Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2217
Jeg satt i timen og læreren kom bort til meg og sa han ikke hadde fått en melding av foreldrene mine ang. gyldig fravær.
Jeg sa da at jeg skulle sende foreldrene mine en melding i timen for å be dem sende til læreren. Når jeg da hadde fått svar av moren min, svarte jeg so selvfølgelig på den òg! Da kom han bort til meg og ba meg om å gi han telefonen min. Jeg blånekta og han spurte hvorfor, da svarte jeg at jeg bare hadde svart på meldingen. Han ville da holde meg igjen etter timen og se på meldingen. Har han lov til å se på meldingene mine på telefonen MIN?

Sorry, hvis det ble rotete. Er bare utrolig frustrert.
Om du hadde gyldig fravær og moren din svarte på det, kunne du vel bare vist han meldingen? Tror ikke h*n har rett til å se den, men jeg ser ikke problemet med å vise den.
Prinsippsak enkelt å greit.
Om det ikke står noe spesielt i meldingen, er det jo ikke noe problem å vise den.
Det strider dog litt med hvilke regler som gjelder lærere.
De har på ingen måte rett å se dine private meldinger. Enten du får de i fritiden eller under eksamen.
Regner med at læreren har myndighet til å konfiskere telefonen din, men han har ikke lov å lese meldingene dine uten din samtykke.
"Å nei. Stakkars deg. Menneskerettighetsdomstolen i Haag neste!"
Læreren vil se bekreftelsen på at du har gyldig fravær? Den var jo orginal. Hvorfor i det hele tatt lage en sak ut av det og heller bare vise læreren din bekreftelsen?
Sist endret av Marken; 11. februar 2010 kl. 16:35.
Gucci gang
Fusjon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Marken Vis innlegg
"Å nei. Stakkars deg. Menneskerettighetsdomstolen i Haag neste!"
Læreren vil se bekreftelsen på at du har gyldig fravær? Den var jo orginal. Hvorfor i det hele tatt lage en sak ut av det og heller bare vise læreren din bekreftelsen?
Vis hele sitatet...
WWW2 : Jepp, Klassens diktator :P

Han ville se meldingene jeg hadde på TLF. Hold den sarkasmen for deg selv.
Sist endret av Fusjon; 11. februar 2010 kl. 16:58.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Inpact Vis innlegg
Han ville se meldingene jeg hadde på TLF. Hold den sarkasmen for deg selv.
Vis hele sitatet...
Alle meldingene eller kun den aktuelle bekreftelsen?
Jeg syntes du virker barnslig, men om en lærer ville bla seg gjennom alle meldingene dine hadde jeg reagert på dette.
Selv om det er å gjøre det vanskelig for seg selv å nekte å vise en melding dersom det kan løse et problem for en selv, så er det ikke riktig av en lærer å true med igjensitting med mindre vedkommende får innsyn i sms-samtaler.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av EivindPrest Vis innlegg
Har ikke låv til det! annmeldelse
Vis hele sitatet...
For hva?
Dere må slutte å hate alt som beveger seg av lærere her på forumet. Skolen skal være et samarbeid og man gir å tar. Men dere bare skriker ut med store plakater som dere skriver rettigheter og prinsipper på. Jeg blir kvalm.
I et vanlig skolereglement er det ofte en regel som sier at en lærer kan gi anmerkning for uautorisert bruk av mobil. I dette tilfellet vil han enkelt og greit ha en bekreftelse på at det du skriver er relatert til skolen. Ettersom du ikke viste han meldingen, vil han anta at det du skrev ikke er faglig(I dette tilfellet orden) relevant. Han har på ingen måte rett til å tvinge deg å vise meldingen, men hvis skolereglementet aksepterer gjensitting som straff for mobilbruk, så kan du på ingen måte si at du er uetisk behandlet.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Skjønner ikke helt posten din trådstarter.

Vil læreren se meldingen som bekrefter fravær? eller vil han se alle meldingene du har på mobilen?

Ingen lærer har RETT til å se på dine meldinger, men såklart har ikke du rett på gyldig fravær hvis han ikke får bekreftet det
Ser ut som at mange ikke skjønner poenget her. Moren skulle sende en bekreftelse til læreren, men hun sendte også en meldig til trådstarter, som han svarte på. Dette var privat kommunikasjon, som ikke angikk læreren. Hadde det vært snakk om selve bekreftelsen, så hadde det jo ikke vært noe å lage en tråd om.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Ser ut som at mange ikke skjønner poenget her. Moren skulle sende en bekreftelse til læreren, men hun sendte også en meldig til trådstarter, som han svarte på. Dette var privat kommunikasjon, som ikke angikk læreren. Hadde det vært snakk om selve bekreftelsen, så hadde det jo ikke vært noe å lage en tråd om.
Vis hele sitatet...
Alt ble 3 hakk bedre formulert nå.

Klart læreren din ikke har noe med din private samtale å gjøre nå.
Med det sagt, så er det ingen lov som hindrer læreren din i å spørre om å få lese meldingen. Så lenge han ikke har tvunget telefonen ut av hendene dine og åpnet innboksen din til tross for protester, så har du ikke mye å klage på.
Sist endret av mentalmelt; 11. februar 2010 kl. 18:31.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Med det sagt, så er det ingen lov som hindrer læreren din i å spørre om å få lese meldingen. Så lenge han ikke har tvunget telefonen ut av hendene dine og åpnet innboksen din til tross for protester, så har du ikke mye å klage på.
Vis hele sitatet...
Han har hvertfall ikke lov til å holde han igjen etter skolen for det.
Sitat av Grimmy Vis innlegg
Alt ble 3 hakk bedre formulert nå.

Klart læreren din ikke har noe med din private samtale å gjøre nå.
Vis hele sitatet...
På lik linje med at en privat samtale ikke har noe inne i et klasserom å gjøre.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
På lik linje med at en privat samtale ikke har noe inne i et klasserom å gjøre.
Vis hele sitatet...
Derfor skal læreren holde han igjen etter skolen for å lese meldingen? Istedet for å be han legge den bort?
Hvis skolereglementet sier at mobilbruk kan straffes på en slik måte, så kan læreren gjøre det, ja.
Sist endret av Winchester; 11. februar 2010 kl. 18:37.
tviler på at noen skoler har en regel som sier,"vist du bruker mobilen i skoletiden kan en lærer lese alle meldingene dine".
det blir litt for dumt spør du meg.
Sitat av Grimmy Vis innlegg
Han har hvertfall ikke lov til å holde han igjen etter skolen for det.
Vis hele sitatet...
Han kan jo alltids spørre om han kan bli igjen, eller teste autoriteten sin litt. Jeg ble forsøkt holdt igjen da jeg gikk på skolen også, men det var ingen som hindret meg i å spasere ut av døra for det.

Man må nesten regne med å møte på noen kranglete lærere av og til, ihvertfall hvis man sitter og skriver meldinger i timen. Men så lenge ingen gjør deg noe annet enn å være litt kranglete, så er det da ingenting å lage noe ut av.
Sist endret av mentalmelt; 11. februar 2010 kl. 18:41.
Meningsløs diskusjon!

Nei, læreren din har ikke rett til å lese dine private meldinger. eod.

Læreren kan nok konfiskere mobilen i skoletiden. Læreren kan helt klart holde deg igjen etter timen for å irettesette deg om du bryter reglene for bruk av mobil i skoletiden.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hadde det vært snakk om selve bekreftelsen, så hadde det jo ikke vært noe å lage en tråd om.
Vis hele sitatet...
Jeg forstod det slik at det utelukkende var selve bekreftelsen læreren ville se ja.
For en nerd tråd..

Problemet er ute av verdenen, ettersom du mest sannsynlig ikke sitter å diskuterer med han nå? huh?