Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2819
Hei! Jeg har nylig funnet ut av at foreldrene mine ikke liker produkter som er produsert i Kina, ikke bare fordi det er dårligere kvalitet enn et annet land, men fordi de prøver å ta over verden ved å drepe oss, mener de. De ga meg et eksempel, hvis man kjøper et stearinlys fra Kina, kan de ha putter gift stoffer inn i lyset så vi blir kvelt. Da jeg prøvde å protestere sa de at jeg kommer til å skjønne det hvis jeg studerer mer historie, jeg gadd ikke å argumentere mer. Jeg har også hørt fra noen av vennene mine om at Kina kommer til å ta over verden, men uten vold eller drap. De sa at de kommer til å gjøre verden bedre å leve i. Så hva er det som er sant her? Og hvorfor akkurat Kina og ikke U.S.A?
Hva slags grunnlag har de for dette? Jeg ser ingen god grunn for at kina skal ta over verden ved å kvele oss med sterinlys. Det er større fare for at usa skal ta over enn kina.

Ellers fikk jeg meg en god latter av foreldra dine, så takk for det
At de sier at du vil skjønne mer hvis du studerer mer historie betyr i grunn bare at de ikke klarer å forklare hvorfor de mener dette. Bunnløse konspirajonsteorier.
Kina dreper oss med alle produktene sine?

Jeg har faktisk ikke ledd så mye på lenge som da jeg leste om stearinlys teorien til foreldrene dine!

Hils de og si at Dvergen gjerne tar opp debatten med de


Dvergen
Sist endret av Dvergen; 10. februar 2010 kl. 10:30.
Trådstarter
Jeg begynte faktisk å tro på dem, jeg tenkte til meg selv, de har jo mer erfaring enn meg: "det har jo til og med vært i Vietnam krigen, hvem vet hva de har sett der?" Det verste er at de faktisk virker ganske redde for at dette skulle skje, de er ganske seriøse når det kommer til dette temaet. Men det er vel som dere sier, de sier at jeg vil skjønne det når jeg studerer mer historie fordi de ikke har et argument for det.
Vietnamkrigen? Er foreldra dine amerikanere? Det forklarer isåfall alt.
Sitat av wareye Vis innlegg
Jeg begynte faktisk å tro på dem, jeg tenkte til meg selv, de har jo mer erfaring enn meg: "det har jo til og med vært i Vietnam krigen, hvem vet hva de har sett der?" Det verste er at de faktisk virker ganske redde for at dette skulle skje, de er ganske seriøse når det kommer til dette temaet. Men det er vel som dere sier, de sier at jeg vil skjønne det når jeg studerer mer historie fordi de ikke har et argument for det.
Vis hele sitatet...
Har foreldra dine vært i Vietnam krigen?

Makan til tull, men skal ikke være helt overlegen her.
En nær slektning av meg tror at USA har en kjempebase på månen som de holder på å bygge nå, og når den er ferdig så skal de ødelegge jorden. Og han er faktisk dønn seriøs, jeg prøvde å forklare ISS stasjonen. Men neida, ISS er en cover up for å få oppmerksomheten bort ifra "stor militær måne base"

Så chillern, noen folk får adrenalin kick av duste teorier!
Kina støttet Vietnam med våpen og annen finansiering. I tillegg hjalp de til ved og sende ingeniører for og reparer broer / veier mm.

Ergo ønsker Kina og ta over verden.

Digger det! Fikk meg til å trekke på smilebåndet.
Trådstarter
Nei vi er ikke amerikanere, vi er flyktninger fra vietnamkrigen A.K.A Vi er Vietnamesere. Og de støttet kun nord-vietnam med våpen
Sist endret av wareye; 10. februar 2010 kl. 10:43.
Så du begynner å tro på foreldra dine sine konspirasjonsteorier fordi de har vært i Vietnam under Vietnamkrigen? Og der har dem sett kinesere drepe folk med stearinlys, eller? Skjønner ikke helt hva du vil fram til.
Living god in hell:S hahaha! Dette er vel noe av det mest Freak'a jeg har lest i sag
Vel, nei. Jeg tror ikke kina skal ta over verden ved hjelp av stearinlys. Eller at USA kommer til å gjøre det heller. Hvis man virkelig vil ta over verden så er ikke å pumpe ut billig elektronikk veien å gå. Det er jo sånn de har bygget opp økonomien sin, hvorfor ødelegge det ved å drepe kjøperne ved dødelige gasser? Kan ikke se for meg at alle selskaper i Kina er med i en stor konspirasjon som omhandler å ta over verden.
Money talks, også i Kina.

Nei, vil man ta over verden så er det egentlig en vei å gå, bombe alle som kan true deg med atomvåpen, så de resterende massene av folk ikke tør noe annet enn å bøye seg i støvet..

Du sliter litt på elektrofronten i hjemmet ditt du da? hva er ikke mekket opp i Asia liksom..
Sitat av wareye Vis innlegg
Nei vi er ikke amerikanere, vi er flyktninger fra vietnamkrigen A.K.A Vi er Vietnamesere. Og de støttet kun nord-vietnam med våpen
Vis hele sitatet...
for å motbevise teorien til foreldrene dine bare:
hvis kina hadde hatt som mål å ta over verden ville de ikke gjort det ved å drepe de folkene som de tjener penger på. Men jeg tror du faktisk bør lese litt historie og sette deg inn i økonomi så kan du snart forklare foreldrene dine hvordan det egentlig er
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Jeg beklager å si dette, men foreldrene dine er sprø som knekkebrød. Anbefaler deg å flytte ut så fort som mulig.
Fy faen jeg lo godt
Men som "alle" andre sier, er dette vrøvl.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av etsi Vis innlegg
Så du begynner å tro på foreldra dine sine konspirasjonsteorier fordi de har vært i Vietnam under Vietnamkrigen?
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke helt uvanlig å ville tro på foreldrene sine
Kina kommer til å ta over for USA som en økonomisk stormakt. Det er så å si banna bein. USA låner penger for å betale renter på låna sine. Viss Kina bestemmer seg for å ikke låne mer penger til USA kommer USA til å gå konkurs. Men det er vel tvilsomt at resten av verdon lar Kina "ta over" verden. USA (som faktisk har litt makt enten man liker det eller ei) vil ikke la det skje, Europa, Afrika, Nord-og Sør-Amerika vil ikke la det skje. Verden vil mest sannsynlig ikke la ett land ta over verden. Så ta det helt med ro. Om de har bra produkter eller ikke kan ikke jeg si noe om, men svært tvilsomt at varer fra Kina, som blir solgt gjennom butikk har skjulte bomber og granater Alle disse EU direktivene skal forhindre sånt :P
Morsomt hvordan alle fikk dette til å stemme når det var snakk om amerikanere. Tror folk stort sett er like tross i kulturforskjeller, og faktisk, i eks kommunistiske stater som har lang historie med propaganda, så har de enda større grunn til å være skeptisk til hva staten mener og sier.
Tipper de prøvde å få deg til å lese historie
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av x3m187 Vis innlegg


En nær slektning av meg tror at USA har en kjempebase på månen som de holder på å bygge nå, og når den er ferdig så skal de ødelegge jorden. Og han er faktisk dønn seriøs, jeg prøvde å forklare ISS stasjonen. Men neida, ISS er en cover up for å få oppmerksomheten bort ifra "stor militær måne base"
Vis hele sitatet...
Wait... That's no moon!

Fyren har tydeligvis sett for mye star wars
Foreldrene dine minnte meg VELDIG mye om Eric Cartman i South Park! Haha, no offence.
Var foreldrene dine hippier? Et par drøye doser lsd oppigjennom kan jo kanskje forklare litt
Sist endret av Bombasa; 10. februar 2010 kl. 23:56.
Sitat av wareye Vis innlegg
Hei! Jeg har nylig funnet ut av at foreldrene mine ikke liker produkter som er produsert i Kina, ikke bare fordi det er dårligere kvalitet enn et annet land, men fordi de prøver å ta over verden ved å drepe oss, mener de. De ga meg et eksempel, hvis man kjøper et stearinlys fra Kina, kan de ha putter gift stoffer inn i lyset så vi blir kvelt. Da jeg prøvde å protestere sa de at jeg kommer til å skjønne det hvis jeg studerer mer historie, jeg gadd ikke å argumentere mer. Jeg har også hørt fra noen av vennene mine om at Kina kommer til å ta over verden, men uten vold eller drap. De sa at de kommer til å gjøre verden bedre å leve i. Så hva er det som er sant her? Og hvorfor akkurat Kina og ikke U.S.A?
Vis hele sitatet...
Sikker på det ikke er hodet ditt som er litt for full av konspirasjons teorier da?
For det første er det ikke alltid at produkter produsert i Kina er av dårligere kvalitet enn andre. Greit, de har hatt en del skandaler med giftige leker osv. men MYE av det verden konsumerer blir produsert i Kina og ikke alt er plastdingel med glitrende lys som kan kastes før det er prøvd ut. Skal ikke nekte for at styreformen i Kina er til tider frustrerende å bevitne, men at de har et ønske om å bokstavelig talt ta over verden blir for søkt, de har MER ENN NOK med å holde sin egen befolkning under kontroll (er flere titalls tusen demonstrasjoner i Kina årlig, riktignok av forskjellig størrelse, men det er en grunn til at nettet er så strengt kontrollert, tenk om disse kunne slå seg sammen? Skrekken selv for myndighetene). Tror du kan ta deg en kopp te og puste ut. Sjangsen for at de fleste lysene dere alleredet har brent er fra Kina er tross alt enorm.
Kom fort i tanker om Stormbreaker nå xD
Er foreldrene dine i marinen ? hehe vil si at det er bra galskap.
blir litt som å sammenligne tyskland og jødene. Ingen som dømmer tyskland idag. eller Jo det er jo noen men dere tar pointet. Går ikke an å sitte å tenke på at det ligger en bombe i den nye bærbar pcn du kjøpte forrige uke.

Men aswell fikk meg en god latter. ^^
Ahh gud, jeg forestilte meg sinte kinesere angripe Russere med stearinlys .
Men jeg tror ikke at du burde bekymre deg
Uten å ta stilling til om dine foreldres uttalelser er banale eller bør respekteres, vil jeg anbefale deg om å ikke vie de som hetser dine foreldre, for mye oppmerksomhet. Vit at foreldrene dine har erfart en grusom krig og et totalitært regime, det har ikke de fleste nordmenn gjort. Hva vi ler av her i Norge, er hva dine foreldres slekt og venner gråt av i Vietnam, inkludert dem selv. De ba deg ikke om å lese historie fordi de ikke kunne forklare deg det, men av vietnamesisk tradisjon er det foreldrenes ansvar å oppdra ungene i ting de selv har erfart, og foreldrene dine vet nok på kroppen hvordan systematisk hjernevask ble satt i system. Deres erfaringer er nedskrevet i historiebøkene. Ho-Chi Min, eksempelvis, arrangerte plotter på sør-vietnamesisk side som medførte til intriger og opprør, og forsterket Viet Congs posisjon i krigen.

Skal dine foreldres uttalelser virkelig bli interessante, er det verdt å merke seg kinesisk historie. Du kan starte med De stridende staters tid, som er utgangspunktet i samlingen av keiserdømmet Kina. Interessant nok får vi opplyst at i denne epoken, dette dynastiet, var kongenes makt innskrenket og de var å betraktes som galleonsfigurer.
På denne tiden var Zhou-kongenes reelle makt svunnen; de var redusert til rene gallionsfigurer.
Vis hele sitatet...
Videre historiske verker av interesse er ZGC, legalisme, Sun Bin og Sun Tzu-s The Art of War - sistnevnte med stor innflytelse på moderne krigføring uten våpen (konspirasjon), og andre områder utover det millitære, som eksempelvis innen lobbyvirksomhet, politikk og økonomi (korporasjoner). Sun Bin-s The Art of War er mer rettet mot konvensjonell (vanlig) krigføring. Legalisme er den filosofien som fremmer konspiratorisk virksomhet av en utvalgt elite og en galleonsfigur av en statsleder eller ledelse (kabal). En samlet forståelse av denne historien er beskrevet i School of Diplomacy.

Når det kommer til dine foreldres paranoide meninger, er de ikke de eneste som frykter en kinesisk verdenskonspirasjon (lenka er en bufret side, fordi nettstedet opplevde noe teknisk feil). At kineserne derimot skal ty til biologisk eller kjemisk krigføring via kjemikalier som ledd i et verdensomspennende konspirasjon var nok bare dine foreldres forsøk på å eksemplifisere enkelt hvor langt kinesisk legalisme er villig til å gå for verdensherredømme. Hvor sant dette er tar jeg som sagt ingen stilling til, men det er ikke for ingen grunn at foreldrene dine ber deg undersøke historien. Det er best du gjør opp dine egne meninger. Hva skal foreldrene dine egentlige bevise for deg da? Historien?
Ho chi minh! <3

At det skjer og kommer til å skje rare ting ute i verden, tviler jeg ikke på.
Men, nei.. Jeg tror ikke Kina kommer til å gasse oss med stearinlys.
Folkens, ærlig talt! Foreldrene hans brukte stearinlys glasert med giftige stoffer enten utenpå stearinen eller i veka, som f. eks arsenikk (fargestoff eller veke) eller dioxin (i voksen), bare som et eksempel på hva kinesisk legalisme er i stand til å utføre. Jeg tviler på om de vektla deres eksempel noen videre større betydning. Hvis ønsket er en rask og smertefull død, kunne de for eksempel brukt dioxin i voksen, eller ved gradvis forgiftning med alvorlige følger kunne en større mengde arsenikk brukes i veka, og som fargestoff.

Foreldrene hans sier ikke at dette er konspiratørenes planer (kommunistpartiet), men at historisk sett kunne dette være en av måtene å strategisk svekke en utpekt fiende på, eller i verste fall taktisk plassere slike stearinlys i attentatsforsøk på viktige og innflytelsesrike personer, eller personer som ønskes svekket eller fjernet - som brysomme marionetter som plutselig taler Beijing i mot. Både dioxin og arsenikk i stearinet fordamper luktfritt tar jeg ikke helt feil, og kan være vanskelig å avdekke - spesielt det giftigste stoffet av disse to (og et av verdens mest giftigste stoffer); dioxin.

Historisk sett er det ikke et nytt fenomen å benytte seg av bl.a arsenikk som et likvideringsmiddel, og stearinlys er ingen hokuspokus å lage. Arsenic Century, en epoke i den viktorianske era i Storbrittania, er kjent for å være starten på de viktorianske snikmordernes periode. I tillegg til at arsenikk ble blandet i mat og drikke, ble det også blandet i stearinlys eller smurt inn i veka, for å avgi den dødelige giften gradvis i offeret i stedet for med øyeblikkelig virkning, og på det grunnlaget fikk snikmorderen mer enn nok tid på seg til å forlate åstedet før vakter, familiemedlemmer, eller andre, merket ugjerningen. Det ble spekulert i om Napoleon Bonaparte døde som følge av forgiftning fra arsenikkholdig tapet, men denne teorien er mer eller mindre tilbakevist.

Nevertheless, arsenikk ble et populært middel benyttet av skruppelløse snikmordere, konspiratører og sjalu ektefeller eller familiemedlemmer - i hvertfall fra et romantisk perspektiv. Foreldrene hans brukte sikkert stearinlysene som et treffende eksempel for at h*n skulle kunne relatere det til kinesiske skandaler i moderne tider. Eksemplet de brukte er ikke så dumt, sett ut fra et historisk konspirasjonsteoretisk ståsted, selv om den kan virke noe banal for "opplyste" eller hva de ønsker å kalle seg. Bare for å støtte foreldrene til warfare kan jeg slenge med denne lenka, som godt mulig kan være en inspirasjon til eksemplet de presenterte ungen sin (warfare).
Paranoy:

Bra post om historie, trur nok det er lurt å lese en del selv. Men jeg tror jeg vil anbefale litt nyere historie også, særlig fra Qing dynastiets fall og fram mot enden av Mao-eraen (ca. 1975), det kan gi et bedre innblikk i hvordan styreformen til det moderne Kina ble utviklet. Det skjedde MYE både under den første war-lord perioden og senere under borgerkrigen mellom kommunistene og guomindang (de som trakk seg tilbake til Taiwan) som kan kaste litt lys på den til tider aggressive propagandaen fra kinesisk side. Selvfølgelig er det viktig å lese eldre historie også, hvertfall for å forstå hvorfor Kina kunne ha hatt mange flere grunner til å 'støtte' et regime i Vietnam (tribute states). Vil anbefale Jonathan D. Spence sin bok The Search for Modern China, den er veldig fin, ikke så tørr som andre (ex. Hsu/Xu, Gernet) og gir en god oversikt over hva som skjedde i Kina fra Ming dynastiets fall og fram til Kulturrevolusjonen.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Det er vel ikke helt uvanlig å ville tro på foreldrene sine
Vis hele sitatet...
Nei selvfølgelig ikke, men nå er trådstarter 23 år gammel og burde klare å tenke litt for seg selv.
Hadde du trodd på foreldrene dine om de hadde sagt at månelandingen var iscenesatt i Hollywood?
kina dreper med stearinlys... hahaha
STEARINLYS??? hahaha genialt XD
enkelte e vist bare litt skrudd oppi hue.
vil heller bekymre mæ for US and A's imperialisme enn Kinas stearinlys XD