hele sitatet...
Ja desverre. Og dette burde man hamle sterkt opp med skal vi ha håp om å komme oss videre i en god retning
Sitat av methewall Vis innlegg
Det er da lærerens jobb og forstå hva eleven sier. Og forklare det på en annen måte, eventuelt om en kolega prøver å vinkle det litt annerledes. Hvis vi klarer å få til komunikasjon mellom lærere og elever, da tror jeg vi er langt på vei.
Vis hele sitatet...
Jeg snakket om eleven som skulle forklare hvordan han hadde forstått temaet.
Serverer han feil opplysninger i sin (elevens) tolkning, så kan skaden oppstå.
Før jeg begynner å tenke seriøst på dette her i det hele tatt;
du mener at alle mennesker i utgangspunktet er like smarte, har like lett for å lære, og er utstyrt med den samme hjernen?
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Før jeg begynner å tenke seriøst på dette her i det hele tatt;
du mener at alle mennesker i utgangspunktet er like smarte, har like lett for å lære, og er utstyrt med den samme hjernen?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at alle i utganspungtet sitter på det samme potensialet. Gener og påvirknig rundt oppveksten har selvfølgelig betydning. Ta for eksempel de som har dysleksi, nyere forskning viser at de ganske enkelt har en annerledes måte og tenke på, og kan på mange ommeråder være flinkere enn andre. Så det jeg mener er at hvis alle får undervisning som er på deres nivå. Det bør foreksempel være mulig for elever som lærer raskt og hele tiden få nye utfordringer, slik at de ikke går lei. Og de som ikke lærer like fort må få lov å lære før de tvinges videre. Jeg ser for meg klasser der elever ikke nødvendigvis er jevngamle. Bare ikke spriket blir for stort. Elever som lærer veldig fort, bør også benyttes som en resurs til å hjelpe de som ikke lærer like fort.
Ble det noe klarere nå?
Du er helt klart inne på en essensiell del av læring i moderne tid. Læremåten du reflekterer rundt kan sannsynligvis endel av oss kjenne igjen fra høyere utdanning, hvor man ofte arbeider i grupper og repiterer pensum etter endt forelesning. Det er litt annerledes tho, ettersom det du snakker om er umiddelbar respons fra elever midt i en time.

Det sagt mener jeg det er viktig å ikke forlate realiteten helt. For det første er flere(to) lærere per klasse langt fra kostnadsfritt - og vil føre til mye dårligere tilbud ellers i opplærningen. Nå vet jeg ikke helt hvor mange lærere vi utdanner kontra hvor mange som trengs, men jeg er rimelig sikker på at det mattestykket ikke går opp.

Selvom det er en koselig og ønskelig tanke at alle har samme utgangspunkt, derav; at alle er like smarte og har samme forutsetninger - er det i praksis helt feil, og blir i overkant naivt. Jeg vil påstå at det er viktige å gi alle elevene samme forutsetning for å klare seg bra, men da på forskjellige grunnlag. Eksempelvis ekstra undervisninger og hjelp til de som har det vanskelig med å lære.

Men for all del, at elever hjelper elever å forstå er en god ting; og at det er mange som har lettere å lære fra medelever er det ingen tvil om. Derfor hadde det hvert interessant å adaptert systemet fra høyere utdanning, hvor man har veiledere i alle fag, som selv er elever fra eksempelvis trinnet over - som er behjelpelig med å svare på spørsmål og lignende.

Eksempelvis har de fleste videregående skoler arbeids(fri)økter, som de fleste elever ser på som fritimer. Dette er timer som kunne ha vært utnyttet bedre; som f. eks ved å la veiledere være tilgjengelige.
Sist endret av Restyle; 15. februar 2010 kl. 16:51.
Slikt har man eliteskoler for.

Desverre har Norge et politisk styre som lever for å spare seg til fant.
Resultatet av det er dårlig helsevesen, dårlig politiordning, dårlig skolesystem, svakt militærforsvar og nok penger på bok til at det kan gjøres forbedringer på disse områdene - men det ikke blir gjort - nettopp på grunn av at man skal spare seg til fant.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Restyle Vis innlegg
Du er helt klart inne på en essensiell del av læring i moderne tid. Læremåten du reflekterer rundt kan sannsynligvis endel av oss kjenne igjen fra høyere utdanning, hvor man ofte arbeider i grupper og repiterer pensum etter endt forelesning. Det er litt annerledes tho, ettersom det du snakker om er umiddelbar respons fra elever midt i en time.

Det sagt mener jeg det er viktig å ikke forlate realiteten helt. For det første er flere(to) lærere per klasse langt fra kostnadsfritt - og vil føre til mye dårligere tilbud ellers i opplærningen. Nå vet jeg ikke helt hvor mange lærere vi utdanner kontra hvor mange som trengs, men jeg er rimelig sikker på at det mattestykket ikke går opp.

Selvom det er en koselig og ønskelig tanke at alle har samme utgangspunkt, derav; at alle er like smarte og har samme forutsetninger - er det i praksis helt feil, og blir i overkant naivt. Jeg vil påstå at det er viktige å gi alle elevene samme forutsetning for å klare seg bra, men da på forskjellige grunnlag. Eksempelvis ekstra undervisninger og hjelp til de som har det vanskelig med å lære.

Men for all del, at elever hjelper elever å forstå er en god ting; og at det er mange som har lettere å lære fra medelever er det ingen tvil om. Derfor hadde det hvert interessant å adaptert systemet fra høyere utdanning, hvor man har veiledere i alle fag, som selv er elever fra eksempelvis trinnet over - som er behjelpelig med å svare på spørsmål og lignende.

Eksempelvis har de fleste videregående skoler arbeids(fri)økter, som de fleste elever ser på som fritimer. Dette er timer som kunne ha vært utnyttet bedre; som f. eks ved å la veiledere være tilgjengelige.
Vis hele sitatet...
Vil bare si at når jeg sier to lærere.er det jeg mener 2 personer som er i stand til å lære bort det aktuelle temaet Det finnes mange mennesker i denne verden som sitter på mer kunnskap enn mange kan drømmme om. For eksempel eldre mennesker. Hvis man bare fant ut en måte og klare og benytte disse resursene på. For eksempel ved at de deltar i skole undervisning sammen med en lærer eller en person med pedagoisk bakrunn. Dette er langt fra ferdige tanker og må utarbeides og prøves ut, men jeg prøver egentlig bare å tenke litt annerledes. Og se om det kanskje finnes en løsning på problemene. Ikke bare være fortvilet over at det er så mye som er galt.
Og jeg tror oppriktig at det er mulig og forandre ting, ett skritt av gangen.
Sist endret av Veggen; 15. februar 2010 kl. 17:06.